\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه، به مناسبت روز خبرنگار و به همت فرهنگ‌سرای رسانه، ویژه برنامه «کتاب خبرنگار» با نقد و بررسی «جنگ کی تمام می‌شود» نوشته صادق وفایی از خبرنگاران خبرگزاری مهر با مشارکت امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با حضور مهدی محمدی رییس فرهنگ‌سرای رسانه، صادق وفایی نویسنده اثر، محسن باقری‌اصل منتقد و میثم رشیدی مهرآبادی کارشناس - مجری برگزار و به دلیل رعایت موازین بهداشتی بدون حضور مخاطب و به صورت زنده از طریق صفحه رسمی اینستاگرام فرهنگ‌سرای رسانه پوشش داده شد. \r\n\r\n\r\n\r\nدر ابتدای این جلسه، میثم رشیدی، مجری برنامه با معرفی صادق وفایی که از خبرنگاران باسابقه است، از او خواست تا توضیحاتی درباره نگارش کتاب «جنگ کی تمام می‌شود» بدهد. او گفت: از سالیان دور علاقه زیادی به مقطع تاریخی جنگ جهانی دوم داشتم و مطالعات زیادی در این زمینه داشتم. تئاترهایی هم که تاکنون در آن کار کرده‌ام یا در مورد جنگ جهانی دوم بوده است و یا با موضوع استیلا غرب در قرن بیستم بوده است. در حقیقت فجایع بشری که در قرن بیستم در غرب رخ داده است را از نظر ادبی به تصویر کشیدم. \r\n\r\nمحسن باقری‌اصل که به عنوان منتقد در این جلسه حضور داشت، با اشاره به کتاب «جنگ کی تمام می‌شود» گفت: می‌خواهم صحبت‌هایم را با این سوال آغاز کنم که یک خبرنگار چگونه می‌تواند رمان‌نویس باشد؟ در این زمینه چند نکته مهم وجود دارد؛ به نظرم هر کس مدیوم خاصی دارد که نباید از آن خارج شود. مدیوم به هر کس یاد می‌دهد که چه فرمی از کار را باید انجام دهد. این موضوع بسیار مهم است. جالب است بدانید وقتی به نویسندگان شاخص دنیا نظیر همینگوی هم نگاه می‌کنیم می‌بینیم که آنان هم آثاری دارند که در فضای خبرنگاری و گزارش بوده است. در حقیقت شاید بتوان گفت همینگوی یک خبرنگار بوده است و در کتاب «پیرمرد و دریا» او نمونه‌هایی از گزارش‌هایش را می‌بینیم. \r\n\r\nرمانی قابل قبول است که مبتنی بر زیست نویسنده باشد/ موقعیت‌های ممتازی که خبرنگاران درکش کردند\r\nوی اضافه کرد: به نظرم موضوع مهمی که وجود دارد این است که کتاب مبتنی بر زیست نویسنده باشد، حتی فارغ از مطالعات او، کتاب بر پایه زیست نویسنده نوشته شده باشد. خبرنگارها از این جهت موقعیت‌های بسیار ممتازی را درک کرده‌اند؛ در حقیقت آنان می‌توانند وقایع خوبی را از نزدیک ببینند و همین موضوع کمک به زیست آن نویسنده در کتابش می‌کند. در نقطه مقابل به یک نویسنده روشن‌فکر نگاه کنید که بسیاری از موقعیت‌های یک خبرنگار را درک نکرده است. ماحصل کار او یک رمان آپارتمانی است. احتمالا برای مخاطب بسیار جذاب است که یک خبرنگار تجربیات خود را تبدیل به درام کند. \r\n\r\nکتاب جنگ کی تمام می‌شود، از دل یک نمایش‌نامه بیرون آمده است\r\nوفایی با اشاره به سابقه نگارش کتاب جنگ کی تمام می‌شود گفت: کتاب دیگری به تازگی از من چاپ شده که درباره تاریخ شفاهی دوبله است؛ در آن کتاب گفت‌وگوهایی با بسیاری از دوبلورهای کشور داشتم و ذات آن کاملا خبری است. به عنوان یک خبرنگار و مستندنویس، زندگی تعدادی از هنرمندان دوبله را در قالب‌ فشرده مصاحبه ثبت می‌کنم. البته در مورد کتاب «جنگ کی تمام می‌شود» باید بگویم که خبرنگاری را خودآگاهانه در آن دخیل نکردم. سال 93 نمایش‌نامه «جنگ کی تمام می‌شود» را درباره جنگ جهانی دوم نوشتم و در سال 97 می‌خواستم اجرایش کنم. این کار را به 3 سالن دولتی ارائه کردم و هر سه آن را رد کردند. کارمان دانشجویی و خوب بود اما چون چهره نداشتیم آن را رد کردند. از این اتفاق خیلی ناراحت شدم و چون می‌خواستم حرفم درباره جنگ جهانی دوم را به گوش مخاطب برسانم سراغ نوشتن این کتاب رفتم. در حقیقت هسته مرکزی این کتاب همان نمایش‌نامه است. وقتی این کتاب را می‌نوشتم، ندای درونی‌ام این بود که من یک کارگردان و نمایش‌نامه‌نویس تئاتر هستم و چون اجازه ندادند که در آن قالب کار کنم آن را در قاب دیگری آوردم تا به سمع و نظر مخاطب برسد. \r\n\r\nوی خاطرنشان کرد: من معتقدم که کتاب‌نوشتن جوششی است نه کوششی و در حقیقت نمی‌توانم ادای نوشتن کتاب را دربیاورم. اکنون مشغول نوشتن کتاب دیگری هستم که آن هم در فضای جنگ جهانی دوم است. بسیاری از کسانی که این کتاب را خواندند به من می‌گویند که این کتاب تصویری است؛ احتمالا به این دلیل است که از دل یک نمایش‌نامه بیرون آمده است. حس می‌کنم خبرنگاری من با تاثیر بر ناخودآگاهم در نثر کتاب تاثیرگذار بوده است. \r\n\r\n\r\n\r\nنویسنده ایرانی باید داستان ایرانی بنویسد\r\nباقری‌اصل در بخش دوم صحبت‌های خود با اشاره به تصویری‌بودن کتاب گفت: دوست داشتم تئاتر این کار را می‌دیدم اما باید بگویم که از خواندن این رمان خیلی لذت نبردم. در چند وقت اخیر خیلی‌ها می‌آیند و می‌گویند داستان ایرانی بخوانیم. به نظرم این موضوع مانی‌فست نویسنده‌های شکست‌خورده ایران است، کتاب‌هایشان را نمی‌خوانند و از مخاطب توقع دارد که همینگوی، کافگا و ... را نخواند و کتاب‌های او را بخواند. حال در نقطه مقابل این که نویسنده ایرانی داستان خارجی می‌نویسد کمی برایم عجیب است. اولا ترجیح می‌دهم که داستان خارجی را از نویسنده خارجی بخوانم که زیستش را دارد. علاوه بر این، به نظرم لحن‌های سه شخصیت اصلی کتاب که از کشورهای متفاوتی هستند، هیچ فرقی با هم ندارد. معتقدم نویسنده ایرانی باید داستان ایرانی بنویسد چرا که زیستش را دارد و مفاهیم برایش پرمعناتر است. \r\n\r\nمی‌خواستم نشان بدهم که غرب به جز خسارت چیزی برای دنیا نداشته است\r\nوفایی در پاسخ به این نقد که «نویسنده ایرانی باید داستان ایرانی بنویسد»، گفت: نویسنده‌های زیادی وجود دارند که از کشورهای دیگر به جز کشور مادری‌شان می‌نویسند. بنابراین با نقد شما در این زمینه مخالفم. جنگ جهانی دوم علاقه‌مندی من است و به همین دلیل دوست دارم آن را به تصویر بکشم. البته قصدم این است که جنگ جهانی دوم که فاجعه‌ جهانی از سوی کشورهای غربی است را در برابر چشمان مردم بیاورم. به نظرم ما دو تمدن غربی و شرقی داریم؛ غربی‌ها از ابتدای تاریخ تا به امروز کشت و کشتار داشتند و جنگ‌های جهانی اول و دوم فاجعه‌های آنان است. از همین منظر، مطالعات تاریخی خود را در خدمت ایدئولوژی‌ام آوردم و بگویم غرب به جز خسارت برای دنیا چیز دیگری نداشته است. البته مطالعاتی هم در زمینه جنگ خودمان داشتم. برای مثال در کتاب‌های آقای گلعلی بابایی نکاتی وجود دارد که می‌تواند ما را به خود مشغول کند و زمینه نوشتن کتابی دیگر را فراهم کند. \r\n\r\nمحسن باقری‌اصل در بخش دوم صحبت‌های خود تاکید کرد: جمله‌بندی‌های کتاب بسیار خوب است در حالی که بعضی از نویسند‌ه‌ها را داریم که حتی فیزیک جملاتشان غلط است. ویرایش فنی کتاب هم بسیار خوب بود. نویسنده اشاره کرد که این کتاب از یک نمایشنامه گرفته شده است اما باید بگویم که ادبیات و رمان بسیار بزرگتر از سینما و تئاتر است. ما با کتابی مواجهیم که فیزیکش درست است اما شیمی آن درست نیست. در حقیقت فعل و انفعالات به خوبی انجام نشده است. به نظرم کتاب نتوانسته حتی به پوسته جنگ نزدیک شود. نام آن ضدجنگ است اما به نظرم ضدجنگ نیست. به نظرم تصاویر زیادی از خیلی از اتفاقاتی که در جنگ رخ می‌دهد داده نشده است. خیلی به جوششی بودن که نویسنده اشاره کرد اعتقادی ندارم،‌ نوشتن کار نویسنده است. همانطور که خبرنگار برای نوشتن یک گزارش کوشش می‌کند در نویسندگی نیز همین است. \r\n\r\nوفایی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: برایم قصه و اتفاق مهمترین چیز بود. دوست داشتم درمورد غربی بنویسم که روزگاری مهد آتش‌افروزی بود و اکنون هم همان‌ها در جای‌جای جهان آتش‌افروزی می‌کنند. این کتاب از ما می‌پرسد که چه زمانی قرار است آنان دست از بشریت بردارند و این جنگ‌ها تمام شود. همچنین به جنگ درونی شخصیت اصلی کتاب که آلمانی است نیز پرداختم. \r\n\r\n\r\n\r\n ۵ کشور دنیا ۲۴ ساعته علیه ایران فعالیت خبری می‌کنند\r\nدر بخش دیگر این برنامه، مهدی محمدی، رئیس فرهنگسرای رسانه صحبت کرد. میثم رشیدی مهرآبادی که اجرای این برنامه را برعهده داشت، با دعوت از مهدی محمدی به روی صحنه از او خواست تا درباره روز خبرنگار صحبت کرده و درباره برنامه‌های فرهنگسرای رسانه به این مناسبت توضیحاتی بدهد. \r\n\r\nمحمدی با اشاره به روز خبرنگار گفت:‌ همه ساله در روز خبرنگار سعی می‌کنیم علاوه بر برنامه‌هایی که طرح‌ریزی می‌شود، پیوستی به حوزه کتاب داشته باشیم و از خبرنگارانی که در این حوزه فعالیت دارند تقدیر کنیم. در حوزه خبری باید بگویم که وضعیت عجیبی داریم و شاید هیچ کشوری به جز ایران نباشد که 5 کشور دیگر در دنیا اتاق خبر 24 ساعته برای پوشش اخبار و رویدادهایش داشته باشند. شاید این حرف در جلسه‌های عمومی این‌گونه تفسیر شود که بگویند شما همه را دشمن می‌دانید و به دنبال توطئه‌اید اما در چنین جمع‌های تخصصی و از زاویه مخاطب تخصصی می‌توان گفت که 5 کشور دنیا شبانه‌روزی علیه ما فعالیت می‌کنند و در این فعالیت تابع هیچ قانون و ضابطه‌ای نیستند. \r\n\r\nبا استعداد و انرژی بچه‌های رسانه قابلیت تقابل با رسانه‌های دنیا را داریم\r\nوی اضافه کرد: مجموعه خبرنگاران ایرانی که سالی یکبار به مناسبت روز خبرنگار بهشان توجه می‌شود، نقطه مقابل تلاش‌های همان 5 کشورند که 24 ساعته علیه ما فعالیت می‌کنند و شبکه‌های متعددی هم دارند. جامعه‌ای که یکه و تنها در برابر این حجم از خبرهای سوء قرار دارد جامعه خبرنگاری است و باید از این زاویه این روز را بهشان خسته نباشید و تبریک بگوییم. معتقدم که خلاها ناشی از اشکال ابزاری نیست. شاید از نظر امکانات و تجهیزات و تعداد رسانه خیلی مشکلی نداشته باشیم اما فضای داخلی رسانه‌ای ما و آن چیزی که بین رسانه‌های ما در جریان است، اگر ناظر بر تمام ظرفیت‌های بچه‌های خبرنگار و روزنامه‌نگار باشد، اوضاع‌مان خیلی بهتر می‌شود. به نظرم با همین استعداد و انرژی که داریم قابلیت تقابل با رسانه‌های دنیا را داریم و خیلی وقت‌ها این موضوع را نشان دادیم و ثابت کردیم. امروز می‌بینیم که ظرفیت یک خبرنگار در شبکه‌های مجازی می‌تواند اندازه یک رسانه کمک‌کننده باشد. باید اعتماد و حمایت کرد. مهمترین ضعفی که جامعه رسانه‌ای ما با آن دست به گریبان است، نبود حمایت است در حالی که باید به ظرفیت‌های خودمان بیشتر عنایت داشته باشیم. نمونه این ظرفیت‌ها همین جلسه‌ و نگارش یک کتاب توسط یک خبرنگار است. ورود به کتاب نوشتن از سوی آقای وفایی، ورودی خاص و ویژه است. \r\n\r\n\r\n\r\nتلاش فرهنگسرای رسانه برای جلب توجهات به رسانه‌های مکتوب\r\nرئیس فرهنگسرای رسانه با اشاره به تلاش این مرکز برای نمایش ظرفیت‌های رسانه‌های مکتوب گفت: همیشه تلاش ما در فرهنگسرای رسانه این است که اینجا محملی برای دیده شدن این جور اتفاقات باشد. به نظرم نکته مهم در این زمینه نشان دادن قابلیت‌ها و توانمندی‌های بچه‌های رسانه است که شاید تاکنون کمتر بدان توجه شده باشد. جهت‌گیری ما توجه به رسانه‌های مکتوب است که البته معتقدم این بخش از رسانه، مادر رسانه‌های جدید است. تلاش می‌کنیم با یکسری از اقدامات این‌چنینی آن بی‌توجهی‌ها را جبران کنیم و توجهات را به سمت رسانه‌های مکتوب ببریم. روزنامه‌های ما اکنون از نظر موضوعات اقتصادی در سخت‌ترین شرایط عمر خود به سر می‌برند. از همه دوستان هم درخواست دارم که کمک کنند تا این مسیری که انتخاب کرده‌ایم به نتیجه برسد. \r\n\r\nدر پایان این برنامه رییس فرهنگ‌سرای رسانه به اهدای لوح تقدیر از خبرنگاران حاضر در نشست تجلیل کرد.\r\nانتهای پیام/ \r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه، مدرسه تخصصی رسانه با رویکرد برگزاری دوره‌های تخصصی هنر و رسانه، دوره آنلاین «داستان‌نویسی ویژه کودکان و نوجوانان» را با حضور «حامد حاجیان» برگزار می‌کند.\r\n\r\nحامد حاجیان، کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی و مدرس داستان نویسی و نمایشنامه‌نویسی و نمایش به نوجوانان است. \r\n\r\nمدرس پروژه بینا فرهنگی نوجوانان ایران و لهستان با نام فراتر از مرزها، نویسنده نمایش کافه پولونیا تاتر گدوتوفسکی‌، وروستلاو‌، لهستان، نویسنده، مدرس و مشاور نمایش «اصفهان شهر بچه‌های لهستان» به سرپرستی رکسانا مهرافروزن‌. اجرا شده در موزه هنرهای معاصر اصفهان، نویسنده و کارگردان نمایش «مدرسه، مدرسه است»، نویسنده و کارگردان نمایشنامه‌«فاگین»، نویسنده و کارگردان نمایش «کابوس‌ها»، نویسنده و کارگردان نمایش «لرز»، رتبه اول کارگردانی‌ و نمایشنامه نویسی جشنواره دانش‌آموزی منطقه ۵ برای نمایش لرز، رتبه دوم کارگردانی و نمایشنامه‌نویسی جشنواره دانش‌آموزی مناطق تهران برای نمایش لرز بخشی از فعالیت‌های ادبی حامد حاجیان است.\r\n\r\nهنرجویان بعد از اتمام موفق دوره، گواهینامه معتبری از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دریافت می‌کنند.\r\n\r\nبرای ثبت‌نام می‌توانید با شماره تلفن‌های ٣-٢٢٨٨٨٧٨٢(واحد آموزش) تماس بگیرید و یا به سامانه یکپارچه آموزش سازمان فرهنگی هنری به نشانی ‏Edu.farhangihonari.ir مراجعه کنید....
\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، «ولایت عشق» دومین نمایشگاه گالری مجازی رسانگار فرهنگ‌سرای رسانه با نمایش آثار خوشنویسی و نقاشی‌خط مرضیه و معصومه حیدرپور به مناسبت عید سعید غدیر خم ۱۸ تا ۲۸ مرداد ماه در سایت و اینستاگرام فرهنگ‌سرای رسانه به تماشاست.\r\n\r\nمرضیه حیدرپور عضو موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر با بیش از ۱۸ سال سابقه در هنر تذهیب و برگزاری بیش از ۲۰ نمایشگاه فردی و گروهی و معصومه حیدرپور با سابقه تدریس در خانه خوشنویسی، بیش از ۱۸ سال سابقه در هنر تذهیب و برگزاری بیش از ۲۰ نمایشگاه فردی و گروهی منتخبی از آثار خوشنویسی و نقاشی‌خط خود را به نمایش گذاشته‌اند.\r\n\r\nبرای بازدید از این نمایشگاه یه سایت رسمی فرهنگ‌سرای رسانه resaneh.farhangsara.ir و صفحه رسمی این مرکز در اینستاگرام @farhangsararesaneh مراجعه کنید.\r\n\r\nلازم به ذکر است گالری مجازی رسانگار با هدف حمایت از هنرمندان فراخوانی را ویژه هنرمندان حوزه تجسمی منتشر کرده است. برای نمایش آثار خود در این گالری مجازی رزومه و نمونه آثار خود را به نشانی resanegarartgallery@gmail.com ایمیل کنید یا از طریق نرم‌افزار واتس‌اپ به شماره تلفن 09223676801 ارسال کنید.\r\n\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، ویژه برنامه «عید غدیر همراه با اهل قلم»، به همت فرهنگ‌سرای رسانه با مشارکت گروه هنری خانواده کوچک پنجشنبه ۱۶ مرداد ساعت ۱۸ در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار می‌شود.\r\n\r\nاین برنامه که در آستانه عید سعید غدیر خم و روز خبرنگار اجرا می‌شود از بخش‌هایی چون: اجرای برنامه شاد و مفرح ویژه کودکان و نوجوانان، اجرای نمایش «آقا به پابوس آمدم» و تجلیل از اهالی قلم به مناسبت روز خبرنگار در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار می‌شود.\r\n\r\nبه دلیل رعایت پرتکل‌های بهداشتی پیشگیری از بیمار کرونا، این ویژه برنامه به صورت زنده از صفحه رسمی فرهنگ‌سرای رسانه پوشش داده می‌شود. برای حضور مجازی در این برنامه به نشانی @farhangsararesaneh در اینستاگرام مراجعه کنید.\r\n\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، به مناسبت عید سعید غدیرخم، ویژه برنامه «غدیرشناسی» به همت فرهنگ‌سرای رسانه و با مشارکت کانون آفتاب زندگانی برگزار خواهد شد.\r\n\r\nاین ویژه برنامه که روز شنبه ۱۸ مردادماه ساعت ۱۸ ساعت به مناسبت عید خم به صورت زنده برگزار می‌شود، از بخش‌هایی چون سخنرانی استاد حسن کلانتریان، دکلمه‌خوانی و اجرای احسان مقدس و امین محمدی، جلسه پرسش و پاسخ و مسابقه غدیر شناسی با اهدا جوایز تشکیل شده است.\r\n\r\nبه دلیل رعایت پرتکل‌های بهداشتی پیشگیری از بیمار کرونا، این ویژه برنامه به صورت زنده از صفحه رسمی فرهنگ‌سرای رسانه پوشش داده می‌شود. برای حضور مجازی در این برنامه به نشانی @farhangsararesaneh در اینستاگرام مراجعه کنید.\r\n\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، ویژه برنامه «کتاب خبرنگار» با نقد و بررسی کتاب «جنگ کی تمام می‌شود» نوشته صادق وفایی در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار می‌شود. \r\n\r\nصادق وفایی نویسنده خبرنگار باسابقه خبرگزاری مهر از خبرنگاران باسابقه حوزه ادبیات و نشر است.\r\n\r\nرمان «جنگ کی تمام می‌شود» که توسط انتشارات هیلا به چاپ رسیده است، دربرگیرنده اتفاقات آخرین روز جنگ جهانی دوم در خانه‌ای مخروبه در برلین است، اتفاقاتی که به سبب مواجهه یک‌ افسر آلمانی، یک افسر روس و یک امدادگر آمریکایی شکل می‌گیرند. خانه مخروبه در منطقه‌ای از شهر قرار دارد که هنوز نیروهای متفقین آن‌ را اشغال نکرده‌اند و افسر آلمانی‌ که وارد خانه می‌شود هم هنوز از پایان جنگ و خودکشی هیتلر اطلاع ندارد. \r\n\r\nاین رمان علاوه بر ساختار داستانی‌ جذاب خود، مروری بر تاریخ انقلاب اکتبر روسیه، جنگ جهانی دوم در اروپا، زندگی مردم آمریکا در آن ‌برهه و دیگر مسائل تاریخی قرن بیستم در جوامع غربی دارد. \r\n\r\nویژه برنامه کتاب خبرنگار روز یکشنبه ۱۹ مردادماه از ساعت ۱۸ تا ۲۰ با حضور صادق وفایی نویسنده، محسن باقری منتقد و میثم رشیدی مهرآبادی مجری در سالن آمفی تئاتر دکتر یونس شکرخواه فرهنگ‌سرای رسانه برگزار می‌شود. \r\n\r\nاین برنامه به همت فرهنگ‌سرای رسانه و با مشارکت امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و خبرگزاری مهر برگزار می‌شود. \r\n\r\n‌به دلیل لزوم رعایت پرتکل‌های بهداشتی، این برنامه را صورت زنده از صفحات رسمی فرهنگ‌سرای رسانه و دیگر رسانه‌های مشارکت کننده در اجرای این برنامه، پوشش داده می‌شود.\r\n...
در شب شعر طنز ترامپیت۳ عنوان شد:

ناصر فیض: طنزسرایی برای ترامپ نباید کهنه شود

شب شعر طنز ترامپیت۳ با شعرخوانی جمعی طنزپردازان کشور خطاب به ترامپ در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، سومین شب شعر طنز ترامپیت با حضور شاعران طنزپرداز کشور در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار شد. این برنامه به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به صورت زنده از طریق صفحه اینستاگرامی فرهنگ‌سرای رسانه برای مخاطبان پخش شد.

در ابتدای این برنامه، ناصر فیض با اشاره به برگزاری سومین شب شعر طنز ترامپیت گفت: به نظرم ماجرای ترامپ و کارهای نابه‌هنجارش نباید هیچ‌گاه کهنه شود. او هر روز اتفاقی را رقم می‌زند یا حرفی‌ می‌زند که عجیب و طنزآمیز است. با هر نگاهی او دشمن ماست و همه می‌دانیم که آدم ناهنجاری است. حتی بسیاری از سیاست‌مداران دنیا هم با حرکات و اقدامات او مشکل دارند. او بدون هیچ دلیلی بسیاری از قراردادهای بین‌المللی را ترک کرده است و رفتارهایی را از خود بروز می‌دهد که قابل قبول جامعه جهانی نیست. بنابراین طبیعی است که از او خوشمان نیاید و اگر طنزپرداز هم باشیم باید به‌گونه‌ای به حسابش برسیم. وقتی کسی را هجو می‌کنیم طبیعی است که طرف مقابل‌ دوست‌مان نیست چرا که دوست خود را هجو نمی‌کنیم.

نخستین شاعری که برای خواندن شعر خود به صحنه دعوت شد، فریبا یوسفی بود.‌ اولین مجموعه شعر او با نام «حالا تو» است که برگزیده جایزه پروین اعتصامی شد. دومین مجموعه شعر او «تنهای تن‌ها» به زودی توسط سوره مهر منتشر خواهد شد. او در این نشست گفت: می‌خواهم شعری در موضوع حقوق بشر بخوانم. چیزی که ترامپ بارها نقضش کرده است.
نه آن شمعی که خاموش میشه/ نه آن یاد به هر بادی فراموش
مگه پنهون میشه خورشید با ابر/ مگه این جاودانه میشه خاموش
یه دشت پیش چشم ما پر از گل/ یه دشت بیکران که لاله‌زاره
شقایق‌های این خاک معطر زیادند/ عده‌شون ۱۷ هزاره
بشر جنگیده اما نابرابر/ جهانش کوهی از غم بوده و درد
کدوم جنگه به غیر از جنگ قدرت/ که خنجر میزنه از پشت نامرد

ناصر فیض در ادامه یکی از شعرهای افشین علا را خواند و گفت: علا این شعر را پس از اظهارات ترامپ نسبت به خلیج فارس سرود که حقیقتا ماندگار شده است.
هر علفی که می‌جوی، مزمزه کن، بیان مکن/ یا که اگر غلط کنی، گنده‌تر از دهان مکن
می‌دهی از زبان سبز آن سر سرخ را به باد/ قلقلک خیال را لقلقه زبان مکن
از وطنم بگو ولی جانب احتیاط گیر/ با دم شیر، این چنین بازی آن چنان مکن
نام خلیج فارس را چون که ز یاد برده‌ای/ بیش مگو و خویش را مضحکه جهان مکن
حامی خاص داعشی، اصل و اساس داعشی/ پس سخن از ترور نگو خنده ما عیان مکن
شیخ خمیده‌ای اگر رقص کند به ساز تو/ خشم خداست در کمین تکیه بر این کمان مکن
تیر به سنگ خورده‌ای، کاکل رنگ خورده ای/ آب فرنگ خورده ای، میل به شوکران مکن
دنبه صهیونیست را بوی کباب یافتی/ گاوچران سرخ موی! سیخ در استخوان مکن
وهم سراب دیده‌ای پنبه به خواب دیده‌ای/ چون شتران بی خرد لف لفِ بی امان مکن
خاور عشق زان ما، صور و دمشق جان ما/ کابل، هم زبان ما، هلهله چون زنان مکن
شام و عراق رام شد، خواب یمن تمام شد/ سکه دین به نام شد، گیس مکش، فغان مکن
فارس، شکوه یافته، سوی فلک شتافته/ قلب اتم شکافته، خشم من امتحان مکن!

ناصر فیض در توضیح شعر هجو گفت: گاهی اوقات وقتی شعر هجو می‌شنویم فکر می‌کنیم دور از شان شاعری است و به سرعت از کنارش گذر می‌کنیم در حالی که اگر هجو درستی باشد و مخاطب شعر حقش باشد، خیلی هم خوب است. وقتی شما شعر هجو می‌سرایید، مهمترین نکته برای شنونده این است که مخاطب واقعا حقش باشد. برای مثال اگر آدم درستکاری را هجو کنید اصلا نمی‌گیرد.
دومین شاعری که برای خواندن شعرش به روی صحنه آمد، پرویز استاد بود. او شعر خود را چنین خواند:
اول دفتر خداوند را سپاس داده‌ای توفیق ما در اختلاس
ما شتر با بار یکجا می‌زنیم لقمه نان را با تنورش می‌خریم
آنقدر بیهوده فس‌فس می‌کنیم ما طلا را دیده و مس می‌کنیم
هیچ کس از دست ما ایمن نبود قصه ما غصه میهن نبود
پنجه اندر مال ملت داشتیم ما فقط قصد خیانت داشتیم
ناخدایان را کیاست اندکی است بحث بیت‌المال و جیب ما یکی است
یاد باد آن روزگاران یاد باد اختلاس جمله‌یاران یاد باد
ما ز یاران پول‌ها برداشتیم جیب‌شان را جیب خود انگاشتیم

مصطفی مشایخی سومین شاعری بود که به روی صحنه آمد. او قبل از خواندن شعر خود گفت: این شعر خطاب به بچه‌ها سروده شده است.
بچه‌ها دیو قرن آمریکاست/ همه‌جا زخم شاخ‌هایش هست
هرکجا صلح اختلاف افکند هرکجا جنگ ردپایش هست
کو از این دیو خیره‌سر بدتر لکه‌ای ننگ در جغرافی چهره‌اش افتضاح در تاریخ
ملتی کو از او دل آسوده شاخ او بکشد کاش از بیخ، بدترین ناقض حقوق بشر
از طرف‌های مستقل بیزار، دوستدار غلام حلقه به گوش، همه را مثل گاو می‌خواهد
این کلک‌باز شیر تازه به دوش، در سخن‌های ابلهانه قدر، کودتاگر اساس هر آشوب
بچه‌ها ما که متحد باشیم بهترین راهکار دفع شر است
باز هم اینبار به یاری حق، فتنه‌اش هیچ و پوچ و بی‌اثر است.
سیامک روشن، شاعر طنزپرداز کشورمان دیگر مهمان «شب شعر طنز ترامپیت» بود. او شعر طنز خود را چنین خواند:
مرغ و ماهی می‌شود ارزان ارزان غم مخور/ کمتر از آن فیله و ماهیچه و ران غم مخور
رایگان تحویل منزل می‌شود نان غم مخور/ مفت می‌گردد برنج ناب گیلان غم مخور
می‌رسد آن روز باور کن مسلمان غم مخور/ یوسف گمگشته بازآید به کنعان غم مخور
صبر کن ساماندهی فرماید این سامانه را/ می‌دهد دولت چنان افزایشی یارانه را
تا نبینی لحظه‌ای هم روی صاحب خانه را/ می‌کند پیدا کلاغ قصه‌ها هم لانه را
می‌دهد گاو حسن شیر فراوان غم مخور/ یوسف گمگشته بازآید به کنعان غم مخور
روزگار زندگی آخر به کامت می‌شود/ توسن چرخ فلک همواره رامت می‌شود
برگ و کوبیده ناهار و جوجه شامت می‌شود/ آن رئیس زورگو همچون غلامت می‌شود
پشت میز می‌دهی هر لحظه فرمان غم مخور/ یوسف گمگشته بازآید به کنعان غم مخور

در بخش بعدی برنامه، رضا فقیهی به اجرای استندآپ کمدی پرداخت و سپس نسیم عرب امیری، بانوی شاعر طنزپرداز شعر خود با مضمون ویروس کرونا را چنین خواند:
اگر یک دم روی از خانه بیرون کرونا می‌زند فریاد آخ جون
تمام هیکلش یک ذره هم نیست ولیکن عینهو یک قول جانی است
به کلی حرمت دین را شکسته طبیبان وطن را کرده خسته
ندارد هیچ درمانی توگویی فقط باید که دستت را بشویی
شدن از شر او عای و حیران تمام قلدران و زورگویان
میان مکرون و پوتین و مرکل شده دعوا میان الکل و ژل
ترامپ از دست این یک ذره ویروس برای دور بعدی گشته مایوس
شده چون مهره‌ای هم کیش هم مات ندارد شانس توی انتخابات

شاعر پایانی این جلسه محمدحسین صادقی بود. او قبل از خواندن شعر خود گفت: این قصیده را به تازگی سروده‌ام و آن را برای اولین بار در این شب شعر می‌خوانم.
هان ای دونالد جان ترامپ ای شماره یک در لیست سیاه سفیدان گنده‌بک
دیدم به خواب خوش که به دستت پیاله بود البته بود داخل آن آب جوپرک
از الکلیسم کی متنفرشدی بگو کو آن همه علاقه به مارتینی خنک
آورده دوستم عرقیجاتی از عراق لوکیشنی بده که فرستم از آن دو پک
تریاک هم چنانچه بخواهی فراهم است ساقی ماست در نیویورک اصغر کوپک
خون دراکولاست شرابت اگر هنوز خون منست سرختر از او بیا بمک
زالو و ساس یکسره باید تو را مکند تنها مکیدنی تویی ای گوله نمک

برگزاری نمایشگاه کاریکاتورهایی با موضوع حقوق بشر آمریکایی و ترامپت از دیگر بخش‌های شب شعر طنز ترامپیت۳ بود.
انتهای پیام/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *