به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه، مهدی محمدی سرپرست فرهنگ‌سرای رسانه از برگزاری آیین تجلیل از خادمان و پیرغلامان حسینی با عنوان «پرده عشاق» با حضور سید علیرضا فاطمیان‌پور سرپرست  سازمان فرهنگی هنری شهرداری، محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه ۲ و خانواده مرحوم محسن کلاهدوز مدیر پخش این شبکه در روز چهارشنبه اول آبان در فرهنگ‌سرای ارسباران خبر داد.\r\n \r\nوی افزود: در این مراسم از سردار مصطفی باغبانی جانباز هشت سال دفاع مقدس و خادم‌الحسین (ع)، یونس حبیبی جانباز هشت سال دفاع مقدس، مدیحه‌‏سرا و خادم الحسین (ع)، معصومه حمامی اصل مادر شهید رضا پناهی و خادم الزهرا (س)،صفر علی شیرزاد مدیحه‌‏سرا و خادم الحسین (ع)، محمود طاهری مدیحه‌‏سرا و خادم الحسین (ع)، مهداد عباس زادگان مدیحه‌‏سرا و خادم الحسین (ع)، فخرالسادات میری لواسانی خادم الزهرا(س)، مادر شهیدان سیدعلیرضا و سیدحسین صادقی، حاج علی‌اکبر معز‌غلامی پدر شهید مدافع حرم حسین معزغلامی و خادم‌الحسین (ع)، سید مصطفی مصطفوی مدیحه‌‏سرا و خادم الحسین (ع) ،مرتضی نمکی مدیحه‌‏سرا و تعزیه‌خوان و همچنین محمدرضا جعفری جلوه مدیر و خانواده مرحوم محسن کلاهدوز تجلیل می‌شود.\r\n \r\nبه گفته سرپرست فرهنگ‌سرای رسانه برنامه تلویزیونی «پرده عشاق» همزمان با ایام عزادارای سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) با محوریت تکریم خادمان و پیرغلامان حسینی در ۱۷ قسمت در قالب گفت‌وگو با تهیه‌کنندگی محسن سال‌افزون و اجرای فاطمه محمدی هر روز ساعت ۱۱:۳۰ از شبکه دوم سیما پخش شده است.\r\n\r\nآیین تجلیل از خادمان و پیرغلامان حسینی با عنوان «پرده عشاق» چهارشنبه اول آبان ساعت ۱۵ در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار می‌شود.\r\n\r\n \r\n \r\n\r\n\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه ، راهپیمایی میلیونی اربعین با حضور عاشقان اباعبدالله الحسین از سراسر دنیا برگزار شد و جمعیتی بالغ بر ۳ میلیون نفر از هم‌وطنانمان در این مراسم باشکوه شرکت کردند.\r\nرسانه‌های کشورمان در بازتاب خبری این مراسم باشکوه، تلاش بسیاری کردند و از آنجا که عکس به عنوان یکی از مهمترین قالب های خبری نقش بسیار مهمی در بازتاب اخبار اربعین دارد، برپایی  نمایشگاه موج عشق تلاشی برای پاسداشت زحمات رسانه‌ها و به ویژه عکاسان برگزار خواهد شد.\r\nبرهمین اساس، معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت موسسه نشر آوران و فرهنگ سرای رسانه اقدام به برگزاری نمایشگاه عکس موج عشق با موضوع نمایش عکس های پیاده روی اربعین که توسط رسانه های مطرح کشور تهیه شده، کرده است.\r\nبر اساس این گزارش، این نمایشگاه از تاریخ ۳۰ مهر تا ۶ آبان از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این آثار به این فرهنگسرا به نشانی سیدخندان خیابان جلفامراجعه کنند.\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه، همزمان با ایام عزادارای سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع)، مهدی محمدی سرپرست فرهنگ‌سرای رسانه از تولید برنامه تلویزیونی «پرده عشاق» و پخش آن از شبکه دو سیما خبر داد و گفت: این برنامه با محوریت تکریم خادمان و پیرغلامان حسینی، سابقه‌ای طولانی در سازمان فرهنگی هنری دارد و امسال با پخش ۱۷ قسمت برنامه تلویزیونی در قالب گفت‌وگو میهمان مخاطبان رسانه ملی می‌شود. \r\n \r\nوی افزود: محسن سال‌افزون تهیه‌کننده و فاطمه محمدی مجری برنامه «پرده عشاق» هستند و احمد بابایی شاعر آیینی، مهداد عباس‌زادگان مدیحه‌سرا و خادم‌الحسین(ع)، معصومه حمامی اصل مادر شهید رضا پناهی و خادم‌الزهرا(س)، سید مصطفی مصطفوی مدیحه‌سرا و خادم‌الحسین(ع)، مرتضی نمکی مدیحه‌سرا و تعزیه‌خوان، ولی‌الله کلامی زنجانی شاعر آیینی و مدیحه‌سرا، مصطفی باغبانی جانباز هشت سال دفاع مقدس و خادم‌الحسین(ع)، سعید اوحدی آزاده هشت سال دفاع مقدس و فعال فرهنگی، مرتضی مولوی شاعر آیینی، مدیحه‌سرا و خادم‌الحسین(ع)، جواد حیدری شاعر آیینی و مدیحه‌سرا، مجید یراق‌بافان مجری رسانه ملی و فعال فرهنگی، فخرالسادات میری لواسانی خادم‌الزهرا(س) و مادر شهیدان سیدعلیرضا و سیدحسین صادقی، محمد قدیانی قاری قرآن و خادم‌الحسین(ع)، رضا صیادی فعال رسانه‌ای، احمد رضایی‌نژاد آشپز و خادم‌الحسین(ع)، محمود فتحی گواشنی خادم‌الحسین(ع) و محمود طاهری مدیحه‌سرا و خادم‌الحسین(ع) میهمانان برنامه خواهند بود. \r\n \r\nتا کنون دو برنامه از «پرده عشاق» روی آنتن رفته و می‌توانید قسمت‌های آینده آن را از دوشنبه ۲۲ مهر ماه هر روز ساعت ۱۱:۳۰ از شبکه دو سیما تماشا کنید....
امیرعباس صادقی مدیر روابط عمومی فرهنگسرای رسانه در یادداشتی به مناسبت ایام اربعین حسینی و راهیپیمایی میلیونی اربعین نوشت؛‌\r\nچند سالی است که با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی، شور حسینی همچون دهه اول محرم بر مردم دنیا و به ویژه ایرانیان غالب می‌شود و همگی یک هدف را در سر می‌پرورانند و آن هم سفر به کعبه عشق، کربلای معلی است. راهپیمایی اربعین را باید بزرگ‌ترین راهپیمایی در دنیا بدانیم. یک گردهمایی چند میلیونی با یک شعار و یک هدف و آن هم زیارت بامعرفت نوه پیامبر خاتم است. سفر مقدسی که همه شرکت‌کنندگان در آن از اقصی نقاط دنیا، مسیر عشق را در پیش گرفته و برای رسیدن به مولای خود هیچ سختی برایشان مهم نیست.\r\nاین حماسه، فارغ از تمام محاسبات عقلی و منطقی است. از آن پیرمرد 80 ساله گرفته که سوار با ویلچر به سوی کربلا می‌رود تا آن کودک 5 ساله که با پای پیاده عمودها را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارد، یک نوا در دل دارند و آن هم «یا حسین» است. نوایی که هر سختی را برایشان آسان می‌کند.\r\nبا این حال نباید فراموش کنیم که در کنار خیل عظیم زائران حرم اباعبدالله اشخاصی هستند که به هر دلیلی نتوانستند در این راهپیمایی عشق شرکت کنند و ما آنان را به عنوان «جامانده» می‌شناسیم. توجه به این افراد یکی از مسئولیت‌های اجتماعی برای همه نهادها است که بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد.\r\nاز طرف دیگر، این روزها در زمانه‌ای قرار داریم که دشمنان قسم خورده اسلام با تمام امکانات خود، سعی در بایکوت این جریان دارند اما مگر می‌شود ندای «یا حسین» را پنهان کرد؟ مگر می‌شود این حماسه عظیم را در پس دروغ‌های نخ‌نما شده پنهان نمود. هر چه که هست از برکت خود اهل بیت است و ما کوچک‌ترین کار را برعهده داریم. با این حال نباید از این خطر بزرگ به راحتی گذشت؛ دشمنان بدون توقف در حال تلاش برای تحریف تاریخ و کمرنگ کردن این واقعه هستند و طبیعتا ما در برابر این هجوم وظیفه‌ای داریم.\r\nسوالی که در اینجا وجود دارد این است که نقش نهادهای فرهنگی در کجای پازل اربعین قرار دارد و آنان چگونه باید دین خود به امام حسین را ادا کنند؟‌ این روزها بسیاری از دستگاه‌های فرهنگی کشورمان با برپایی موکب‌های عزاداری به ارائه خدمات به مردم مشغول هستند؛ اقدام بسیار خوبی که باید با قدرت هرچه بیشتر ادامه پیدا کند اما در کنار آن چند موضوع مهم دیگر را هم نباید فراموش کنیم که شاید مهمترین آن برنامه‌ریزی دقیق برای جاماندگان اربعینی و برپایی موکب‌های عزاداری در شهر تهران است.\r\nاول آن که چه خوب است با فرهنگ‌سازی صحیح مردم کشورمان را به شرکت در این حماسه عظیم تشویق کنیم. البته ممکن است هزینه‌های چنین سفری باعث شود تا عده‌ای از کم‌بضاعت‌های جامعه ما توانایی شرکت در این راهپیمایی را نداشته باشند و یا عده‌ای به دلیل بیماری و ناتوانی نتوانند این مسافت را طی کنند. بنابراین چه خوب است که نهادهای فرهنگی با اقداماتی این افراد را با خود همراه کنند. به عبارت دیگر مسئولیت اجتماعی ارگان‌ها و نهادهای مختلف ایجاب می‌کند در کنار کمک برای فراهم کردن زیرساخت‌ها برای اعزام بهتر مردم به کربلا، اقداماتی برای جاماندگان نیز کنند.\r\nبرای مثال، چند سالی است که راهپیمایی مردمی از میدان امام حسین علیه‌السلام تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در روز اربعین حسینی برقرار است، این سنت، امری بسیار پسندیده است و باید به دست‌اندرکاران آن خداقوت گفت. اگر چه لازم است چنین برنامه‌های خوبی بیش از این هم مورد توجه قرار گیرد تا جاماندگان نیز با قافله عزاداری امام حسین به نوعی همراه کنند. یا به عنوان مثالی دیگر چه قدر زیبا می‌شود که با سرمایه‌گذاری تعدادی خیر و همکاری ارگان‌های داخلی، چند هزار نفری به صورت رایگان به کربلا فرستاده شوند.\r\nدوم آن که در کنار شور حسینی باید شعور حسینی به جامعه تزریق شود. این وظیفه تمام نهادهای فرهنگی است که معرفت مردم نسبت به امام حسین را بالا ببرند. اگر دشمن بی‌وقفه کار می‌کند، نهادهای فرهنگی ما هم باید بدون وقفه تلاش کنند تا آن دشمنی نسبت به دستگاه اباعبدالله خنثی شود. این روزها شبهات زیادی در حال تزریق شدن به جامعه شیعیان است تا آنان را دلسرد کند. وظیفه نهادهای فرهنگی اشاعه فرهنگ حسینی و پاسخ به شبهات با استفاده از نظریات کارشناسی علما است.\r\nدر پایان باید اشاره کرد که جمعیت زائران اباعبدالله هر سال نسبت به سال گذشته در حال افزایش است. امسال تا به امروز بیش از 3 میلیون نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که بیش از 5 میلیون زائر به کربلا و نجف بروند. این رقم سال گذشته در حدود 3 میلیون بود. نکته مهم این‌جا است که این رقم مربوط به کشورمان است و چندین میلیون زائر از دیگر کشورهای جهان خود را به کربلا می‌رسانند. این مساله نشان می‌دهد که سال به سال تعداد زائران امام حسین در اربعین افزوده می‌شود و این زیارت ابعاد جهانی پیدا می‌کند. البته نباید فراموش کنیم که بسیاری از این زائران علیرغم ناامنی‌هایی که ممکن بود وجود داشته باشد، همراه با خانواده‌های خود به زیارت امام حسین رفته‌اند. این مساله نشان می‌دهد که عشق به امام حسین هر خطری که وجود داشته باشد و حتی مرزهای کشورها را کنار می‌زند. بر همین اساس، برنامه‌ریزی‌ها برای این افراد و در کنارشان جامانده‌ها باید دقیق‌تر شده و جامعیت بیشتری پیدا کند. این موضوع وظیفه و مسئولیت اجتماعی ارگان‌های مختلف و به ویژه دستگاه‌های فرهنگی است.\r\n \r\n \r\n ...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه، آیین تکریم از 35 سال تلاش رسانه‌ای یونس شکرخواه امروز سه‌شنبه با حضور محمد خدادی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام سعید رضا صدرعاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، محسن اسماعیلی عضو مجلس خبرگان رهبری، مهدی محمدی، مدیرکل روابط عمومی و اداره بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی از مدیران فرهنگی، پیشکسوتان و اساتید علوم ارتباطات در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.\r\nنام استاد شکرخواه در فرهنگسرای رسانه ماندگار می‌شود\r\nدر ابتدای این برنامه، مهدی محمدی، مدیر فرهنگسرای رسانه صحبت کرد و گفت: چند صباحی است که آقای دکتر شکرخواه روزهای پنج‌شنبه این‌جا می‌آیند و گاهی اوقات هم اجازه می‌دهند که بنده در کلاس‌شان شرکت کنم. البته باید بگویم که ذکر خاطرات سالیان دراز ایشان برای شاگرد کوچکی مثل من یک فرصت طلایی است. بنده پیشنهاد دادم که این سالن به نام استاد شکرخواه شود اما دیدم که چنین چیزی بسیار کم و کوچک است و شاید بهتر باشد همه این‌جا را به نام ایشان تغییر بدهیم. البته باید بگویم که تمام تحریریه‌های خبری ایران به نام ایشان است اما ما قصد داریم که این کار را با افتخار انجام بدهیم و بضاعت محدود ما در همین حد است.\r\n\r\nوی ادامه داد: ما در صنوف و بخش‌های مختلف پدر داریم و شاید بتوانم بگویم که آقای دکتر شکرخواه پدر و آقای ارتباطات و روزنامه‌نگاری ایران است و تا سال‌ها باید به ایشان ببالیم. نکته برجسته اخلاقی ایشان آقایی و شرافت او است؛ ایشان شرافت خاصی دارد که هر کسی او را لمس کرده است با من هم عقیده است. امیدوارم که ایشان هزار سال عمر با برکت و عزت همیشگی داشته باشد.\r\nفرهنگ در بستر ارتباطات در جامعه ما شکل گرفته است\r\nدر ادامه سید سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی صحبت کرد و گفت: همه ما می‌دانیم که اگر فرهنگ در جامعه ما شکل گرفته است در پرتو ارتباطات بوده است. اصولا فرهنگ بدون ارتباطات معنا پیدا نمی‌کند و در بستر ارتباطات انسانی است که فرهنگ خلق می‌شود. از طرف دیگر، کیفیت فرهنگ و کیفیت یک جامعه بسته به کیفیت ارتباطات آن جامعه دارد. اکنون این سوال به وجود می‌آید که ارتباطات سالم چیست؟ پاسخ به این سوال یک دنیا حرف است اما یکی از عناصر ارتباطات سالم، اخلاق انسانی و الهی است. این که با دیگران چگونه رفتار کنیم. این که افراد را براساس قضاوت‌های شخص خودمان و موقعیت‌های قومی و سیاسی و ... نگاه نکنیم بلکه به کرامات انسانی توجه داشته باشیم. بر همین اساس، احساس می‌کنم که خیلی وقت‌ها خوب است که آدم‌ها را نشناسیم و براساس این که هیچ چیز نمی‌دانیم با آنان ارتباط برقرار کنیم.\r\nوی ادامه داد: همان طور که اشاره کردم، کیفیت ارتباطات بر کیفیت فرهنگ تاثیرگذار است که یکی از شاخصه‌های آن پویایی و ماندگاری است. مطمئنا اگر یک ارتباط سالک باشد، ماندگار می‌شود. در واقع زمانی دلتنگ رسانه و ارتباط می‌شویم که ده‌ها و صدها شکرخواه در فضای رسانه‌ای ما وجود داشته باشد. یکی از چیزهایی که این روزها در رفتارهای اغراق‌آمیز ما گم می‌شود ارتباط‌مان با خدا است. نباید یادمان برود که خداوند چه نقشی در ارتباطات روزانه ما دارد. من احساس می‌کنم که واقعا نیازمند آموزش و تعلیم در حوزه ارتباطات انسانی هستیم تا بدانیم که چگونه در کنار هم آسایش داشته باشیم و احساس نگرانی نکنیم.\r\nیونس شکرخواه پایه‌‌گذار روزنامه‌نگاری برخط در ایران است\r\nعاملی در توصیف یونس شکرخواه گفت: آقای دکتر شکرخواه پایه‌گذار روزنامه‌نگاری بر خط در ایران هستند؛ چه از آن زمان که در جام‌جم بودند و چه بعدا که به همشهری آنلاین رفتند، این موضوع را دنبال می‌کردند. البته باید بگویم که ایشان در ادامه مسیری که در روزنامه‌نگاری برخط و تفاوت‌های آن با روزنامه‌نگاری سنتی داشتند،‌ به روزنامه‌نگاری هوشمند رسیده‌ و بر روی آن کار می‌کنند. در روزنامه‌نگاری هوشمند، یک بسته هوشمند خبری و اطلاعاتی چیده می‌شود و سازه‌ای براساس آن شکل می‌گیرد که برجسته‌سازی‌ها، تیترهاو ... در آن شکل می‌گیرد. این روزها، هوش مصنوعی قدرت زیادی در دنیا پیدا کرده است و حجم زیادی از تولید ملی ناخالص کشورها تحت تاثیر هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی به دنبال این است که رفتار و فکر انسان را تکرار کند. این هوش مصنوعی در روزنامه‌نگاری هوشمند نیز کاربردهای فراوانی دارد و امیدوارم با حضور بزرگانی مثل ایشان به تدریج به سمت روزنامه‌نگاری هوشمند حرکت کنیم.\r\n\r\nدبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: آقای شکرخواه یک دوست مهربان است. بنده 17-18 سال است که با او آشنا شدم. مهم‌ترین چیزی که در مورد ایشان می‌توانم بگویم این است که او آدم اخلاقی است، در رفاقت ثابت قدم است و وجه اخلاقی ایشان است که کیفیت ارتباطات را برایش فراهم کرده است. او تاکنون در هرجایی که حضور داشته است، آبروی کسی را نریخته و نگفته است که فلانی،‌ فلان کار را انجام داده است. او هرگز در همشهری آنلاین اجازه آبروریزی به کسی را نداد حتی اگر آن شخص اشتباهی را مرتکب شده بود. متاسفانه این روزها از این‌گونه اخبارهای زرد زیاد می‌بینیم. این خبرها باعث آزار مردم می‌شود و ما اجازه نداریم که با قلم خود کسی را بیازاریم. ایشان همیشه بر درست‌نویسی، راست‌نویسی و پرهیز از هر راست‌نویسی تاکید دارند. رسانه عمومی کمی باید حس دلبستگی مردم را تقویت کند. البته منظورم این نیست که بگویید همه چیز خوب است اما اگر یک روزنامه نقد می‌کند باید به حل مساله کمک شود. نقدهای تلخی که به غیر از ناامیدی ثمر دیگری ندارد، هیچ فایده‌ای ندارد. علاوه بر این، آقای شکرخواه هیچ‌گاه در ظرف احزاب سیاسی نرفت. او متعلق به هیچ حزب سیاسی نبوده و جانبداری نکرد. تاکنون در قلم ایشان ندیدم که بخواهد ابزار احزاب سیاسی شود. در پایان و در پاسخ به کسانی که می‌گویند آقای شکرخواه بازنشسته شده است باید بگویم که ایشان بازنشسته نشده و در دانشگاه تهران فعالیتش ادامه دارد. او یک شروع تازه دارد و امیدواریم که بتوانیم از او بهره‌مند شویم.\r\nدر ادامه این مراسم، سعیدرضا عاملی با ارائه یک هدیه یادگاری از زحمات یونس شکرخواه تقدیر کرد.\r\nپیام وزیر ارشاد به یونس شکرخواه؛‌ تعالی فرهنگ در جامعه ارتباط مستقیم با دغدغه‌مندان این حوزه دارد\r\nبخش بعدی این مراسم،‌ اختصاص به قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشت. عباس صالحی، پیامی را برای این مراسم گرامیداشت خطاب به یونس شکرخواه نوشته بود که توسط سید مهدی طباطبایی قرائت شد:‌\r\n\r\nتعالی عرصه فرهنگ در یک جامعه ارتباط مستقیم با فرهیختگانی دارد که دغدغه پیشرفت فرهنگ و جامعه را دارند و جناب آقای یونس شکرخواه یکی از همان فرهیختگان دغدغه مند است. ایشان در هر جایگاهی، از روزنامه نگار گرفته تا مدرس دانشگاه، از مدیر رسانه تا مشاور ارتباطی همواره تلاش کرده تا آنچه در راستای خدمت به مردم و پاسداری از ازرشهای انسانی است محقق شود. نقش معلمی ایشان در عرصه علم ارتباطات به ویژه در توسعه ارتباطات الکترونیکی و روزنامه نگاری برخط بر همه فعالان این عرصه روشن و واضح است. معلمی که کلاس درسش محدود به دانشگاه نشد و نیست و از هر فرصت و ظرفیتی برای آموزش نسل تازه استفاده کرده ،اکنون چون درختی مهربان سایه اش را بر چند نسل از شاگزدانش خود گسترانیده است. قدمشان قائم و سایه‌شان مستدام.\r\nمشکل امروز روزنامه نگاری دفن تجربه‌ها است\r\nسخنران بعدی این مراسم،‌ سید فرید قاسمی بود. او گفت: روزنامه‌نگاری ایران حرفه مظلومی است و این مساله برای امروز و دیروز نیست. اولین روزنامه‌نگار ایران 18 سال در صف تک نفره صدور مجوز بود و وقتی توانست مجوز بگیرد و روزنامه چاپ کند، 3 سال بعدش روزنامه او تعطیل شد و مسئول وصول مطالبات شهرداری تهران شد. این کم لطفی به روزنامه‌نگاران ادامه داشت. اهل علم برای متمایزکردن خود، به روزنامه‌نگاری نگاه‌های عجیب و غریبی دارند و این روند ادامه دارد و امروز هم می‌بینیم که در مورد روزنامه‌نگاری حرف‌های ناصواب بسیار زیادی زده می‌شود. کسانی که از دل تحریریه‌ها جدا شدند، هیچ علاقه‌ای نداشتند که جدا شوند اما زمینه و زمانه برای ادامه کارشان نمی‌دیدند. متاسفانه به راحتی سرمایه‌های روزنامه‌نگاری را از دست می‌دهیم و برای این اوضاع باید فکری کرد. امروز شاید مشکل روزنامه‌نگاری کاغذ باشد اما فراتر از آن دفن تجربه‌ها است باید فکری کنیم که تجارب روزنامه‌نگاری دفن نشوند. مشکل ما تهی شدن تحریریه‌ها از شکرخواه‌ها و تلاش برای بازنشسته کردن آنان است.\r\nدر ادامه سید محمود دعایی صحبت کرد و در سخنانی کوتاه گفت: آقای شکرخواه از دانایانی است که در کنار دانایی انصاف و ادب دارد. باید بگویم که بنده هیچگاه از ایشان کلمه تلخی نشنیدم و امیدوارم که در آموزش‌ها و اداره هر محفلی که هستند، توفیق داشته باشند و عناصری مثل خودشان را تشویق کنند.\r\nیونس شکرخواه جمع دو ویژگی مهم است؛ دانش و منش\r\nمحسن اسماعیلی سخنران بعدی این مراسم بود. او گفت: آقای یونس شکرخواه را به دو ویژگی می‌ستایند؛ اولین ویژگی دانش برتری است که ایشان دارند. باید بگویم که ایشان از شناخته شده‌ترین اساتید دانش ارتباطات هستند و در کنار این دانشمندی هنرمند نیز هستند. ایشان شاگردان باارزش و پرشماری تربیت کردند و در فناوری‌های نوین در رسانه نیز نقش بسیار مهمی ایفا کرده‌اند. دومین ویژگی آقای شکرخواه، منش ایشان است. این فروتنی و بی‌ادعایی، کیمیایی کم‌یاب و نایاب است که در وجود یونس شکرخواه وجود دارد. باید اعتراف کنم که ایشان به رغم جایگاه علمی والایی که دارند همیشه همه او را به تشنه بودن برای کسب علم و اطلاعات بیشتر می‌شناسند. البته او همیشه خندان و خوشرو نیز هست. او در زندگی کاری خود فراز و نشیب‌های زیادی را دیده است اما هیچگاه گره بر پیشانی خود ننداخته است. این ویژگی‌هایی است که در وجود آقای شکرخواه وجود دارد. با این حال چیز دیگری است که او را در چشم من بزرگ کرده است.\r\n\r\nوی تاکید کرد: چیزی که یونس شکرخواه را در چشم من بزرگ کرده نه دانش او است و نه منش او بلکه جمع بین این دو صفت است. بنده به احترام کسی به اینجا آمدم که جامع دانش و منش و پیوند بین علم و اخلاق است. بدون تعارف می‌گویم؛ شاید کسانی باشند که علم بسیار بالایی داشته باشند و حتی شاید کسانی باشند که منش بسیار خوبی داشته باشند اما مهم این است که شکرخواه این دو ویژگی را با هم جمع کرده و در عین حال که یک استاد است، انسانی بی‌نهایت فروتن می‌باشد. به نظرم این مساله بزرگ‌ترین ارزش او است.\r\nاسماعیلی در پایان صحبت‌های خود گفت: پیشنهاد می‌کنم که این دست جلسات فصلی یکبار برای تقدیر و تجلیل از این اساتید تشکیل شود. بهانه این جلسات،‌ شخصیت بزرگ این افراد است. آنان الگوهای خوبی هستند که نباید از دست بروند.\r\nشکرخواه را همیشه حافظ منافع کشور دیدم\r\nسپس نوبت به فرشاد مهدی‌پور، مدیر مسئول روزنامه صبح‌نو رسید تا سخنانی را بیان کند. او گفت: کتاب معرف آقای شکرخواه کتاب خبر ایشان است که برای بنده یک کتاب درسی بوده است. ایشان امتداد بین چاپ و کاغذ و روزنامه‌نگاری آنلاین را برقرار کرد. در این جلسه مطرح شد که آقای شکرخواه هیچگاه حزبی نبوده و عضو هیچ حزبی نیست اما باید اشاره کنم که ایشان را همیشه حافظ منافع کشورمان دیدم.\r\nایجاد پلی میان روزنامه‌نگاری حرفه‌ای و کلاسیک توسط یونس شکرخواه\r\nدر بخش بعدی این برنامه، هادی خانیکی که از همکاران قدیمی یونس شکرخواه است،‌ صحبت کرد و گفت: آشنایی من با آقای شکرخواه به دوران اوایل پیروزی انقلاب برمی‌گردد؛ جایی که هر دو معلم بودیم اما علاقه فرامعلمی نیز داشتیم. ایشان کار ترجمه انجام می‌داد و من هم کار فرهنگی و سیاسی را دنبال می‌کردم. اگر بخواهم ویژگی کاری ایشان را برشمرم باید اشاره کنم که ویژگی‌های روزنامه‌نگاری یونس شکرخواه باز کردن پای عناصر و مولفه‌های جدیدی به روزنامه نگاری است. او تلسط بسیار خوبی به زبان دارد و از هنر ترجمه خود برای ورود مباحث جدید به روزنامه‌نگاری در کشورمان استفاده کرد. من فکر می‌کنم که ایشان به مثابه پلی بین روزنامه‌نگاری حرفه‌ای و آکادمیک بود و در جهت ارتقای روزنامه‌نگاری از شیوه کلاسیک به روش نو و آنلاین تلاش بسیاری کرد.\r\n\r\nوی ادامه داد: از نظر اخلاقی نیز باید بگویم که تاکنون ندیده‌ام ایشان برای کسی بدخواسته و یا شکایت کسی را کرده باشد. او بسیار خیرخواه است و این ویژگی خصوصیت بسیار مهمی است. به نظرم روزنامه‌نگاری امروز ما نیازمند کسانی است که به دنبال هم‌گرایی باشند و به جای حرکت بر روی شکاف‌ها به روی پیوست‌ها حرکت کنند. من فکر می‌کنم که لازم است این گرایش‌های هم‌دلانه را تقویت کنیم و این دوستی‌ها را فرابخشی نماییم. شاید بهتر باشد که ایشان از پل بودن خود برای این تحقق این مساله نیز استفاده کند.\r\nسواد یونس شکرخواه در خبر از هر کس دیگری بالاتر است\r\nحسن نمک‌دوست سخنران دیگر این مراسم بود. او گفت: قطار جهان برای این که بخواهد حرکت کند باید در هر لحظه در جریان تمام اتفاقات قرار بگیرد. به نظرم ما اهالی رسانه،‌ دانشمندان زندگی روزمره هستیم و جریان زندگی هم بر همین اساس جریان دارد. باید دقت داشت که از جمله مهمترین منایع مطالعاتی در هر رشته، رسانه‌ها هستند.\r\nوی ادامه داد: یک مساله را نباید فراموش کنیم و آن هم این است که ما روزنامه‌نگاران شناخت روزمره خود را در اختیار همگان قرار می‌دهیم و در حقیقت به همه می‌گوییم که بیایید و از همه تلاش ما بهره‌مند شویم. ما هیچ کسی را در این زمینه محدود نمی‌کنیم. در این میان، عده‌ای دانشمند هم داریم که بسیار بیشتر از بقیه تلاش می‌کنند. آنان این قدر تلاش می‌کنند و نتایجش را در اختیار ما قرار می‌دهند که تعهد ما به واقعیت بیش‌تر شود. اگر در رسانه کاوش کنید، مهم‌ترین چیز خبر است و بقیه قالب‌ها نظیر گزارش، مقاله، یادداشت و ... فرزند خبر است. بنابراین سازه اصلی در کار ما خبر است. دکتر شکرخواه متخصص و دانشمند عرصه خبر است و در حقیقت دانشمند مهمترین سازه‌ای است که همه ما هر روز با آن سروکار داریم و کار می‌کنیم. سواد او در زمینه خبر قطعا از همه ما بالاتر است.\r\n\r\nوی اضافه کرد: به نظرم یکی از معضلات جدی ما این است که خبر در فرآیند طبیعی خود در جامعه جاری نمی‌شود. هر مشکلی که در جامعه ما پدید می‌آید، وجه مهمی از آن بی‌خبری است. ما احتیاج به اشخاصی نظیر یونس شکرخواه داریم که این وجه جبران شود. در این جلسه مباحثی پیرامون روزنامه‌نگاری سنتی و مدرن مطرح شد؛ باید به شما بگویم که چنین چیزی اشتباه است و روزنامه‌نگاری همیشه مدرن بوده و هست چرا که با خبر سرو کار دارد و خبر باید همیشه دقیق، صحیح و به روز باشد.\r\nتقدیر از شکرخواه، تقدیر از اهالی رسانه است\r\nمحمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد دیگر سخنران این جلسه بود. او گفت: جامعه مطبوعاتی ایران را جامعه غنی، قدیمی، پویا و موثر می‌دانم. درست است که به لحاظ کمی رسانه را توسعه داده‌ایم اما باور کنید که به همان میزان عمیق است که شاهد مثال آن مراسم امروز و مهمانانش است. مراسم امروز به نمایندگی از جامعه رسانه‌ای برگزار شده است و حتی معتقدیم که همه افراد باید در آن صحبت کنند.\r\nوی ادامه داد: ایران امروز محصول اقتدار و همبستگی است. ما در روزهایی هستیم که قدرت کشور ما در افکار مردم است و این افکار است که اراده مردم را تعریف می‌کند. بر همین اساس،‌ تقدیر از آقای یونس شکرخواه، تقدیر از اهالی رسانه است چرا که او برگرفته از دل اهالی رسانه است.\r\nخدادی بیان داشت: برای تصور آقای شکرخواه یک مثلث را بیان می‌کنم. اولین ضلع آن اخلاق است که ایشان الگوی بسیار خوبی در این زمینه است. نیاز امروز رسانه ما اخلاق است. ضلع دوم مهارت است. ما اکنون بحران مهارت در رسانه را داریم؛ هزاران فارغ‌التحصیل رسانه داریم اما باید بگردیم تا یک دبیر و سردبیر خوب پیدا کنیم. آقای شکرخواه مهارت بسیار ویژه‌ای نیز دارد. ضلع سوم نیز دانش است. آقای شکرخواه دانش و روزآمدی فراوانی دارد که نقطه مثبت او است. ما به این 3 ضلع در رسانه به شدت نیاز داریم.\r\n\r\nاو در پایان گفت: 3 نهاد فرهنگسرای رسانه،‌ نشرآوران و دفتر مطالعات رسانه گردهم جمع شده‌اند که در موضوع رسانه برنامه‌ریزی کنند تا فکر کنیم که چه باید بکنیم. معاونت مطبوعاتی نیز برای ایجاد تعامل بین آنان کار می‌کند. تقدیر از یونس شکرخواه تقدیر از همه کسانی است که به رسانه فکر می‌کنند و در آن تلاش می‌نمایند.\r\nپس از پایان سخنرانی‌ها مراسم تقدیر از یونس شکرخواه آغاز شد و نهادهای مختلف نظیر فرهنگسرای رسانه، روزنامه جام‌جم، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و ... هدایایی را به رسم یادبود به این روزنامه‌نگار باسابقه کشورمان دادند.\r\nشکرخواه: ما بازنشسته نمی‌شویم؛‌ بازایستاده‌ایم\r\nدر پایان این مراسم، یونس شکرخواه صحبت کرد و ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این برنامه گفت: دوست داشتم که این برنامه در خانه‌ای که 10 سال در آن حضور داشتم یعنی همشهری برگزار می‌شد. در مورد صحبت‌های این دوستان باید بگویم که بنده حاصل جمع همین دوستان هستم که حرف زدند و از کره دیگری نیامده‌ام. بنده ذکاوت و سرسختی را از آقای خانیکی یاد گرفتم، تکنیک را از فریدون صدیقی آموختم، بزرگمنشی را از آقای دعایی فرا گرفتم و ...\r\n\r\nوی ادامه داد: بنده و هم نسل‌های من وابسته به جاه و مقام نیستیم. ما هیچ‌گاه فرد نبوده و نیستیم و با دوستانم بزرگ شدم. نسل ما نسل حاصل جمع است و ما قدر یکدیگر را دانستیم. ما همیشه ترجیح می‌دادیم که تجربه‌هایمان را در اختیار سازمان‌هایمان قرار بدهیم. در همین‌جا باید بگویم که ما بازنشسته نمی‌شویم و بازایستاده‌ایم. ما می‌توانیم تجربه‌هایمان را مدون کنیم، باز هم ترجمه کنیم و در کلاس‌هایمان حرف بزنیم. اگر به ما فرصت بدهید، حاضریم برای شرح عکس‌، 10 کتاب بنویسیم.\r\nشکرخواه در پایان گفت: ما بازنشسته نمی‌شویم. هر کدام از ما در حال ترجمه هستیم و ایده‌های جدیدی را در ذهن پرورش می‌دهیم. ما معتقدیم که روزنامه‌نگاری می‌کشد مگر آن که با آن زندگی کنید.\r\n \r\n \r\n ...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه، مراسم رونمایی از کتاب «313 بدری» شامگاه دیروز با حضور محسن آتشکار، نویسنده کتاب، فرشته روح‌افزا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعی از علاقه‌مندان در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.\r\nدر ابتدای این جلسه، جمال صمدی، ویراستار این کتاب صحبت کرد و گفت:‌ در مورد کتاب 313 بدری باید بگویم که این کتاب ماحصل جمع‌آوری 21 سال سخنرانی‌های یک استاد بزرگ است که توسط آقای نصیرزاده انجام شده و باید از ایشان تشکر کرد. مبنای این کتاب این است که عالمانه زیست کنیم. برای این کتاب زحمت علمی کشیده شده است و این موضوع بسیار مهم است. در ابتدا قرار بود که کتاب با معیار انسانیت چاپ شود و نام آن هم همین بود اما بنا به دلایلی نام آن به 313 بدری تغییر نام داد. در کتاب 10 مکتب فکری بیان شده است. اولین قدم کتاب ایجاد هویت فردی است. ما بعد از مدرنیته دچار یک مشکل بزرگ شدیم. مشکلی که شرق را به اضمحلال کشاند و اثرات مخربی داشت. سپس به هویت دینی فردی می‌رسیم که در آن مشکل داریم. در این کتاب، دو کلیدواژه مهم وجود دارد یکی صالح بودن و هویت فردی و دیگری مصلح بودن و هویت اجتماعی است. چیزی که این کتاب معرفی کرده است، عبور از هویت فردی و رسیدن به یک هویت کارآمد اجتماعی است. برهمین اساس، در این کتاب پس از پیدا کردن عوامل صالح بودن، به مصلح بودن رسیده است.\r\n\r\nفرشته روح‌افزا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این نشست گفت: در فضای زندگی افراد جامعه‌مان، جای خالی قرآن به شدت دیده می‌شود و در یک کلمه دشمن فرهنگی ما، کامیون کامیون زباله می‌ریزد و اگر ما چیزی جمع می‌کنیم با یک موچین و آن هم دانه‌دانه است. در حقیقت، تا این اندازه سرعت ما کم است. باید بگویم که دشمن همه تجهیزات خود را به کار گرفته است و جای خالی خواندن و تدبر در قرآن در زندگی همه‌مان به شدت احساس می‌شود. کتاب‌هایی نظیر «313 بدری» می‌تواند این خلا را پر کند.\r\nوی ادامه داد: همه شما فضای این روزهای جامعه ما را می‌دانید. هر جور که بخواهیم کار فرهنگی انجام بدهیم،‌ از آن‌جا که دشمن ابزارهای مختلفی نظیر تلگرام،‌ اینستاگرام و ... را دارد به نوعی حرف اول را می‌زند. علاوه بر این، کتاب‌هایی هم که در دسترس مردم است به گونه دیگری است. برای مثال، در نمایشگاه کتاب امسال، ما 20 کتاب ضد حجاب را دیدیم. حال اگر بیاییم و 5 تای آن را ببندیم می‌بینیم که 50 تای دیگر می‌نویسند. در راستای سند 2030 هم قدم‌های سنگینی در حوزه فرهنگ برداشته می‌شود که جای تاسف دارد. در حوزه رسانه نیز به شدت مشکل داریم. برای مثال، آیا در فیلمی شانیت یک زن باحجاب را دیده‌اید؟ ما فیلم‌های آن‌چنانی داریم، کسانی هم هستند که برای اسکار فیلم می‌سازند اما چه کسی آمده است از این زاویه نگاه کند که وقتی حضرت مریم با خداوند مناجات می‌کرد چگونه بود؟ یا کسی به دختران شعیب و حیای آنان که قرآن بدان اشاره کرده توجه کرده است؟ دختران ما زنانی مثل آسیه، مریم و بقیه زنان قرآنی را نمی‌شناسند. اکنون موفق شدند که 3 هزار صندلی برای زنان در ورزشگاه بگیرند. یک خانم در توئیتر خود گفته است که می‌خواهم همراه با همسر و پسرم بازی را ببینم. سپس موضوع اختلاط در ورزشگاه را مطرح می‌کنند. این موضوع منجر به طلاق و متلاشی شدن خانواده می‌شود.\r\n\r\nروح‌افزا تاکید کرد: فکر می‌کنم کتابی که این چنین بیاید و آیات قرآن را تبیین کند، کم داریم. البته باید بگویم این‌چنین نیست که بچه‌های ما نخواهند بفهمند. این دست کتاب‌ها بیش از این جا دارد و باید بیش‌تر از این‌ها آن را وارد جامعه کنیم. به نظرم در این فضای فرهنگی هر کسی هر کاری که از دستش برمی‌آید باید انجام بدهد چرا که با فضای فرهنگی خستگی‌آوری به ویژه در حوزه خانواده روبه‌رو هستیم. وقتی در یک جامعه حیای زن شکسته شود، چکش شکسته شدن بنیان آن خانواده زده می‌شود.\r\nاین عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: باید بگویم که همه جوامع دنیا تشنه فرهنگ ناب اسلام هستند، تشنه حقیقت ناب ائمه هستند و ائمه زبان گویای قرآن می‌باشند.\r\nسخنران بعدی این جلسه، محسن آتشکار، نویسنده کتاب «313 بدری» بود. او گفت: «بدر» یعنی ماه تمام و علت نامگذاری این کتاب به 313 بدری این بود که مقام معظم رهبری در یکی از کتاب‌های خود به عنوان یک دغدغه فرهنگی می‌فرمایند که ما نیاز به 313 بدری داریم، نه اُحدی و ...\r\n\r\nوی ادامه داد: بنده یک جلد از این کتاب را به مقام معظم رهبری داده‌ام که نقطه نظراتشان را بیان کنند. همچنین یک نسخه از این کتاب را به رئیس قوه قضائیه نیز داده‌ام. البته این که چه شد چنین کتابی نوشتم و محتویات آن چگونه است، در جلسات دیگری توضیح خواهم داد. من فکر می‌کنم که ما نیاز به خوانش کتاب داریم نه فروش آن. معتقدم که جامعه دینی مانند رگ‌های یک بدن است. کتاب 313 بدری می‌خواهد بگوید که اگر این رگ‌ها دچار انسداد شوند، باید فاتحه آن جامعه را خواند. باید روح مسئولیت‌پذیری، تعهد و ... را در جامعه‌مان افزایش بدهیم.\r\nآتشکار تاکید کرد: البته این کتاب از نظر متن و املایی بی‌عیب نیست و کمکمان کنید که بهبود یابد. شهید مطهری می‌فرمایند که یک قطار تا زمانی که ایستاده است، همه بچه‌ها برای مسافرین آن دست تکان می‌دهند اما همین که راه افتاد، همه بدان سنگ می‌زنند. وقتی کسی حرکت کرد، حتی اگر ریلش خراب بود به او سنگ نزنیم و خسارت به او وارد نکنیم.\r\nدر پایان این مراسم، با حضور نویسنده کتاب، فرشته روح‌افزا و علاقه‌مندان از کتاب «313 بدری» رونمایی شد.\r\n\r\n ...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه، آیین نکوداشت دکتریونس شکرخواه، استاد ارتباطات و روزنامه نگار پیشکسوت و شناخته‌شده کشور فردا سه‌شنبه ١٦ مهرماه به همت معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد و همراهی فرهنگسرای رسانه و موسسه نشرآوران برگزار می‌شود.\r\nدر این مراسم که از ساعت ١٠ صبح در فرهنگسرای رسانه آغاز می‌شود، جمعی از علاقمندان، دانشجویان، روزنامه‌نگاران، اساتید ارتباطات و مسئولان کشور حضور خواهند داشت.\r\n دکتریونس شکر خواه به تازگی و پس از سال‌ها فعالیت در مطبوعات به درجه بازنشستگی نائل شده است. وی در سال‌های پایانی پیش از بازنشستگی در موسسه مطبوعاتی همشهری به فعالیت مشغول بود.\r\n علاقه مندان جهت حضور در این مراسم می توانند به فرهنگ سرای رسانه واقع در خیابان پاسداران، خیابان شهید گل نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا مراجعه کنند.\r\n...
در رونمایی از «طلوع روز چهارم» و «حاء مشدد» مطرح شد:

یکی از دشواری های کار مذهبی، مصیبت دسترسی به منابع و اسناد است

سید مهدی شجاعی گفت: یکی از دشواری های کار مذهبی، مصیبت دسترسی به منابع و اسناد است. این عزیزان برای تک تک جملات کتاب هایشان سراغ منابع رفته اند که کار جانفرسایی است.

به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه، دو داستان از تازه ترین منشورات نشر نیستان با نام های طلوع روز چهارم وحاء مشدد در  فرهنگ سرای رسانه با حضور سید مهدی شجاعی، قاسمعلی فراست، امیر دژاکام، سید علی شجاعی، جواد جزینی، علی آقاغفار و نویسندگان آثار و با اجرای اسماعیل باستانی رونمایی و بررسی شد.

در این نشست ابتدا امیر دژاکام درباره دین گفت: وقتی به فهمی از دین رسیدیم، می توانیم بگوییم که ادبیات دینی مهم است یا نه؟ پاسخ سئوال درباره این که نوشتن داستان های دینی به درد کسی می خورد؟ بله/ نه است؛ یعنی بنا بر شرایط خاص، تغییر می کند.

در ادامه ، فاطمه سلیمانی ازندریانی و عترت اسماعیلی درباره چگونگی شکل گیری این کتاب ها توضیحاتی ارائه دادند.

سلیمانی ازندریانی گفت: این سومین کتابی است که در حوزه ادبیات دینی نوشته ام و انتشارات نیستان با توجه به شناختی که از علایق من در این حوزه داشت، نوشتن آن را به من سفارش داد.

عترت اسماعیلی نیز توضیح داد: من برای برنامه رادیو هفت در ایام محرم متن هایی را می نوشتم که مورد توجه قرار گرفت و مجموعه ای از آن ها را برای نشر نیستان فرستادم. آقای سید علی شجاعی آن ها را خواند و مورد توجهشان قرار گرفت لذا چون معلم انشا هستم، از ایشان خواهش کردم کارگاه داستان نویسی برای شاگردان دبیرستانم برگزار کنند. در این کارگاه من هم چیزهای زیادی آموختم و منجر به پیشنهاد ایشان برای نوشتن داستانی درباره زندگی حکیمه خاتون شد. ایشان بزرگوارانه دست من را گرفتند و به کلماتم جان دادند تا این داستان شکل گرفت.

در ادامه قاسمعلی فراست در پاسخ به این سوال که «چرا باید داستان حاء مشدد را خواند؟» گفت: ابتدا باید مقدمه ای را ذکر کنم. نوشتن داستان درباره موضوعات دینی مشکلات زیادی دارد. در دنیای معاصر، دو گروه به نوشتن داستان مذهبی رو می آورند. یکی از این دسته ها کاسبان دین هستند که این دو نویسنده اصلا در این گروه جا نمی گیرند. نوشتن داستان دینی چون پژوهش محور است با سختی های خاصی همراه است. در داستان های دینی چون خواننده موضوع داستان را می داند، دنبال انتهای داستان نیست و نویسنده باید ترفندهایی به کار ببرد که خواننده داستانش را دنبال کند.

وی ادامه داد: در داستان تاریخی معیارهای خاصی وجوددارد که نمی توان آن را با معیار تاریخ بسنجیم و باید با همان معیارهای داستانی سنجیده شود لذا نویسنده می تواند در جاهایی به شرط این که با تاریخ در تضاد نباشد، تغییراتی را در روایت خود ایجاد کند.

امیر دژاکام نیز در ادامه پاسخ به این سئوال گفت: تاریخ، تاریخ است و داستان، داستان. کسی که دنبال تاریخ باشد، تاریخ می خواند ولی متن هایی که پیش روی ماست، داستان است. طبیعی است که رسیدن به فهم مشترک بین انسان ها سخت است و همین تفاوت هاست که زندگی را زیبا می کند.

وی با اشاره به این که حافظ شیرازی فقط یک کتاب دارد و به قول یکی از دوستان، اگر امروز بود نمی توانست عضو کانون نویسندگان شود چون شرط عضویت در این کانون، داشتن حداقل دو کتاب است! گفت: خیلی ها صد کتاب داشته اند اما ماندگار نشده اند. کارهای ضعیف در طول تاریخ به مرور از بین می روند و این، یک ممیزی طبیعی است.

فراست سخنانش را درباره حاء مشدد اینگونه ادامه داد: پژوهش برای این داستان بسیار سخت است و من دست نویسنده آن را می بوسم. کتاب با سکوی پرتابی بسیار خوب آغاز می شود و با تعابیری مانند آن به پایان می رسد. ویژگی دیگر این کتاب، شخصیت دختر جعفر کذاب است که به رغم خباثت پدرش، بسیار دوست داشتنی است. اسم کتاب هم زیباست و از ابتدای نام های حکیمه خاتون و حُدیثه تشکیل شده و در طرح جلد کتاب هم این دو نام به خوبی و زیبایی طراحی شده است. در مقابل، لیلا که همسر یکی از نگهبانان امام است، آدمی خشمگین و خبیثی است.

امیر دژاکام نیز ادامه سخنانش را به تعریف انواع فهم اعم از عقلانی و احساسی اختصاص داد و گفت: ما در اثر هنری می توانیم احساسی عمل کنیم یا عقلانی. اگر بخواهیم با جهان ارتباط برقرار کنیم، باید در نوشته هایمان فاکتور عقلانیت را مدنظر داشته باشیم. عقلانیت، مکمل احساس است و امروزه به آثاری نیاز داریم که بر اساس عقلانیت نوشته شود و فقط احساسی نباشد.

دژاکام همچنین تصریح کرد: متن هر دو کتاب ظرفیت صوتی شدن را دارد و اگر نسخه صوتی آن ها تهیه شود حتما مورد توجه قرار می گیرند.

فراست درباره «ای کاش های داستان» حاء مشدد گفت: در شروع داستان با چند شخصیت ناگهانی روبرو می شویم که معرفی کاملی ندارند و ممکن است خواننده آن ها را در روند داستان گم کند. کتاب به رغم شروع بسیار زیبایی که دارد در ادامه سخت خوان می شود و این به خاطر برخی شخصیت های برساخته است. به نظرم نویسنده در بازخوانی دوباره کتاب وقت کمی گذاشته چون هنوز جملات ثقیلی وجود دارد که می شود آن ها را اصلاح کرد. ما با نوشتن داستان مذهبی قرار است به انسان های مذهبی اضافه کنیم و به همین خاطر باید از فضای احساسی خارج شویم.

در بخش بعدی برنامه، امیر دژاکام گفت: این دو نویسنده از یک آبشخور مشترک نوشیده اند که حاصل از فرهنگ شرق است. در آثار داستانی شرق مثل هزار و یک شب و طوطی نامه و امثال آن، شاهد تولد قصه ها در هم هستیم و قصه ها مثل آثار غربی، حالت گذشته، حال و آینده ندارد و به صورت حلقوی، زمان ها جابجا می شود. در شرق، قصه ها ماتریالیستی و علت و معلولی نیستند و هر جا که نیاز باشد، حادثه ای شکل می گیرد. به نظر من «طلوع روز چهارم» کتاب راحت خوانی است.

قاسمعلی فراست، نویسنده و استاد داستان نویسی درباره «طلوع روز چهارم» گفت: این کتاب علی رغم حجم زیادی که دارد، خوشخوان است. این کتاب وضع حمل فاطمه بنت اسد را با زبان حال و در زمان حال بیان کرده است و این به ما کمک می کند که ببینیم شخصیت داستان چگونه قدم به قدم جلو می رود. نویسنده در این داستان مادرهای مشابه را در طول تاریخ پیدا کرده و در دل داستان آورده است. روزه سکوت فاطمه بنت اسد نیز از نکته های زیبای این داستان است.

فاطمه سلیمانی ازندریانی در این بخش ضمن توضیحاتی درباره شکل گیری «طلوع روز چهارم» گفت: قرار بود یا داستان فاطمه بنت اسد را بنویسم و یا داستان آن چهار بانو را به صورت داستان های کوتاه بنویسم که تصمیم گرفتم ترکیبی از این موضوعات را به صورت رمان بنویسم چون در دوران فعلی رمان بیشتر مورد توجه خوانندگان است.

فراست درباره «ای کاش های» طلوع روز چهارم تصریح کرد: در جاهایی از داستان ظرفیت تعلیقی خوبی وجود داشته که نویسنده آن را رها کرده است. در صفحه ۲۰۱ مسئله و کششی برای ادامه داستان نداریم اما ناگهان وضعیت تغییر می کند. شهامت نویسنده به این است که تا جایی که به داستان ضربه نمی زند، کلمات اضافی را از داستانش بردارد و نوشته اش را مینیاتوری و ریزبافت کند. صفحه ۲۳۶ ابتدای فصل شروع خوبی دارد اما در برخی از فصل ها با شروع های خوبی روبرو نیستیم.

دژاکام در ادامه نکته ظریفی را بیان کرد و گفت: همه تجربیات با زبان منتقل می شود و اگر زبان الکن باشد، تجربیات به خوبی منتقل نمی شود. زبان باید با واژگان درست، تجربه شهودی ما را منتقل کند. به نظر من هر نویسنده ای باید مجموعه کتاب های سعدی را با دقت بخواند چون در این انتخاب زبان و نحوه استفاده از آن بسیار راهگشاست.

سید مهدی شجاعی نیز که اواخر برنامه در سالن حضور یافت به روی سن رفت و گفت: یکی از دشواری های کار مذهبی، مصیبت دسترسی به منابع و اسناد است. این عزیزان برای تک تک جملات کتاب هایشان سراغ منابع رفته اند که کار جانفرسایی است. مصیبت امروز ما هم فضایی است که نویسنده باید خلق کند چون ذهنیت مخاطب امروزی بکر و بدون پیش فرض نیست. حضرت موسی با خداوند گفتگوهای جالبی دارد و خداوند در یکی از این گفتگوها می گوید: کاری کن که بندگانم من را دوست داشته باشند.ارائه تحلیل های درست و مقابله با تحریف ها بزرگترین نقش این نویسندگان است.

در پایان این مراسم، از کتابهای طلوع روز چهارم و حاء مشدد رونمایی شد، پوستر آیین رونمایی توسط حاضران امضا شد و همه حضار به اتفاق عکسی یادگاری به ثبت رساندند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *