به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی، یکصد و بیست و یکمین نشست «زرین قلم» با آیین رونمایی از 5 اثر داستانی و یک مجموعه شعر با حضور نویسندگان آثار، سه شنبه 4 تیر ماه در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار می‌شود.\r\n  مجموعه داستانهای  کوتاه نت ابدی نوشته سیما عبادی، مجموعه شعرسپید مثل پیراهنی که دوست میداشت نوشته یاور فلاحی ،ژیان نوشته طهران -ق ،درخت ثریا نوشته نسرین اسدی،در آبی نوشته فرخ لقا نوایی بروجنی  و پرنده از سر درخت پرید نوشته جمال میر صادقی نام آثاری است که در یکصد و بیست و یکمین نشست زرین قلم رونمایی می شوند.\r\n \r\nاین نشست با حضور منتقدان جمال میر صادقی و میمنت میر صادقی برگزار می‌شود. اجرای برنامه توسط دکتر نوشین سادات ناصری اجرا می‌شود.\r\n \r\nعلاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند به فرهنگ‌سرای رسانه در خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان ناطق نوری، میدان قبا مراجعه کنند.\r\n \r\n\r\n \r\n \r\n ...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، دوره های آموزشی ویژه فصل تابستان از شنبه 1 تیر 1398 آغاز خواهد شد.\r\nگروه های آموزشی مجموعه فرهنگی، ورزشی و آموزشی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی : \r\n-مرکز تخصصی آموزش علوم ارتباطات و رسانه\r\n-خوانش و نمایش متون فارسی\r\n-نویسندگی\r\n-موسیقی\r\n-هنرهای تجسمی\r\n-قرآن و کتب ائمه\r\n-هنرهای خانگی کودک و نوجوان\r\n-مشاوره و خدمات اجتماعی مهارت های پزشکی\r\n-زبان خارجی\r\n-ریاضی\r\n-کامپیوتر\r\nعلاقمندان گرامی جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به آدرس پاسداران، خیابان شهید گل نبی، خیابان ناطق نوری، میدان قبا، فرهنگسرای  رسانه و شبکه های اجتماعی مراجعه نمایند یا با شماره تلفن 3 - 82 87 88 22 تماس بگیرند.\r\n...
\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n \r\nبه گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه، علی محمد اسماعیلی دبیر مسابقه عکاسی روایت گلِ و دلِ گفت: جلسه انتخاب آثار و داوری نخستین جشنواره و مسابقه عکس \"روایت گلِ و دلِ\" برگزار شد و راه یافتگان مشخص شدند.\r\n \r\nاسماعیلی ضمن تقدیر از همه عکاسانی که در نمایش شکوه همدلی مردم و مسئولین در امدادرسانی و کمک به سیل زدگان کشور یارا و امدادگر رسانه ها شدند از استقبال عکاسان شرکت کننده در این مسابقه نیز تمجید کرد و افزود: با اتمام مهلت ارسال، حدود ۲۰۰۰ عکس عکاسی شده با دوربین و تلفن همراه از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره رسید که پس از پالایش و بررسی هویت آثار، روز یکشنبه ۲۶ خرداد ۹۸ با حضور هیأت داوران متشکل از آقایان مجتبی کوچکی، حامد جعفرنژاد، حیدر رضایی، سید شهاب الدین واجدی و سیداحسان باقری جلسه انتخاب و داوری آثار برگزار شد.\r\n \r\nدبیر مسابقه روایت گلِ و دلِ ضمن تقدیر از تیم داوری گفت: در این جلسه پس از ساعت ها بحث و بررسی آثار در نهایت 49 فریم عکس از ۳1 عکاس، شامل 44تک عکس ثبت شده با دوربین و ۵ تک عکس موبایلی، شایسته راهیابی به مسابقه و نمایشکاه شناخته شدند.\r\n \r\nاسماعیلی افزود: هیأت محترم داوران از میان آثار رسیده ۵ قطعه تک عکس یکی از عکاسان را به عنوان یک مجموعه شایسته راهیابی دانست، همچنین داوران مسابقه روایت گلِ و دِل طبق مقررات مندرج در متن فراخوان عمومی جشنواره به دلیل عدم تایید اصالت اثر  هیچ یک از آثار بدون اگزیف و فاقد متادیتا را داوری نکردند.\r\n \r\nاسماعیلی در پایان گفت: هیأت محترم داوران علاوه بر انتخاب نفرات اول تا سوم در بخش عکاسی با دوربین، دو اثر را شایسته تقدیر دانسته و در بخش عکاسی با تلفن همراه فقط یک اثر به عنوان نفر اول و هیچ اثری را شایسته رتبه دوم و سوم تشخیص نداده و فقط دو اثر شایسته تقدیر شناخته شدند.