فراخوان مسابقه رسانه‌ای و شهروندی\r\n با موضوع انعکاس خدمت تلاشگران عرصه مقابله با کرونا و تقویت امید و همدلی \r\n جانِ من؛ ایرانِ من\r\nمقدمه:\r\nمسئله اول این روزهای کشور و حتی همه دنیا کروناست. ویروسی که با همه کوچکی دنیا را کاملاً به خود مشغول کرده است. این بیماری پا را از مرزهای پزشکی نیز فراتر گذاشته و تبعات اجتماعی و سیاسی نیز یافته است. به گونه‌ای که راه‌های پیشگیری از آن نیز فراتر از علم پزشکی، در امید و اتحاد و هم بستگی ملی تجلی می‌یابد.\r\nاین موقعیت خطیر ما را برآن‌داشت تا سهمی اندک در ثبت، بازآفرینی و گسترش این امید و اتحاد داشته باشیم.\r\nدرباره مسابقه: \r\nمسابقه رسانه‌ای «جانِ من؛ ایرانِ من» در ۲ بخش کلی «نوشتار رسانه‌ای» و «تصاویر رسانه‌ای» برای ۲ گروه «اهالی رسانه» و «شهروندان» در ۷ محور کلی طراحی شده است. \r\nمحورهای مسابقه: \r\n\r\n زحمات شبانه‌روزی پزشکان، پرستاران و کادر درمانی بیمارستان ها و ساير دستگاه هاي امدادرسان برای مقابله با ویروس کرونا.\r\n تلاش‌های شبانه‌روزی دستگاه‌های خدمت رسان، صنايع و بخش‌هاي عمومي كه در شرايط اپيدمي كرونا كماكان به مردم خدمت مي‌كنند. \r\n نوروز باستانی ایرانیان و کرونا.\r\n فعالیت داوطلبانه و جهادی گروه‌هاي جهادي و نیروهای مسلح اعم از سپاه، ارتش، بسیج و نیروی انتظامی برای خدمت‌رسانی به مردم و آسيب ديدگان.\r\n همدلی و اتحاد مردم در پخش وسایل ضروری بهداشتی به صورت خودجوش.\r\n بهبودیافتگان کرونا و ادامه مسیر زندگی\r\n تلاش براي آگاهي بخشي صحيح و تشخیص اخبار غلط و شایعات\r\n\r\nقوانین و مقررات بخش تصاویر رسانه‌ای:\r\nاین بخش در سه محور کلی «عکس»، «گزارش‌های ویدیویی (vlog)» و «فیلم یک دقیقه‌ای» برگزار می‌شود.\r\nالف) بخش فیلم یک دقیقه‌ای:\r\n\r\n فیلم‌ها با کیفیت حداقل ۷۲۰ در قالب MP4 ارسال شود.\r\n فیلم‌ها حتما باید به صورت افقی ضبط شود.\r\n هر فیلمساز می‌تواند با ۲ اثر در این مسابقه شرکت کند.\r\n کارگردان اثر به عنوان صاحب اثر شناخته می‌شود.\r\n ذکر مشخصات اثر و عنوان در ابتدای فیلم الزامی است.\r\n مسئولیت صحت اطلاعات ارسالی بر عهده شرکت کننده است.\r\n استفاده از آثار راه یافته به بخش مسابقه برای تبلیغات، انتشارات، و اکران با ذکر نام صاحب اثر برای برگزارکننده مجاز است.\r\n رعایت نکردن قوانین و مقررات، منجر به حذف فیلم‌ها از مرحله داوری می‌شود.\r\n تصمیم‌گیری در مورد موارد پیش‌بینی نشده بر عهده دبیرخانه است.\r\n ارسال فیلم و شرکت در مسابقه به منزله پذیرش مقررات مسابقه است.\r\n مشخصات کامل هر فرد در یک فایل PDF یا WORD شامل نام، نام خانوادگی، شماره تماس و کدملی همراه با عکس‌ از پشت صحنه فیلم ارسال شود\r\n\r\nب) بخش گزارش ویدیویی\r\n\r\n فیلم‌ها با کیفیت حداقل ۷۲۰ در قالب MP4 ارسال شود.\r\n فیلم‌ها حتما باید به صورت افقی ضبط شود.\r\n هر گزارشگر می‌تواند با ۲ اثر در این مسابقه شرکت کند.\r\n مسئولیت صحت اطلاعات ارسالی بر عهده شرکت کننده است.\r\n استفاده از آثار راه یافته به بخش مسابقه برای تبلیغات، انتشارات، و اکران با ذکر نام صاحب اثر برای برگزارکننده مجاز است.\r\n رعایت نکردن قوانین و مقررات، منجر به حذف فیلم‌ها از مرحله داوری می‌شود.\r\n تصمیم‌گیری در مورد موارد پیش‌بینی نشده بر عهده دبیرخانه است.\r\n ارسال فیلم و شرکت در مسابقه به منزله پذیرش مقررات مسابقه است.\r\n مشخصات کامل هر فرد در یک فایل PDF یا WORD شامل نام، نام خانوادگی، شماره تماس و کدملی همراه با عکس‌ از پشت صحنه فیلم ارسال شود.\r\n\r\nج) بخش عکس:\r\n\r\n این مسابقه در دو بخش حرفه‌ای (آثار منتشر شده در رسانه‌های معتبر) و شهروندی برگزار می‌شود.\r\n برای شرکت در بخش حرفه‌ای باید نام، لینک یا تصویری از عکس کار شده در رسانه‌ معتبر ارسال شود.\r\n ویرایش عکس‌ها نباید جنبه استنادی عکس را مخدوش کند.\r\n هر عکاس می‌تواند با ۱۰ تک عکس در این مسابقه شرکت کند.\r\n عکس‌های ارسالی می‌توانند رنگی، مونوکروم یا سیاه و سفید باشد.\r\n عکس‌ها باید دارای عنوان باشد.\r\n مکان و زمان عکس باید ذکر شود.\r\n اندازه عکس‌ها حداقل ۱۵۰۰پیکسل و حداکثر ۲۰۰۰ پیکسل باشد.\r\n DPI عکس‌ها باید ۳۰۰ پیکسل و حجم هر فریم عکس ارسالی ۲ تا ۳ مگابایت با پسوند JPG باشد.\r\n مسئولیت صحت اطلاعات ارسالی بر عهده شرکت کننده است.\r\n شرکت کننده در مسابقه و صاحب فایل اصلی عکس، به عنوان عکاس و مالک اثر شناخته می‌شود و مسئولیت هرگونه دعوی در باب مالکیت اثر از عهده مسابقه خارج است.\r\n استفاده از آثار راه یافته به بخش مسابقه برای تبلیغات، انتشارات، چاپ کتاب و برگزاری نمایشگاه با ذکر نام صاحب اثر برای برگزارکننده مجاز است.\r\n رعایت نکردن قوانین و مقررات، منجر به حذف عکس‌ها از مرحله داوری می‌شود.\r\n تصمیم‌گیری در مورد موارد پیش‌بینی نشده بر عهده دبیرخانه است.\r\n ارسال عکس و شرکت در مسابقه به منزله پذیرش مقررات مسابقه است.\r\n عکسهای ارسالی باید به صورت زیر با حروف انگلیسی نامگذاری شوند. مثال(01_JABARI Ali: (\r\n مشخصات کامل هر فرد در یک فایل PDF یا WORD شامل نام، نام خانوادگی، شماره تماس و کدملی همراه با عکس‌ها ارسال شود.\r\n\r\nقوانین و مقررات بخش نوشتار رسانه‌ای:\r\n\r\n این بخش در محورهای «گزارش»، «مصاحبه»، «یادداشت»، «مقاله»  و «تولیدات محتوایی برجسته و اثرگذار در فضایی مجازی (شامل توییت، پست اینستاگرام و ..» در دو بخش حرفه‌ای (آثار منتشر شده در رسانه‌های معتبر) و شهروندی برگزار می‌شود.\r\n در بخش حرفه‌ای باید نام، لینک یا تصویری از نوشتار کار شده در رسانه ارسال شود.\r\n هر نویسنده می‌تواند در حداکثر ۲ بخش شرکت کند.\r\n اثر ارسالی باید دارای عنوان باشد.\r\n مسئولیت صحت اطلاعات ارسالی بر عهده شرکت کننده است.\r\n استفاده از آثار راه یافته به بخش مسابقه برای تبلیغات، انتشارات، چاپ کتاب و ... با ذکر نام صاحب اثر برای برگزارکننده مجاز است.\r\n رعایت نکردن قوانین و مقررات، منجر به حذف آثار از مرحله داوری می‌شود.\r\n تصمیم‌گیری در مورد موارد پیش‌بینی نشده بر عهده دبیرخانه است.\r\n ارسال اثر به منزله پذیرش مقررات مسابقه است.\r\n مشخصات کامل هر فرد در یک فایل PDF یا WORD شامل نام، نام خانوادگی، شماره تماس و کدملی همراه با آثار ارسال شود.\r\n\r\nبخش ویژه\r\n این بخش در ۲ محور «شخصیت موثر در اطلاع رسانی و امید بخشی در حوزه رسانه»، «برجسته‌ترین رسانه در اطلاع رسانی و امید بخشی در حوزه رسانه» برگزار می‌شود.\r\nارکان و داوران مسابقه:\r\nرییس مسابقه: محمد خدادی معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی\r\nدبیر : مهدی محمدی رییس فرهنگ‌سرای رسانه\r\nداوران بخش تصاویر رسانه‌ای: سیف‌الله صمدیان، محمد نوروزی، محمد حمیدی‌مقدم، سید صادق موسوی، ساتیار امامی و احسان رفعتی\r\nداوران بخش نوشتار رسانه‌ای: یونس شکرخواه، حسن نمکدوست، فریدون صدیقی، گیتا علی‌آبادی و علی‌اصغر محکی\r\nجوایز مسابقه:\r\nبه نفرات اول تا سوم هر یک از بخش‌های برنامه، (با تفکیک بخش حرفه‌ای و شهروندی) تندیس و جایزه نقدی اهدا می‌شود.