به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، همزمان با شیوع بیماری کرونا، کلاس‌های آموزشی همه مراکز زیر مجموعه سازمان فرهنگی هنری به‌صورت آنلاین در فضای مجازی و در قالب «جشنواره خدمت» ادامه پیدا کرد. \r\n\r\nفرهنگ‌سرای رسانه نیز علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی و برنامه‌های فرهنگی برخط، بنابر رسالت و موضوعیت خود اقدام به تولید محصولات چندرسانه‌ای ازجمله کلیپ، پادکست، ویدئوکست، فوتوتیتر و ... با موضوع آموزش اصول بهداشتی برای مبارزه با کرونا کرد.\r\n\r\n«جشنواره خدمت» از ۱۹ اسفندماه سال ۱۳۹۸ آغاز شد و با بررسی عملکرد رسانه‌ای، فرهنگی و آموزشی تمام مراکز فرهنگی هنری سطح شهر تهران، فرهنگ‌سرای رسانه را به عنوان رتبه نخست در مجموع شاخص‌ها معرفی کرد. \r\n\r\nشاخص‌هایی چون کیفیت، کمیت تولیدی، بازنشر، قالب محصول، بازدید در فضای مجازی و مشارکت داخلی و بیرونی معیار ارزشیابی مراکز در جشنواره خدمت محصولات فضای مجازی بوده است. \r\n\r\nفرهنگ‌سرای رسانه همزمان با ادامه برنامه‌ها در فضای مجازی، ویژه‌برنامه‌های جدیدی به مناسبت فصل تابستان برای علاقه‌مندان در نظر گرفته است که متعاقباً اعلام می‌شود.\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، سومین شب شعر طنز ترامپیت با حضور شاعران طنزپرداز کشور در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار شد. این برنامه به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به صورت زنده از طریق صفحه اینستاگرامی فرهنگ‌سرای رسانه برای مخاطبان پخش شد. \r\n\r\nدر ابتدای این برنامه، ناصر فیض با اشاره به برگزاری سومین شب شعر طنز ترامپیت گفت: به نظرم ماجرای ترامپ و کارهای نابه‌هنجارش نباید هیچ‌گاه کهنه شود. او هر روز اتفاقی را رقم می‌زند یا حرفی‌ می‌زند که عجیب و طنزآمیز است. با هر نگاهی او دشمن ماست و همه می‌دانیم که آدم ناهنجاری است. حتی بسیاری از سیاست‌مداران دنیا هم با حرکات و اقدامات او مشکل دارند. او بدون هیچ دلیلی بسیاری از قراردادهای بین‌المللی را ترک کرده است و رفتارهایی را از خود بروز می‌دهد که قابل قبول جامعه جهانی نیست. بنابراین طبیعی است که از او خوشمان نیاید و اگر طنزپرداز هم باشیم باید به‌گونه‌ای به حسابش برسیم. وقتی کسی را هجو می‌کنیم طبیعی است که طرف مقابل‌ دوست‌مان نیست چرا که دوست خود را هجو نمی‌کنیم. \r\n\r\nنخستین شاعری که برای خواندن شعر خود به صحنه دعوت شد، فریبا یوسفی بود.‌ اولین مجموعه شعر او با نام «حالا تو» است که برگزیده جایزه پروین اعتصامی شد. دومین مجموعه شعر او «تنهای تن‌ها» به زودی توسط سوره مهر منتشر خواهد شد. او در این نشست گفت: می‌خواهم شعری در موضوع حقوق بشر بخوانم. چیزی که ترامپ بارها نقضش کرده است. \r\nنه آن شمعی که خاموش میشه/ نه آن یاد به هر بادی فراموش\r\nمگه پنهون میشه خورشید با ابر/ مگه این جاودانه میشه خاموش\r\nیه دشت پیش چشم ما پر از گل/ یه دشت بیکران که لاله‌زاره\r\nشقایق‌های این خاک معطر زیادند/ عده‌شون ۱۷ هزاره\r\nبشر جنگیده اما نابرابر/ جهانش کوهی از غم بوده و درد\r\nکدوم جنگه به غیر از جنگ قدرت/ که خنجر میزنه از پشت نامرد\r\n...\r\nناصر فیض در ادامه یکی از شعرهای افشین علا را خواند و گفت: علا این شعر را پس از اظهارات ترامپ نسبت به خلیج فارس سرود که حقیقتا ماندگار شده است. \r\nهر علفی که می‌جوی، مزمزه کن، بیان مکن/ یا که اگر غلط کنی، گنده‌تر از دهان مکن\r\nمی‌دهی از زبان سبز آن سر سرخ را به باد/ قلقلک خیال را لقلقه زبان مکن\r\nاز وطنم بگو ولی جانب احتیاط گیر/ با دم شیر، این چنین بازی آن چنان مکن\r\nنام خلیج فارس را چون که ز یاد برده‌ای/ بیش مگو و خویش را مضحکه جهان مکن\r\nحامی خاص داعشی، اصل و اساس داعشی/ پس سخن از ترور نگو خنده ما عیان مکن\r\nشیخ خمیده‌ای اگر رقص کند به ساز تو/ خشم خداست در کمین تکیه بر این کمان مکن\r\nتیر به سنگ خورده‌ای، کاکل رنگ خورده ای/ آب فرنگ خورده ای، میل به شوکران مکن\r\nدنبه صهیونیست را بوی کباب یافتی/ گاوچران سرخ موی! سیخ در استخوان مکن\r\nوهم سراب دیده‌ای پنبه به خواب دیده‌ای/ چون شتران بی خرد لف لفِ بی امان مکن\r\nخاور عشق زان ما، صور و دمشق جان ما/ کابل، هم زبان ما، هلهله چون زنان مکن\r\nشام و عراق رام شد، خواب یمن تمام شد/ سکه دین به نام شد، گیس مکش، فغان مکن\r\nفارس، شکوه یافته، سوی فلک شتافته/ قلب اتم شکافته، خشم من امتحان مکن!\r\n\r\nناصر فیض در توضیح شعر هجو گفت: گاهی اوقات وقتی شعر هجو می‌شنویم فکر می‌کنیم دور از شان شاعری است و به سرعت از کنارش گذر می‌کنیم در حالی که اگر هجو درستی باشد و مخاطب شعر حقش باشد، خیلی هم خوب است. وقتی شما شعر هجو می‌سرایید، مهمترین نکته برای شنونده این است که مخاطب واقعا حقش باشد. برای مثال اگر آدم درستکاری را هجو کنید اصلا نمی‌گیرد. \r\nدومین شاعری که برای خواندن شعرش به روی صحنه آمد، پرویز استاد بود. او شعر خود را چنین خواند: \r\nاول دفتر خداوند را سپاس داده‌ای توفیق ما در اختلاس\r\nما شتر با بار یکجا می‌زنیم لقمه نان را با تنورش می‌خریم\r\nآنقدر بیهوده فس‌فس می‌کنیم ما طلا را دیده و مس می‌کنیم\r\nهیچ کس از دست ما ایمن نبود قصه ما غصه میهن نبود\r\nپنجه اندر مال ملت داشتیم ما فقط قصد خیانت داشتیم\r\nناخدایان را کیاست اندکی است بحث بیت‌المال و جیب ما یکی است\r\nیاد باد آن روزگاران یاد باد اختلاس جمله‌یاران یاد باد\r\nما ز یاران پول‌ها برداشتیم جیب‌شان را جیب خود انگاشتیم\r\n...\r\nمصطفی مشایخی سومین شاعری بود که به روی صحنه آمد. او قبل از خواندن شعر خود گفت: این شعر خطاب به بچه‌ها سروده شده است. \r\nبچه‌ها دیو قرن آمریکاست/ همه‌جا زخم شاخ‌هایش هست\r\nهرکجا صلح اختلاف افکند هرکجا جنگ ردپایش هست\r\nکو از این دیو خیره‌سر بدتر لکه‌ای ننگ در جغرافی چهره‌اش افتضاح در تاریخ\r\nملتی کو از او دل آسوده شاخ او بکشد کاش از بیخ، بدترین ناقض حقوق بشر\r\nاز طرف‌های مستقل بیزار، دوستدار غلام حلقه به گوش، همه را مثل گاو می‌خواهد\r\nاین کلک‌باز شیر تازه به دوش، در سخن‌های ابلهانه قدر، کودتاگر اساس هر آشوب\r\nبچه‌ها ما که متحد باشیم بهترین راهکار دفع شر است \r\nباز هم اینبار به یاری حق، فتنه‌اش هیچ و پوچ و بی‌اثر است. \r\nسیامک روشن، شاعر طنزپرداز کشورمان دیگر مهمان «شب شعر طنز ترامپیت» بود. او شعر طنز خود را چنین خواند: \r\nمرغ و ماهی می‌شود ارزان ارزان غم مخور/ کمتر از آن فیله و ماهیچه و ران غم مخور\r\nرایگان تحویل منزل می‌شود نان غم مخور/ مفت می‌گردد برنج ناب گیلان غم مخور\r\nمی‌رسد آن روز باور کن مسلمان غم مخور/ یوسف گمگشته بازآید به کنعان غم مخور\r\nصبر کن ساماندهی فرماید این سامانه را/ می‌دهد دولت چنان افزایشی یارانه را\r\nتا نبینی لحظه‌ای هم روی صاحب خانه را/ می‌کند پیدا کلاغ قصه‌ها هم لانه را \r\nمی‌دهد گاو حسن شیر فراوان غم مخور/ یوسف گمگشته بازآید به کنعان غم مخور\r\nروزگار زندگی آخر به کامت می‌شود/ توسن چرخ فلک همواره رامت می‌شود\r\nبرگ و کوبیده ناهار و جوجه شامت می‌شود/ آن رئیس زورگو همچون غلامت می‌شود\r\nپشت میز می‌دهی هر لحظه فرمان غم مخور/ یوسف گمگشته بازآید به کنعان غم مخور\r\n\r\nدر بخش بعدی برنامه، رضا فقیهی به اجرای استندآپ کمدی پرداخت و سپس نسیم عرب امیری، بانوی شاعر طنزپرداز شعر خود با مضمون ویروس کرونا را چنین خواند: \r\nاگر یک دم روی از خانه بیرون کرونا می‌زند فریاد آخ جون\r\nتمام هیکلش یک ذره هم نیست ولیکن عینهو یک قول جانی است \r\nبه کلی حرمت دین را شکسته طبیبان وطن را کرده خسته\r\nندارد هیچ درمانی توگویی فقط باید که دستت را بشویی\r\nشدن از شر او عای و حیران تمام قلدران و زورگویان\r\nمیان مکرون و پوتین و مرکل شده دعوا میان الکل و ژل\r\nترامپ از دست این یک ذره ویروس برای دور بعدی گشته مایوس\r\nشده چون مهره‌ای هم کیش هم مات ندارد شانس توی انتخابات\r\n\r\nشاعر پایانی این جلسه محمدحسین صادقی بود. او قبل از خواندن شعر خود گفت: این قصیده را به تازگی سروده‌ام و آن را برای اولین بار در این شب شعر می‌خوانم. \r\nهان ای دونالد جان ترامپ ای شماره یک در لیست سیاه سفیدان گنده‌بک\r\nدیدم به خواب خوش که به دستت پیاله بود البته بود داخل آن آب جوپرک\r\nاز الکلیسم کی متنفرشدی بگو کو آن همه علاقه به مارتینی خنک \r\nآورده دوستم عرقیجاتی از عراق لوکیشنی بده که فرستم از آن دو پک\r\nتریاک هم چنانچه بخواهی فراهم است ساقی ماست در نیویورک اصغر کوپک\r\nخون دراکولاست شرابت اگر هنوز خون منست سرختر از او بیا بمک\r\nزالو و ساس یکسره باید تو را مکند تنها مکیدنی تویی ای گوله نمک\r\n...\r\nبرگزاری نمایشگاه کاریکاتورهایی با موضوع حقوق بشر آمریکایی و ترامپت از دیگر بخش‌های شب شعر طنز ترامپیت۳ بود.\r\nانتهای پیام/ \r\n\r\n...
\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، به مناسبت هفته حقوق بشر آمریکایی، سومین شب‌شعر طنز ترامپیت با حضور جمعی از شاعران و طنزپردازان کشور از جمله مهدی استاد احمد، پرویز استاد، سیامک روشن، نسیم عرب‌امیر، مصطفی مشایخی، محمدحسن صادقی و با اجرای استاد ناصر فیض در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار می‌شود. \r\n\r\nنمایش تعدادی از کاریکاتورهای مرتبط با حقوق بشر آمریکایی و اجرای استندآپ کمدی توسط رضا فقیهی از دیگر بخش‌های این برنامه است.\r\n\r\nترامپیت ۳ سه‌شنبه ۱۷ تیرماه از ساعت ۱۶ تا ۱۸، بنا بر رعایت نکات بهداشتی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، به صورت زنده از اینستاگرام فرهنگ‌سرای رسانه به نشانی @farhangsararesaneh برای علاقه‌مندان پخش می‌شود. \r\n\r\nاولین شب‌شعر ترامپیت در فرهنگ‌سرای اندیشه دومین نشست آن سال گذشته به میزبانی فرهنگ‌سرای رسانه برگزار شده است.\r\n\r\n...
\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، در ادامه ویژه برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت دهه کرامت با عنوان «گوهرشاد»، فرهنگ‌سرای رسانه با مشارکت «گروه هنری خانواده کوچک» ویژه برنامه «جشن میلاد حضرت مهربان» را روز جمعه ۱۳ تیرماه ساعت ۱۸ در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار می‌شود.\r\n\r\nنمایش جواب‌های یک دانش آموز باهوش با اجرای مریم آبشاری و پریسا امیری، اجرای موسیقی توسط محمد فرجاد قهرمانی و مهراز علیزاده، نمایش (کلاغ ساده) با اجرای بهاره اصل طلب و گلاره غفاریان، اجرای مسابقه توسط مرضیه یوسفی، شعرخوانی مهدیه آبشاری و صبا رسولی و مولودی خوانی مجتبی رسول طائمه از دیگر بخش‌های این برنامه است که اجرای آن را مهراز علیزاده و کارگردانی آن را انسیه آبشاری بر عهده دارد.\r\n\r\nاین جشن با رعایت کامل موازین پرتکل‌های بهداشتی، میزبان علاقه‌مندان است.\r\n\r\nفرهنگ‌سرای رسانه در خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان شهید ناطق‌نوری، میدان قبا واقع شده است.\r\n\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، نشست استادان علوم ارتباطات و رسانه به مناسبت روز جهانی شبکه‌های اجتماعی دهم نیرماه با حضور‌‌ بیش از ۱۰ تن از چهره‌های نام‌دار علم ارتباطات در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار شد.\r\n\r\nدر این نشست که با رعایت موازین و پرتکل‌های بهداشتی برگزار شد، حاضران درباره الزامات و ضرورت‌های همسازی و تعامل رسانه‌های جریان اصلی و شبکه‌های اجتماعی و تفاوت دانش ارتباطات و سواد رسانه‌ای بحث و گفت‌وگو ‌کردند. \r\n\r\n\r\n\r\nدکتر علی‌اصغر محکی؛ عضو‌ هیات علمی پژوهشگاه فناوری اطلاعات و مدیرکل اسبق روزنامه همشهری، دکتر حمید ضیایی پرور؛ مدیرکل اسبق دفتر مطالعات رسا‌نه، دکتر حسن نمکدوست تهرانی؛ مدیر آموزش روزنامه همشهری، ‌‌سیدغلامرضا کاظمی دینان؛ ريییس شورای سیاستگذاری هفته روابط عمومی و مشاور رسانه‌ای رییس سابق بانک مرکزی، دکتر منصور ساعی؛ عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دکتر علیرضا کتابدار؛ مدرس رسانه و روزنامه نگار روزنامه همشهری، دکتر حسین بصیریان جهرمی؛ مدرس رسانه، دکتر بیتا شاه منصوری؛ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، دکتر امیرعباس تقی پور؛ مدیرمسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات و مدیرکل اسبق روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، دکتر احسان شاه قاسمی؛ عضو هیات علمی دانشگاه تهران، دکتر امیر لعلی؛ مدیرکل روابط عمومی بانک صادرات، دکتر ناصر اسدی؛ مدرس رسانه و مترجم فصلنامه پژوهش‌های ارتباطی و سینا تفنگ‌چی؛ مدرس علوم ارتباطات دانشگاه پیام نور از حاضران این نشست بودند.\r\n...
\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n \r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه، مهدی محمدی، رییس فرهنگ‌سرای رسانه با اشاره به برنامه‌های این مرکز در ماه‌های گذشته و در شرایط شیوع بیماری کرونا گفت: از روزهای ابتدایی اسفندماه به دلیل شیوع ویروس کرونا و لزوم حفظ سلامتی مردم، بسیاری از مراکز فرهنگی هنری تعطیل شد و برنامه‌هایشان به فضای مجازی انتقال پیدا کرد. با توجه به برگزاری تمامی فعالیت‌های مراکز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در فضای مجازی، فرهنگسرای رسانه نیز برنامه‌های خود را در صفحات مجازی این مرکز در اختیار علاقه‌مندان قرار داد. \r\n\r\nاو با تشریح تعدادی از این برنامه‌ها به مسابقه ارسال محصولات رسانه‌ای «جان من، ایران من» اشاره کرد و افزود: جشنواره رسانه‌ای شهروندی «جان من، ایران من» به همت فرهنگ‌سرای رسانه و با مشارکت جمعی از نهادهای دولتی و غیردولتی در حال برگزاری است. فراخوان این مسابقه با هدف تقدیر از زحمات تمام گروه‌هایی که در مسیر مقابله با تلاش کردند و به تصویر کشیدن خدمات آنان در اسفندماه ۱۳۹۸ منتشر شد.\r\n\r\nوی تاکید کرد: مهلت دریافت آثار این مسابقه تاکنون دو بار تمدید شده و با توجه به استقبال مخاطبان از سراسر کشور برای بار سوم نیز تمدید خواهد شد. تاکنون بیش از ۱۵۰۰ نفر در این مسابقه شرکت کرده و حدود ۳ هزار اثر در بخش‌های مختلف به دبیرخانه آن در فرهنگ‌سرای رسانه رسیده است.\r\n\r\nمحمدی به برگزاری کلاس‌های آموزشی فرهنگسرای رسانه در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: به دلیل شیوع کرونا، کلاس‌های آموزشی فرهنگ‌سرای رسانه به صورت آنلاین در فضای مجازی و در قالب «جشنواره خدمت» ادامه پیدا کرد. تولید محصولاتی نظیر ویدئوکست، پادکست، فتوتیتر و ... و گفتگوی زنده با مربیان واحد آموزش با عنوان «رسانه لایو» از دیگر برنامه‌های فضای مجازی در جشنواره خدمت سازمان فرهنگی شهرداری تهران بود.\r\n\r\nوی اضافه کرد: همچنین این مرکز بنابر اولویت کاری خود اقدام به تولید محصولات چند رسانه‌ای از جمله کلیپ، پادکست، ویدئوکست، فوتوتیتر و ... با موضوع آموزش اصول بهداشتی برای مبارزه با کرونا کرد. جشنواره خدمت «محصولات فضای مجازی» از تاریخ ۱۹ اسفند تا ۱ خرداد برگزار شد و از ۶ خرداد با رونمایی از پلتفرم فارسی آن توسط مرکز آموزش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران وارد فاز جدیدی شده است. در اینجا لازم است از مربیان آموزشی فرهنگسرای رسانه که در اوج بیماری کرونا در محل ضبط ویدئوها حضور پیدا کرده و نکاتی را در خصوص شرایط قرنطینه و پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا مطرح کردند تشکر کنم.\r\n\r\nاو از کسب رتبه اول توسط فرهنگ‌سرای رسانه در جشنواره خدمت و جشنواره محصولات مجازی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خبر داد و بیان کرد: بنابر اعلام سازمان درباره برگزیدگان مناطق در شاخص‌های جشنواره خدمت، فرهنگسرای رسانه موفق شد رتبه اول برگزیدگان را در مجموع شاخص‌ها کسب کند. همچنین این مرکز توانست رتبه اول در تولید محصولات رسانه‌ای «فوتوتیتر»، «اینفوگرافیک مجازی» و «فیلم برنامه آموزشی» را کسب کند.\r\n\r\nرییس فرهنگ‌سرای رسانه جشنواره «ضیافت برخط» را ویژه برنامه فرهنگسرای رسانه در ماه مبارک رمضان برشمرد و اظهار کرد: فرهنگ‌سرای رسانه به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و اجرای برنامه‌ها در فضای مجازی، علاوه بر تولیدات موضوعی و مناسبتی، تولید شش محصول را در دستور کار خود قرار داد. این محصولات بر اساس زمان‌بندی، هر روزه در صفحه اینستاگرامی فرهنگ‌سرای رسانه، اینستاگرام سازمان فرهنگی هنری و کانال تلگرامی خبرگزاری ایسنا بارگذاری می‌شدند.\r\n\r\nمحمدی درباره جزئیات برنامه‌های «ضیافت برخط» توضیح داد و گفت: «رو به آسمان» گفتارها و خوانش‌ مناجات‌های سیدمهدی شجاعی نویسنده سرشناس کشور است که در ۱۵ قسمت تولید شد. این تولیدات علاوه بر فضای مجازی فرهنگسرا و سازمان فرهنگی هنری در بسیاری از خبرگزاری‌های مطرح کشور همچون ایسنا، فارس و ... به صورت روزانه نشر داده شد. همچنین برنامه «حکمت آسمانی» خوانش حکمت‌هایی از نهج‌البلاغه توسط مژده لواسانی مجری صداوسیما است که در۳۱ قسمت تولید شد. این برنامه بیش از نیم میلیون بازدید در اینستاگرام فرهنگسرا داشت و در بیش از ۱۰ اکانت اینستاگرامی دیگر بازنشر شد. به مناسبت شب‌های قدر نیز ۳ پادکست با صدای محمدصالح علا و وحید جلیلوند در فضای مجازی منتشر شد.\r\n\r\nوی خاطرنشان کرد: کلیپ «بدرقه» ویژه روزه‌ اولی‌ها، «آسمان سحر» با ترجمه‌ای ادبی از ادعیه روزانه ماه مبارک رمضان، «به سوی آسمان» و درس گفتارهایی درباره تغییر رویکرد زندگی در دوران پساکرونا، «روی خط آسمان» و «سینما آسمان» از دیگر برنامه‌های اجراشده فرهنگ‌سرای رسانه در ماه مبارک رمضان است.\r\n\r\nاو تصریح کرد: فلسطین از نگاه مردان مقاومت دیگر برنامه فرهنگسرای رسانه در فضای مجازی بود که با عنوان «پانوروما» با مصاحبه با صلاح زواوی سفیر فلسطین در ایران، خالد القدومی نماینده جنبش حماس در ایران و ناصر ابوشریف نماینده جنبش حماس جهاد اسلامی فلسطین در ایران زوایای دیگری از تسخیر سرزمین‌های فلسطین توسط رژیم غاصب صهیونیستی را به تصویر کشید. «روی نقشه جایی ندارد» عنوان کلیپی است که توسط فرهنگسرای رسانه برای اشغال سرزمین‌های فلسطین ساخته شد. \r\n\r\nمهدی محمدی با اشاره به برگزاری برنامه‌های روتین و کانونی فرهنگسرای رسانه، در مورد برنامه‌های آتی این مرکز بیان کرد: برنامه «۱۴ سال، ۳۳ روز» به مناسبت جنگ ۳۳ روزه لبنان تدارک دیده شده است، برنامه «سینما حقیقت» نیز به اکران و نقد و بررسی مستندهای برتر جشنواره سینما حقیقت می‌پردازد و «پلتفرم» نیز نشست‌های تخصصی در حوزه رسانه با موضوعات مختلف و با حضور افراد شاخص هر حوزه است. در کنار این برنامه‌ها تدارک گسترده‌ای برای ماه محرم صورت گرفته است. «پرده عشاق» همایش تجلیل از پیرغلامان اهل بیت است که به همت فرهنگ‌سرای رسانه برگزار می‌شود. «روایت محرم» نیز به تولیدات محصولات رسانه‌ای در قالب‌های مختلف با موضوع محرم، صفر و جاماندگان اربعین در فضای مجازی می‌پردازد.\r\n\r\nوی افزود: برای فصل تابستان و اوقات فراغت خانواده‌ها نیز سه عنوان برنامه «آی قصه قصه قصه»، «سینما نو» و «ترامپیت» درنظر گرفته شده است. با توجه به بیماری کرونا در کشور تمام این برنامه‌ها قابلیت اجرا هم به صورت حضوری و هم در فضای مجازی را داراست....
امیرعباس صادقی در "یادداشتی" به مناسبت ایام راهپیمایی میلیونی اربعین نوشت؛‌

لزوم برنامه‌ریزی فرهنگی برای“جاماندگان اربعین”و عشقی که روزبه‌روز عمیق‌ترمی‌شود.

عشق به زیارت اباعبدالله، مرزهای قلوب عاشقانش را درنوردیده است. در کنار توجه به زائران امام حسین، جاماندگان را هم فراموش نکنید.

امیرعباس صادقی مدیر روابط عمومی فرهنگسرای رسانه در یادداشتی به مناسبت ایام اربعین حسینی و راهیپیمایی میلیونی اربعین نوشت؛‌

چند سالی است که با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی، شور حسینی همچون دهه اول محرم بر مردم دنیا و به ویژه ایرانیان غالب می‌شود و همگی یک هدف را در سر می‌پرورانند و آن هم سفر به کعبه عشق، کربلای معلی است. راهپیمایی اربعین را باید بزرگ‌ترین راهپیمایی در دنیا بدانیم. یک گردهمایی چند میلیونی با یک شعار و یک هدف و آن هم زیارت بامعرفت نوه پیامبر خاتم است. سفر مقدسی که همه شرکت‌کنندگان در آن از اقصی نقاط دنیا، مسیر عشق را در پیش گرفته و برای رسیدن به مولای خود هیچ سختی برایشان مهم نیست.

این حماسه، فارغ از تمام محاسبات عقلی و منطقی است. از آن پیرمرد ۸۰ ساله گرفته که سوار با ویلچر به سوی کربلا می‌رود تا آن کودک ۵ ساله که با پای پیاده عمودها را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارد، یک نوا در دل دارند و آن هم «یا حسین» است. نوایی که هر سختی را برایشان آسان می‌کند.

با این حال نباید فراموش کنیم که در کنار خیل عظیم زائران حرم اباعبدالله اشخاصی هستند که به هر دلیلی نتوانستند در این راهپیمایی عشق شرکت کنند و ما آنان را به عنوان «جامانده» می‌شناسیم. توجه به این افراد یکی از مسئولیت‌های اجتماعی برای همه نهادها است که بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد.

از طرف دیگر، این روزها در زمانه‌ای قرار داریم که دشمنان قسم خورده اسلام با تمام امکانات خود، سعی در بایکوت این جریان دارند اما مگر می‌شود ندای «یا حسین» را پنهان کرد؟ مگر می‌شود این حماسه عظیم را در پس دروغ‌های نخ‌نما شده پنهان نمود. هر چه که هست از برکت خود اهل بیت است و ما کوچک‌ترین کار را برعهده داریم. با این حال نباید از این خطر بزرگ به راحتی گذشت؛ دشمنان بدون توقف در حال تلاش برای تحریف تاریخ و کمرنگ کردن این واقعه هستند و طبیعتا ما در برابر این هجوم وظیفه‌ای داریم.

سوالی که در اینجا وجود دارد این است که نقش نهادهای فرهنگی در کجای پازل اربعین قرار دارد و آنان چگونه باید دین خود به امام حسین را ادا کنند؟‌ این روزها بسیاری از دستگاه‌های فرهنگی کشورمان با برپایی موکب‌های عزاداری به ارائه خدمات به مردم مشغول هستند؛ اقدام بسیار خوبی که باید با قدرت هرچه بیشتر ادامه پیدا کند اما در کنار آن چند موضوع مهم دیگر را هم نباید فراموش کنیم که شاید مهمترین آن برنامه‌ریزی دقیق برای جاماندگان اربعینی و برپایی موکب‌های عزاداری در شهر تهران است.

اول آن که چه خوب است با فرهنگ‌سازی صحیح مردم کشورمان را به شرکت در این حماسه عظیم تشویق کنیم. البته ممکن است هزینه‌های چنین سفری باعث شود تا عده‌ای از کم‌بضاعت‌های جامعه ما توانایی شرکت در این راهپیمایی را نداشته باشند و یا عده‌ای به دلیل بیماری و ناتوانی نتوانند این مسافت را طی کنند. بنابراین چه خوب است که نهادهای فرهنگی با اقداماتی این افراد را با خود همراه کنند. به عبارت دیگر مسئولیت اجتماعی ارگان‌ها و نهادهای مختلف ایجاب می‌کند در کنار کمک برای فراهم کردن زیرساخت‌ها برای اعزام بهتر مردم به کربلا، اقداماتی برای جاماندگان نیز کنند.

برای مثال، چند سالی است که راهپیمایی مردمی از میدان امام حسین علیه‌السلام تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در روز اربعین حسینی برقرار است، این سنت، امری بسیار پسندیده است و باید به دست‌اندرکاران آن خداقوت گفت. اگر چه لازم است چنین برنامه‌های خوبی بیش از این هم مورد توجه قرار گیرد تا جاماندگان نیز با قافله عزاداری امام حسین به نوعی همراه کنند. یا به عنوان مثالی دیگر چه قدر زیبا می‌شود که با سرمایه‌گذاری تعدادی خیر و همکاری ارگان‌های داخلی، چند هزار نفری به صورت رایگان به کربلا فرستاده شوند.

دوم آن که در کنار شور حسینی باید شعور حسینی به جامعه تزریق شود. این وظیفه تمام نهادهای فرهنگی است که معرفت مردم نسبت به امام حسین را بالا ببرند. اگر دشمن بی‌وقفه کار می‌کند، نهادهای فرهنگی ما هم باید بدون وقفه تلاش کنند تا آن دشمنی نسبت به دستگاه اباعبدالله خنثی شود. این روزها شبهات زیادی در حال تزریق شدن به جامعه شیعیان است تا آنان را دلسرد کند. وظیفه نهادهای فرهنگی اشاعه فرهنگ حسینی و پاسخ به شبهات با استفاده از نظریات کارشناسی علما است.

در پایان باید اشاره کرد که جمعیت زائران اباعبدالله هر سال نسبت به سال گذشته در حال افزایش است. امسال تا به امروز بیش از ۳ میلیون نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۵ میلیون زائر به کربلا و نجف بروند. این رقم سال گذشته در حدود ۳ میلیون بود. نکته مهم این‌جا است که این رقم مربوط به کشورمان است و چندین میلیون زائر از دیگر کشورهای جهان خود را به کربلا می‌رسانند. این مساله نشان می‌دهد که سال به سال تعداد زائران امام حسین در اربعین افزوده می‌شود و این زیارت ابعاد جهانی پیدا می‌کند. البته نباید فراموش کنیم که بسیاری از این زائران علیرغم ناامنی‌هایی که ممکن بود وجود داشته باشد، همراه با خانواده‌های خود به زیارت امام حسین رفته‌اند. این مساله نشان می‌دهد که عشق به امام حسین هر خطری که وجود داشته باشد و حتی مرزهای کشورها را کنار می‌زند. بر همین اساس، برنامه‌ریزی‌ها برای این افراد و در کنارشان جامانده‌ها باید دقیق‌تر شده و جامعیت بیشتری پیدا کند. این موضوع وظیفه و مسئولیت اجتماعی ارگان‌های مختلف و به ویژه دستگاه‌های فرهنگی است.

 

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *