به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی، فیلم سینمایی «قتل جسی جیمز به‌دست رابرت فورد بُزدل» در نشست تخصصی «فیلم و گپ» چهارشنبه 25 اردیبهشت ماه ساعت ۱۸ با حضور سعید قطبی‌زاده در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی نمایش داده و نقد و بررسی می‌شود.\r\n \r\nقتل جسی جیمز به‌دست رابرت فورد بُزدل (به انگلیسی: The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford) فیلمی در ژانروسترن محصول سال ۲۰۰۷ است. این فیلم بر پایهٔ رمانی با همین نام نوشته ران هنسن (Ron Hansen) است که در سال ۱۹۸۳ نوشته شد. کارگردان این فیلم اندرو دامینیک است. برد پیت نقش جسی جیمز و کیسی افلک نقش رابرت فورد را بازی می‌کنند.\r\n \r\nدر خلاصه داستان فیلم آمده است:جسی جیمز، یاغی سنگدل و بی‌رحم و چهره‌ای افسانه‌ای و اسطوره‌ای آمریکا در سال ۱۸۸۲ کشته شد، اما پس از مرگش به صورت یک قهرمان محبوب درآمد و در ترانه‌ها، کتاب‌ها و بر پرده سینماها داستان‌های او بازگو شد.این فیلم اعمال خشونت‌آمیز جسی جیمز، مشکلات روحی او و خوار بودن نیات کشندگان او را نشان می‌دهد. در داستان این فیلم دید رابرت فورد، قاتل جسی جیمز بیان می‌شود.\r\nبرای عضویت در کانون فیلم و گپ فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی می‌توانید با شماره تلفن ۲۲۸۸۸۶۸۱ تماس بگیرید. \r\n \r\nفرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در خیابان پاسداران، خیابان شهید گلی نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا واقع شده است.\r\n \r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، نشست تخصصی ترانه و شعر کانون ادبی مدارا  همراه با موسیقی زنده ،توسط گروه موسیقی سودا دوشنبه 23 اردیبهشت ماه ساعت 17 برگزار می شود.\r\nامیر مهدی صفایی مجری و حسین شکیب راد میهمان این نشست می باشند.\r\nحضور برای اعضاء کانون و عموم مردم به صورت آزاد و رایگان  است.\r\nعلاقمندان جهت شرکت در کارگاه داستان نویسی مدارا می توانند به فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی واقع در خیابان پاسداران خیابان گل نبی خیابان ناطق نوری، میدان قبا مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۲۲۸۸۸۶۸۱ داخلی 212 تماس بگیرند.\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی، نخستین دوره مسابقه عکاسی «روایت گِل و دِل» در قالب قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان و با هدف به تصویر کشیدن مسئولیت اجتماعی و همدلی مردم و مسئولین در مواجهه با خسارت‌های سیلی که نوروز امسال دامن گیر برخی مناطق کشور  شد، برگزار می‌شود.\r\nسازمان زیبا سازی شهرداری تهران، سازمان سراج، سازمان تبلیغات اسلامی،  مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران ،صدا و سیما، خانه عکاسان ایران، فرهنگ‌سرای ابن سینا و شرکت داده گستر عصر نوین (های وب) و کانون انجمن های صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران ایران از جمله مشارکت‌کنندگان در برگزاری این مسابقه مي‌باشند.\r\nشرکت در مسابقه از طریق سایت فرهنگسرای رسانه\r\n علاقه‌مندان می بایست  عکس‌های خود را در 7 محور «سیل و امدادرسانی»، «نیروهای مسلح»، «سازمان‌های امدادرسانی»، «رسانه‌ها»، «احساسات و عواطف»، «مسئولیت اجتماعی کودک و خانواده» و «امید به زندگی» به ایمیل فرهنگ سرای رسانه  ارسال نمایند.\r\nمهلت دریافت و داوری آثار\r\nدریافت آثار مسابقه عکس «روایت گِل و دل» از تاریخ 23 اردیبهشت آغاز شده و تا 20 خرداد ماه ادامه دارد. آثار ارسال شده به دبیرخانه این جشنواره، مستقر در فرهنگسرای رسانه، پس از بررسی و تأیید اولیه وارد مرحله داوری شده و فرآیند داوری آثار از 20 خرداد لغایت 25 خرداد ماه انجام خواهد شد.\r\nدر طی جلسات داوری، 50 اثر برتر برای نمایش در نمایشگاه عکس «روایت گل ودل» انتخاب می‌شود و در مرحله نهایی داوری، از میان 50 عکس برتر انتخاب شده، نفرات برگزیده معرفی می‌شوند. گفتنی است آثار نفرات برگزیده با رضایت کتبی صاحبان آن در یک نمایشگاه به نمایش درآمده و درآمد حاصل از فروش آن صرف امور سیل‌زدگان خواهد شد. مراسم اختتامیه مسابقه روایت گِل و دل همراه با معرفی آثار برتر در تاریخ 5 تیر ماه برگزار خواهد شد.\r\nدبیر جشنواره:\r\nعلی محمد اسماعیلی رییس فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی\r\nهیات داوران:\r\nسید احسان باقری\r\n حامد جعفر نژاد\r\nمجتبی کوچکی\r\n حیدر رضایی\r\nسید شهاب الدین واجدی\r\nجوایز مسابقه عکس «روایت گِل و دِل»\r\nاین مسابقه در دو بخش آزاد و موبایلی برگزار خواهد شد. جایزه‌های این دو بخش به شرح زیر می‌باشد:\r\nالف- جوایز بخش آزاد\r\nنفر اول: 30 میلیون ریال - تندیس و دیپلم حضور در مسابقه\r\nنفر دوم: 20 میلیون ریال - تندیس و دیپلم حضور درمسابقه\r\nنفر سوم: 10 میلیون ریال - تندیس و دیپلم حضور در مسابقه\r\nب- جوایز بخش موبایلی\r\nنفر اول: 15 میلیون ریال تندیس و دیپلم حضور در مسابقه\r\nنفر دوم: 10 میلیون ریال تندیس و دیپلم حضور درمسابقه\r\nنفر سوم : 5 میلیون ریال تندیس و دیپلم حضور در مسابقه\r\nقوانین و شرایط شرکت در مسابقه\r\n* مسابقه به صورت تک عکس برگزار می‌شود.\r\n* ویرایش عکس‌ها نباید جنبه استنادی عکس را مخدوش کند.\r\n* هر عکاس می‌‌تواند با 10 تک عکس در این مسابقه شرکت کند.\r\n* عکس‌های ارسالی می‌‌توانند رنگی، مونوکروم یا سیاه و سفید باشند.\r\n* عکس‌ها باید دارای عنوان باشد.\r\n* عکس‌ها می‌بایست کپشن مکانی و زمانی داشته باشند.\r\n* سایز عکس‌ها حداقل 1500 پیکسل و حداکثر2000 پیکسل باشد.\r\n* دی پی ای عکس‌ها باید 300 پیکسل و حجم هرفریم عکس ارسالی 2 تا 3 مگابایت با پسوند JPG باشد.\r\n* عکاسانی که عکس‌هایشان برای حضور در نمایشگاه انتخاب می‌شود موظف هستند ظرف مدت دو روز فایل اصلی عکس را از طریق ایمیل برای دبیرخانه ارسال کنند. در غیر اینصورت عکس مورد نظر از مسابقه کنار گذاشته خواهد شد.\r\n* اطلاعــات منــدرج در فرم ثبت نام، عناوین و توضیحات عکس‌های ارسالی در تهیه مطالب انتشاراتی و نمایشگاهی مورد استفاده قرار خواهند گرفت، لذا مسؤولیت صحت اطلاعات ارسالی بر عهده شرکت کننده است.\r\n* شرکت کننده در جشنواره و صاحب فایل بزرگ و اصلی عکس، به‌عنوان عکاس و مالک اثر شناخته می‌شود و مسئولیت هرگونه دعوی در باب مالکیت اثر از عهده جشنواره خارج است.\r\n* استفاده از آثار راه یافته به بخش مسابقه برای تبلیغات، انتشارات، چاپ کتاب و برگزاری نمایشگاه با ذکر نام صاحب اثر برای برگزارکننده مجاز است.\r\n* کتاب جشنواره در صورت انتشار به عکاسانی که آثارشان به نمایشگاه راه یافته است اهدا خواهد شد.\r\n* آثار راه‌یافته به بخش مسابقه در قالب نمایشگاهی حرفه‌ای بر روی دیوار خواهد رفت و در صورت امکان در دیگر شهرستان‌های کشور به نمایش گذاشته می‌شود.\r\n* به کلیه عکاسانی که عکسشان پذیرفته شود، گواهی شرکت در نمایشگاه اعطا می‌گردد.\r\n* رعایت نکردن قوانین و مقررات، منجر به حذف عکس‌ها از مرحله داوری می‌شود.\r\n* تصمیم‌گیری در مورد موارد پیش بینی نشده بر عهده دبیرخانه است.\r\n* ارسال عکس و شرکت در مسابقه به منزله پذیرش مقررات مسابقه است.\r\n* شــرکت در این مسابقه برای عموم عکاسان ایرانی آزاد و رایگان است.\r\n* شرکت‌کنندگان باید آثار خود را حداکثر تا ساعت 24 روز 20خرداد ماه سال جاری از طریق نشانی زیر ایمیل کنند. resanehfarhangsara@gmail.com\r\n* عکس‌های ارسالی باید به‌صورت زیر با حروف انگلیسی نام‌گذاری شوند. مثال: (Ali JABARI_01)\r\n* مشخصات کامل هر فرد در یک فایل PDF یا WORD شامل نام، نام خانوادگی، شماره تماس و کدملی همراه با عکس‌ها ارسال شود.\r\nحق التالیف\r\n* به هر عکس راه یافته به نمایشگاه، مبلغ 1000000 ریال به عنوان حق امتیاز استفاده از عکس، پرداخت خواهد شد. به تمامی شرکت‌کنندگانی که آثارشان در دور نهایی انتخاب شود گواهی حضور در مسابقه اهداء خواهد شد.\r\n* آثار راه‌یافته به بخش پایانی مسابقه در قالب نمایشگاه حرفه‌ای در تهران و دیگر شهرستانها به نمایش گزاشته خواهد شد و عواید فروش با رضایت کتبی صاحبین آثار در قالب همت عالی به سیل زندگان مناطق مختلف کشور اختصاص می یابد.\r\n\r\n\r\n\r\n ...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی، فیلم سینمایی «کفرناحوم» در نشست تخصصی «فیلم و گپ» چهارشنبه هجده اردیبهشت ماه ساعت ۱۸ با حضور سعید قطبی‌زاده در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی نمایش داده و نقد و بررسی می‌شود.\r\n \r\nکفرناحوم (به انگلیسی: Capharnaüm) یک فیلم درام لبنانی به نویسندگی، کارگردانی و بازیگری نادین لبکی محصول ۲۰۱۸ است. ستاره فیلمZain_Al_Rafeea در نقش زین الحاجی، پسری ۱۲ ساله است که در زاغه‌ای اطراف بیروت زندگی می‌کند و از پدر و مادر خود در دادگاه شکایت می کند.  کارگردان فیلم نادین لبکی در نقش وکیل زین الحاجی در این فیلم بازی کرده‌است.\r\n \r\nدر خلاصه داستان فیلم آمده است: کودکی 12 ساله به نام «زین» در دهکده ماهیگیری کفرناحوم در خاورمیانه به دادگاه می رود. قاضی از او می پرسد: چرا از پدر و مادرت شکایت کردی؟ زین پاسخ می دهد: چون من را به دنیا آوردند.\r\n \r\nبرای عضویت در کانون فیلم و گپ فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی می‌توانید با شماره تلفن ۲۲۸۸۸۶۸۱ تماس بگیرید. \r\n \r\nفرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در خیابان پاسداران، خیابان شهید گلی نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا واقع شده است.\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی، صد و بیست و یکمین نشست «زرین قلم» با  نقد و بررسی کتاب «به ترس هایم سلام می کنم» نوشته مجتبی تجلی، سه شنبه 17 اردیبهشت ساعت 17در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار می‌شود.\r\n \r\nکتاب به ترس‌هایم سلام می‌کنم ، مجموعه داستان‌هایی با بیانی فلسفی و انسان‌شناسانه از آدمی و دغدغه‌هایش است.حداقل سه داستان موجود در این اثر به گونه‌ای ناخودآگاه با اندیشه و دلواپسی کویر، مردمانش و قنات، این سرچشمه هستی‌بخش و جاودان، گره خورده است.\r\n \r\nاین نشست با حضور فرحناز علیزاده و کیانوش کیارس به عنوان منتقدین برگزار می‌شود. \r\n \r\nعلاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند به فرهنگ‌سرای رسانه در خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان ناطق نوری، میدان قبا مراجعه کنند.\r\n \r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی، فیلم سینمایی «چهل و پنج سال» در نشست تخصصی «فیلم و گپ» چهارشنبه یازدهم اردیبهشت ماه ساعت ۱۸ با حضور سعید قطبی‌زاده در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی نمایش داده و نقد و بررسی می‌شود.\r\n \r\n۴۵ سال فیلمی به نویسندگی و کارگردانی اندرو هیگ و محصول سینمای بریتانیا است. فیلم۴۵ سال  اثری است آرام که سکوتی عمیق آن را در بر می‌گیرد. ازدواجی از رمق افتاده را به تصویر می‌کشد که دگر شوری در آن وجود ندارد. اما با این احوالات کماکان سرپا ایستاده است.\r\n \r\nدر خلاصه داستان فیلم آمده است:“کیت” و “جف” دو زوج سالخورده ای هستند که “تام کورتنی” و “شارلوت رمپلینگ” نقش آن دو را بازی می‌کنند. در آستانه جشن سالگرد ازدواج این دو نامه ای به دست جف می‌رسد. نامه ای که زخم خاطره ای را برای جف باز می‌کند. نامه بیانگر پیدا شدن جسد نامزد سابق جف پس از حدود پنجاه سال در یخچال های طبیعی سوئیس است. محتوایی که به سان نگاتیوی پاره شده همه خاطرات را برای جف و کیت دوباره به عقب باز می‌گرداند.\r\n \r\nبرای عضویت در کانون فیلم و گپ فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی می‌توانید با شماره تلفن ۲۲۸۸۸۶۸۱ تماس بگیرید. \r\nفرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در خیابان پاسداران، خیابان شهید گلی نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا واقع شده است.\r\n \r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی،فیلم سینمایی قتل در قطار سریع‌السیر شرق (Murder on the Orient Express) به کارگردانی کنت براثا ، در نشست تخصصی «یک فیلم، یک نقد» با دوبله فارسی نمایش داده و با حضور سامان قلیچ خانی  نقد و بررسی می‌شود.  \r\n \r\nقتل در قطار سریع‌السیر شرق فیلمی در ژانر درام و کارآگاهی به کارگردانی کنت برانا و نویسندگی مایکل گرین است که بر اساس رمانی به همین نام و به قلم آگاتا کریستی ساخته شده‌است و در تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۱۷ از سویفاکس قرن بیستم منتشر شد.\r\nاز بازیگران آن می‌توان به برانا در نقش هرکول پوآرو، پنلوپه کروز، ویلم دفو، جودی دنچ، جانی دپ، جش گد، درک جاکوبی، مایکل پنیا و دیزی ریدلی اشاره کرد.\r\n \r\nدر خلاصه این فیلم آمده است:هرکول پوآرو پس از انجام دادن آخرین پرونده اش تصمیم می گیرد برای مدتی استراحت کند و به تعطیلات برود اما دوباره از لندن با او تماس میگیرند تا در یک قطار سریع و السیر حضور یابد. اما قتلی در قطار اتفاق می افتد و در آن فردی به نام رچت به قتل می رسد و حالا در قطار افراد زیادی هستند که می توانند مظنون قتل باشند .\r\n \r\nنشست «یک فیلم، یک نقد» با نمایش و نقد و بررسی فیلم «قتل در قطار سریع‌السیر شرق» با مشارکت استودیو هونامیک دوشنبه 9 اردیبهشت ماه ساعت ۱۷در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار می‌شود. \r\n \r\nعلاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند به خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا، فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی مراجعه کنند.\r\n \r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی ، کلاسهای نمایش خلاق فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی با هدف معرفی و به کارگیری دانش آموختگان در تئاترهای اجرایی فرهنگسرا  و مراکز مختلف نمایشی کشور با حضور شهناز روستایی در روز های پنج شنبه هر هفته از ساعت 10 لغایت 15 دایر می باشد.\r\nعلاقه‌مندان برای حضور در این کلاس ها می‌توانند به واحد آموزش  فرهنگ‌سرای رسانه در خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان ناطق نوری، میدان قبا مراجعه کنند. \r\n ...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی، صد و بیستمین نشست «زرین قلم» با آیین رونمایی از کتاب «لاوه» نوشته بنیتا مشیری، پنج شنبه پنجم اردیبهشت ساعت 19:30در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار می‌شود.\r\n \r\nرمان «لاوه» داستان زندگی دختری است که بعد از درگذشت ناگهانی مادرش سخت احساس تنهایی میکند.گویی دنیا برایش تمام شده است.سردرگم و حیران است و آرام آرام انزوایی خود خواسته را برای خود مهیا کرده است.اما به ناگاه اتفاقات و رخداد هایی او را با خود همراه می کند و در کوران این حوادث رنگ عشق و حقیقت زندگی را می بیند.\r\n \r\n\r\nاین نشست با حضور امیر نادری به عنوان منتقد برگزار می‌شود. اجرای برنامه توسط سیف الله ترابی و موسیقی سنتی توسط حمید رضا منفرد اجرا می شود.\r\n\r\n \r\nعلاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند به فرهنگ‌سرای رسانه در خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان ناطق نوری، میدان قبا مراجعه کنند.\r\n \r\n...
در دهمین برنامه چهل سال با رسانه‌ها مطرح شد:

رسانه ها در امر آموزش های دینی نظرات مخاطبان را جدی بگیرند

یادگیری باید همراه با تحول باشد؛ رسانه دو مأموریت دارد که می توان به آگاهی بخشی و اثربخشی اشاره کرد.

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی، دهمین برنامه «چهل سال با رسانه‌ها»؛ با موضوع رسانه‌ها و آموزش‌های دینی برگزار شد.

در این نشست علاء المحدثین؛ محقق برجسته اهل بیت(ع)، علیرضا رحیمی، محقق دین و رسانه و مسعود فکری استاد دانشگاه با اجرای فرید محمدی، درباره رسانه‌ها و آموزش‌های دینی به بحث و گفتگو نشستند.

مسعود فکری، استاد دانشگاه با اشاره به موضوع تربیت و آموزش دینی اظهار کرد: تربیت و آموزش دینی از جمله موضوعات رسانه است و مفهومی که در این موضوعات مدنظر بوده انتقال آن بخشی از آموزش هایی است که در سه شاخه رفتارهای دینی، بنیان های تخصصی و باورهای دینی شکل می گیرد.

وی افزود: درچهل سال پس از انقلاب شاهد تحول فرهنگی بودیم و آموزش ها در راستای تربیت دینی باشد. آموزش در حوزه دین ناگزیر به تغییر رفتار، ناپایدارسازی در باورهای انسان است که منجر به نوعی کنش های بیرونی می شود.

وی بیان کرد: باید در این چهل سال این موضوعات بررسی شود که از چه مرحله ای به چه مرحله ای رسیده ایم؟ در حوزه اخلاق و باورهای اعتقادی تا چه اندازه پیشرفت کرده ایم و با آرمان های متعالی تا چه اندازه فاصله داریم. بنظر می رسد در برخی از حوزه ها پیشران ودر برخی دیگر شاهد تلاش برای پیشرفت هایی هستیم.

فکری با اشاره به این موضوع که انقلاب اسلامی، یک فرصت طلایی برای آموزش های دینی ایجاد کرده است، اظهار کرد: پیش از انقلاب یک هزار کتاب منتشر شده و امروز این رقم به ده هزار کتاب افزایش یافته است. آیا این آمار نشان از تغییر در مخاطب می‌شود یا ما دچارغفلت شده ایم؟ پیش از انقلاب ۱۰ مسجد بود و امروزه این رقم دو برابر شده است؛ از آنجا که کارکرد مسجد ایجاد تحول در زندگی است و زندگی افراد را به اخلاق دینی نزدیک می کند، اگر به موازات آن رسانه ها عملکرد خوبی داشته باشند، شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.  

وی بیان کرد: یادگیری باید همراه با تحول باشد؛ رسانه دو مأموریت دارد که می توان به آگاهی بخشی و اثربخشی اشاره کرد. رسانه ها می توانند در بخش آگاهی بخشی حوزه دین عملکرد موفقی داشته باشند.

این استاد دانشگاه با اشاره به میزان اثربخشی فعالیت‌ها گفت: ما در حوزه کارکرد عمومی باید از گسست بین محتوایی که باید به محصول برسد، غافل نشویم؛ زیرا زمانی که میان محتوا و محصول فاصله ایجاد می شود، در ذائقه مخاطب و مخاطب شناسی دچار آسیب خواهیم شد.

وی افزود: قالب میزگرد عموما برای برنامه های دینی درنظرگرفته می شود. در این جا چنین پرسشی مطرح می شود که آیا مخاطبان این نوع قالب را می پسندند. باید گفت که در شناخت ذائقه مخاطب دچار مشکل هستیم.

 

فکری اظهار کرد: تولیدات محصولات فرهنگی نیازمند بستر قوی و غنی است. در این صورت می توانیم اثربخشی خود را داشته باشیم. اثربخشی در برخی از سریال های تاریخی کم رنگ است.

وی بیان کرد: زمانی که متخصصان دانش ارتباطات به بحث رسانه ای می پردازند، ممکن است رسانه ای را موفق بدانند که مخاطب بیشتری را جذب کنند. اما به هرحال رسانه ها برای خود هدف های از پیش تعریف شده ای ندارند. برای مثال یک برنامه با پیامی که قرار است منتقل داده شود، متفاوت است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در یک برنامه باید سه عنصر را در نظر بگیریم که می توان به اصالت(اعتبار برنامه)، جذابیت و اثربخشی اشاره کرد. در سریال های تاریخی و دیگر برنامه های دینی نمی توانیم میان محتوایی که از اصالت و محتوای جذابی برخوردار است، ارتباط برقرار کنیم. برای مثال سریالی به نام برره از تلویزیون پخش شد؛ پس از پخش این سریال ادبیات بررره در میان افراد جامعه ترویج یافت و افراد دیالوگ ها را تکرار می کردند. آیا در حوزه دینی توانسته ایم ادبیاتی این چنین را منتشر کنیم. ما نیازمند این هستیم که افرادی وارد میدان شوند تا از تجربیات شان بهره مند شویم.

وی افزود: در سال ۵۷ زمانی که فردی از خارج کشور وارد می شد،آگاه به همه مسائل منطبق با موضوعات دینی بود درحالی که امروز که در سال ۹۷ هستیم، فردی از خارج از کشور داخل می شود، شاهد تعارضاتی است. رسانه در این امر تا چه اندازه نقش داشته و توانسته از عهده نقش خود بربیاید.

فکری اظهار کرد: از آنجا که مفاهیم دینی غالبا انتزاعی و فراملموس است، رسانه ها باید بتوانند در تبدیل آن به مفاهیم روز تلاش کنند. ما می توانیم فضیلت های دینی را در کتاب های اخلاقی قرار دهیم و آن را در زندگی روزمره محقق کنیم. برای مثال گذشت، فداکاری از جمله این مؤلفه ها هستند.

وی افزود: ما در حوزه مخاطب شناسی، طبقه بندی افکاری نداریم. همچنین در این دوره پیام رسان های غیرمستقیم برای افراد سودمندتر هستند. در کتاب های آموزش اگر تمرین را امری بزنیم، تأثیرگذار نخواهد بود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در عمده فیلم هایی که پخش می شود، سطح  مردمان بالای جامعه را نشان می دهند. زمانی که جامعه این تفاوت را مشاهده می کند، فکر می کند که در حق او اجحاف شده است.

وی بیان کرد: فضای مجازی به لحاظ تعاملی، اثرپذیری و اثربخشی اش با دیگر رسانه ها متفاوت است. رسانه ها باید براساس نیازها و ذائقه های مخاطب به روز باشند. رسانه های ما از طریق فضای مجازی می توانند عملکرد موفقی داشته باشند تا جایی که یک پاراگراف از مطالب را در این رسانه نوین قرار دهند.

در ادامه علیرضا رحیمی، محقق دین، با طرح این پرسش که آیا می‌توان از رسانه انتظار داشت که امکان و فرصتی برای تربیت و آموزش باشد، گفت: شخصیت و هویت انسان اگر پایدار نباشد، یادگیری صورت نخواهد گرفت و تربیتی هم در آن محقق نخواهد شد.

وی افزود: کارجدی در حوزه اثربخشی دینی در رسانه ها صورت نگرفته است. بنابراین نمی توانیم قضاوت جدی در عملکرد رسانه ها داشته باشیم.

این محقق دین تصریح کرد: اگر رسانه‌ها از نظر یاد دهنده مربی باشند، باید بررسی کنیم که این مربی چه ویژگی‌هایی دارد و چه کارهایی انجام داده است؛ اما اگر به عنوان معلم بررسی کنیم، باید گفت که این رسانه تا چه اندازه موفق بوده است.

وی بیان کرد: اگر رسانه به عنوان مربی درنظر بگیریم باید چند ویژگی داشته باشیم. رسانه ها باید یادگیری نافع ایجاد کنند؛ چراکه جامعه ای با فرهنگ دینی به واسطه آموزش های خاصی می تواند در حوزه دینی عملکرد موفقی داشته باشد.

رحیمی اظهار کرد: تربیت به مانند شبه جزیره ای می ماند که متصل به فرهنگ، مبانی فرهنگی و زیرساخت های جامعه و برآمده از فرهنگ است. همچنین یادگیری می تواند جنبه مثبت یا منفی داشته باشد. یادگیری از یک منبع اخذ می شود و منابع فلسفی تربیت و بخش عملی آن کاربردی است.

این محقق دین با اشاره به این که در جامعه دینی، دین تعیین کننده است گفت: برای هر فعالیتی باید هدفی وجود داشته باشد. اگر نیاز در فرد به درستی صورت بگیرد، عنصر جذابیت هم به تناسب آن محقق خواهد شد. چرا باید اثربخشی یک اثر را در زبان مردم متوجه شویم. اثربخشی باید در ماندگاری آن برنامه باشد نه آنکه چون دیالوگ های برنامه ای توسط مردم تکرار می شود و بر زبان مردم است، پس آن برنامه اثربخش است؛ درحالی که برخی از این برنامه ها ماندگار نیست.

وی افزود: معتقدم نیاز باید براساس «نیازهای اصیل» باشد یعنی این نیازها براساس نیازهای واقعی انسان صورت بگیرد. شیوه ارائه باید جذاب، موفق و ماندگار باشد. اگر این نیازها در قسمت نیازهای اصیل باشد، مبنای تعامل اصحاب رسانه و مخاطب می شود و همه محتوا و عملکرد به نوعی ساخته فکر اوست و باید درنظر داشته باشیم که رسانه یک تحلیل گر است نه یک تزریق کننده.

رحیمی اظهار کرد: ما امروز باید باور کنیم کسی که برنامه را تماشا می کند، منفعل نیست. باید گروه سنی مخاطبان را از یکدیگر تفکیک کنیم. معتقدم رسانه اگر ژست آموزش را به خود بگیرد، زمین می خورد. همچنین کودکان پذیرنده تر از بزرگترها در ارائه پیام هستند؛ بنابراین آموزش بزرگسالان باید به گونه ای باشد که آنها را به سمت پیام سوق دهد.

وی افزود: اگررسانه ها در برنامه های دینی هم ژست معلمانه ای داشته باشند، شکست می خورند. باید برنامه به گونه ای تهیه و تولید شود که اثربخشی لازم را داشته باشد.

این محقق دین اظهار کرد: ما در این سال ها حجم بسیاری از برنامه ها را تولید کردیم که نامش مذهبی و رویکردش آموزش دین بود اما به لحاظ محتوا جذابیت خاصی نداشت.

وی بیان کرد: گاهی اوقات برخی از برنامه های دینی شامل پیام های بی مورد و بی جایی است که حوصله مخاطب تمام می شود و دیگر دوست ندارد که آن برنامه را مشاهده کند. همچنین برخی دیگر از برنامه ها میل به عطش نمی کنند و فکر می کنیم با ایجاد چالش در برنامه می توانیم به جذابیت برنامه کمک کنیم. معتقدم چالش یعنی در آرامش و سکوت در ذهن مخاطب سؤال ایجاد کنیم تا مخاطب به سراغ پاسخ آن پرسش برود.

رحیمی اظهار کرد: در غرب شاهد هستیم که در قالب موسیقی عناصر دینی و مذهبی را به زیباترین شکل ممکن مطرح می کنند و آن قدر آثارشان جذاب است که توانسته اند بسیاری از مخاطبان را جذب کنند.

وی بیان کرد: در فضای مجازی، شاهد کلمات قصار هستیم؛ بنابراین می توان کمی دقیق تر در این حوزه فعال شد. ما در فضای مجازی با پختگی مخاطب روبرو هستیم درحالی که رسانه های ما این پختگی را نمی بینند و نسبت به آن بی توجه هستند.

این محقق دین تصریح کرد: برنامه سازان و سیاستگذاران باید نگاه شان این باشد که به مخاطبان توجه کنند و آنها را به رسمیت برسانند. مخاطبان هوشمند و آگاه هستند که باید روی آن کار شود که البته این فعالیت ها باید ایجاد باشد چراکه فعالیت سلبی نه تنها تأثیرگذار نخواهد بود، بلکه زیان آور است.

در ادامه علاء المحدثین؛ محقق برجسته اهل بیت(ع)؛ با اشاره به کیفیت آموزش‌های دینی در رسانه گفت: ما طی چند دهه شاهد تغییر فرهنگی در سطح دنیا هستیم و دنیا تبدیل به دهکده جهانی شده است. برای مثال اوایل انقلاب برنامه‌های صداوسیما در ماه رمضان محدود بود اما امروزه در این ایام مبارک شاهد جشنواره سریال‌ها هستیم؛ بنابراین این نگاه تغییر کرده که در راستای آن اهداف هم تغییر یافته است.

وی افزود: اگر مقایسه ای نسبت به گذشته داشته باشیم متوجه افراط ها و تفریط هایی بودیم. امروزه با مؤلفه های متعددی روبرو هستیم و مسائل متفاوت از گذشته شده تا جایی که معادله ها فرق کرده است.

این محقق برجسته اهل بیت(ع) تصریح کرد: باید برای تولید محتوا هزینه های بسیاری صرف شود؛ چراکه روی محتوای فکری باید سرمایه گذاری کنیم. تعداد پارامترها بیش از اندازه تغییر یافته و دشوار شده است. کارهایی انجام شده اما کافی نیست و باید تا اندازه به سرمایه گذاری در بخش تولید محتوا بپردازیم.

وی بیان کرد: ملاک فاخر بودن در برنامه ها این بوده که لوکیشن برنامه در یک شهرک سینمایی و یا شهرک تاریخی باشد، درحالی که اینطور نیست. ما گاهی در این برنامه ها به اشتباه اصالت را زیر سؤال می بریم. برای مثال در سکانسی از سریال مختار، دیالوگ هایی رد و بدل می شود که اعتقادات را زیر سؤال می برد.

المحدثین اظهار کرد: گاهی در سریال های فاخر محتوای آن اعتقادات را زیر سؤال می برد و محتوای اعتقادی آن کمرنگ است. همچنین در پایان این سریال شاهد اسامی متعددی از کارشناسان مذهبی هستیم درحالی که اثری از مسائل درست دینی و مذهبی در این سریال ها شاهد نیستیم.

وی بیان کرد: گاهی اوقات روال برنامه های دینی به این صورت است که مخاطب ساعت هفت بعدازظهر پرسشی را از کارشناس مربوطه مطرح می کند و چند ساعت بعد برای مثال ساعت یازده شب کارشناس به پرسش و شبهه مخاطب درباره مسائل دینی پاسخ می دهد که ممکن است آن مخاطب در این ساعت از شب خواب باشد و یا این برنامه را مشاهده نکند.

این محقق برجسته اهل بیت(ع) تصریح کرد: گاهی اوقات در فضای مجازی شاهد مسائلی هستیم که نشانگر یک جریان عادی نیست بلکه معتقدم ساعت ها برای آن مسائل فکر و طراحی شده است.

وی بیان کرد: برای ترویج حجاب در رسانه هاباید وقت بیشتری گزاشته شود؛ برای مثال بانوی محجبه را در نقش یک کارگر سریال می بینیم و یک بانوی غیرمحجبه را در نقش فرد موفق مشاهده می کنیم. باید این نگاه را در سریال ها و فیلم ها اصلاح کرد. همچنین گاهی اوقات اختلاف دو کارشناس در یک برنامه را مثبت می دانیم در حالی که اینطور نیست و می توان مسائل را به گونه ای دیگر نگاه کرد. این امر نیاز به هزینه است. مجری یک برنامه مذهبی کارش به نسبت دیگر برنامه ها سخت تر است و نباید کارش را ساده بداند.

المحدثین اظهار کرد: گاهی در فضای مجازی محتواهایی تولید می شود که ضد دین است برای مثال در ایام حج، ماه محرم شبهاتی از دین مان مطرح می شود که باورکردنی نیست. ما باید در حوزه فضای مجازی وارد شویم و تولیدات دینی مؤثر و اثربخشی را در آنجا داشته باشیم.

 

نظر بدهید

Be the First to Comment!

avatar
wpDiscuz