\r\nتقویم اجرایی مسابقه:\r\nآغاز فراخوان: ۲۶اسفند ۱۳۹۸\r\nمهلت ارسال آثار: پایان فروردین ۱۳۹۹\r\nاعلام نتایج داوری: نیمه اول اردیبهشت ۱۳۹۹\r\nبرگزاری نمایشگاه اصلی و نمایشگاه‌های مجازی و اکران مجازی: نیمه دوم اردیبهشت ۱۳۹۹\r\nآیین اختتامیه و اعطای جوایز: خردادماه ۱۳۹۹\r\nنشانی و اطلاعات دبیرخانه:\r\nدبیرخانه این مسابقه در فرهنگ‌سرای رسانه واقع شده است. علاقه‌مندان برای ارسال آثار می‌توانند تا پایان مهلت شرکت در مسابقه، آثار خود را به ایمیل فرهنگ‌سرای رسانه به نشانی Resanehfarhangsara@gmail.com ارسال کنند و یا به صورت فیزیکی و روی لوح فشرده به دبیرخانه مسابقه تحویل دهند.\r\nبرای اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 02126701482 تماس بگیرید....
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، پویش ملی قدردانی از جهادگران سلامت با عنوان «به تو افتخار می‌کنم...» ویژه برنامه فرهنگ‌سرای رسانه در راستای تجلیل از مدافعان سلامت است.\r\nعلاقه‌مندان برای شرکت در این برنامه می‌توانند رو به دوربین‌ تلفن‌های همراه خود، در کمتر از یک دقیقه و با جمله «به تو افتخار می‌کنم...» از تلاشگران صفِ اول مبارزه با کرونا تقدیر کنند و با هشتگ #به_تو_افتخار_میکنم در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک بگذارند.\r\nعلاقه‌مندان برای شرکت در این مسابقه تا پایان فروردین‌ماه مهلت دارند.\r\nتوجه به این نکته الزامی است که اگر صفحه شخصی شرکت‌کنندگان خصوصی است، لازم است آثار خود را به دایرکت صفحه رسمی فرهنگ‌سرای رسانه به نشانی @farhangsararesaneh ارسال کنند....
 به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، مسابقه بزرگ نقاشی کودکان با عنوان «رنگ، رنگ تا پیروزی» با رویکرد بازتاب مبارزه با بیماری کرونا و تلاش جهادی پزشکان و کادر درمانی در نقاشی‌های کودکانه به همت فرهنگ‌سرای رسانه برگزار می‌شود.\r\nاین برنامه ویژه گروه سنی ۳ تا ۱۲ سال برگزار می‌شود. برای شرکت در این مسابقه، خانواده کودکان علاقه‌مند باید عکسی از نقاشی کودکانشان با هشتگ #رنگ_رنگ_تا_پیروزی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کنند.\r\nعلاقه‌مندان برای شرکت در این مسابقه تا پایان فروردین‌ماه مهلت دارند.\r\nذکر این نکته هم الزامی است که اگر صفحه شخصی شرکت‌کنندگان خصوصی است، لازم است آثار خود را به دایرکت صفحه رسمی فرهنگ‌سرای رسانه به نشانی @farhangsararesaneh ارسال کنند....
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، مهدی محمدی رییس فرهنگ‌سرای رسانه از برگزاری ویژه برنامه‌های فصل بهار فرهنگ‌سرای رسانه، با رویکرد تجلیل از مدافعان سلامت خبر داد.\r\nوی افزود: با توجه به اینکه به دلیل شیوع بیماری کرونا و تا اطلاع ثانوی و بازگشت شرایط به حالت عادی، مجموعه برنامه‌های فرهنگ‌سرای رسانه صورت به صورت مجازی برگزار می‌شود؛ برآن شدیم تا علاوه بر برگزاری کلاس‌های آموزشی به صورت مجازی، با طراحی ۳ ویژه‌برنامه، از نگاه فرهنگ، هنر و رسانه نگاهی متفاوت به مسئله اول امروز جهان بیاندازیم.\r\nرییس فرهنگ‌سرای رسانه اضافه کرد: مهم‌ترین نکته‌ای که ما در طراحی ویژه برنامه‌ها در نظر گرفتیم تجلیل از مدافعان سلامت بود، کسانی که این روزها مبارزان صف اول مقابله با کرونا هستند و کمترین وظیفه ما در قبال آنها مراقبت بیشتر از سلامتی خود و دیگران و تجلیل کوتاهی برای ثبت جانفشانی‌های این عزیزان در تاریخ است.\r\nوی در تشریح این ویژه برنامه‌ها گفت: مسابقه بزرگ نقاشی کودکان با عنوان «رنگ، رنگ تا پیروزی» با رویکرد بازتاب مبارزه با بیماری کرونا و تلاش جهادی پزشکان و کادر درمانی در نقاشی‌های کودکانه، ویژه گروه سنی ۳ تا ۱۲ سال برگزار می‌شود. برای شرکت در این مسابقه، خانواده کودکان علاقه‌مند باید عکسی از نقاشی کودکانشان با هشتگ #رنگ_رنگ_تا_پیروزی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کنند.\r\nمحمدی اضافه کرد: پویش ملی قدردانی از جهادگران سلامت با عنوان «به تو افتخار می‌کنم...» دیگر ویژه برنامه فرهنگ‌سرای رسانه است. در این برنامه رو به دوربین‌ تلفن‌های همراهمان، در کمتر از یک دقیقه و با جمله «به تو افتخار می‌کنم...» از تلاشگران صفِ اول مبارزه با کرونا تقدیر می‌کنیم و با هشتگ #به_تو_افتخار_میکنم در صفحه اینستاگرام خود آن را به اشتراک می‌گذاریم.\r\nرییس فرهنگ‌سرای رسانه در تشریح دیگر ویژه برنامه این فرهنگ‌سرا گفت: مسابقه رسانه‌ای و شهروندی «جانِ من، ایرانِ من» در ۲ بخش کلی «نوشتار رسانه‌ای» شامل گزارش، مصاحبه، یادداشت، مقاله و تولیدات محتوایی برجسته و اثرگذار در فضایی مجازی (شامل توییت، پست اینستاگرام و ...) و «تصاویر رسانه‌ای» شامل عکس، گزارش‌های ویدیویی (vlog) و فیلم یک دقیقه‌ای برای ۲ گروه اهالی رسانه و شهروندان در ۷ محور کلی طراحی شده است.\r\nوی افزود: زحمات شبانه‌روزی پزشکان، پرستاران و کادر درمانی بیمارستان ها و سایر دستگاه های امدادرسان برای مقابله با ویروس کرونا؛ تلاش‌های شبانه‌روزی دستگاه‌های خدمت رسان، صنایع و بخش‌های عمومی که در شرایط اپیدمی کرونا کماکان به مردم خدمت می‌کنند؛ نوروز باستانی ایرانیان و کرونا؛ فعالیت داوطلبانه و جهادی گروه‌های جهادی و نیروهای مسلح اعم از سپاه، ارتش، بسیج و نیروی انتظامی برای خدمت‌رسانی به مردم و آسیب دیدگان؛ همدلی و اتحاد مردم در پخش وسایل ضروری بهداشتی به صورت خودجوش؛ بهبودیافتگان کرونا و ادامه مسیر زندگی و تلاش برای آگاهی بخشی صحیح و تشخیص اخبار غلط و شایعات، ۷ محور اصلی این مسابقه است.\r\nمحمدی یادآور شد: علاقه‌مندان برای شرکت در هر یک از این پویش‌ها و مسابقات تا پایان فروردین‌ماه مهلت دارند. ذکر این نکته هم الزامی است که اگر صفحه شخصی شرکت‌کنندگان خصوصی است، لازم است آثار خود را به دایرکت صفحه رسمی فرهنگ‌سرای رسانه به نشانی @farhangsararesaneh ارسال کنند.\r\nبرای اطلاعات بیشتر به سایت فرهنگ‌سرای رسانه resaneh.farhangsara.ir مراجعه کنید و یا با شماره تلفن ۰۲۱۲۶۷۰۱۴۸۲ تماس بگیرید.\r\n...
به گزارش روابط‌عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، نشست خبری مسابقه «جان من ایران من» ظهر روز دوشنبه ۲۶ اسفندماه با حضور محمد خدادی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی محمدی رئیس فرهنگسرای رسانه به صورت آنلاین از طریق صفحه آپارات این مسابقه برگزار شد.\r\nمحمد خدادی در ابتدای صحبت‌های خود ضمن اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشورمان گفت: این روزها بیماری کرونا در کشورمان وارد شده است و بسیاری از متخصصین به صورت شبانه‌روزی در حال کارکردن روی آن هستند تا هرچه سریع‌تر درمانی برای آن پیدا کنند.\r\nآن چیزی که بیش‌تر از کرونا عامل تشدید است، ویروس اطلاعات غلط است\r\nوی ادامه داد: در رابطه با این بیماری اطلاع‌رسانی‌های زیادی صورت می‌گیرد چه از بعد داخلی و چه از بعد خارجی. آن چیزی که بیش‌تر از کرونا عامل تشدید است، ویروس اطلاعات غلط است. آنچه که گفته می‌شود براساس گمانه‌ها، برداشت‌ها و بعضا سوء استفاده‌ها از شرایط ایجاد شده است. باید دقت داشت که دانسته‌های ما فرصت تصمیم ما را فراهم می‌کند و این تصمیم‌ها منجر به عمل می‌شود. بنابراین هرچه قدر که دانسته‌های ما دقیق‌تر باشد، صدماتی که ممکن است وارد شود کمتر است. در حقیقت تصمیات و اقدامات باید مبتنی بر علوم تخصصی باشد و باید با هویت مشخص و مرجع دقیق و صحیح اطلاعات بدهیم و از منابع نامعلوم اطلاعات ندهیم که مطمئنا تبعاتی به همراه دارد. فضای شک و تردید سم مبارزه و مواجهه با هر بحرانی است و تصمیم دقیق و صحیح و پس از آن شناخت ابعاد این موضوع مستلزم اطلاع‌رسانی دقیق از منابع مشخص است.\r\nقدرت اطلاع‌رسانی بر روی پیشگیری، درمان و کنترل این ویروس تاثیرگذار است\r\nخدادی تاکید کرد: در جریان اطلاع‌رسانی باید به مراجع اطلاعاتی دقیق که قاعدتا وزارت بهداشت و درمان است توجه داشته باشیم. امروز نقش اطلاع‌رسانی جلوتر از هر فرآیندی است و قدرت اطلاع‌رسانی می‌تواند بر روی پیشگیری از ابتلا به این ویروس، درمان و کنترل آن تاثیر به سزایی داشته باشد. برای مثال اطلاع‌رسانی دقیق در زمان مراجعه به مراکز درمانی، شیوه استفاده صحیح از مواد ضدعفونی، عدم جمع شدن در مراکز شلوغ و ... همگی از مواردی است که باید به درستی اطلاع‌رسانی شود تا خطرات کرونا کاهش یابد. بنابراین تاکید دارم که همه باید با هویت معلوم دیدگاه‌های خود را به اشتراک بگذارند چرا که یک صدای نامعلوم می‌تواند در هر جای دنیا تولید و به مردم داده شود و باعث اغتشاش ذهنی آنان شود. این کار می‌تواند باعث ترویج ویروس ناکارآمدی و بدگمانی شود که خطرش از بیماری کرونا بسیار بیشتر است. اگر صحبت از عدم تجمعات و کاهش ترددها می‌شود برای سلامتی خود مردم است.\r\nمعاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره کمک همگانی برای پیروز شدن بر کرونا گفت: به دقت داشته باشید که امروز همه دستگاه‌های کشور اولویت کاری خود را کمک به مردم در مواجهه با کرونا قرار داده‌اند. برای مقابله با این ویروس نیاز به کمک همه داریم و هر ایرانی باید از ظرفیت خود برای پیشگیری و کنترل کرونا هم برای خود و هم برای دیگران استفاده کند. برای خودش باید اقدامات صحیح براساس اطلاعات صحیح داشته باشد و برای دیگران نیز باید اطلاعات صحیح در اختیارشان قرار بدهد و آنچه که برای دیگران به اشتراک می‌گذارد براساس اطلاعات درست و مرجع صحیح باشد.\r\n«جان من، ایران من» انعکاس خدمات کسانی است که جان‌شان فدای ایران می‌شود\r\nخدادی به برگزاری مسابقه «جان من، ایران من» اشاره کرد و گفت: در این فضای حساس به واژه‌ای که همه مردم بدان اعتقاد دارند روی آوردیم؛ واژه‌ای با نام جان من ایران من. مطمئنا جان هر ایرانی با نام ایران زنده است و با این نام به حیات خود ادامه می‌دهد. مطمئنا جان همه ما فدای ایران است و ایران امروز، ایرانی همدل و همکار می‌باشد چرا که ویروس جان همه مردم را تهدید می‌کند و نیاز داریم که دست به دست هم بدهیم و برای مقابله با آن به هم کمک کنیم. برهمین اساس، مسابقه جان من ایران من را تدارک دیدیم که اسم آن در دل هر ایرانی زنده است و با هر ایرانی زندگی می‌کند. امروز ده‌ها هزار پرستار و پزشک جان ‌شان را در خطر  قرار دادند تا از سلامت قلب‌های مردم ایران محافظت کنند. علاوه بر این بقیه ارگان‌ها نیز دست به دست همدیگر دادند تا نیازهای مردم ایران را در این ایام فراهم کنند. برای برگزاری این مسابقه تعداد زیادی از دستگاه‌ها و ارگان‌ها اعلام آمادگی کردند هم‌چنین تعدادی از برندها از جمله دیجی‌کالا اعلام همکاری کردند که بسیار ارزشمند است. هدف اصلی ما از برگزاری این مسابقه انعکاس خدمات کسانی است که جان‌شان فدای ایران می‌شود و نمادی از همه تلاشگرانی است که خط مقدم آن پزشکان، پرستاران و کادر درمانی هستند.\r\nبه منتشرکنندگان اخبار جعلی هشدار می‌دهم؛ مردم ایران به کمک همدیگر می‌روند\r\nوی اضافه کرد: این مسابقه تقدیم به همه کسانی است که ظرفیت‌های متعددی را برای تسهیل در زندگی مردم فراهم کردند و مهم‌تر از همه اصحاب رسانه هستند که در پشت دوربین‌ها قرار دارند و اتفاقات را برای ما روایت می‌کنند و همیشه اسم شان در پشت خبرها دیده نمی‌شود. از صدا و سیما و شبکه‌های استانی و رادیویی گرفته تا همکاران ما در خبرگزاری‌ها و ... البته باید به کسانی که بیرون از این مرزها نیز نشسته‌اند هشداری بدهم. افرادی که بیرون هستند، دو دسته‌اند؛ یک دسته کسانی هستند که دلسوزند و کمک می‌کنند اما عده‌ای هم هستند که با اخبار جعلی نگرانی مردم را افزایش می‌دهند و با القای ناکارآمدی می‌خواهند ناامیدی در بین مردم ایجاد کنند. به آنان هشدار می‌دهم که این کار مردانگی نیست و بارها ثابت شده است که مردم ایران در جایی که نیاز به کمک دارند خیلی سریع به کمک همدیگر می‌روند. جان من ایران من برگرفته از شعر فردوسی است و اشاره به همین همدلی دارد.\r\nانعکاس ظرفیت تلاش همگانی مردمی و خانواده‌های کادر درمانی \r\nمحمد خدادی مسابقه جان من ایران من را انعکاس زحمات کادر درمانی دانست و گفت: این مسابقه نماد انعکاس ظرفیت تلاش همگانی مردمی است که در خط مقدم آن کادر درمانی حضور دارند و در حلقه‌ای مهم‌تر خانواده‌های آنان حضور دارند. این مسابقه تکریم خانواده کسانی است که برای جان مردم محل خانه‌شان را ترک کردند و به هم‌وطنان خود کمک می‌کنند. این مسابقه برای این است که با تولید کلیپ، متن، تصویر، عکس و هر چیزی که بتواند این دلاوری، مردانگی و جوانمردی را بیان کند به همه کسانی که این روزها تلاش می‌کنند ادای دین کنیم. باید این موارد را انتشار بدهیم و ضبط کنیم تا در تاریخ این کشور بماند. باید بگویم که این مسابقه ظرفیت مردمی دارد و هر کس در هر جایی که هست می‌تواند در آن نقش‌آفرینی داشته باشد. این مسابقه بیان قدردانی مردم و احساسات همه ایرانی خطاب به کسانی است که این روزها واقعا زحمت می‌کشند. بیان حتی یک خسته نباشید و خداقوت در قالب‌های مختلف کلیپ، متن، تصویر و ... خطاب به آنان باعث می‌شود که روح‌شان سرحال شود اگرچه جسم‌شان بسیار خسته است. باید در این زمینه مشارکت ملی ایجاد و این حماسه ملی را ماندگار کنیم که حتما الگوی جهانی خواهد شد.\r\nمردم ما همیشه قدردان هستند/ یک خسته نباشید ظرفیت کشور را بالا می‌برد \r\nاو در پایان گفت: هر کس در هر جایی که هست و حتی با یک جمله خطاب به همه زحمت‌کشان این روزها اعم از کادر درمانی، راننده‌ها،‌ نانوایان، سپاه و بسیج و ارتش، پلیس و ...