به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، نشست معرفی و بررسی کتاب «من و عباس بابایی» با حضور علی اکبری مزدآبادی، نویسنده این کتاب و محمدعلی صمدی، پژوهشگر تاریخ در فرهنگسرای رسانه برگزار شد. مجری کارشناس این جلسه میثم رشیدی مهرآبادی بود. \r\n\r\nرشیدی در ابتدای برنامه با اشاره به هدف از برگزاری این جلسه گفت: یکی از مسائلی که آقای دوشن در تماس تلفنی با بنده مطرح می‌کردند این بود که بعد از گذشت ۳۰ و چند سال از شهادت شهید بابایی، تاکنون نشده است در سالگرد ایشان یا مراسماتی که برای ایشان برگزار می‌شده است، از آقای دوشن دعوت کنند و ایشان مهجور بودند. امروز می‌خواهیم به این سوال پاسخ بدهیم که نویسنده چگونه به آقای دوشن رسید و روایت ایشان که شاید متفاوت با دیگر روایت‌ها باشد چگونه به کتاب تبدیل شد. \r\n\r\nعلی اکبری مزد‌آبادی نویسنده کتاب «من و عباس بابایی» با اشاره به آشنایی خود با حسن دوشن گفت: سال 1397 بود که طی تماسی تلفنی با آقای دوشن آشنا شدیم و همراه با آقای صمدی به منزل ایشان رفتیم. پروژه‌ای درباره شهید بابایی داشتیم و ایشان هم در پروژه ما می‌گنجید. قراری گذاشتیم و سراغ ایشان رفتیم. از همان ابتدای جلسه، ایشان به صورت خودکار از آقای بابایی خاطرات بسیار زیادی تعریف کرد. نزدیک به دو ساعتی با ایشان بودیم و وقتی از جلسه خارج شدیم، آقای صمدی گفت اسم کتاب را بگذار «من و عباس بابایی» و کتابی مجزا کار کن. \r\n\r\nوی درخصوص خاطره‌های متفاوت حسن دوشن از شهید بابایی گفت: ایشان بسیار شیرین‌گفتار بود و چون ما را قبول کرده بود و روی بازی داشت، هرچه دلش می‌خواست می‌گفت اما بعدا که کمی می‌گذشت گفت این و آن را نیاورید اما ما رعایت نکردیم و تقریبا همه چیز را آوردیم. در حقیقت ایشان اگرچه در ابتدا کمی موضع گرفت اما بعدا با روی باز از ما پذیرایی کرد و اعتماد نمود.\r\n\r\nمحمدعلی صمدی درخصوص روند نگارش کتاب «من و عباس بابایی» گفت: آقای دوشن روابط اجتماعی بسیار بالایی دارد. کافی است به طرف مقابلش اعتماد کند و سپس با روحی زلال و شفاف پاسخگوی سوالات می‌شود. همین موضوع باعث شد در همان جلسه اول اعتماد کرده و خیلی خوب صحبت کند. شاید دید که دو جوان بدون هیچ تشکیلاتی اعم از دوربین و تصویربردار و ... آمده‌اند و سوالات کلیشه‌ای نمی‌پرسند و به همین دلیل اعتماد کرد. به نظرم وقتی ما را دید از فضای فعلی خود بیرون آمد و به روزگار جوانی خود رفت. گویا مدت‌ها بود که در این زمینه هم صحبتی نداشت. دقت داشته باشید که ایشان خیلی به شهید بابایی نزدیک بود و به دلیل روایت ساده و روانی که داشت در همان جلسه اول اطلاعات زیادی کسب کردیم و تصمیم گرفتیم که این خاطرات را تبدیل به کتاب پیشرو کنیم. \r\n\r\nوی اضافه کرد: آقای دوشن در ابتدا کارمند نیروی هوایی می‌شود، سپس به دزفول انتقال داده می‌شود. وقتی آقای بابایی از آمریکا برمی‌گردد او را هم به دزفول می‌فرستند و آقای دوشن و شهید بابایی در همان‌جا از سال 1354 با هم آشنا می‌شوند. آقای دوشن به مدت 6 ماه با شهید بابایی در یک منزل زندگی می‌کند و به همین دلیل از نزدیک شاهد کارها و رفتارهای ایشان بوده است. آقای دوشن رابطه برادرانه و صمیمانه‌ای با شهید بابایی داشته است و حتی تا روزهای شهادت همراه ایشان بوده و ارتباط‌شان هیچ وقت قطع نشده است. \r\nصمدی با اشاره به نزدیکی حسن دوشن به شهید بابایی گفت: به نظرم اگر کسی می‌خواهد مطالعه‌ای درباره شهید بابایی داشته باشد باید از این کتاب شروع کند چرا که هیچ نوشته مکتوبی در این سطح از زندگی شهید بابایی وجود ندارد. ویژگی آقای دوشن این است که مدتی طولانی با سوژه کتاب ارتباط بسیار نزدیک و خصوصی داشته است. جایگاه آقای دوشن در منظر شهید بابایی هیچ تعریف سازمانی یا نظامی ندارد و اصل ماجرا این است که وقتی شهید بابایی مسئولیت می‌گیرد دستور می‌دهد که ایشان باید در کنار مامور باشد. عده‌ای می‌گویند دوشن آجودان شهید بابایی بوده اما اصلا این‌گونه نیست. آجودان در ارتش تعریف دارد و ارتباط این دو نفر اصلا در این تعریف نمی‌گنجد، تفریح‌ها، عبادت‌ها و ... این دو نفر همواره با یکدیگر بوده است. جالب است بدانید که آقای بابایی سرویس خاصی هم به آقای دوشن نمی‌داده که بتوان نام او را گماشته گذاشت. به جرات می‌توانم بگویم که هیچ کسی نبوده که این‌چنین به یک امیر ارتش و به ویژه امیر نیروی هوایی با همه مقام و تشریفاتش نزدیک شده باشد. البته خیلی‌ها ادعا می‌کنند که به شهید بابایی نزدیک شدند اما عمده آنان ارتباط کاری با شهید داشتند و در چارچوب‌های ارتش تعریف می‌شده است اما رفاقت آقای دوشن با شهید بابایی از جنس دیگری است. \r\nنویسنده کتاب «من و عباس بابایی» در بخش دیگری از صحبت‌‌های خود گفت: روند تعریف کردن خاطرات آقای دوشن این‌گونه بود که در 2-3 جلسه اول تمام آن چیزی که از شهید بابایی به خاطر داشت را تعریف کرد و این خاطره‌ها تمام شد. از جلسات بعد من سوال می‌پرسیدم و ایشان جواب می‌داد. در این بین چیزهای دیگری یادش می‌آمد و تعریف می‌کرد. جالب است بدانید که خانواده این دو نفر نیز ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشتند. خاطرم هست یکبار سراغ ایشان رفتیم و دیدیم که گریه می‌کند. دلیل گریه‌اش را پرسیدم و شروع به درد و دل کرد که عباس! چرا رفتی و منو تنها گذاشتی و... شاید نزدیک به یک ربع گریه می‌کرد و با عباس بابایی درد و دل می‌کرد. \r\n\r\nصمدی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا تاکنون روایت حسن دوشن نادیده گرفته شده است، گفت: ایرادی بر کسی وارد نیست. این موضوع به ساختار نظامی برمی‌گردد. معمولا بچه‌های ارتش سراغ تهیه برنامه برای شهید بابایی می‌روند و آنان هم سلسله مراتب را رعایت کرده و سراغ کسانی می‌روند که در عملیات‌ها همراه ایشان بوده است. آقای دوشن خیلی صاف و ساده صحبت می‌کند و شاید کسانی که به صورت تیم‌های رسمی سراغ او یا دیگر افراد می‌رفتند، این چنین خاطرات دلچسب‌شان نبوده است. دقت کنید که خیلی‌ها برای روایت شهید بابایی سراغ خاطرات عملیات او و حضورش در بین فرماندهان می‌روند اما مطالبه ما چیز دیگری بود و همین مطالبه ما را به سمت ایشان سوق داد. همین موضوعات باعث شد که مدت‌ها کسی سراغ ایشان نرود. \r\n\r\nاکبری در خصوص عبارت‌هایی در کتاب که روی آن خط کشیده شده است، توضیح داد و گفت: تمام سعی من بر این بود که عین گفتار آقای دوشن در کتاب آورده شود و این‌گونه نباشد که دخل و تصرفی در آن صورت گیرد. چیزهایی که در کتاب روی آن خط کشیدیم موارد خاصی نبود و فقط اسامی بود که دلیلی نداشت بیان شود. به عبارت دیگر، ایشان اصلا بددهن نبود. \r\n\r\nصمدی توصیه‌هایی به نویسنده‌های جوان برای روایت زندگی شهدا داشت و گفت: به دلیل تقدس ویژه‌ای که دفاع مقدس و انقلاب اسلامی دارد، بسیاری از جوانان که شاید به تاریخ هم کاری نداشته باشند، جذب این حوزه می‌شوند. البته این موضوع نوعی آفت به شمار می‌رود چرا که دام‌های زیادی در کار وجود دارد و ممکن است پایشان سر بخورد و دیگر نتوانند بیرون بیایند. علاوه بر این نوعی سهل‌گیری در کارهای دفاع مقدس وجود دارد که سبب می‌شود بعضی کارهای بدون استاندارد نیز تولید شوند. نتیجه این موضوع انبوه کارهایی می‌شود که خیلی از آنان ارزش چندانی ندارد. بعضی‌ها هم که قلم به نسبت بهتری دارند، وارد این حوزه شده و به دلیل عدم شناخت از ریزه‌کاری‌های تاریخی دچار اشتباهاتی می‌شوند. بالاخره تاریخ ریزه‌کاری‌هایی دارد که اهالی آن می‌توانند درکش کنند. زیادی ورودی‌ها اجازه نمی‌دهد اساتید کار خودشان را به خوبی دنبال کنند؛ به نظرم بدون استاد نمی‌توانید در این زمینه فعالیت کنید و اگر کسی بدون استاد کاری در این زمینه انجام داده است، به نتیجه خوبی نرسیده است. تعداد اساتید در این حوزه هیچ تناسبی با ورودی‌ها ندارد بنابراین می‌توان گفت بسیاری از آنان بدون استاد وارد کار شده‌اند. هر کس می‌خواهد وارد این حوزه شود، باید خودش را به منبعی مطلع و اگاه وصل کند، شاگردی کند و با این روش کتاب خود را بنویسد. بنده استادی را می‌شناسم که 15 سال پیش وقت نداشت به کسی جواب بدهد، حالا درب اتاق او به روی باز است، بروید و ببینید که چند جوان مدعی در اتاق او هستند و از راهنمایی‌هایش استفاده می‌کنند؟ \r\n\r\nاکبری مزدآبادی از چاپ کتابی درباره صادق آهنگران توضیح داد و گفت: ما کتاب دوجلدی آهنگران را داریم که بسیار ارزشمند است و معتقدم نباید به راحتی از کنار شخصیت ایشان گذشت. این کتاب در سال ۱۳۹۱ چاپ شد و طی یک هفته 3هزار نسخه از آن به فروش رفت. بخش زیادی از کتاب نوحه و بقیه خاطرات بود. جلد اول و دوم این کتاب در قالبی متفاوت به چاپ می‌رسد، جلد اول خاطرات است و جلد دوم نوحه‌ها است که ۵۰۰ صفحه است. این کتاب به زودی به بازار عرضه می‌شود. \r\n\r\nصمدی در پایان این جلسه گفت: باید به مطالعه این کتاب اصرار کنم که الگویی برای انسان زندگی‌کردن است. خوبی این کتاب این است که فقط پیرامون مسائل اخلاقی نیست. سبک زندگی شهید بابایی را از زبان کسی می‌شنویم و که خیلی ساده است و ادا درنمی‌آورد. ما سعی کردیم خود آقای دوشن را روی ورق بریزیم. به نظرم این کتاب بیش از آنکه کتاب شهید بابایی باشد، کتاب آقای دوشن است و او همانند یک آینه شهید بابایی را به ما نشان داده است. \r\nانتهای پیام/ ...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، مدرسه تخصصی رسانه با رویکرد برگزاری دوره‌های تخصصی هنر و رسانه، دوره پژوهش رسانه و کاربرد تکنولوژی‌های جدید را روزهای دوشنبه و چهارشنبه ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ برگزار می‌کند.\r\n \r\nسیدامیرحسین حسینی نویسنده و پژوهشگر رسانه، مولف بیش از ۱۰ جلد کتاب در حوزه مديريت رسانه و عضو باشگاه پژوهشگران و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران است. او در دوره پژوهش رسانه و کاربرد تکنولوژی‌های جدید، راهکارهایی را برای به استفاده درست از تکنولوژی‌های نوین ارائه می‌کند.\r\n\r\nهنرجویان بعد از اتمام موفق دوره، گواهینامه معتبری از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دریافت می‌کنند.\r\n\r\nبرای ثبت‌نام می‌توانید با شماره تلفن‌های ۳-۲۲۸۸۸۷۸۲ تماس بگیرید و یا به سامانه یکپارچه آموزش سازمان فرهنگی هنری به نشانی ‏Edu.farhangihonari.ir مراجعه کنید....
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، واحد آموزش فرهنگ‌سرای رسانه با برگزاری دوره‌های متنوع آموزشی در دو بخش «مدرسه تخصصی رسانه» و «دوره‌های عمومی» در فصل پاییز میزبان علاقه‌مندان است.\r\n\r\nدوره‌های تخصصی رسانه شامل خبرنويسی مقدماتی و پيشرفته، خبرنویسی فضای مجازی، مقاله نويسی، صدابرداری اجراي زنده، مدیریت محتوا در اينستاگرام، فيلمنامه‌نويسی، عكاسی، داستان نویسی، برنامه‌سازی رادیویی، فن‌بیان، گویندگی و اجرا ویژه فعالان رسانه و عموم علاقه‌مندان با حضور استادان مجرب در مدرسه تخصصی رسانه برگزار می‌شود.\r\n\r\nهمچنین دوره‌های عمومی فرهنگ‌سرا شامل علوم قرآنی، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی (شامل بازیگری با نقش پردازی از داستان‌های شاهنامه، نقالی، نمايش خلاق و...)، دوره‌های ادبی، مهارت‌های اجتماعی(شامل جلسات فردی و گروهی با حضور متخصصین مجرب)، دوره‌های موسیقی (شامل موسیقی ایرانی و کلاسیک)، دوره‌های تقویتی، هنرهای صناعی (شامل معرق، منبت، خوشنویسی لاتین، تحریری و نستعلیق، کیف دوزی با چرم، پته دوزی کرمان، قلم زنی، قالیبافی و...)، هنرهای خانگی (شامل قلاب ‌بافی، خیاطی از مقدماتی تا پیشرفته و...)، فوریت‌های پزشكی، طب سنتی، دوره‌های آموزش ورزش‌های هوازی (شامل كاراته، پيلاتس، آمادگی جسمانی، تای چی، حرکات اصلاحی و...)، شطرنج، رباتیک، دوره‌های آموزش کودکان (شامل نقاشی، خلاقیت و...) و زبان انگلیسی در تمامی سطوح و کلیه مقاطع سنی ثبت‌نام می‌کند.\r\n\r\nفرهنگ‌سرای رسانه در ابتدای خیابان پاسداران، خیابان گل‌نبی، خیابان ناطق‌نوری، میدان قبا واقع شده است. \r\n\r\nعلاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳-۲۲۸۸۸۷۸۲ تماس بگیرند و برای ثبت نام اینترنتی به نشانی Edu.farhangihonari.ir مراجعه کنند....
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، ویژه برنامه «روایت مقاومت» به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مجموعه روایت فتح و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در حال برگزاری در ۴۰ نقطه پایتخت است.\r\n\r\nدر ادامه این برنامه نمایش «آرایشگاه صلواتی» به کارگردانی مسعود ابراهیمی روز یکشنبه ۶ مهرماه ساعت ۱۷ در بوستان پایداری اجرا می‌شود.\r\n\r\nعلاقه‌مندان برای تماشای این اثر می‌توانند به خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان شهید ناطق‌نوری، میدان قبا، جنب فرهنگ‌سرای رسانه، بوستان پایداری مراجعه کنند.\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، شهید عباس بابایی زبده‌ترین خلبان نیرو هوایی ارتش جمهوری اسلامی و معاون هماهنگ‌کننده نیروی هوایی در جنگ ایران و عراق بود. علی‌اکبر مزد آبادی در کتاب من و عباس بابایی به مصاحبه و تدوین خاطرات حسن دوشن از هم‌رزمان شهید بابایی پرداخته است. مزد آبادی در این کتاب، ۹۶ خاطره از دوشن را تدوین کرده و به همراه ۷ پیوست و تعدادی تصاویر رنگی در انتهای کتاب، منتشر کرده است.\r\n\r\nآیین نقد و بررسی کتاب «من و عباس بابایی» به مناسبت هفته دفاع مقدس و مصادف با سالروز عملیات ثامن‌الائمه با حضور «حسن دوشن» راوی و «علی‌اکبر مزدآبادی» نویسنده با اجرای میثم رشیدی مهرآبادی در ویژه برنامه کتابدان فرهنگ‌سرای رسانه برگزار می‌شود.\r\n\r\nاین برنامه که به همت فرهنگ‌سرای رسانه و با مشارکت خبرگزاری دفاع مقدس برگزار خواهد شد، روز شنبه ۵ مهرماه ساعت ۱۶ تا ۱۸ به صورت زنده از درگاه آنلاین صفحه رسمی فرهنگ‌سرای رسانه و خبرگزاری دفاع مقدس در اینستاگرام پوشش داده می‌شود.\r\n\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، ویژه برنامه «دخت شیرین زبان» به مناسبت شهادت حضرت رقیه(س) و با هدف تداوم فرهنگ‌سازی در راستای تداوم نسل عاشورایی روی دوم مهرماه همزمان با پنجمین روز ماه صفر در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار می‌شود. \r\n\r\nاجرای نمایش کودک، نقالی روایت شهادت حضرت رقیه بر اساس پرده‌ای به طراحی محمدرضا حسینی، شعرخوانی کودک، اجرای زنده نقاشی قهوه‌خانه‌ای از شهادت حضرت رقیه(س) و ... بخش‌های مختلف این برنامه را تشکیل می‌دهند.\r\n\r\nاین برنامه یک نذر فرهنگی است که به مدت ۸ سال در مراکز فرهنگی هنری مختلف اجرا شده است و امسال با پشتیبانی و مشارکت فرهنگ‌سرای رسانه برگزار خواهد شد.\r\n\r\nخانواده و کودکان علاقه‌مند برای حضور در این برنامه می‌توانند روز چهارشنبه دوم مهرماه ساعت ۱۰ صبح به فرهنگ‌سرای رسانه واقع در خیابان پاسداران، خیابان گل‌نبی، خیابان ناطق نوری، میدان قبا مراجعه کنند....
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، واحد آموزش فرهنگ‌سرای رسانه با برگزاری دوره‌های متنوع آموزشی در دو بخش «مدرسه تخصصی رسانه» و «دوره‌های عمومی» در فصل پاییز میزبان علاقه‌مندان است.\r\n\r\nدوره‌های تخصصی رسانه شامل خبرنويسی مقدماتی و پيشرفته، خبرنویسی فضای مجازی، مقاله نويسی، صدابرداری اجراي زنده، مدیریت محتوا در اينستاگرام، فيلمنامه‌نويسی، عكاسی، داستان نویسی، برنامه‌سازی رادیویی، فن‌بیان، گویندگی و اجرا ویژه فعالان رسانه و عموم علاقه‌مندان با حضور استادان مجرب در مدرسه تخصصی رسانه برگزار می‌شود.\r\n\r\nهمچنین دوره‌های عمومی فرهنگ‌سرا شامل علوم قرآنی، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی (شامل بازیگری با نقش پردازی از داستان‌های شاهنامه، نقالی، نمايش خلاق و...)، دوره‌های ادبی، مهارت‌های اجتماعی(شامل جلسات فردی و گروهی با حضور متخصصین مجرب)، دوره‌های موسیقی (شامل موسیقی ایرانی و کلاسیک)، دوره‌های تقویتی، هنرهای صناعی (شامل معرق، منبت، خوشنویسی لاتین، تحریری و نستعلیق، کیف دوزی با چرم، پته دوزی کرمان، قلم زنی، قالیبافی و...)، هنرهای خانگی (شامل قلاب ‌بافی، خیاطی از مقدماتی تا پیشرفته و...)، فوریت‌های پزشكی، طب سنتی، دوره‌های آموزش ورزش‌های هوازی (شامل كاراته، پيلاتس، آمادگی جسمانی، تای چی، حرکات اصلاحی و...)، شطرنج، رباتیک، دوره‌های آموزش کودکان (شامل نقاشی، خلاقیت و...) و زبان انگلیسی در تمامی سطوح و کلیه مقاطع سنی ثبت‌نام می‌کند.\r\n\r\nفرهنگ‌سرای رسانه در ابتدای خیابان پاسداران، خیابان گل‌نبی، خیابان ناطق‌نوری، میدان قبا واقع شده است. \r\n\r\nعلاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳-۲۲۸۸۸۷۸۲ تماس بگیرند و برای ثبت نام اینترنتی به نشانی Edu.farhangihonari.ir مراجعه کنند.\r\n\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، مهدی محمدی رییس فرهنگ‌سرای رسانه از اجرای ۵ ویژه برنامه به مناسبت چهلمین سالگرد گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس خبر داد و گفت: ویژه برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت چهلمین سالروز گرامیداشت هفته دفاع مقدس با عنوان «شهر پرستاره» در مناطق ۲۲گانه شهر تهران برگزار می‌شود. فرهنگ‌سرای رسانه نیز با ۵ عنوان برنامه این سالروز باشکوه را گرامی می‌دارد.\r\n\r\nمحمدی درباره این ویژه برنامه‌ها توضیح داد: فرهنگ‌سرای رسانه در آستانه هفته دفاع مقدس نمایشگاه «سرو استوار» را با نمایش ۴۰ پوستر از آثار صابر شیخ‌رضائی در گالری مجازی رسانگار برگزار کرد. این آثار در سایت فرهنگ‌سرای رسانه به نشانی Resaneh.farhangsara.ir قابل مشاهده است. \r\n\r\nرییس فرهنگ‌سرای رسانه در ادامه گفت: نشست نقد و بررسی کتاب «من و عباس بابایی» خاطرات حسن دوشن از شهید عباس بابایی با مشارکت خبرگزاری دفاع مقدس شنبه ۵ مهرماه همزمان با سالگرد عملیات ثامن‌الائمه با حضور علی دوشن راوی، علی‌اکبر مزدآبادی نویسنده اثر و با اجرای میثم رشیدی مهرآبادی در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار خواهد شد.\r\n\r\nوی افزود: ویژه برنامه «مادران چشم به راه» که در سطح مناطق تهران با تجلیل از مادران شهیدان گمنام برگزار می‌شود، به همت فرهنگ‌سرای رسانه و با مشارکت باغ‌موزه دفاع مقدس با تجلیل از خانواده شهید مفقودالاثر علی امجدی، سه‌شنبه ۸ مهرماه ساعت ۱۸:۳۰ در مقبره‌الشهدای باغ موزه دفاع مقدس میزبان علاقه‌مندان است. در این ویژه برنامه همچنین از «حسین محمودیان» مستندساز برجسته حوزه دفاع مقدس تجلیل می‌شود. ویژه برنامه هم عهدی با شهدا و برپایی نمایشگاه کتاب «چهل‌چراغ» در حاشیه این رویداد برگزار خواهد شد.\r\n\r\nمحمدی در ادامه گفت: ویژه برنامه «راویان مقاومت» نیز یکشنبه ششم مهرماه ساعت ۱۷ با اجرای نمایش «آرایشگاه صلواتی» به کارگردانی مسعود ابراهیمی در فضای باز فرهنگ‌سرای رسانه اجرا می‌شود. \r\n\r\nوی در پایان از رونمایی سردیس «شهید مرتضی آوینی» در فرهنگ‌سرای رسانه خبرداد و اضافه کرد: این اثر هنری که آخرین مراحل آماده سازی را دشت سر می‌گذارد، در هفته دفاع مقدس در فرهنگ‌سرای رسانه رونمایی خواهد شد. \r\n\r\nفرهنگ‌سرای رسانه در خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان شهید ناطق‌نوری، میدان قبا واقع شده است....

امرودی: خوش‌به‌حال کسانی که در عزاداری امام حسین دنبال بی‌اسمی‌اند/ رجبی‌دوانی: ماندگاری اسلام و نام رسول الله مدیون شهادت امام حسین و قیام اوست

حجت‌الاسلام و المسلمین امرودی در مراسم عزاداری فرهنگسرای رسانه گفت: هر کس برای هدفی به دستگاه اباعبدالله وارد می‌شود اما خوش‌به حال کسانی که برای تشنگی بیش‌تر می‌آیند و دنبال بی‌اسمی‌اند.

به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، چهارمین شب از مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین در فرهنگسرای رسانه با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین امرودی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اهالی فرهنگ، هنر و رسانه و عموم مردم برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، محمدحسین رجبی‌دوانی صحبت کرد. او گفت: در این جلسه می‌خواهم چند ویژگی منحصر به فرد حضرت اباعبدالله(ع) را عرض کنم.

او با اشاره به ویژگی‌های خاص امام حسین علیه‌اسلام گفت: امام حسین(ع) در ۵ تن آل عبا از نظر رتبه در مقام پنجم قرار دارد اما با این حال به دلیل ایثار خالصانه عظیمی که انجام داد و از هر چیزی که داشت در راه خدا گذشت، خداوند به ایشان امتیازاتی داده است که بسیار استثنایی است. یکی از این امتیازات آن است که ایشان می‌تواند شفیع همگان باشد؛ کلام رسول خدا در مورد این ویژگی ایشان چنین است؛ ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه. حال باید پرسید که این کشتی نجات چه ویژگی‌هایی دارد و آیا فقط او کشتی نجات است؟ امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند همه ما اهل بیت کشتی نجات هستیم اما کشتی نجات جدم حسین از همه وسیع‌تر و سریع‌تر است.

او در تشریح عبارت «ان الحسین سفینه النجاه و مصباح الهدی» گفت: همه ائمه معصومین کشتی نجات شیعیان هستند اما خداوند به امام حسین عنایتی کرده است که حتی برای غیر شیعه و غیرمسلمان نیز کشتی نجات است و اگر به او روی بیاورند نجات پیدا می‌کنند. این امتیاز خاص امام حسین است که همه را دربرمی‌گیرد و سریع‌تر هم به ساحل نجات می‌رساند. برای مثال زهیر بن قین بجلی به عثمانی مسلک بودن معروف بود یعنی مخالف اهل بیت بود اما زمانی که به اهل بیت پیوست، نجات پیدا کرد در حالی که هیچ نشانه‌ای مبنی بر شیعه‌شدن او وجود ندارد.
وی اضافه کرد: به عنوان مثالی دیگر، حر از اعماق جهنم نجات پیدا کرد. او تا روز عاشورا امام خود را یزید می‌دانست اما به جایی رسید که ما آرزو می‌کنیم با حر محشور شویم. حتی نقلی داریم که دو برادر از خوارج بودند و تا عصر عاشورا با امام جنگیده بودند؛ ناگهان منقلب شدند و با خود گفتند ما می‌خواهیم با شفاعت جد او در روز محشور حاضر شویم؛ چگونه در چشمان او نگاه کنیم در حالی که فرزند او را کشته‌ایم. به سوی امام حسین برگشتند و جز شهدای کربلا می‌شوند.

رجبی‌دوانی با اشاره به دیگر ویژگی انحصاری اباعبدالله الحسین(ع) گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های امام حسین حلال بودن و شفابودن تربت ایشان است. این موضوع انحصاری است؛ در فقه ما خاک خوردن حرام است اما تربت امام حسین علیه‌السلام نه تنها حرام نیست بلکه به نیت شفا اثربخش هم هست. بعد از شب قدر، مهمترین زمانی که خداوند به بندگانش نظر می‌کند و آنان را می‌بخشد، روز عرفه است؛ به خصوص کسانی که در این روز در سفر حج حضور دارند و به زیارت خداوند رفتند. با این حال در احادیث معتبر داریم که خداوند اول به زائران امام حسین نظر می‌کند و آنان را مورد لطف خود قرار می‌دهد و سپس به زائران خود در عرفات توجه می‌کند.

او با توضیح دلایل این ویژگی‌های خاص برای امام حسین گفت: در روایات داریم که همه انبیا از حضرت آدم (ع) تا پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم از ایثار و مقام والای امام حسین یاد کرده و در مصیبت او گریستند. به نظرم فضا و موقعیتی که در دوران امامت ایشان به وجود آمد و او برای حفظ اساس اسلام از نابودی قطعی، جانش را فدا کرد سبب این امتیازات ویژه برای ایشان است. دقت کنید که بنی امیه به دنبال نابود کردن اساس اسلام، اصل دین و نام پیامبر بود. او به یکی از ارکان حکومت خود گفته بود تا زمانی که اسم پیامبر را زیر پای خودم نابود نکنم دست برنمی‌دارم. معاویه دنبال چنین چیزی بود و امام حسن علیه‌السلام با آن صلح تلخی که انجام داد نگذاشت او به هدفش برسد اما او این ماموریت را به پسرش یزید محول کرد و او هم آشکارا ادعای وحی و پیامبری می‌کرد.

وی تاکید کرد: چنین بحرانی در دوران امامت امام حسین پیش آمد و او برای حفظ اسلامی که در خطر ۱۰۰ درصد نابودی بود خونش را فدا کرد. خون‌خواه امام حسین خود خداوند است. در حقیقت دلیل این ویژگی‌های انحصاری برای مانایی دین اسلام توسط سیدالشهدا است. همه علما با اتکا به حدیث «حسین منی و انا من الحسین» معتقدند که اگر قیام امام حسین و حفظ اسلام با ریختن خون پاک ایشان نبود نامی از پیغمبر و آیین او باقی نمی‌ماند. همانطور که حضرت امام خمینی فرمودند خون امام حسین(ع) اسلام را بیمه کرد. ماندگاری اسلام و نام رسول الله مدیون شهادت امام حسین و قیام اوست.

مهمان دیگر این مراسم، انوش معظمی بازیگر نقش حرمله در سریال مختارنامه بود. او گفت: باید بگویم که بنده از کرامات و برکات نام شریف حضرت علی اصغر(ع) بسیار متنعم شدم. خاطرم هست چند سال پیش در روز شیرخوارگان به شهرستان بادرود بین کاشان و نطنز رفته بودم. بسیار امام حسینی و ولایی‌اند و در آن مراسم نزدیک به ۱۰۰۰ مادر جوان همراه با کودکان شیرخواره خود دعوت شده بودند. بعد از این که مراسم تمام شد با صحنه عجیبی روبه‌رو شدم و دیدم بسیاری از این مادران همراه با نوزادان خود ایستاده‌اند تا من دستی بر سرشان بکشم. با خود گفتم من گنهکار اصلا به این حرف‌ها نمی‌خورم. تمام این محبت‌ها به من به دلیل نام حضرت علی اصغر (ع) است.

وی ادامه داد: خاطرم هست سال گذشته در سفری که به کربلا داشتم، مردم دور من جمع می‌شدند. در همین سفر یک عراقی سمت من آمد و پرسید حرمله؟ گفتم بله. دست روی سر من می‌کشید و به صورت خودش می‌زد. با خودم می‌گفتم من فقط نقش حرمله را بازی کردم و نه علی اکبر و حبیب بن مظاهر و حر. خداوند خیلی به من آبرو داد. امیدوارم بتوانم این آبرو را حفظ کنم. از خداوند می‌خواهم به همه ما توفیق بدهد که سردار امام حسین بشویم. البته به نظرم برای این کار اول باید سر بدهیم. انشاءالله خداوند توفیق شهادت در راه امام حسین را به همه ما بدهد. البته شهادت از جنس حبیب‌بن مظاهر، شهادتی با عمر با عزت.

در بخش دیگر ز این مراسم عزاداری، مجری برنامه مجید یراق‌بافان مقتل‌خوانی کرد. او در این مقتل‌خوانی داستان شهادت حضرت اباالفضل العباس (ع) از لحظه نبرد برای آب آوردن تا آخرین لحظات که امام حسین بر بالینش حاضر می‌شود را روایت کرد.

در ادامه نوبت به احمد بابایی رسید که برای شعرخوانی روی صحنه بیاید. او شعر خود را چنین خواند:
هر کس که پای پرشدن دل نشسته است/ باید به دست خالی خود سر بیاورد
از هیچ کس به غیر شما برنیامده است/ بین شریعه سوره کوثر بیاورد
خورشید را به باغ مبدل کند بتول/ گر دست‌های ما به محشر بیاورد
نزدیک بود کوفه ز طوفان تیغ ماه/ ایمان به زنده بودن حیدر بیاورد
او قول داده بود که از بین سنگ‌ها/ یک شیشه آب تا لب اصغر بیاورد
نگذاشت یک عمود که از چشم ناز خود / عباس تیر سرزده را دربیاورد…
***
روضه و آه بود ام بنین/ چشم در راه بود ام بنین
عصمت الله بود ام بنین/ مادر ماه بود ام بنین
در ادب او دبیر مکتب بود/ مادرش نه کنیز زینب بود
شام و کوفه خار در چشمش/ در گلو استخوان کرب‌و بلا
خصم را به گریه می‌انداخت/ اولین روضه‌خوان کرب و بلا
خون عباس من وضوی حسین/ همه هستی فدای موی حسین…
در بخش دیگر این برنامه و پس از اجرای گروه پرده‌خوانی، حجت‌الاسلام و المسلمین امرودی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، صحبت کرد. او در سخنانی گفت: امروز با خود فکر می‌کردم که این جماعت به چه دلیلی در این مجالس می‌آیند؟ در این روزها توفیق داشتم و در مراسم‌های متعددی حضور داشتم؛ چهارپایه‌خوانی دیدیم، تعزیه‌خوانی دیدیم، پرده‌خوانی بود، مراسم علمدار بود و شرکت کردیم و …با خودم فکر می‌کردم که هر‌ کس جز چه گروهی است و من جز کدام گروه از عزاداران امام حسین هستم؟

وی ادامه داد: برداشت من این است که عده‌‌ای برای رفع تشنگی‌شان در این مراسمات شرکت می‌کنند. یا تشنگی فکری، یا تشنگی دلمان و می‌خواهیم در این مراسم‌ها آن را برطرف کنیم. بعضی‌ها در این مجالس به دنبال درمان دردهایشان هستند. به مجلس بوستان فدک رفته بودم که مقابلش آسایشگاه جانبازان است؛ یاد داستانی درآنجا افتادم که می‌خواهم برای شما بیان کنم. «گفت هنوز هم در خانه‌مان، حرف آخر را بابا می‌زند؛ اگر با کاری موافق باشد، یکبار، مخالف باشد، دوبار و اگر از کاری متنفر است، سه بار پلک می‌زند.» در آن مراسم بوستان فدک، جانبازان نشسته بودند. یکی‌شان می‌گفت ۳۰ سال است که از روی این ویلچر نتوانستم بلند شوم.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اظهار داشت: بعضی‌ها دنبال درمان دردهای جسمانی‌شان هستند و بعضی دیگر دنبال درمان دردهای نفسانی خود هستند. بعضی‌ها دنبال اسمند. از پدرم خاطره‌ای به یاد دارم. در چهارراه گلوبندک مسجدی داشتیم و ایشان همیشه در جلوی درب می‌ایستاد. ازش پرسیدم که چرا در این سن و در سرما و گرما جلوی درب می‌ایستید. پاسخ داد و گفت دوست دارم اسمم در این دستگاه ثبت شود. خیلی‌ها امشب برای نام‌نویسی آمده‌ایم. بعضی‌ها هم دنبال مناسک‌اند، روضه می‌خوانند، سنچ می‌زنند و … بعضی‌ها نه تنها سوالات عقلانی‌شان هستند. آقای ژوزف رینو کتابی به نام «اسلام و المسلمون» دارد. در آن کتاب می‌گوید آگاه‌ترین قشر به مذهب‌ و دین‌شان، شیعیان هستند. این موضوع به برکت امام حسین(ع) است. مسیحیت حاضر است ده‌ها برابر هزینه کند تا به اندازه یک دهم دستگاه امام حسین این همه برکت را داشته باشد.

امرودی بیان داشت: خوش‌به حال کسانی که نه تنها دنبال رفع تشنگی نیستند بلکه برای تشنگی بیشتر می‌آیند. بعضی‌ها نه تنها دنبال اسم نیستند بلکه دنبال بی‌اسمی‌اند که تمام وجودشان حسینی شود. درود خداوند بر آنان باد. عاشورای حسینی همیشه بوده و هست؛ هیچ زمانی این قدر باطل و حق مشخص نبوده است. شاید اگر ما زمان اباعبدالله بودیم به اشتباه می‌افتادیم اما اکنون همه چیز روشن است. وقتی نگاه می‌کنیم یک طرف امپریالیسم، آمریکا، اسرائیل و عربستان را می‌بینیم و یک طرف شیعه ناب و حق‌مدار را می‌بینیم که در برابر او ایستاده است.

او در پایان گفت: امیدوارم این بیماری هرچه سریع‌تر رفع شود. باید از دوستانم در ستاد ملی مبارزه با کرونا و آقای ماهر تشکر کنم. اکنون نزدیک به ۳۵۰۰ برنامه در ۲۵ عنوان در سازمان در حال اجراست. دوستان تلاش کردند بر تمام اینها نظارت داشته باشند.

در بخش پایانی این مراسم، حجت‌الاسلام و المسلمین محسن گمار سخنانی داشت و پس از او مداح و ذاکر اهل بیت سیدعبدالحمید رخ‌صفت به روضه‌خوانی پرداخت.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *