به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، نشست معرفی و بررسی کتاب «من و عباس بابایی» با حضور علی اکبری مزدآبادی، نویسنده این کتاب و محمدعلی صمدی، پژوهشگر تاریخ در فرهنگسرای رسانه برگزار شد. مجری کارشناس این جلسه میثم رشیدی مهرآبادی بود. \r\n\r\nرشیدی در ابتدای برنامه با اشاره به هدف از برگزاری این جلسه گفت: یکی از مسائلی که آقای دوشن در تماس تلفنی با بنده مطرح می‌کردند این بود که بعد از گذشت ۳۰ و چند سال از شهادت شهید بابایی، تاکنون نشده است در سالگرد ایشان یا مراسماتی که برای ایشان برگزار می‌شده است، از آقای دوشن دعوت کنند و ایشان مهجور بودند. امروز می‌خواهیم به این سوال پاسخ بدهیم که نویسنده چگونه به آقای دوشن رسید و روایت ایشان که شاید متفاوت با دیگر روایت‌ها باشد چگونه به کتاب تبدیل شد. \r\n\r\nعلی اکبری مزد‌آبادی نویسنده کتاب «من و عباس بابایی» با اشاره به آشنایی خود با حسن دوشن گفت: سال 1397 بود که طی تماسی تلفنی با آقای دوشن آشنا شدیم و همراه با آقای صمدی به منزل ایشان رفتیم. پروژه‌ای درباره شهید بابایی داشتیم و ایشان هم در پروژه ما می‌گنجید. قراری گذاشتیم و سراغ ایشان رفتیم. از همان ابتدای جلسه، ایشان به صورت خودکار از آقای بابایی خاطرات بسیار زیادی تعریف کرد. نزدیک به دو ساعتی با ایشان بودیم و وقتی از جلسه خارج شدیم، آقای صمدی گفت اسم کتاب را بگذار «من و عباس بابایی» و کتابی مجزا کار کن. \r\n\r\nوی درخصوص خاطره‌های متفاوت حسن دوشن از شهید بابایی گفت: ایشان بسیار شیرین‌گفتار بود و چون ما را قبول کرده بود و روی بازی داشت، هرچه دلش می‌خواست می‌گفت اما بعدا که کمی می‌گذشت گفت این و آن را نیاورید اما ما رعایت نکردیم و تقریبا همه چیز را آوردیم. در حقیقت ایشان اگرچه در ابتدا کمی موضع گرفت اما بعدا با روی باز از ما پذیرایی کرد و اعتماد نمود.\r\n\r\nمحمدعلی صمدی درخصوص روند نگارش کتاب «من و عباس بابایی» گفت: آقای دوشن روابط اجتماعی بسیار بالایی دارد. کافی است به طرف مقابلش اعتماد کند و سپس با روحی زلال و شفاف پاسخگوی سوالات می‌شود. همین موضوع باعث شد در همان جلسه اول اعتماد کرده و خیلی خوب صحبت کند. شاید دید که دو جوان بدون هیچ تشکیلاتی اعم از دوربین و تصویربردار و ... آمده‌اند و سوالات کلیشه‌ای نمی‌پرسند و به همین دلیل اعتماد کرد. به نظرم وقتی ما را دید از فضای فعلی خود بیرون آمد و به روزگار جوانی خود رفت. گویا مدت‌ها بود که در این زمینه هم صحبتی نداشت. دقت داشته باشید که ایشان خیلی به شهید بابایی نزدیک بود و به دلیل روایت ساده و روانی که داشت در همان جلسه اول اطلاعات زیادی کسب کردیم و تصمیم گرفتیم که این خاطرات را تبدیل به کتاب پیشرو کنیم. \r\n\r\nوی اضافه کرد: آقای دوشن در ابتدا کارمند نیروی هوایی می‌شود، سپس به دزفول انتقال داده می‌شود. وقتی آقای بابایی از آمریکا برمی‌گردد او را هم به دزفول می‌فرستند و آقای دوشن و شهید بابایی در همان‌جا از سال 1354 با هم آشنا می‌شوند. آقای دوشن به مدت 6 ماه با شهید بابایی در یک منزل زندگی می‌کند و به همین دلیل از نزدیک شاهد کارها و رفتارهای ایشان بوده است. آقای دوشن رابطه برادرانه و صمیمانه‌ای با شهید بابایی داشته است و حتی تا روزهای شهادت همراه ایشان بوده و ارتباط‌شان هیچ وقت قطع نشده است. \r\nصمدی با اشاره به نزدیکی حسن دوشن به شهید بابایی گفت: به نظرم اگر کسی می‌خواهد مطالعه‌ای درباره شهید بابایی داشته باشد باید از این کتاب شروع کند چرا که هیچ نوشته مکتوبی در این سطح از زندگی شهید بابایی وجود ندارد. ویژگی آقای دوشن این است که مدتی طولانی با سوژه کتاب ارتباط بسیار نزدیک و خصوصی داشته است. جایگاه آقای دوشن در منظر شهید بابایی هیچ تعریف سازمانی یا نظامی ندارد و اصل ماجرا این است که وقتی شهید بابایی مسئولیت می‌گیرد دستور می‌دهد که ایشان باید در کنار مامور باشد. عده‌ای می‌گویند دوشن آجودان شهید بابایی بوده اما اصلا این‌گونه نیست. آجودان در ارتش تعریف دارد و ارتباط این دو نفر اصلا در این تعریف نمی‌گنجد، تفریح‌ها، عبادت‌ها و ... این دو نفر همواره با یکدیگر بوده است. جالب است بدانید که آقای بابایی سرویس خاصی هم به آقای دوشن نمی‌داده که بتوان نام او را گماشته گذاشت. به جرات می‌توانم بگویم که هیچ کسی نبوده که این‌چنین به یک امیر ارتش و به ویژه امیر نیروی هوایی با همه مقام و تشریفاتش نزدیک شده باشد. البته خیلی‌ها ادعا می‌کنند که به شهید بابایی نزدیک شدند اما عمده آنان ارتباط کاری با شهید داشتند و در چارچوب‌های ارتش تعریف می‌شده است اما رفاقت آقای دوشن با شهید بابایی از جنس دیگری است. \r\nنویسنده کتاب «من و عباس بابایی» در بخش دیگری از صحبت‌‌های خود گفت: روند تعریف کردن خاطرات آقای دوشن این‌گونه بود که در 2-3 جلسه اول تمام آن چیزی که از شهید بابایی به خاطر داشت را تعریف کرد و این خاطره‌ها تمام شد. از جلسات بعد من سوال می‌پرسیدم و ایشان جواب می‌داد. در این بین چیزهای دیگری یادش می‌آمد و تعریف می‌کرد. جالب است بدانید که خانواده این دو نفر نیز ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشتند. خاطرم هست یکبار سراغ ایشان رفتیم و دیدیم که گریه می‌کند. دلیل گریه‌اش را پرسیدم و شروع به درد و دل کرد که عباس! چرا رفتی و منو تنها گذاشتی و... شاید نزدیک به یک ربع گریه می‌کرد و با عباس بابایی درد و دل می‌کرد. \r\n\r\nصمدی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا تاکنون روایت حسن دوشن نادیده گرفته شده است، گفت: ایرادی بر کسی وارد نیست. این موضوع به ساختار نظامی برمی‌گردد. معمولا بچه‌های ارتش سراغ تهیه برنامه برای شهید بابایی می‌روند و آنان هم سلسله مراتب را رعایت کرده و سراغ کسانی می‌روند که در عملیات‌ها همراه ایشان بوده است. آقای دوشن خیلی صاف و ساده صحبت می‌کند و شاید کسانی که به صورت تیم‌های رسمی سراغ او یا دیگر افراد می‌رفتند، این چنین خاطرات دلچسب‌شان نبوده است. دقت کنید که خیلی‌ها برای روایت شهید بابایی سراغ خاطرات عملیات او و حضورش در بین فرماندهان می‌روند اما مطالبه ما چیز دیگری بود و همین مطالبه ما را به سمت ایشان سوق داد. همین موضوعات باعث شد که مدت‌ها کسی سراغ ایشان نرود. \r\n\r\nاکبری در خصوص عبارت‌هایی در کتاب که روی آن خط کشیده شده است، توضیح داد و گفت: تمام سعی من بر این بود که عین گفتار آقای دوشن در کتاب آورده شود و این‌گونه نباشد که دخل و تصرفی در آن صورت گیرد. چیزهایی که در کتاب روی آن خط کشیدیم موارد خاصی نبود و فقط اسامی بود که دلیلی نداشت بیان شود. به عبارت دیگر، ایشان اصلا بددهن نبود. \r\n\r\nصمدی توصیه‌هایی به نویسنده‌های جوان برای روایت زندگی شهدا داشت و گفت: به دلیل تقدس ویژه‌ای که دفاع مقدس و انقلاب اسلامی دارد، بسیاری از جوانان که شاید به تاریخ هم کاری نداشته باشند، جذب این حوزه می‌شوند. البته این موضوع نوعی آفت به شمار می‌رود چرا که دام‌های زیادی در کار وجود دارد و ممکن است پایشان سر بخورد و دیگر نتوانند بیرون بیایند. علاوه بر این نوعی سهل‌گیری در کارهای دفاع مقدس وجود دارد که سبب می‌شود بعضی کارهای بدون استاندارد نیز تولید شوند. نتیجه این موضوع انبوه کارهایی می‌شود که خیلی از آنان ارزش چندانی ندارد. بعضی‌ها هم که قلم به نسبت بهتری دارند، وارد این حوزه شده و به دلیل عدم شناخت از ریزه‌کاری‌های تاریخی دچار اشتباهاتی می‌شوند. بالاخره تاریخ ریزه‌کاری‌هایی دارد که اهالی آن می‌توانند درکش کنند. زیادی ورودی‌ها اجازه نمی‌دهد اساتید کار خودشان را به خوبی دنبال کنند؛ به نظرم بدون استاد نمی‌توانید در این زمینه فعالیت کنید و اگر کسی بدون استاد کاری در این زمینه انجام داده است، به نتیجه خوبی نرسیده است. تعداد اساتید در این حوزه هیچ تناسبی با ورودی‌ها ندارد بنابراین می‌توان گفت بسیاری از آنان بدون استاد وارد کار شده‌اند. هر کس می‌خواهد وارد این حوزه شود، باید خودش را به منبعی مطلع و اگاه وصل کند، شاگردی کند و با این روش کتاب خود را بنویسد. بنده استادی را می‌شناسم که 15 سال پیش وقت نداشت به کسی جواب بدهد، حالا درب اتاق او به روی باز است، بروید و ببینید که چند جوان مدعی در اتاق او هستند و از راهنمایی‌هایش استفاده می‌کنند؟ \r\n\r\nاکبری مزدآبادی از چاپ کتابی درباره صادق آهنگران توضیح داد و گفت: ما کتاب دوجلدی آهنگران را داریم که بسیار ارزشمند است و معتقدم نباید به راحتی از کنار شخصیت ایشان گذشت. این کتاب در سال ۱۳۹۱ چاپ شد و طی یک هفته 3هزار نسخه از آن به فروش رفت. بخش زیادی از کتاب نوحه و بقیه خاطرات بود. جلد اول و دوم این کتاب در قالبی متفاوت به چاپ می‌رسد، جلد اول خاطرات است و جلد دوم نوحه‌ها است که ۵۰۰ صفحه است. این کتاب به زودی به بازار عرضه می‌شود. \r\n\r\nصمدی در پایان این جلسه گفت: باید به مطالعه این کتاب اصرار کنم که الگویی برای انسان زندگی‌کردن است. خوبی این کتاب این است که فقط پیرامون مسائل اخلاقی نیست. سبک زندگی شهید بابایی را از زبان کسی می‌شنویم و که خیلی ساده است و ادا درنمی‌آورد. ما سعی کردیم خود آقای دوشن را روی ورق بریزیم. به نظرم این کتاب بیش از آنکه کتاب شهید بابایی باشد، کتاب آقای دوشن است و او همانند یک آینه شهید بابایی را به ما نشان داده است. \r\nانتهای پیام/ ...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، مدرسه تخصصی رسانه با رویکرد برگزاری دوره‌های تخصصی هنر و رسانه، دوره پژوهش رسانه و کاربرد تکنولوژی‌های جدید را روزهای دوشنبه و چهارشنبه ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ برگزار می‌کند.\r\n \r\nسیدامیرحسین حسینی نویسنده و پژوهشگر رسانه، مولف بیش از ۱۰ جلد کتاب در حوزه مديريت رسانه و عضو باشگاه پژوهشگران و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران است. او در دوره پژوهش رسانه و کاربرد تکنولوژی‌های جدید، راهکارهایی را برای به استفاده درست از تکنولوژی‌های نوین ارائه می‌کند.\r\n\r\nهنرجویان بعد از اتمام موفق دوره، گواهینامه معتبری از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دریافت می‌کنند.\r\n\r\nبرای ثبت‌نام می‌توانید با شماره تلفن‌های ۳-۲۲۸۸۸۷۸۲ تماس بگیرید و یا به سامانه یکپارچه آموزش سازمان فرهنگی هنری به نشانی ‏Edu.farhangihonari.ir مراجعه کنید....
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، واحد آموزش فرهنگ‌سرای رسانه با برگزاری دوره‌های متنوع آموزشی در دو بخش «مدرسه تخصصی رسانه» و «دوره‌های عمومی» در فصل پاییز میزبان علاقه‌مندان است.\r\n\r\nدوره‌های تخصصی رسانه شامل خبرنويسی مقدماتی و پيشرفته، خبرنویسی فضای مجازی، مقاله نويسی، صدابرداری اجراي زنده، مدیریت محتوا در اينستاگرام، فيلمنامه‌نويسی، عكاسی، داستان نویسی، برنامه‌سازی رادیویی، فن‌بیان، گویندگی و اجرا ویژه فعالان رسانه و عموم علاقه‌مندان با حضور استادان مجرب در مدرسه تخصصی رسانه برگزار می‌شود.\r\n\r\nهمچنین دوره‌های عمومی فرهنگ‌سرا شامل علوم قرآنی، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی (شامل بازیگری با نقش پردازی از داستان‌های شاهنامه، نقالی، نمايش خلاق و...)، دوره‌های ادبی، مهارت‌های اجتماعی(شامل جلسات فردی و گروهی با حضور متخصصین مجرب)، دوره‌های موسیقی (شامل موسیقی ایرانی و کلاسیک)، دوره‌های تقویتی، هنرهای صناعی (شامل معرق، منبت، خوشنویسی لاتین، تحریری و نستعلیق، کیف دوزی با چرم، پته دوزی کرمان، قلم زنی، قالیبافی و...)، هنرهای خانگی (شامل قلاب ‌بافی، خیاطی از مقدماتی تا پیشرفته و...)، فوریت‌های پزشكی، طب سنتی، دوره‌های آموزش ورزش‌های هوازی (شامل كاراته، پيلاتس، آمادگی جسمانی، تای چی، حرکات اصلاحی و...)، شطرنج، رباتیک، دوره‌های آموزش کودکان (شامل نقاشی، خلاقیت و...) و زبان انگلیسی در تمامی سطوح و کلیه مقاطع سنی ثبت‌نام می‌کند.\r\n\r\nفرهنگ‌سرای رسانه در ابتدای خیابان پاسداران، خیابان گل‌نبی، خیابان ناطق‌نوری، میدان قبا واقع شده است. \r\n\r\nعلاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳-۲۲۸۸۸۷۸۲ تماس بگیرند و برای ثبت نام اینترنتی به نشانی Edu.farhangihonari.ir مراجعه کنند....
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، ویژه برنامه «روایت مقاومت» به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مجموعه روایت فتح و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در حال برگزاری در ۴۰ نقطه پایتخت است.\r\n\r\nدر ادامه این برنامه نمایش «آرایشگاه صلواتی» به کارگردانی مسعود ابراهیمی روز یکشنبه ۶ مهرماه ساعت ۱۷ در بوستان پایداری اجرا می‌شود.\r\n\r\nعلاقه‌مندان برای تماشای این اثر می‌توانند به خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان شهید ناطق‌نوری، میدان قبا، جنب فرهنگ‌سرای رسانه، بوستان پایداری مراجعه کنند.\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، شهید عباس بابایی زبده‌ترین خلبان نیرو هوایی ارتش جمهوری اسلامی و معاون هماهنگ‌کننده نیروی هوایی در جنگ ایران و عراق بود. علی‌اکبر مزد آبادی در کتاب من و عباس بابایی به مصاحبه و تدوین خاطرات حسن دوشن از هم‌رزمان شهید بابایی پرداخته است. مزد آبادی در این کتاب، ۹۶ خاطره از دوشن را تدوین کرده و به همراه ۷ پیوست و تعدادی تصاویر رنگی در انتهای کتاب، منتشر کرده است.\r\n\r\nآیین نقد و بررسی کتاب «من و عباس بابایی» به مناسبت هفته دفاع مقدس و مصادف با سالروز عملیات ثامن‌الائمه با حضور «حسن دوشن» راوی و «علی‌اکبر مزدآبادی» نویسنده با اجرای میثم رشیدی مهرآبادی در ویژه برنامه کتابدان فرهنگ‌سرای رسانه برگزار می‌شود.\r\n\r\nاین برنامه که به همت فرهنگ‌سرای رسانه و با مشارکت خبرگزاری دفاع مقدس برگزار خواهد شد، روز شنبه ۵ مهرماه ساعت ۱۶ تا ۱۸ به صورت زنده از درگاه آنلاین صفحه رسمی فرهنگ‌سرای رسانه و خبرگزاری دفاع مقدس در اینستاگرام پوشش داده می‌شود.\r\n\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، ویژه برنامه «دخت شیرین زبان» به مناسبت شهادت حضرت رقیه(س) و با هدف تداوم فرهنگ‌سازی در راستای تداوم نسل عاشورایی روی دوم مهرماه همزمان با پنجمین روز ماه صفر در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار می‌شود. \r\n\r\nاجرای نمایش کودک، نقالی روایت شهادت حضرت رقیه بر اساس پرده‌ای به طراحی محمدرضا حسینی، شعرخوانی کودک، اجرای زنده نقاشی قهوه‌خانه‌ای از شهادت حضرت رقیه(س) و ... بخش‌های مختلف این برنامه را تشکیل می‌دهند.\r\n\r\nاین برنامه یک نذر فرهنگی است که به مدت ۸ سال در مراکز فرهنگی هنری مختلف اجرا شده است و امسال با پشتیبانی و مشارکت فرهنگ‌سرای رسانه برگزار خواهد شد.\r\n\r\nخانواده و کودکان علاقه‌مند برای حضور در این برنامه می‌توانند روز چهارشنبه دوم مهرماه ساعت ۱۰ صبح به فرهنگ‌سرای رسانه واقع در خیابان پاسداران، خیابان گل‌نبی، خیابان ناطق نوری، میدان قبا مراجعه کنند....
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، واحد آموزش فرهنگ‌سرای رسانه با برگزاری دوره‌های متنوع آموزشی در دو بخش «مدرسه تخصصی رسانه» و «دوره‌های عمومی» در فصل پاییز میزبان علاقه‌مندان است.\r\n\r\nدوره‌های تخصصی رسانه شامل خبرنويسی مقدماتی و پيشرفته، خبرنویسی فضای مجازی، مقاله نويسی، صدابرداری اجراي زنده، مدیریت محتوا در اينستاگرام، فيلمنامه‌نويسی، عكاسی، داستان نویسی، برنامه‌سازی رادیویی، فن‌بیان، گویندگی و اجرا ویژه فعالان رسانه و عموم علاقه‌مندان با حضور استادان مجرب در مدرسه تخصصی رسانه برگزار می‌شود.\r\n\r\nهمچنین دوره‌های عمومی فرهنگ‌سرا شامل علوم قرآنی، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی (شامل بازیگری با نقش پردازی از داستان‌های شاهنامه، نقالی، نمايش خلاق و...)، دوره‌های ادبی، مهارت‌های اجتماعی(شامل جلسات فردی و گروهی با حضور متخصصین مجرب)، دوره‌های موسیقی (شامل موسیقی ایرانی و کلاسیک)، دوره‌های تقویتی، هنرهای صناعی (شامل معرق، منبت، خوشنویسی لاتین، تحریری و نستعلیق، کیف دوزی با چرم، پته دوزی کرمان، قلم زنی، قالیبافی و...)، هنرهای خانگی (شامل قلاب ‌بافی، خیاطی از مقدماتی تا پیشرفته و...)، فوریت‌های پزشكی، طب سنتی، دوره‌های آموزش ورزش‌های هوازی (شامل كاراته، پيلاتس، آمادگی جسمانی، تای چی، حرکات اصلاحی و...)، شطرنج، رباتیک، دوره‌های آموزش کودکان (شامل نقاشی، خلاقیت و...) و زبان انگلیسی در تمامی سطوح و کلیه مقاطع سنی ثبت‌نام می‌کند.\r\n\r\nفرهنگ‌سرای رسانه در ابتدای خیابان پاسداران، خیابان گل‌نبی، خیابان ناطق‌نوری، میدان قبا واقع شده است. \r\n\r\nعلاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳-۲۲۸۸۸۷۸۲ تماس بگیرند و برای ثبت نام اینترنتی به نشانی Edu.farhangihonari.ir مراجعه کنند.\r\n\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، مهدی محمدی رییس فرهنگ‌سرای رسانه از اجرای ۵ ویژه برنامه به مناسبت چهلمین سالگرد گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس خبر داد و گفت: ویژه برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت چهلمین سالروز گرامیداشت هفته دفاع مقدس با عنوان «شهر پرستاره» در مناطق ۲۲گانه شهر تهران برگزار می‌شود. فرهنگ‌سرای رسانه نیز با ۵ عنوان برنامه این سالروز باشکوه را گرامی می‌دارد.\r\n\r\nمحمدی درباره این ویژه برنامه‌ها توضیح داد: فرهنگ‌سرای رسانه در آستانه هفته دفاع مقدس نمایشگاه «سرو استوار» را با نمایش ۴۰ پوستر از آثار صابر شیخ‌رضائی در گالری مجازی رسانگار برگزار کرد. این آثار در سایت فرهنگ‌سرای رسانه به نشانی Resaneh.farhangsara.ir قابل مشاهده است. \r\n\r\nرییس فرهنگ‌سرای رسانه در ادامه گفت: نشست نقد و بررسی کتاب «من و عباس بابایی» خاطرات حسن دوشن از شهید عباس بابایی با مشارکت خبرگزاری دفاع مقدس شنبه ۵ مهرماه همزمان با سالگرد عملیات ثامن‌الائمه با حضور علی دوشن راوی، علی‌اکبر مزدآبادی نویسنده اثر و با اجرای میثم رشیدی مهرآبادی در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار خواهد شد.\r\n\r\nوی افزود: ویژه برنامه «مادران چشم به راه» که در سطح مناطق تهران با تجلیل از مادران شهیدان گمنام برگزار می‌شود، به همت فرهنگ‌سرای رسانه و با مشارکت باغ‌موزه دفاع مقدس با تجلیل از خانواده شهید مفقودالاثر علی امجدی، سه‌شنبه ۸ مهرماه ساعت ۱۸:۳۰ در مقبره‌الشهدای باغ موزه دفاع مقدس میزبان علاقه‌مندان است. در این ویژه برنامه همچنین از «حسین محمودیان» مستندساز برجسته حوزه دفاع مقدس تجلیل می‌شود. ویژه برنامه هم عهدی با شهدا و برپایی نمایشگاه کتاب «چهل‌چراغ» در حاشیه این رویداد برگزار خواهد شد.\r\n\r\nمحمدی در ادامه گفت: ویژه برنامه «راویان مقاومت» نیز یکشنبه ششم مهرماه ساعت ۱۷ با اجرای نمایش «آرایشگاه صلواتی» به کارگردانی مسعود ابراهیمی در فضای باز فرهنگ‌سرای رسانه اجرا می‌شود. \r\n\r\nوی در پایان از رونمایی سردیس «شهید مرتضی آوینی» در فرهنگ‌سرای رسانه خبرداد و اضافه کرد: این اثر هنری که آخرین مراحل آماده سازی را دشت سر می‌گذارد، در هفته دفاع مقدس در فرهنگ‌سرای رسانه رونمایی خواهد شد. \r\n\r\nفرهنگ‌سرای رسانه در خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان شهید ناطق‌نوری، میدان قبا واقع شده است....
در دومین شب از مراسم عزاداری اهالی فرهنگ، هنر و رسانه

درد دل بازیگر نقش حرمله با امام حسین(ع)

بازیگر نقش حرمله در سریال «مختارنامه» در دمین شب از مراسم عزاداری اباعبدالله در فرهنگسرای رسانه، از این نقش وتاثیری که بر زندگی‌اش گذاشته گفت و با امام حسین(ع) و طفل شهید شش ماهه‌اش درد دل کرد.

به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، دومین شب از مراسم عزاداری اهالی فرهنگ، هنر و رسانه با حضور جمعی از هنرمندان، اصحاب رسانه، مردم و عاشقان اباعبدالله‌الحسین در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

انوش معظمی بازیگر سریال مختارنامه در نقش حرمله که مهمان این مراسم عزاداری بود، در سخنانی درخصوص پذیرش نقش حرمله در سریال «مختارنامه» گفت:خاطرم هست در سریال «معصومیت از دست رفته» نقش یک چریک را بازی می‌کردم و در آن جا تمرینات زیادی با خنجر انجام می‌دادیم. این بازی من در ذهن آقای میرباقری ماند و در همان سریال به من پیشنهاد داد که نقش حرمله را بازی کنم. به نظرم خود امام حسین انتخاب می‌کند که چه کسی در چه جایی قرار گیرد. اگر امشب اینجا هستیم شک ندارم امام حسین ما را دعوت کرده است و فکر می‌کنم خود امام حسین و حضرت علی اصغر من را دعوت کردند و بازی در این نقش قسمت من شد.
او ادامه داد: من هم پای منبر امام حسین بزرگ شدم و متوجه شقاوت کسی مثل حرمله در واقعه کربلا بودم اما بخش دیگر هنری بود و تاثیرگذاری که بازی در این نقش می‌توانست به همراه داشته باشد تا مردم به اوج مظلومیت امام حسین و شش ماهه‌ او پی ببرند. هر بار که آن صحنه‌ها را می‌بینم متأثر می‌شوم.

معظمی در پایان صحبت‌های خود درد و دلی با حضرت علی‌اصغر و امام حسین داشت: «آقا خیلی ممنونم که با ایفای نقش حرمله مهر غلامی را تا ابد بر پیشانی من زدید و به من آبرو دادید. از ایفای این نقش کرامت‌ها دیدم و این قدر آبرو پیدا کردم که شاید با هیچ کار دیگری نمی‌توانستم چنین آبرویی پیدا کنم.»

سیدرضا تقوی نماینده تهران، ری و شمیرانات هم در این مراسم درباره واقعه عاشورا سخنرانی کرده و گفت: امام حسین (ع) در سال ۶۰ هجری قمری از مدینه به طرف مکه حرکت کردند. وقتی این سفر را آغاز می‌کردند عده‌ای خدمتشان رسیدند و می‌گفتند از این سفر چشم بپوشید چرا که یزید به قدرت رسیده بود و همه سابقه او را می‌دانستند. با کینه‌ای که او نسبت به بنی‌هاشم و اهل بیت پیامبر داشت مشخص بود که با امام حسین وارد جنگ شده و جان ایشان را به خطر می‌اندازد. آن افراد به همین دلیل تلاش کردند که امام را از این سفر بازدارند. امام حسین علیه‌السلام در پاسخ به این نگرانی آنان می‌فرمودند که خداوند دوست دارد حسین را کشته ببیند.

او افزود: موضوع دیگری هم که وجود دارد این است که می‌گفتند زن و بچه‌ها را همراه خود نبرید. امام در پاسخ به این موضوع نیز فرمودند این زن و بچه‌ها نیز باید اسیر شوند. سوال بسیار مهمی که در این بین وجود دارد این است که نقش اسرا چیست که حضرت بر اسیر شدن آنان تاکید دارند؟ مگر قرار است چه مسئولیت مهمی را به دوش گیرند که نقش‌شان تا این اندازه تعیین‌کننده است. در پاسخ به این سوال باید اشاره کرد که واقعه کربلا دو فصل مهم دارد؛ فصل اول شهادت است و فصل دوم اسارت.

این روحانی و عالم دین با اشاره به فصل شهادت در واقعه کربلا گفت: سیدالشهدا حدود ۴ ماه در کربلا حضور داشتند و در این زمان مشخص است با چه کسانی دیدار داشته و چه صحبت‌هایی کردند. علاوه بر این در مسیر سفر خود به کربلا و در هر منزلی که توقف می‌کردند عده‌ای از مسلمانان را به حضور در کربلا دعوت کرده و البته در نقطه مقابل عده‌ای هم ریزش می‌کردند. بالاخره طبیعی است که فقط افراد خالص باید در کربلا حضور می‌داشتند و امام حسین(ع) را یاری می‌کردند. امام حسین (ع) با یزید بیعت نکردند که البته دلایل مختلفی دارد. در روایتی از امام حسین (ع) نقل شده است که ایشان می‌فرمایند در دامنی بزرگ‌ شده‌ام که به من اجازه نمی‌دهد به کسی همچون یزید که فسق علنی دارد دست بیعت بدهم. این ماجرا تا ظهر عاشورا ادامه دارد و همگی فصل اول تاریخ کربلا یعنی فصل شهادت را رقم می‌زند.

او تاکید کرد: البته به نکته مهمی باید اشاره کنم و آن هم این است که چه فصل اول و چه فصل دوم واقعه کربلا یک قیام است و نباید آن را از هم جدا کرد. همچنین محوریت هر دو فصل امام حسین است. در فصل شهادت بار اصلی به دوش اوست و در فصل دوم این وظیفه را به دوش حضرت زینب (س) منتقل می‌کند. ممکن است عده‌ای بپرسند نقش امام سجاد علیه‌السلام در این بین چیست و چرا ایشان در فصل اسارت محور نیستند؟ در پاسخ باید گفت بنابر مصالحی از سوی پروردگار نقش امام سجاد باید ضعیف باشد تا ایشان زنده بماند و سلسله امامت باقی بماند. خود حضرت زینب نیز مانند امام حسین (ع) است و می‌تواند مسئولیت مهم کربلا را به عهده بگیرد. در اینجاست که می‌توان فهمید چرا امام حسین (ع) زن و بچه خود را همراهش آورد و وظیفه اسرا چه بود.

تقوی بیان داشت: به نظرم از کربلا این درس‌ها را می‌توانیم یاد بگیریم؛ اولین موضوع صبر انقلابی است. همان طور که خانواده حضرت برای انقلابی بزرگ سختی‌ها را به جان خریدند و آن را تحمل کردند ما هم باید چنین باشیم؛ اسرای کربلا نمونه‌ای از صبر انقلابی در عاشورا هستند. همه باید صابر باشند تا انقلاب به نتیجه برسد. دومین درس هم حلم و بردباری است. امام حسین علیه‌السلام خانواده‌اش را همراه با خود آورد تا خبر واقعه عاشورا را به همگان برسانند. حضور آنان موجب شد که دشمن این واقعه را پاک نکرده و آن را تحریف نکند. خیلی از چیزهایی که امروز ما می‌شنویم از زبان همین اسرا نقل شده است. این اسرا باعث شدند که جلوی تحریف تاریخ گرفته شود. موضوع مهم بعدی تفسیر خون شهدای کربلا است. کربلا قرآن مجسم است؛‌چه کسی باید چنین قرآنی را تفسیر کند؟ کسی که اهل ذکر و قرآن است و نزدیک‌ترین شخص به این اوصاف همین اسرا هستند. آنان به کربلا آمدند تا این قرآن را برای نسل‌های بعد تفسیر کنند. کار مهم دیگر آنان افشای ظالمان است.

او در پایان صحبت‌هایش تاکید کرد: به نظرم درسی که ما می‌توانیم از کربلا بگیریم این است که با صبر انقلابی مسیر شهدا را ادامه بدهیم. باید پاسدار خون شهدا باشیم و نگذاریم خون‌شان پایمال شود. موج خون امام حسین (ع) ادامه‌دار است و هر روز هم گسترده‌تر می‌شود.

در ادامه این مراسم عزاداری و پس از سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین گمار، نوبت به فاطمه افشاریان رسید که چند بیتی شعرخوانی کند. او قبل از خواندن شعر خود گفت: امشب می‌خواهم شعری به حضرت علی اصغر و شعر دیگری به حضرت رقیه تقدیم کنم.

او شعر خود را چنین خواند:

باید از هجمه غم‌ها پدرت را برهانی/ پسرم راه نیابد به دلش دل نگرانی

اگر امروز شنیدی که کسی نیست/ تو باید بروی سوی خطر، زود خودت را برسانی

سپری باش برایش پسرم بر دل میدان نرود/ سمت پدر سایه تیری ز کمانی

پدرت بوسه‌زنان بر لب عطشان تو می‌گفت/ که تو مظلوم‌ترین کودک مظلوم جهانی

شده شش گوشه فراهم که تو آرام بخوابی/ که در آغوش پدر تا ابد و دهر بمانی

*

باز امشب همین که خوابم برد خواب ایام رفته را دیدم

خواب شمشمیر و نیزه و آتش، خواب این چند هفته را دیدم

بعد تو روز خوش ندیدم من

خواب دیدم که آمدی پیشم، اما چه خواب شیرینی

گریه‌ام تا بلند شد در خواب،‌ سایه شوم دست سنگینی کرد با تازیانه بیدارم …

در پایان این مراسم، سید عبدالحمید رخ‌صفت مرثیه‌خوانی و روضه‌خوانی کرد.

گفتنی است مراسم عزاداری در فرهنگسرای رسانه تا شام غریبان امام حسین (ع) ادامه دارد و ورود برای عموم آزاد است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *