به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی،«تصنیف باستر اسکروگز» فیلمی کمدی و وسترن محصول سال ۲۰۱۸ به کارگردانی برادران کوئن می‎باشد.این فیلم با مجموعه داستان‌هایی مضحک و ترسناک از غرب وحشی به طور غیرمنتظره پیش می‌رود.فیلم به طریق بسیار ماهرانه‌ای از تمسخرتا هولناک بودن تفاوت دارد به حدی که بعضا شما نمی‌توانید تشخیص دهید که قصد سازندگان کدام است.\r\n \r\nدر این فیلم وسترن شاهد روایت شش داستان مختلف خواهیم بود که تمرکز اصلی داستان فیلم روی فردی به نام باستر اسکراگز می‎باشد که نام فیلم نیز برگرفته از شخصیت او است\r\n \r\nفیلم سینمایی «تصنیف باستر اسکروگز» چهارشنبه 3 بهمن ساعت ۱۸در نشست تخصصی فیلم و گپ با حضور سعید قطبی‌زاده ویژه اعضاءباشگاه به نمایش درآمده و نقد می‌شود.\r\n \r\n \r\n\r\n \r\n ...
[embed]https://cdn.shenoto.com/storage/media/file/e2J2xS2cXDc_p_3D.mp3[/embed]...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، صد و سیزدهمین نشست تخصصی زرین قلم با نقد و بررسی کتاب «او کمی بهتر از یک قاتل بود» سه‌شنبه 2 بهمن ماه ساعت 16 با حضور فاطیما فاطری نویسنده کتاب برگزار می‌شود.\r\n \r\n«او کمی بهتر از یک قاتل بود» رمانی تاریخی- سیاسی است که وقایع و حوادث آن در دهه سی میگذرد. داستان روایت جوانی محصل عازم به انگلیس و فعال سیاسی است که به اتهام قتل سردبیر  «تهران امروز» درگیر ماجراها و حوادثی میشود که عواملی چون سیاست، حزب توده او را تا پای چوبه دار می کشاند.\r\n \r\nفرحناز علیزاده نویسنده و داستان نویس و افسانه احمدی نویسنده و شاعر منتقدین این نشست هستند.  \r\n \r\nعلاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند به نشانی پاسداران، خیابان شهید گل نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا، فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی مراجعه کنند.\r\n \r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی،نخستین وب سایت آموزش آنلاین هنر و رسانه با هدف دسترسی هنرجویان و علاقه مندان رشته های  هنر و رسانه به اساتید برجسته این حوزه ها  به همت موسسه فرهنگی سرزمین هنر و با مشارکت دانشکده خبر و فرهنگسرای رسانه رونمایی می شود.\r\n دکتر محمد علی زکریایی رییس دانشکده خبر ،مهران رسام کارگردان و تهیه کننده سینما و تلویزیون ، دکتر علیرضا دباغ استاد دانشگاه و ابوالقاسم حسینجانی شاعر میهمانان و اعظم حبیبی مجری این نشست می باشد.\r\nمراسم رونمایی از نخستین وب سایت آموزش آنلاین هنر و رسانه دوشنبه 1 بهمن ماه ساعت 18 برگزار می شود.\r\nعلاقه‌مندان برای حضور در این برنامه می‌توانند به نشانی پاسداران، خیابان شهید گل نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا، فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی مراجعه کنند.\r\n \r\n\r\n ...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی ،یازدهمین برنامه‌ چهل سال با رسانه ها با موضوع رسانه ها و مسئولیت اجتماعی 25 دی ماه در فرهنگ سرای رسانه برگزار شد.\r\nدر این برنامه سیدضیاء هاشمی، مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر تاریخ مطالعات ایران و استاد دانشگاه، اکبر نصراللهی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه با اجرای فرید محمدی در موضوع مورد نظر به بحث و گفتگو پرداختند.\r\n\r\nعباس سلیمی‌نمین؛ مدیردفتر تاریخ مطالعات ایران، با اشاره به تعریفی از مسئولیت اجتماعی اظهار کرد: قطعا هر رسانه اعم از اینکه دارای چه گذشته ای باشد، تعهدی در قبال مخاطبانش به عنوان حلقه واسطه دارد. کانون های قدرتمند و مراکز تصمیم ساز نیازمند یک تغییر واسط هستند تا یک ارتباط اصولی ایجاد شود و رسالت و وظیفه اجتماعی رسانه ها این است که دراین زمینه صادقانه عمل کنند.\r\nوی افزود: رسانه ها باید قدرت انعکاس رویدادها را داشته باشند و در این زمینه صادقانه عمل کنند. این نگاه می تواند، تأییدی، اصلاحی و منفعتی نسبت به صاحبان قدرت بوده و تأثیرگذار باشد. همچنین می توانند به حق از سوی مردم مسائل را مطرح و پیگیری کنند تا در حوزه تصمیم سازی نظرات مردم اعمال شود.\r\nاین استاد دانشگاه تصریح کرد: رسانه ها را به پنج دسته تقسیم می کنم. البته این تقسیم بندی شامل رسانه های دولتی است که بودجه عمومی دارند. اول، رسانه های خبری هستند؛ دوم، رسانه های وابسته به کانون قدرت های اقتصادی پنهان؛ سوم، رسانه هایی که نگاه اقتصادی دارند، بدون آنکه نگاه حرفه ای در کارشان دخیل باشد. در واقع؛ این رسانه ها نگاه کاسب کارانه دارند و چهارم؛ رسانه هایی که رسالت فرهنگی برعهده دارند و رویکردشان در راستای ارتقای منزلت فرهنگی جامعه است.\r\nوی افزود: از رسانه های دولتی چندان نمی توان انتظار یک رسانه مستقل نسبت به دولت داشت. برای مثال از خبرگزاری جمهوری اسلامی انتظار برخورد حزبی را نمی توانیم داشته باشیم. البته باید نگاه منصفانه و منطقی در این رسانه باشد ضمن آنکه دولت و مردم را باید در مراحلی راضی نگه دارد.\r\nوی یادآور شد: رسانه های متکی که به کانون قدرت، گاهی در دو طرف مردم و دولت عملکردشان کمرنگ است. چرا که به کانون قدرت های اقتصادی پنهان متکی هستند. اینها نه وظیفه تبیینی دارند و نه اجراکننده وظیفه اجتماعی اند.\r\nمدیر دفتر تاریخ مطالعات ایران تصریح کرد: سالم ترین کار رسانه، رسانه هایی هستند که با انگیزه حمایت از حقوق جامعه و در راستای ارتقای آگاهی های جامعه عمل می کنند. این قشر از رسانه ها به مرور تضعیف می شوند و هر یک از آنها زمانی که اخبارشان در رسانه ملی بازخوانی می شود، باید رسانه ملی تأکید کنند که این رسانه ها چه جایگاهی دارند تا مردم آنها را بیشتر بشناسند.\r\nوی بیان کرد: ما براساس قانون اساسی، برای آنکه مطبوعات مستقل شوند و جایگاه مناسبی داشته باشند و بتوانند در برابر رسانه های حزبی و کانال های قدرت، ادامه حیات دهند، یارانه هایی را تصویب کرده ایم که به رسانه های فعال اختصاص دهند. در این مسأله نقض غرض وجود دارد.\r\nدولت از طرفی به رسانه ها یارانه می دهد تا سالم بمانند و روی پای خودشان بایستند و مستقل عمل کنند و از طرفی هم پرداخت از سوی روابط عمومی به رسانه ها عادی سازی شده است.\r\nاین استاد دانشگاه تصریح کرد: رسانه ها را باید به عنوان نهادی که میان مردم و حوزه های رسمی پیوند ایجاد می کنند، به رسمیت بشناسیم. متأسفانه این نقش هنوز به رسمیت شناخته نشده است. نه تنها رسانه ها را به رسمیت نمی شناسیم بلکه گاهی در جهت تخریب آنها قدم برمی داریم و حتی اعتبارات مصوب آنها را هم پرداخت نمی کنیم.\r\nوی بیان کرد: آسیب های اجتماعی دارای سطح و عمق هستند. رسانه ها درباره آسیب های اجتماعی بسیار کوتاه مدت و در سطح کار کردند. برای مثال فقر یک ظاهر و باطن دارد.\r\nسلیمی نمین اظهار کرد: گاهی اوقات برخی رسانه ها مدیری را اسوه می کنند که نگاه مناسبی به فقر و بی عدالتی ندارد . مدیری که فاصله اش با توده های فقیر بسیار است، دغدغه فقر را نخواهد فهمید. این نوع مدیران با آموزه های اسلامی و انقلابی ما مطابق نیستند.\r\nوی بیان کرد: رسانه ها نه تنها در سطح عمل می کنند بلکه در همین سطح، به جلب مخاطب می پردازند. مشکلی که جامعه امروز دارد، سطحی شدن آنها به واسطه بروز رسانه های نوین است. این رسانه های نوین ذائقه مخاطبان را سطحی کرده است؛ تا جایی که دیگر مخاطب به عمق ماجرا و مطالعه درباره آن موضوع نمی پردازد.\r\nسلیمی نمین اظهار کرد: زمانی که بحث بودجه می شود، رسانه ها تنها روی مؤسساتی متمرکز می شوند که هیچ دلیلی برای تمرکز آن نیست. درحالی که می توانند در این موضوع مسائل مهم تری را مورد توجه قرار دهند. اگر رسانه ها می خواهند در حل آسیب های اجتماعی نقش جدی ایفا کنند باید جامعه را به سمت عمیق تر شدن هدایت کنند و علاوه بر آن، خودشان هم به عمق بخشی کمک کنند.\r\nوی بیان کرد: مخاطبان را به عمیق شدن دعوت می کنم چراکه عوامل مختلفی دست به دست هم داده اند تا مردم را به سطحی بودن سوق دهند. اگر کسی وارد عمل شد تا اعتبارات حوزه علمیه را بگوید باید متوجه شویم که قصد او از فاش کردن این موضوع چیست. البته شفاف سازی خوب است اما باید انگیزه طرف مقابل مان را متوجه شویم.\r\nاین استاد دانشگاه تصریح کرد: امروزه متأسفانه از کارشناسان دارای انحراف ذهنی، استفاده مبسوط می کنند تا مردم را فریب دهند و از موضوع اصلی به دور کنند. \r\nدر ادامه این بحث سیدضیاء هاشمی، مدیرعامل خبرگزاری ایرنا با اشاره به معنای مسئولیت اجتماعی گفت: مسئولیت اجتماعی به معنای نقدپذیری است؛ چراکه رسانه حق سوال دارد یعنی خودش هم در معرض سؤال قرار بگیرد و این یعنی رسانه نقاد باشد.\r\nوی افزود: مسئولیت پذیری یعنی نقدپذیری، رسانه چشم و گوش مردم است در عین حال که زبان مردم هم باید باشد تا مطالبات مردم را از مسئولان مطرح و پیگیری کند. همچنین در این فرآیند رسانه ها باید ایمن باشند.\r\nمدیرعامل خبرگزاری ایرنا تصریح کرد: در دنیای مدرن، رسانه ها کانون قدرت و ابزارند و رسانه از جمله کانال هایی بوده که در حوزه اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و دیگر حوزه ها اثرگذار است.\r\nوی بیان کرد: رسانه ها در برابر تعهدات اجتماعی باید تأثیرگذار باشند براساس اصول علمی، صحت مطالب و تحلیل هایش پاسخگو باشد. همچنین رسانه ها باید از استقلال حرفه ای برخوردار باشند که این امر نیازمند مطالب دقیق و قابل ارزیابی است.\r\nوی با اشاره به این موضوع که رسانه دولتی به معنای روابط عمومی دولت نیست، گفت: رسانه در ذات خود نیاز دارد که استقلال ملی داشته باشد و رسانه دولت، مستقل از دولت است و این امکان وجود ندارد که رسانه استقلال نداشته باشد.\r\nمدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی تصریح کرد: رسانه ها باید حقایق را منتشر کنند و اگر وابسته به حزب و نهاد اقتصادی باشند و تبدیل به بلندگوی آن نهاد شود، دیگر رسانه نیستد. اگر به رسانه ها اعتماد نباشد، رسانه اعتمادش را از دست خواهد داد.\r\nوی بیان کرد: اگر رسانه ها نتوانند با مخاطبان شان ارتباط برقرار کنند، استقلال خود را از دست خواهند داد.\r\nهاشمی اظهار کرد: اگر رسانه مرجعیت رسانه ای نداشته باشد، هیچ خدمتی به نظام نکرده است و جا را برای رسانه های بیگانه باز می کند. ما باید بتوانیم اصول حرفه ای را حفظ کنیم.\r\nوی افزود: خبرگزاری ایرنا، صدای خبرگزاری ملت، خبرگزاری میزان صدای قوه قضاییه و دیگر رسانه ها که صدای نهادها و سازمان های مختلف هستند، باید استقلال رسانه ای داشته باشند. اگر یک خبرگزاری روابط عمومی یک قوه، نهاد و سازمانی باشد، نمی تواند رسالت خود را انجام دهد.\r\nمدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی تصریح کرد: دانشگاه ها محل ایده پردازی هستند. اگر قرار نیست این ایده ها اجرایی شوند، پس چرا در دانشگاه ها مطرح می شود. هر رسانه ای از منظر خود تولید و پخش محتوا می کنند. هر رسانه ای با رسانه دیگر متفاوت بوده و این تکثر رسانه به نفع کشور است، اما رسانه ها باید صداقت، دقت و استقلال حرفه ای داشته باشند.\r\nوی بیان کرد: خبرگزاری ایرنا، رسانه نظام است اما عملکردش با روابط عمومی متفاوت است.\r\nوی افزود:.همه رسانه ها اعم از حوزه های علمیه، مجموعه های فرهنگی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر نهادها باید پاسخگوی مسائل و مشکلات کشور باشند.\r\nمدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی تصریح کرد: رسانه ها باید مسائل کشور  را از مسئولان مطالبه کنند تا آنها پاسخگو باشند. ما باید تکلیف را روشن کنیم و استقلال حرفه ای داشته باشیم تا بتوانیم رسانه ای در تراز انقلاب داشته باشیم.\r\nوی بیان کرد: رسانه مسئولیت اجتماعی دارد و نقد پذیر است. ما نیازمند رسانه های مستقل هستیم. به نفع نظام است که رسانه ها نقاد و نقد پذیر باشند. به هرحال این عوامل مهم ترین رکن رسانه های مستقل هستند. ما باید از رسانه های مستقل حمایت کنیم و آنها را به رسمیت بشناسیم.\r\nهاشمی با اشاره به نقش مهم رسانه ها در حوزه اجتماعی گفت: دنیای امروز براساس اصل ارتباطات است و رسانه ها نقش تعیین کننده ای در تحولات اجتماعی جامعه دارند. آنها طی چند دهه اخیر عملکرد موفقی داشته اند تا جایی که امروزه بیش از 10 هزار رسانه فعال هستند و نقش آفرینی می کنند. در عین حال باید شاهد حرکت های جدید در  عملکرد رسانه ها باشیم که این حرکت ها در شأن انقلاب باشد.\r\nوی افزود: رسانه مطلوب رسانه ای است که آگاهی بخش بوده و شفافیت داشته باشد تا بتواند مشارکت و اعتماد مخاطب را جلب کند. بحث کارتن خوابی را رسانه ها آغاز کردند و پس از آن مدیران وارد عمل شدند یا در مسائل فقر و مناطق محروم، نقش رسانه ها بسیار مهم بود.\r\nمدیرعامل خبرگزاری ایرنا تصریح کرد: رسانه ها باید در بحث نظارتی شجاعانه تر و خلاقانه تر باشند تا اعتماد مخاطب را جلب کنند و رسانه به عنوان یک مرجع باشد. رسانه ها باید در مسئولیت اجتماعی با مخاطبانش باشد؛ چراکه رسانه بدون مخاطب وجود ندارد. رسانه ها باید شجاعانه واقعیت را مطرح کنند چراکه آنها چشم و گوش و زبان گویای مردم هستند.\r\nوی ادامه داد: رسانه قرار نیست که باور همه را به دوش بکشد و حوزه های نظارتی باید کارشان را به درستی انجام دهند؛ همچنین حوزه فرهنگ باید کارآمدی داشته باشد. رسانه ها نباید به دلیل منافع خودشان از واقعیات چشم پوشی کنند. اگر ظلمی وجود دارد حتما رسانه ها باید وارد میدان شوند.\r\nوی بیان کرد: عدالت امر شریفی است که بدون آن نظام و جامعه بها پیدا نمی کند. به تعبیر حضرت علی(ع)؛ خدمت بدون عدالت معنا ندارد. عدالت در عمل سخت است و باید برای تحقق آن تلاش کنیم. امروز رسانه ها باید با مسأله پول شویی مقابله کنند و از مسئولان مربوطه پرسش های خود را جویا شوند.\r\nمدیرعامل خبرگزاری ایرنا تصریح کرد: وقتی اتفاقی در دانشگاه رخ می دهد، مقامات باید پاسخگو باشد. شهردار امروز و گذشته هم باید پاسخگوی بسیاری از مشکلات و مسائل باشد. همه این ها حق الناس است. مبنای دینی رسانه های کشور امر به معروف و نهی از منکر بوده و ما باید همراه با این رویکرد اشکالات را ببینیم.\r\nاکبر نصراللهی، رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه در ادامه این مبحث با اشاره به سابقه تاریخی مباحث مسئولیت رسانه ها در مجامع مختلف گفت؛ مسئولیت اجتماعی در اسلام با امربه معروف و نهی از منکر مرتبط است و در اسلام فرستنده پیام و مبلغ در قبال محتوای پیام و پیامدهای آن مسئول است و باید در قبال عملکرد خود پاسخگو باشد.\r\nرییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه ها گفت: رسانه ها نسبت به عملکرد گذشته، کنونی و آینده خود مسئول هستند و این مسئولیت سطوح مختلفی دارد که می تواند مسئولیت در برابر خدا، خویش و خانواده، دیگران، طبیعت و محیط زیست باشد.\r\nنصراللهی افزود برای مسئول و پاسخ بودن شروطی نیاز است که از جمله آن قدرت و توانایی ، علم و آگاهی ، اختیار و آزادی رسانه ها و خبرنگارن است که متاسفانه به دلایل مختلف این شرایط هم در کشور برای خبرنگاران و رسانه ها مهیا و مطلوب نیست.\r\nاین استاد دانشگاه با تاکید بر ضرروت پاسخگویی همه رسانه ها گفت زمانی که مسئولیت اجتماعی رسانه ها مطرح می شود به این معناست که رسانه ها تا چه اندازه در ادای وظایف و نقش های اطلاع رسانی ،آموزشی ،تفریحی و نظارتی و کارهای حرفه ای بویژه دقت و سرعت و بی طرفی و انصاف و طرح دیدگاههای مختلف پاسخگو هستند.\r\nنویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری با تاکید بر نقش نظارتی رسانه ها گفت ؛رسانه ها باید به موازات دستگاههای نظارتی بر عملکرد مسئولان و تعهدات بخش های مختلف در تحقق اهداف چشم اندازها و اسناد بالادستی نظارت داشته باشند و مطالبات مردم را از آنها پیگیری کنند.\r\n به گفته نصراللهی مسئولیت رسانه ها اقتضا می کند حتی در صوورت ضرورت بر عملکرد دستگاههای نظارتی رسمی کشور هم نظارت کنند و انحراف و کم کاری احتمالی را به موقع به مردم اعلام کنند.\r\nوی با تاکید بر ضرورت استقلال رسانه های عمومی و ملی از کنشگران سیاسی و قوای مختلف گفت : اشکالی ندارد رسانه های حزبی سخنگو و مدافع اهداف و سیاست های آن حزب و بخش باشند اما در شرایط تعارض منافع حزبی و ملی ، همواره باید منافع ملی را بر منافع جناحی ترجیح دهند.