به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، نشست معرفی و بررسی کتاب «من و عباس بابایی» با حضور علی اکبری مزدآبادی، نویسنده این کتاب و محمدعلی صمدی، پژوهشگر تاریخ در فرهنگسرای رسانه برگزار شد. مجری کارشناس این جلسه میثم رشیدی مهرآبادی بود. \r\n\r\nرشیدی در ابتدای برنامه با اشاره به هدف از برگزاری این جلسه گفت: یکی از مسائلی که آقای دوشن در تماس تلفنی با بنده مطرح می‌کردند این بود که بعد از گذشت ۳۰ و چند سال از شهادت شهید بابایی، تاکنون نشده است در سالگرد ایشان یا مراسماتی که برای ایشان برگزار می‌شده است، از آقای دوشن دعوت کنند و ایشان مهجور بودند. امروز می‌خواهیم به این سوال پاسخ بدهیم که نویسنده چگونه به آقای دوشن رسید و روایت ایشان که شاید متفاوت با دیگر روایت‌ها باشد چگونه به کتاب تبدیل شد. \r\n\r\nعلی اکبری مزد‌آبادی نویسنده کتاب «من و عباس بابایی» با اشاره به آشنایی خود با حسن دوشن گفت: سال 1397 بود که طی تماسی تلفنی با آقای دوشن آشنا شدیم و همراه با آقای صمدی به منزل ایشان رفتیم. پروژه‌ای درباره شهید بابایی داشتیم و ایشان هم در پروژه ما می‌گنجید. قراری گذاشتیم و سراغ ایشان رفتیم. از همان ابتدای جلسه، ایشان به صورت خودکار از آقای بابایی خاطرات بسیار زیادی تعریف کرد. نزدیک به دو ساعتی با ایشان بودیم و وقتی از جلسه خارج شدیم، آقای صمدی گفت اسم کتاب را بگذار «من و عباس بابایی» و کتابی مجزا کار کن. \r\n\r\nوی درخصوص خاطره‌های متفاوت حسن دوشن از شهید بابایی گفت: ایشان بسیار شیرین‌گفتار بود و چون ما را قبول کرده بود و روی بازی داشت، هرچه دلش می‌خواست می‌گفت اما بعدا که کمی می‌گذشت گفت این و آن را نیاورید اما ما رعایت نکردیم و تقریبا همه چیز را آوردیم. در حقیقت ایشان اگرچه در ابتدا کمی موضع گرفت اما بعدا با روی باز از ما پذیرایی کرد و اعتماد نمود.\r\n\r\nمحمدعلی صمدی درخصوص روند نگارش کتاب «من و عباس بابایی» گفت: آقای دوشن روابط اجتماعی بسیار بالایی دارد. کافی است به طرف مقابلش اعتماد کند و سپس با روحی زلال و شفاف پاسخگوی سوالات می‌شود. همین موضوع باعث شد در همان جلسه اول اعتماد کرده و خیلی خوب صحبت کند. شاید دید که دو جوان بدون هیچ تشکیلاتی اعم از دوربین و تصویربردار و ... آمده‌اند و سوالات کلیشه‌ای نمی‌پرسند و به همین دلیل اعتماد کرد. به نظرم وقتی ما را دید از فضای فعلی خود بیرون آمد و به روزگار جوانی خود رفت. گویا مدت‌ها بود که در این زمینه هم صحبتی نداشت. دقت داشته باشید که ایشان خیلی به شهید بابایی نزدیک بود و به دلیل روایت ساده و روانی که داشت در همان جلسه اول اطلاعات زیادی کسب کردیم و تصمیم گرفتیم که این خاطرات را تبدیل به کتاب پیشرو کنیم. \r\n\r\nوی اضافه کرد: آقای دوشن در ابتدا کارمند نیروی هوایی می‌شود، سپس به دزفول انتقال داده می‌شود. وقتی آقای بابایی از آمریکا برمی‌گردد او را هم به دزفول می‌فرستند و آقای دوشن و شهید بابایی در همان‌جا از سال 1354 با هم آشنا می‌شوند. آقای دوشن به مدت 6 ماه با شهید بابایی در یک منزل زندگی می‌کند و به همین دلیل از نزدیک شاهد کارها و رفتارهای ایشان بوده است. آقای دوشن رابطه برادرانه و صمیمانه‌ای با شهید بابایی داشته است و حتی تا روزهای شهادت همراه ایشان بوده و ارتباط‌شان هیچ وقت قطع نشده است. \r\nصمدی با اشاره به نزدیکی حسن دوشن به شهید بابایی گفت: به نظرم اگر کسی می‌خواهد مطالعه‌ای درباره شهید بابایی داشته باشد باید از این کتاب شروع کند چرا که هیچ نوشته مکتوبی در این سطح از زندگی شهید بابایی وجود ندارد. ویژگی آقای دوشن این است که مدتی طولانی با سوژه کتاب ارتباط بسیار نزدیک و خصوصی داشته است. جایگاه آقای دوشن در منظر شهید بابایی هیچ تعریف سازمانی یا نظامی ندارد و اصل ماجرا این است که وقتی شهید بابایی مسئولیت می‌گیرد دستور می‌دهد که ایشان باید در کنار مامور باشد. عده‌ای می‌گویند دوشن آجودان شهید بابایی بوده اما اصلا این‌گونه نیست. آجودان در ارتش تعریف دارد و ارتباط این دو نفر اصلا در این تعریف نمی‌گنجد، تفریح‌ها، عبادت‌ها و ... این دو نفر همواره با یکدیگر بوده است. جالب است بدانید که آقای بابایی سرویس خاصی هم به آقای دوشن نمی‌داده که بتوان نام او را گماشته گذاشت. به جرات می‌توانم بگویم که هیچ کسی نبوده که این‌چنین به یک امیر ارتش و به ویژه امیر نیروی هوایی با همه مقام و تشریفاتش نزدیک شده باشد. البته خیلی‌ها ادعا می‌کنند که به شهید بابایی نزدیک شدند اما عمده آنان ارتباط کاری با شهید داشتند و در چارچوب‌های ارتش تعریف می‌شده است اما رفاقت آقای دوشن با شهید بابایی از جنس دیگری است. \r\nنویسنده کتاب «من و عباس بابایی» در بخش دیگری از صحبت‌‌های خود گفت: روند تعریف کردن خاطرات آقای دوشن این‌گونه بود که در 2-3 جلسه اول تمام آن چیزی که از شهید بابایی به خاطر داشت را تعریف کرد و این خاطره‌ها تمام شد. از جلسات بعد من سوال می‌پرسیدم و ایشان جواب می‌داد. در این بین چیزهای دیگری یادش می‌آمد و تعریف می‌کرد. جالب است بدانید که خانواده این دو نفر نیز ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشتند. خاطرم هست یکبار سراغ ایشان رفتیم و دیدیم که گریه می‌کند. دلیل گریه‌اش را پرسیدم و شروع به درد و دل کرد که عباس! چرا رفتی و منو تنها گذاشتی و... شاید نزدیک به یک ربع گریه می‌کرد و با عباس بابایی درد و دل می‌کرد. \r\n\r\nصمدی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا تاکنون روایت حسن دوشن نادیده گرفته شده است، گفت: ایرادی بر کسی وارد نیست. این موضوع به ساختار نظامی برمی‌گردد. معمولا بچه‌های ارتش سراغ تهیه برنامه برای شهید بابایی می‌روند و آنان هم سلسله مراتب را رعایت کرده و سراغ کسانی می‌روند که در عملیات‌ها همراه ایشان بوده است. آقای دوشن خیلی صاف و ساده صحبت می‌کند و شاید کسانی که به صورت تیم‌های رسمی سراغ او یا دیگر افراد می‌رفتند، این چنین خاطرات دلچسب‌شان نبوده است. دقت کنید که خیلی‌ها برای روایت شهید بابایی سراغ خاطرات عملیات او و حضورش در بین فرماندهان می‌روند اما مطالبه ما چیز دیگری بود و همین مطالبه ما را به سمت ایشان سوق داد. همین موضوعات باعث شد که مدت‌ها کسی سراغ ایشان نرود. \r\n\r\nاکبری در خصوص عبارت‌هایی در کتاب که روی آن خط کشیده شده است، توضیح داد و گفت: تمام سعی من بر این بود که عین گفتار آقای دوشن در کتاب آورده شود و این‌گونه نباشد که دخل و تصرفی در آن صورت گیرد. چیزهایی که در کتاب روی آن خط کشیدیم موارد خاصی نبود و فقط اسامی بود که دلیلی نداشت بیان شود. به عبارت دیگر، ایشان اصلا بددهن نبود. \r\n\r\nصمدی توصیه‌هایی به نویسنده‌های جوان برای روایت زندگی شهدا داشت و گفت: به دلیل تقدس ویژه‌ای که دفاع مقدس و انقلاب اسلامی دارد، بسیاری از جوانان که شاید به تاریخ هم کاری نداشته باشند، جذب این حوزه می‌شوند. البته این موضوع نوعی آفت به شمار می‌رود چرا که دام‌های زیادی در کار وجود دارد و ممکن است پایشان سر بخورد و دیگر نتوانند بیرون بیایند. علاوه بر این نوعی سهل‌گیری در کارهای دفاع مقدس وجود دارد که سبب می‌شود بعضی کارهای بدون استاندارد نیز تولید شوند. نتیجه این موضوع انبوه کارهایی می‌شود که خیلی از آنان ارزش چندانی ندارد. بعضی‌ها هم که قلم به نسبت بهتری دارند، وارد این حوزه شده و به دلیل عدم شناخت از ریزه‌کاری‌های تاریخی دچار اشتباهاتی می‌شوند. بالاخره تاریخ ریزه‌کاری‌هایی دارد که اهالی آن می‌توانند درکش کنند. زیادی ورودی‌ها اجازه نمی‌دهد اساتید کار خودشان را به خوبی دنبال کنند؛ به نظرم بدون استاد نمی‌توانید در این زمینه فعالیت کنید و اگر کسی بدون استاد کاری در این زمینه انجام داده است، به نتیجه خوبی نرسیده است. تعداد اساتید در این حوزه هیچ تناسبی با ورودی‌ها ندارد بنابراین می‌توان گفت بسیاری از آنان بدون استاد وارد کار شده‌اند. هر کس می‌خواهد وارد این حوزه شود، باید خودش را به منبعی مطلع و اگاه وصل کند، شاگردی کند و با این روش کتاب خود را بنویسد. بنده استادی را می‌شناسم که 15 سال پیش وقت نداشت به کسی جواب بدهد، حالا درب اتاق او به روی باز است، بروید و ببینید که چند جوان مدعی در اتاق او هستند و از راهنمایی‌هایش استفاده می‌کنند؟ \r\n\r\nاکبری مزدآبادی از چاپ کتابی درباره صادق آهنگران توضیح داد و گفت: ما کتاب دوجلدی آهنگران را داریم که بسیار ارزشمند است و معتقدم نباید به راحتی از کنار شخصیت ایشان گذشت. این کتاب در سال ۱۳۹۱ چاپ شد و طی یک هفته 3هزار نسخه از آن به فروش رفت. بخش زیادی از کتاب نوحه و بقیه خاطرات بود. جلد اول و دوم این کتاب در قالبی متفاوت به چاپ می‌رسد، جلد اول خاطرات است و جلد دوم نوحه‌ها است که ۵۰۰ صفحه است. این کتاب به زودی به بازار عرضه می‌شود. \r\n\r\nصمدی در پایان این جلسه گفت: باید به مطالعه این کتاب اصرار کنم که الگویی برای انسان زندگی‌کردن است. خوبی این کتاب این است که فقط پیرامون مسائل اخلاقی نیست. سبک زندگی شهید بابایی را از زبان کسی می‌شنویم و که خیلی ساده است و ادا درنمی‌آورد. ما سعی کردیم خود آقای دوشن را روی ورق بریزیم. به نظرم این کتاب بیش از آنکه کتاب شهید بابایی باشد، کتاب آقای دوشن است و او همانند یک آینه شهید بابایی را به ما نشان داده است. \r\nانتهای پیام/ ...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، مدرسه تخصصی رسانه با رویکرد برگزاری دوره‌های تخصصی هنر و رسانه، دوره پژوهش رسانه و کاربرد تکنولوژی‌های جدید را روزهای دوشنبه و چهارشنبه ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ برگزار می‌کند.\r\n \r\nسیدامیرحسین حسینی نویسنده و پژوهشگر رسانه، مولف بیش از ۱۰ جلد کتاب در حوزه مديريت رسانه و عضو باشگاه پژوهشگران و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران است. او در دوره پژوهش رسانه و کاربرد تکنولوژی‌های جدید، راهکارهایی را برای به استفاده درست از تکنولوژی‌های نوین ارائه می‌کند.\r\n\r\nهنرجویان بعد از اتمام موفق دوره، گواهینامه معتبری از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دریافت می‌کنند.\r\n\r\nبرای ثبت‌نام می‌توانید با شماره تلفن‌های ۳-۲۲۸۸۸۷۸۲ تماس بگیرید و یا به سامانه یکپارچه آموزش سازمان فرهنگی هنری به نشانی ‏Edu.farhangihonari.ir مراجعه کنید....
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، واحد آموزش فرهنگ‌سرای رسانه با برگزاری دوره‌های متنوع آموزشی در دو بخش «مدرسه تخصصی رسانه» و «دوره‌های عمومی» در فصل پاییز میزبان علاقه‌مندان است.\r\n\r\nدوره‌های تخصصی رسانه شامل خبرنويسی مقدماتی و پيشرفته، خبرنویسی فضای مجازی، مقاله نويسی، صدابرداری اجراي زنده، مدیریت محتوا در اينستاگرام، فيلمنامه‌نويسی، عكاسی، داستان نویسی، برنامه‌سازی رادیویی، فن‌بیان، گویندگی و اجرا ویژه فعالان رسانه و عموم علاقه‌مندان با حضور استادان مجرب در مدرسه تخصصی رسانه برگزار می‌شود.\r\n\r\nهمچنین دوره‌های عمومی فرهنگ‌سرا شامل علوم قرآنی، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی (شامل بازیگری با نقش پردازی از داستان‌های شاهنامه، نقالی، نمايش خلاق و...)، دوره‌های ادبی، مهارت‌های اجتماعی(شامل جلسات فردی و گروهی با حضور متخصصین مجرب)، دوره‌های موسیقی (شامل موسیقی ایرانی و کلاسیک)، دوره‌های تقویتی، هنرهای صناعی (شامل معرق، منبت، خوشنویسی لاتین، تحریری و نستعلیق، کیف دوزی با چرم، پته دوزی کرمان، قلم زنی، قالیبافی و...)، هنرهای خانگی (شامل قلاب ‌بافی، خیاطی از مقدماتی تا پیشرفته و...)، فوریت‌های پزشكی، طب سنتی، دوره‌های آموزش ورزش‌های هوازی (شامل كاراته، پيلاتس، آمادگی جسمانی، تای چی، حرکات اصلاحی و...)، شطرنج، رباتیک، دوره‌های آموزش کودکان (شامل نقاشی، خلاقیت و...) و زبان انگلیسی در تمامی سطوح و کلیه مقاطع سنی ثبت‌نام می‌کند.\r\n\r\nفرهنگ‌سرای رسانه در ابتدای خیابان پاسداران، خیابان گل‌نبی، خیابان ناطق‌نوری، میدان قبا واقع شده است. \r\n\r\nعلاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳-۲۲۸۸۸۷۸۲ تماس بگیرند و برای ثبت نام اینترنتی به نشانی Edu.farhangihonari.ir مراجعه کنند....
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، ویژه برنامه «روایت مقاومت» به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مجموعه روایت فتح و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در حال برگزاری در ۴۰ نقطه پایتخت است.\r\n\r\nدر ادامه این برنامه نمایش «آرایشگاه صلواتی» به کارگردانی مسعود ابراهیمی روز یکشنبه ۶ مهرماه ساعت ۱۷ در بوستان پایداری اجرا می‌شود.\r\n\r\nعلاقه‌مندان برای تماشای این اثر می‌توانند به خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان شهید ناطق‌نوری، میدان قبا، جنب فرهنگ‌سرای رسانه، بوستان پایداری مراجعه کنند.\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، شهید عباس بابایی زبده‌ترین خلبان نیرو هوایی ارتش جمهوری اسلامی و معاون هماهنگ‌کننده نیروی هوایی در جنگ ایران و عراق بود. علی‌اکبر مزد آبادی در کتاب من و عباس بابایی به مصاحبه و تدوین خاطرات حسن دوشن از هم‌رزمان شهید بابایی پرداخته است. مزد آبادی در این کتاب، ۹۶ خاطره از دوشن را تدوین کرده و به همراه ۷ پیوست و تعدادی تصاویر رنگی در انتهای کتاب، منتشر کرده است.\r\n\r\nآیین نقد و بررسی کتاب «من و عباس بابایی» به مناسبت هفته دفاع مقدس و مصادف با سالروز عملیات ثامن‌الائمه با حضور «حسن دوشن» راوی و «علی‌اکبر مزدآبادی» نویسنده با اجرای میثم رشیدی مهرآبادی در ویژه برنامه کتابدان فرهنگ‌سرای رسانه برگزار می‌شود.\r\n\r\nاین برنامه که به همت فرهنگ‌سرای رسانه و با مشارکت خبرگزاری دفاع مقدس برگزار خواهد شد، روز شنبه ۵ مهرماه ساعت ۱۶ تا ۱۸ به صورت زنده از درگاه آنلاین صفحه رسمی فرهنگ‌سرای رسانه و خبرگزاری دفاع مقدس در اینستاگرام پوشش داده می‌شود.\r\n\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، ویژه برنامه «دخت شیرین زبان» به مناسبت شهادت حضرت رقیه(س) و با هدف تداوم فرهنگ‌سازی در راستای تداوم نسل عاشورایی روی دوم مهرماه همزمان با پنجمین روز ماه صفر در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار می‌شود. \r\n\r\nاجرای نمایش کودک، نقالی روایت شهادت حضرت رقیه بر اساس پرده‌ای به طراحی محمدرضا حسینی، شعرخوانی کودک، اجرای زنده نقاشی قهوه‌خانه‌ای از شهادت حضرت رقیه(س) و ... بخش‌های مختلف این برنامه را تشکیل می‌دهند.\r\n\r\nاین برنامه یک نذر فرهنگی است که به مدت ۸ سال در مراکز فرهنگی هنری مختلف اجرا شده است و امسال با پشتیبانی و مشارکت فرهنگ‌سرای رسانه برگزار خواهد شد.\r\n\r\nخانواده و کودکان علاقه‌مند برای حضور در این برنامه می‌توانند روز چهارشنبه دوم مهرماه ساعت ۱۰ صبح به فرهنگ‌سرای رسانه واقع در خیابان پاسداران، خیابان گل‌نبی، خیابان ناطق نوری، میدان قبا مراجعه کنند....
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، واحد آموزش فرهنگ‌سرای رسانه با برگزاری دوره‌های متنوع آموزشی در دو بخش «مدرسه تخصصی رسانه» و «دوره‌های عمومی» در فصل پاییز میزبان علاقه‌مندان است.\r\n\r\nدوره‌های تخصصی رسانه شامل خبرنويسی مقدماتی و پيشرفته، خبرنویسی فضای مجازی، مقاله نويسی، صدابرداری اجراي زنده، مدیریت محتوا در اينستاگرام، فيلمنامه‌نويسی، عكاسی، داستان نویسی، برنامه‌سازی رادیویی، فن‌بیان، گویندگی و اجرا ویژه فعالان رسانه و عموم علاقه‌مندان با حضور استادان مجرب در مدرسه تخصصی رسانه برگزار می‌شود.\r\n\r\nهمچنین دوره‌های عمومی فرهنگ‌سرا شامل علوم قرآنی، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی (شامل بازیگری با نقش پردازی از داستان‌های شاهنامه، نقالی، نمايش خلاق و...)، دوره‌های ادبی، مهارت‌های اجتماعی(شامل جلسات فردی و گروهی با حضور متخصصین مجرب)، دوره‌های موسیقی (شامل موسیقی ایرانی و کلاسیک)، دوره‌های تقویتی، هنرهای صناعی (شامل معرق، منبت، خوشنویسی لاتین، تحریری و نستعلیق، کیف دوزی با چرم، پته دوزی کرمان، قلم زنی، قالیبافی و...)، هنرهای خانگی (شامل قلاب ‌بافی، خیاطی از مقدماتی تا پیشرفته و...)، فوریت‌های پزشكی، طب سنتی، دوره‌های آموزش ورزش‌های هوازی (شامل كاراته، پيلاتس، آمادگی جسمانی، تای چی، حرکات اصلاحی و...)، شطرنج، رباتیک، دوره‌های آموزش کودکان (شامل نقاشی، خلاقیت و...) و زبان انگلیسی در تمامی سطوح و کلیه مقاطع سنی ثبت‌نام می‌کند.\r\n\r\nفرهنگ‌سرای رسانه در ابتدای خیابان پاسداران، خیابان گل‌نبی، خیابان ناطق‌نوری، میدان قبا واقع شده است. \r\n\r\nعلاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳-۲۲۸۸۸۷۸۲ تماس بگیرند و برای ثبت نام اینترنتی به نشانی Edu.farhangihonari.ir مراجعه کنند.\r\n\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، مهدی محمدی رییس فرهنگ‌سرای رسانه از اجرای ۵ ویژه برنامه به مناسبت چهلمین سالگرد گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس خبر داد و گفت: ویژه برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت چهلمین سالروز گرامیداشت هفته دفاع مقدس با عنوان «شهر پرستاره» در مناطق ۲۲گانه شهر تهران برگزار می‌شود. فرهنگ‌سرای رسانه نیز با ۵ عنوان برنامه این سالروز باشکوه را گرامی می‌دارد.\r\n\r\nمحمدی درباره این ویژه برنامه‌ها توضیح داد: فرهنگ‌سرای رسانه در آستانه هفته دفاع مقدس نمایشگاه «سرو استوار» را با نمایش ۴۰ پوستر از آثار صابر شیخ‌رضائی در گالری مجازی رسانگار برگزار کرد. این آثار در سایت فرهنگ‌سرای رسانه به نشانی Resaneh.farhangsara.ir قابل مشاهده است. \r\n\r\nرییس فرهنگ‌سرای رسانه در ادامه گفت: نشست نقد و بررسی کتاب «من و عباس بابایی» خاطرات حسن دوشن از شهید عباس بابایی با مشارکت خبرگزاری دفاع مقدس شنبه ۵ مهرماه همزمان با سالگرد عملیات ثامن‌الائمه با حضور علی دوشن راوی، علی‌اکبر مزدآبادی نویسنده اثر و با اجرای میثم رشیدی مهرآبادی در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار خواهد شد.\r\n\r\nوی افزود: ویژه برنامه «مادران چشم به راه» که در سطح مناطق تهران با تجلیل از مادران شهیدان گمنام برگزار می‌شود، به همت فرهنگ‌سرای رسانه و با مشارکت باغ‌موزه دفاع مقدس با تجلیل از خانواده شهید مفقودالاثر علی امجدی، سه‌شنبه ۸ مهرماه ساعت ۱۸:۳۰ در مقبره‌الشهدای باغ موزه دفاع مقدس میزبان علاقه‌مندان است. در این ویژه برنامه همچنین از «حسین محمودیان» مستندساز برجسته حوزه دفاع مقدس تجلیل می‌شود. ویژه برنامه هم عهدی با شهدا و برپایی نمایشگاه کتاب «چهل‌چراغ» در حاشیه این رویداد برگزار خواهد شد.\r\n\r\nمحمدی در ادامه گفت: ویژه برنامه «راویان مقاومت» نیز یکشنبه ششم مهرماه ساعت ۱۷ با اجرای نمایش «آرایشگاه صلواتی» به کارگردانی مسعود ابراهیمی در فضای باز فرهنگ‌سرای رسانه اجرا می‌شود. \r\n\r\nوی در پایان از رونمایی سردیس «شهید مرتضی آوینی» در فرهنگ‌سرای رسانه خبرداد و اضافه کرد: این اثر هنری که آخرین مراحل آماده سازی را دشت سر می‌گذارد، در هفته دفاع مقدس در فرهنگ‌سرای رسانه رونمایی خواهد شد. \r\n\r\nفرهنگ‌سرای رسانه در خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان شهید ناطق‌نوری، میدان قبا واقع شده است....
در پنجمین برنامه چهل سال با رسانه ها مطرح شد:

ضرورت ایجاد نظام جامع رسانه ای در چهارچوب اصول مناسب

ایجاد نظام جامع رسانه ای اگر در چهارچوب اصول مناسب باشد، وجودش ضرورت است در غیر این صورت رسانه های نوین نمی توانند قدرت بالاتر از خود را تحمل کنند.

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، پنجمین برنامه چهل سال با رسانه ها با موضوع رسانه ها و جنگ نرم، پیش از ظهر امروز سه شنبه چهارم دی ماه با حضور حسن نجفی سولاری، مدرس دانشگاه، احمد قیومی، معاون سازمان فضای مجازی سراج و محمد اسکندری، روزنامه نگار و پژوهشگر، در کافه گلاب فرهنگسرای رسانه برگزار شد.


حسن نجفی سولاری، مدرس دانشگاه با اشاره به موضوع جنگ رسانه ای، گفت: باید بپذیریم از بدو خلقت انسان، تهاجم و مقابله در حوزه ارتباط انسانی وجود دارد و همانطور که انسان به شکال حیوانات می پرداخت، خودش هم مورد هجوم قرار می گرفت و به تناسب رشد انسان، این تهاجمات هم بیشتر می شد.
وی افزود: در عصر کنونی به دلیل وجود تکنولوژی فناوری اطلاعات، عملیاتی درحال انجام بوده که از حد جنگ روانی فراتر رفته که نامش را جنگ شناختی و ادراکی گذاشته ایم. این جنگ آنقدر قدرت دارد که هرکسی قدرت بیشتری داشته باشد می تواند در این زمینه حکومت داری کند.
رئیس سابق مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در جنگ ادراکی، عملیاتی از سوی رسانه ها انجام می شود که ذهن، خواسته، قلب، امیال، نیاز به کسب و کار و آرزوهای آنها را تحت کنترل قرار می گیرد و هدایت می کند. امروز هرکسی که فکر کند جنگی وجود ندارد، اساسا این نوع مدل را نشناخته است.
وی بیان کرد: در بسیاری از کشورها به ساماندهی فضای مجازی می پردازند و ولنگاری ماهیت فضای مجازی نیست. از سال ۷۹ برای ولنگاری فضای مجازی هشدارهایی داده شده است اما نتیجه ای را شاهد نبودیم.
این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: اساسا فضای مجازی به دلیل تکنولوژی موجود قدرت کنترل پذیری بالایی دارد.
وی ادامه داد: در ایران از زمانی که فضای مجازی از حوزه اختصاصی خارج و وارد حوزه عمومی شد، مقام معظم رهبری ۱۸ بند را در فضای مجازی جهت سازماندهی آن عنوان فرمودند. یکی از آن ۱۸ بند، هویت بخشیدن کاربران ایرانی است.
نجفی سولاری اظهار کرد: تهاجم فرهنگی تنها مختص ایران نیست بلکه همه دنیا با آن درگیر هستند. اگر نگاهی به رسانه های پیش و پس از انقلاب داشته باشیم متوجه می شویم که شاهد تحول اساسی در این زمینه بودیم. پیش از انقلاب ما تنها دو شبکه تلویزیونی داشتیم که این تعداد امروزه به ۱۴۵ شبکه رادیویی و تلویزیونی در سطح کشور رسیده است. همچنین ۳۳ شبکه استانی در حال فعالیت هستند و آنها به لحاظ امکانات و تکنولوژی نسل چهارمی اند.
وی بیان کرد: طی فراتحلیلی که در سال ۹۶ برروی رسانه ها داشتیم به این نتیجه رسیدم که یک میلیون ساعت پخش رادیویی داریم که ۵۰۰ هزار ساعت تولید محض است. همچنین هم اکنون بیش از ۲۵۰ هزار ساعت تولید تلویزیونی در ژانرهای مختلف داریم. تقریبا ایران درردیف اولین کشورهایی است که به لحاظ ساخت سریال و تله تلویزیونی رتبه خوبی دارد.
این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: دولت ۱۱ هزار میلیارد تومان گندم می خرد تا سوپسید گندم بدهد و مردم در نان مشکلی نداشته باشد. حتی دولت ۲۵ هزار میلیارد تومان درحوزه دارو هزینه می کند، تا مردم در این حوزه دچار مشکل نشود. سهم فرهنگ در اعتبارات دولتی چقدر است؟ این درحالی است که دشمن در این حوزه سرمایه گذاری بیشتری می شود و یکی از مأموریت هایش تغییر فرهنگ کشور است.
وی با اشاره به صنایع فرهنگی خلاقانه گفت: این نوع از صنایع تنها رسانه نیستند بلکه شامل ۱۸ شاخه اند که میتوان به توریسم، معماری، ورزش، رسانه های سنتی، رسانه های مجازی و دیگر موارد اشاره کرد. خوشبختانه در کشور ظرفیت های بسیاری وجود دارد. در جنگ روان شناختی نیروی انسانی مهم است و اگر نتوانیم سازماندهی مناسبی در این زمینه داشته باشیم، موفق نخواهیم بود.
نجفی سولاری اظهار کرد: ۴۰۰ هزار نفر در کشور توانایی عملیات و تولید را دارند و حتی در سطح دکترا نیروهایی هستند که به خوبی سازماندهی نشده اند. ما باید برای این تعداد کارآفرینی کنیم. در حوزه تجهیزات وضعیت خوبی داریم اما به درستی نمی توانیم از آن استفاده کنیم.
وی ادامه داد: در حوزه سینما آخرین تکنولوژی ها را وارد کشور کردیم اما نتوانسته ایم به درستی از آنها استفاده کنیم. اصلی ترین مسأله، سرمایه است. چالش بزرگ صنایع خلاق این بوده که حمایت مالی نمی شوند. همچنین ما سنجش درستی نداریم و ابزارها و اندازه گیری تحولات را نتوانسته ایم فراهم کنیم.
وی افزود: البته ما در زیربنا نگاه مان تنها به تجهیزات و امکانات نیست بلکه موضوع مدیریت، روش ها، سنجه ها و اندازه گیری ها را درنظر می گیریم. همچنین باید نگاه جدیدی به حوزه فرهنگ داشته باشیم و به یک نگرش نوین برسیم.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: روحیه همگرایی و ملی در کشور وجود دارد که مصداق بارز آن واکسینه شدن همه کودکان ایران زمان در دوره مربوطه است. باید بپذیریم که در بخش هایی نمی خواهند که همگرایی وجود داشته باشد. ایجاد نظام جامع رسانه ای برای حوزه فضای مجازی امکان پذیر نیست چراکه این رسانه نوین نمی پذیرد که قدرت بالای خودش را داشته باشد.
نجفی سولاری اظهار کرد: باید از داشته های مان به خوبی استفاده کنیم که این همان مدیریت ناب است. سازماندهی نیروی انسانی و مردم مدار بودن درحوزه رسانه از دیگر مواردی است که باید به آن دقت کنیم.
وی بیان کرد: برای هم گرایی شش ضلعی وجود دارد که حکمرانی، رسانه داران، رسانه سازان، کسب و کارهای رسانه ای، خانواده و آحاد مردم از اضلاع آن به شمار می روند.


در ادامه احمد قیومی، معاون سازمان فضای مجازی سراج، با اشاره به این موضوع که جنگ رسانه ای یکی از برجسته ترین قسمت های جنگ نرم است، گفت: جنگ رسانه ای، جنگی است که در همه شرایط حتی در شرایط صلح رخ می دهد. امروز فناوری های نوین ارتباطی و شبکه های اجتماعی که خود به نوعی فضای رسانه را دگرگون کرده مرزها را برداشته است.
وی افزود: اثرات جنگ نرم بسیار مشهود است و اثراتش را در جامعه و بر افکار عمومی شاهد هستیم. البته مخاطب مان منفعل نیست اما این جنگ آنقدر قدرتمند است که نفوذ بیشتری در میان مخاطبان دارند. جنگ خلیج فارس در سال های اخیر نشان از قدرت جنگ رسانه ای است که با قدرت عمل کردند.
معاون سازمان فضای مجازی سراج، تصریح کرد: نمی توان موضوع کنترل و ولنگاری را در حوزه فضای مجازی رد کرد، ماهیت فضای مجازی توسعه دهنده بوده به این معنا که فضای مجازی غیرقابل پیش بینی است. امروز فضای مجازی مرزها را برداشته است و ما بر این تصور هستیم که یک سری اتفاقاتی که رخ می دهد، برپایه یک فکر قوی است درحالی که اینگونه نبوده و گاهی با یک حرکت کوچک در فضای مجازی می توان شاهد نتایج بسیار قوی بود.
وی بیان کرد: فضای مجازی سیستم توسعه دهنده است و امروز تلویزیونی های دیجیتال جایگزین تلویزیون های سنتی شده اند؛ بنابراین حوزه رسانه تنها اطلاع رسانی و خبر نیست بلکه کارکردهای دیگری هم دارد.
قیومی اظهار کرد: جنگ اطلاعاتی بر بستر اطلاعاتی صورت می گیرد، در این نوع از جنگ اطلاعات غلطی پخش می شود و یا آن را جابه جا می کنیم.
وی افزود: معتقدم اگر تا به امروز خوب کار کرده بودیم، حاصلش این نبود. در هشت سال دفاع مقدس عملکرد خوبی داشتیم اما پس از آن نتوانستیم عملکرد خوب را ادامه دهیم. حوزه بازی های رایانه ای به شدت حوزه تأثیرگذاری است و امروزه شاهد یک بازی هستیم که به ترویج سبک زندگی آمریکایی می پردازد.
معاون سازمان فضای مجازی سراج تصریح کرد: حوزه رسانه به بخش اقتصادی و فرهنگی، نگاه دموکراسی دارد. رسانه ها در حوزه دموکراسی ورود عمیق دارند. اگر رسانه های ما امروز خوب عمل می کردند، شاهد تیراژ کمتر روزنامه ها نبودیم. حتی اگر سریال های خوبی تولید می کردیم که امروزه مخاطبان مان به سراغ سریال های ترکیه ای و عرب نمی رفتند.
وی بیان کرد: ما باید رسانه را از حاکمیت خارج کنیم و فضای رسانه ای تا زمانی کهدست حاکمیت و دولت است، وضع اینچنینی را شاهد هستیم. البته ماهیت فضای مجازی نظارت ناپذیر است. همچنین محدودیت های حاکمیتی باعث می شود که فرد با هویت دیگری در فضای مجازی فعالیت کند.
قیومی تأکید کرد: تمرکز رسانه های غرب بر اقتصاد سیاسی بسیار است. در هیچ جای دنیا با افزایش قیمت ها، تقاضا بالا نمی رود. ما در این حوزه هیچ کاری نکرده ایم و کمیت بدون کیفیت فایده ای ندارد و با ارائه آمار و ارقام نمی توانیم بگوییم که عملکرد خوبی داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه شاخص های فرهنگی تکان نخورده است، گفت: ما باید ساختارها را اصلاح کنیم. درحوزه رسانه باید به تقویت حرکت های کند و اصلاح آن بپردازیم. درحوزه های خلأ می توان با برنامه هایی مدون بر مشکلات غلبه کرد. مردم در جنگ هشت سال دفاع مقدس نشان دادند که می توانند بر روزهای سخت غلبه کنند و قطعا در جنگ نرم هم پیروز می شوند و تنها باید آموزش های لازم را به آنها ارائه کرد.
معاون سازمان فضای مجازی تصریح کرد: بسترهای زیرساختی مهیاست و اقدامات بسیاری در این زمینه انجام شده که یکی از آنها ورود به سازمان های مردم است. ما باید نظام جامعه ای را برای گونه از رسانه های کوچک فراهم کنیم. اخیرا یکی از تحقیق های آمریکایی را مشاهده می کردم که در آن تحقیق ارتباط میان ستاره هایش آنقدر پررنگ بود که یکدیگر را پوشش می دادند و نگاه هم افزایی به یکدیگر دارند.
وی ادامه داد: امروزه شاهد ظهور رسانه های نوین کوچک اثرگذار هستیم و آنها این ظرفیت را دارند و تک تک این سنگر سایبری باید مجهز شوند و ایجاد نظام جامعه رسانه ای، هم افزایی و مشارکت مردمی، ورود نخبگان و دانشگاهیان می توانند در ترویج سواد و فرهنگ رسانه ای بسیار مؤثر باشند.
قیومی مشکل اصلی در حوزه رسانه را نبود محتوا دانست و گفت: امروزه مشکلی در زیربنا و امکانات نداریم بلکه باید به دنبال تولید محتوای مناسب باشیم. البته تلاش هایی در این زمینه انجام شده اما کافی نیست. مدیریت رسانه نیازمند افراد رسانه ایست. متأسفانه افرادی که در حوزه رسانه کار کردند، رسانه ای نبودند و تخصصی در این زمینه نداشتند. ما در حوزه رسانه باید از افراد رسانه ای بهره مند شویم. امروزه از این افراد کم استفاده شده است درحالی که باید به جوانان اعتماد کنیم.
وی بیان کرد: رسانه ها همیشه می توانند حامی فرآیندهای توسعه ای باشند. ما ناگزیریم که در جریان جنگ رسانه ای که تحمیلی بر ما وارد شده است، قرار بگیریم. در بخش دیگری از رسانه که جنگی وجود ندارد و اختیارش فعالیت در آن را داریم، می توانیم تصمیمات مؤثری را بگیریم.
معاون سازمان فضای مجازی سراج تصریح کرد: فعالیت های رسانه ای امروز پس از چهل سال این قابلیت را دارند که به عنوان عمل گر در توسعه نقش داشته باشند. در این زمینه نظام جامعی نداریم که بتواند سپهر رسانه ای را تقویت کند.
معاون سازمان فضای مجازی سراج تصریح کرد: نظام جامع رسانه در چهارچوب رسانه می تواند هماهنگ کننده مناسبی باشد. در رسانه های غربی این اصول وجود دارد و خط مشی ها را تعیین می کند.
وی بیان کرد: ما نیاز به اصلاح جامعه رسانه ای هستیم و باید نگاه حاکمیتی به رسانه را کم کنیم و رسانه ها فراتر از حوزه حاکمیتی حرکت کنند.
قیومی اظهار کرد: همان طور که مردم در جنگ به صورت خودجوش وارد میدان شده اند در همین جنگ رسانه ای هم می توانند موفق عمل کنند.

در ادامه محمد اسکندری، پژوهشگر، با اشاره به این موضوع که امروزه مفهوم جنگ نرم بر همگان روشن شده است، گفت: اگر هفت سال پیش در دانشگاه صحبت از جنگ نرم می شد، بازگوکننده این بحث را متهم به توهم توطئه می کردند درحالی که امروزه جامعه، مسئولان و مدیران به درک جنگ نرم رسیده اند. همچنین مقام معظم رهبری سال های گذشته شبیخون فرهنگی را مطرح کردند اما مسئولان به انکار موضوع پرداختند. ما زمان را از دست می دهیم و آینده نگری در این زمینه نداریم.
وی افزود: ما درگیر جنگ رسانه ای هستیم و باید در مقابل این امر ایستادگی کنیم. امروزه ۲۶۰ شبکه تلویزیونی ماهواره ای به زبان فارسی فعالیت می کنند، اما در فضای مجازی دچار یک ولنگاری هستیم.
این روزنامه نگار تصریح کرد: دولت و حاکمیت برای تولید محتوا در صداوسیما هزینه می کند، چرا این اتفاق نباید در فضای مجازی رخ دهد. اگر امروز در فضای مجازی موضوعاتی برای ترویج فرهنگ ایثارگری وجود دارد، به دلیل فعالیت عده ای از افراد خودجوش است که آتش به اختیار می کنند و چنین فعالیت هایی را در فضای مجازی انجام می دهند. ما در فضای مجازی نتوانسته ایم تولید محتوای مناسبی داشته باشیم.
وی بیان کرد: دشمن به دنبال شکستن الگوهای معارض فرهنگی است. نظام سرمایه داری پیش نخواهد رفت مگل آنکه فضای لیبرالیستی در سطوح جهان وجود داشته باشد. اساسا نظام لیبرال دموکراسی برای حکمرانی نیاز به این دارند که مخاطبان ارزش ها و بنیان های فکری لیبرالیسم را بپذیرند.
اسکندری ادامه داد: یکی از دلایلی که برنامه های دشمن روی ایران متمرکز است به این دلیل بوده که ایران در قانون تمدن جریان استکبار است و طی ۴ دهه گذشته پرچم مقاومت را در حوزه فرهنگی بلند کرده است. فرهنگی که معتقد است معنویت رخت از دنیا بر نبسته و خدا وجود دارد و امکان دستیابی به توسعه در زندگی معنوی وجود دارد که این موضوع معارض با فرهنگ غرب است. در ۴۰ سال گذشته این فرهنگ غرب در حال تکثیر بوده و پیام انقلاب صادر می شود.
وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه در برابر هجمه های رسانه ای دشمن چه باید کرد، گفت: حتی اتحادیه اروپا هم در معرض تهاجم فرهنگی است؛ این فرهنگی که به عنوان فرهنگ آمریکایی غلبه می شود، نه تنها برای دنیا معارض بوده بلکه برای ایران هم معارض است.
این پژوهشگر تصریح کرد: اگر جنگ ادراکی را که به تعبیر مقام معظم رهبری، جنگ اراده ای است را بپذیریم و زمانی که تصمیم به انجام کاری می شویم، انتخاب های مختلفی داریم که تصمیم به یکی از آن انتخاب ها می شویم. در این میان تجهیزات و منابع انسانی هم داریم اما برخورداری از هر کدام از اینها مزیت به شمار نمی رود بلکه مزیت ها روایت متفاوت ما نسبت به جهان امروز است. مزیت ما در برابر غرب و تهاجم فرهنگی و جنگ نرم، فرهنگ مان است. روایت ما از آغاز و پایان جهان، روابط اجتماعی میان انسان ها متفاوت ازجهان است. اگر امروزه انحطاط اخلاقی در غرب بیشتر شده اما گرایش به معنویت هم افزایش یافته است. چرا تمرکزمان این است که مدام به سمت تجهیزات برویم بلکه می توانیم رویکردمان را تغییر دهیم و از رویش های فرهنگی حمایت کنیم.
وی افزود: کسی که در شبکه های اجتماعی گروهی را ایجاد می کند، اگر مؤلفه های فرهنگی را نشناسد، نمی تواند در این حوزه فعالیت کند. امروزه فضای مجازی به گونه ای شده است که مخاطبان بیش از چهارثانیه برای مطلب وقت نمی گذارند. حتی در حوزه اینفوگرافی به گونه ای کار انجام می شود که بارگذاری متن در نقطه ای قرار بگیرد که قابل رویت بیشتری باشد.
اسکندری اظهار کرد: در دنیای رسانه ابزار معنا ندارد، امروزه شاهد هستیم که یک شهروند به راحتی چندین هزار فالوعر دارد و هر روز برنامه زنده برگزار می کند. آنچیزی که فضا را متفاوت می کنند، محتوای پیام است و باید در این زمینه دقت بیشتری داشته باشیم.
این روزنامه نگار تصریح کرد: وجود نظام جامع رسانه ای به عنوان مرکزی که در بالا قرار بگیرد و به رسانه ها امر و نهی کند، امکان پذیر نخواهد بود؛ چراکه اعتماد عمومی نسبت به رسانه های داخلی کاهش می یابد. اما اگر منظور از وجود این نظام دفاع از ارزش ها و همگرایی باشد، قابل دفاع است.


وی بیان کرد: ما در ارتباط با حاکمیت و مردم باید از کلیشه های مرسوم رها شویم و مطابق با فهم مردم از جنگ رسانه ای به اقتضای آن عمل کنیم. همیشه از فسادهای اقتصادی در خبرها می گوییم اما کسی در این میان از جبران خسارت ها صحبت نمی کند. گفتن از فسادها در بیشترین موارد سبب ایجاد ذهنیت منفی در میان مخاطبان می شود.
اسکندری اظهار کرد: ما باید متناسب با شرایط و ذائقه مخاطبان تولید محتوا کنیم و به تولید ادبیات جدید بپردازیم. همچنین مرکز رصد و پایش برای ارزیابی محتوا ایجاد کنیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *