به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه،تجلیل از خانواده شهید سید حمید رضا حسینی به مناسبت عید سعید غدیر خم و در قالب برنامه مهر آیین برگزار شد.\r\nاو خبرنگار فعال اقتصادی بود که به صورت تخصصی در حوزه های نیرو و انرژی انجام وظیفه می کرد. 16 سال از عمر خدمت این خبرنگار پرتلاش و خستگی ناپذیر در حوزه های اجتماعی و اقتصادی صرف شد و سابقه درخشانی که همواره با پیگیری های مستمر  با انگیزه مثال زدنی همراه بود.\r\nسید حمید رضا حسینی  که پوشش خبری از مناسک حج  برعهده او قرار داشت در روز پنجشنبه دوم مهر 94 همزمان با روز عید قربان در فاجعه منا جان به جان آفرین تسلیم کرد.\r\n \r\n \r\n ...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه، عصر شعر «جلوه غدیر» با حضور شاعران آیینی کشور، مصطفی محدثی خراسانی، هادی جانفدا، قاسم صرافان، سارا جلوداریان حمد بابایی، سارا جلوداریان، مریم آریان، سمانه خلف‌زاده و فاطمه نانی‌زاد، یکشنبه ۲۷ مرداد در فرهنگ‌سرای رسانه  برگزار شد. \r\n \r\n\r\n \r\n \r\nدر ابتدای این مراسم از هادی جانفدا دعوت شد تا برای خواندن شعر خود به روی صحنه بیاید. \r\nاو قبل از خواندن شعر خود در سخنانی کوتاه گفت: امیدوارم که این محفل جز محافلی باشد که مورد توجه آستان ائمه اطهار قرار بگیرد. در این جلسه می‌خواهم یک ترانه‌واره به زبان ساده بر خاک پای امیرالمومنین علیه‌السلام تقدیم کنم.\r\n \r\nاین دل ما تنگه اگه براتون / میدونیه واسه برو بیاتون\r\nدستای مهربون کی شبارو/ گره زده به زلف ماجراتون\r\nما که از اول نبودیم غریبه/ با غم و غصه‌های آشناتون\r\nبه چاه سینه‌های ما می‌ریزه/ هق هق گریه‌های بی‌صداتون\r\nدستای خالی مونو هی گرفتیم/ مثل پیاله زیر هل اتاتون\r\nسر می‌ره از ظرفای کوچیک ما/ محبت شما و بچه‌هاتون\r\nشبا که خورشیدم دلش می‌گیره/ می‌خزه آهسته زیر عباتون\r\nامام پیشونی سفیدا شدن/ چقدر میاد به چشمای سیاتون\r\nتخت خلافت شما رو عرشه/ کی می‌تونه بیاد بشینه جاتون\r\nحکومت آخرتو گرفتید/ دنیا بمونه واسه دشمناتون\r\nانگاری باید که پریشون بشه/ هرکی نفس میکشه تو هواتون\r\nکعبه رو دیدم که یقه دریده/ هو میکشید تو ایوون طلاتون\r\nهاجرا سبقت میگیرن بیارن/ اسماعیلارو به صف مناتون\r\nچشم ما چپ نیس که دو تا ببینیم/ خدا شمایی و شما خداتون\r\nهر چی دویدیم نرسیدیم آقا/ به انتها که نه، به ابتداتون\r\n \r\nوی در ادامه چند بیت دیگر خواند.\r\n \r\nباید به همان سال دهم برگردیم/ با بیعت در غدیر خم برگردیم\r\nتا سوز عطش نکشته ما را باید/ تا برکه ی اکملت لکم برگردیم\r\nاین بغض هنوز سر به شورش دارد/ این چشم هزار چشمه جوشش دارد\r\nاین زخم هزارو چارصد ساله ما/ اندازه زخم تازه سوزش دارد\r\nهرجا که غدیر رفته باران رفته/ جنگل به کویر و کوهساران رفته\r\nهر جا که امام هست در مکتب او/ حیوان هم اگر آمده انسان رفته\r\nبر جای بماند از تو یک رد کافیست/ از عشق نشانه ای در این حد کافیست\r\nدرک تو فقط حد رسول الله است/ یک شیعه اگر تو را بفهمد کافیست\r\nاز تو اثری شگرف مخفی مانده/ آئین تو پشت حرف مخفی مانده\r\nبرگرد به تیغ حنجرم را بتکان/ آهنگ تو زیر برف مخفی مانده\r\nچشمی که به یک اشاره برمیخیزد/ با دیدن یک ستاره برمیخیزد\r\nشب را به نگاه خیره سنجاق نکن/ خورشید تو هم دوباره برمیخیزد\r\nتوصیف تو حال دیگری میخواهد/ نیروی خیال دیگری میخواهد\r\nمحدوده واژه ها برایت تنگ است/ این شعر مجال دیگری میخواهد\r\n \r\n\r\n \r\nدر بخش بعدی برنامه، قاسم صرافان، شاعر نام آشنای کشور، به روی صحنه آمد تا شعر خود را بخواند. او قبل از خواندن شعر خود گفت: اولین بار که توانستم وارد رسانه ملی شوم، چهلمین روز درگذشت امام راحل بود و ما به عنوان یک گروه سرود از شهرستان کازرون آمده بودیم. خوش حالم که در این محفل هستم. خاطرم هست یکی از دوستان در اینستاگرام عکسی از یک شعر با هشتگ اسم من منتشر کرده بود. شعر جدید بود و قبلا در هیچ‌جا آن را نخوانده بودم. اصلا خود هم یادم نمی‌آمد که چه زمانی این شعر را برای مولا امیرالمومنین گفته بودم. در این جلسه می‌خواستم آن را بخوانم اما به دلیل این که شعر بلندی است و وقتم کم است، از خواندن آن صرف نظر کرده و یکی از شعرهایی که حفظ هستم را می‌خوانم.\r\n \r\nیا امیرالمومنین، ای نفس پیغمبر، سلام/ شاه مردان، شیر میدان، فاتح خیبر، سلام\r\nکعبه را یاران هوا از شوق نامت می‌کنند/ باز کن در ساقیا مستان سلامت می‌کنند\r\nدرب چرا، دیواره‌های کعبه را دیوانه کن/ خانه را هم مست نامت مثل صاحب‌خانه کن\r\nجبرئیل آورده بود آیاتی از قرآن ولی/ ماند تا قرآن چشمت را تو وا کردی\r\nعلی خوان حیران تا شدی ای / بر مرکب سوار لافتی الی علی لا سیف الا ذوالفقار\r\nدست‌هایت را که در دستش گرفت آرام شد/ تازه انگاری دلش راضی به این اسلام شد \r\nدست‌هایت را گرفت و روی به مردم کرد و گفت/ ای مومنین یک لحظه این‌جا یک تبسم کرد و گفت\r\nخوب می‌دانید در دستانم اینک دست کیست/ نام او عشق است؛ آری می‌شناسیدنش، آری علی است\r\nمن اگر بر جنگجویان عرب غالب شدم / با مددهای علی‌ابن علی‌طالب شدم \r\nدر حُنین و خیبر و بدر و اُحُد گفتم: علی/ تا مبارز خواست «عمرو عبدود» گفتم: علی\r\nدر حرا گفتم علی شب با خدا گفتم علی/ تا پیام آمد بخوان یا مصطفی گفتم علی\r\nهر چه می گویم علی، انگار اللهی ترم/ مرغ «او ادنی»ییَم وقتی که با او می پرم\r\nمستجار کعبه را دیدم، اگر مُحرِم شدم/ با «یدالله» آمدم تا «فوق ایدیهم» شدم\r\nتا که ساقی اوست سرمستند «اصحاب الیمین»/ وجه باقی اوست، «انی لا اُحبّ الافِلین»\r\nمن نبی ام در کنارم یک «نبأ» دارم «عظیم»/ طالبان «اهدنا» این هم «صراط المستقیم»\r\nچهره اش مرآتِ «یاسین» شانه هایش «مُحکمات»/ خلوتش «والطور» شور مرکبش «والعادیات»\r\nهر خط قرآنِ من، توصیفی از سیمای اوست/ هر که من مولای اویم، این علی مولای اوست\r\n \r\nقاسم صرافان در ادامه شعر دوم خود را با نام «ساقی افلاک سلامٌ علیک» خواند. \r\n \r\nباز مرا سوی لبِ خُم کشید/ قصه ی دریا به تلاطم کشید\r\nآمد و طوفان من آغاز شد/ باز دری رو به دلم باز شد\r\nساقی افلاک! سلامٌ علیک!/ ای پدر خاک! سلامٌ علیک!\r\nوای اگر باز جوابم دهی/ شعر بخوانم، تو شرابم دهی\r\nدست تو را عشق که بالا گرفت/ دست تو نه دست خدا را گرفت\r\nبر نکش از چهره تو کامل نقاب/ تا نپرستند تو را بوتراب\r\nروح امین پیش تو پر باز کرد/ با تو محمد سخن آغاز کرد\r\nقطره تو را دیده و دریا شده/ خاک ضعیف از تو توانا شده\r\nبَه! بِه تو و تیغ بلاجوی تو/ شیری و شیران همه آهوی تو\r\nبر سر ذوق آمده پروردگار/ بس که می آید به تو این ذوالفقار\r\nکار هزار آیت اعظم کنی/ گوشه ی ابرو تو اگر خم کنی\r\nتشنه شعرم به دو دریا رسید/ وصل علی بود به زهرا رسید\r\nخواستم از فاطمه گویم ولی/ فاطمه هم خواست بگویم علی\r\nای خط توصیف تو بی خاتمه/ جلوه ی  ظاهر شده ی فاطمه\r\nاول و آخر سر یک موی تو/ ظاهر و باطن تو و بانوی تو\r\nکشتی خلقت به هدف می رسد/ تا که به ایوان نجف می‌رسد\r\n \r\n\r\n \r\nنفر سوم که در این عصر شعر، ابیاتی را برای حاضران خواند، سارا جلوداریان بود. او قبل از خواندن شعر خود گفت: در این فکر بودم که چه شعری را بخوانم. من یک مجموعه شعر آیینی دارم و وقتی کتابم را تورق می‌کردم به شعری رسیدم که در سال ۸۴ وقتی که برای اولین بار به خدمت رهبری رسیدم، آن را خواندم که بسیار هم مورد تفقد ایشان قرار گرفت. در این جلسه می‌خواهم همین شعر را بخوانم.\r\n \r\nخدا در آینه کعبه آفرید تو را/ از صلاله روح خودش دمید تو را \r\nبهشت را به تماشای خلقت تو گذاشت/ میان هاله‌ای از نور پروردید تو را \r\nبه یمن مقدم خوبت جهانی مصور شد/ شبیه به هیچ بنی آدمی کشید تو را \r\nدرآمدند جمیع فرشتگان به سلام/ همین که در دل هفت آسمان وزید تو را\r\nفلک به واسطه شانه‌هات میزان شد/ خدای عادل مطلق که برگزید تو را\r\nتو یگانه‌ترین رازدار حق بودی/ که داده بود به اهل زمین نوید تو را\r\nخزان یاس، شب چاه و ظهر عاشورا/ عاقبت خمید تو را \r\nتو باده بودی و در لامکان گشوده شدی/ غدیر از نفس مصطفی شنید تو را \r\nغروب سرو کجا و شکوه قامت تو/ که هر چه خوش قد و بالا نمی‌رسید تو را\r\nتو شاه عشق و نامت علی ولی‌الله/ که هستند همه خاکیان امید تو را \r\nسپس نوبت به خانم مریم آریان رسید. او دو غزل کوتاه در وصف امیرالمومنین خواند. \r\nهر کس شنیده رسم بیعت را بیاید/ تا دسته‌های دست‌ها این‌جا بیاید\r\nاز حاجی‌ها هر که رفته بازگردد/ هرکس عقب‌مانده نشستن تا بیاید\r\nامروز کامل می‌شود دین خداوند/ خورشید رفته ماه نو بالا بیاید\r\nهر کس که من را دوست دارد حجت این است/ باید به چشمانش علی زیبا بیاید\r\nانظارگر بود علی اما بشیر است/ تا بار دیگر این جهان دنیا بیاید\r\nراه من از او جدا نیست/ هر کس که شد همراه من با ما بیاید\r\nسمت مدینه راه می‌افتیم امشب/ تا روز محشر از همین حالا بیاید\r\n***\r\nاز جهاز شتران تپه به بالاشدنش/ به سرفرازی بی‌وصف تماشا شدنش\r\nهم‌چنان کوه سرش خورده به عرش/ مانده یک قدم فاصله تا عالم بالا شدنش\r\nچشم بد دور از این برکه که در عمق کویر/ چاه گل خوانده به خوشبختی دریا شدنش\r\nگرچه کنده شود از جاش در خیبر نیز/ فتح بابی است به از روی ادب باز شدنش\r\nتا ابد خنده یاس است و علی/ گرچه که خاک چنگ انداخته باشد به شکوفا شدنش\r\nگرچه سربسته ترین چاه عمیق‌اند دلتنگ/ هم‌چنان نیست به گنجایش تنها شدنش\r\nلم یکن بود اگر عشق به تک آمده است/ مژدگانی دهم از شوق به پیدا شدنش\r\nهر چه توصیف نوشتند نشد حرف کلام/ واژه از سطح زبان رفته به معنا شدنش\r\nمانده جادوی کلامش بدمد در دل شعر/ مانده تا نهج بلاغت بشود وا شدنش\r\n \r\nدر بخش بعدی برنامه، از احمد بابایی، شاعر آیینی کشورمان دعوت شد تا با حضور پشت تریبون، شعر خود را بخواند.\r\n \r\nدر شب قدر نامه عملم بامداد است با مداد علی/ مدح او عادت بهشتی‌هاست، سپر دوزخ است یاد علی\r\nآیه‌های خدا به چشم نبی زوج بر شانه علی بودند/ از جهنم خبر نبود اگر همه دیوانه علی بودند\r\nخون شاعر حلال شد اما عمر این بیت‌ها حرام نشد/ به ته خط رسیدیم ولی کار ما با علی تمام نشد\r\nگر مرکب شوند دریاها، گر درختان قلم شوند همه/ گر امینی شوند شاعرها، عالمان محتشم شوند همه\r\nتا قیامت اگر به جای نفس، منت غربتش آه شوند/ گه به اثبات حق هزاران بار حق خود را به قتلگاه کشند\r\nهمه اگر آینه هم باشند، جلواتش نهفته خواهد ماند/ گفت احمد خیاتان راحت، فضل حیدر نگفته خواهد ماند\r\nهمچون آیینه روبه‌روی همه کربلا و حیدر و نجف/ حیدر، فضل حیدر هنوز پنهان است گرچه پیداست هر طرف حیدر\r\n***\r\nما اگر وصله‌های ناجوریم/ توبه ماست جنس جور علی\r\nجرم ما هیزم است و خواهد سوخت/ دیر یا زود در تنور علی\r\nدودمش بی‌غلاف اگر می‌شد/ استخوان عجل ترک می‌خورد\r\n110 بار در احد حیدر/ با احد زخم مشترک می‌خورد\r\nبی‌نیازی، نیازمند علی است/ ناز محبوب نیز محبوب است\r\nای به قربان چشم خیسی که در شب قدر باز روشن شد/\r\nجان فدای دعای مستی که نام‌هایت شمرد و جوشن شد\r\nهر چه نامش قرار برده زدل / یادش آسوده کرده قلبم را\r\nآن قدر مست مست خواهم شد/ تا بگیرند حکم جلبم را \r\n15 قرن رده شده اما / ذوالفقارت هنوز درگیر است\r\nروح هر مومن که پر گیرد/  در نجف اعتکاف خواهد کرد\r\nحرمتش واجب است در دو جهان/ هر که در فکر احترام علی است\r\nاز یمن تا به شام معلوم است/ هر چه دعوا است پای علی است\r\n \r\n\r\n \r\nزینت‌بخش جلسه عصر شعر جلوه‌غدیر، شعرخوانی استاد محدثی‌خراسانی بود. او با استقبال حاضران به روی صحنه آمد تا شعر خود را تقدیم به ساحت امیر مومنان کند. \r\nاین شاعر آیینی کشورمان دو غزل خواند. \r\n \r\nکویر تفته با گام محمد دشت گل‌های بهاری شد\r\nکویر از اشک آدم در شب خلقت غدیر از عشق جاری شد\r\nفروغ آفتاب وحی، زلال ساقی کوثر، علی در سایه‌ساز دست پیغمبر\r\nقرار رفته از دل‌ها دوباره آمد و مهمان جان‌ها شد\r\nتبسم بر لب هستی شکوفا شد\r\nامیرالمومنین آمد امانت را امین آمد\r\n***\r\nخورشید اگر به مهر تابنده شده است\r\nو از عطر بهار شهر آکنده شده است\r\nتغییر نیامده است در لیل و نهار\r\nذرات تو در جهان پراکنده شده است\r\nاحساس بهار در کویر تو خوش است\r\nهرچند پر از خطر مسیر تو خوش است\r\nاز مدعیان هر چه دنیا دلگیر\r\nماییم و دلی که با غدیر تو خوش است\r\nعقل است که عاشقی حسابی شده است\r\nته لهجه عاقلان شرابی شده است\r\nمنظور خدا که بود در پرده عقل\r\nدرآینه تو آفتابی شده است\r\nماییم و شب امید در چشمانت\r\nصبحی همه صبحی در چشمانت\r\nیک پلک توجه تو کافی است \r\nکه دل صدبار شود شهید در چشمانت\r\nآنچه در سینه ما فرصت پرواز نداشت\r\nغزلی بود که با سوز شما ساز نداشت\r\nیا علی هر چه غیرت داشت به ما محرم شد\r\nغیر این قسم، شب خلوت ما راز نداشت\r\nعلم و ایمان و عمل، عاطفه و قهر و گذشت\r\nسبز بادا نفس آل علی تا محشر\r\nکه حقیقت به جز این عرصه پرواز نداشت\r\n \r\nدر ادامه این عصر شعر، فاطمه نانی‌زاد غزل غدیری خود را خواند.\r\n \r\nآسمان غرق هیاهوست به کف، دف دارد/ این خبر شور به پا کرده ،بزن! کف دارد\r\nآنقدر بوسه به دستش به خدا شیرین است/ که در این غلغله نوبت شدنش صف دارد\r\nدشت هم در قدمش شعر مقفی شده است/ آسمان از هیجان نور مُردف دارد\r\nاز همان لحظه که خُم در پی خُم رنگین شد/ خبرش رفت به دریا، که به لب کف دارد\r\nدر بیابان طلب گر چه ز هر سو خطری ست/ دل من در طلبش شوق مضاعف دارد\r\nخُم و میخانه اسیر لب و پیمانۀ او/ هر سبو زمزمه ای بر سر هر رف دارد\r\nبنوازید! بخوانید! زمان مستی ست/ این هیاهو همه هو هو همه دف دف دارد\r\n \r\nآخرین شاعری که شعر آیینی خود را در عصر شعر «جلوه غدیر» خواند، سمانه خلف‌زاده بود. او دو غزل خواند و به امیرمومنان و حضت محمد(ص) تقدیم کرد.\r\n \r\nدلم نسیم بهاری، دلم کبوتر شد/ نگاه بستم و ناگاه گونه‌ام تر شد\r\nپرید از قفس من به بی‌کرانه او/ نگاه کردم و دیدم جهان پر از زر شد\r\nهمین که نیت نام مطهرش را کرد/ لبم صدف شد و لبریز در و گوهر شد\r\nبه مهر و ماه و ستاره نگفت مقصد را/ به ابر گفت که از غصه خون جگرتر شد\r\nرسید و بوسه به ایوان باصفایش زد / و نقره نقره چشمم در آن مکان زر شد\r\nبه ذره لطف نظر او ترابی کرد/ دلی مسافر صحن و سرای حیدر شد\r\n***\r\nکجای زندگی‌ات شعر تازه نیست، کجا\r\nمن از کجا بنویسم از ابتدای تو یا \r\nاز آن زمان که فقط خار جهل می‌رویید \r\nتو آمدی و به پا خاست لاله در صحرا\r\nشبان شدی و شب دشت روی نور دمید \r\nو سبز کرد قدم‌های تو بیابان را\r\nحرا اگر چه چراغی نداشت روشن بود\r\nتو آمدی که بگویی خداست در همه جا\r\n در امتداد تو باران ادامه خواهد داشت\r\nقسم به چشمه کوثر به روی اعطینا\r\nمن از کجا بنویسم از ابتدای تو یا \r\nکجای زندگی‌ات شعر تازه نیست، کجا...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه ، همزمان با ایام عید غدیر و به مناسبت گرامیداشت این روز بزرگ، عصر شعر \"جلوه غدیر\" با حضور شاعران مطرح آئینی کشور در فرهنگسرای رسانه برگزار می‌شود.\r\nدر این مراسم که با اجرای فاطمه محمدی برگزار می‌شود، مصطفی محدثی خراسانی، قاسم صرفان، هادی جانفدا، احمد بابایی، سارا جلوداریان، مریم آریان، سمانه خلف‌زاده و فاطمه نانی‌زاد شعر خوانی کرده و ارادت خود به ساحت مقدس مولی الموحدین امیرالمومنین علیه‌السلام را در قالب بیان زیبای شعر به نمایش می‌گذارند.\r\nعلاقه‌مندان برای حضور دراین نشست می‌توانند یک ‌شنبه بیست و هفت مرداد ساعت ۱۷به فرهنگ‌سرای رسانه واقع درخیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان ناطق نوری، میدان قبا مراجعه کنند .\r\n \r\n \r\n \r\n ...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه، دو داستان از تازه ترین منشورات نشر نیستان با نام های طلوع روز چهارم وحاء مشدد در  فرهنگ سرای رسانه با حضور سید مهدی شجاعی، قاسمعلی فراست، امیر دژاکام، سید علی شجاعی، جواد جزینی، علی آقاغفار و نویسندگان آثار و با اجرای اسماعیل باستانی رونمایی و بررسی شد.\r\nدر این نشست ابتدا امیر دژاکام درباره دین گفت: وقتی به فهمی از دین رسیدیم، می توانیم بگوییم که ادبیات دینی مهم است یا نه؟ پاسخ سئوال درباره این که نوشتن داستان های دینی به درد کسی می خورد؟ بله/ نه است؛ یعنی بنا بر شرایط خاص، تغییر می کند.\r\n\r\nدر ادامه ، فاطمه سلیمانی ازندریانی و عترت اسماعیلی درباره چگونگی شکل گیری این کتاب ها توضیحاتی ارائه دادند.\r\nسلیمانی ازندریانی گفت: این سومین کتابی است که در حوزه ادبیات دینی نوشته ام و انتشارات نیستان با توجه به شناختی که از علایق من در این حوزه داشت، نوشتن آن را به من سفارش داد.\r\nعترت اسماعیلی نیز توضیح داد: من برای برنامه رادیو هفت در ایام محرم متن هایی را می نوشتم که مورد توجه قرار گرفت و مجموعه ای از آن ها را برای نشر نیستان فرستادم. آقای سید علی شجاعی آن ها را خواند و مورد توجهشان قرار گرفت لذا چون معلم انشا هستم، از ایشان خواهش کردم کارگاه داستان نویسی برای شاگردان دبیرستانم برگزار کنند. در این کارگاه من هم چیزهای زیادی آموختم و منجر به پیشنهاد ایشان برای نوشتن داستانی درباره زندگی حکیمه خاتون شد. ایشان بزرگوارانه دست من را گرفتند و به کلماتم جان دادند تا این داستان شکل گرفت.\r\n\r\nدر ادامه قاسمعلی فراست در پاسخ به این سوال که «چرا باید داستان حاء مشدد را خواند؟» گفت: ابتدا باید مقدمه ای را ذکر کنم. نوشتن داستان درباره موضوعات دینی مشکلات زیادی دارد. در دنیای معاصر، دو گروه به نوشتن داستان مذهبی رو می آورند. یکی از این دسته ها کاسبان دین هستند که این دو نویسنده اصلا در این گروه جا نمی گیرند. نوشتن داستان دینی چون پژوهش محور است با سختی های خاصی همراه است. در داستان های دینی چون خواننده موضوع داستان را می داند، دنبال انتهای داستان نیست و نویسنده باید ترفندهایی به کار ببرد که خواننده داستانش را دنبال کند.\r\nوی ادامه داد: در داستان تاریخی معیارهای خاصی وجوددارد که نمی توان آن را با معیار تاریخ بسنجیم و باید با همان معیارهای داستانی سنجیده شود لذا نویسنده می تواند در جاهایی به شرط این که با تاریخ در تضاد نباشد، تغییراتی را در روایت خود ایجاد کند.\r\nامیر دژاکام نیز در ادامه پاسخ به این سئوال گفت: تاریخ، تاریخ است و داستان، داستان. کسی که دنبال تاریخ باشد، تاریخ می خواند ولی متن هایی که پیش روی ماست، داستان است. طبیعی است که رسیدن به فهم مشترک بین انسان ها سخت است و همین تفاوت هاست که زندگی را زیبا می کند.\r\nوی با اشاره به این که حافظ شیرازی فقط یک کتاب دارد و به قول یکی از دوستان، اگر امروز بود نمی توانست عضو کانون نویسندگان شود چون شرط عضویت در این کانون، داشتن حداقل دو کتاب است! گفت: خیلی ها صد کتاب داشته اند اما ماندگار نشده اند. کارهای ضعیف در طول تاریخ به مرور از بین می روند و این، یک ممیزی طبیعی است.\r\nفراست سخنانش را درباره حاء مشدد اینگونه ادامه داد: پژوهش برای این داستان بسیار سخت است و من دست نویسنده آن را می بوسم. کتاب با سکوی پرتابی بسیار خوب آغاز می شود و با تعابیری مانند آن به پایان می رسد. ویژگی دیگر این کتاب، شخصیت دختر جعفر کذاب است که به رغم خباثت پدرش، بسیار دوست داشتنی است. اسم کتاب هم زیباست و از ابتدای نام های حکیمه خاتون و حُدیثه تشکیل شده و در طرح جلد کتاب هم این دو نام به خوبی و زیبایی طراحی شده است. در مقابل، لیلا که همسر یکی از نگهبانان امام است، آدمی خشمگین و خبیثی است.\r\n\r\nامیر دژاکام نیز ادامه سخنانش را به تعریف انواع فهم اعم از عقلانی و احساسی اختصاص داد و گفت: ما در اثر هنری می توانیم احساسی عمل کنیم یا عقلانی. اگر بخواهیم با جهان ارتباط برقرار کنیم، باید در نوشته هایمان فاکتور عقلانیت را مدنظر داشته باشیم. عقلانیت، مکمل احساس است و امروزه به آثاری نیاز داریم که بر اساس عقلانیت نوشته شود و فقط احساسی نباشد.\r\nدژاکام همچنین تصریح کرد: متن هر دو کتاب ظرفیت صوتی شدن را دارد و اگر نسخه صوتی آن ها تهیه شود حتما مورد توجه قرار می گیرند.\r\nفراست درباره «ای کاش های داستان» حاء مشدد گفت: در شروع داستان با چند شخصیت ناگهانی روبرو می شویم که معرفی کاملی ندارند و ممکن است خواننده آن ها را در روند داستان گم کند. کتاب به رغم شروع بسیار زیبایی که دارد در ادامه سخت خوان می شود و این به خاطر برخی شخصیت های برساخته است. به نظرم نویسنده در بازخوانی دوباره کتاب وقت کمی گذاشته چون هنوز جملات ثقیلی وجود دارد که می شود آن ها را اصلاح کرد. ما با نوشتن داستان مذهبی قرار است به انسان های مذهبی اضافه کنیم و به همین خاطر باید از فضای احساسی خارج شویم.\r\nدر بخش بعدی برنامه، امیر دژاکام گفت: این دو نویسنده از یک آبشخور مشترک نوشیده اند که حاصل از فرهنگ شرق است. در آثار داستانی شرق مثل هزار و یک شب و طوطی نامه و امثال آن، شاهد تولد قصه ها در هم هستیم و قصه ها مثل آثار غربی، حالت گذشته، حال و آینده ندارد و به صورت حلقوی، زمان ها جابجا می شود. در شرق، قصه ها ماتریالیستی و علت و معلولی نیستند و هر جا که نیاز باشد، حادثه ای شکل می گیرد. به نظر من «طلوع روز چهارم» کتاب راحت خوانی است.\r\nقاسمعلی فراست، نویسنده و استاد داستان نویسی درباره «طلوع روز چهارم» گفت: این کتاب علی رغم حجم زیادی که دارد، خوشخوان است. این کتاب وضع حمل فاطمه بنت اسد را با زبان حال و در زمان حال بیان کرده است و این به ما کمک می کند که ببینیم شخصیت داستان چگونه قدم به قدم جلو می رود. نویسنده در این داستان مادرهای مشابه را در طول تاریخ پیدا کرده و در دل داستان آورده است. روزه سکوت فاطمه بنت اسد نیز از نکته های زیبای این داستان است.\r\nفاطمه سلیمانی ازندریانی در این بخش ضمن توضیحاتی درباره شکل گیری «طلوع روز چهارم» گفت: قرار بود یا داستان فاطمه بنت اسد را بنویسم و یا داستان آن چهار بانو را به صورت داستان های کوتاه بنویسم که تصمیم گرفتم ترکیبی از این موضوعات را به صورت رمان بنویسم چون در دوران فعلی رمان بیشتر مورد توجه خوانندگان است.\r\n\r\nفراست درباره «ای کاش های» طلوع روز چهارم تصریح کرد: در جاهایی از داستان ظرفیت تعلیقی خوبی وجود داشته که نویسنده آن را رها کرده است. در صفحه 201 مسئله و کششی برای ادامه داستان نداریم اما ناگهان وضعیت تغییر می کند. شهامت نویسنده به این است که تا جایی که به داستان ضربه نمی زند، کلمات اضافی را از داستانش بردارد و نوشته اش را مینیاتوری و ریزبافت کند. صفحه 236 ابتدای فصل شروع خوبی دارد اما در برخی از فصل ها با شروع های خوبی روبرو نیستیم.\r\nدژاکام در ادامه نکته ظریفی را بیان کرد و گفت: همه تجربیات با زبان منتقل می شود و اگر زبان الکن باشد، تجربیات به خوبی منتقل نمی شود. زبان باید با واژگان درست، تجربه شهودی ما را منتقل کند. به نظر من هر نویسنده ای باید مجموعه کتاب های سعدی را با دقت بخواند چون در این انتخاب زبان و نحوه استفاده از آن بسیار راهگشاست.\r\nسید مهدی شجاعی نیز که اواخر برنامه در سالن حضور یافت به روی سن رفت و گفت: یکی از دشواری های کار مذهبی، مصیبت دسترسی به منابع و اسناد است. این عزیزان برای تک تک جملات کتاب هایشان سراغ منابع رفته اند که کار جانفرسایی است. مصیبت امروز ما هم فضایی است که نویسنده باید خلق کند چون ذهنیت مخاطب امروزی بکر و بدون پیش فرض نیست. حضرت موسی با خداوند گفتگوهای جالبی دارد و خداوند در یکی از این گفتگوها می گوید: کاری کن که بندگانم من را دوست داشته باشند.ارائه تحلیل های درست و مقابله با تحریف ها بزرگترین نقش این نویسندگان است.\r\n\r\nدر پایان این مراسم، از کتابهای طلوع روز چهارم و حاء مشدد رونمایی شد، پوستر آیین رونمایی توسط حاضران امضا شد و همه حضار به اتفاق عکسی یادگاری به ثبت رساندند.\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی،  صد و بیست و هشتمین نشست زرین قلم با  آیین رونمایی از دو کتاب «طلوع روز چهارم» اثر فاطمه سلیمانی ازندریانی و «حاء مشدد» اثر عترت اسماعیلی با همکاری انتشارات نیستان برگزار می شود.\r\n«طلوع روز چهارم» اثری است داستانی روایی که به شرح ماجرای شکافته شدن دیوار کعبه برای ورود مادر جلیل‌القدر امیر‌المؤمنین علی (ع) به درون آن در زمان ولادت ایشان و در ادامه حضور چهار بانوی پاکدامن آسمانی بر بالین وی برای کمک به این ولادت خجسته می‌پردازد.«حاء مشدد»  با موضوع زندگی حکیمه خاتون (س) و حدیثه خاتون (س) نگارش یافته است و از روزهای پرالتهاب بعد از شهادت امام حسن عسکری و آغاز امامت امام زمان (عج)؛ روایت خود را شروع می‌کند و داستانش را با ماجرای تلاش خلیفه وقت برای یافتن امام عصر و به شهادت رساندن ایشان ادامه می‌دهد.\r\nدر این نشست  مازیار میری، قاسمعلی فراست، امیر دژاکام، فاطمه سلیمانی ازندریانی و عترت اسماعیلی  به عنوان میهمانان ویژه حضور خواهند داشت. اجرای برنامه توسط اسماعیل باستانی و اجرای موسیقی به عهده ولی الله نوروزی خواهد بود. شیرین بینا نیز به کتابخوانی خواهد پرداخت.\r\nعلاقه‌مندان برای حضور در نشست «زرین قلم» می‌توانند سه‌شنبه 22 مرداد ساعت ۱7 به فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان ناطق نوری، میدان قبا مراجعه کنند. \r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی ،مراسم پاسداشت مقام خبرنگار به همت انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان و با همکاری فرهنگسرای رسانه عصر امروز در محل این فرهنگسرا برگزار شد.\r\n در ابتدای این مراسم مهدی محمدی رییس فرهنگسرای رسانه صحبت کرد و گفت: هیچ چیز دردناک‌تر از تعطیلی یک رسانه نیست چه در این رسانه حضور داشته باشید و چه در آن نباشید، خبر تعطیلی یک رسانه، خبر غم‌انگیزی است و امیدوارم هیچ وقت این اتفاق رخ ندهد.\r\nوی از تاسیس مدرسه تخصصی رسانه‌ های نو در فرهنگسرای رسانه خبر داد و گفت: با همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و در ضلع مجاور فرهنگسرای رسانه تصمیم داریم یک مدرسه تخصصی و کارگاهی رسانه را تاسیس کنیم. این مدرسه از سیاست‌گذاری تا اجرا و آموزش، مرهون نگاه راهنما و راهگشای شما عزیزان خبرنگار است که در این جلسه حضور دارید. امیدوارم تا روز خبرنگار سال آینده شاهد تعطیلی هیچ رسانه دیگری نباشیم.\r\n\r\nدر ادامه این مراسم سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران صحبت کرد و ضمن اشاره به ۲۵۰ خبرنگار شهید گفت: در ابتدای این جلسه صحبتی شد مبنی بر این که روز خبرنگار را باید تبریک گفت یا تسلیت. می‌خواهم به شما بگویم که باید روز خبرنگار را تبریک بگویید. یکی از ویژگی‌ها و دستاوردهای جمهوری اسلامی نامگذاری مناسبت هایی است از ابتدای انقلاب صورت گرفته و تا به امروز ادامه داشته است. این نام‌گذاری‌ها، علاوه بر ظاهر، باطنی را خلق کرده است که آن باطن ارزشمند است. برای مثال در تمام دنیا روزهایی مثل روز پدر و مادر را داریم که جشن می‌گیرند اما در جمهوری اسلامی این روز با ولادت حضرت علی علیه‌السلام و حضرت زهرا سلام‌الله علیها اختصاص داده شده و به این صورت یک شکل باطنی به ظاهر آن داده شده است. همچنین در مورد روز پرستار نیز باطنی از ارزش‌ها خلق شده است که هر کس این موقعیت نصیب‌اش شد رسالت سنگینی را بر دوش خود احساس کند. روز خبرنگار نیز از همین جنس است. این روز مزین به روز شهادت محمود صارمی است که خانواده محترم ایشان نیز در این جلسه حضور دارند که بسیار ارزشمند است و بر همین اساس، شما خبرنگاران باید به آن افتخار کنید.\r\nوزارت ارشاد برای حل مشکل وطن امروز کمک کند\r\nرئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ضمن اشاره به تعطیلی روزنامه وطن امروز گفت: امام صادق علیه السلام در حدیثی می فرمایند اگر کسی به باطن و کُنه هر چیزی شناسایی پیدا کند مطمئناً شکرش را نیز به جا می‌آورد. از همین منظر باید نسبت به مسئولیت خود شناخت پیدا کنیم تا وقتی عنوان روزنامه نگار انقلابی را بر روی خودمان گذاشتیم، از آن دفاع کرده و از ارزش‌ها پاسداری کنیم. در چند روز گذشته دیدیم که روزنامه وطن امروز به تعطیلی کشیده شد. امیدوارم مشکل این روزنامه نیز حل شود و وزارت ارشاد کمک کند تا شاهد برگشت این مجموعه به جامعه مطبوعاتی باشیم.\r\nویژگی‌های خبرنگار انقلابی چیست؟ \r\nاوحدی به معرفی ویژگی‌های خبرنگار انقلابی پرداخت و گفت: خبرنگار انقلابی رسالت سنگینی بر دوش دارد اگر از خبرنگاران انقلابی حرف می‌زنیم یعنی فرماندهان و پیش قراولان جنگ نرم که سخت‌ترین جبهه امروز جمهوری اسلامی را تشکیل دادند. بنابراین اگر از روز خبرنگار حرف می‌زنیم، می‌خواهیم این ارزش‌ها را زنده کنیم. اگر امروز جمهوری اسلامی با اقتدار پیشرفته‌ترین پهپاد آمریکایی را مورد هدف قرار می‌دهد و آنان نمی توانند هیچ غلطی بکنند، بیانگر قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران است که البته قبلا نیز خود آنان به این مساله اعتراف کرده‌اند. دونالد ترامپ گفته بود که ۷ میلیون دلار در سوریه هزینه کردیم اما با سرافکندگی از آن بیرون آمدیم. علاوه بر این ما با تحریم‌های روبه‌رو هستیم که اگر هر کشور دیگری بود کمر راست نمی‌کرد اما با این حال امروز جمهوری اسلامی از ثبات اقتصادی بالایی برخوردار است.\r\n\r\nدرگیر جنگ نرم سختی هستیم\r\nاو تاکید کرد: ما امروز در جبهه جنگ نرم سختی هستیم که بیش از ۳۶۰ کانال تلویزیونی با ما می‌جنگند و برای هیچ کشوری به اندازه ایران این جبهه رسانه‌ای شکل نگرفته است. به نظر من وقتی پهپاد آمریکایی را زدیم، معادلات منطقه را نیز بر هم خورد و نشان دادیم که آمریکایی که نمی‌تواند از خود دفاع کند، چگونه می‌آید و می‌گوید که می‌توانیم از دیگر کشورها دفاع کنیم. بر همین اساس ما در حوزه نظامی تعیین تکلیف می‌کنیم اما در حوزه جنگ نرم کار بسیار سختی داریم چرا که کارتل‌های آمریکایی و رسانه‌های صهیونیستی در برابر ما قد علم کرده و با تمام قدرت می‌جنگند.\r\nرئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مساله مورد تأکید مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: رهبری یک تفاوت عمده برای روزنامه نگاران انقلابی با دیگر رسانه‌ها قائل هستند و آن هم موضوع بصیرت و شناخت است. روزنامه‌نگار انقلابی شناخت و بصیرت دارد، اولویت‌های جامعه را شناخته و بر اساس آن عمل می‌کند. روزنامه‌نگار و مطبوعات انقلابی ظرفیت انتقاد پذیری دارد، شجاع و مطالبه گر است و ...\r\nاوحدی در پایان  گفت:  ما در سال ۹۸ برنامه جدید داریم و آن هم این است که فرهنگسرای رسانه را به عنوان پایگاه تبیین نقش رسانه برای بیانیه گام دوم انقلاب به گفتمان عمومی معرفی کنیم و در این راستا حرکت نماییم. اکنون بیانیه گام دوم انقلاب توسط رهبری صادر شده است و ما وظیفه داریم که آن را برای آحاد مختلف مردم تبیین کنیم. در این بیانیه سه کلید واژه مهم خود سازی، جامعه‌پردازی و رسیدن به قله بلند تمدن نوین اسلامی آمده است. ما چقدر در این زمینه‌ها کار کردیم و چه قدمی برداشته‌ایم؟ این بیانیه چیزی است که رهبر انقلاب نسبت به کلمه به کلمه آن فکر کردند و جای تاسف دارد اگر ما نتوانیم کاری انجام دهیم.\r\nدر بخش بعدی این برنامه سید نظام الدین موسوی دبیر کل روزنامه‌نگاران مسلمان صحبت کرد و گفت: اشاره شد که در این روز جمعی از عزیزان ما و در راس آن شهید محمود صارمی به شهادت رسیده‌اند. مطمئنا از دست دادن هر عنصر ارزشمندی برای ما جای تسلیت دارد. خبرنگاری نیز از جنس فرهیختگی است و از دست دادن شهید صارمی و امثال ایشان در جریان دفاع مقدس و بعد از آن در جبهه های مقاومت و ... نشان از این دارد که هیچ‌گاه جای خالی آنان پر نمی‌شود و از این منظر باید تسلیت گفت اما در ادامه می‌خواهم بگویم که جای تبریک نیز دارد چرا که این خبرنگاران یک پیام برای ما داشته‌اند. خبرنگار شخصیتی است که مقام و جایگاه او هیچ گاه از دست رفتنی نیست. ممکن است که شخص و جسم او از بین برود اما پیام هیچگاه او از بین نمی‌رود. جسم شهید مطهری به دست منافقان کوردل از جهان رفت اما پیام، کتب و نوشته‌های او هنوز هم در روح و تفکر بخش عظیمی از این جامعه جاری است. به همین دلیل است که روز شهادت ایشان را روز معلم گذاشتند و روز معلم نیز جای تبریک دارد.\r\nعلاوه بر خبرنگاران، رسانه‌های ما نیز شهید می‌شوند\r\nوی ضمن اشاره به جایگاه خبرنگاری گفت: اگر بخواهیم خبر را تعریف کنیم اسم آن در قرآن نبا است. بنابراین خبرنگار در جایگاه نبی و پیام رسان است و به عنوان تحت اللفظی می‌توانیم خبرنگاری را شغل انبیا بدانیم. علاوه بر این در علم جامعه‌شناسی یکی از مجراهای جامعه پذیری و انتقال فرهنگ سیاسی را از طریق رسانه‌ها می‌دانند. همه ما می‌دانیم که خبرنگاری شغل سخت و زیان آوری است البته قبلا می گفتند که خبرنگاری که پشت میز می‌نشیند و کار انجام می‌دهد چه سختی دارد؟ اما بعدا به درستی تشخیص داده شد که خبرنگاری شغل بسیار سختی است. من فکر می‌کنم که نسبت شهدای خبرنگار به جمعیت آن زیاد است. البته درست است که تعداد خبرنگاران شهید زیاد نیست اما نسبت شهدا جانبازان و آسیب دیدگان ما به جمعیتی که از آن وجود داشته است عدد بالایی است. امروز می‌بینیم که علاوه بر خبرنگاران، رسانه های ما نیز شهید می‌شوند. یک روزنامه تعطیل می‌شود به این دلیل که توجه لازم به آن نمی‌شود. به این دلیل که مسئول امر با اینکه بارها و بارها تذکر جنگ نرم را گرفته‌اند توجهی به آن نکرده و رسانه‌ای مثل وطن امروز با سابقه ۱۲ ساله و خبرنگارانی صاحب سبک که همه میگفتند این روزنامه‌ای حرفه‌ای است، تعطیل می‌شود این موضوع هم از جنس شهادت طلبانه است و یک روزنامه که می‌خواهد استقلال عمل داشته باشد، باید هزینه بدهد ما شاهد سنگ‌اندازی ها و شکایات متعددی هستیم. متاسفانه باب غلطی باز شده است که هر کس به هر دلیلی کوچکترین انتقادی را می‌بیند، به دادگاه رفته و شکایت می‌کند. فشارهای بسیار سنگینی از جانب کسانی که مدعی آزادی بیان هستند وارد شده و البته اخیرا وزارت ارشاد شورای حل اختلاف رسانه را پیشنهاد داده‌اند که به نظرم طرح خوبی است.\r\n\r\nموسوی بیان داشت: خبرنگار سرمایه اجتماعی جامعه اسلامی است که می تواند با قلم خود افکار عمومی را جهت‌دهی کند. اگر می‌خواهیم در جنگ نرم پیروز شویم باید به رسانه‌های خود توجه کنیم. آقای اوحدی اشاره کردند که چند رسانه فارسی زبان وجود دارد که با قدرت کار می‌کند. آیا مسئولین ما اینقدر که به سخت افزار بها می‌دهند به نرم افزار و رسانه بها میدهند؟ نباید روزنامه شهید داشته باشیم. نباید یک روزنامه هزینه استقلال خود را بدهد. نباید روزنامه‌ای سال ها از یارانه بر خوردار باشد و یک روزنامه مثل وطن امروز سال‌ها یارانه بگیرد. البته شنیده‌ام که قرار است کمک هایی صورت بگیرد که امیدوارم اجرایی شود. درست است که این روزنامه تعطیل شده است اما مطمئنا می‌تواند از یک طریق پیام خود را منتقل کند.\r\nدر بخش پایانی این برنامه از خانواده شهید صارمی، خانواده مرحوم مقدسی ومدیرعامل فقید خبرگزاری مهر و نماینده روزنامه وطن امروز تجلیل شد. نماینده روزنامه وطن امروز در این جلسه گفت: وطن امروز متوقف شدنی نیست چون جریان جوان مومن انقلابی متوقف شدنی نیست. انشاالله مجددا منتشر خواهیم شد و امیدواریم بتوانیم با یک شروع قدرتمند، جبران زحمات همه کسانی که به ما لطف داشتند را بدهیم.\r\n\r\nانتهای پیام/\r\n ...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی، ویژه‌برنامه «کتاب خبرنگار» به مناسبت روزخبرنگار با رونمایی از کتاب «اخلاق حرفه‌ای در رسانه از منظر قرآن» با حضور سعید اوحدی رییس، سید علیرضا فاطمیان‌پور معاون فرهنگی، مهدی محمدی مدیرکل روابط عمومی امور بین‌الملل و جمعی از مدیران سازمان فرهنگی هنری، چهارشنبه ۱۶ مرداد در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار شد. \r\n \r\nدر ابتدای این نشست مهدی محمدی مدیرکل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سرپرست فرهنگ‌سرای رسانه، ضمن خیر مقدم و تبریک روز خبرنگار گفت: مهم‌ترین اتفاقی که در این سال‌ها رعایت کرده‌ایم، نوع تعامل و نگاهی است که ما و همکاران‌مان در سازمان فرهنگی هنری به حوزه رسانه و کار حرفه‌ای خبرنگاری داریم.\r\n \r\nوی افزود: ما در طول این سال‌ها و به ویژه در یکی دو سال اخیر و مدیریت جدید سازمان، نوع ارتباط و مواجهه‌مان با رسانه‌ها مبتنی بر تعامل، مدارا و یک ارتباط منطقی بوده است.\r\n \r\nمحمدی با تاکید بر اینکه هیچ‌گاه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از هیچ رسانه‌ای شکایت نکرده است، گفت: سازمان فرهنگی هنری هرجا که با نقدی مواجه شده و موضوعاتی که حتی خیلی اندک منصفانه هم نبوده، روش ما و روش ارتباطی ما آگاهی‌بخشی، تعامل مناسب و ارائه توضیح بوده است. هیچ‌گاه ما در هیچ مواجهه‌ای با عزیزانی که در رسانه‌ها فعالیت می‌کردند دچار جدل یا نگاه‌هایی که در برخی از روابط عمومی‌ها وجود دارد نشدیم.\r\n \r\nوی افزود جالب است بدانید بخش مهمی از همکاران در سازمان فرهنگی هنری یا هم اکنون در رسانه‌ها مشغول فعالیت هستند یا سبقه رسانه‌ای دارند و این خیلی موضوع پراهمیتی است از این بابت که سازمان فرهنگی هنری را به یک سازمان رسانه فهم تبدیل می‌کند و می‌داند که در مواجه و در عمل با رسانه چگونه عمل کند. این یک افتخاری است که ما به آن می‌بالیم.\r\n \r\nمحمدی بیان کرد: نگاهی که در فرهنگ‌سرای رسانه داریم این است که یک انقلاب آموزشی در ‌آن اتفاق بیافتد و هدف تاسیس این فرهنگ‌سرا به عنوان محملی برای رشد موضوع رسانه در کشور است. به همین منظور در حال انجام آخرین مراحل تعاملات و پیگری‌ها هستیم تا اینجا مدرسه تخصصی رسانه‌های نو با همکاری همه دستگاه‌ها، نهادها و رسانه‌هایی که همیار ما هستند، شکل بگیرد.\r\n \r\nوی در ادامه گفت: در این فضای تغییرات فرهنگی به نقطه‌ای رسیده‌ایم که با ابزراها، نگاه‌ها و امکانات نو در حوزه رسانه مواجه هستیم و ضروری است که خودمان را برای این موضوع تجهیز کنیم و ان‌شالله در هفته‌های آتی این اتفاق در فرهنگ‌سرای رسانه خواهد افتاد.\r\n \r\nدر ادامه مراسم سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: در دنیای شیشه‌ای که همه چیزش شفاف است و شاهد پیشرفت سنگین تکنولوژی هستیم، باید بدانیم این شرایط ماموریت خبرنگاران را که سخت بود سخت‌تر می‌کند.\r\n \r\nوی افزود: جایگاه خبرنگار با مسئولیت‌های دیگر تفاوت جدی دارد. اینکه می‌گویند شغل خبرنگار با باید جزو مشاغل سخت در نظر گرفته شود واقعیت است. یک پزشک یا مهندس و... مکان فعالیتش، ساعت و ابزار کارش تعریف شده است. اما خبرنگاری شغل سخت و خطیری است که هیچ کدام‌ از این محدودیت‌ها را ندارد. نه زمان مشخص، نه مکان مشخصی دارد و نه واقعا ابزاری در اختیارش هست. اما خبرنگاری یک ویژگی دارد که بقیه مشاغل ندارند و آن قلم خبرنگار است. اثر نفوذ کلام، بیان و نگارش خبرنگار از چاقوی جراحی دکتر به مراتب بیشتر است.\r\n \r\nاوحدی خاطراتی از شهدای منا و شهید خبرنگار سید حمیدرضا حسینی تعریف کرد و در ادامه گفت: انقلاب همه چیز را متحول کرد ه است حتی در حوزه خبرنگاری هم تاثیر گذاشته است. امروز یک مسئولیت و رسالت سنگینی بر دوش خبرنگار است. ان‌شالله خدا به ما توفیق دهد که وظیفه سنگینی که خبرنگاران متعهد با مسیر جدید که به روی خبرنگاران باز کردن را درک کنیم، شناخت پیدا کنیم و عمل کنیم. \r\n \r\nدر ادامه مراسم جعفر حاجی کریم نظری مدیر انتشارت نظری با تبریک روز خبرنگار و یادآوری نام محمود صارمی شهید خبرنگار گفت: آموزه‌های اسلامی به غیر از چهارچوبی‌هایی که برای یک خبرنگار تعریف می‌شود، دستور عمل رفتاری و عملی هم برای آن بیان کرده است. انتشارات نظری ده‌ها کتاب در ارتباط با استکبار شناسی، دشمن شناسی و رسانه  منتشر کرده است.\r\n \r\nوی افزود: یکی از این کتاب‌هایی که به خوبی هم احادیث و هم  آیات را بحث و کالبد شکافی کرده، کتاب «اخلاق رسانه‌ای از منظر قرآن» اثر دکتر غلامی است. این نویسنده خودشان خبرنگار هستند مدیر شبکه ۴ بودند، مدیر کل سیاسی صدا و سیما بودند، عضو هیئت علمی دانشکده صدا و سیما هستند و نویسنده این کتاب وزین هستند.\r\n \r\nغلامرضا غلامی‌ابرستانی نویسنده کتاب گفت: دلیل اصلی اینکه من رفتم سراغ این موضوع و آن را نوشتم این بود که من ۲۰ سال کار رسانه‌ای کردم و در دانشگاه تدریس می‌کنم، دیدم ما همه‌چیز به دانشجویان یاد می‌دهیم. روش مدیریت افکار عمومی، ارتباط سیاسی، تکنیک‌های خبری و... اما یاد نمی‌دهیم که چطور خودتان به صورت اتوماتیک‌وار خطوط قرمزی را رعایت کنید تا اخلاق در حوزه کاری رعایت شود. به دنبال این موضوع بودم که دیدم منبعی وجود ندارد که به دانشجوها بگویم فلان کتاب را بخوانید. رفتم سراغ اینکه اثری را خلق کنم. قانون نمی‌تواند به رسانه‌چی کمک کند باید خودش و وجدانش کمک کند.\r\n \r\nوی ادامه داد: برای این موضوع به سراغ قرآن رفتم و دو سال کار کردم تا آموزهای اخلاقی قرآن که در حوزه رسانه کاربرد دارد را استخراج کنم. رسانه‌ای که اخلاق را رعایت می‌کند باعث می‌شود که انصاف را رعایت کند، در مقابل ظالمان ایستادگی کند و در نتیجه باعث می‌شود فساد در جامعه کم شود. سعی کردم خیلی روان و ساده بنویسم. همچنین دانلود کتاب را در انتشارات نظری برای مخاطبان به صورت رایگان قرار داده‌ایم.  \r\n \r\nدر پایان مراسم از خانواده سید حمیرضا حسینی شهید خبرنگار منا و سارا گودرزی، نفیسه اسماعیلی، معصومه معبودی و حمید نورشمسی خبرنگاران حوزه کتاب تقدیر شد. همچنین از کتاب «اخلاق رسانه‌ای از منظر قرآن» رونمایی شد....
در یازدهمین برنامه چهل سال با رسانه ها مطرح شد:

رسانه ها حریم و حرم نظام جمهوری اسلامی و مردم هستند

بخش مهمی از مسئولیت اجتماعی رسانه ها داشتن صداقت ،دقت و استقلال حرفه ای می باشد.

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی ،یازدهمین برنامه‌ چهل سال با رسانه ها با موضوع رسانه ها و مسئولیت اجتماعی ۲۵ دی ماه در فرهنگ سرای رسانه برگزار شد.

در این برنامه سیدضیاء هاشمی، مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر تاریخ مطالعات ایران و استاد دانشگاه، اکبر نصراللهی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه با اجرای فرید محمدی در موضوع مورد نظر به بحث و گفتگو پرداختند.

عباس سلیمی‌نمین؛ مدیردفتر تاریخ مطالعات ایران، با اشاره به تعریفی از مسئولیت اجتماعی اظهار کرد: قطعا هر رسانه اعم از اینکه دارای چه گذشته ای باشد، تعهدی در قبال مخاطبانش به عنوان حلقه واسطه دارد. کانون های قدرتمند و مراکز تصمیم ساز نیازمند یک تغییر واسط هستند تا یک ارتباط اصولی ایجاد شود و رسالت و وظیفه اجتماعی رسانه ها این است که دراین زمینه صادقانه عمل کنند.

وی افزود: رسانه ها باید قدرت انعکاس رویدادها را داشته باشند و در این زمینه صادقانه عمل کنند. این نگاه می تواند، تأییدی، اصلاحی و منفعتی نسبت به صاحبان قدرت بوده و تأثیرگذار باشد. همچنین می توانند به حق از سوی مردم مسائل را مطرح و پیگیری کنند تا در حوزه تصمیم سازی نظرات مردم اعمال شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: رسانه ها را به پنج دسته تقسیم می کنم. البته این تقسیم بندی شامل رسانه های دولتی است که بودجه عمومی دارند. اول، رسانه های خبری هستند؛ دوم، رسانه های وابسته به کانون قدرت های اقتصادی پنهان؛ سوم، رسانه هایی که نگاه اقتصادی دارند، بدون آنکه نگاه حرفه ای در کارشان دخیل باشد. در واقع؛ این رسانه ها نگاه کاسب کارانه دارند و چهارم؛ رسانه هایی که رسالت فرهنگی برعهده دارند و رویکردشان در راستای ارتقای منزلت فرهنگی جامعه است.

وی افزود: از رسانه های دولتی چندان نمی توان انتظار یک رسانه مستقل نسبت به دولت داشت. برای مثال از خبرگزاری جمهوری اسلامی انتظار برخورد حزبی را نمی توانیم داشته باشیم. البته باید نگاه منصفانه و منطقی در این رسانه باشد ضمن آنکه دولت و مردم را باید در مراحلی راضی نگه دارد.

وی یادآور شد: رسانه های متکی که به کانون قدرت، گاهی در دو طرف مردم و دولت عملکردشان کمرنگ است. چرا که به کانون قدرت های اقتصادی پنهان متکی هستند. اینها نه وظیفه تبیینی دارند و نه اجراکننده وظیفه اجتماعی اند.

مدیر دفتر تاریخ مطالعات ایران تصریح کرد: سالم ترین کار رسانه، رسانه هایی هستند که با انگیزه حمایت از حقوق جامعه و در راستای ارتقای آگاهی های جامعه عمل می کنند. این قشر از رسانه ها به مرور تضعیف می شوند و هر یک از آنها زمانی که اخبارشان در رسانه ملی بازخوانی می شود، باید رسانه ملی تأکید کنند که این رسانه ها چه جایگاهی دارند تا مردم آنها را بیشتر بشناسند.

وی بیان کرد: ما براساس قانون اساسی، برای آنکه مطبوعات مستقل شوند و جایگاه مناسبی داشته باشند و بتوانند در برابر رسانه های حزبی و کانال های قدرت، ادامه حیات دهند، یارانه هایی را تصویب کرده ایم که به رسانه های فعال اختصاص دهند. در این مسأله نقض غرض وجود دارد.

دولت از طرفی به رسانه ها یارانه می دهد تا سالم بمانند و روی پای خودشان بایستند و مستقل عمل کنند و از طرفی هم پرداخت از سوی روابط عمومی به رسانه ها عادی سازی شده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: رسانه ها را باید به عنوان نهادی که میان مردم و حوزه های رسمی پیوند ایجاد می کنند، به رسمیت بشناسیم. متأسفانه این نقش هنوز به رسمیت شناخته نشده است. نه تنها رسانه ها را به رسمیت نمی شناسیم بلکه گاهی در جهت تخریب آنها قدم برمی داریم و حتی اعتبارات مصوب آنها را هم پرداخت نمی کنیم.

وی بیان کرد: آسیب های اجتماعی دارای سطح و عمق هستند. رسانه ها درباره آسیب های اجتماعی بسیار کوتاه مدت و در سطح کار کردند. برای مثال فقر یک ظاهر و باطن دارد.

سلیمی نمین اظهار کرد: گاهی اوقات برخی رسانه ها مدیری را اسوه می کنند که نگاه مناسبی به فقر و بی عدالتی ندارد . مدیری که فاصله اش با توده های فقیر بسیار است، دغدغه فقر را نخواهد فهمید. این نوع مدیران با آموزه های اسلامی و انقلابی ما مطابق نیستند.

وی بیان کرد: رسانه ها نه تنها در سطح عمل می کنند بلکه در همین سطح، به جلب مخاطب می پردازند. مشکلی که جامعه امروز دارد، سطحی شدن آنها به واسطه بروز رسانه های نوین است. این رسانه های نوین ذائقه مخاطبان را سطحی کرده است؛ تا جایی که دیگر مخاطب به عمق ماجرا و مطالعه درباره آن موضوع نمی پردازد.

سلیمی نمین اظهار کرد: زمانی که بحث بودجه می شود، رسانه ها تنها روی مؤسساتی متمرکز می شوند که هیچ دلیلی برای تمرکز آن نیست. درحالی که می توانند در این موضوع مسائل مهم تری را مورد توجه قرار دهند. اگر رسانه ها می خواهند در حل آسیب های اجتماعی نقش جدی ایفا کنند باید جامعه را به سمت عمیق تر شدن هدایت کنند و علاوه بر آن، خودشان هم به عمق بخشی کمک کنند.

وی بیان کرد: مخاطبان را به عمیق شدن دعوت می کنم چراکه عوامل مختلفی دست به دست هم داده اند تا مردم را به سطحی بودن سوق دهند. اگر کسی وارد عمل شد تا اعتبارات حوزه علمیه را بگوید باید متوجه شویم که قصد او از فاش کردن این موضوع چیست. البته شفاف سازی خوب است اما باید انگیزه طرف مقابل مان را متوجه شویم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: امروزه متأسفانه از کارشناسان دارای انحراف ذهنی، استفاده مبسوط می کنند تا مردم را فریب دهند و از موضوع اصلی به دور کنند. 

در ادامه این بحث سیدضیاء هاشمی، مدیرعامل خبرگزاری ایرنا با اشاره به معنای مسئولیت اجتماعی گفت: مسئولیت اجتماعی به معنای نقدپذیری است؛ چراکه رسانه حق سوال دارد یعنی خودش هم در معرض سؤال قرار بگیرد و این یعنی رسانه نقاد باشد.

وی افزود: مسئولیت پذیری یعنی نقدپذیری، رسانه چشم و گوش مردم است در عین حال که زبان مردم هم باید باشد تا مطالبات مردم را از مسئولان مطرح و پیگیری کند. همچنین در این فرآیند رسانه ها باید ایمن باشند.

مدیرعامل خبرگزاری ایرنا تصریح کرد: در دنیای مدرن، رسانه ها کانون قدرت و ابزارند و رسانه از جمله کانال هایی بوده که در حوزه اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و دیگر حوزه ها اثرگذار است.

وی بیان کرد: رسانه ها در برابر تعهدات اجتماعی باید تأثیرگذار باشند براساس اصول علمی، صحت مطالب و تحلیل هایش پاسخگو باشد. همچنین رسانه ها باید از استقلال حرفه ای برخوردار باشند که این امر نیازمند مطالب دقیق و قابل ارزیابی است.

وی با اشاره به این موضوع که رسانه دولتی به معنای روابط عمومی دولت نیست، گفت: رسانه در ذات خود نیاز دارد که استقلال ملی داشته باشد و رسانه دولت، مستقل از دولت است و این امکان وجود ندارد که رسانه استقلال نداشته باشد.

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی تصریح کرد: رسانه ها باید حقایق را منتشر کنند و اگر وابسته به حزب و نهاد اقتصادی باشند و تبدیل به بلندگوی آن نهاد شود، دیگر رسانه نیستد. اگر به رسانه ها اعتماد نباشد، رسانه اعتمادش را از دست خواهد داد.

وی بیان کرد: اگر رسانه ها نتوانند با مخاطبان شان ارتباط برقرار کنند، استقلال خود را از دست خواهند داد.

هاشمی اظهار کرد: اگر رسانه مرجعیت رسانه ای نداشته باشد، هیچ خدمتی به نظام نکرده است و جا را برای رسانه های بیگانه باز می کند. ما باید بتوانیم اصول حرفه ای را حفظ کنیم.

وی افزود: خبرگزاری ایرنا، صدای خبرگزاری ملت، خبرگزاری میزان صدای قوه قضاییه و دیگر رسانه ها که صدای نهادها و سازمان های مختلف هستند، باید استقلال رسانه ای داشته باشند. اگر یک خبرگزاری روابط عمومی یک قوه، نهاد و سازمانی باشد، نمی تواند رسالت خود را انجام دهد.

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی تصریح کرد: دانشگاه ها محل ایده پردازی هستند. اگر قرار نیست این ایده ها اجرایی شوند، پس چرا در دانشگاه ها مطرح می شود. هر رسانه ای از منظر خود تولید و پخش محتوا می کنند. هر رسانه ای با رسانه دیگر متفاوت بوده و این تکثر رسانه به نفع کشور است، اما رسانه ها باید صداقت، دقت و استقلال حرفه ای داشته باشند.

وی بیان کرد: خبرگزاری ایرنا، رسانه نظام است اما عملکردش با روابط عمومی متفاوت است.

وی افزود:.همه رسانه ها اعم از حوزه های علمیه، مجموعه های فرهنگی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر نهادها باید پاسخگوی مسائل و مشکلات کشور باشند.

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی تصریح کرد: رسانه ها باید مسائل کشور  را از مسئولان مطالبه کنند تا آنها پاسخگو باشند. ما باید تکلیف را روشن کنیم و استقلال حرفه ای داشته باشیم تا بتوانیم رسانه ای در تراز انقلاب داشته باشیم.

وی بیان کرد: رسانه مسئولیت اجتماعی دارد و نقد پذیر است. ما نیازمند رسانه های مستقل هستیم. به نفع نظام است که رسانه ها نقاد و نقد پذیر باشند. به هرحال این عوامل مهم ترین رکن رسانه های مستقل هستند. ما باید از رسانه های مستقل حمایت کنیم و آنها را به رسمیت بشناسیم.

هاشمی با اشاره به نقش مهم رسانه ها در حوزه اجتماعی گفت: دنیای امروز براساس اصل ارتباطات است و رسانه ها نقش تعیین کننده ای در تحولات اجتماعی جامعه دارند. آنها طی چند دهه اخیر عملکرد موفقی داشته اند تا جایی که امروزه بیش از ۱۰ هزار رسانه فعال هستند و نقش آفرینی می کنند. در عین حال باید شاهد حرکت های جدید در  عملکرد رسانه ها باشیم که این حرکت ها در شأن انقلاب باشد.

وی افزود: رسانه مطلوب رسانه ای است که آگاهی بخش بوده و شفافیت داشته باشد تا بتواند مشارکت و اعتماد مخاطب را جلب کند. بحث کارتن خوابی را رسانه ها آغاز کردند و پس از آن مدیران وارد عمل شدند یا در مسائل فقر و مناطق محروم، نقش رسانه ها بسیار مهم بود.

مدیرعامل خبرگزاری ایرنا تصریح کرد: رسانه ها باید در بحث نظارتی شجاعانه تر و خلاقانه تر باشند تا اعتماد مخاطب را جلب کنند و رسانه به عنوان یک مرجع باشد. رسانه ها باید در مسئولیت اجتماعی با مخاطبانش باشد؛ چراکه رسانه بدون مخاطب وجود ندارد. رسانه ها باید شجاعانه واقعیت را مطرح کنند چراکه آنها چشم و گوش و زبان گویای مردم هستند.

وی ادامه داد: رسانه قرار نیست که باور همه را به دوش بکشد و حوزه های نظارتی باید کارشان را به درستی انجام دهند؛ همچنین حوزه فرهنگ باید کارآمدی داشته باشد. رسانه ها نباید به دلیل منافع خودشان از واقعیات چشم پوشی کنند. اگر ظلمی وجود دارد حتما رسانه ها باید وارد میدان شوند.

وی بیان کرد: عدالت امر شریفی است که بدون آن نظام و جامعه بها پیدا نمی کند. به تعبیر حضرت علی(ع)؛ خدمت بدون عدالت معنا ندارد. عدالت در عمل سخت است و باید برای تحقق آن تلاش کنیم. امروز رسانه ها باید با مسأله پول شویی مقابله کنند و از مسئولان مربوطه پرسش های خود را جویا شوند.

مدیرعامل خبرگزاری ایرنا تصریح کرد: وقتی اتفاقی در دانشگاه رخ می دهد، مقامات باید پاسخگو باشد. شهردار امروز و گذشته هم باید پاسخگوی بسیاری از مشکلات و مسائل باشد. همه این ها حق الناس است. مبنای دینی رسانه های کشور امر به معروف و نهی از منکر بوده و ما باید همراه با این رویکرد اشکالات را ببینیم.

اکبر نصراللهی، رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه در ادامه این مبحث با اشاره به سابقه تاریخی مباحث مسئولیت رسانه ها در مجامع مختلف گفت؛ مسئولیت اجتماعی در اسلام با امربه معروف و نهی از منکر مرتبط است و در اسلام فرستنده پیام و مبلغ در قبال محتوای پیام و پیامدهای آن مسئول است و باید در قبال عملکرد خود پاسخگو باشد.

رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه ها گفت: رسانه ها نسبت به عملکرد گذشته، کنونی و آینده خود مسئول هستند و این مسئولیت سطوح مختلفی دارد که می تواند مسئولیت در برابر خدا، خویش و خانواده، دیگران، طبیعت و محیط زیست باشد.

نصراللهی افزود برای مسئول و پاسخ بودن شروطی نیاز است که از جمله آن قدرت و توانایی ، علم و آگاهی ، اختیار و آزادی رسانه ها و خبرنگارن است که متاسفانه به دلایل مختلف این شرایط هم در کشور برای خبرنگاران و رسانه ها مهیا و مطلوب نیست.

این استاد دانشگاه با تاکید بر ضرروت پاسخگویی همه رسانه ها گفت زمانی که مسئولیت اجتماعی رسانه ها مطرح می شود به این معناست که رسانه ها تا چه اندازه در ادای وظایف و نقش های اطلاع رسانی ،آموزشی ،تفریحی و نظارتی و کارهای حرفه ای بویژه دقت و سرعت و بی طرفی و انصاف و طرح دیدگاههای مختلف پاسخگو هستند.

نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری با تاکید بر نقش نظارتی رسانه ها گفت ؛رسانه ها باید به موازات دستگاههای نظارتی بر عملکرد مسئولان و تعهدات بخش های مختلف در تحقق اهداف چشم اندازها و اسناد بالادستی نظارت داشته باشند و مطالبات مردم را از آنها پیگیری کنند.
به گفته نصراللهی مسئولیت رسانه ها اقتضا می کند حتی در صوورت ضرورت بر عملکرد دستگاههای نظارتی رسمی کشور هم نظارت کنند و انحراف و کم کاری احتمالی را به موقع به مردم اعلام کنند.

وی با تاکید بر ضرورت استقلال رسانه های عمومی و ملی از کنشگران سیاسی و قوای مختلف گفت : اشکالی ندارد رسانه های حزبی سخنگو و مدافع اهداف و سیاست های آن حزب و بخش باشند اما در شرایط تعارض منافع حزبی و ملی ، همواره باید منافع ملی را بر منافع جناحی ترجیح دهند.

نصراللهی با اظاره به وظایف رسانه های عمومی گفت از رسانه های ملی مثل خبرگزاری جمهوری اسلامی و صداوسیما انتظار می رود مدافع مردم و امنیت ملی باشند.

نصراللهی با اشاره به توسعه کمی و کیفی رسانه ها بعد از انقلاب اسلامی و اقدامات خوبی که در چهار دهه گذشته بویژه سال های اخیر در مورد جلب کمک های مردم زلزله های رودبار،بم،ورزقان و ازگله ،طرح موضوع کودکان کار، گورخواب ها، جلب مشارکت مردم در مناسبت های ملی مثل راهپیمایی های ۲۲ بهمن، روز قدس، انتخابات،دفاع مقدس گفت: باوجود اقدامات درخور قدردانی رسانه ها اما همچنان رسانه های کشور با توجه به آرایش جدید رسانه های و مسئولیت هایی که دارند در طراز انقلاب اسلامی نیستند.

به گفته نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه های حرفه ای ، کشور ایران در معرض چالش ها ،مسایل مخاطرات و بحران های مختلف از جمله بحران های زیست محیطی و طبیعی هستند اما رسانه ها به استناد آمارها و مشاهدات نتوانسته اند در تبدیل برخی مخاطرات قابل پیشگیری به بحران ها جلوگیری کنند.

وی با اشاره موضوع ریزگردها گفنت ریزگردها از سال ۸۲ در خوزستان خودنمایی کرد اما به دلیل پوشش رسانه ای و توجه ناکافی در اواخر سال ۹۵ کشور بعد از تعطیلی چند شهر خوزستان و برجسته سازی این موضوع در فضای مجازی ؛ رسانه های رسمی و مسئولان وارد میدان شده اند.

سوال این اگر از سال ۸۲ رسانه ها مسئولیت خودشان را در این خصوص انجام می دادند امروز با این پدیده مخل امنیت ملی مواجهه می شدیم؟ به گفته نصراللهی اگر امروز موضوع ریزگردها اهمیت یافته به دلیل وجود شبکه های اجتماعی بود. رسانه های رسمی از مردم عقب تر هستند و باید خود را به روز کنند.

رییس دانشکده علوم ارتباطات پرداخت رویدادی به موضوعات مهم ملی و راهبردی ، توجه ناکافی به نامگذاری های سال و افتصاد مقاومتی و گفتمان مقام معظم رهبری در مورد مبارزه با فقر و فساد و تبعیض و بهره برداری سیاسی از حوادث و بحران های انسانی، کم کار در پوشش و پیگیری آسیب های اجتماعی ، طرح مشکلات کشور بدون اخذ نظر های کارشناسی و راهکار های رفع آن را از جمله ضعف های دیگر رسانه ها در ایفای مسئولیت های شان اعلام کرد.

نصراللهی اظهار کرد: رسانه ها نباید فقط به طرح مشکلات اکتفا کنند بلکه مسئولیت دارند در کنار آن به راه حل های کارشناسی رفع آن هم توجه کنند تا مردم تصور نکنند که کشور با انبوهی از مشکلات غیرقابل حل روبرو هستند.

وی بیان کرد: رسانه ها باید مستقل باشند اما متأسفانه بسیاری از آنها مستقل از مردم شده اند درحالی که باید حامی آنها شوند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: رسانه ها حرییم و حرم نظام جمهوری اسلامی و مردم هستند و مسئولان باید آن ها را باور وبه آنها اتکا و مشارکت آنها در حل مشکلات کشور استفاده کنند اما متاسفانه آستانه تحمل مسئولان کم است .

لینک گزارش تصویری: http://resaneh.farhangsara.ir/?p=10508

نظر بدهید

Be the First to Comment!

avatar
wpDiscuz