می‌تواند سهم کوچکی داشته باشد. این وظیفه هر ایرانی است. مردم ما همیشه نشان دادند که قدردان هستند. مطمئن باشید که یک واژه خداقوت و خسته نباشید بزرگترین قدرت را در این کشور ایجاد می‌کند و ظرفیتی ایجاد می‌کند که مقاومت‌مان در برابر این ویروس را افزایش بدهیم. من از تک‌تک پزشکان، پرستاران، خبرنگاران، عکاسان پلیس و همه کسانی که قلب‌شان برای این مردم می‌تپد تشکر می‌کنم. جان من ایران من ظرفیتی در اختیار شماست و تبدیل به قدرشناسی از کسانی خواهد شد که در مسیر مواجهه، مبارزه و مدیریت کرونا به میدان آمدند و قطعا ما کرونا را شکست می‌دهیم.\r\nادای احترام به تلاشگران روزهای صعب\r\nمهدی محمدی رییس فرهنگ‌سرای رسانه در ادامه درباره شکلی گیری این مسابقه گفت: «جان من، ایران من» ادای احترامی است به همه کسانی که در این روزهای صعب، با جان و توان خود مشغول خدمت رسانی هستند. ادای احترام به خانم صفایی معلم ۶۷ ساله‌ای که «آنلاین» را حتی نمی‌توانست به درستی تلفظ کند، اما مهر و توجه‌اش همه ما را متاثر کرد.\r\nوی افزود: مسئله اول این روزهای کشور و حتی همه دنیا کروناست. ویروسی که با همه کوچکی دنیا را کاملاً به خود مشغول کرده است. این بیماری پا را از مرزهای پزشکی نیز فراتر گذاشته و تبعات اجتماعی و سیاسی نیز یافته است. به گونه‌ای که راه‌های پیشگیری از آن نیز فراتر از علم پزشکی، در امید و اتحاد و هم بستگی ملی تجلی می‌یابد. این موقعیت خطیر ما را برآن‌داشت تا سهمی اندک در ثبت، بازآفرینی و گسترش این امید و اتحاد داشته باشیم.\r\nرییس فرهنگ‌سرای رسانه گفت: مسابقه رسانه‌ای «جانِ من؛ ایرانِ من» در ۲ بخش کلی «نوشتار رسانه‌ای» و «تصاویر رسانه‌ای» برای ۲ گروه «اهالی رسانه» و «شهروندان» در ۷ محور کلی طراحی شده است. \r\nمحمدی در توضیح محورهای این مسابقه گفت: زحمات شبانه‌روزی پزشکان، پرستاران و کادر درمانی بیمارستان ها و ساير دستگاه هاي امدادرسان برای مقابله با ویروس کرونا، تلاش‌های شبانه‌روزی دستگاه‌های خدمت رسان، صنايع و بخش‌هاي عمومي كه در شرايط اپيدمي كرونا كماكان به مردم خدمت مي‌كنند، نوروز باستانی ایرانیان و کرونا، فعالیت داوطلبانه و جهادی گروه‌هاي جهادي و نیروهای مسلح اعم از سپاه، ارتش، بسیج و نیروی انتظامی برای خدمت‌رسانی به مردم و آسيب ديدگان، همدلی و اتحاد مردم در پخش وسایل ضروری بهداشتی به صورت خودجوش، بهبودیافتگان کرونا و ادامه مسیر زندگی و تلاش براي آگاهي بخشي صحيح و تشخیص اخبار غلط و شایعات محورهای اصلی این مسابقه است.\r\nوی از برگزاری بخشی به عنوان «بخش ویژه» خبر داد و افزود:  این بخش در ۲ محور «شخصیت موثر در اطلاع رسانی و امید بخشی در حوزه رسانه»، «برجسته‌ترین رسانه در اطلاع رسانی و امید بخشی در حوزه رسانه» برگزار می‌شود.\r\nمعرفی داوران مسابقه «جان من، ایران من»\r\nرییس فرهنگ‌سرای رسانه که دبیری این مسابقه را به عهده دارد درباره ارکان و داوران این مسابقه گفت: محمد خدادی معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ریاست مسابقه را بر عهده دارد. هنمندانی چون سیف‌الله صمدیان، محمد نوروزی، محمد حمیدی‌مقدم، سید صادق موسوی، ساتیار امامی و احسان رفعتی داوران بخش «تصاویر رسانه‌ای» هستند. در بخش «نوشتار رسانه‌ای» نیز استادانی چون یونس شکرخواه، حسن نمکدوست، فریدون صدیقی، گیتا علی‌آبادی و علی‌اصغر محکی داوری آثار را بر عهده گرفته‌اند.\r\nمحمدی درباره برگزار کنندگان و حامیان این مسابقه توضیح داد: مسابقه «جان من، ایران من» به همت معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرهنگ‌سرای رسانه و با حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت اجتماعی نیروی انتظامی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی، شستا، موسسه مطبوعاتی نشرآوران، دیجی‌کالا، آپارات، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، انجمن سینمای جوان و سایت آپارات از ۲۶ اسفند تا پایان فروردین ماه آماده دریافت آثار علاقه‌مندان است.\r\n \r\nدبیرخانه مسابقه «جان من، ایران من» در فرهنگ‌سرای رسانه واقع شده است. علاقه‌مندان برای ارسال آثار می‌توانند تا پایان مهلت شرکت در مسابقه، آثار خود را به ایمیل فرهنگ‌سرای رسانه به نشانی Resanehfarhangsara@gmail.com ارسال کنند و یا به صورت فیزیکی و روی لوح فشرده به دبیرخانه مسابقه تحویل دهند. برای اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۲۱۲۶۷۱۴۸۲ تماس بگیرید. برای دریافت فراخوان و قوانین شرکت در مسابقه به تارنمای فرهنگسرای رسانه resaneh.farhangsara.ir مراجعه کنید....
\r\n\r\n\r\n\r\n \r\n\r\n\r\n\r\n \r\n\r\n\r\n\r\nبه گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، مسابقه تولیدات رسانه‌ای و شهروندی «جانِ من ایران من» با هدف انعکاس خدمات تلاشگران عرصه مبارزه با کرونا و تقویت امید و همدلی به همت معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرهنگ‌سرای رسانه و با حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت اجتماعی ناجا، بانک مرکزی جمهوری اسلامی و شستا برگزار می‌شود.\r\nاین مسابقه در بخش‌های عکس، فیلم کوتاه، گزارش ویدیویی(vlog) ، یادداشت، گزارش، مقاله و تولیدات فضای مجازی در دو بخش رسانه‌ای و شهروندی برگزار می‌شود. \r\nنشست خبری این رویداد با حضور محمد خدادی معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی محمدی رییس فرهنگ‌سرای رسانه برای اعلام جزئیات بخش‌های مختلف، تشریح قوانین و مقررات و معرفی ارکان و داوران جشنواره برگزار می‌شود.\r\nبه دلیل شیوع کرونا و پرهیز از تجمعات، این رویداد روز دوشنبه ۲۶ اسفندماه ساعت ۱۲ به صورت زنده در سایت آپارات پوشش داده می‌شود.\r\nعلاقه مندان می توانند برای مشاهده پخش زنده نشست خبری مسابقه تولیدات رسانه‌ای و شهروندی «جانِ من ایرانِ من» به لینک https://www.aparat.com/JanemanIRANeman/live مراجعه کنند.\r\n\r\n\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، نخستین مجموعه از بسته گرافیکی فرهنگ‌سرای رسانه برای آگاهی بخشی و پیشگیری از ابتلا بهکروناویروس با مشارکت موسسه مطبوعاتی نشرآوران منتشر شد.\r\nاین طرح‌ها با هشتگ‌های #ما_از_کرونا_قویتریم و #کرونا_را_شکست_میدهیم به صورت فوتوکامنت در ۸ طرح با عناوین متفاوت برای بارگذاریدر شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.\r\nبر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، این بسته‌های گرافیکی تا عادی شدن شرایط هر شب در صفحه‌های مجازی فرهنگ‌سرای رسانه بهنشانی @resane.farhangsara و سایت رسمی فرهنگ‌سرای رسانه به نشانی resaneh.farhangsara منتشر می‌شود.\r\n\r\n ...
تقدیر از چهره‌های برتر کار‌آفرینی در فرهنگ‌سرای رسانه

مهدی محمدی: هر کارآفرین یک رسانه منحصر به فرد است/ فروتن: به فرزندان خود مهارت یاد بدهید و اجازه بدهید خودشان شغل انتخاب کنند

سومین اجرای ویژه‌برنامه فصل رویش با رویکرد تولید ملی و اقتصاد مقاومتی روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن با تقدیر از ۶ چهره برتر کارآفرینی در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار ‌شد.

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه، سومین اجرای ویژه برنامه «فصل رویش» در روز «اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی» با تجلیل از چهره‌های برتر کار‌آفرینی کشور با حضور مهدی محمدی رییس فرهنگ‌سرای رسانه و با تجلیل از بهروز فروتن کارآفرین برتر در صنعت غذایی، حسین شمس کارآفرین در حوزه رسانه، سید ایمان میری کارآفرین در حوزه  خدمات ارتباطی، محسن اسلامی قرائتی کارآفرین در حوزه فرهنگی، ناصر قاضی‌زاده کارآفرین در حوزه نساجی و مجید جوانمرد کارآفرین در حوزه تولید لوازم نظامی، ورزشی و پزشکی، عصر روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن ماه در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار شد.

در بنش و نگرش خوبیم اما در رفتار به اصول مهم ضعیف/ دستگاه فرهنگی نسبت به اقتصاد مقاومتی معلول عمل کرد

در ابتدای این مراسم مهدی محمدی، رییس فرهنگ‌سرای رسانه ضمن خوشامدگویی گفت: شاید هیچ کدام از ما که این‌جا نشسته‌ایم به غیر از کسانی که فعالیتی داشته‌اند هیچ‌گاه رضایتی از عمل به موضوعات مهمی همچون کارآفرینی، تولید ملی و اقتصاد مقاومتی نداشته باشیم. هر مفهوم و پدیده‌ای در ابتدا بینش است، سپس تبدیل به نگرش می‌شود و در نهایت به رفتار می‌رسد. ما در دو بخش اول عمدتا اوضاع بدی نداریم. در زمینه بینش، طراحی و تولید فکری مشکل زیادی نداریم کمااینکه امسال در یک اتفاق مبارک علیرغم تمام فشارهایی که وجود داشت، مقام معظم رهبری نام سال را رونق تولید گذاشتند. اگر به عقب هم برگردیم و به سال‌های گذشته نگاه کنیم به نامگذاری سالی با عنوان اصلاح الگوی مصرف می‌رسیم که بسیار دقیق بود و به نظرم دستگاه فرهنگی ما نسبت به این نامگذاری معلول و ناقص عمل کرد.

تفکر تبلیغی صرف و بنرزده به موضوعات، یک آسیب بزرگ فرهنگی/ نیاز به کار فرهنگی در زمینه عمل به تولید ملی داریم

وی ادامه داد: البته سال‌های بعد هم دست کمی از آن سال نداشت چرا که همیشه تفکر تبلیغی صرف و بنرزده به مفاهیم داریم. در حقیقت احساس می‌کنیم هر سالی که نامگذاری می‌شود باید شهر را شلوغ کرده و فقط بنر نصب کنیم که این موضوع سبب شد تا رهبر معظم انقلاب نیز لب به گلایه باز کنند. بنابراین فقط حالت شکلی را رعایت می‌کنیم در حالی که از بنیان به این موضوعات اعتقادی نداریم. مقصر هم خود ما هستیم. البته شاید ما یک فرهنگ‌سرای کوچک با اتمسفر معمول و امکانات اندک باشیم اما بالاخره همین اندک‌ها در کنار هم جمع می‌شود. اگر توجه و جهت‌گیری ما در این موضوعات دقیق باشد طبیعتا همین اندک‌ها نیز اثر و نشانه خود را می‌گذارد و ممکن است باعث تحرک بقیه دستگاه‌های فرهنگی دیگر نیز بشود. ما برای مفاهیم کارآفرینی، تولید ملی، رونق تولید، اقتصاد مقاومتی و … در مرحله بینش بسیار خوب عمل می‌کنیم و دقیق هستیم. در مرحله نگرش نیز اتفاقات بدی رخ نمی‌دهد چرا که خیلی زود هر چیزی را مُد می‌کنیم؛ مثلا همه ادارات سربرگ خود را به سال رونق تولید تغییر می‌دهند و همه بنرهای شهر تبدیل به گرامیداشت رونق تولید تبدیل می‌شود اما آن چیزی که صرفا کارآفرینان بدان توجه دارند، رفتار است. شاید افراد معدودی باشند که به این مسئله توجه داشته باشند و تجلی بخشند. مقام مسئول ما در کشور در مرحله بینش کارها را تبیین می‌کند، در مرحله نگرش آن را مد می‌کند و در همه جا درباره‌اش سخنرانی می‌کند اما در مرحله رفتار براساس آن رفتار نمی‌کند. بنابراین نیاز داریم که از مرحله نگرش به رفتار برسیم و در این زمینه کار فرهنگی انجام بدهیم.

باور داریم هر کارآفرین یک رسانه منحصر به فرد است

او در مورد اهتمام فرهنگ‌سرای رسانه به برگزاری چنین مراسم‌هایی گفت: علت اصلی که باعث شد این برنامه در جایی مثل فرهنگ‌سرای رسانه برگزار شود این بود که باور داشتیم هر کدام از این عزیزان که در این نقطه قرار گرفته‌اند یک رسانه منحصر به فرد هستند. امروز می‌خواهیم این افراد را از منظر رسانه بودن و تاثیرگذاری‌شان نگاه کنیم. معتقدم با برگزاری همین جلسات و گفتگو کردن‌ با این افراد فاصله بین نگرش و رفتار کم خواهد شد و می‌توانیم اثرگذاری خوبی در این زمینه داشته باشیم. دیدن جوانان کارآفرین در کنار بزرگان و ریش سفیدان این عرصه بسیار زیباست و برایم افتخار است که در این جلسه حضور دارم. امیدوارم که بتوانیم در آینده نیز جلساتی با چنین آتیه‌هایی برگزار کنیم و این روند را ادامه‌دار ببینیم.

در ادامه این مراسم بهروز فروتن، کارآفرین باسابقه کشورمان به روی صحنه آمد تا برای حاضران صحبت کند. او بنیانگذار شرکت بهروز است و بیش از ۴۰۰ لوح و تندیس افتخار داخلی و بین‌المللی دریافت کرده است، نخستین سفیر یونیسف در ایران بوده و در سال ۱۳۸۴ بعنوان قهرمان قهرمانان صنعت غذایی انتخاب و تمبر یادبودی نیز به همین مناسبت در ایران منتشر شده ‌است. فروتن تا سال ۱۳۹۰ برای بیش از ۱۵۰۰ نفر در ایران ایجاد شغل کرد و اکنون به صورت داوطلبانه به تولید و آموزش در مناطق جنوب تهران مشغول است.

نیمه خالی لیوان را ببینید اما مثل نیمه پر عمل کنید

این کارآفرین برتر کشور گفت: بزرگ‌ترین اشکال ما این است که به موضوعات مطرح شده به عنوان یک شعار نگاه می‌کنیم، این‌ها شعار نیست، منشور است. از آن جا که آن‌ها را شعار می‌بینیم، فراموشش می‌کنیم. حرف‌های اقتصادی هیچ‌گاه شعار نیست و تغییر هم نمی‌کند. همیشه گفته می‌شود که نیمه پر لیوان را ببینید اما من به شما توصیه می‌کنم که نیمه خالی لیوان را ببینید اما مثل نیمه پر عمل کنید. بنابراین سیاه‌نمایی نکنید. بگذارید آماری بدهم چرا که آمار علم عدد و رقم است. البته گفته می‌شود که نباید به گذشته نگاه کرد و آن شبیه به آینه پشت است که باید هرازگاهی نگاهی بدان داشته باشید و مسیر اصلی در جلوی شما است.

وی ادامه داد: در اوایل انقلاب ۲۵ میلیون تن تولید محصولات غذایی و کشاورزی داشتیم و امروز بیش از ۱۲۰ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی داریم؛ در ابتدای انقلاب ۳۸ میلیون جمعیت داشتیم و امروز ۸۰ میلیون جمعیت داریم. بنابراین پیشرفت کرده‌ایم. در زمینه این محصولات کشاورزی گفته می‌شود که آب نداریم اما من به شما می‌گویم که کمبود آب نداریم، کمبود مدیریت در منابع آب داریم. من زاده کارهای فرهنگی و کشاورزی هستم و حرف بدون آمار به شما نمی‌زنم. اگر به همین روند جلو برویم، در چند سال آینده تولیدات ما به بیش از ۳۰۰ میلیون تن می‌رسد و جمعیت ما ۱۰۰ میلیون نفر می‌رسد. البته در این که بد مصرف می‌کنیم و ضایعات ما زیاد است صحبت نمی‌کنم و این ایرادی است که وجود دارد.

صنایع دستی و کشاورزی بسیار ارزشمندتر از نفت و گاز است

فروتن با اشاره به وابستگی کشور به نفت گفت: می‌گویند که باید نفت بفروشیم تا هزینه‌هایمان دربیاید. دقت داشته باشید که نفت سرمایه است و هزینه نیست. پس معادن تجدیدپذیر و کشاورزی و صنایع دستی چه می‌شود؟ من می‌خواهم بگویم که اندیشه‌های نو، صنایع دستی، کشاورزی، صنایع تجدیدشونده بسیار بیشتر از نفت و گاز ارزشمند است. نفت و گاز خوب است اما سرمایه برای نسل های بعدی است. باید امروز را دربیابیم. با تمام تجربه‌ای که در این چند ده سال داریم به شما می‌گویم که یاس و ناامیدی شایسته انسان مسلمان نیست؛ نه تنها مسلمان بلکه انسان نباید هیچ‌گاه نباید ناامید شود. امید آخرین حربه انسانی است که خود را بنده خداوند می‌داند. سختی‌ها فراوان است اما معتقدم که باید هر چیزی را ساخت و با غرزدن کاری جلو نمی‌رود.

ارتقا پیدا کنید تا تغییر حاصل شود

مدیرعامل شرکت بهروز گفت: اعتقادی به انتقاد ندارم، انتقاد یعنی تخریب اما به نقد اعتقاد دارم. من نظام مدیریتی کشور را به نقد می‌کشم اما تخریب نمی‌کنم. صحبت از ۳۰۰ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی زدم؛ خیلی عدد بالایی نیست چرا که هر کدام از استان‌های ما می‌تواند تغذیه کل جمعیت ایران را تامین کند. ما پیشرفت خوبی داشتیم اما کافی نبوده است، این نقد من به دولت است. چرا کافی نبوده است؟ به این دلیل که خود را باور نداشتیم. می‌خواهم به عنوان پدر توصیه‌ای به شما داشته باشم؛ اگر می‌خواهید آینده خوبی داشته باشید فرزندان خود را باغیرت بار بیاورید. در فصل مدیریتی امروز مرد و زن معنا ندارد. به عبارت بهتر جنسیت در مدیریت وجود ندارد؛ باید به فرزندان خود کار یاد بدهید. در جلسات انگیزشی می‌گویند تغییر کنید اما من به شما می‌گویم که تغییر کردن بی‌معنا است بلکه باید ارتقا پیدا کنید و اگر ارتقا پیدا کنید تغییر هم خواهید کرد. توصیه من به شما این است که به فرزندان خود مهارت یاد بدهید، از آنان کار بکشید و در مقابل کاری که می‌گیرید هزینه بدهید. حتی اگر کاری ندارید، بیگاری بهتر از بیکاری است. بیگاری یعنی کارکردن بدون مزد؛ ایراد ندارد. تغییر در زندگی من و شما ایجاد نمی‌شود مگر آن که ارتقا پیدا کنیم و باور کنیم که این سرزمین با تمام سختی‌ها باید پیشرفت کند. باید خودمان کشور را توسط خودمان و با همکاری یکدیگر درست کنیم.

مشاغل متعدد را برای فرزندان خود تشریح کنیم و اجازه بدهیم خودشان انتخاب کنند

او توصیه‌ای به پدر و مادرها داشت: یک چیزی در جامعه ما مغفول مانده است و آن هم این است که بچه‌های ما یا باید دکتر شوند یا مهندس. این حرف‌ها نتیجه از عشق هیجانی است و غلط است. بهترین راه برای آینده ما این است که آموزش های‌ مهارتی را از کودکی آغاز کنیم. باید مشاغل متعدد را برای فرزندان خود تشریح کنیم و اجازه بدهیم خودش انتخاب کند. اکنون فقر نیروی انسانی کشور ما در کارگر نیست، در مهندس و دکتر هم نیست بلکه کمبود ما در این زمینه است که تکنسین نداریم. این موضوع به این دلیل است که نظام بیمه‌ای ما تعریف کرده است که حقوق یک سر کارگر کمی بیشتر از کارگر است. این موضوع در حالی است که در اروپا می‌گویند حقوق یک تکنسین باید کمی کمتر از یک مهندس باشد. فقر این موضوع در کشورما باعث می‌شود که همه تلاش کنند بروند درس بخوانند تا مهندس شوند. حال مهندس می‌شود اما می‌رود و در اسنپ کار می‌کند. به همین دلیل است که می‌گویم باید به بچه‌ها از کودکی مهارت یاد بدهید.

بهروز فروتن در پایان گفت: اکنون کشور ما کسالت دارد؛ کاری به دلیلش ندارم اما برای این که رفع کسالت شود باید خودمان عملی انجام بدهیم که پیش خود و خدای خود راضی باشیم. هر کس در هر جایی که منشا یک کار اقتصادی است باید سوگند بخورد که به درستی کار و تلاش کند.

تجلیل از ۶ کارآفرین برتر کشور، محسن اسلامی، ۲۲ سال سابقه در حوزه گردشگری

در بخش بعدی برنامه،‌ نوبت به تجلیل از چهره‌های برتر کارآفرینی رسید. اولین شخصی که برای تجلیل به روی صحنه دعوت شد، محسن اسلامی قرائتی بود. او هم‌اکنون رئیس موسسه فرهنگی، آموزشی و خدمات جهانگردی صبای سحر با بیش از ۲۲ سال سابقه است و یکی از چهره‌های برتر کارآفرینی کشور با ایجاد بیش از ۲۵ هزار شغل به شمار می‌رود. در سابقه کاری او مسئولیت‌های اقتصادی، فرهنگی و عمرانی زیادی همچون معاون سازمان عمران کیش، مدیر عامل کارخانه فخر ایران، مدیر عامل کارخانه کفش اطمینان، معاونت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و … دیده می‌شود. این فعال اقتصادی و چهره برتر کارآفرینی در زمینه جذب گردشگر و توریست فعالیت دارد.

محسن اسلامی پس از دریافت لوح تقدیر و تندیس خود در سخنانی کوتاه گفت: خیلی خوشبخت هستم که پس از ۲۰ سال به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگشتم و به عنوان مهمان این‌جا حضور دارم. کار ما در حوزه کارآفرینی از زمانی آغاز شد که کار دولتی را کنار گذاشتیم. خاطرم هست زمانی که می‌خواستم از سازمان بیرون بیایم، رئیس وقت به من گفت کارهایی که شما می‌خواهید انجام بدهید، کارهای دولت است؛ گفتم دولت غیرت ندارد که چنین کارهایی را انجام دهد. من با فروش منزل مسکونی خودم موسسه صبای سحر را ۲۲ سال پیش تاسیس کردم و در این مدت ۲۵ هزار نفر را مشغول کردم و به آنان فناوری یاد دادم. همانطور که اشاره شد حلقه مفقوده ما تکنسین بین کارگر و مهندس است.

وی ادامه داد: ما برخلاف نظام تعلیم و تربیتی خود آموزش‌های مهارتی را یاد می‌دهیم. مهارت‌هایی که باعث می‌شود افراد بتوانند سرکار بروند. در این سال‌ها با تشکیلات مختلف دولتی در حوزه گردشگری کار کردیم و ماحصل آن دو طرح شده است که در همین جا اعلام آمادگی می‌کنیم همراه با فرهنگسرای رسانه و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران انجام بدهیم. یکی در حوزه شهری است و نامش کلینیک کارآفرینی است و باعث می‌شود که در خود محلات کارآفرینی را آموزش بدهیم. دیگری نیز کارآفرینی در حوزه گردشگری برای روستاها است. این که روستاییان را از طریق آموزش‌های از راه دور همراهی کنیم و بهشان آموزش بدهیم که چگونه در محل خود کار ایجاد کنند بدون این که بخواهند به شهرها مهاجرت کنند. این طرح برای اشتغال ۱۲۰ هزار نفر در سال آماده شده است و هیچ بودجه دولتی نمی‌خواهد.

سید ایمان میری، مدیرعامل های‌وب با ۳۱ دفتر استانی

نفر بعدی که برای تقدیر و تجلیل دعوت شد، سید ایمان میری بود. این جوان خوش‌آتیه را باید جز ۱۰ کارآفرین برتر کشور بدانیم. او مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره شرکت داده گستر عصر نوین (های‌وب) است. او در زمینه خدمات‌رسانی اینترنتی فعالیت دارد و با تلاش‌های خود بیش از چند هزار نفر را در زمینه ارتباطات شاغل کرده است. شرکت های‌وب دارای ۳۱ دفتر استانی در سراسر کشور است و با ۸۰۰ مرکز مخابراتی در اکثر استان‌های کشورمان سرویس‌های مختلف شبکه‌ای را ارائه می‌دهد.

او پس از دریافت لوح تقدیر و تندیس خود گفت: از صحبت‌های آقای فروتن بسیار استفاده کردم. بنده ۱۸ سالی است که در زمینه صنایع جدید کار می‌کنم و معتقدم براساس شرایطی که کشورمان دارد، بیش از هر چیز نیاز به همدلی دارد و واقعا معضل اصلی کشور در این شرایط این است که یک نظام یکپارچه نداریم که ید واحده‌ای شده و موضوعات را دنبال کند. مساله بسیار مهمی وجود دارد و نمی‌دانم چرا بسیاری هنوز به اهمیت آن پی نبرده‌اند و آن هم مساله آموزش است. ما واقعا ضعف در آموزش داریم؛ علیرغم این که کشور ما جوانان زیادی دارد، مشکل مهارت بسیار جدی است. برای مثال باید عرض کنم که برای جذب ۴۰۰ نفر نیروی جدید بیش از ۴ هزار نفر رزومه پر می‌کنند اما در انتها به ۵۰ نفر می‌رسید که برای آن افراد هم باید۲۰۰ – ۳۰۰ ساعت آموزش فشرده بگذارید.

وی تاکید کرد: باید از فرهنگ‌سرای رسانه به دلیل برگزاری این مراسم تشکر کنم. برگزاری چنین برنامه‌هایی باعث می‌شود که افراد بتوانند کارآفرینی کنند. مشکل اصلی کشور اشتغال است و اگر آن حل نشود خیلی از چیزهای دیگر دچار مشکل می‌شود. اگر انشاالله اشتغال پایدار ایجاد شود بسیاری از مشکلات دیگر حل خواهد شد.

ناصر قاضی‌زاده، مبدع پوشاک نانو و کارآفرین عرصه نساجی

سومین کارآفرینی که برای تقدیر دعوت شد، ناصر قاضی‌زاده اولین تولیدکننده البسه نانو در کشور و کارآفرین برتر کشورمان بود. این چهره برتر کارآفرینی کشور اولین کسی است که پوشاک با تکنولوژی نانو تولید کرده و با تاسیس شرکت نانو بنیتا بیش از هزار شغل جدید در نساجی کشور ایجاد کرده است. ناصر قاضی‌زاده چندی پیش و برای اولین بار از محصولات خود شامل، چادر و پیراهن نانو در فرهنگسرای رسانه رونمایی کرد و با استقبال زیادی روبه‌رو شد.

او پس از دریافت لوح تقدیر و تندیس خود گفت: رسانه خدمتگزار صدیق جامعه است و می‌تواند بسیاری از مشکلاتی که در جامعه ما است را حل کند. به امید روزی که نساجی ما همانند قدیم بتواند شکوفا شود و هم‌اندازه نفت درآمد برای کشور کسب کند. ما در زمینه نساجی، کشاورزی و صنایع دستی قدرت زیادی داریم و می‌توانیم با کمی تلاش کارمان را پیش ببریم و آن را از مشکلات امروز بیرون بیاوریم. ما نباید با کسانی که می‌خواهند این انقلاب را خراب کنند کار داشته باشیم؛‌ باید کارمان را به صورت صحیح و درست برای کشورمان انجام بدهیم.

حسین شمس، مدیرعامل اولین استارتاپ اینترنتی در کشور

کارآفرین دیگری که برای تقدیر دعوت شد، حسین شمس بود؛ او اولین استارتاپ اینترنتی در کشور را راه‌اندازی کرده است و با ارائه ۳ محصول مقام اول در جشنواره وب و موبایل را کسب کرده است. حسین شمس مدیرعامل استارتاپ جار است و با فعالیت در زمینه‌های رسانه‌ای تاکنون مشاغل زیادی ایجاد کرده است.

او پس از دریافت لوح تقدیر و تندیس خود گفت: در ۱۵ سال تلاش کردم که درس پس بدهم و هنوز هم در حال تلاش کردن هستم. دو فاکتور اصلی که بیشترین کمک را به من کرده است، صبر و امید بوده و معتقدم با صبر، امید و پشتکار می‌توان جلو رفت و نتیجه گرفت.

نفر برتر پنجم، مجید جوانمرد، کارآفرین در تولید لوازم نظامی، ورزشی و پزشکی بود. او از پیشکسوتان عرصه کارآفرینی است و سال‌ها است در این زمینه فعالیت ویژه دارد.

تقدیر ویژه از چهره ماندگار کارآفرینی کشور؛ ۶۰ سال سابقه کاری در صنعت

در نهایت نوبت به تقدیر از چهره ویژه این نشست یعنی بهروز فروتن رسید، این کارآفرین برتر که سابقه طولانی فعالیت در صنایع مختلف کشور را دارد یکی از چهره‌های بین‌المللی در زمینه کارآفرینی است و جز نخبگان کشور در این عرصه به شمار می‌رود او مدیرعامل شرکت محصولات غذایی بهروز است و با کارآفرینی برای بیش از هزاران نفر سهم به سزایی در ایجاد اشتغال در کشور دارد. دریافت بیش از ۴۰۰ لوح و تندیس افتخار داخلی و بین‌المللی، نخستین سفیر یونیسف در ایران بوده انتخاب به عنوان قهرمان قهرمانان صنعت غذایی گوشه‌ای از افتخارات بهروز فروتن است.

این کارآفرین نمونه در سخنانی کوتاه بیان داشت: ایران مظهر صنعت و علم است و مهمترین افراد در دنیا ایرانی هستند. باید خودمان را باور داشته باشیم، پشتکار داشته باشیم و بر خداوند توکل کنیم.

سومین اجرای ویژه‌برنامه «فصل رویش» که به یکی از نشان‌های سازمان فرهنگی هنری تبدیل شده است، با تقدیر از رویش‌های انقلاب اسلامی در حوزه کارآفرینی در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار ‌شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *