به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی، یکصد و بیست و یکمین نشست «زرین قلم» با آیین رونمایی از 5 اثر داستانی و یک مجموعه شعر با حضور نویسندگان آثار، سه شنبه 4 تیر ماه در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار می‌شود.\r\n  مجموعه داستانهای  کوتاه نت ابدی نوشته سیما عبادی، مجموعه شعرسپید مثل پیراهنی که دوست میداشت نوشته یاور فلاحی ،ژیان نوشته طهران -ق ،درخت ثریا نوشته نسرین اسدی،در آبی نوشته فرخ لقا نوایی بروجنی  و پرنده از سر درخت پرید نوشته جمال میر صادقی نام آثاری است که در یکصد و بیست و یکمین نشست زرین قلم رونمایی می شوند.\r\n \r\nاین نشست با حضور منتقدان جمال میر صادقی و میمنت میر صادقی برگزار می‌شود. اجرای برنامه توسط دکتر نوشین سادات ناصری اجرا می‌شود.\r\n \r\nعلاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند به فرهنگ‌سرای رسانه در خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان ناطق نوری، میدان قبا مراجعه کنند.\r\n \r\n\r\n \r\n \r\n ...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، دوره های آموزشی ویژه فصل تابستان از شنبه 1 تیر 1398 آغاز خواهد شد.\r\nگروه های آموزشی مجموعه فرهنگی، ورزشی و آموزشی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی : \r\n-مرکز تخصصی آموزش علوم ارتباطات و رسانه\r\n-خوانش و نمایش متون فارسی\r\n-نویسندگی\r\n-موسیقی\r\n-هنرهای تجسمی\r\n-قرآن و کتب ائمه\r\n-هنرهای خانگی کودک و نوجوان\r\n-مشاوره و خدمات اجتماعی مهارت های پزشکی\r\n-زبان خارجی\r\n-ریاضی\r\n-کامپیوتر\r\nعلاقمندان گرامی جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به آدرس پاسداران، خیابان شهید گل نبی، خیابان ناطق نوری، میدان قبا، فرهنگسرای  رسانه و شبکه های اجتماعی مراجعه نمایند یا با شماره تلفن 3 - 82 87 88 22 تماس بگیرند.\r\n...
\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n \r\nبه گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه، علی محمد اسماعیلی دبیر مسابقه عکاسی روایت گلِ و دلِ گفت: جلسه انتخاب آثار و داوری نخستین جشنواره و مسابقه عکس \"روایت گلِ و دلِ\" برگزار شد و راه یافتگان مشخص شدند.\r\n \r\nاسماعیلی ضمن تقدیر از همه عکاسانی که در نمایش شکوه همدلی مردم و مسئولین در امدادرسانی و کمک به سیل زدگان کشور یارا و امدادگر رسانه ها شدند از استقبال عکاسان شرکت کننده در این مسابقه نیز تمجید کرد و افزود: با اتمام مهلت ارسال، حدود ۲۰۰۰ عکس عکاسی شده با دوربین و تلفن همراه از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره رسید که پس از پالایش و بررسی هویت آثار، روز یکشنبه ۲۶ خرداد ۹۸ با حضور هیأت داوران متشکل از آقایان مجتبی کوچکی، حامد جعفرنژاد، حیدر رضایی، سید شهاب الدین واجدی و سیداحسان باقری جلسه انتخاب و داوری آثار برگزار شد.\r\n \r\nدبیر مسابقه روایت گلِ و دلِ ضمن تقدیر از تیم داوری گفت: در این جلسه پس از ساعت ها بحث و بررسی آثار در نهایت 49 فریم عکس از ۳1 عکاس، شامل 44تک عکس ثبت شده با دوربین و ۵ تک عکس موبایلی، شایسته راهیابی به مسابقه و نمایشکاه شناخته شدند.\r\n \r\nاسماعیلی افزود: هیأت محترم داوران از میان آثار رسیده ۵ قطعه تک عکس یکی از عکاسان را به عنوان یک مجموعه شایسته راهیابی دانست، همچنین داوران مسابقه روایت گلِ و دِل طبق مقررات مندرج در متن فراخوان عمومی جشنواره به دلیل عدم تایید اصالت اثر  هیچ یک از آثار بدون اگزیف و فاقد متادیتا را داوری نکردند.\r\n \r\nاسماعیلی در پایان گفت: هیأت محترم داوران علاوه بر انتخاب نفرات اول تا سوم در بخش عکاسی با دوربین، دو اثر را شایسته تقدیر دانسته و در بخش عکاسی با تلفن همراه فقط یک اثر به عنوان نفر اول و هیچ اثری را شایسته رتبه دوم و سوم تشخیص نداده و فقط دو اثر شایسته تقدیر شناخته شدند.\r\n \r\nاسامی عکاسان راه یافته و تعداد اثار:\r\n1- محمد عباسی (1 اثر)\r\n2-مهسا ربیعی گندمان (2 اثر) در بخش موبایلی\r\n3-امیر علی رزاقی (5 اثر از یک مجموعه)\r\n4- فائزه پایین محلی (1 اثر) در بخش موبایلی \r\n5- ابراهیم مهاجر (1 اثر)\r\n6- یوسف قاسمی( 3 اثر) یک اثر در بخش موبایلی \r\n7- سید ضیا الدین صفویان (1 اثر)\r\n8- سیامک نامور(1 اثر)\r\n9- امیر بدر عظیمی (1 اثر)\r\n10- سعید قاسمی (1 اثر)\r\n11- کامیار حیدر خطیبی ( 1 اثر )\r\n12- سید امیر هاشم دهقانی ( 4 اثر )\r\n13 - ساناز دریایی(1 اثر)\r\n14- سهیل زند آذر ( 2 اثر)\r\n15- حسین ظهر وند( 1 اثر)\r\n16- ملیکا فرش فروش ( 2 اثر)\r\n17- گل آفرین منصوری ( 1 اثر)\r\n18- مصطفی عبیدآوی (1 اثر)\r\n19- شاهین صالح ( 1 اثر)\r\n20- محمد امین نجفی ( 1 اثر)\r\n21 - علی الماسی ( 1 اثر )\r\n22- حمید رضا امیری متین ( 1 اثر )\r\n23- عادل عزیزی ( 3 اثر )\r\n24- سید محمد سعید سجادی( 1 اثر )\r\n25- مصطفی رودکی ( 3 اثر )\r\n26- محمد جواد زاده (4 اثر)\r\n27- محمد مهیمنی ( 2 اثر) \r\n28- فرشته اصلاحی ( 2 اثر )\r\n29- محمد آهنگر ( 1 اثر )\r\n30- مهناز دژبان ( 1 اثر)\r\n31- پوریا ترابی ( 1 اثر )\r\n32-پژمان مولایی ( 2 اثر )\r\n\r\n \r\n \r\n \r\n\r\n \r\n \r\n\r\n\r\n \r\n\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی، انتقام‌جویان (به انگلیسی: Avengers: Infinity War) یک فیلم ابرقهرمانی آمریکایی به کارگردانی برادران روسو و نویسندگی کریستوفر مارکوس و استیون مک‌فیلی است که  در نشست تخصصی «یک فیلم، یک نقد» با دوبله فارسی نمایش داده و با حضور سامان قلیچ خانی و محمد رضا فهمیزی نقد و بررسی می‌شود.  \r\n \r\nانتقام‌جویان در تاریخ ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ در ایالات متحده اکران شد. فیلم نقدهای مثبتی از سوی منتقدین دریافت کرد و در زمینه‌های اجرای تیم بازیگری، جلوه‌های ویژه، توازن احساسی موجود در فیلم و صحنه‌های اکشن ستایش شد. البته بعضی از منتقدین نسبت به فیلم نظر منفی داشتند و به خصوص زمان بسیار طولانی آن را جزو نقاط ضعف فیلم دانستند.\r\n \r\nاز بازیگران این فیلم می‌توان به رابرت داونی جونیور ، کریس همسورث ،مارک رافلو ، کریس ایوانز ، اسکارلت جوهانسون ، بندیکت کامبربچ و دان چیدل اشاره کرد.\r\n \r\nدر خلاصه این فیلم آمده است: تانوس بعد از به دست آوردن سنگ قدرت از سیاره زاندار، به همراه فرقه سیاه (کال اوبسیدین. ایبانی ماو. پروکسیما میدنایت و کوروس گلایو) جلوی سفینهٔ بازماندگان آزگارد را می‌گیرد. تور، هایمدال، لوکی و هالک نمی‌توانند جلوی تانوس را بگیرند و او از طریق تسراکت به سنگ فضا نیز دست پیدا می‌کند.\r\n \r\nنشست «یک فیلم، یک نقد» با نمایش و نقد و بررسی فیلم «انتقام جویان» با مشارکت استودیو هونامیک دوشنبه 27 خرداد ماه ساعت ۱۷در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار می‌شود. \r\n \r\nعلاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند به خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا، فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی مراجعه کنند.\r\n \r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، مسابقه عکاسی روایت گلِ و دِل با هدف به تصویرکشیدن همدلی مردم و مسئولان در مواجهه با خسارت های سیلی که دامن گیر برخی مناطق کشور عزیزمان شدبرگزار می شود و فراخوان ارسال آثار آن تا 23 خرداد ماه تمدید شده است.\r\nدر این مسابقه عکاسی که همراه با اهدای جوایز به برگزیدگان خواهد بود، نهادهای مختلفی از جمله سازمان زیبا سازی شهرداری تهران، سازمان سراج، سازمان تبلیغات اسلامی،  مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران ،صدا و سیما، خانه عکاسان ایران، فرهنگ‌سرای ابن سینا و شرکت داده گستر عصر نوین (های وب) ،کانون انجمن های صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران ایران و بانک شهر به عنوان مشارکت کننده حضور دارند.\r\nهمچنین روابط عمومی بانک رفاه کارگران اعلام کرده است این بانک ضمن حمایت از مردم سیل زده کشور در راستای ایفای مسئولیت های اجتماعی به عنوان حامی مالی این مسابقه، جوایز نقدی نفرات منتخب این مسابقه مردمی را اعطاء خواهد کرد.\r\n\r\n ...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی،فیلم سینمایی ایکوالایزر ۲ (به انگلیسی: The Equalizer 2) به کارگردانی  آنتونی فوکا و نوشته شده توسط ریچارد ونک، در نشست تخصصی «یک فیلم، یک نقد» با دوبله فارسی نمایش داده و با حضور سامان قلیچ خانی و محمد رضا فهمیزی نقد و بررسی می‌شود.  \r\nایکوالایزر ۲ (به انگلیسی: The Equalizer 2)، یک فیلم اکشن آمریکایی مورد انتظار به کارگردانی آنتونی فوکا و نوشته شده توسط ریچارد ونک است. این فیلم دنبالهٔ فیلمی به همین نام «برابرساز» در سال ۲۰۱۴ است.  این فیلم در تاریخ ۳ اوت سال ۲۰۱۸ توسط کمپانی سونی پیکچرز عرضه گشت.\r\n \r\nاز بازیگران این فیلم  می‌توان به دنزل واشینگتن ، رابرت مک کال ،اشتون سندرز ،پدرو پاسکال ،ملیسا لئو به عنوان سوزان و پالمربیل پولمن به عنوان برایان پالمر اشاره کرد.\r\nدر خلاصه این فیلم آمده است:رابرت مک کول با بازی “دنزل واشینگتن” برای گروهی مصمم خدمت می‎کند و سعی دارد تا عدالت را برای مظلومان اجرا کند. اما اتفاقی باعث می‎شود که به دنبال انتقام برود .در ادامه قسمت اول، \"رابرت مک‌کال\" (دنزل واشینگتن) که در اجرای عدالت چه برای ثروتمندان و چه برای مظلومان هیچ ترسی از خود نشان نمی‌دهد، اینبار با کسی طرف است که حاضر به دادن زندگی‌اش را برای اوست.\r\n \r\nنشست «یک فیلم، یک نقد» با نمایش و نقد و بررسی فیلم «ایکوالایزر ۲» با مشارکت استودیو هونامیک دوشنبه 20خرداد ماه ساعت ۱۷در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار می‌شود. \r\n \r\nعلاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند به خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا، فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی مراجعه کنند.\r\n \r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی،تصنیف باستر اسکراگز یا چریکهٔ باستر اسکراگز (انگلیسی: The Ballad of Buster Scruggs) یک فیلم وسترن امریکایی به کارگردانی برادران کوئن است. بازیگرانی چون تیم بلیک نلسون، لیام نیسون، جیمز فرانکو ، تاین دالی، و تام ویتس دراین فیلم به ایفا نقش پرداخته‌اند. این فیلم درهفتاد و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز در بخش اصلی حضور داشت.\r\n \r\nاین فیلم وسترن متشکل از شش اپیزود مجزاست که شش داستان مختلف را در اطراف مرزهای آمریکا روایت می‌کند. تمرکز اصلی فیلم روی فردی به نام باستر اسکراگز می‎باشد که نام فیلم نیز برگرفته از شخصیت او است.\r\n \r\nنقد فیلم سینمایی تصنیف باستر اسکراگز یکشنبه 19 خرداد ساعت ۱۸ در نشست تخصصی سینما روانشناسی با حضور محمدرضا مقدسیان و اسد امیدی برگزار می‌شود. \r\n \r\nبرای خرید بلیت این نشست به تیوال مراجعه کنید.\r\n \r\nفرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در خیابان پاسداران، خیابان گل نبی، میدان قبا واقع شده است.\r\n \r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی،دبیر اجرایی مسابقه عکاسی «روایت گِل و دل» در مورد مهلت ارسال آثار به این مسابقه گفت: تاکنون بیش از 800 فریم عکس در هشت محور اصلی این مسابقه به دبیرخانه آن رسیده است و شاهد استقبال بی‌نظیر عکاسان، گروه‌های ا‌مدادی جهادی و مردم هستیم. بر همین اساس، مهلت ارسال آثار به مدت 3 روز تمدید شده و علاقه‌مندان تا ساعت 24 روز 23 خرداد ماه می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال نمایند و این فراخوان دیگر قابل تمدید نخواهد بود. \r\nاسماعیلی اضافه کرد: با توجه به تمدید مهلت ارسال آثار، انتظار می‌رود که علاقه‌مندان، آثار خود را با محورهای «سازمان‌های امدادرسانی» و «احساسات و عواطف» ارسال نمایند. علاوه بر این، از همه گروه‌های جهادی روحانیون که سهم بسیار زیادی در کمک به مردم سیل‌زده داشتند، درخواست می‌شود تا آثار خود را در دو محور فوق به این مسابقه عکاسی ارسال نمایند.\r\nدبیر اجرایی مسابقه عکاسی روایت گل و دل همچنین از مشارکت بانک شهر در برگزاری هرچه باشکوه تر مراسم اختتامیه این مسابقه در قالب مسئولیت اجتماعی این بانک در واقعه طبیعی سیل های اخیر کشور خبر داد.\r\nگفتنی است مسابقه عکاسی «روایت گِل و دل» همراه با جوایز نفیس در قالب قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان و با هدف به تصویر کشیدن مسئولیت اجتماعی و همدلی مردم و مسئولین در مواجهه با خسارت‌های سیلی که نوروز امسال دامن گیر برخی مناطق کشور عزیزمان شد، برگزار می‌شود.\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی،آکادمی ورزشی فرشاد پیوس \"بازیکن اسبق تیم ملی و باشگاه پرسپولیس \" در دو بخش آقایان و بانوان در رشته های  فوتسال -والیبال-بدمینتون و بسکتبال با هدف آموزش و استعداد یابی و معرفی نفرات مستعد به تیم های لیگ برتر در فرهنگ سرای رسانه شروع به کار کرد.\r\nآکادمی پیوس در سال 1377 در ورزشگاه جیحون(میلان) به عنوان مدرسه فوتبال فرشاد پیوس شروع به کار کرد و با گذشت زمان بامراجعه فوتبال آموزان بسیاری روبرو شد. مدرسه فوتبال فرشاد پیوس در طول سال و چهار فصل برگزار می گردد،این آکادمی  تیم هایی در سطح حوزه های تهران از نونهالان تا امیدها دارد تا بازیکنانی که پرورش می دهد رادر رده سنی های  مختلف در مسابقات باشگاهی شرکت دهد . آکادمی فوتبال پیوس در  مدت هجده سال فعالیت مستمر بازیکنان زیادی به لیگ های تهران ،لیگ برتر و  تیم ملی نونهالان معرفی کرده است.\r\nلازم به ذکر است فرشاد پیوس با گسترش فعالیتهای این آکادمی در دو بخش آقایان و بانوان در رشته های  فوتسال -والیبال-بدمینتون و بسکتبال در فرهنگ سرای رسانه میزبان دوستداران ورزش حرفه ای می باشد.\r\nعلاقه مندان جهت ثبت نام در کلاسهای آموزشی آکادمی پیوس می توانند از روز شنبه 11 خرداد به پاسداران خیابان گل نبی ،خیابان شهید ناطق نوری میدان قبا فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی مراجعه کنند و یا با شماره تلفن 22893143 تماس بگیرند.\r\n \r\n\r\n ...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی، فیلم سینمایی «زیر درختان زیتون» در نشست تخصصی «فیلم و گپ» چهارشنبه هشتم خرداد ماه ساعت ۱۸ با حضور سعید قطبی‌زاده در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی به نمایش در می‌آید و نقد و بررسی می‌شود.\r\n \r\n\r\nزیر درختان زیتون یا از میان درختان زیتون فیلمی ایرانی به کارگردانی عباس کیارستمی است که در سال ۱۹۹۴ میلادی ساخته شد.این فیلم پارهٔ سوم از سه‌گانه کوکر است. دو فیلم دیگر خانه دوست کجاست؟ و زندگی و دیگر هیچ بود. نشریهٔ ایوژوارت فرانسه این فیلم را در فهرست ۱۰۰ فیلمی که باید دیده شود قرار داد. \r\n\r\nدر خلاصه داستان فیلم آمده است: در روستایِ کوکر، حسین به خواستگاریِ دختری به‌نامِ طاهره می‌رود، ولی چون خانه ندارد به او پاسخِ منفی می‌دهند. همان شب زلزله تمامِ مردم روستا را بی‌خانمان می‌کند. حسین در بی‌خانمانی خود را با همه یکسان می‌بیند و خوشحال هم هست. هفت روز می‌گذرد، در سرِ مزارِ «خدابیامرزها» حسین متوجه می‌شود طاهره و مادربزرگش زنده مانده‌اند. گروهی برایِ ساختنِ فیلم به کوکر می‌آیند. حسین با آنها کار می‌کند. گروه طاهره را برایِ بازی در نقشِ زن حسین انتخاب می‌کند. طاهره سرآخر راضی به بازی در کنار حسین می‌شود، ولی خارج از مکالماتِ اجباری مربوط به نقشش، کلمه‌ای با حسین سخن نمی‌گوید.\r\n \r\nبرای عضویت در کانون فیلم و گپ فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی می‌توانید با شماره تلفن ۲۲۸۸۸۶۸۱ تماس بگیرید. \r\n \r\nفرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا واقع شده است.\r\n \r\n...
در پنجمین برنامه چهل سال با رسانه ها مطرح شد:

ضرورت ایجاد نظام جامع رسانه ای در چهارچوب اصول مناسب

ایجاد نظام جامع رسانه ای اگر در چهارچوب اصول مناسب باشد، وجودش ضرورت است در غیر این صورت رسانه های نوین نمی توانند قدرت بالاتر از خود را تحمل کنند.

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، پنجمین برنامه چهل سال با رسانه ها با موضوع رسانه ها و جنگ نرم، پیش از ظهر امروز سه شنبه چهارم دی ماه با حضور حسن نجفی سولاری، مدرس دانشگاه، احمد قیومی، معاون سازمان فضای مجازی سراج و محمد اسکندری، روزنامه نگار و پژوهشگر، در کافه گلاب فرهنگسرای رسانه برگزار شد.


حسن نجفی سولاری، مدرس دانشگاه با اشاره به موضوع جنگ رسانه ای، گفت: باید بپذیریم از بدو خلقت انسان، تهاجم و مقابله در حوزه ارتباط انسانی وجود دارد و همانطور که انسان به شکال حیوانات می پرداخت، خودش هم مورد هجوم قرار می گرفت و به تناسب رشد انسان، این تهاجمات هم بیشتر می شد.
وی افزود: در عصر کنونی به دلیل وجود تکنولوژی فناوری اطلاعات، عملیاتی درحال انجام بوده که از حد جنگ روانی فراتر رفته که نامش را جنگ شناختی و ادراکی گذاشته ایم. این جنگ آنقدر قدرت دارد که هرکسی قدرت بیشتری داشته باشد می تواند در این زمینه حکومت داری کند.
رئیس سابق مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در جنگ ادراکی، عملیاتی از سوی رسانه ها انجام می شود که ذهن، خواسته، قلب، امیال، نیاز به کسب و کار و آرزوهای آنها را تحت کنترل قرار می گیرد و هدایت می کند. امروز هرکسی که فکر کند جنگی وجود ندارد، اساسا این نوع مدل را نشناخته است.
وی بیان کرد: در بسیاری از کشورها به ساماندهی فضای مجازی می پردازند و ولنگاری ماهیت فضای مجازی نیست. از سال ۷۹ برای ولنگاری فضای مجازی هشدارهایی داده شده است اما نتیجه ای را شاهد نبودیم.
این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: اساسا فضای مجازی به دلیل تکنولوژی موجود قدرت کنترل پذیری بالایی دارد.
وی ادامه داد: در ایران از زمانی که فضای مجازی از حوزه اختصاصی خارج و وارد حوزه عمومی شد، مقام معظم رهبری ۱۸ بند را در فضای مجازی جهت سازماندهی آن عنوان فرمودند. یکی از آن ۱۸ بند، هویت بخشیدن کاربران ایرانی است.
نجفی سولاری اظهار کرد: تهاجم فرهنگی تنها مختص ایران نیست بلکه همه دنیا با آن درگیر هستند. اگر نگاهی به رسانه های پیش و پس از انقلاب داشته باشیم متوجه می شویم که شاهد تحول اساسی در این زمینه بودیم. پیش از انقلاب ما تنها دو شبکه تلویزیونی داشتیم که این تعداد امروزه به ۱۴۵ شبکه رادیویی و تلویزیونی در سطح کشور رسیده است. همچنین ۳۳ شبکه استانی در حال فعالیت هستند و آنها به لحاظ امکانات و تکنولوژی نسل چهارمی اند.
وی بیان کرد: طی فراتحلیلی که در سال ۹۶ برروی رسانه ها داشتیم به این نتیجه رسیدم که یک میلیون ساعت پخش رادیویی داریم که ۵۰۰ هزار ساعت تولید محض است. همچنین هم اکنون بیش از ۲۵۰ هزار ساعت تولید تلویزیونی در ژانرهای مختلف داریم. تقریبا ایران درردیف اولین کشورهایی است که به لحاظ ساخت سریال و تله تلویزیونی رتبه خوبی دارد.
این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: دولت ۱۱ هزار میلیارد تومان گندم می خرد تا سوپسید گندم بدهد و مردم در نان مشکلی نداشته باشد. حتی دولت ۲۵ هزار میلیارد تومان درحوزه دارو هزینه می کند، تا مردم در این حوزه دچار مشکل نشود. سهم فرهنگ در اعتبارات دولتی چقدر است؟ این درحالی است که دشمن در این حوزه سرمایه گذاری بیشتری می شود و یکی از مأموریت هایش تغییر فرهنگ کشور است.
وی با اشاره به صنایع فرهنگی خلاقانه گفت: این نوع از صنایع تنها رسانه نیستند بلکه شامل ۱۸ شاخه اند که میتوان به توریسم، معماری، ورزش، رسانه های سنتی، رسانه های مجازی و دیگر موارد اشاره کرد. خوشبختانه در کشور ظرفیت های بسیاری وجود دارد. در جنگ روان شناختی نیروی انسانی مهم است و اگر نتوانیم سازماندهی مناسبی در این زمینه داشته باشیم، موفق نخواهیم بود.
نجفی سولاری اظهار کرد: ۴۰۰ هزار نفر در کشور توانایی عملیات و تولید را دارند و حتی در سطح دکترا نیروهایی هستند که به خوبی سازماندهی نشده اند. ما باید برای این تعداد کارآفرینی کنیم. در حوزه تجهیزات وضعیت خوبی داریم اما به درستی نمی توانیم از آن استفاده کنیم.
وی ادامه داد: در حوزه سینما آخرین تکنولوژی ها را وارد کشور کردیم اما نتوانسته ایم به درستی از آنها استفاده کنیم. اصلی ترین مسأله، سرمایه است. چالش بزرگ صنایع خلاق این بوده که حمایت مالی نمی شوند. همچنین ما سنجش درستی نداریم و ابزارها و اندازه گیری تحولات را نتوانسته ایم فراهم کنیم.
وی افزود: البته ما در زیربنا نگاه مان تنها به تجهیزات و امکانات نیست بلکه موضوع مدیریت، روش ها، سنجه ها و اندازه گیری ها را درنظر می گیریم. همچنین باید نگاه جدیدی به حوزه فرهنگ داشته باشیم و به یک نگرش نوین برسیم.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: روحیه همگرایی و ملی در کشور وجود دارد که مصداق بارز آن واکسینه شدن همه کودکان ایران زمان در دوره مربوطه است. باید بپذیریم که در بخش هایی نمی خواهند که همگرایی وجود داشته باشد. ایجاد نظام جامع رسانه ای برای حوزه فضای مجازی امکان پذیر نیست چراکه این رسانه نوین نمی پذیرد که قدرت بالای خودش را داشته باشد.
نجفی سولاری اظهار کرد: باید از داشته های مان به خوبی استفاده کنیم که این همان مدیریت ناب است. سازماندهی نیروی انسانی و مردم مدار بودن درحوزه رسانه از دیگر مواردی است که باید به آن دقت کنیم.
وی بیان کرد: برای هم گرایی شش ضلعی وجود دارد که حکمرانی، رسانه داران، رسانه سازان، کسب و کارهای رسانه ای، خانواده و آحاد مردم از اضلاع آن به شمار می روند.


در ادامه احمد قیومی، معاون سازمان فضای مجازی سراج، با اشاره به این موضوع که جنگ رسانه ای یکی از برجسته ترین قسمت های جنگ نرم است، گفت: جنگ رسانه ای، جنگی است که در همه شرایط حتی در شرایط صلح رخ می دهد. امروز فناوری های نوین ارتباطی و شبکه های اجتماعی که خود به نوعی فضای رسانه را دگرگون کرده مرزها را برداشته است.
وی افزود: اثرات جنگ نرم بسیار مشهود است و اثراتش را در جامعه و بر افکار عمومی شاهد هستیم. البته مخاطب مان منفعل نیست اما این جنگ آنقدر قدرتمند است که نفوذ بیشتری در میان مخاطبان دارند. جنگ خلیج فارس در سال های اخیر نشان از قدرت جنگ رسانه ای است که با قدرت عمل کردند.
معاون سازمان فضای مجازی سراج، تصریح کرد: نمی توان موضوع کنترل و ولنگاری را در حوزه فضای مجازی رد کرد، ماهیت فضای مجازی توسعه دهنده بوده به این معنا که فضای مجازی غیرقابل پیش بینی است. امروز فضای مجازی مرزها را برداشته است و ما بر این تصور هستیم که یک سری اتفاقاتی که رخ می دهد، برپایه یک فکر قوی است درحالی که اینگونه نبوده و گاهی با یک حرکت کوچک در فضای مجازی می توان شاهد نتایج بسیار قوی بود.
وی بیان کرد: فضای مجازی سیستم توسعه دهنده است و امروز تلویزیونی های دیجیتال جایگزین تلویزیون های سنتی شده اند؛ بنابراین حوزه رسانه تنها اطلاع رسانی و خبر نیست بلکه کارکردهای دیگری هم دارد.
قیومی اظهار کرد: جنگ اطلاعاتی بر بستر اطلاعاتی صورت می گیرد، در این نوع از جنگ اطلاعات غلطی پخش می شود و یا آن را جابه جا می کنیم.
وی افزود: معتقدم اگر تا به امروز خوب کار کرده بودیم، حاصلش این نبود. در هشت سال دفاع مقدس عملکرد خوبی داشتیم اما پس از آن نتوانستیم عملکرد خوب را ادامه دهیم. حوزه بازی های رایانه ای به شدت حوزه تأثیرگذاری است و امروزه شاهد یک بازی هستیم که به ترویج سبک زندگی آمریکایی می پردازد.
معاون سازمان فضای مجازی سراج تصریح کرد: حوزه رسانه به بخش اقتصادی و فرهنگی، نگاه دموکراسی دارد. رسانه ها در حوزه دموکراسی ورود عمیق دارند. اگر رسانه های ما امروز خوب عمل می کردند، شاهد تیراژ کمتر روزنامه ها نبودیم. حتی اگر سریال های خوبی تولید می کردیم که امروزه مخاطبان مان به سراغ سریال های ترکیه ای و عرب نمی رفتند.
وی بیان کرد: ما باید رسانه را از حاکمیت خارج کنیم و فضای رسانه ای تا زمانی کهدست حاکمیت و دولت است، وضع اینچنینی را شاهد هستیم. البته ماهیت فضای مجازی نظارت ناپذیر است. همچنین محدودیت های حاکمیتی باعث می شود که فرد با هویت دیگری در فضای مجازی فعالیت کند.
قیومی تأکید کرد: تمرکز رسانه های غرب بر اقتصاد سیاسی بسیار است. در هیچ جای دنیا با افزایش قیمت ها، تقاضا بالا نمی رود. ما در این حوزه هیچ کاری نکرده ایم و کمیت بدون کیفیت فایده ای ندارد و با ارائه آمار و ارقام نمی توانیم بگوییم که عملکرد خوبی داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه شاخص های فرهنگی تکان نخورده است، گفت: ما باید ساختارها را اصلاح کنیم. درحوزه رسانه باید به تقویت حرکت های کند و اصلاح آن بپردازیم. درحوزه های خلأ می توان با برنامه هایی مدون بر مشکلات غلبه کرد. مردم در جنگ هشت سال دفاع مقدس نشان دادند که می توانند بر روزهای سخت غلبه کنند و قطعا در جنگ نرم هم پیروز می شوند و تنها باید آموزش های لازم را به آنها ارائه کرد.
معاون سازمان فضای مجازی تصریح کرد: بسترهای زیرساختی مهیاست و اقدامات بسیاری در این زمینه انجام شده که یکی از آنها ورود به سازمان های مردم است. ما باید نظام جامعه ای را برای گونه از رسانه های کوچک فراهم کنیم. اخیرا یکی از تحقیق های آمریکایی را مشاهده می کردم که در آن تحقیق ارتباط میان ستاره هایش آنقدر پررنگ بود که یکدیگر را پوشش می دادند و نگاه هم افزایی به یکدیگر دارند.
وی ادامه داد: امروزه شاهد ظهور رسانه های نوین کوچک اثرگذار هستیم و آنها این ظرفیت را دارند و تک تک این سنگر سایبری باید مجهز شوند و ایجاد نظام جامعه رسانه ای، هم افزایی و مشارکت مردمی، ورود نخبگان و دانشگاهیان می توانند در ترویج سواد و فرهنگ رسانه ای بسیار مؤثر باشند.
قیومی مشکل اصلی در حوزه رسانه را نبود محتوا دانست و گفت: امروزه مشکلی در زیربنا و امکانات نداریم بلکه باید به دنبال تولید محتوای مناسب باشیم. البته تلاش هایی در این زمینه انجام شده اما کافی نیست. مدیریت رسانه نیازمند افراد رسانه ایست. متأسفانه افرادی که در حوزه رسانه کار کردند، رسانه ای نبودند و تخصصی در این زمینه نداشتند. ما در حوزه رسانه باید از افراد رسانه ای بهره مند شویم. امروزه از این افراد کم استفاده شده است درحالی که باید به جوانان اعتماد کنیم.
وی بیان کرد: رسانه ها همیشه می توانند حامی فرآیندهای توسعه ای باشند. ما ناگزیریم که در جریان جنگ رسانه ای که تحمیلی بر ما وارد شده است، قرار بگیریم. در بخش دیگری از رسانه که جنگی وجود ندارد و اختیارش فعالیت در آن را داریم، می توانیم تصمیمات مؤثری را بگیریم.
معاون سازمان فضای مجازی سراج تصریح کرد: فعالیت های رسانه ای امروز پس از چهل سال این قابلیت را دارند که به عنوان عمل گر در توسعه نقش داشته باشند. در این زمینه نظام جامعی نداریم که بتواند سپهر رسانه ای را تقویت کند.
معاون سازمان فضای مجازی سراج تصریح کرد: نظام جامع رسانه در چهارچوب رسانه می تواند هماهنگ کننده مناسبی باشد. در رسانه های غربی این اصول وجود دارد و خط مشی ها را تعیین می کند.
وی بیان کرد: ما نیاز به اصلاح جامعه رسانه ای هستیم و باید نگاه حاکمیتی به رسانه را کم کنیم و رسانه ها فراتر از حوزه حاکمیتی حرکت کنند.
قیومی اظهار کرد: همان طور که مردم در جنگ به صورت خودجوش وارد میدان شده اند در همین جنگ رسانه ای هم می توانند موفق عمل کنند.

در ادامه محمد اسکندری، پژوهشگر، با اشاره به این موضوع که امروزه مفهوم جنگ نرم بر همگان روشن شده است، گفت: اگر هفت سال پیش در دانشگاه صحبت از جنگ نرم می شد، بازگوکننده این بحث را متهم به توهم توطئه می کردند درحالی که امروزه جامعه، مسئولان و مدیران به درک جنگ نرم رسیده اند. همچنین مقام معظم رهبری سال های گذشته شبیخون فرهنگی را مطرح کردند اما مسئولان به انکار موضوع پرداختند. ما زمان را از دست می دهیم و آینده نگری در این زمینه نداریم.
وی افزود: ما درگیر جنگ رسانه ای هستیم و باید در مقابل این امر ایستادگی کنیم. امروزه ۲۶۰ شبکه تلویزیونی ماهواره ای به زبان فارسی فعالیت می کنند، اما در فضای مجازی دچار یک ولنگاری هستیم.
این روزنامه نگار تصریح کرد: دولت و حاکمیت برای تولید محتوا در صداوسیما هزینه می کند، چرا این اتفاق نباید در فضای مجازی رخ دهد. اگر امروز در فضای مجازی موضوعاتی برای ترویج فرهنگ ایثارگری وجود دارد، به دلیل فعالیت عده ای از افراد خودجوش است که آتش به اختیار می کنند و چنین فعالیت هایی را در فضای مجازی انجام می دهند. ما در فضای مجازی نتوانسته ایم تولید محتوای مناسبی داشته باشیم.
وی بیان کرد: دشمن به دنبال شکستن الگوهای معارض فرهنگی است. نظام سرمایه داری پیش نخواهد رفت مگل آنکه فضای لیبرالیستی در سطوح جهان وجود داشته باشد. اساسا نظام لیبرال دموکراسی برای حکمرانی نیاز به این دارند که مخاطبان ارزش ها و بنیان های فکری لیبرالیسم را بپذیرند.
اسکندری ادامه داد: یکی از دلایلی که برنامه های دشمن روی ایران متمرکز است به این دلیل بوده که ایران در قانون تمدن جریان استکبار است و طی ۴ دهه گذشته پرچم مقاومت را در حوزه فرهنگی بلند کرده است. فرهنگی که معتقد است معنویت رخت از دنیا بر نبسته و خدا وجود دارد و امکان دستیابی به توسعه در زندگی معنوی وجود دارد که این موضوع معارض با فرهنگ غرب است. در ۴۰ سال گذشته این فرهنگ غرب در حال تکثیر بوده و پیام انقلاب صادر می شود.
وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه در برابر هجمه های رسانه ای دشمن چه باید کرد، گفت: حتی اتحادیه اروپا هم در معرض تهاجم فرهنگی است؛ این فرهنگی که به عنوان فرهنگ آمریکایی غلبه می شود، نه تنها برای دنیا معارض بوده بلکه برای ایران هم معارض است.
این پژوهشگر تصریح کرد: اگر جنگ ادراکی را که به تعبیر مقام معظم رهبری، جنگ اراده ای است را بپذیریم و زمانی که تصمیم به انجام کاری می شویم، انتخاب های مختلفی داریم که تصمیم به یکی از آن انتخاب ها می شویم. در این میان تجهیزات و منابع انسانی هم داریم اما برخورداری از هر کدام از اینها مزیت به شمار نمی رود بلکه مزیت ها روایت متفاوت ما نسبت به جهان امروز است. مزیت ما در برابر غرب و تهاجم فرهنگی و جنگ نرم، فرهنگ مان است. روایت ما از آغاز و پایان جهان، روابط اجتماعی میان انسان ها متفاوت ازجهان است. اگر امروزه انحطاط اخلاقی در غرب بیشتر شده اما گرایش به معنویت هم افزایش یافته است. چرا تمرکزمان این است که مدام به سمت تجهیزات برویم بلکه می توانیم رویکردمان را تغییر دهیم و از رویش های فرهنگی حمایت کنیم.
وی افزود: کسی که در شبکه های اجتماعی گروهی را ایجاد می کند، اگر مؤلفه های فرهنگی را نشناسد، نمی تواند در این حوزه فعالیت کند. امروزه فضای مجازی به گونه ای شده است که مخاطبان بیش از چهارثانیه برای مطلب وقت نمی گذارند. حتی در حوزه اینفوگرافی به گونه ای کار انجام می شود که بارگذاری متن در نقطه ای قرار بگیرد که قابل رویت بیشتری باشد.
اسکندری اظهار کرد: در دنیای رسانه ابزار معنا ندارد، امروزه شاهد هستیم که یک شهروند به راحتی چندین هزار فالوعر دارد و هر روز برنامه زنده برگزار می کند. آنچیزی که فضا را متفاوت می کنند، محتوای پیام است و باید در این زمینه دقت بیشتری داشته باشیم.
این روزنامه نگار تصریح کرد: وجود نظام جامع رسانه ای به عنوان مرکزی که در بالا قرار بگیرد و به رسانه ها امر و نهی کند، امکان پذیر نخواهد بود؛ چراکه اعتماد عمومی نسبت به رسانه های داخلی کاهش می یابد. اما اگر منظور از وجود این نظام دفاع از ارزش ها و همگرایی باشد، قابل دفاع است.


وی بیان کرد: ما در ارتباط با حاکمیت و مردم باید از کلیشه های مرسوم رها شویم و مطابق با فهم مردم از جنگ رسانه ای به اقتضای آن عمل کنیم. همیشه از فسادهای اقتصادی در خبرها می گوییم اما کسی در این میان از جبران خسارت ها صحبت نمی کند. گفتن از فسادها در بیشترین موارد سبب ایجاد ذهنیت منفی در میان مخاطبان می شود.
اسکندری اظهار کرد: ما باید متناسب با شرایط و ذائقه مخاطبان تولید محتوا کنیم و به تولید ادبیات جدید بپردازیم. همچنین مرکز رصد و پایش برای ارزیابی محتوا ایجاد کنیم.

نظر بدهید

Be the First to Comment!

avatar
wpDiscuz