به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی،«تصنیف باستر اسکروگز» فیلمی کمدی و وسترن محصول سال ۲۰۱۸ به کارگردانی برادران کوئن می‎باشد.این فیلم با مجموعه داستان‌هایی مضحک و ترسناک از غرب وحشی به طور غیرمنتظره پیش می‌رود.فیلم به طریق بسیار ماهرانه‌ای از تمسخرتا هولناک بودن تفاوت دارد به حدی که بعضا شما نمی‌توانید تشخیص دهید که قصد سازندگان کدام است.\r\n \r\nدر این فیلم وسترن شاهد روایت شش داستان مختلف خواهیم بود که تمرکز اصلی داستان فیلم روی فردی به نام باستر اسکراگز می‎باشد که نام فیلم نیز برگرفته از شخصیت او است\r\n \r\nفیلم سینمایی «تصنیف باستر اسکروگز» چهارشنبه 3 بهمن ساعت ۱۸در نشست تخصصی فیلم و گپ با حضور سعید قطبی‌زاده ویژه اعضاءباشگاه به نمایش درآمده و نقد می‌شود.\r\n \r\n \r\n\r\n \r\n ...
[embed]https://cdn.shenoto.com/storage/media/file/e2J2xS2cXDc_p_3D.mp3[/embed]...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، صد و سیزدهمین نشست تخصصی زرین قلم با نقد و بررسی کتاب «او کمی بهتر از یک قاتل بود» سه‌شنبه 2 بهمن ماه ساعت 16 با حضور فاطیما فاطری نویسنده کتاب برگزار می‌شود.\r\n \r\n«او کمی بهتر از یک قاتل بود» رمانی تاریخی- سیاسی است که وقایع و حوادث آن در دهه سی میگذرد. داستان روایت جوانی محصل عازم به انگلیس و فعال سیاسی است که به اتهام قتل سردبیر  «تهران امروز» درگیر ماجراها و حوادثی میشود که عواملی چون سیاست، حزب توده او را تا پای چوبه دار می کشاند.\r\n \r\nفرحناز علیزاده نویسنده و داستان نویس و افسانه احمدی نویسنده و شاعر منتقدین این نشست هستند.  \r\n \r\nعلاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند به نشانی پاسداران، خیابان شهید گل نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا، فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی مراجعه کنند.\r\n \r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی،نخستین وب سایت آموزش آنلاین هنر و رسانه با هدف دسترسی هنرجویان و علاقه مندان رشته های  هنر و رسانه به اساتید برجسته این حوزه ها  به همت موسسه فرهنگی سرزمین هنر و با مشارکت دانشکده خبر و فرهنگسرای رسانه رونمایی می شود.\r\n دکتر محمد علی زکریایی رییس دانشکده خبر ،مهران رسام کارگردان و تهیه کننده سینما و تلویزیون ، دکتر علیرضا دباغ استاد دانشگاه و ابوالقاسم حسینجانی شاعر میهمانان و اعظم حبیبی مجری این نشست می باشد.\r\nمراسم رونمایی از نخستین وب سایت آموزش آنلاین هنر و رسانه دوشنبه 1 بهمن ماه ساعت 18 برگزار می شود.\r\nعلاقه‌مندان برای حضور در این برنامه می‌توانند به نشانی پاسداران، خیابان شهید گل نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا، فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی مراجعه کنند.\r\n \r\n\r\n ...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی ،یازدهمین برنامه‌ چهل سال با رسانه ها با موضوع رسانه ها و مسئولیت اجتماعی 25 دی ماه در فرهنگ سرای رسانه برگزار شد.\r\nدر این برنامه سیدضیاء هاشمی، مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر تاریخ مطالعات ایران و استاد دانشگاه، اکبر نصراللهی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه با اجرای فرید محمدی در موضوع مورد نظر به بحث و گفتگو پرداختند.\r\n\r\nعباس سلیمی‌نمین؛ مدیردفتر تاریخ مطالعات ایران، با اشاره به تعریفی از مسئولیت اجتماعی اظهار کرد: قطعا هر رسانه اعم از اینکه دارای چه گذشته ای باشد، تعهدی در قبال مخاطبانش به عنوان حلقه واسطه دارد. کانون های قدرتمند و مراکز تصمیم ساز نیازمند یک تغییر واسط هستند تا یک ارتباط اصولی ایجاد شود و رسالت و وظیفه اجتماعی رسانه ها این است که دراین زمینه صادقانه عمل کنند.\r\nوی افزود: رسانه ها باید قدرت انعکاس رویدادها را داشته باشند و در این زمینه صادقانه عمل کنند. این نگاه می تواند، تأییدی، اصلاحی و منفعتی نسبت به صاحبان قدرت بوده و تأثیرگذار باشد. همچنین می توانند به حق از سوی مردم مسائل را مطرح و پیگیری کنند تا در حوزه تصمیم سازی نظرات مردم اعمال شود.\r\nاین استاد دانشگاه تصریح کرد: رسانه ها را به پنج دسته تقسیم می کنم. البته این تقسیم بندی شامل رسانه های دولتی است که بودجه عمومی دارند. اول، رسانه های خبری هستند؛ دوم، رسانه های وابسته به کانون قدرت های اقتصادی پنهان؛ سوم، رسانه هایی که نگاه اقتصادی دارند، بدون آنکه نگاه حرفه ای در کارشان دخیل باشد. در واقع؛ این رسانه ها نگاه کاسب کارانه دارند و چهارم؛ رسانه هایی که رسالت فرهنگی برعهده دارند و رویکردشان در راستای ارتقای منزلت فرهنگی جامعه است.\r\nوی افزود: از رسانه های دولتی چندان نمی توان انتظار یک رسانه مستقل نسبت به دولت داشت. برای مثال از خبرگزاری جمهوری اسلامی انتظار برخورد حزبی را نمی توانیم داشته باشیم. البته باید نگاه منصفانه و منطقی در این رسانه باشد ضمن آنکه دولت و مردم را باید در مراحلی راضی نگه دارد.\r\nوی یادآور شد: رسانه های متکی که به کانون قدرت، گاهی در دو طرف مردم و دولت عملکردشان کمرنگ است. چرا که به کانون قدرت های اقتصادی پنهان متکی هستند. اینها نه وظیفه تبیینی دارند و نه اجراکننده وظیفه اجتماعی اند.\r\nمدیر دفتر تاریخ مطالعات ایران تصریح کرد: سالم ترین کار رسانه، رسانه هایی هستند که با انگیزه حمایت از حقوق جامعه و در راستای ارتقای آگاهی های جامعه عمل می کنند. این قشر از رسانه ها به مرور تضعیف می شوند و هر یک از آنها زمانی که اخبارشان در رسانه ملی بازخوانی می شود، باید رسانه ملی تأکید کنند که این رسانه ها چه جایگاهی دارند تا مردم آنها را بیشتر بشناسند.\r\nوی بیان کرد: ما براساس قانون اساسی، برای آنکه مطبوعات مستقل شوند و جایگاه مناسبی داشته باشند و بتوانند در برابر رسانه های حزبی و کانال های قدرت، ادامه حیات دهند، یارانه هایی را تصویب کرده ایم که به رسانه های فعال اختصاص دهند. در این مسأله نقض غرض وجود دارد.\r\nدولت از طرفی به رسانه ها یارانه می دهد تا سالم بمانند و روی پای خودشان بایستند و مستقل عمل کنند و از طرفی هم پرداخت از سوی روابط عمومی به رسانه ها عادی سازی شده است.\r\nاین استاد دانشگاه تصریح کرد: رسانه ها را باید به عنوان نهادی که میان مردم و حوزه های رسمی پیوند ایجاد می کنند، به رسمیت بشناسیم. متأسفانه این نقش هنوز به رسمیت شناخته نشده است. نه تنها رسانه ها را به رسمیت نمی شناسیم بلکه گاهی در جهت تخریب آنها قدم برمی داریم و حتی اعتبارات مصوب آنها را هم پرداخت نمی کنیم.\r\nوی بیان کرد: آسیب های اجتماعی دارای سطح و عمق هستند. رسانه ها درباره آسیب های اجتماعی بسیار کوتاه مدت و در سطح کار کردند. برای مثال فقر یک ظاهر و باطن دارد.\r\nسلیمی نمین اظهار کرد: گاهی اوقات برخی رسانه ها مدیری را اسوه می کنند که نگاه مناسبی به فقر و بی عدالتی ندارد . مدیری که فاصله اش با توده های فقیر بسیار است، دغدغه فقر را نخواهد فهمید. این نوع مدیران با آموزه های اسلامی و انقلابی ما مطابق نیستند.\r\nوی بیان کرد: رسانه ها نه تنها در سطح عمل می کنند بلکه در همین سطح، به جلب مخاطب می پردازند. مشکلی که جامعه امروز دارد، سطحی شدن آنها به واسطه بروز رسانه های نوین است. این رسانه های نوین ذائقه مخاطبان را سطحی کرده است؛ تا جایی که دیگر مخاطب به عمق ماجرا و مطالعه درباره آن موضوع نمی پردازد.\r\nسلیمی نمین اظهار کرد: زمانی که بحث بودجه می شود، رسانه ها تنها روی مؤسساتی متمرکز می شوند که هیچ دلیلی برای تمرکز آن نیست. درحالی که می توانند در این موضوع مسائل مهم تری را مورد توجه قرار دهند. اگر رسانه ها می خواهند در حل آسیب های اجتماعی نقش جدی ایفا کنند باید جامعه را به سمت عمیق تر شدن هدایت کنند و علاوه بر آن، خودشان هم به عمق بخشی کمک کنند.\r\nوی بیان کرد: مخاطبان را به عمیق شدن دعوت می کنم چراکه عوامل مختلفی دست به دست هم داده اند تا مردم را به سطحی بودن سوق دهند. اگر کسی وارد عمل شد تا اعتبارات حوزه علمیه را بگوید باید متوجه شویم که قصد او از فاش کردن این موضوع چیست. البته شفاف سازی خوب است اما باید انگیزه طرف مقابل مان را متوجه شویم.\r\nاین استاد دانشگاه تصریح کرد: امروزه متأسفانه از کارشناسان دارای انحراف ذهنی، استفاده مبسوط می کنند تا مردم را فریب دهند و از موضوع اصلی به دور کنند. \r\nدر ادامه این بحث سیدضیاء هاشمی، مدیرعامل خبرگزاری ایرنا با اشاره به معنای مسئولیت اجتماعی گفت: مسئولیت اجتماعی به معنای نقدپذیری است؛ چراکه رسانه حق سوال دارد یعنی خودش هم در معرض سؤال قرار بگیرد و این یعنی رسانه نقاد باشد.\r\nوی افزود: مسئولیت پذیری یعنی نقدپذیری، رسانه چشم و گوش مردم است در عین حال که زبان مردم هم باید باشد تا مطالبات مردم را از مسئولان مطرح و پیگیری کند. همچنین در این فرآیند رسانه ها باید ایمن باشند.\r\nمدیرعامل خبرگزاری ایرنا تصریح کرد: در دنیای مدرن، رسانه ها کانون قدرت و ابزارند و رسانه از جمله کانال هایی بوده که در حوزه اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و دیگر حوزه ها اثرگذار است.\r\nوی بیان کرد: رسانه ها در برابر تعهدات اجتماعی باید تأثیرگذار باشند براساس اصول علمی، صحت مطالب و تحلیل هایش پاسخگو باشد. همچنین رسانه ها باید از استقلال حرفه ای برخوردار باشند که این امر نیازمند مطالب دقیق و قابل ارزیابی است.\r\nوی با اشاره به این موضوع که رسانه دولتی به معنای روابط عمومی دولت نیست، گفت: رسانه در ذات خود نیاز دارد که استقلال ملی داشته باشد و رسانه دولت، مستقل از دولت است و این امکان وجود ندارد که رسانه استقلال نداشته باشد.\r\nمدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی تصریح کرد: رسانه ها باید حقایق را منتشر کنند و اگر وابسته به حزب و نهاد اقتصادی باشند و تبدیل به بلندگوی آن نهاد شود، دیگر رسانه نیستد. اگر به رسانه ها اعتماد نباشد، رسانه اعتمادش را از دست خواهد داد.\r\nوی بیان کرد: اگر رسانه ها نتوانند با مخاطبان شان ارتباط برقرار کنند، استقلال خود را از دست خواهند داد.\r\nهاشمی اظهار کرد: اگر رسانه مرجعیت رسانه ای نداشته باشد، هیچ خدمتی به نظام نکرده است و جا را برای رسانه های بیگانه باز می کند. ما باید بتوانیم اصول حرفه ای را حفظ کنیم.\r\nوی افزود: خبرگزاری ایرنا، صدای خبرگزاری ملت، خبرگزاری میزان صدای قوه قضاییه و دیگر رسانه ها که صدای نهادها و سازمان های مختلف هستند، باید استقلال رسانه ای داشته باشند. اگر یک خبرگزاری روابط عمومی یک قوه، نهاد و سازمانی باشد، نمی تواند رسالت خود را انجام دهد.\r\nمدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی تصریح کرد: دانشگاه ها محل ایده پردازی هستند. اگر قرار نیست این ایده ها اجرایی شوند، پس چرا در دانشگاه ها مطرح می شود. هر رسانه ای از منظر خود تولید و پخش محتوا می کنند. هر رسانه ای با رسانه دیگر متفاوت بوده و این تکثر رسانه به نفع کشور است، اما رسانه ها باید صداقت، دقت و استقلال حرفه ای داشته باشند.\r\nوی بیان کرد: خبرگزاری ایرنا، رسانه نظام است اما عملکردش با روابط عمومی متفاوت است.\r\nوی افزود:.همه رسانه ها اعم از حوزه های علمیه، مجموعه های فرهنگی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر نهادها باید پاسخگوی مسائل و مشکلات کشور باشند.\r\nمدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی تصریح کرد: رسانه ها باید مسائل کشور  را از مسئولان مطالبه کنند تا آنها پاسخگو باشند. ما باید تکلیف را روشن کنیم و استقلال حرفه ای داشته باشیم تا بتوانیم رسانه ای در تراز انقلاب داشته باشیم.\r\nوی بیان کرد: رسانه مسئولیت اجتماعی دارد و نقد پذیر است. ما نیازمند رسانه های مستقل هستیم. به نفع نظام است که رسانه ها نقاد و نقد پذیر باشند. به هرحال این عوامل مهم ترین رکن رسانه های مستقل هستند. ما باید از رسانه های مستقل حمایت کنیم و آنها را به رسمیت بشناسیم.\r\nهاشمی با اشاره به نقش مهم رسانه ها در حوزه اجتماعی گفت: دنیای امروز براساس اصل ارتباطات است و رسانه ها نقش تعیین کننده ای در تحولات اجتماعی جامعه دارند. آنها طی چند دهه اخیر عملکرد موفقی داشته اند تا جایی که امروزه بیش از 10 هزار رسانه فعال هستند و نقش آفرینی می کنند. در عین حال باید شاهد حرکت های جدید در  عملکرد رسانه ها باشیم که این حرکت ها در شأن انقلاب باشد.\r\nوی افزود: رسانه مطلوب رسانه ای است که آگاهی بخش بوده و شفافیت داشته باشد تا بتواند مشارکت و اعتماد مخاطب را جلب کند. بحث کارتن خوابی را رسانه ها آغاز کردند و پس از آن مدیران وارد عمل شدند یا در مسائل فقر و مناطق محروم، نقش رسانه ها بسیار مهم بود.\r\nمدیرعامل خبرگزاری ایرنا تصریح کرد: رسانه ها باید در بحث نظارتی شجاعانه تر و خلاقانه تر باشند تا اعتماد مخاطب را جلب کنند و رسانه به عنوان یک مرجع باشد. رسانه ها باید در مسئولیت اجتماعی با مخاطبانش باشد؛ چراکه رسانه بدون مخاطب وجود ندارد. رسانه ها باید شجاعانه واقعیت را مطرح کنند چراکه آنها چشم و گوش و زبان گویای مردم هستند.\r\nوی ادامه داد: رسانه قرار نیست که باور همه را به دوش بکشد و حوزه های نظارتی باید کارشان را به درستی انجام دهند؛ همچنین حوزه فرهنگ باید کارآمدی داشته باشد. رسانه ها نباید به دلیل منافع خودشان از واقعیات چشم پوشی کنند. اگر ظلمی وجود دارد حتما رسانه ها باید وارد میدان شوند.\r\nوی بیان کرد: عدالت امر شریفی است که بدون آن نظام و جامعه بها پیدا نمی کند. به تعبیر حضرت علی(ع)؛ خدمت بدون عدالت معنا ندارد. عدالت در عمل سخت است و باید برای تحقق آن تلاش کنیم. امروز رسانه ها باید با مسأله پول شویی مقابله کنند و از مسئولان مربوطه پرسش های خود را جویا شوند.\r\nمدیرعامل خبرگزاری ایرنا تصریح کرد: وقتی اتفاقی در دانشگاه رخ می دهد، مقامات باید پاسخگو باشد. شهردار امروز و گذشته هم باید پاسخگوی بسیاری از مشکلات و مسائل باشد. همه این ها حق الناس است. مبنای دینی رسانه های کشور امر به معروف و نهی از منکر بوده و ما باید همراه با این رویکرد اشکالات را ببینیم.\r\nاکبر نصراللهی، رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه در ادامه این مبحث با اشاره به سابقه تاریخی مباحث مسئولیت رسانه ها در مجامع مختلف گفت؛ مسئولیت اجتماعی در اسلام با امربه معروف و نهی از منکر مرتبط است و در اسلام فرستنده پیام و مبلغ در قبال محتوای پیام و پیامدهای آن مسئول است و باید در قبال عملکرد خود پاسخگو باشد.\r\nرییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه ها گفت: رسانه ها نسبت به عملکرد گذشته، کنونی و آینده خود مسئول هستند و این مسئولیت سطوح مختلفی دارد که می تواند مسئولیت در برابر خدا، خویش و خانواده، دیگران، طبیعت و محیط زیست باشد.\r\nنصراللهی افزود برای مسئول و پاسخ بودن شروطی نیاز است که از جمله آن قدرت و توانایی ، علم و آگاهی ، اختیار و آزادی رسانه ها و خبرنگارن است که متاسفانه به دلایل مختلف این شرایط هم در کشور برای خبرنگاران و رسانه ها مهیا و مطلوب نیست.\r\nاین استاد دانشگاه با تاکید بر ضرروت پاسخگویی همه رسانه ها گفت زمانی که مسئولیت اجتماعی رسانه ها مطرح می شود به این معناست که رسانه ها تا چه اندازه در ادای وظایف و نقش های اطلاع رسانی ،آموزشی ،تفریحی و نظارتی و کارهای حرفه ای بویژه دقت و سرعت و بی طرفی و انصاف و طرح دیدگاههای مختلف پاسخگو هستند.\r\nنویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری با تاکید بر نقش نظارتی رسانه ها گفت ؛رسانه ها باید به موازات دستگاههای نظارتی بر عملکرد مسئولان و تعهدات بخش های مختلف در تحقق اهداف چشم اندازها و اسناد بالادستی نظارت داشته باشند و مطالبات مردم را از آنها پیگیری کنند.\r\n به گفته نصراللهی مسئولیت رسانه ها اقتضا می کند حتی در صوورت ضرورت بر عملکرد دستگاههای نظارتی رسمی کشور هم نظارت کنند و انحراف و کم کاری احتمالی را به موقع به مردم اعلام کنند.\r\nوی با تاکید بر ضرورت استقلال رسانه های عمومی و ملی از کنشگران سیاسی و قوای مختلف گفت : اشکالی ندارد رسانه های حزبی سخنگو و مدافع اهداف و سیاست های آن حزب و بخش باشند اما در شرایط تعارض منافع حزبی و ملی ، همواره باید منافع ملی را بر منافع جناحی ترجیح دهند.\r\nنصراللهی با اظاره به وظایف رسانه های عمومی گفت از رسانه های ملی مثل خبرگزاری جمهوری اسلامی و صداوسیما انتظار می رود مدافع مردم و امنیت ملی باشند.\r\nنصراللهی با اشاره به توسعه کمی و کیفی رسانه ها بعد از انقلاب اسلامی و اقدامات خوبی که در چهار دهه گذشته بویژه سال های اخیر در مورد جلب کمک های مردم زلزله های رودبار،بم،ورزقان و ازگله ،طرح موضوع کودکان کار، گورخواب ها، جلب مشارکت مردم در مناسبت های ملی مثل راهپیمایی های ۲۲ بهمن، روز قدس، انتخابات،دفاع مقدس گفت: باوجود اقدامات درخور قدردانی رسانه ها اما همچنان رسانه های کشور با توجه به آرایش جدید رسانه های و مسئولیت هایی که دارند در طراز انقلاب اسلامی نیستند.\r\nبه گفته نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه های حرفه ای ، کشور ایران در معرض چالش ها ،مسایل مخاطرات و بحران های مختلف از جمله بحران های زیست محیطی و طبیعی هستند اما رسانه ها به استناد آمارها و مشاهدات نتوانسته اند در تبدیل برخی مخاطرات قابل پیشگیری به بحران ها جلوگیری کنند.\r\nوی با اشاره موضوع ریزگردها گفنت ریزگردها از سال ۸۲ در خوزستان خودنمایی کرد اما به دلیل پوشش رسانه ای و توجه ناکافی در اواخر سال 95 کشور بعد از تعطیلی چند شهر خوزستان و برجسته سازی این موضوع در فضای مجازی ؛ رسانه های رسمی و مسئولان وارد میدان شده اند.\r\nسوال این اگر از سال 82 رسانه ها مسئولیت خودشان را در این خصوص انجام می دادند امروز با این پدیده مخل امنیت ملی مواجهه می شدیم؟ به گفته نصراللهی اگر امروز موضوع ریزگردها اهمیت یافته به دلیل وجود شبکه های اجتماعی بود. رسانه های رسمی از مردم عقب تر هستند و باید خود را به روز کنند.\r\nرییس دانشکده علوم ارتباطات پرداخت رویدادی به موضوعات مهم ملی و راهبردی ، توجه ناکافی به نامگذاری های سال و افتصاد مقاومتی و گفتمان مقام معظم رهبری در مورد مبارزه با فقر و فساد و تبعیض و بهره برداری سیاسی از حوادث و بحران های انسانی، کم کار در پوشش و پیگیری آسیب های اجتماعی ، طرح مشکلات کشور بدون اخذ نظر های کارشناسی و راهکار های رفع آن را از جمله ضعف های دیگر رسانه ها در ایفای مسئولیت های شان اعلام کرد.\r\nنصراللهی اظهار کرد: رسانه ها نباید فقط به طرح مشکلات اکتفا کنند بلکه مسئولیت دارند در کنار آن به راه حل های کارشناسی رفع آن هم توجه کنند تا مردم تصور نکنند که کشور با انبوهی از مشکلات غیرقابل حل روبرو هستند.\r\nوی بیان کرد: رسانه ها باید مستقل باشند اما متأسفانه بسیاری از آنها مستقل از مردم شده اند درحالی که باید حامی آنها شوند.\r\nاین استاد دانشگاه تصریح کرد: رسانه ها حرییم و حرم نظام جمهوری اسلامی و مردم هستند و مسئولان باید آن ها را باور وبه آنها اتکا و مشارکت آنها در حل مشکلات کشور استفاده کنند اما متاسفانه آستانه تحمل مسئولان کم است .\r\nلینک گزارش تصویری: http://resaneh.farhangsara.ir/?p=10508...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، یازدهمین و دوازدهمین نشست از سلسله‌نشست‌های چهل سال با رسانه‌ها روز سه‌شنبه 25 دیماه ساعت 9:30 و 11:30 با موضوع «رسانه‌ها و مسئولیت اجتماعی و رسانه ها و شایسته سالاری»  برگزار می‌شود.\r\n \r\n در نشست نخست سید ضیاء هاشمی مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی \"ایرنا\"به عنوان میهمان ویژه  و عباس سلیمی نمین مدیر دفتر تاریخ مطالعات ایران و استاد دانشگاه و اکبر نصرالهی رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه به عنوان کارشناسان و در نشست دوم مسعود بصیری رئیس سازمان بسیج رسانه به عنوان میهمان ویژه و دکتر زهرا محمودی استاد دانشگاه و دکتر امیرعبدالرضا سپنجی استاد دانشگاه به عنوان کارشناسان در این نشست حضور خواهند داشت. \r\n \r\nعلاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند به فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی واقع در پاسداران، خیابان گل‌نبی، میدان قبا مراجعه کنند و برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۲۲۸۸۸۶۸۱ تماس بگیرند. \r\n \r\n\r\n \r\n ...
در هفتمین برنامه چهل سال با رسانه ها مطرح شد:

نقش رسانه ها در اقتصاد مقاومتی قابل توجه است

اقتصاد مقاومتی دارای دو مؤلفه عدالت و شفافیت است که در آن مردم حضور دارند و رسانه ها در مشارکت مردم در این اقتصاد بدون رانت قابل توجه است.

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی، هفتمین برنامه چهل سال با رسانه‌ها با حضور علی احمدی، قائم مقام دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمدحسن قدیری ابیانه، مدیرانجمن نخبگان جهان اسلام و جعفر قادری، رئیس مرکز تحقیقات اقتصادی دانشگاه شیراز برگزار شد و درباره رسانه‌ها و اقتصاد مقاومتی به گفتگو با یکدیگر نشستند.

احمدی، قائم مقام دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به تعریف اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: زمانی که صحبت از اقتصاد مقاومتی می کنیم باید چندین جنبه را مدنظر قرار دهیم. اولین نکته آنکه آیا اقتصاد مقاومتی به عنوان مفهوم تعریف می شود و یا سندی که در کشور توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد.

وی ادامه داد: زمانی که اقتصاد مقاومتی را به عنوان مفهوم درنظر می گیریم، دایره آن گسترده می شود و اگر بخواهیم به عنوان یک سند درنظر بگیریم، محدودیت هایی است که این محدودیت ها سبب می شود تا این نوع اقتصاد خود را ملزم به ابعاد موجود در سند کند.

قائم مقام دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: پس از شدت گرفتن تحریم، مفهوم جدیدی وارد ادبیات اقتصادی شد که عنوانش را اقتصاد مقاومتی گذاشتند. مقام معظم رهبردی در سال ۸۹ طی دیدار با کارآفرینان از اقتصاد مقاومتی به معنای کارآفرینی نام بردند. دلیل ایشان برای این مفهوم به دلیل آمادگی کشور برای جهش اقتصادی و تحول جامعه و مصون ماندن جامعه دربرابر فشارهای اقتصادی دشمن به واسطه تحریم ها است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان، اقتصاد مقاومتی را زمینه رشد و شکوفایی در جامعه عنوان کردند.

احمدی اظهار کرد: نوآوری، شکوفایی، اصلاح الگوی مصرف، تلاش مضاعف و جهاد اقتصادی مفاهیمی است که با مفهوم اقتصاد مقاومتی گره خورده است که هریک از این ابعاد در این نوع از اقتصاد تعریف می شود.

وی بیان کرد: اقتصاد مقاومتی یک گفتمان و الگوی اقتصادی بوده که برای مقاوم سازی اقتصاد ملی و توان تحریم شکنی در برابر تکانه ها از سوی دشمنان خارجی است. درواقع اقتصاد مقاومتی مولد است که می تواند درون زا و برون زا باشد. زمانی که ما اقتصاد مقاومتی را صرفا در اقتصاد و مؤلفه های اقتصادی مطرح می کنیم، مؤلفه های مدیریت درصد اهمیت کمتری خواهند داشت.

قائم مقام دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نقش رسانه‌ها در اقتصاد مقاومتی گفت: زمانی که صحبت از اقتصاد مقاومتی می شود، نمی توان مجرد از تجربیات دنیا باشد. اقتصاد هر کشوری دچار مشکلاتی است و تنها متوجه کشورمان نمی شود. برای مثال آمریکا در سال ۱۹۷۳ بحث ذخیره سازی انرژی را در مناطق نفت خیز ایجاد کرد تا مقاوم سازی را انجام دهد.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی از یک مفهوم تبدیل به گفتمان و نظریه شده است. اگر نگاه نظریه به اقتصاد مقاومتی داشته باشیم، این اقتصاد ریاضتی بوده و زیرزمینی نیست، بلکه باید منشأ رشد و شکوفایی در جامعه باشد.

احمدی اظهار کرد: رسانه ها اعم از رسانه ملی، روابط عمومی سازمان ها و نهادهای رسمی باید شورای اطلاع رسانی دولت و ستاد تبلیغاتی کشور باشد. امروزه فضای مجازی به عنوان یک رسانه تعاملی است که هوشمندانه فعالیتش را انجام می دهد.

وی بیان کرد: رسانه حلقه میانجی میان سیاستگذاران، نخبگان، خبرگان، ذی نفعان و عموم مردم است. اگر حلقه واسط بتواند در چارچوب گفتمان سازی مشخصی با یکدیگر عملکرد خوبی داشته باشند، قطعا می توانند تأثیرگذار باشند، در غیر این صورت هویت یابی در جامعه دچار اختلال خواهد شد.

قائم مقام دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اگر رسانه های ما به یک نظام مهندسی با عناصر و اجزایی همگون با یکدیگر نباشند، صرفا یک اطلاع رسان خواهند بود. رسانه ها را باید از صرف یک میانجی اطلاع رسان به یک میانجی اطلاع رسان نظامند تبدیل کرد و سپس در زمینه اقتصاد مقاومتی و مؤلفه های مربوط به اقتصاد، به اجتماعی سازی بپردازند.

وی بیان کرد: میانجی ها نقش اساسی خود را ایفا نمی کنند. اطلاع رسانی نیازمند را باید با اجتماعی سازی به شاخص دقیق برسانیم تا بتوانیم کمک شایسته ای به کارکرد و نقش رسانه و تکمیل سیاست ها و اجتماعی سازی کنیم.

احمدی اظهاردر پاسخ به این پرسش که آیا با اقتصاد دولتی می تواند اقتصاد مقاومتی داشت، گفت: ابتدا باید منظور از نیاز را گفت. نیازهای اولیه جامعه سلامت و آموزش است که این نیاز باید توسط دولت تأمین شود. مردم نمی توانند هم نیازهای خود و هم نیازهای دولت و حکومت را تأمین کنند. بسیاری از جوانان از طریق اینترنت و فضای مجازی، خلاقیت و ابتکار انجام داده اند و از این طریق تأمین معیشت می کنند. حکومت باید نیازهای اساسی را تأمین و یا برای تأمین نیازهای آنها فرصت هایی را فراهم کند.

وی بیان کرد: دفاع مقدس یکی از نمونه هایی است که مردم با حضورشان، پیروزی را نصیب کشور کردند، با وجود  آنکه اقتصاد در آن شرایط دچار بحران بود. در آن دوره فرصت برای حضور مردم در جنگ فراهم شد. معتقدم امروز هم باید فرصت برای مردم فراهم شود تا بتوانند در این اقتصاد هم پیروز شوند.

قائم مقام دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: زمانی که صحبت از اقتصاد مقاومتی می کنیم، از دایره یک مفهوم مطلق خارج می شویم و باید به سندهای بالادستی برمبنای قانونگذاری توجه کنیم.

وی بیان کرد: اقتصاد مقاومتی سبب مقاوم سازی اقتصاد ملی در برابر تحریم ها می شود. همچنین رسانه نقش واسطه گری دارد، البته نه آنکه واسطه بی تفاوت باشد، بلکه فعال است که دوسویه عمل می کند. در مجموع رسانه ها هم به کمک مردم و هم به کمک سیاست گذاران می آید.

احمدی اظهار کرد: رسانه ها در اطلاع رسانی مردم و اجتماعی شدن آنها در سیاست گذاری نقش دارند تا مردم به این آگاهی برسند که در این سیاست ها مشارکت کنند و در نهایت به تأمین نیازها دست یابند.

وی در پاسخ به این پرسش که دو مؤلفه عدالت و شفافیت تا چه اندازه در روند اقتصاد مقاومتی تأثیرگذار است، گفت: این دو مؤلفه اقتصاد مقاومتی است. این نوع اقتصاد با دو مؤلفه عدالت و شفافیت، اقتصاد بدون رانت است، درغیر این صورت اقتصاد مناسبی برای جامعه نخواهد بود. مردم حتما باید در جریان مسائل باشند.

قائم مقام دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اگر مردم کشور را متعلق به خود بدانند و فعالیت کنند، دیگر به امید دولت نمی نشینند تا برای شان درآمدزایی کنند؛ خودشان دست به کار می شود. در اقتصاد مقاومتی مردم با پرداخت مالیات، بخشی از هزینه دولت را پرداخت می کند.

وی با اشاره به تعریف کالای عمومی گفت: کالای عمومی کالایی است که بخش خصوصی انگیزه ای برای آن ندارد که می توان به امنیت، خدمات، جاده های روستای اشاره کرد. همچنین اقتصاد مقاومتی، اقتصاد شفافی است که هیچ تحریم ها و تکانه هایی نمی تواند برایش مشکلی ایجاد کند.

احمدی با اشاره به افزایش سطح سواد اقتصادی مردم گفت: اولین مؤلفه ای که می تواند سواد اقتصادی مردم را افزایش دهد، شفافیت است. شفافیت در دنیا یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی برای مقابله با فساد به شمار می رود. برخی از کشورها با برخی قوانین، خودنظارتی را تقویت می کنند و در برخی دیگر از کشورها، این وظیفه نظارت را برعهده رسانه ها می گذارند. درواقع رسانه ها نقش کلیدی درمقابله با فساد دارند. در ژاپن رسانه ها نقش کلیدی برای مبارزه با فساد دارند و به نوعی در این زمینه صاحب اختیار هستند.

وی بیان کرد: تغییر مدیریت، وزیر و رئیس جمهور نباید سبب تغیر و متزلزل شدن نظام برنامه ریزی کشور شود. همچنین عزل و نصب ها هم باید با شفافیت صورت بگیرد.

قائم مقام دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: دوسال پیش سیاستی در راستای  حمایت از تولید ملی اتخاذ شد مبنی بر اینکه به هر فردی ۲۵ میلیون تومان وام خرید یک خودروی ملی ارائه شود. این اقدام شاید در راستای هدف، سیاست خوبی باشد اما این امر سبب آلودگی هوا و ایجاد هزاران مشکل شد؛ درحالی که می توانستیم سیاستی برای تبلیغ و ترویج امر ازدواج اتخاذ کنیم مبنی بر اینکه ۲۵ میلیون تومان به کارخانه داران تلویزیون و فرش دهیم تا هر جوانی که قصد ازدواج دارد، بتواند از این امکانات برخوردار باشد. متأسفانه برخی از تصمیمات مسئولان نفعی برای جوانان ندارند و باید در برابر چنین رانت هایی مقابله کرد.

وی بیان کرد: در سیاست اقتصاد مقاومتی تحلیلی را انجام داده ام که براساس نتایج آن تحلیل هفت مقوله را باید مورد توجه قرار دهیم که شامل توسعه کارآمدی در پرتو سرمایه اجتماعی، اقتصاد دانش بنیان و افزایش صادرات محصول(پوست اندازی مدیریت و اجازه ورد به جوانان)، رشد بهره وری در تولید ملی، شفاف سازی و رقابت پذیری اقتصاد، توسعه پیوندهای راهبردی و تنوع پیوندهای اقتصادی و افزایش قدرت مقاومت اشاره کرد.

احمدی اظهار کرد: در ایام جنگ نهادهای اطلاعاتی و امنیتی وجود داشت اما نیروهای انقلابی پا به میدان گذاشتند، خون دادند و به شهادت رسیدند و همین امر سبب شده است تا امروز صاحب حرف باشیم. جوانان در این مسیر شهید شدند و هزینه های زیادی از جنگ دادیم اما در پرتو این هزینه ها یک نهاد ملی ایجاد کردیم که در دنیا صاحب حرف است.

وی بیان کرد: ما استراتژی ضعیف داریم و از تاکتیک های مشخصی برخوردار نیستیم. باید رویکردها را از خارج به داخل تغییر دهیم و استراتژی مناسبی در اقتصاد مقاومتی داشته باشیم.

قائم مقام دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: باید پوست اندازی در مدیریت دولتی انجام شود و شاهد اصلاح نهادی اداری باشیم. ما قوانین بسیاری داریم اما اجرایی نمی شوند.

در ادامه محمدحسن قدیری ابیانه، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، با اشاره به اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی یا اقتصاد ریاضتی، مفاهیمی است که مطرح می شود. برای مثال ساختمان را به گونه ای می سازیم که فرو نریزد اما در کشور زلزله خیز، مقاومت ساختمان را کمی بیشتر می کنیم. در شرایط عادی اقتصادمان از استحکام خوبی برخوردار است اما زمانی که با تحریم روبرو می شویم، باید اقتصادمان در برابر فشارها مقاومتر باشد.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی به این معنای شعار کم مصرف کردن نبوده بلکه به معنای درست مصرف کردن است. اگر ما به اقتصاد مقاومتی عمل نکنیم، باید اقتصاد ریاضتی داشته باشیم و به خودمان سخت بگیریم. در معنای کامل اگر به اقتصاد مقاومتی عمل نکنیم، چاره ای جز اقتصاد ریاضتی نداریم.

مدیرانجمن نخبگان جهان اسلام تصریح کرد: در برخی از کشور زمانی که اقتصاد دچار بحران می شود، قیمت جنس ها نه تنها افزایش نمی یابد، بلکه شاهد کاهش قیمت ها هستیم. آنها حقوق ها را کاهش می دهند که همان اقتصاد ریاضتی است، یعنی به خودمان سختی می دهیم، کمتر مصرف می کنیم و بیشتر کار می کنیم.

وی بیان کرد: مشارکت مردم ناشی از آگاهی مردم است؛ این آگاهی را مردم در زمان جنگ داشتند. مردم در کنار نیروهای مسلح، احساس وظیفه کردند و وارد میدان شدند. اگر حمایت های مردم نبود، به پیروزی دست نمی یافتیم. اگر بخواهیم مردم در اقتصاد مقاومتی مشارکت داشته باشند باید صورت مسأله را بفهمند تا بتوانند نقش خود را ایفا کنند.

قدیری ابیانه، رسانه را میانجی ندانست و گفت: کاررسانه بیش از میانجی بودن است درواقع از رسانه به عنوان یک دانشگاه یاد می شود؛ بنابراین اصل کار رسانه رساندن صدای مردم به مسئولان نبوده بلکه ارتقای وضعیت فکری و آگاهی رساندن مردم است.

وی افزود: رسانه صدایش را می رساند، اما معلوم نیست که کسی این صدا را تأیید کند. برای مثال مردم تصور غلطی از درآمدهای دولت دارد. دولت حدود ۸۰۰ هزار میلیاردتومان بدهکار بوده یعنی بیش از توانش خرج کرده است. همین تصورات غلط سبب تنبلی افراد می شود، چون براساس نیازش طلب می کند و رسانه های ما هم دائما به مطالبه گری دامن زده اند.

مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام تصریح کرد: دولت و حکومت حتما وظایفی دارد و به اندازه امکاناتش آن را انجام داده است. برای مثال به واسطه ایجاد دانشگاه، پنج میلیون ظرفیت را برای دانشجویان ایجاد کرد تا دانشجویان مهارت کسب کنند نه آنکه تنها به دریافت مدرک اکتفا کنند.

وی افزود: خصوصی سازی یکی از مسائلی است که حتما باید در کشور اجرایی شود و در معنای واقعی شاهد خصوصی سازی بخش های دولتی باشیم.

قدیری ابیانه اظهار کرد: هر استانی که سفر می کنیم، می گویند از استان های محروم است در حالی که ایران، ثروتمندترین منطقه جهان است. همچنین سرانه زمین در گلستان، شش برابر سرانه زمین در هلند است. مردم هلند کار می کنند و چشم شان به دولت نیست و امروزه هلند بخشی از لبنیات را تأمین می کند. تا زمانی که تصورمان این باشد که حکومت باید نیازها را تأمین کند، مشکلاتی خواهیم داشت.

وی افزود: شفافیت باید در اقتصاد حاکم باشد. یک فرد حق دارد که از وضعیت حساب و کتاب های دولت با خبر باشد. آگاهی حق اوست. شفافیت این است که قیمت سوخت واقعی باشد؛ چرا زیر قیمت فروخته می شود. امروزه حدود ۶۰ میلیارد تومان مجموع یارانه سوخت، نان و بهداشت بوده اما بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد آن پنهان و در بودجه نیامده است.

قدیری ابیانه اظهار کرد: ایران برای ثروتمندان بهشت است؛ چراکه از هر ایرانی ۲۱۰ هزار تومان می گیریم و به آن کسی که پولدارتر است، اختصاص می دهیم. برای مثال در تولید آجر، سوخت به کار رفته در آن به ازای هر آجر یک مقدار بیت المال هزینه می شود و همین آجرها برای کاخ پولدارها اختصاص می یابد.

وی افزود: فروش نفت سفید به قیمت دو دلار، مزیت نیست، درواقع سود قاچاق سوخت بیش از سود قاچاق مواد مخدر است.

مدیرانجمن نخبگان جهان اسلام تصریح کرد: دولت نباید ارز زیر قیمت در اختیار مردم بگذارد چراکه بابت هر یک هزار تومان نرخ ارز دولتی، از هر ایرانی ۵۰ هزار تومان برداشته می شود و این به صلاح همه مردم نیست. این موضوعات ایجاد رانت می کند.

در ادامه جعفرقادری، رئیس مرکز تحقیقات اقتصادی دانشگاه شیراز، اقتصاد مقاومتی را بنام تاب آوری در مفاهیم اقتصاد نام برد و گفت: اقتصاد برخی از کشورها وابسته به اروپا و آمریکاست؛ به این معنا که اگر اقتصاد آنها سرفه کند، اقتصاد این کشورهای وابسته سرما می خورد. درحالی که اگر اقتصادشان تاب آور باشد، چنین مشکلاتی نخواهند داشت.

وی شفافیت را مؤلفه اقتصاد دانست و افزود: همه کشورها به نوعی در بخش های مختلف خطراتی تهدیدشان می کنند. برای مثال ژاپن به دلیل زلزله خیز بودن، در مخاطره قرار دارد. اقتصاد مقاومتی یا تاب آور؛ استراتژی توسعه و الگوی اقتصادی بوده که دارای مؤلفه هایی است. در کشورمان، مردمی بودن اقتصاد، مؤلفه اقتصاد مقاومتی است.

رئیس مرکز تحقیقات اقتصادی دانشگاه شیرازبا اشاره به نقش مردم در رشد اقتصاد کشور گفت: اگر اقتصاد رشد می کند، باید مردم هم پای سیاست گذاران تلاش کنند. رسانه ها باید جهت گیری، سمت و سو و هدف ها را مشخص کند.برای مثال این تصور غلط در میان مردم ایجاد شده که چرا دولت اجازه واردات خودرو را نمی دهد؟ آنها نمی دانند که اگر تولید در کشور سروسامان نیابد، امکان ارز وجود نخواهد داشت.

وی بیان کرد: اگر می خواهیم مقاومت فرهنگی داشته باشیم، رسانه ها باید آگاه باشند. اگر در نقطه ای تخلفی صورت می گیرد، باید رسانه ها توضیح بخواهند و مسائل را پیگیری کنند.

قادری اظهار کرد: باید محدودیت ها را از سر راه برداریم و بسترها را فراهم کنیم، در غیر این صورت نمی توانیم درآمد بیشتری داشته باشیم. نباید خود را با کشورهایی مقایسه کنیم که سرانه درآمدی شان بالاست. ما باید خود را با جمعیت هشتاد میلیونی مقایسه کنیم.

وی افزود: درون زایی یکی از مؤلفه های اقتصاد مقاومتی است. اشتغال با توسعه تولید داخلی امکان پذیر خواهد بود. برخی از افراد حاضر به خرید پوشاک و کالای داخلی نمی شوند، از آن سو انتظارات و توقعات بسیاری از وضعیت اقتصاد کشور دارند. باید برای مردم روشن شود که مردم کشورهای موفق از تولیدات داخلی شان حمایت می کنند.

رئیس مرکز تحقیقات اقتصادی دانشگاه شیراز تصریح کرد: تولیدکنندگان داخلی باید با کیفیت مناسب و خدمات پس از فروش، کالای خود را دراختیار مردم بگذارند. درواقع تولیدکننده باید احساس مسئولیت کند و مشتری محور باشد تا خواسته ها و تمایلات آنها را رعایت کند.

قادری اظهار کرد: بیش از صدسال از نظام پارلمانی می گذرد  و این امر سبب می شود که کارمند عادی خدایی کند. تا زمانی که چابک سازی قوانین را در کشور دنبال کنیم، مشکلات همچنان پابرجا خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از بخش خصوصی انتظار فعالیت های خوب و تولیدات مناسب داریم اما تا زمانی که قید و بندهایی را شاهد هستیم، مشکلات مان حل نخواهد شد.

 

نظر بدهید

Be the First to Comment!

avatar
wpDiscuz