\r\n \r\nاسامی عکاسان راه یافته و تعداد اثار:\r\n1- محمد عباسی (1 اثر)\r\n2-مهسا ربیعی گندمان (2 اثر) در بخش موبایلی\r\n3-امیر علی رزاقی (5 اثر از یک مجموعه)\r\n4- فائزه پایین محلی (1 اثر) در بخش موبایلی \r\n5- ابراهیم مهاجر (1 اثر)\r\n6- یوسف قاسمی( 3 اثر) یک اثر در بخش موبایلی \r\n7- سید ضیا الدین صفویان (1 اثر)\r\n8- سیامک نامور(1 اثر)\r\n9- امیر بدر عظیمی (1 اثر)\r\n10- سعید قاسمی (1 اثر)\r\n11- کامیار حیدر خطیبی ( 1 اثر )\r\n12- سید امیر هاشم دهقانی ( 4 اثر )\r\n13 - ساناز دریایی(1 اثر)\r\n14- سهیل زند آذر ( 2 اثر)\r\n15- حسین ظهر وند( 1 اثر)\r\n16- ملیکا فرش فروش ( 2 اثر)\r\n17- گل آفرین منصوری ( 1 اثر)\r\n18- مصطفی عبیدآوی (1 اثر)\r\n19- شاهین صالح ( 1 اثر)\r\n20- محمد امین نجفی ( 1 اثر)\r\n21 - علی الماسی ( 1 اثر )\r\n22- حمید رضا امیری متین ( 1 اثر )\r\n23- عادل عزیزی ( 3 اثر )\r\n24- سید محمد سعید سجادی( 1 اثر )\r\n25- مصطفی رودکی ( 3 اثر )\r\n26- محمد جواد زاده (4 اثر)\r\n27- محمد مهیمنی ( 2 اثر) \r\n28- فرشته اصلاحی ( 2 اثر )\r\n29- محمد آهنگر ( 1 اثر )\r\n30- مهناز دژبان ( 1 اثر)\r\n31- پوریا ترابی ( 1 اثر )\r\n32-پژمان مولایی ( 2 اثر )\r\n\r\n \r\n \r\n \r\n\r\n \r\n \r\n\r\n\r\n \r\n\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی، انتقام‌جویان (به انگلیسی: Avengers: Infinity War) یک فیلم ابرقهرمانی آمریکایی به کارگردانی برادران روسو و نویسندگی کریستوفر مارکوس و استیون مک‌فیلی است که  در نشست تخصصی «یک فیلم، یک نقد» با دوبله فارسی نمایش داده و با حضور سامان قلیچ خانی و محمد رضا فهمیزی نقد و بررسی می‌شود.  \r\n \r\nانتقام‌جویان در تاریخ ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ در ایالات متحده اکران شد. فیلم نقدهای مثبتی از سوی منتقدین دریافت کرد و در زمینه‌های اجرای تیم بازیگری، جلوه‌های ویژه، توازن احساسی موجود در فیلم و صحنه‌های اکشن ستایش شد. البته بعضی از منتقدین نسبت به فیلم نظر منفی داشتند و به خصوص زمان بسیار طولانی آن را جزو نقاط ضعف فیلم دانستند.\r\n \r\nاز بازیگران این فیلم می‌توان به رابرت داونی جونیور ، کریس همسورث ،مارک رافلو ، کریس ایوانز ، اسکارلت جوهانسون ، بندیکت کامبربچ و دان چیدل اشاره کرد.\r\n \r\nدر خلاصه این فیلم آمده است: تانوس بعد از به دست آوردن سنگ قدرت از سیاره زاندار، به همراه فرقه سیاه (کال اوبسیدین. ایبانی ماو. پروکسیما میدنایت و کوروس گلایو) جلوی سفینهٔ بازماندگان آزگارد را می‌گیرد. تور، هایمدال، لوکی و هالک نمی‌توانند جلوی تانوس را بگیرند و او از طریق تسراکت به سنگ فضا نیز دست پیدا می‌کند.\r\n \r\nنشست «یک فیلم، یک نقد» با نمایش و نقد و بررسی فیلم «انتقام جویان» با مشارکت استودیو هونامیک دوشنبه 27 خرداد ماه ساعت ۱۷در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار می‌شود. \r\n \r\nعلاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند به خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا، فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی مراجعه کنند.\r\n \r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، مسابقه عکاسی روایت گلِ و دِل با هدف به تصویرکشیدن همدلی مردم و مسئولان در مواجهه با خسارت های سیلی که دامن گیر برخی مناطق کشور عزیزمان شدبرگزار می شود و فراخوان ارسال آثار آن تا 23 خرداد ماه تمدید شده است.\r\nدر این مسابقه عکاسی که همراه با اهدای جوایز به برگزیدگان خواهد بود، نهادهای مختلفی از جمله سازمان زیبا سازی شهرداری تهران، سازمان سراج، سازمان تبلیغات اسلامی،  مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران ،صدا و سیما، خانه عکاسان ایران، فرهنگ‌سرای ابن سینا و شرکت داده گستر عصر نوین (های وب) ،کانون انجمن های صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران ایران و بانک شهر به عنوان مشارکت کننده حضور دارند.\r\nهمچنین روابط عمومی بانک رفاه کارگران اعلام کرده است این بانک ضمن حمایت از مردم سیل زده کشور در راستای ایفای مسئولیت های اجتماعی به عنوان حامی مالی این مسابقه، جوایز نقدی نفرات منتخب این مسابقه مردمی را اعطاء خواهد کرد.\r\n\r\n ...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی،فیلم سینمایی ایکوالایزر ۲ (به انگلیسی: The Equalizer 2) به کارگردانی  آنتونی فوکا و نوشته شده توسط ریچارد ونک، در نشست تخصصی «یک فیلم، یک نقد» با دوبله فارسی نمایش داده و با حضور سامان قلیچ خانی و محمد رضا فهمیزی نقد و بررسی می‌شود.  \r\nایکوالایزر ۲ (به انگلیسی: The Equalizer 2)، یک فیلم اکشن آمریکایی مورد انتظار به کارگردانی آنتونی فوکا و نوشته شده توسط ریچارد ونک است. این فیلم دنبالهٔ فیلمی به همین نام «برابرساز» در سال ۲۰۱۴ است.  این فیلم در تاریخ ۳ اوت سال ۲۰۱۸ توسط کمپانی سونی پیکچرز عرضه گشت.\r\n \r\nاز بازیگران این فیلم  می‌توان به دنزل واشینگتن ، رابرت مک کال ،اشتون سندرز ،پدرو پاسکال ،ملیسا لئو به عنوان سوزان و پالمربیل پولمن به عنوان برایان پالمر اشاره کرد.\r\nدر خلاصه این فیلم آمده است:رابرت مک کول با بازی “دنزل واشینگتن” برای گروهی مصمم خدمت می‎کند و سعی دارد تا عدالت را برای مظلومان اجرا کند. اما اتفاقی باعث می‎شود که به دنبال انتقام برود .در ادامه قسمت اول، \"رابرت مک‌کال\" (دنزل واشینگتن) که در اجرای عدالت چه برای ثروتمندان و چه برای مظلومان هیچ ترسی از خود نشان نمی‌دهد، اینبار با کسی طرف است که حاضر به دادن زندگی‌اش را برای اوست.\r\n \r\nنشست «یک فیلم، یک نقد» با نمایش و نقد و بررسی فیلم «ایکوالایزر ۲» با مشارکت استودیو هونامیک دوشنبه 20خرداد ماه ساعت ۱۷در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار می‌شود. \r\n \r\nعلاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند به خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا، فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی مراجعه کنند.\r\n \r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی،تصنیف باستر اسکراگز یا چریکهٔ باستر اسکراگز (انگلیسی: The Ballad of Buster Scruggs) یک فیلم وسترن امریکایی به کارگردانی برادران کوئن است. بازیگرانی چون تیم بلیک نلسون، لیام نیسون، جیمز فرانکو ، تاین دالی، و تام ویتس دراین فیلم به ایفا نقش پرداخته‌اند. این فیلم درهفتاد و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز در بخش اصلی حضور داشت.\r\n \r\nاین فیلم وسترن متشکل از شش اپیزود مجزاست که شش داستان مختلف را در اطراف مرزهای آمریکا روایت می‌کند. تمرکز اصلی فیلم روی فردی به نام باستر اسکراگز می‎باشد که نام فیلم نیز برگرفته از شخصیت او است.\r\n \r\nنقد فیلم سینمایی تصنیف باستر اسکراگز یکشنبه 19 خرداد ساعت ۱۸ در نشست تخصصی سینما روانشناسی با حضور محمدرضا مقدسیان و اسد امیدی برگزار می‌شود. \r\n \r\nبرای خرید بلیت این نشست به تیوال مراجعه کنید.\r\n \r\nفرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در خیابان پاسداران، خیابان گل نبی، میدان قبا واقع شده است.\r\n \r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی،دبیر اجرایی مسابقه عکاسی «روایت گِل و دل» در مورد مهلت ارسال آثار به این مسابقه گفت: تاکنون بیش از 800 فریم عکس در هشت محور اصلی این مسابقه به دبیرخانه آن رسیده است و شاهد استقبال بی‌نظیر عکاسان، گروه‌های ا‌مدادی جهادی و مردم هستیم. بر همین اساس، مهلت ارسال آثار به مدت 3 روز تمدید شده و علاقه‌مندان تا ساعت 24 روز 23 خرداد ماه می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال نمایند و این فراخوان دیگر قابل تمدید نخواهد بود. \r\nاسماعیلی اضافه کرد: با توجه به تمدید مهلت ارسال آثار، انتظار می‌رود که علاقه‌مندان، آثار خود را با محورهای «سازمان‌های امدادرسانی» و «احساسات و عواطف» ارسال نمایند. علاوه بر این، از همه گروه‌های جهادی روحانیون که سهم بسیار زیادی در کمک به مردم سیل‌زده داشتند، درخواست می‌شود تا آثار خود را در دو محور فوق به این مسابقه عکاسی ارسال نمایند.\r\nدبیر اجرایی مسابقه عکاسی روایت گل و دل همچنین از مشارکت بانک شهر در برگزاری هرچه باشکوه تر مراسم اختتامیه این مسابقه در قالب مسئولیت اجتماعی این بانک در واقعه طبیعی سیل های اخیر کشور خبر داد.\r\nگفتنی است مسابقه عکاسی «روایت گِل و دل» همراه با جوایز نفیس در قالب قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان و با هدف به تصویر کشیدن مسئولیت اجتماعی و همدلی مردم و مسئولین در مواجهه با خسارت‌های سیلی که نوروز امسال دامن گیر برخی مناطق کشور عزیزمان شد، برگزار می‌شود.\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی،آکادمی ورزشی فرشاد پیوس \"بازیکن اسبق تیم ملی و باشگاه پرسپولیس \" در دو بخش آقایان و بانوان در رشته های  فوتسال -والیبال-بدمینتون و بسکتبال با هدف آموزش و استعداد یابی و معرفی نفرات مستعد به تیم های لیگ برتر در فرهنگ سرای رسانه شروع به کار کرد.\r\nآکادمی پیوس در سال 1377 در ورزشگاه جیحون(میلان) به عنوان مدرسه فوتبال فرشاد پیوس شروع به کار کرد و با گذشت زمان بامراجعه فوتبال آموزان بسیاری روبرو شد. مدرسه فوتبال فرشاد پیوس در طول سال و چهار فصل برگزار می گردد،این آکادمی  تیم هایی در سطح حوزه های تهران از نونهالان تا امیدها دارد تا بازیکنانی که پرورش می دهد رادر رده سنی های  مختلف در مسابقات باشگاهی شرکت دهد . آکادمی فوتبال پیوس در  مدت هجده سال فعالیت مستمر بازیکنان زیادی به لیگ های تهران ،لیگ برتر و  تیم ملی نونهالان معرفی کرده است.\r\nلازم به ذکر است فرشاد پیوس با گسترش فعالیتهای این آکادمی در دو بخش آقایان و بانوان در رشته های  فوتسال -والیبال-بدمینتون و بسکتبال در فرهنگ سرای رسانه میزبان دوستداران ورزش حرفه ای می باشد.\r\nعلاقه مندان جهت ثبت نام در کلاسهای آموزشی آکادمی پیوس می توانند از روز شنبه 11 خرداد به پاسداران خیابان گل نبی ،خیابان شهید ناطق نوری میدان قبا فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی مراجعه کنند و یا با شماره تلفن 22893143 تماس بگیرند.\r\n \r\n\r\n ...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی، فیلم سینمایی «زیر درختان زیتون» در نشست تخصصی «فیلم و گپ» چهارشنبه هشتم خرداد ماه ساعت ۱۸ با حضور سعید قطبی‌زاده در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی به نمایش در می‌آید و نقد و بررسی می‌شود.\r\n \r\n\r\nزیر درختان زیتون یا از میان درختان زیتون فیلمی ایرانی به کارگردانی عباس کیارستمی است که در سال ۱۹۹۴ میلادی ساخته شد.این فیلم پارهٔ سوم از سه‌گانه کوکر است. دو فیلم دیگر خانه دوست کجاست؟ و زندگی و دیگر هیچ بود. نشریهٔ ایوژوارت فرانسه این فیلم را در فهرست ۱۰۰ فیلمی که باید دیده شود قرار داد. \r\n\r\nدر خلاصه داستان فیلم آمده است: در روستایِ کوکر، حسین به خواستگاریِ دختری به‌نامِ طاهره می‌رود، ولی چون خانه ندارد به او پاسخِ منفی می‌دهند. همان شب زلزله تمامِ مردم روستا را بی‌خانمان می‌کند. حسین در بی‌خانمانی خود را با همه یکسان می‌بیند و خوشحال هم هست. هفت روز می‌گذرد، در سرِ مزارِ «خدابیامرزها» حسین متوجه می‌شود طاهره و مادربزرگش زنده مانده‌اند. گروهی برایِ ساختنِ فیلم به کوکر می‌آیند. حسین با آنها کار می‌کند. گروه طاهره را برایِ بازی در نقشِ زن حسین انتخاب می‌کند. طاهره سرآخر راضی به بازی در کنار حسین می‌شود، ولی خارج از مکالماتِ اجباری مربوط به نقشش، کلمه‌ای با حسین سخن نمی‌گوید.\r\n \r\nبرای عضویت در کانون فیلم و گپ فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی می‌توانید با شماره تلفن ۲۲۸۸۸۶۸۱ تماس بگیرید. \r\n \r\nفرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا واقع شده است.\r\n \r\n...
در نهمین برنامه چهل سال با رسانه‌ها مطرح شد:

رسانه‌ها یکی از ارکان حفظ اخلاقیات در جامعه هستند

ناهماهنگی در میان نهادها و سازمان ها، سیاست ها و برنامه ریزی ها و حتی شعارها سبب کاهش بهره وری در نظام تعلیم و تربیت می شود.

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی، نهمین نشست از سلسله نشست‌های «چهل سال با رسانه‌ها»، با موضوع رسانه‌ها و تعلیم و تربیت برگزار شد.

 در این برنامه مناظره که توسط فرید محمدی هدایت شد؛ مهمانانی همچون حجت‌الاسلام والمسلمین اسدالله طاهررضی، استاد دانشگاه؛ عباس شکرفروش، استاد دانشگاه؛ فریبرز باقری، استاد دانشگاه حضور داشتند.

فریبرز باقری، استاد دانشگاه، با اشاره به تعریف مستقل تعلیم از تربیت گفت: تعلیم و تربیت تعاریف مختلف دارد و باید برای تعریف میان این دو تمایز قائل شویم تا به پیچیدگی‌های نقش رسانه پی ببریم.

وی افزود: هرجا از تعلیم صحبت می‌کنیم، منظور انتقال دانش از فردی به فرد دیگر بوده و دانش به معنای علم درباره واقعیت است. همچنین زمانی که از تربیت صحبت می‌کنیم، منظور هدایت افراد و گروه‌ها به سمت و سوی یک هنجار است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: هنجارها می‌تواند دین و حتی ضد دین باشد و تمامی رسانه‌ها در این امر نقش‌آفرین هستند. هنجارها می‌توانند زشت، زیبا و دیگر موارد باشند؛ بنابراین در درون تربیت نوعی قضاوت وجود دارد. اساسا نقش تربیتی را بدون قضاوت نمی‌توانیم درنظر بگیریم.

وی بیان کرد: رابطه بین علم و تربیت رابطه عام و خاص و یا مقدمه و مؤخره نیست؛ زمانی که با نشان دادن تبلیغات خارجی، سبک زندگی خاصی را ارزش‌گذاری خاصی می‌کنیم، در این حالت ما بدون آنکه آموزش بدهیم، کارتربیت را انجام داده‌ایم. حتی در تبلیغ کالاهای خارجی، با نشان دادن تیپ‌های خاص بانوان هم به نوعی بانوان را به سمت و سوی زیبایی شناختی سوق می‌دهیم.

باقری اظهار کرد: در جلسه‌ای که درباره مسائل اخلاقی صحبت می‌شود و افراد با چنین مسائلی آگاهی می‌یابند، این هم بخشی از تربیت به شمار می‌رود. معتقدم تربیت در رسانه اکثرا به صورت تلویح بوده و این تلویحات در همه آموزش‌ها، در راستای هدایت افراد است.

وی افزود: اگر نگاهی بر خروجی فعالیت‌ها داشته باشیم، متوجه می‌شویم چندان رضایت بخش نیست. در جامعه اخلاقیات ضعیف شده است. البته رسانه تنها مقصر این موضوع نیست. باید نگاه مان کمی گسترده تر باشد. برای مثال اگر دایره لغات کودکان و نوجوانان پیش از انقلاب را با پس از انقلاب مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که گنجینه لغات آن کودکان پیش از انقلاب متأثر از سینمای فیلم فارسی و اندکی لایه بی سوادی است اما امروز زمانی که نحوه صحبت کردن کودکان پس از انقلاب را مشاهده می‌کنیم، متوجه می‌شویم که گنجینه لغات و اعتماد به نفس شان افزایش یافته است.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: امروز جامعه در برابر رسانه موضع می‌گیرد و حتی او را زیرسؤال می‌برد و نقد می‌کند. این نشانگر تقویت رسانه است. در دوران پیش از انقلاب کودک آزاری جزء تفریحات کودکان، نوجوانان و جوانان بود اما امروزه آنها حس حمایتی نسبت به حیوانات دارند.

وی بیان کرد: افزایش گنجینه لغات و زبان های محصول ۴۰ سال رسانه استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است. معتقدم ما به آن اندازه لازم تلاش نکردیم و حتی گاهی عملکردمان ناپسند بود.

باقری اظهار کرد: در روزگاری خانواده ها شش نفره بودند اما امروزه تعدادشان کاهش یافته و آنها به تک فرزندی بیشتر راغب هستند. امروزه خانواده ها به دلیل مشکلات اقتصادی به سختی از پس زندگی بر می‌آیند. کشورهم‌اکنون دچار مشکلات بسیاری است چراکه ایران در میان همه کشورهای جهان هنجار جدیدی مطرح کرده که شعارش عدالت است. در مقابل ما شعار کاپیتالیسم تکاثر است. امروزه ما در مقابل آنها ایستاده‌ایم و مورد تهاجم قرار گرفته ایم. ما با چالش های سنگینی روبرو هستیم و رسانه ها خود را با این وضعیت رشد نداده‌اند و همچنان براساس روش های سنتی عمل می‌کنند.

وی با اشاره به این موضوع که کم کاری در رسانه‌ها رخ داده است، گفت: روش های رسانه‌ها منطقی نبوده و آنها بسیار سنتی و ناکارآمد بوده‌اند.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: رسانه‌ها زمانی می‌توانند موفق عمل کنند که اعتبار داشته باشند. زمانی که رسانه صاحب اختیار نباشد، مخاطبانش دیگر او را جدی نخواهد گرفت. رسانه تنها صداوسیما نیست بلکه شامل کتاب و دیگر موارد می شود. متأسفانه رسانه‌ها به روش سنتی عمل کرده‌اند.

باقری اظهار کرد: یکی از دلایل اخبار بیست و سی این است که حرف مردم را می زند. همچنین یکی از دلایلی که تمایل به پوشاک ملی در جامعه وجود ندارد، از بین رفتن عزت ملی است. مشکل اصلی این بوده که عزت ملی طی این سال ها آسیب دیده است. کار رسانه ها سخت شده است چراکه باید بر تغییر باور مردم کار کنند.

وی افزود: رسانه ها باید با زبان مردم سخن بگویند. آیا آنها طی این سال ها با این زبان صحبت کرده اند؟ در جامعه ما صدای یک قهرمان فوتبال بیش از صدای یک نخبه شنیده می شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بزرگترین ظرفیت ما عدالت اسلام است که این ظرفیت کاملا در مقابل کاپیتالیسم قرار دارد. استعمار انسان ها و تبدیل شدن به حیوان در کاپیتالیسم مشهود است. جامعه غرب از این استعمار سرخورده شده و ما می توانیم آنها را به سمت خودمان هدایت کنیم چراکه ظرفیت بی نهایتی داریم. اما جامعه ما چه کرده است؟ یک سلبریتی که اساسا اعتقادی ندارد، ارزشش بیش از دیگران در نزد مردم است. به گونه ای رفتار کرده ایم که ارزش سلبریتی ها بیش از متفکران شده است.

وی افزود: غرب برای تربیت شعار دارد که شامل اشتغال فردی برای تجربه و فردیت و رقابت است. میان حوزه و دانشگاه تا چه اندازه همکاری هایی را شاهد بودیم و تا چه اندازه توانستیم آرزوی شهید مفتح را محقق کنیم؟

وی افزود: عزت یعنی مهم بودن و دیده شدن است. زمانی که فردی خودش را مهم نداند؛ دیگر برایش هیچ چیزی مهم نیست. رسانه ها در افزایش عزت نفس جامعه می توانند نقش داشته باشند. افزایش اعتماد به نفس سبب می شود تا جوان کارهایش را با کیفیت افزایش دهد و تولیداتش را ارتقا دهد و برای کارش ارزش قائل شود.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: آرزو می کنم که حوزه و دانشگاه به معنای واقعی دست در دست هم دهند تا دو متغیر علوم انسانی روی شعارها کار کنند و آموزش و پرورش و وزارت علوم و تحقیقات را از سردرگمی خارج کنند.

وی افزود: رسانه های ما باید عزت پیدا کنند و به دنبال گرایش غربی ها نباشند. همچنین رسانه ملی باید مردمی باشد و خط قرمزهایش را کمتر کند. اگر مردم خود را در رسانه ها مشاهده کنند، همه اعتبار رسانه افزایش خواهد داشت و در برابر تهاجمات فرهنگی مقاوم می شوند.‌

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین اسدالله طاهررضی، استاد دانشگاه؛ با اشاره بر این موضوع که تعلیم بر تربیت اولویت دارد، گفت: تعلیم یک سری مطالب مذهبی است که فرد یاد می‌گیرد. در مرحله تربیت آنچیزی که می‌داند را  به کار می‌گیرد. برای مثال دروغ بد است و او این را خوب می‌داند که دروغ بد است.

وی ادامه داد: در حوزه ورزش، نام معلم، مربی است؛ چراکه مربی یاد می‌دهد که چگونه و از چه زاویه‌ای تمرین کند؛ درواقع هنر به کاربردن دانش است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: گاهی اوقات می‌گویم فردی با تربیت و یا بی تربیت است؛ یعنی کودکی که سکوت می‌کند را کودک با تربیت می‌دانیم. در این نقطه تمایز میان علم و تربیت مشخص می‌شود. هیچ تربیتی بدون دانش رخ نمی‌دهد و فرد عملی را انجام می‌دهد که آن را یاد گرفته است.

وی بیان کرد: یک ملیون واحد دانش در سطح جامعه، تنها صد واحد عمل از خود نشان می‌دهد. ما تعلیم را به عنوان پیش نیاز تربیت می‌دانیم. درواقع ایمان و عمل صالح دو روی سکه است و هیچ کدام بدون دیگری معنا ندارد و علم مقدمه ایمان است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهررضی تصریح کرد: آموزش اتفاق افتاده و در ذهن فرد قرار گرفته که یک پیام جدید است. این پیام جدید را رسانه‌ها در سبک های مختلف بر فرد تأثیرگذاشته و در نهایت دانش پیش نیاز تربیت است.

وی افزود: در رفتار اجتماعی می‌توان قضاوت کرد که رسانه‌ها در این مدت چه کرده‌اند. با نگاهی دقیق بر رفتار انسان‌ها به راحتی می‌توان این قضاوت را انجام داد.

این مدرس دانشگاه با طرح این پرسش مبنی بر اینکه چراهر آنچه کشت می‌کنیم، با محصول درو شده برابری نمی‌کند؟ گفت: اگر یک میلیون واحد دانش ارائه کنیم، تنها صد واحد از آن دانش عملی می‌شود.انسان توانمند و علاقمند به دانش است، اما مهم‌ترین مسأله اختیار و قدرت اوست. او حق انتخاب دارد که چه پیامی را بپذیرد.

وی بیان کرد: مشکل دیگرمان اخلاق است که در اخلاق عملی ضعف عمده‌ای داریم. برای مثال زمانی که فرد به یک فقیر می‌رسد، در لحظه تصمیم به کمک برای آن فقیر شود. در این زمینه کمتر کار کرده‌ایم؛ چراکه رفتار انسان‌ها این موضوع را نشان می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهررضی اظهار کرد: اگر فردی کاری را انجام می‌دهد باید سه متغیر را در نظر بگیرد؛ نقشم چیست؟ درعرف جامعه؛ فردی که داد می‌زند، بی ادب است؟ اما او با تربیت است چون از حقش دفاع می کند. اقتضای نقش مان چیست؟ اگر مطابق با آن رفتار کردم، درست است، پس فردی با تربیت هستم؟  همه اینها مهارت است و باید به این مهارت ها توجه کنیم.

وی ادامه داد: رسانه‌ها تا کنون عملکرد خوبی داشته‌اند و فرهنگ موجود را با توجه به تهاجمات، حفظ کرده‌اند. باید بپذیریم که مرزها برداشته شده است و شاهد تهاجمات هستیم پس رسانه مقصر نیست او عملکرد خوبی داشته است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به دلایل عدم موفقیت رسانه‌ها در تعلیم و تربیت گفت: معتقدم رسانه‌های ما به لحاظ کمی، پس از انقلاب توسعه بسیاری داشتند. ظرفیت اینترنت، شبکه های مجازی و بسیاری از موارد سبب شده است تا جایگاه بدی نداشته باشیم. جمعیت مان دو برابر شده و به لحاظ ظرفیت توسعه یافته ایم. همچنین تهاجمات نسبت به پیش از انقلاب افزایش یافته است. در سال ۵۷ کسی در خانه تلویزیون نداشت و حتی مسافرت ها کمتر بود. اما امروزه شاهد مسافرت های بسیاری از سوی مردم هستیم و البته در هر خانه یک تلویزیون و ماهواره وجود دارد. همه این مسائل سبب می شود که آنها در این رفت و آمدها و به واسطه شبکه های ماهواره ای شاهد فرهنگ های غرب باشند و از آنها تأثیربگیرند.

وی افزود: حس حاکم بر رسانه‌های پیش از انقلاب با امروز بسیار متفاوت شده است. رسانه‌ها زحمت بسیاری کشیده‌اند اما آیا به ایده‌آل دست یافته‌ایم؟ خیر به ایده‌آل نرسیده‌ایم. طبیعی است که وضعیت موجود ما را راضی نمی کند. ما در دوران دفاع مقدس و حتی در حفظ و تثبیت آن خوب عمل کرده ایم؛ امروز شاید می توانستیم عملکرد بهتری داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهررضی اظهار کرد: وی ادامه داد: خودروی هر کشور نشانگر دانش آن کشور است، اما در این حوزه هم عملکرد ضعیفی داشتیم. مشکل عمده ما در سطح کلان است و ریشه ضعف دقیقا در همین بخش وجود دارد. در شبکه های مجازی هم وضعیت مناسبی نداریم و شاهد تولیدات محتوای اندکی هستیم و بیشترین فعالیت های مان به کپی کردن محتواست.

وی افزود: ۴۰ سال را با فرازو نشیب پشت سر هم گذاشتیم و امیدواریم در چهل سال دوم فرهنگ از جایگاه بسیاری برخوردار باشند. همچنین امروزه خانواده ها دارای مشکلات اقتصادی هستند؛ بنابراین تربیت و مفاهیم اخلاق می تواند بخشی از مشکلات و دغدغه های اقتصادی شرایط کنونی را حل کند و این دو متغییر می تواند تعادلی را برقرار کند و خانواده ها به پیشرفت برسند.

در ادامه عباس شکرفروش، استاد دانشگاه با اشاره به معنای لغوی تعلیم و تربیت، اظهار کرد: تعلیم آموزش بدون پسوند است. اگر نوعی تعلیم خاص را منظورمان باشد، باید برایش قید بیاوریم که برای مثال می‌توانیم تعلیمات دینی را عنوان کنیم. زمانی که قیدی برای تعلیم نباشد، دامنه شمول آن بسیار می‌شود.

وی بیان کرد: نسل امروز ما دائما در حال به روز شدن هستند و اطلاعات بسیاری را مشاهده می‌کنند و گاهی اوقات تبلیغات اثر معکوسی بر آنها در پذیرش پیام می‌گذارد. برای مثال شاهد تعدد برنامه‌های بسیاری در رسانه‌های تصویری، تعدد کتاب و حجم بسیاری از مطالب و پیام‌ها هستیم اما اثرگذاری آنها کم است.

شکرفروش اظهار کرد: امروز رسانه‌های متعدد و متفکر بیکار نشسته‌اند و متأسفانه با این شرایط رسانه‌ها کم کاری کرده‌اند. رسانه‌ها ما به روز نبوده‌اند و شاهد یک کار حرفه‌ای برای جذب مخاطب و انتقال پیام از رسانه‌ها نبودیم.

وی بیان کرد: رسانه‌های ما نتوانستند اعتماد مخاطب را به صورت کامل جلب کنند. همچنین شاهد کم کاری رسانه‌ها در تولید محتوای غنی بودیم. رسانه‌ها باید بتوانند تا با زبان هنر، محتوای مناسبی را برای مخاطبان ارائه کنند و این اتفاق کمتر رخ داده است.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: رسانه‌های ما باید بتوانند اعتماد مخاطب را به صورت کامل جلب کنند. همچنین نباید شاهد کم کاری رسانه‌ها در تولید محتوای غنی باشیم. رسانه‌ها باید بتوانند تا با زبان هنر، محتوای مناسبی را به مخاطبان ارائه کنند و این اتفاق کمتر رخ داده است.

وی افزود: عدم اهمیت رسانه در دیدگاه مسئولان، عدم برنامه‌ریزی و نبود چشم‌انداز در روش علمی تولید محتوا برای ارتقای فرهنگ جامعه از دیگر مواردی است که طی این سال ها شاهد بودیم.

شکرفروش اظهار کرد: زمانی که پیام رسان های داخلی مطرح شد، مردم با چالش جدی در این زمینه روبرود شدند درحالی که رسانه ها می‌توانند در این زمینه کمک هایی به جامعه داشته باشند.

وی یادآور شد: معتقدم در گفتگو باید سناریو نویسی شود اما آیا شبکه ها و رسانه‌های ما برنامه ریزی دقیقی دارند. رسانه های متعدد و متکثرغربی بیکار نشسته‌اند و نقشه‌هایی برای ما دارند. همچنین زمانی که جنگ رسانه ای را شاهد هستیم باید خانواده ها را جدی بگیریم.

این مدرس دانشگاه با اشاره به آیه ۱۱ سوره یاسین گفت: قرآن برای کسی سودمند خواهد بود که درد را درون خود مشاهده کند. یعنی رسانه ها اگر می‌خواهند تأثیرگذار باشند ابتدا باید به خود مراجعه کنند و به تقویت خودشان بپردازند.

وی افزود: زمانی که رسانه ها از اشاره ها صحبت می‌کنند، تبدیل به ضبط صوت می‌شوند. آنها باید یک تفاوت بنیادین ایجاد کنند تا مخاطبان به هنگام برخورد با پیام منفعل نباشند.

شکرفروش اظهار کرد: گاهی اوقات فضای فرهنگی و اندیشه ای جامعه ای را به دلیل رفتارهای یک جوان تحلیل می کنم اما واقعیت این نیست چراکه بسیاری از افراد در منزل هستند و همه آنها کننده رفتارهایی نیستند که ما بر روی یک فرد مشاهده کردیم. در تحلیل پایه باید همه جوانان را ببینیم.

وی افزود: اگر بدانیم رسانه‌ها چه برنامه‌ای دارند و چگونه مخاطبان را تحت تأثیرقرار می‌دهند، دیگر مخاطبان مان فعال هستند و منفعل نخواهند بود. رسانه ها باید با اندیشه ها، روحیه‌ها و رویه‌های جدید آشنا شوند؛ چراکه غرب بیکار ننشسته است و برای مان در حال برنامه ریزی هستند و فعالیت می کنند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: رسانه ها باید به اساتید و نخبگان اهمیت بیشتری دهند حتی اگر نخبه ای سلیقه نسل امروز نباشد. امروزه چهره های ماندگار هیچ جایگاهی ندارند و پربیننده ترین شبکه ها به هنرپیشه ها با آرایش و پوشش خاصی اختصاص می دهند. زمانی که از رسانه ها جویا می شویم چرا ذوق و سلیقه مخاطب را تغییر می دهید؛ پاسخ می دهند که ساختار فرهنگی جامعه این گونه است درحالی که رسانه ها خودشان ذوق و سلایق مخاطبان شان را تغییر می دهند.

نظر بدهید

Be the First to Comment!

avatar
wpDiscuz