\r\nنصراللهی با اظاره به وظایف رسانه های عمومی گفت از رسانه های ملی مثل خبرگزاری جمهوری اسلامی و صداوسیما انتظار می رود مدافع مردم و امنیت ملی باشند.\r\nنصراللهی با اشاره به توسعه کمی و کیفی رسانه ها بعد از انقلاب اسلامی و اقدامات خوبی که در چهار دهه گذشته بویژه سال های اخیر در مورد جلب کمک های مردم زلزله های رودبار،بم،ورزقان و ازگله ،طرح موضوع کودکان کار، گورخواب ها، جلب مشارکت مردم در مناسبت های ملی مثل راهپیمایی های ۲۲ بهمن، روز قدس، انتخابات،دفاع مقدس گفت: باوجود اقدامات درخور قدردانی رسانه ها اما همچنان رسانه های کشور با توجه به آرایش جدید رسانه های و مسئولیت هایی که دارند در طراز انقلاب اسلامی نیستند.\r\nبه گفته نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه های حرفه ای ، کشور ایران در معرض چالش ها ،مسایل مخاطرات و بحران های مختلف از جمله بحران های زیست محیطی و طبیعی هستند اما رسانه ها به استناد آمارها و مشاهدات نتوانسته اند در تبدیل برخی مخاطرات قابل پیشگیری به بحران ها جلوگیری کنند.\r\nوی با اشاره موضوع ریزگردها گفنت ریزگردها از سال ۸۲ در خوزستان خودنمایی کرد اما به دلیل پوشش رسانه ای و توجه ناکافی در اواخر سال 95 کشور بعد از تعطیلی چند شهر خوزستان و برجسته سازی این موضوع در فضای مجازی ؛ رسانه های رسمی و مسئولان وارد میدان شده اند.\r\nسوال این اگر از سال 82 رسانه ها مسئولیت خودشان را در این خصوص انجام می دادند امروز با این پدیده مخل امنیت ملی مواجهه می شدیم؟ به گفته نصراللهی اگر امروز موضوع ریزگردها اهمیت یافته به دلیل وجود شبکه های اجتماعی بود. رسانه های رسمی از مردم عقب تر هستند و باید خود را به روز کنند.\r\nرییس دانشکده علوم ارتباطات پرداخت رویدادی به موضوعات مهم ملی و راهبردی ، توجه ناکافی به نامگذاری های سال و افتصاد مقاومتی و گفتمان مقام معظم رهبری در مورد مبارزه با فقر و فساد و تبعیض و بهره برداری سیاسی از حوادث و بحران های انسانی، کم کار در پوشش و پیگیری آسیب های اجتماعی ، طرح مشکلات کشور بدون اخذ نظر های کارشناسی و راهکار های رفع آن را از جمله ضعف های دیگر رسانه ها در ایفای مسئولیت های شان اعلام کرد.\r\nنصراللهی اظهار کرد: رسانه ها نباید فقط به طرح مشکلات اکتفا کنند بلکه مسئولیت دارند در کنار آن به راه حل های کارشناسی رفع آن هم توجه کنند تا مردم تصور نکنند که کشور با انبوهی از مشکلات غیرقابل حل روبرو هستند.\r\nوی بیان کرد: رسانه ها باید مستقل باشند اما متأسفانه بسیاری از آنها مستقل از مردم شده اند درحالی که باید حامی آنها شوند.\r\nاین استاد دانشگاه تصریح کرد: رسانه ها حرییم و حرم نظام جمهوری اسلامی و مردم هستند و مسئولان باید آن ها را باور وبه آنها اتکا و مشارکت آنها در حل مشکلات کشور استفاده کنند اما متاسفانه آستانه تحمل مسئولان کم است .\r\nلینک گزارش تصویری: http://resaneh.farhangsara.ir/?p=10508...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، یازدهمین و دوازدهمین نشست از سلسله‌نشست‌های چهل سال با رسانه‌ها روز سه‌شنبه 25 دیماه ساعت 9:30 و 11:30 با موضوع «رسانه‌ها و مسئولیت اجتماعی و رسانه ها و شایسته سالاری»  برگزار می‌شود.\r\n \r\n در نشست نخست سید ضیاء هاشمی مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی \"ایرنا\"به عنوان میهمان ویژه  و عباس سلیمی نمین مدیر دفتر تاریخ مطالعات ایران و استاد دانشگاه و اکبر نصرالهی رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه به عنوان کارشناسان و در نشست دوم مسعود بصیری رئیس سازمان بسیج رسانه به عنوان میهمان ویژه و دکتر زهرا محمودی استاد دانشگاه و دکتر امیرعبدالرضا سپنجی استاد دانشگاه به عنوان کارشناسان در این نشست حضور خواهند داشت. \r\n \r\nعلاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند به فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی واقع در پاسداران، خیابان گل‌نبی، میدان قبا مراجعه کنند و برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۲۲۸۸۸۶۸۱ تماس بگیرند. \r\n \r\n\r\n \r\n ...
در ششمین نشست برنامه چهل سال با رسانه ها مطرح شد

رسانه ها در بالابردن سواد اقتصادی مردم نقش کلیدی دارند

نظارت یکی از نقش های رسانه ها به شمار می رود که اگر این نقش در رسانه ها تقویت شود، سبب توسعه اقتصاد در کشور خواهد شد.

 

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، ششمین برنامه چهل سال با رسانه‌ ها عصر امروز چهارشنبه دوازدهم دی ماه با موضوع رسانه ها و چالش های اقتصادی برگزار شد.

در این برنامه اسماعیل شجاعی؛ کارشناس اقتصاد رسانه و حسن قدیری ابیانه، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، طی یک نشست چالشی، به گفت و گو پرداختند.

حسن قدیری ابیانه، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام با اشاره به ضرورت پرداختن رسانه بر اقتصاد، گفت: اقتصاد از جمله موضوعات مهم است و مشکلاتش با مشارکت مردم حل می شود و این مشارکت زمانی محقق خواهد شد که افکار عمومی ارتقا یابد. همچنین رسانه ها در ارتقای افکار عمومی نقش بسیار مهمی دارند.

وی افزود: سیاست پیش از انقلاب به گونه ای بود که سفیر انگلیس تلاش بسیاری انجام داد تا سرمایه گذاری در ایران رخ ندهد و مصرف کالای مصرفی جایگزین آن شود و در نهایت ایران بهترین بازار مصرف در میان کشورهای جهان سوم شد. آمریکا هم چنین سیاستی دارد.

 

مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام تصریح کرد: استراتژی غرب درباره کشورهای نفت خیز اینچنین بود که چنین کشورهایی اهرم شان نفت است و سعی کردند تا این اهرم را از دست شان خارج کنند. آنها برای تحقق این امر تلاش کردند تا کشورهای نفت خیز را وابسته به فروش نفت خام کنند.

وی بیان کرد: یکی دیگر از ابعاد استراتژیک این است که درآمد حاصل از صادرات نفت خام را در تولید اشتغال قرار ندادند و به این شکل مصرف گرایی را در کشورهای نفت خیز ترویج دادند.

قدیری ابیانه اظهار کرد: در پیش از انقلاب سعی کردند تا مصرف کالای خارجی را افزایش دهند و مصرف کالای خارجی تبدیل به شاخص فرهنگی شد. همچنین در آن زمان برای صادرات موانع زیادی را قرار دادند درحالی که تسهیلات بیشتری به واردات اختصاص داده می شد.

وی افزود: یکی از اقداماتی که در پیش از انقلاب توسط رسانه ها انجام می شد، این بود که بیشتر به تبلیغ نقاط گردشگری خارج از کشور می پرداختند درحالی که مردم در آن دوره کمتر از نقاط گردشگری ایران با خبر بودند.همچنین فیلم های سینمایی که در آن دوره ساخته می شد، بیشتر به تضعیف فرهنگ کار می پرداختند و از کارکردن به عنوان تعابیر منفی یاد می کردند.

مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام تصریح کرد: برخی از رسانه ها به دلیل اهمیت محتوا و بالابودن مخاطبان شان، تبلیغات گرانی را میان برنامه شان پخش می کنند. برای مثال سی ان ان(CNN) برای برنامه ۶۰ دقیقه ای اش، تبلیغاتی که می گرفت، دقیقه ای ۱۰۰ هزار دلار بود. این رقم به دلیل نوع محتوا و افزایش مخاطبانش بود.

وی افزود: گاهی اوقات به دروغ معلمان کشور را تحریک می کنند که معلمان دیگر کشورها بالاترین حقوق را دریافت می کنند درحالی که اینطور نیست و ما اگر چنین ادعایی می کنیم حتما براساس اسناد باشد.

وی با اشاره به ضرورت برگزاری کنفرانس ها و همایش های کاربردی گفت: اگر کنفرانس ها و همایش ها به صورت کاربردی برگزار شود، تحقق شان ضرورت است.

مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که داریم این بوده که تصور مردم از دولت غیرواقعی است و باید این تصور اصلاح شود.

وی افزود: گاهی اگر یک مسئول مناسبی انتخاب شود اما مردم به وظایف شان عمل نکنند، جامعه به جایی نخواهد رسید. انقلابی گری یکی از موضوعاتی است که باید نسبت به آن توجه کنیم. برای مثال مردم نگویند که انقلاب برای ما چه کرده بلکه بهتر است که بگویند ما برای انقلاب چه کرده ایم. مردم باید بخشی از راه حل باشند نه آنکه بخشی از صورت مسأله.

قدیری ابیانه اظهار کرد: افکار عمومی باید به درستی از طریق رسانه ها ارتقا یابد. متخصصان باید به مردم راه حل بدهند نه آنکه منتظر افراد جامعه باشند که آنها چه چیزی را دوست دارند. برای مثال اگر بیماری نزد پزشک می رود، آیا پزشک منتظر می ماند تا بیمار داروی مورد علاقه اش را برایش نسخه کند. قطعا اینچنین نیست و پزشک براساس صلاحیتش نسخه مناسبی را برای بیمار می پیچد.

وی بیان کرد: در ایران دائما از امنیت شغلی صحبت می کنیم درحالی که استخدام رسمی مغایر با شایسته سالاری است  و این اصلاحات باید انجام شود؛ چراکه فرد پس از چند سال استخدام رسمی می شود و دیگر برای ارتقای شغلی اش تلاش نمی کند؛ چراکه بر این تصور است تا سال های سال در شغلش باقی می ماند درحالی که اگر سیستم به گونه ای اصلاح شود تا هر چند سال یکبار، کارمندان استخدامی را مجددا برای شان آزمون بگذارند، شایسته سالاری در کشور محقق خواهد شد.

مدیرانجمن نخبگان جهان اسلام در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه پیام رسان های خارجی تا چه اندازه بر توسعه اقتصادی مؤثر هستند، گفت: آشپزخانه بدون چاقو کاربردی ندارد؛ بنابراین از تکنولوژی می توان بهره مندی مثبت و یا منفی داشت بستگی به آن دارد که نحوه استفاده درست آن را به مردم آموزش دهیم.

وی افزود: باید تدابیر لازم برای کنترل شبکه های اجتماعی اندیشید. زمانی که صداوسیما برای هر موضوعی به صورت اختصاصی شبکه ای تخصصی را ایجاد می کند، این روش صداوسیما ایجابی است. همچنین در غرب احساس آزادی مهم تر از خود آزادی است و حتی احساس برخورداری و یا احساس امنیت بالاتر از خود احساس و امنیت است؛ درحالی که ممکن است در آنجا آزادی و امنیت وجود نداشته باشد اما همین داشتن احساس کافی است.

قدیری ابیانه اظهار کرد: تصور مردم از اختلاس ها بسیار بالاست، زیرا به درستی اطلاع رسانی نمی کنیم. سلطان سکه را باید در ملأ عمومی اعدام می کردیم تا شایعات و ابهامات برای مردم باقی نمی گذاشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تعطیلی رسانه ها گاهی اوقات اشکالی ندارد و اگر آنها از چارچوب اصلی خارج شوند، این روش مناسبی است.

در ادامه اسماعیل شجاعی؛ کارشناس اقتصاد رسانه؛ با اشاره به مشکلات تولید محتوا در رسانه ها گفت: اگر رسانه های ما کمتر به تولید محتوا می پردازند، به دلیل هزینه بر بودن آن است. نهادهای رسانه ای کشور به لحاظ اقتصادی، توانایی تولید خبر را ندارند. امروز هم بیشترین درصد از اخبار رادیو مربوط به اخبار خارجی است، درحالی که شاهد ابداعات و اختراعات بسیاری از سوی جوانان هستیم که درصدی از آن رسانه ای نمی شود.

وی افزود: نظارت یکی از کارکردهای مهم رسانه در کنار نقش های اطلاع رسانی، سرگرمی و آموزشی است. اگر مسئولی تخلف می کند، رسانه ها باید نظارت داشته باشند و این تخلفات را گزارش کنند. زمانی که رسانه ها محدود می شوند، انحرافات و فسادها هم افزایش می یابد. نظارت نیازمند آزادی، توانایی و استقلال از سوی رسانه هاست.

 

شجاعی اظهار کرد: امروز باید افراد خبره اقتصادی و متخصصان در رسانه ها حضور داشته باشند و قلم بزنند و تنها به چاپ کتاب اکتفا نکنند. کشور دچار مشکلاتی است که اگر رسانه ها آن را اصلاح نکنند، حل نخواهد شد. همچنین برخی از رسانه ها هم باید روش شان را اصلاح کنند، گاهی در سریال ها و فیلم هایی شاهد هستیم که فرد در یک شب میلیاردر می شود.

وی ادامه داد: رسانه ها باید چهارچوب های لازم را برای توسعه داشته باشند که این چهارچوب ها هزینه بر است و باید از طریق ارائه یارانه به رسانه ها محقق شود. آنها نباید منتظر تبلیغات باشند تا بتوانند رسالت خودشان را انجام دهند. برای مثال سال ها پیش دودکش کارخانه ای دچار مشکلاتی شده بود، هیچ کدام از رسانه های محلی به این موضوع نپرداخته بود و زمانی که علت را جویا شدم، آنها عنوان کردند که درآمدشان از تبلیغات کارخانه است. گاهی اوقات رسانه های ما آزادی دارند، اما از هیچ استقلالی برخوردار نیستند.

این کارشناس اقتصاد رسانه تصریح کرد: مردم انتظار دارند اگر برنامه خبری را مشاهده می کنند، آن برنامه واقعیات را منعکس کنند. اگر رسانه ها نتوانند نقد جدی به رویدادها داشته باشند، به مرور کارکرد خود را از دست خواهد داد و مخاطب کمتری را جذب خود خواهند کرد. امروزه یکی از بحث های مهم رسانه در اقتصاد کشور این است که نقش نظارتی خود را به خوبی ایفا کند.

وی با اشاره به دلایل موفقیت کشور آلمان گفت: یکی از دلایل موفقیت آلمان در بخش اقتصاد، ارجحیت به معلمان و افزایش حقوق آنهاست. آلمان بالاترین حقوق را به معلمانش اختصاص داده است.

شجاعی با اشاره به کارکرد رسانه ها، اظهار کرد: اگر در رسانه های ما افراد صاحب نظر حضور داشته باشند، می تواند جنبه آموزشی هم داشته باشد، درغیر این صورت کارش اطلاع رسانی است.

وی بیان کرد: متأسفانه ما بلد نیستیم که توانمندی های مان را منعکس کنیم. امروز صداوسیما نقش تعیین کننده ای در جهت های خبری ندارند و  این نقش به مرور بر خبرگزاری ها و سایت ها، شبکه های اجتماعی و رسانه های جهانی منتقل شده است. اگر قصد مقابله با دشمن داریم، باید به تولید محتوا بپردازیم.

این کارشناس اقتصاد رسانه تصریح کرد: دانش اقتصادی در کشور بسیار اندک است. ما نیازمند جدی در امر فرهنگسازی هستیم. اگر رسانه ها بتوانند فرهنگ صحیح اقتصادی را تبلیغ و ترویج دهند و موضوع نقد را جدی بگیرند، قطعا می توانند در کارکرد خودشان موفق باشند.

وی بیان کرد: سالانه به تعداد بسیاری کنفرانس ها و همایش هایی برگزار می شود که به موازات هم هستند درحالی که می توان بخشی از این هزینه ها را صرف خرید بخاری ها در مدارس کرد. این مسائل را باید رسانه ها نظارت کنند. اگر امروز شاهد اختلاس در کشور هستیم به این دلیل بوده که رسانه ها نتوانسته اند به نقش نظارتی خود عمل کنند.

شجاعی اظهار کرد: اگر نماینده مجلس به وظیفه اش عمل نکرد، با وجود دستگاه های نظارتی، مردم بهترین دستگاه نظارتی بر عملکرد نمایندگان مجلس و مسئولان هستند. همچنین رسانه می تواند به واسطه عملکرد نظارتی اش، مانع از هدررفت بیت المال و انتخاب مسئولان با صلاحیت در جایگاه ها باشند. همچنین رسانه ها ابتدا خود باید تحمل شان را افزایش دهند و شایسته سالاری را در میان خودشان ایجاد کنند، سپس به نقش نظارتی خود عمل کنند.

وی بیان کرد: مشکل عمده کشور، کاهش بهره وری در کشور است، زیرا مدیر مناسب وجود ندارد و رسانه ها در شایسته سالاری از نظارت لازم برخوردار نیستند. اگر در چهل سالگی انقلاب، به رسانه ها نقش دهیم، باید آنها آزاد و شفاف باشند.

شجاعی اظهار کرد: رسانه ها در مورد برخی از موضوعات مورد نیاز جامعه باید اطلاع رسانی کنند و به انتظارت مردم پاسخ دهند.

وی بیان کرد: در طول ۴۰ سال، رسانه ها فرهنگ صحیح رسانه را به درستی نیافتند و نتیجه اش تمرکز بر انتشار خبرهای منفی غرب بود. زمانی که ما دائما اخبار منفی غرب را منتشر می کنیم، برای فرد این تصور ایجاد می شود که بطور مثال چاقوکشی یک عمل مهمی است و من هم آن را انجام دهم درحالی که اگر بتوانیم اخبار مثبت دنیا را در کشور نشر دهیم، این انگیزه برای فرد ایجاد می شود که دنیا درحال پیشرفت است و ما هم باید همچون دنیا پیشرفت کنیم.

این کارشناس اقتصاد رسانه تصریح کرد: تکنولوژی شفافیت را ارتقا می دهد. کنترل دنیا بر تکنولوژی سلبی است و تنها به روش ایجابی اکتفا نمی کنند.

وی بیان کرد: بسته روزنامه، مجله، سایت ها نه تنها نتیجه مثبتی نمی تواند داشته باشد، بلکه برای کشور هم آسیب رسان خواهد بود.

شجاعی اظهار کرد: در غرب بسیاری از مسئولان دوست دارند تا اختلاس کنند اما از رسانه ها می ترسند اما این ترس از رسانه در کشورمان وجود ندارد. اگر امروز رسانه های ما بتوانند تحلیل درستی از شرایط اقتصادی کشور داشته باشند، قطعا مردم با خرید روزنامه، تحلیل ها را می خرند.

وی بیان کرد: ما خود را با تغییرات تکنولوژی به روز نکردیم و کار به جایی رسیده است که شبکه های اجتماعی نقش پررنگی دارند.

این کارشناس اقتصاد رسانه تصریح کرد: ما در کشوری زندگی می کنیم که اوضاع اقتصادی چندانی نداریم اما از توان و فرصت های اقتصادی بسیاری برخورداریم. رسانه ها باید به نقش نظارتی خود واقف باشند و بتوانند آن را به خوبی انجام دهند تا در نهایت شاهد کاهش فساد در جامعه باشیم.

نظر بدهید

Be the First to Comment!

avatar
wpDiscuz