فراخوان مسابقه رسانه‌ای و شهروندی\r\n با موضوع انعکاس خدمت تلاشگران عرصه مقابله با کرونا و تقویت امید و همدلی \r\n جانِ من؛ ایرانِ من\r\nمقدمه:\r\nمسئله اول این روزهای کشور و حتی همه دنیا کروناست. ویروسی که با همه کوچکی دنیا را کاملاً به خود مشغول کرده است. این بیماری پا را از مرزهای پزشکی نیز فراتر گذاشته و تبعات اجتماعی و سیاسی نیز یافته است. به گونه‌ای که راه‌های پیشگیری از آن نیز فراتر از علم پزشکی، در امید و اتحاد و هم بستگی ملی تجلی می‌یابد.\r\nاین موقعیت خطیر ما را برآن‌داشت تا سهمی اندک در ثبت، بازآفرینی و گسترش این امید و اتحاد داشته باشیم.\r\nدرباره مسابقه: \r\nمسابقه رسانه‌ای «جانِ من؛ ایرانِ من» در ۲ بخش کلی «نوشتار رسانه‌ای» و «تصاویر رسانه‌ای» برای ۲ گروه «اهالی رسانه» و «شهروندان» در ۷ محور کلی طراحی شده است. \r\nمحورهای مسابقه: \r\n\r\n زحمات شبانه‌روزی پزشکان، پرستاران و کادر درمانی بیمارستان ها و ساير دستگاه هاي امدادرسان برای مقابله با ویروس کرونا.\r\n تلاش‌های شبانه‌روزی دستگاه‌های خدمت رسان، صنايع و بخش‌هاي عمومي كه در شرايط اپيدمي كرونا كماكان به مردم خدمت مي‌كنند. \r\n نوروز باستانی ایرانیان و کرونا.\r\n فعالیت داوطلبانه و جهادی گروه‌هاي جهادي و نیروهای مسلح اعم از سپاه، ارتش، بسیج و نیروی انتظامی برای خدمت‌رسانی به مردم و آسيب ديدگان.\r\n همدلی و اتحاد مردم در پخش وسایل ضروری بهداشتی به صورت خودجوش.\r\n بهبودیافتگان کرونا و ادامه مسیر زندگی\r\n تلاش براي آگاهي بخشي صحيح و تشخیص اخبار غلط و شایعات\r\n\r\nقوانین و مقررات بخش تصاویر رسانه‌ای:\r\nاین بخش در سه محور کلی «عکس»، «گزارش‌های ویدیویی (vlog)» و «فیلم یک دقیقه‌ای» برگزار می‌شود.\r\nالف) بخش فیلم یک دقیقه‌ای:\r\n\r\n فیلم‌ها با کیفیت حداقل ۷۲۰ در قالب MP4 ارسال شود.\r\n فیلم‌ها حتما باید به صورت افقی ضبط شود.\r\n هر فیلمساز می‌تواند با ۲ اثر در این مسابقه شرکت کند.\r\n کارگردان اثر به عنوان صاحب اثر شناخته می‌شود.\r\n ذکر مشخصات اثر و عنوان در ابتدای فیلم الزامی است.\r\n مسئولیت صحت اطلاعات ارسالی بر عهده شرکت کننده است.\r\n استفاده از آثار راه یافته به بخش مسابقه برای تبلیغات، انتشارات، و اکران با ذکر نام صاحب اثر برای برگزارکننده مجاز است.\r\n رعایت نکردن قوانین و مقررات، منجر به حذف فیلم‌ها از مرحله داوری می‌شود.\r\n تصمیم‌گیری در مورد موارد پیش‌بینی نشده بر عهده دبیرخانه است.\r\n ارسال فیلم و شرکت در مسابقه به منزله پذیرش مقررات مسابقه است.\r\n مشخصات کامل هر فرد در یک فایل PDF یا WORD شامل نام، نام خانوادگی، شماره تماس و کدملی همراه با عکس‌ از پشت صحنه فیلم ارسال شود\r\n\r\nب) بخش گزارش ویدیویی\r\n\r\n فیلم‌ها با کیفیت حداقل ۷۲۰ در قالب MP4 ارسال شود.\r\n فیلم‌ها حتما باید به صورت افقی ضبط شود.\r\n هر گزارشگر می‌تواند با ۲ اثر در این مسابقه شرکت کند.\r\n مسئولیت صحت اطلاعات ارسالی بر عهده شرکت کننده است.\r\n استفاده از آثار راه یافته به بخش مسابقه برای تبلیغات، انتشارات، و اکران با ذکر نام صاحب اثر برای برگزارکننده مجاز است.\r\n رعایت نکردن قوانین و مقررات، منجر به حذف فیلم‌ها از مرحله داوری می‌شود.\r\n تصمیم‌گیری در مورد موارد پیش‌بینی نشده بر عهده دبیرخانه است.\r\n ارسال فیلم و شرکت در مسابقه به منزله پذیرش مقررات مسابقه است.\r\n مشخصات کامل هر فرد در یک فایل PDF یا WORD شامل نام، نام خانوادگی، شماره تماس و کدملی همراه با عکس‌ از پشت صحنه فیلم ارسال شود.\r\n\r\nج) بخش عکس:\r\n\r\n این مسابقه در دو بخش حرفه‌ای (آثار منتشر شده در رسانه‌های معتبر) و شهروندی برگزار می‌شود.\r\n برای شرکت در بخش حرفه‌ای باید نام، لینک یا تصویری از عکس کار شده در رسانه‌ معتبر ارسال شود.\r\n ویرایش عکس‌ها نباید جنبه استنادی عکس را مخدوش کند.\r\n هر عکاس می‌تواند با ۱۰ تک عکس در این مسابقه شرکت کند.\r\n عکس‌های ارسالی می‌توانند رنگی، مونوکروم یا سیاه و سفید باشد.\r\n عکس‌ها باید دارای عنوان باشد.\r\n مکان و زمان عکس باید ذکر شود.\r\n اندازه عکس‌ها حداقل ۱۵۰۰پیکسل و حداکثر ۲۰۰۰ پیکسل باشد.\r\n DPI عکس‌ها باید ۳۰۰ پیکسل و حجم هر فریم عکس ارسالی ۲ تا ۳ مگابایت با پسوند JPG باشد.\r\n مسئولیت صحت اطلاعات ارسالی بر عهده شرکت کننده است.\r\n شرکت کننده در مسابقه و صاحب فایل اصلی عکس، به عنوان عکاس و مالک اثر شناخته می‌شود و مسئولیت هرگونه دعوی در باب مالکیت اثر از عهده مسابقه خارج است.\r\n استفاده از آثار راه یافته به بخش مسابقه برای تبلیغات، انتشارات، چاپ کتاب و برگزاری نمایشگاه با ذکر نام صاحب اثر برای برگزارکننده مجاز است.\r\n رعایت نکردن قوانین و مقررات، منجر به حذف عکس‌ها از مرحله داوری می‌شود.\r\n تصمیم‌گیری در مورد موارد پیش‌بینی نشده بر عهده دبیرخانه است.\r\n ارسال عکس و شرکت در مسابقه به منزله پذیرش مقررات مسابقه است.\r\n عکسهای ارسالی باید به صورت زیر با حروف انگلیسی نامگذاری شوند. مثال(01_JABARI Ali: (\r\n مشخصات کامل هر فرد در یک فایل PDF یا WORD شامل نام، نام خانوادگی، شماره تماس و کدملی همراه با عکس‌ها ارسال شود.\r\n\r\nقوانین و مقررات بخش نوشتار رسانه‌ای:\r\n\r\n این بخش در محورهای «گزارش»، «مصاحبه»، «یادداشت»، «مقاله»  و «تولیدات محتوایی برجسته و اثرگذار در فضایی مجازی (شامل توییت، پست اینستاگرام و ..» در دو بخش حرفه‌ای (آثار منتشر شده در رسانه‌های معتبر) و شهروندی برگزار می‌شود.\r\n در بخش حرفه‌ای باید نام، لینک یا تصویری از نوشتار کار شده در رسانه ارسال شود.\r\n هر نویسنده می‌تواند در حداکثر ۲ بخش شرکت کند.\r\n اثر ارسالی باید دارای عنوان باشد.\r\n مسئولیت صحت اطلاعات ارسالی بر عهده شرکت کننده است.\r\n استفاده از آثار راه یافته به بخش مسابقه برای تبلیغات، انتشارات، چاپ کتاب و ... با ذکر نام صاحب اثر برای برگزارکننده مجاز است.\r\n رعایت نکردن قوانین و مقررات، منجر به حذف آثار از مرحله داوری می‌شود.\r\n تصمیم‌گیری در مورد موارد پیش‌بینی نشده بر عهده دبیرخانه است.\r\n ارسال اثر به منزله پذیرش مقررات مسابقه است.\r\n مشخصات کامل هر فرد در یک فایل PDF یا WORD شامل نام، نام خانوادگی، شماره تماس و کدملی همراه با آثار ارسال شود.\r\n\r\nبخش ویژه\r\n این بخش در ۲ محور «شخصیت موثر در اطلاع رسانی و امید بخشی در حوزه رسانه»، «برجسته‌ترین رسانه در اطلاع رسانی و امید بخشی در حوزه رسانه» برگزار می‌شود.\r\nارکان و داوران مسابقه:\r\nرییس مسابقه: محمد خدادی معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی\r\nدبیر : مهدی محمدی رییس فرهنگ‌سرای رسانه\r\nداوران بخش تصاویر رسانه‌ای: سیف‌الله صمدیان، محمد نوروزی، محمد حمیدی‌مقدم، سید صادق موسوی، ساتیار امامی و احسان رفعتی\r\nداوران بخش نوشتار رسانه‌ای: یونس شکرخواه، حسن نمکدوست، فریدون صدیقی، گیتا علی‌آبادی و علی‌اصغر محکی\r\nجوایز مسابقه:\r\nبه نفرات اول تا سوم هر یک از بخش‌های برنامه، (با تفکیک بخش حرفه‌ای و شهروندی) تندیس و جایزه نقدی اهدا می‌شود.\r\nتقویم اجرایی مسابقه:\r\nآغاز فراخوان: ۲۶اسفند ۱۳۹۸\r\nمهلت ارسال آثار: پایان فروردین ۱۳۹۹\r\nاعلام نتایج داوری: نیمه اول اردیبهشت ۱۳۹۹\r\nبرگزاری نمایشگاه اصلی و نمایشگاه‌های مجازی و اکران مجازی: نیمه دوم اردیبهشت ۱۳۹۹\r\nآیین اختتامیه و اعطای جوایز: خردادماه ۱۳۹۹\r\nنشانی و اطلاعات دبیرخانه:\r\nدبیرخانه این مسابقه در فرهنگ‌سرای رسانه واقع شده است. علاقه‌مندان برای ارسال آثار می‌توانند تا پایان مهلت شرکت در مسابقه، آثار خود را به ایمیل فرهنگ‌سرای رسانه به نشانی Resanehfarhangsara@gmail.com ارسال کنند و یا به صورت فیزیکی و روی لوح فشرده به دبیرخانه مسابقه تحویل دهند.\r\nبرای اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 02126701482 تماس بگیرید....
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، پویش ملی قدردانی از جهادگران سلامت با عنوان «به تو افتخار می‌کنم...» ویژه برنامه فرهنگ‌سرای رسانه در راستای تجلیل از مدافعان سلامت است.\r\nعلاقه‌مندان برای شرکت در این برنامه می‌توانند رو به دوربین‌ تلفن‌های همراه خود، در کمتر از یک دقیقه و با جمله «به تو افتخار می‌کنم...» از تلاشگران صفِ اول مبارزه با کرونا تقدیر کنند و با هشتگ #به_تو_افتخار_میکنم در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک بگذارند.\r\nعلاقه‌مندان برای شرکت در این مسابقه تا پایان فروردین‌ماه مهلت دارند.\r\nتوجه به این نکته الزامی است که اگر صفحه شخصی شرکت‌کنندگان خصوصی است، لازم است آثار خود را به دایرکت صفحه رسمی فرهنگ‌سرای رسانه به نشانی @farhangsararesaneh ارسال کنند....
 به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، مسابقه بزرگ نقاشی کودکان با عنوان «رنگ، رنگ تا پیروزی» با رویکرد بازتاب مبارزه با بیماری کرونا و تلاش جهادی پزشکان و کادر درمانی در نقاشی‌های کودکانه به همت فرهنگ‌سرای رسانه برگزار می‌شود.\r\nاین برنامه ویژه گروه سنی ۳ تا ۱۲ سال برگزار می‌شود. برای شرکت در این مسابقه، خانواده کودکان علاقه‌مند باید عکسی از نقاشی کودکانشان با هشتگ #رنگ_رنگ_تا_پیروزی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کنند.\r\nعلاقه‌مندان برای شرکت در این مسابقه تا پایان فروردین‌ماه مهلت دارند.\r\nذکر این نکته هم الزامی است که اگر صفحه شخصی شرکت‌کنندگان خصوصی است، لازم است آثار خود را به دایرکت صفحه رسمی فرهنگ‌سرای رسانه به نشانی @farhangsararesaneh ارسال کنند....
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، مهدی محمدی رییس فرهنگ‌سرای رسانه از برگزاری ویژه برنامه‌های فصل بهار فرهنگ‌سرای رسانه، با رویکرد تجلیل از مدافعان سلامت خبر داد.\r\nوی افزود: با توجه به اینکه به دلیل شیوع بیماری کرونا و تا اطلاع ثانوی و بازگشت شرایط به حالت عادی، مجموعه برنامه‌های فرهنگ‌سرای رسانه صورت به صورت مجازی برگزار می‌شود؛ برآن شدیم تا علاوه بر برگزاری کلاس‌های آموزشی به صورت مجازی، با طراحی ۳ ویژه‌برنامه، از نگاه فرهنگ، هنر و رسانه نگاهی متفاوت به مسئله اول امروز جهان بیاندازیم.\r\nرییس فرهنگ‌سرای رسانه اضافه کرد: مهم‌ترین نکته‌ای که ما در طراحی ویژه برنامه‌ها در نظر گرفتیم تجلیل از مدافعان سلامت بود، کسانی که این روزها مبارزان صف اول مقابله با کرونا هستند و کمترین وظیفه ما در قبال آنها مراقبت بیشتر از سلامتی خود و دیگران و تجلیل کوتاهی برای ثبت جانفشانی‌های این عزیزان در تاریخ است.\r\nوی در تشریح این ویژه برنامه‌ها گفت: مسابقه بزرگ نقاشی کودکان با عنوان «رنگ، رنگ تا پیروزی» با رویکرد بازتاب مبارزه با بیماری کرونا و تلاش جهادی پزشکان و کادر درمانی در نقاشی‌های کودکانه، ویژه گروه سنی ۳ تا ۱۲ سال برگزار می‌شود. برای شرکت در این مسابقه، خانواده کودکان علاقه‌مند باید عکسی از نقاشی کودکانشان با هشتگ #رنگ_رنگ_تا_پیروزی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کنند.\r\nمحمدی اضافه کرد: پویش ملی قدردانی از جهادگران سلامت با عنوان «به تو افتخار می‌کنم...» دیگر ویژه برنامه فرهنگ‌سرای رسانه است. در این برنامه رو به دوربین‌ تلفن‌های همراهمان، در کمتر از یک دقیقه و با جمله «به تو افتخار می‌کنم...» از تلاشگران صفِ اول مبارزه با کرونا تقدیر می‌کنیم و با هشتگ #به_تو_افتخار_میکنم در صفحه اینستاگرام خود آن را به اشتراک می‌گذاریم.\r\nرییس فرهنگ‌سرای رسانه در تشریح دیگر ویژه برنامه این فرهنگ‌سرا گفت: مسابقه رسانه‌ای و شهروندی «جانِ من، ایرانِ من» در ۲ بخش کلی «نوشتار رسانه‌ای» شامل گزارش، مصاحبه، یادداشت، مقاله و تولیدات محتوایی برجسته و اثرگذار در فضایی مجازی (شامل توییت، پست اینستاگرام و ...) و «تصاویر رسانه‌ای» شامل عکس، گزارش‌های ویدیویی (vlog) و فیلم یک دقیقه‌ای برای ۲ گروه اهالی رسانه و شهروندان در ۷ محور کلی طراحی شده است.\r\nوی افزود: زحمات شبانه‌روزی پزشکان، پرستاران و کادر درمانی بیمارستان ها و سایر دستگاه های امدادرسان برای مقابله با ویروس کرونا؛ تلاش‌های شبانه‌روزی دستگاه‌های خدمت رسان، صنایع و بخش‌های عمومی که در شرایط اپیدمی کرونا کماکان به مردم خدمت می‌کنند؛ نوروز باستانی ایرانیان و کرونا؛ فعالیت داوطلبانه و جهادی گروه‌های جهادی و نیروهای مسلح اعم از سپاه، ارتش، بسیج و نیروی انتظامی برای خدمت‌رسانی به مردم و آسیب دیدگان؛ همدلی و اتحاد مردم در پخش وسایل ضروری بهداشتی به صورت خودجوش؛ بهبودیافتگان کرونا و ادامه مسیر زندگی و تلاش برای آگاهی بخشی صحیح و تشخیص اخبار غلط و شایعات، ۷ محور اصلی این مسابقه است.\r\nمحمدی یادآور شد: علاقه‌مندان برای شرکت در هر یک از این پویش‌ها و مسابقات تا پایان فروردین‌ماه مهلت دارند. ذکر این نکته هم الزامی است که اگر صفحه شخصی شرکت‌کنندگان خصوصی است، لازم است آثار خود را به دایرکت صفحه رسمی فرهنگ‌سرای رسانه به نشانی @farhangsararesaneh ارسال کنند.\r\nبرای اطلاعات بیشتر به سایت فرهنگ‌سرای رسانه resaneh.farhangsara.ir مراجعه کنید و یا با شماره تلفن ۰۲۱۲۶۷۰۱۴۸۲ تماس بگیرید.\r\n...
به گزارش روابط‌عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، نشست خبری مسابقه «جان من ایران من» ظهر روز دوشنبه ۲۶ اسفندماه با حضور محمد خدادی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی محمدی رئیس فرهنگسرای رسانه به صورت آنلاین از طریق صفحه آپارات این مسابقه برگزار شد.\r\nمحمد خدادی در ابتدای صحبت‌های خود ضمن اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشورمان گفت: این روزها بیماری کرونا در کشورمان وارد شده است و بسیاری از متخصصین به صورت شبانه‌روزی در حال کارکردن روی آن هستند تا هرچه سریع‌تر درمانی برای آن پیدا کنند.\r\nآن چیزی که بیش‌تر از کرونا عامل تشدید است، ویروس اطلاعات غلط است\r\nوی ادامه داد: در رابطه با این بیماری اطلاع‌رسانی‌های زیادی صورت می‌گیرد چه از بعد داخلی و چه از بعد خارجی. آن چیزی که بیش‌تر از کرونا عامل تشدید است، ویروس اطلاعات غلط است. آنچه که گفته می‌شود براساس گمانه‌ها، برداشت‌ها و بعضا سوء استفاده‌ها از شرایط ایجاد شده است. باید دقت داشت که دانسته‌های ما فرصت تصمیم ما را فراهم می‌کند و این تصمیم‌ها منجر به عمل می‌شود. بنابراین هرچه قدر که دانسته‌های ما دقیق‌تر باشد، صدماتی که ممکن است وارد شود کمتر است. در حقیقت تصمیات و اقدامات باید مبتنی بر علوم تخصصی باشد و باید با هویت مشخص و مرجع دقیق و صحیح اطلاعات بدهیم و از منابع نامعلوم اطلاعات ندهیم که مطمئنا تبعاتی به همراه دارد. فضای شک و تردید سم مبارزه و مواجهه با هر بحرانی است و تصمیم دقیق و صحیح و پس از آن شناخت ابعاد این موضوع مستلزم اطلاع‌رسانی دقیق از منابع مشخص است.\r\nقدرت اطلاع‌رسانی بر روی پیشگیری، درمان و کنترل این ویروس تاثیرگذار است\r\nخدادی تاکید کرد: در جریان اطلاع‌رسانی باید به مراجع اطلاعاتی دقیق که قاعدتا وزارت بهداشت و درمان است توجه داشته باشیم. امروز نقش اطلاع‌رسانی جلوتر از هر فرآیندی است و قدرت اطلاع‌رسانی می‌تواند بر روی پیشگیری از ابتلا به این ویروس، درمان و کنترل آن تاثیر به سزایی داشته باشد. برای مثال اطلاع‌رسانی دقیق در زمان مراجعه به مراکز درمانی، شیوه استفاده صحیح از مواد ضدعفونی، عدم جمع شدن در مراکز شلوغ و ... همگی از مواردی است که باید به درستی اطلاع‌رسانی شود تا خطرات کرونا کاهش یابد. بنابراین تاکید دارم که همه باید با هویت معلوم دیدگاه‌های خود را به اشتراک بگذارند چرا که یک صدای نامعلوم می‌تواند در هر جای دنیا تولید و به مردم داده شود و باعث اغتشاش ذهنی آنان شود. این کار می‌تواند باعث ترویج ویروس ناکارآمدی و بدگمانی شود که خطرش از بیماری کرونا بسیار بیشتر است. اگر صحبت از عدم تجمعات و کاهش ترددها می‌شود برای سلامتی خود مردم است.\r\nمعاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره کمک همگانی برای پیروز شدن بر کرونا گفت: به دقت داشته باشید که امروز همه دستگاه‌های کشور اولویت کاری خود را کمک به مردم در مواجهه با کرونا قرار داده‌اند. برای مقابله با این ویروس نیاز به کمک همه داریم و هر ایرانی باید از ظرفیت خود برای پیشگیری و کنترل کرونا هم برای خود و هم برای دیگران استفاده کند. برای خودش باید اقدامات صحیح براساس اطلاعات صحیح داشته باشد و برای دیگران نیز باید اطلاعات صحیح در اختیارشان قرار بدهد و آنچه که برای دیگران به اشتراک می‌گذارد براساس اطلاعات درست و مرجع صحیح باشد.\r\n«جان من، ایران من» انعکاس خدمات کسانی است که جان‌شان فدای ایران می‌شود\r\nخدادی به برگزاری مسابقه «جان من، ایران من» اشاره کرد و گفت: در این فضای حساس به واژه‌ای که همه مردم بدان اعتقاد دارند روی آوردیم؛ واژه‌ای با نام جان من ایران من. مطمئنا جان هر ایرانی با نام ایران زنده است و با این نام به حیات خود ادامه می‌دهد. مطمئنا جان همه ما فدای ایران است و ایران امروز، ایرانی همدل و همکار می‌باشد چرا که ویروس جان همه مردم را تهدید می‌کند و نیاز داریم که دست به دست هم بدهیم و برای مقابله با آن به هم کمک کنیم. برهمین اساس، مسابقه جان من ایران من را تدارک دیدیم که اسم آن در دل هر ایرانی زنده است و با هر ایرانی زندگی می‌کند. امروز ده‌ها هزار پرستار و پزشک جان ‌شان را در خطر  قرار دادند تا از سلامت قلب‌های مردم ایران محافظت کنند. علاوه بر این بقیه ارگان‌ها نیز دست به دست همدیگر دادند تا نیازهای مردم ایران را در این ایام فراهم کنند. برای برگزاری این مسابقه تعداد زیادی از دستگاه‌ها و ارگان‌ها اعلام آمادگی کردند هم‌چنین تعدادی از برندها از جمله دیجی‌کالا اعلام همکاری کردند که بسیار ارزشمند است. هدف اصلی ما از برگزاری این مسابقه انعکاس خدمات کسانی است که جان‌شان فدای ایران می‌شود و نمادی از همه تلاشگرانی است که خط مقدم آن پزشکان، پرستاران و کادر درمانی هستند.\r\nبه منتشرکنندگان اخبار جعلی هشدار می‌دهم؛ مردم ایران به کمک همدیگر می‌روند\r\nوی اضافه کرد: این مسابقه تقدیم به همه کسانی است که ظرفیت‌های متعددی را برای تسهیل در زندگی مردم فراهم کردند و مهم‌تر از همه اصحاب رسانه هستند که در پشت دوربین‌ها قرار دارند و اتفاقات را برای ما روایت می‌کنند و همیشه اسم شان در پشت خبرها دیده نمی‌شود. از صدا و سیما و شبکه‌های استانی و رادیویی گرفته تا همکاران ما در خبرگزاری‌ها و ... البته باید به کسانی که بیرون از این مرزها نیز نشسته‌اند هشداری بدهم. افرادی که بیرون هستند، دو دسته‌اند؛ یک دسته کسانی هستند که دلسوزند و کمک می‌کنند اما عده‌ای هم هستند که با اخبار جعلی نگرانی مردم را افزایش می‌دهند و با القای ناکارآمدی می‌خواهند ناامیدی در بین مردم ایجاد کنند. به آنان هشدار می‌دهم که این کار مردانگی نیست و بارها ثابت شده است که مردم ایران در جایی که نیاز به کمک دارند خیلی سریع به کمک همدیگر می‌روند. جان من ایران من برگرفته از شعر فردوسی است و اشاره به همین همدلی دارد.\r\nانعکاس ظرفیت تلاش همگانی مردمی و خانواده‌های کادر درمانی \r\nمحمد خدادی مسابقه جان من ایران من را انعکاس زحمات کادر درمانی دانست و گفت: این مسابقه نماد انعکاس ظرفیت تلاش همگانی مردمی است که در خط مقدم آن کادر درمانی حضور دارند و در حلقه‌ای مهم‌تر خانواده‌های آنان حضور دارند. این مسابقه تکریم خانواده کسانی است که برای جان مردم محل خانه‌شان را ترک کردند و به هم‌وطنان خود کمک می‌کنند. این مسابقه برای این است که با تولید کلیپ، متن، تصویر، عکس و هر چیزی که بتواند این دلاوری، مردانگی و جوانمردی را بیان کند به همه کسانی که این روزها تلاش می‌کنند ادای دین کنیم. باید این موارد را انتشار بدهیم و ضبط کنیم تا در تاریخ این کشور بماند. باید بگویم که این مسابقه ظرفیت مردمی دارد و هر کس در هر جایی که هست می‌تواند در آن نقش‌آفرینی داشته باشد. این مسابقه بیان قدردانی مردم و احساسات همه ایرانی خطاب به کسانی است که این روزها واقعا زحمت می‌کشند. بیان حتی یک خسته نباشید و خداقوت در قالب‌های مختلف کلیپ، متن، تصویر و ... خطاب به آنان باعث می‌شود که روح‌شان سرحال شود اگرچه جسم‌شان بسیار خسته است. باید در این زمینه مشارکت ملی ایجاد و این حماسه ملی را ماندگار کنیم که حتما الگوی جهانی خواهد شد.\r\nمردم ما همیشه قدردان هستند/ یک خسته نباشید ظرفیت کشور را بالا می‌برد \r\nاو در پایان گفت: هر کس در هر جایی که هست و حتی با یک جمله خطاب به همه زحمت‌کشان این روزها اعم از کادر درمانی، راننده‌ها،‌ نانوایان، سپاه و بسیج و ارتش، پلیس و ...می‌تواند سهم کوچکی داشته باشد. این وظیفه هر ایرانی است. مردم ما همیشه نشان دادند که قدردان هستند. مطمئن باشید که یک واژه خداقوت و خسته نباشید بزرگترین قدرت را در این کشور ایجاد می‌کند و ظرفیتی ایجاد می‌کند که مقاومت‌مان در برابر این ویروس را افزایش بدهیم. من از تک‌تک پزشکان، پرستاران، خبرنگاران، عکاسان پلیس و همه کسانی که قلب‌شان برای این مردم می‌تپد تشکر می‌کنم. جان من ایران من ظرفیتی در اختیار شماست و تبدیل به قدرشناسی از کسانی خواهد شد که در مسیر مواجهه، مبارزه و مدیریت کرونا به میدان آمدند و قطعا ما کرونا را شکست می‌دهیم.\r\nادای احترام به تلاشگران روزهای صعب\r\nمهدی محمدی رییس فرهنگ‌سرای رسانه در ادامه درباره شکلی گیری این مسابقه گفت: «جان من، ایران من» ادای احترامی است به همه کسانی که در این روزهای صعب، با جان و توان خود مشغول خدمت رسانی هستند. ادای احترام به خانم صفایی معلم ۶۷ ساله‌ای که «آنلاین» را حتی نمی‌توانست به درستی تلفظ کند، اما مهر و توجه‌اش همه ما را متاثر کرد.\r\nوی افزود: مسئله اول این روزهای کشور و حتی همه دنیا کروناست. ویروسی که با همه کوچکی دنیا را کاملاً به خود مشغول کرده است. این بیماری پا را از مرزهای پزشکی نیز فراتر گذاشته و تبعات اجتماعی و سیاسی نیز یافته است. به گونه‌ای که راه‌های پیشگیری از آن نیز فراتر از علم پزشکی، در امید و اتحاد و هم بستگی ملی تجلی می‌یابد. این موقعیت خطیر ما را برآن‌داشت تا سهمی اندک در ثبت، بازآفرینی و گسترش این امید و اتحاد داشته باشیم.\r\nرییس فرهنگ‌سرای رسانه گفت: مسابقه رسانه‌ای «جانِ من؛ ایرانِ من» در ۲ بخش کلی «نوشتار رسانه‌ای» و «تصاویر رسانه‌ای» برای ۲ گروه «اهالی رسانه» و «شهروندان» در ۷ محور کلی طراحی شده است. \r\nمحمدی در توضیح محورهای این مسابقه گفت: زحمات شبانه‌روزی پزشکان، پرستاران و کادر درمانی بیمارستان ها و ساير دستگاه هاي امدادرسان برای مقابله با ویروس کرونا، تلاش‌های شبانه‌روزی دستگاه‌های خدمت رسان، صنايع و بخش‌هاي عمومي كه در شرايط اپيدمي كرونا كماكان به مردم خدمت مي‌كنند، نوروز باستانی ایرانیان و کرونا، فعالیت داوطلبانه و جهادی گروه‌هاي جهادي و نیروهای مسلح اعم از سپاه، ارتش، بسیج و نیروی انتظامی برای خدمت‌رسانی به مردم و آسيب ديدگان، همدلی و اتحاد مردم در پخش وسایل ضروری بهداشتی به صورت خودجوش، بهبودیافتگان کرونا و ادامه مسیر زندگی و تلاش براي آگاهي بخشي صحيح و تشخیص اخبار غلط و شایعات محورهای اصلی این مسابقه است.\r\nوی از برگزاری بخشی به عنوان «بخش ویژه» خبر داد و افزود:  این بخش در ۲ محور «شخصیت موثر در اطلاع رسانی و امید بخشی در حوزه رسانه»، «برجسته‌ترین رسانه در اطلاع رسانی و امید بخشی در حوزه رسانه» برگزار می‌شود.\r\nمعرفی داوران مسابقه «جان من، ایران من»\r\nرییس فرهنگ‌سرای رسانه که دبیری این مسابقه را به عهده دارد درباره ارکان و داوران این مسابقه گفت: محمد خدادی معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ریاست مسابقه را بر عهده دارد. هنمندانی چون سیف‌الله صمدیان، محمد نوروزی، محمد حمیدی‌مقدم، سید صادق موسوی، ساتیار امامی و احسان رفعتی داوران بخش «تصاویر رسانه‌ای» هستند. در بخش «نوشتار رسانه‌ای» نیز استادانی چون یونس شکرخواه، حسن نمکدوست، فریدون صدیقی، گیتا علی‌آبادی و علی‌اصغر محکی داوری آثار را بر عهده گرفته‌اند.\r\nمحمدی درباره برگزار کنندگان و حامیان این مسابقه توضیح داد: مسابقه «جان من، ایران من» به همت معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرهنگ‌سرای رسانه و با حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت اجتماعی نیروی انتظامی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی، شستا، موسسه مطبوعاتی نشرآوران، دیجی‌کالا، آپارات، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، انجمن سینمای جوان و سایت آپارات از ۲۶ اسفند تا پایان فروردین ماه آماده دریافت آثار علاقه‌مندان است.\r\n \r\nدبیرخانه مسابقه «جان من، ایران من» در فرهنگ‌سرای رسانه واقع شده است. علاقه‌مندان برای ارسال آثار می‌توانند تا پایان مهلت شرکت در مسابقه، آثار خود را به ایمیل فرهنگ‌سرای رسانه به نشانی Resanehfarhangsara@gmail.com ارسال کنند و یا به صورت فیزیکی و روی لوح فشرده به دبیرخانه مسابقه تحویل دهند. برای اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۲۱۲۶۷۱۴۸۲ تماس بگیرید. برای دریافت فراخوان و قوانین شرکت در مسابقه به تارنمای فرهنگسرای رسانه resaneh.farhangsara.ir مراجعه کنید....
\r\n\r\n\r\n\r\n \r\n\r\n\r\n\r\n \r\n\r\n\r\n\r\nبه گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، مسابقه تولیدات رسانه‌ای و شهروندی «جانِ من ایران من» با هدف انعکاس خدمات تلاشگران عرصه مبارزه با کرونا و تقویت امید و همدلی به همت معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرهنگ‌سرای رسانه و با حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت اجتماعی ناجا، بانک مرکزی جمهوری اسلامی و شستا برگزار می‌شود.\r\nاین مسابقه در بخش‌های عکس، فیلم کوتاه، گزارش ویدیویی(vlog) ، یادداشت، گزارش، مقاله و تولیدات فضای مجازی در دو بخش رسانه‌ای و شهروندی برگزار می‌شود. \r\nنشست خبری این رویداد با حضور محمد خدادی معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی محمدی رییس فرهنگ‌سرای رسانه برای اعلام جزئیات بخش‌های مختلف، تشریح قوانین و مقررات و معرفی ارکان و داوران جشنواره برگزار می‌شود.\r\nبه دلیل شیوع کرونا و پرهیز از تجمعات، این رویداد روز دوشنبه ۲۶ اسفندماه ساعت ۱۲ به صورت زنده در سایت آپارات پوشش داده می‌شود.\r\nعلاقه مندان می توانند برای مشاهده پخش زنده نشست خبری مسابقه تولیدات رسانه‌ای و شهروندی «جانِ من ایرانِ من» به لینک https://www.aparat.com/JanemanIRANeman/live مراجعه کنند.\r\n\r\n\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، نخستین مجموعه از بسته گرافیکی فرهنگ‌سرای رسانه برای آگاهی بخشی و پیشگیری از ابتلا بهکروناویروس با مشارکت موسسه مطبوعاتی نشرآوران منتشر شد.\r\nاین طرح‌ها با هشتگ‌های #ما_از_کرونا_قویتریم و #کرونا_را_شکست_میدهیم به صورت فوتوکامنت در ۸ طرح با عناوین متفاوت برای بارگذاریدر شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.\r\nبر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، این بسته‌های گرافیکی تا عادی شدن شرایط هر شب در صفحه‌های مجازی فرهنگ‌سرای رسانه بهنشانی @resane.farhangsara و سایت رسمی فرهنگ‌سرای رسانه به نشانی resaneh.farhangsara منتشر می‌شود.\r\n\r\n ...
رونمایی از یک رمان معمایی در فرهنگسرای رسانه

مهرداد مراد: «زنده باد مرگ نارنجی» پلی بین ادبیات ژانر و رمان ادبی است؛ داستان معمایی جذاب در کنار تکنیک‌های ادبی/ شاه‌محمدی: زنده باد مرگ نارنجی رمان یکبار مصرف نیست

مهرداد مراد در نشست رونمایی از کتاب «زنده باد مرگ نارنجی»، این رمان را پلی بین ادبیات ژانر و رمان ادبی دانست؛ اثری که داستان معمایی جذاب دارد و از تکنیک‌های ادبی بهره گرفته است.

نشست رونمایی از کتاب «زنده باد مرگ نارنجی» نوشته فاطمه احمدی شب گذشته ۲۸ بهمن ماه با حضور محسن شاه‌محمدی کارگردان سینما، مهرداد مراد، نویسنده، شیوا خنیاگر، بازیگر سینما و تلویزیون، ولی‌الله نوروزی، نوازنده و جمعی از علاقه‌مندان به فرهنگ و ادب در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار شد.

ایده «زنده باد مرگ نارنجی» ۳ سال پیش در ذهنم شکل گرفت

در ابتدای برنامه ولی الله نوروزی یک قطعه موسیقی نواخت و سپس مراسم معرفی کتاب «زنده باد مرگ نارنجی» آغاز شد. فاطمه احمدی نویسنده کتاب گفت: خیلی از شما می‌دانید و ممکن است خیلی از شما ندانید از زمانی که این ایده شکل گرفت و قرار شد که نوشته شود، ۳ سال می‌گذرد. بنابراین دختر کوچولوی من ۳ سالش است اما به تازگی به دنیای فیزیکی پا گذاشته است و می‌توانیم لمسش کنیم. امیدوارم کتاب را بخوانید و آن را دوست داشته باشید.

چرا رنگ «نارنجی» برای عنوان کتاب انتخاب شد؟

او در پاسخ به سوالی مبنی بر استفاده از لغت نارنجی در نامگذاری این کتاب گفت: اتفاقا آقای مراد هم اولین سوالی که از من پرسید همین بود و هر کس این کتاب را می‌خواند همین سوال را می‌پرسد؛ درست است که نارنجی رنگ خشونت علیه زنان است و ممکن است خیلی دلایل دیگر داشته باشد اما علت انتخاب من دو دلیل داشت که جفتش به یک آدم برمی‌گردد؛ اولا مادرم رنگ نارنجی را خیلی دوست دارد و دوم این که از بچگی هر وقت حالم بد می‌شد مادرم سوپی درست می‌کرد که نمی‌دانم چه بود اما رنگش نارنجی بود. کسانی که رمان را خوانده‌اند می‌دانند که دلیل استفاده از هویج نارنجی رنگ چیست؛ این سوپ برای من نماد خوب شدن بود. نارنجی که در کتابم آورده‌ام بدین معنی است که هیچ نابودی وجود ندارد چرا که رنگ نارنجی رنگ ماندگاری است و علاوه بر این چه چیزی بهتر از این که این رنگ به علاقه مادرم برمی‌گردد.

این کتاب من را یاد اثر نادر ابراهیمی انداخت

محسن شاه‌محمدی در مورد کتاب زنده باد مرگ نارنجی گفت: این کتاب را خواندم اگر چه در بیمارستان بودم و یک جراحی داشتم و چون درگیر دوران نقاهت بودم نتوانستم تمام آن را بخوانم اما با فضای کتاب آشنا هستم. این کتاب کار جدیدی است و لذت‌بخش است. جذاب است اگر چه ادبیات سختی دارد. همچنین نوع نگارش آن متفاوت است و همین مساله دلیلی برای جذب مخاطب می‌شود. این کتاب من را به یاد «بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم» نادر ابراهیمی انداخت و خاطرات آن کتاب را برایم زنده کرد.

از تالیف هر رمان جنایی خوشحال می‌شوم

مهرداد مراد در مورد این کتاب گفت: من جنایی‌نویس هستم؛ این که با من تماس گرفته شد تا درباره این کتاب حرف بزنم به دلیل معما و رمز و رازی بود که در این کتاب نهفته است. قبل از این که وارد این رمان شوم باید از انتشارات نیستان و نویسنده محترم تشکر کنم و بگویم هربار که یک رمان جنایی ترجمه و یا تالیف می‌شود من خیلی خوش‌حال می‌شوم. در سال ۱۳۹۱ وقتی اولین رمان خود را چاپ کردم بازخوردها خیلی متفاوت بود و نویسنده‌ها عمدتا نظر خوبی نسبت به موضوعات جنایی و معمایی نداشتند. وقتی یک رمان را می‌نویسید دو مرحله را باید پشت سر بگذارید؛ مرحله اول جایی است که کتاب را می‌نویسید و مرحله دوم جایی است که منتشر می‌شود و منتظر بازخوردها می‌مانید. وقتی داستان را می‌نویسید در تخیلات خود خیلی خوشحال هستید و می‌گویید خیلی‌ها منتظر هستند تا کتاب من را بخوانند اما وقتی که کتاب منتشر می‌شود صداهای متفاوتی را می‌شنوید.

یک استاد، رمان جنایی من را هرزه‌نویسی خطاب کرد

او بیان داشت: در زمان خود من به دلیل هجمه‌ای که از جانب نویسنده‌های پست مدرن‌نویس و رمان‌های ادبی وارد بازار نشر شده بود، نگاه نویسنده‌ها به داستان جنایی خوب نبود و آن را زرد و مبتذل می‌دانستند. حتی پا را فراتر می‌گذاشتند و به نویسنده‌های پلیسی قبل از انقلاب نظیر آقای امیر عشیری هرزه نویس می‌گفتند. بعد از این که کتابم چاپ شد در محافل ادبی رفت و آمد داشتم و می‌دیدیم که بعضی از دوستان ما روی خودشان را برمی‌گردانند. در حقیقت انگار می‌ترسیدند که بگویند با مراد ارتباط دارم! با خود می‌گفتم که احتمالا باید زمان زیادی بگذرد که رمان جنایی در جامعه جابیفتد. با این حال خوشبختانه زمان زیادی طول نکشید اکنون بسیاری از انتشارات‌های مهم اقدام به انتشار ژانر جنایی و معمایی می‌کنند.

فرق داستان ژانر با رمان ادبی چیست؟/ انتقادها به یک گونه ادبی

این نویسنده و منتقد ادبی گفت: البته این کتاب ژانر جنایی نیست اما سوژه معمایی دارد و از نوشتنش بسیار خوشحال شدم. با این حال باید بگویم که هنوز هم مقاومت نویسنده‌ها تمام نشده است. خاطرم هست که آقای شهسواری در انتشارات ققنوس چهار کتاب پشت سرهم از ادبیات ژانر منتشر کرد. خبرگزاری ایسنا مطلبی راجع به این کتاب‌ها نوشت و به صورت زیرپوستی این سوال را مطرح کرد که چه کسی با آن موافق است و چه کسی مخالف؟ خیلی از نویسنده ها آمدند و مخالفت خود را ابراز کردند و گفتند که ادبیات ژانر اصلا چیز خوبی نیست و نباید منتشر شود. حتی یکی از اساتید که من ایشان را خیلی دوست دارم پایش را فراتر گذاشت و گفت ادبیات کلاه‌برداری است. به نظرم فرقی بین رمان‌های ادبی و ادبیات ژانر وجود دارد که این دوستان به این تفاوت اشاره نکردند. عمده نویسندگان به دو موضوع اشاره می‌کردند و می‌گفتند داستان ژانر چه معنی دارد؟ مگر می‌توان داستان را طبقه‌بندی کرد؟ داستان‌های ژانر با رمان‌های ادبی متفاوت هستند. منظورم از رمان ادبی چیست؟ رمان ادبی داستانی است که با فرم و زبان خاصی داستانی را برای ما تعریف می‌کند و می‌خواهد به واسطه پیش‌زمینه خود پیامی را به مخاطب القا کند. در حقیقت با خواندن داستان، چیزهایی به درک و فهم شما اضافه می‌شود. دومین ایرادی که عمده نویسندگان می‌گرفتند همین بود و می‌گفتند که داستان ژانر چیزی به فهم و اطلاعات ما اضافه نمی‌کند و برچسب یکبار مصرف بودن می‌زدند. حال داستان ژانر چیست؟ آن داستانی است که زبان، تکنیک، فرم و کلام خاصی ندارد؛ زبانش خیلی روان است اما با یک داستان محکم و فوق‌العاده پیچیده روایت می‌شود. در حقیقت در داستان ژانر فقط به دنبال قصه هستید و دنبال این نیستید که ببینید که صنعتی ادبی را به کار برده است و چه تکنیکی دارد. در حقیقت دنبال بازی‌های کلامی نیستید و فقط می‌خواهید قصه ببینید. به همین خاطر می‌بینید که خیلی از فیلم‌های سینمایی دنیا را از روی همین رمان‌ها می‌سازند. متاسفانه ما در داستان‌هایمان خیلی به قصه نمی‌پردازیم و سراغ تکنیک‌ها می‌رویم. در مرحله بعدی است که طبقه‌بندی صورت می‌گیرد.

قرار نیست داستان ژانر چیزی به شما اضافه کند و فقط سرگرم‌کننده است

او ادامه داد: همچنین ایراد دومی که به صورت گسترده بدان وارد کرده بودند موضوع یکبار مصرف بودن آن بود. داستان ژانر قرار نیست چیزی به اطلاعات او اضافه کند او فقط می‌خواهد که شما را سرگرم کند. آگاتا کریستی بین سال‌های جنگ جهانی اول و دوم می‌نوشت. در حقیقت زمانی که هواپیماهای آلمانی لندن را بمباران می‌کردند قفسه های کتاب‌فروشی‌ها از کتاب‌های او پر و خالی می‌شد. عده‌ای پیش او آمدند و گفتند که دلت خوش است؟ در حالی که جنگ و ویرانی است کتاب جنایی می‌نویسید؟ در پاسخ گفت به همین دلایلی که گفتید این کتاب‌ها را می‌نویسم و می‌خواهم خواننده فقط برای ساعتی فارغ از درد و غم جنگ شود. بنابراین وظیفه داستان ژانر چنین است. مثلا در سینما همیشه نمی‌توان فیلم هنری دید و بعضی وقت‌ها باید فیلم اکشن دید. آیا با دیدن فیلم اکشن چیزی یاد می‌گیرم؟ آن فقط قرار است برای من ایجاد هیجان کند و لذت ببریم.

زنده باد مرگ نارنجی پلی بین ادبیات ژانر و رمان ادبی است/ داستان معمایی در کنار تکنیک‌های ادبی

مراد با اشاره به رمان زنده باد مرگ نارنجی گفت: در آمریکا و اروپا به داستان ژانر بهای زیادی می‌دهند. چرا برایشان مهم است؟ برای مثال در کشورهای حوزه اسکاندیناوی به نویسنده‌های پلیسی خود مثل چاه نفت نگاه می‌کنند چرا که برایشان ارزآوری دارد. یک کتاب می‌نویسند و میلیون‌ها نسخه از ان چاپ می‌شود و به زبان‌های دیگر ترجمه می‌شود. این کار هم برای نویسنده سود دارد و هم برای انتشارات و هم برای دولت چرا که نویسنده های سوئدی و نروژی به گونه‌ای می‌نویسند که شما بروید و آن‌جا را ببینید. همه این مطالب را گفتم تا به اینجا برسم و بگویم بعضی نویسنده‌ها هستند که از داستان ژانر به داستان ادبی پلی می‌زنند. در حقیقت یک داستان هیجان‌انگیز را با فرم و تکنیک خاصی می‌نویسند. نمونه‌های شاخص آن را می‌توانیم از آثار چارلز دیکنز، بالزاک و … انتخاب کنیم. بسیاری از آثار آنان هم در حوزه داستان جنایی قرار می‌گیرد و هم فرم و تکنیک خوبی دارد. کاری که خانم احمدی انجام داده است همین است؛ ایشان آیتم‌های داستان‌های جنایی نظیر قتل، تعلیق، جنایت و … را گرفته و با قواعد داستان‌های مدرن و پست‌مدرن نظیر تک‌گویی‌های درونی، سیال ذهن، روایت‌های غیرخطی و … ترکیب کرده است و داستان معمایی برای ما تولید کردند.

رگه‌های پست مدرن در این کتاب بسیار قوی است/ از خواندن یک رمان معمایی لذت بردم

او اضافه کرد: کتاب «زنده‌باد مرگ نارنجی» داستان خانمی به نام آتنه شریفیان است که چند روز گم می‌شود و سپس در فضای مجازی به شدت معروف می‌شود و همه به دنبالش می‌گردند. وقتی که ابتدای کتاب را می‌خواندم یاد آن خانمی افتادم که چنین اتفاقی برایش رخ داده بود و سر و صدای زیادی ایجاد شده بود. اگر خاطرتان باشد، چند ماه پیش خانمی گم شد و تمام صفحات مجازی از این خبر پر شده بود که او گم شده است؛ بعد از چند روز پیدا شد و گفت که می‌خواستند قلب من را بدزدند اما گروه خونی من نخورد و رهایم کردند. در ابتدا فکر کردم که نویسنده همین ماجرا را می‌خواهد تعریف کند اما واقعا این نبود. وقتی خانم شریفیان برمی‌گردد داستانی را به نام «۵ منهای ۱» می‌نویسد. او در این داستان همه را با داستان خود می‌کشد و یک قصه معمایی بسیار جالب تولید می‌کند. داستان‌های پست مدرنی کم خوانده‌ام اما باید بگویم که رگه‌های داستان پست‌مدرن را در این کتاب بسیار قوی دیدم. یکی از مشخصه‌های مهم داستان پست مدرن این است که شما بین خیال و واقعیت حرکت می‌کنید. خانم احمدی به خوبی از پس چنین کاری برآمده است. این داستان قطعا یک داستان ژانر نیست اما یک داستان جنایی معمایی بسیار زیبا است که از خواندن آن بسیار لذت بردم. ایشان تعلیق را استادانه به کار برده است و در داستان خود ساختارشکنی کرده است. به نظرم ایشان به تجربه جدیدی از فرم رسیده است؛ پیشنهاد می‌کنم که حتما این کتاب را بخرید و بخوانید که بسیار عالی است.

این کتاب وسوسه‌ام کرد که چندبار به سراغش بروم

محسن شاه‌محمدی در مورد کتاب «زنده باد مرگ نارنجی» گفت: فکر می‌کنم این جلسه برای رونمایی از کتاب یک نویسنده کار اولی است و از این منظر به نقد کشیدن آن کمی زود است. همانطور که خانم احمدی اشاره کرد این کتاب ۳ سالش است، اولین کار او است و به همین دلیل باید زمان بگذرد تا بتوان یک نویسنده را نقد کرد. همیشه یک کتاب می‌تواند یک اتفاق برای کارهای بعدی باشد. اگر بخواهم در مورد کتاب حرف بزنم باید بگویم که وقتی برای اولین بار آن را در دست می‌گیرید که بخوانید یک لحظه گیج‌تان می‌کند و فکر می‌کنید که شاید نتوانید با آن ارتباط برقرار کنید و شاید کنارش بگذارید. اما خوبی که دارد این است که شما را دوباره وسوسه می‌کند که برگردید و آن را مجددا بخوانید. دقت داشته باشید که درباره خواننده حرفه‌ای حرف نمی‌زنم چرا که چنین خواننده‌ای هر کتابی را که به او بدهید می‌خواند اما تعداد زیادی از خواننده‌های یک کتاب افراد معمولی هستند و خیلی حرفه‌ای نیستند. کتاب خانم احمدی در ابتدا کمی آدم را گیج می‌کند و نمی‌فهمیم که چه اتفاقی در حال رخ دادن است با این حال حسنی که دارد این است که دوباره به آن رجوع می‌کنیم. این مساله برای موفقیت نویسنده بسیار مهم است.

فاطمه احمدی، نویسنده کتاب در این بخش گفت: به نکته بسیار خوبی اشاره شد و گفتید که ابتدای کتاب کمی سخت است. این نکته بسیار درست است. بگذارید یک نکته جالب را بگویم. کتاب را به تعدادی از اطرافیان خود داده بودم. وقتی ازشان در مورد کتاب می‌پرسیدم، اگر تا قبل از صفحه ۱۷۵ خوانده بودند از صحبت با من فرار می‌کردند و فقط می‌گفتند که دارم می‌خوانم. با شنیدن این جمله مطمئن می‌شدم که بین صفحه ۱۷۵ تا ۲۰۰ کتاب است.

ادبیات تصویری ما بسیار کم است

محسن شاه‌محمدی در تکمیل صحبت‌های خود گفت: در مورد این صحبتی که مطرح شد مبنی بر این که سینمای ما از ادبیات‌مان استفاده نمی‌کند باید به نکته‌ای اشاره کنم و آن هم این است که اصولا ادبیات ما تصویری نیست و به ندرت داستان‌های تصویری داشتیم. برای مثال تعدادی از آثار آقای دولت‌آبادی تصویری است و به همین دلیل فیلم‌های زیادی از داستان‌های ایشان ساخته شده است. با این حال دیگر نویسندگان ما کارهای تصویری ندارند و خیلی نمی‌توان از روی داستان‌هایشان فیلم ساخت.

زنده باد مرگ نارنجی رمان یکبار مصرف نیست

او به حسن بزرگ این کتاب اشاره کرد و گفت:‌ این کتاب یک حسن بسیار بزرگ دارد؛ بسیاری از کتاب‌ها این چنین هستند که شما آن را می‌خوانید،‌ تمامش می‌کنید و دیگر هم هیچ وقت به آن رجوع نمی‌کنید. با این حال کتاب شما این‌گونه است که می‌توانید به کتاب برگردید و از میانه آن دوباره بخوانیدش. اصلا لازم نیست که برای بازخوانی مجدد از ابتدا آغاز کنید بلکه اگر از اواسط هم شروع کنید می‌توان فهمید چه خبر است. من کتاب‌های این چنینی را بسیار دوست دارم. کتاب شما از آن دسته آثاری است که می‌تواند بازهم روی میز قرار بگیرد و خوانده شود و فقط متعلق به قفسه نیست. من یک فیلمساز هستم و هدفم ارتباط با مخاطب است. به نظرم کاری که نتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند خیلی جذاب نیست. به نظرم بعضی از کارها باید با مخاطب ارتباط برقرار کند و اگر نکند اشتباه است. منظورم صرفا ارتباط با منتقدان و کتاب‌خوان های حرفه‌ای نیست بلکه با خواننده‌های عادی هم ارتباط برقرار می‌کند. به نظرم موفقیت یک نویسنده یا هر هنرمند دیگر در این است که با هر دو قشر مخاطب ارتباط برقرار کند؛ هم بتواند مخاطب خاص خود را راضی کند و هم مخاطب عام. اگر یک اثری به اینجا برسد به ماندگاری نزدیک می‌شود.

نویسنده کتاب، رضایت مخاطب را کسب کرده است

مهرداد مراد در بخش دوم صحبت‌های خود گفت: کتاب خانم احمدی علاوه بر ویژگی‌هایی که در بخش اول صحبت خود گفتم ویژگی دیگر داستان ژانر را هم رعایت کرده است. برای ما ژانرنویس‌ها نظر منتقدین خیلی مهم نیست. ما زمانی احساس موفقیت می‌کنیم که وقتی مخاطب داستان را تمام کرد لبخند رضایت بزند و آن را کنار بگذارد. این موضوع در حالی است که برای خیلی از رمان‌نویس ادبی نظر مخاطب اصلا مهم نیست و می‌گوید من حرف خودم را زدم؛ هرکس خوشش آمد یا نیامد ایرادی ندارد. در این کتاب چیزی که برایم مهم بود این بود که با رضایت آن را بستم. به نظرم خانم احمدی رضایت مخاطبین را کسب کرد.

شاه‌محمدی در واکنش به صحبت‌های مهرداد مراد گفت: دقت کنید نویسنده‌ای مثل مارکز نوشته‌های بسیار سختی دارد اما با مخاطب خاص و عام ارتباط برقرار می‌کند. به نظرم با یک کتاب این اتفاق رخ نمی‌دهد و باید چند اثر از یک نویسنده چاپ شود که کم‌کم این ارتباط با مخاطب برقرار شود و مخاطب از سبک شما خوشش بیاید. به نظرم خیلی زود نمی‌توان یک نویسنده را نقد کرد و حتما باید آثار بعدی او خوانده شود و دید که‌ آیا آن سبک و سیاق را ادامه می‌دهد یا وارد دنیای دیگری می‌شود. به نظرم سال‌ها طول می‌کشد که یک نویسنده جای پای خود را محکم کند.

دوست دارم بدانم حس و حال مخاطب با خواندن کتاب چگونه تغییر می‌کند

فاطمه احمدی در بخش دوم صحبت‌های خود گفت: به صورت کلی خیلی دوست دارم که در قالب یک نمودار بدانم حس و حال مخاطب از صفحه اول تا صفحه آخر چگونه تغییر می‌کند. جالب است بدانید که در همان صفحات ۱۷۵ تا ۲۰۰ تمام تن مخاطب علامت سوال است و اصلا دوست ندارد با من حرف بزند. البته این اتفاق طبیعی است چرا که واکنش افراد به سوال و ابهام پشت سرهم، سکوت است به این دلیل که احساس می‌کند به بازی گرفته شده است. از صفحه ۲۰۰ به بعد گره‌گشایی‌ها رخ می‌دهد و نویسنده اطلاعات زیادی را به مخاطب نشان می‌دهد. دلیل این که چنین کاری کردم انتخاب خود من بود. وقتی کسی می‌خواهد ورزش کند باید ماه اول را درد بکشد چرا که یک سری حرکات انجام داده است و عضله درد دارد. اما بعد از گذشت آن یک ماه طراوت و شادابی ناشی از ورزش کردن را به دست می‌آورد. به نظرم کتاب من هم همین است و فکر می‌کنم تا صفحه ۲۰۰ شبیه به همان ماه اول ورزش کردن است. مخاطب دچار درد است و زمانی که حقیقت را می‌فهمد و ارتباط بین پازل‌ها را می‌فهمد لذت می‌برد. در حقیقت آگاهانه تلاش کردم که آن لذت را در آخر قرار بدهم تا آن مخاطبی که من را تا آخر کتاب همراهی کرده است بهره‌مند شود.

محسن شاه‌محمدی در واکنش‌ به صحبت‌های احمدی گفت: به نظرم ارائه اطلاعات در صفحه ۱۷۵ برای ارتباط با مخاطب بسیار دیر است و مانند این است که در یک ربع پایانی فیلم بخواهیم با مخاطب ارتباط برقرار کنیم. دقت داشته باشید که مخاطبین شما حرفه‌ای نیستند و پس از خواندن چند صفحه ممکن است آن را رها کنند. در دنیای بی‌رحمی هستیم. خاطرم هست در گذشته وقتی یک سریال از تلویزیون پخش می‌شد، می‌گفتند که چند قسمت اول برای جاافتادن و راه افتادن داستان است. مخاطب هم چند هفته‌ای صبر می‌کرد تا این زمان بگذرد. مخاطبین ما اکنون دیگر چنین حوصله‌ای ندارند. اکنون به شرایطی رسید‌ه‌ایم که بیننده در چند دقیقه اول تکلیف خود را با اثر مشخص می‌کند و به این نتیجه می‌رسد که آن اثر را ادامه بدهد یا ندهد. این موضوع در ادبیات نیز وجود دارد. به همین دلیل کار یک هنرمند و یک نویسنده بسیار سخت شده است و باید در همان چند سطر اول با مخاطب ارتباط برقرار کند. اتفاقی که در کتاب شما رخ می‌دهد این است که مخاطب در دقایق ابتدایی کمی گیج می‌شود و چون حوصله زیادی ندارد ممکن است که با خواندن یکی دو صفحه آن را کنار بگذارد اما نکته جالب آنجاست که بعد از این کنار گذاشتن دوباره ترغیب می‌شود که برود و آن را بخواند. یکی از حسن‌های کتاب شما این است که در لابه‌لای متن‌ها مطلب دارد و مخاطب را تا جایی با خود جلو می‌برد اما عیب آن پراکندگی بیش از حد آن است. با این حال به شما خسته نباشید می‌گویم چرا که نگارش بسیار سختی را انتخاب کردید. تلاش خوبی برای شروع است و امیدوارم مخاطبین کتاب آن را دوست داشته باشند. حتما نظر مخاطب برایتان مهم باشد و بدان توجه کنید. او است که شما را بالا می‌برد و به موفقیت نزدیک‌تان می‌کند.

زبان اثر نمره قابل قبولی می‌گیرد

مهرداد مراد در پاسخ به سوالی مبنی بر زبان اثر گفت: وقتی یک انتشارات آمریکایی یک داستان ژانر منتشر می‌کند این شعار را دارد که اگر ورق اول را بخوانید تا انتها نمی‌توانید آن را زمین بگذارید. این کتاب یک داستان ژانر نیست و یک رمان ادبی با فرم و تکنیک مخصوص خود است. من رمان‌های ادبی را دوست دارم و به همین دلیل برایم جالب بود. فکر می‌کنم که این کتاب مطالبی دارد که به شما آموزش می‌دهد. در حقیقت چیزهایی در داستان وجود دارد که اطلاعات شما را بالا می‌برد. باید بگویم که زبان این رمان نیز بسیار خوب بود و برای یک نویسنده کار اولی نمره قابل قبولی می‌گیرد. با این حال می‌گویم که اگر مخاطب عام نتواند با آن ارتباط برقرار کند به دلیل ساختارشکنی است که ایشان انجام داده است و اتفاقا خوب هم به کار برده است.

صدای ماندگار خانم بازیگر روایتگر زنده باد مرگ نارنجی

در بخش دیگر این مراسم، شیوا خنیاگر بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون برای خواندن بخش‌هایی از این کتاب در نقش یک راوی روی صحنه آمد. او همراه با موسیقی زنده که توسط ولی الله نوروزی نواخته می‌شد، چند صفحه‌ای از کتاب «زنده باد مرگ نارنجی» را خواند.

پایان بخش این مراسم اجرای یک قطعه از اشعار مولانا همراه با موسیقی زنده توسط ولی‌الله نوروزی بود. هم‌چنین با حضور اهالی ادب از کتاب «زنده باد مرگ نارنجی» جدیدترین اثر انتشارات نیستان به نویسندگی فاطمه احمدی رونمایی شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *