به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، نشست معرفی و بررسی کتاب «من و عباس بابایی» با حضور علی اکبری مزدآبادی، نویسنده این کتاب و محمدعلی صمدی، پژوهشگر تاریخ در فرهنگسرای رسانه برگزار شد. مجری کارشناس این جلسه میثم رشیدی مهرآبادی بود. \r\n\r\nرشیدی در ابتدای برنامه با اشاره به هدف از برگزاری این جلسه گفت: یکی از مسائلی که آقای دوشن در تماس تلفنی با بنده مطرح می‌کردند این بود که بعد از گذشت ۳۰ و چند سال از شهادت شهید بابایی، تاکنون نشده است در سالگرد ایشان یا مراسماتی که برای ایشان برگزار می‌شده است، از آقای دوشن دعوت کنند و ایشان مهجور بودند. امروز می‌خواهیم به این سوال پاسخ بدهیم که نویسنده چگونه به آقای دوشن رسید و روایت ایشان که شاید متفاوت با دیگر روایت‌ها باشد چگونه به کتاب تبدیل شد. \r\n\r\nعلی اکبری مزد‌آبادی نویسنده کتاب «من و عباس بابایی» با اشاره به آشنایی خود با حسن دوشن گفت: سال 1397 بود که طی تماسی تلفنی با آقای دوشن آشنا شدیم و همراه با آقای صمدی به منزل ایشان رفتیم. پروژه‌ای درباره شهید بابایی داشتیم و ایشان هم در پروژه ما می‌گنجید. قراری گذاشتیم و سراغ ایشان رفتیم. از همان ابتدای جلسه، ایشان به صورت خودکار از آقای بابایی خاطرات بسیار زیادی تعریف کرد. نزدیک به دو ساعتی با ایشان بودیم و وقتی از جلسه خارج شدیم، آقای صمدی گفت اسم کتاب را بگذار «من و عباس بابایی» و کتابی مجزا کار کن. \r\n\r\nوی درخصوص خاطره‌های متفاوت حسن دوشن از شهید بابایی گفت: ایشان بسیار شیرین‌گفتار بود و چون ما را قبول کرده بود و روی بازی داشت، هرچه دلش می‌خواست می‌گفت اما بعدا که کمی می‌گذشت گفت این و آن را نیاورید اما ما رعایت نکردیم و تقریبا همه چیز را آوردیم. در حقیقت ایشان اگرچه در ابتدا کمی موضع گرفت اما بعدا با روی باز از ما پذیرایی کرد و اعتماد نمود.\r\n\r\nمحمدعلی صمدی درخصوص روند نگارش کتاب «من و عباس بابایی» گفت: آقای دوشن روابط اجتماعی بسیار بالایی دارد. کافی است به طرف مقابلش اعتماد کند و سپس با روحی زلال و شفاف پاسخگوی سوالات می‌شود. همین موضوع باعث شد در همان جلسه اول اعتماد کرده و خیلی خوب صحبت کند. شاید دید که دو جوان بدون هیچ تشکیلاتی اعم از دوربین و تصویربردار و ... آمده‌اند و سوالات کلیشه‌ای نمی‌پرسند و به همین دلیل اعتماد کرد. به نظرم وقتی ما را دید از فضای فعلی خود بیرون آمد و به روزگار جوانی خود رفت. گویا مدت‌ها بود که در این زمینه هم صحبتی نداشت. دقت داشته باشید که ایشان خیلی به شهید بابایی نزدیک بود و به دلیل روایت ساده و روانی که داشت در همان جلسه اول اطلاعات زیادی کسب کردیم و تصمیم گرفتیم که این خاطرات را تبدیل به کتاب پیشرو کنیم. \r\n\r\nوی اضافه کرد: آقای دوشن در ابتدا کارمند نیروی هوایی می‌شود، سپس به دزفول انتقال داده می‌شود. وقتی آقای بابایی از آمریکا برمی‌گردد او را هم به دزفول می‌فرستند و آقای دوشن و شهید بابایی در همان‌جا از سال 1354 با هم آشنا می‌شوند. آقای دوشن به مدت 6 ماه با شهید بابایی در یک منزل زندگی می‌کند و به همین دلیل از نزدیک شاهد کارها و رفتارهای ایشان بوده است. آقای دوشن رابطه برادرانه و صمیمانه‌ای با شهید بابایی داشته است و حتی تا روزهای شهادت همراه ایشان بوده و ارتباط‌شان هیچ وقت قطع نشده است. \r\nصمدی با اشاره به نزدیکی حسن دوشن به شهید بابایی گفت: به نظرم اگر کسی می‌خواهد مطالعه‌ای درباره شهید بابایی داشته باشد باید از این کتاب شروع کند چرا که هیچ نوشته مکتوبی در این سطح از زندگی شهید بابایی وجود ندارد. ویژگی آقای دوشن این است که مدتی طولانی با سوژه کتاب ارتباط بسیار نزدیک و خصوصی داشته است. جایگاه آقای دوشن در منظر شهید بابایی هیچ تعریف سازمانی یا نظامی ندارد و اصل ماجرا این است که وقتی شهید بابایی مسئولیت می‌گیرد دستور می‌دهد که ایشان باید در کنار مامور باشد. عده‌ای می‌گویند دوشن آجودان شهید بابایی بوده اما اصلا این‌گونه نیست. آجودان در ارتش تعریف دارد و ارتباط این دو نفر اصلا در این تعریف نمی‌گنجد، تفریح‌ها، عبادت‌ها و ... این دو نفر همواره با یکدیگر بوده است. جالب است بدانید که آقای بابایی سرویس خاصی هم به آقای دوشن نمی‌داده که بتوان نام او را گماشته گذاشت. به جرات می‌توانم بگویم که هیچ کسی نبوده که این‌چنین به یک امیر ارتش و به ویژه امیر نیروی هوایی با همه مقام و تشریفاتش نزدیک شده باشد. البته خیلی‌ها ادعا می‌کنند که به شهید بابایی نزدیک شدند اما عمده آنان ارتباط کاری با شهید داشتند و در چارچوب‌های ارتش تعریف می‌شده است اما رفاقت آقای دوشن با شهید بابایی از جنس دیگری است. \r\nنویسنده کتاب «من و عباس بابایی» در بخش دیگری از صحبت‌‌های خود گفت: روند تعریف کردن خاطرات آقای دوشن این‌گونه بود که در 2-3 جلسه اول تمام آن چیزی که از شهید بابایی به خاطر داشت را تعریف کرد و این خاطره‌ها تمام شد. از جلسات بعد من سوال می‌پرسیدم و ایشان جواب می‌داد. در این بین چیزهای دیگری یادش می‌آمد و تعریف می‌کرد. جالب است بدانید که خانواده این دو نفر نیز ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشتند. خاطرم هست یکبار سراغ ایشان رفتیم و دیدیم که گریه می‌کند. دلیل گریه‌اش را پرسیدم و شروع به درد و دل کرد که عباس! چرا رفتی و منو تنها گذاشتی و... شاید نزدیک به یک ربع گریه می‌کرد و با عباس بابایی درد و دل می‌کرد. \r\n\r\nصمدی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا تاکنون روایت حسن دوشن نادیده گرفته شده است، گفت: ایرادی بر کسی وارد نیست. این موضوع به ساختار نظامی برمی‌گردد. معمولا بچه‌های ارتش سراغ تهیه برنامه برای شهید بابایی می‌روند و آنان هم سلسله مراتب را رعایت کرده و سراغ کسانی می‌روند که در عملیات‌ها همراه ایشان بوده است. آقای دوشن خیلی صاف و ساده صحبت می‌کند و شاید کسانی که به صورت تیم‌های رسمی سراغ او یا دیگر افراد می‌رفتند، این چنین خاطرات دلچسب‌شان نبوده است. دقت کنید که خیلی‌ها برای روایت شهید بابایی سراغ خاطرات عملیات او و حضورش در بین فرماندهان می‌روند اما مطالبه ما چیز دیگری بود و همین مطالبه ما را به سمت ایشان سوق داد. همین موضوعات باعث شد که مدت‌ها کسی سراغ ایشان نرود. \r\n\r\nاکبری در خصوص عبارت‌هایی در کتاب که روی آن خط کشیده شده است، توضیح داد و گفت: تمام سعی من بر این بود که عین گفتار آقای دوشن در کتاب آورده شود و این‌گونه نباشد که دخل و تصرفی در آن صورت گیرد. چیزهایی که در کتاب روی آن خط کشیدیم موارد خاصی نبود و فقط اسامی بود که دلیلی نداشت بیان شود. به عبارت دیگر، ایشان اصلا بددهن نبود. \r\n\r\nصمدی توصیه‌هایی به نویسنده‌های جوان برای روایت زندگی شهدا داشت و گفت: به دلیل تقدس ویژه‌ای که دفاع مقدس و انقلاب اسلامی دارد، بسیاری از جوانان که شاید به تاریخ هم کاری نداشته باشند، جذب این حوزه می‌شوند. البته این موضوع نوعی آفت به شمار می‌رود چرا که دام‌های زیادی در کار وجود دارد و ممکن است پایشان سر بخورد و دیگر نتوانند بیرون بیایند. علاوه بر این نوعی سهل‌گیری در کارهای دفاع مقدس وجود دارد که سبب می‌شود بعضی کارهای بدون استاندارد نیز تولید شوند. نتیجه این موضوع انبوه کارهایی می‌شود که خیلی از آنان ارزش چندانی ندارد. بعضی‌ها هم که قلم به نسبت بهتری دارند، وارد این حوزه شده و به دلیل عدم شناخت از ریزه‌کاری‌های تاریخی دچار اشتباهاتی می‌شوند. بالاخره تاریخ ریزه‌کاری‌هایی دارد که اهالی آن می‌توانند درکش کنند. زیادی ورودی‌ها اجازه نمی‌دهد اساتید کار خودشان را به خوبی دنبال کنند؛ به نظرم بدون استاد نمی‌توانید در این زمینه فعالیت کنید و اگر کسی بدون استاد کاری در این زمینه انجام داده است، به نتیجه خوبی نرسیده است. تعداد اساتید در این حوزه هیچ تناسبی با ورودی‌ها ندارد بنابراین می‌توان گفت بسیاری از آنان بدون استاد وارد کار شده‌اند. هر کس می‌خواهد وارد این حوزه شود، باید خودش را به منبعی مطلع و اگاه وصل کند، شاگردی کند و با این روش کتاب خود را بنویسد. بنده استادی را می‌شناسم که 15 سال پیش وقت نداشت به کسی جواب بدهد، حالا درب اتاق او به روی باز است، بروید و ببینید که چند جوان مدعی در اتاق او هستند و از راهنمایی‌هایش استفاده می‌کنند؟ \r\n\r\nاکبری مزدآبادی از چاپ کتابی درباره صادق آهنگران توضیح داد و گفت: ما کتاب دوجلدی آهنگران را داریم که بسیار ارزشمند است و معتقدم نباید به راحتی از کنار شخصیت ایشان گذشت. این کتاب در سال ۱۳۹۱ چاپ شد و طی یک هفته 3هزار نسخه از آن به فروش رفت. بخش زیادی از کتاب نوحه و بقیه خاطرات بود. جلد اول و دوم این کتاب در قالبی متفاوت به چاپ می‌رسد، جلد اول خاطرات است و جلد دوم نوحه‌ها است که ۵۰۰ صفحه است. این کتاب به زودی به بازار عرضه می‌شود. \r\n\r\nصمدی در پایان این جلسه گفت: باید به مطالعه این کتاب اصرار کنم که الگویی برای انسان زندگی‌کردن است. خوبی این کتاب این است که فقط پیرامون مسائل اخلاقی نیست. سبک زندگی شهید بابایی را از زبان کسی می‌شنویم و که خیلی ساده است و ادا درنمی‌آورد. ما سعی کردیم خود آقای دوشن را روی ورق بریزیم. به نظرم این کتاب بیش از آنکه کتاب شهید بابایی باشد، کتاب آقای دوشن است و او همانند یک آینه شهید بابایی را به ما نشان داده است. \r\nانتهای پیام/ ...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، مدرسه تخصصی رسانه با رویکرد برگزاری دوره‌های تخصصی هنر و رسانه، دوره پژوهش رسانه و کاربرد تکنولوژی‌های جدید را روزهای دوشنبه و چهارشنبه ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ برگزار می‌کند.\r\n \r\nسیدامیرحسین حسینی نویسنده و پژوهشگر رسانه، مولف بیش از ۱۰ جلد کتاب در حوزه مديريت رسانه و عضو باشگاه پژوهشگران و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران است. او در دوره پژوهش رسانه و کاربرد تکنولوژی‌های جدید، راهکارهایی را برای به استفاده درست از تکنولوژی‌های نوین ارائه می‌کند.\r\n\r\nهنرجویان بعد از اتمام موفق دوره، گواهینامه معتبری از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دریافت می‌کنند.\r\n\r\nبرای ثبت‌نام می‌توانید با شماره تلفن‌های ۳-۲۲۸۸۸۷۸۲ تماس بگیرید و یا به سامانه یکپارچه آموزش سازمان فرهنگی هنری به نشانی ‏Edu.farhangihonari.ir مراجعه کنید....
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، واحد آموزش فرهنگ‌سرای رسانه با برگزاری دوره‌های متنوع آموزشی در دو بخش «مدرسه تخصصی رسانه» و «دوره‌های عمومی» در فصل پاییز میزبان علاقه‌مندان است.\r\n\r\nدوره‌های تخصصی رسانه شامل خبرنويسی مقدماتی و پيشرفته، خبرنویسی فضای مجازی، مقاله نويسی، صدابرداری اجراي زنده، مدیریت محتوا در اينستاگرام، فيلمنامه‌نويسی، عكاسی، داستان نویسی، برنامه‌سازی رادیویی، فن‌بیان، گویندگی و اجرا ویژه فعالان رسانه و عموم علاقه‌مندان با حضور استادان مجرب در مدرسه تخصصی رسانه برگزار می‌شود.\r\n\r\nهمچنین دوره‌های عمومی فرهنگ‌سرا شامل علوم قرآنی، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی (شامل بازیگری با نقش پردازی از داستان‌های شاهنامه، نقالی، نمايش خلاق و...)، دوره‌های ادبی، مهارت‌های اجتماعی(شامل جلسات فردی و گروهی با حضور متخصصین مجرب)، دوره‌های موسیقی (شامل موسیقی ایرانی و کلاسیک)، دوره‌های تقویتی، هنرهای صناعی (شامل معرق، منبت، خوشنویسی لاتین، تحریری و نستعلیق، کیف دوزی با چرم، پته دوزی کرمان، قلم زنی، قالیبافی و...)، هنرهای خانگی (شامل قلاب ‌بافی، خیاطی از مقدماتی تا پیشرفته و...)، فوریت‌های پزشكی، طب سنتی، دوره‌های آموزش ورزش‌های هوازی (شامل كاراته، پيلاتس، آمادگی جسمانی، تای چی، حرکات اصلاحی و...)، شطرنج، رباتیک، دوره‌های آموزش کودکان (شامل نقاشی، خلاقیت و...) و زبان انگلیسی در تمامی سطوح و کلیه مقاطع سنی ثبت‌نام می‌کند.\r\n\r\nفرهنگ‌سرای رسانه در ابتدای خیابان پاسداران، خیابان گل‌نبی، خیابان ناطق‌نوری، میدان قبا واقع شده است. \r\n\r\nعلاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳-۲۲۸۸۸۷۸۲ تماس بگیرند و برای ثبت نام اینترنتی به نشانی Edu.farhangihonari.ir مراجعه کنند....
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، ویژه برنامه «روایت مقاومت» به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مجموعه روایت فتح و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در حال برگزاری در ۴۰ نقطه پایتخت است.\r\n\r\nدر ادامه این برنامه نمایش «آرایشگاه صلواتی» به کارگردانی مسعود ابراهیمی روز یکشنبه ۶ مهرماه ساعت ۱۷ در بوستان پایداری اجرا می‌شود.\r\n\r\nعلاقه‌مندان برای تماشای این اثر می‌توانند به خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان شهید ناطق‌نوری، میدان قبا، جنب فرهنگ‌سرای رسانه، بوستان پایداری مراجعه کنند.\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، شهید عباس بابایی زبده‌ترین خلبان نیرو هوایی ارتش جمهوری اسلامی و معاون هماهنگ‌کننده نیروی هوایی در جنگ ایران و عراق بود. علی‌اکبر مزد آبادی در کتاب من و عباس بابایی به مصاحبه و تدوین خاطرات حسن دوشن از هم‌رزمان شهید بابایی پرداخته است. مزد آبادی در این کتاب، ۹۶ خاطره از دوشن را تدوین کرده و به همراه ۷ پیوست و تعدادی تصاویر رنگی در انتهای کتاب، منتشر کرده است.\r\n\r\nآیین نقد و بررسی کتاب «من و عباس بابایی» به مناسبت هفته دفاع مقدس و مصادف با سالروز عملیات ثامن‌الائمه با حضور «حسن دوشن» راوی و «علی‌اکبر مزدآبادی» نویسنده با اجرای میثم رشیدی مهرآبادی در ویژه برنامه کتابدان فرهنگ‌سرای رسانه برگزار می‌شود.\r\n\r\nاین برنامه که به همت فرهنگ‌سرای رسانه و با مشارکت خبرگزاری دفاع مقدس برگزار خواهد شد، روز شنبه ۵ مهرماه ساعت ۱۶ تا ۱۸ به صورت زنده از درگاه آنلاین صفحه رسمی فرهنگ‌سرای رسانه و خبرگزاری دفاع مقدس در اینستاگرام پوشش داده می‌شود.\r\n\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، ویژه برنامه «دخت شیرین زبان» به مناسبت شهادت حضرت رقیه(س) و با هدف تداوم فرهنگ‌سازی در راستای تداوم نسل عاشورایی روی دوم مهرماه همزمان با پنجمین روز ماه صفر در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار می‌شود. \r\n\r\nاجرای نمایش کودک، نقالی روایت شهادت حضرت رقیه بر اساس پرده‌ای به طراحی محمدرضا حسینی، شعرخوانی کودک، اجرای زنده نقاشی قهوه‌خانه‌ای از شهادت حضرت رقیه(س) و ... بخش‌های مختلف این برنامه را تشکیل می‌دهند.\r\n\r\nاین برنامه یک نذر فرهنگی است که به مدت ۸ سال در مراکز فرهنگی هنری مختلف اجرا شده است و امسال با پشتیبانی و مشارکت فرهنگ‌سرای رسانه برگزار خواهد شد.\r\n\r\nخانواده و کودکان علاقه‌مند برای حضور در این برنامه می‌توانند روز چهارشنبه دوم مهرماه ساعت ۱۰ صبح به فرهنگ‌سرای رسانه واقع در خیابان پاسداران، خیابان گل‌نبی، خیابان ناطق نوری، میدان قبا مراجعه کنند....
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، واحد آموزش فرهنگ‌سرای رسانه با برگزاری دوره‌های متنوع آموزشی در دو بخش «مدرسه تخصصی رسانه» و «دوره‌های عمومی» در فصل پاییز میزبان علاقه‌مندان است.\r\n\r\nدوره‌های تخصصی رسانه شامل خبرنويسی مقدماتی و پيشرفته، خبرنویسی فضای مجازی، مقاله نويسی، صدابرداری اجراي زنده، مدیریت محتوا در اينستاگرام، فيلمنامه‌نويسی، عكاسی، داستان نویسی، برنامه‌سازی رادیویی، فن‌بیان، گویندگی و اجرا ویژه فعالان رسانه و عموم علاقه‌مندان با حضور استادان مجرب در مدرسه تخصصی رسانه برگزار می‌شود.\r\n\r\nهمچنین دوره‌های عمومی فرهنگ‌سرا شامل علوم قرآنی، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی (شامل بازیگری با نقش پردازی از داستان‌های شاهنامه، نقالی، نمايش خلاق و...)، دوره‌های ادبی، مهارت‌های اجتماعی(شامل جلسات فردی و گروهی با حضور متخصصین مجرب)، دوره‌های موسیقی (شامل موسیقی ایرانی و کلاسیک)، دوره‌های تقویتی، هنرهای صناعی (شامل معرق، منبت، خوشنویسی لاتین، تحریری و نستعلیق، کیف دوزی با چرم، پته دوزی کرمان، قلم زنی، قالیبافی و...)، هنرهای خانگی (شامل قلاب ‌بافی، خیاطی از مقدماتی تا پیشرفته و...)، فوریت‌های پزشكی، طب سنتی، دوره‌های آموزش ورزش‌های هوازی (شامل كاراته، پيلاتس، آمادگی جسمانی، تای چی، حرکات اصلاحی و...)، شطرنج، رباتیک، دوره‌های آموزش کودکان (شامل نقاشی، خلاقیت و...) و زبان انگلیسی در تمامی سطوح و کلیه مقاطع سنی ثبت‌نام می‌کند.\r\n\r\nفرهنگ‌سرای رسانه در ابتدای خیابان پاسداران، خیابان گل‌نبی، خیابان ناطق‌نوری، میدان قبا واقع شده است. \r\n\r\nعلاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳-۲۲۸۸۸۷۸۲ تماس بگیرند و برای ثبت نام اینترنتی به نشانی Edu.farhangihonari.ir مراجعه کنند.\r\n\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، مهدی محمدی رییس فرهنگ‌سرای رسانه از اجرای ۵ ویژه برنامه به مناسبت چهلمین سالگرد گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس خبر داد و گفت: ویژه برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت چهلمین سالروز گرامیداشت هفته دفاع مقدس با عنوان «شهر پرستاره» در مناطق ۲۲گانه شهر تهران برگزار می‌شود. فرهنگ‌سرای رسانه نیز با ۵ عنوان برنامه این سالروز باشکوه را گرامی می‌دارد.\r\n\r\nمحمدی درباره این ویژه برنامه‌ها توضیح داد: فرهنگ‌سرای رسانه در آستانه هفته دفاع مقدس نمایشگاه «سرو استوار» را با نمایش ۴۰ پوستر از آثار صابر شیخ‌رضائی در گالری مجازی رسانگار برگزار کرد. این آثار در سایت فرهنگ‌سرای رسانه به نشانی Resaneh.farhangsara.ir قابل مشاهده است. \r\n\r\nرییس فرهنگ‌سرای رسانه در ادامه گفت: نشست نقد و بررسی کتاب «من و عباس بابایی» خاطرات حسن دوشن از شهید عباس بابایی با مشارکت خبرگزاری دفاع مقدس شنبه ۵ مهرماه همزمان با سالگرد عملیات ثامن‌الائمه با حضور علی دوشن راوی، علی‌اکبر مزدآبادی نویسنده اثر و با اجرای میثم رشیدی مهرآبادی در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار خواهد شد.\r\n\r\nوی افزود: ویژه برنامه «مادران چشم به راه» که در سطح مناطق تهران با تجلیل از مادران شهیدان گمنام برگزار می‌شود، به همت فرهنگ‌سرای رسانه و با مشارکت باغ‌موزه دفاع مقدس با تجلیل از خانواده شهید مفقودالاثر علی امجدی، سه‌شنبه ۸ مهرماه ساعت ۱۸:۳۰ در مقبره‌الشهدای باغ موزه دفاع مقدس میزبان علاقه‌مندان است. در این ویژه برنامه همچنین از «حسین محمودیان» مستندساز برجسته حوزه دفاع مقدس تجلیل می‌شود. ویژه برنامه هم عهدی با شهدا و برپایی نمایشگاه کتاب «چهل‌چراغ» در حاشیه این رویداد برگزار خواهد شد.\r\n\r\nمحمدی در ادامه گفت: ویژه برنامه «راویان مقاومت» نیز یکشنبه ششم مهرماه ساعت ۱۷ با اجرای نمایش «آرایشگاه صلواتی» به کارگردانی مسعود ابراهیمی در فضای باز فرهنگ‌سرای رسانه اجرا می‌شود. \r\n\r\nوی در پایان از رونمایی سردیس «شهید مرتضی آوینی» در فرهنگ‌سرای رسانه خبرداد و اضافه کرد: این اثر هنری که آخرین مراحل آماده سازی را دشت سر می‌گذارد، در هفته دفاع مقدس در فرهنگ‌سرای رسانه رونمایی خواهد شد. \r\n\r\nفرهنگ‌سرای رسانه در خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان شهید ناطق‌نوری، میدان قبا واقع شده است....

پیروزی انقلاب اسلامی معادلات رژیم صهیونیستی در استراتژی «پیرامونی» را شکست داد/ عادی‌سازی روابط اسرائیل و امارات موضوع جدیدی نیست

مترجم کتاب پیرامونی گفت: عادی‌سازی روابط اسرائیل و امارات موضوع جدید امروز و دیروز نیست، بلکه این رابطه به تازگی علنی شده است.

به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، نشست نقد و بررسی کتاب «پیرامونی» با حضور علیرضا سلطانشاهی، نویسنده کتاب، سیدهادی برهانی و حسین جودوی در فرهنگسرای رسانه برگزار شد. مهمان ویژه این نشست، ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی در فلسطین بود. او با حضور در فرهنگسرای رسانه نظاره‌گر نقد و بررسی کتابی با موضوع اسرائیل بود.

در ابتدای این نشست نقد و بررسی، علیرضا سلطانشاهی به معرفی کتاب خود پرداخت و گفت: کتاب «پیرامونی» توسط یوسی آلفر از افسران ارتش رژیم صهونیستی نوشته شده است. او قبل از این که نویسنده باشد، استراتژیست است و در حوزه عملیاتی برای پیشبرد اهداف اسرائیل تلاش زیادی کرده است. در عرصه دیپلماتیک و سیاسی نیز به عنوان مشاور در کنار دولتمردان صهونیست حضور داشته است. باید بگویم استراتژی یوسی آلفر در این کتاب دربرگیرنده طرح و برنامه صهیونیست‌ها برای برقراری ارتباط با کشورهای غیرعرب منطقه و ایجاد اتحاد با آنان علیه کشور‌های عرب منطقه است. از آنجا که رژیم صهونیستی توسط کشورهای عربی محاصره شده است، آنان به دنبال این هستند که با برقراری ارتباط با کشورهای پیرامون این کشورهای عربی فشار ناشی از محاصره و محدودیت کشورهای عربی را مهار کنند.
وی با معرفی استراتژی پیرامونی گفت: پایه اول استراتژی، براساس ارتباط با کشورهایی نظیر ایران، ترکیه و اتیوپی و البته اقلیت‌های غیر عرب مانند کردها است. این استراتژی در ابتدای تاسیس رژیم صهونیستی مطرح شده و هدفش بقای این رژیم است. بسیاری از افراد معتقدند که استراتژی پیرامونی با وقوع انقلاب اسلامی به پایان می‌رسد چرا که ایران مهمترین پایه استراتژی پیرامونی در دوره پهلوی بوده است. در حدود سال ۱۳۷۶ نتیجه یکسال تحقیق خود درباره این استراتژی را در قالب مقاله‌ای منتشر کردم. در آن زمان اطلاعات بسیار ناچیزی خارج از ایران درباره این موضوع وجود داشت و در ایران نیز تقریبا هیچ چیز وجود نداشت. بنابراین برای تهیه آن مقاله زحمات زیادی کشیده شد. در سال ۲۰۱۶ متوجه شدم که یوسی آلفر برای اولین بار اقدام به تالیف کتابی با این موضوع کرده است. برهمین اساس شروع به ترجمه این کتاب کردم و نتیجه‌اش آن چیزی است که می‌بینید. می‌توان گفت تنها پرونده‌ای که درباره استراتژی پیرامونی موجود است همین کتاب است.
او اضافه کرد: این کتاب دو بخش اصلی دارد؛ بخش اول آن تالیف بنده و بخش دوم ترجمه کتاب یوسی آلفر است. باید بگویم به این نتیجه رسیدم که استراتژی پیرامونی در حال احیاشدن است و نظر آلفر هم همین است. به همین دلیل، دو بخش کتاب از هماهنگی خوبی با یکدیگر برخوردار است.
در بخش دوم این برنامه، سیدهادی برهانی صحبت کرد. او گفت: به نظرم اگر نگاهی به مطالعات با موضوع اسرائیل در کشورمان بیندازیم، اهمیت این کتاب و این بحث بیشتر مشخص می‌شود. واقع این است که اسرائیل برای کشور ما دشمن درجه یک به شمار می‌رود و از خصومت او تاثیرات زیادی پذیرفتیم. برهمین اساس باید به چنین دشمنی که خصومت او تا حد زیادی تعیین‌کننده است، توجه ویژه‌ای داشته باشیم و در درجه اول باید استراتژی‌ها و برنامه‌های او مورد مطالعه قرار گیرد. بنابراین اگر خطر اسرائیل را درنظر بگیریم باید یکی از بهترین مطالعات درباره این رژیم را در کشور داشته باشیم. این موضوع در حالی است که تحقیقات کمی در این زمینه داریم. آقای سلطانشاهی اشاره کردند که تا سال ۱۳۷۶ هیچ کس درباره استراتژی پیرامونی چیزی نمی‌دانست و اطلاعاتی وجود نداشت. به نظرم یکی از نقاط ضعف ما این است که دانش‌مان نسبت به اسرائیل و سیاست‌های او کم است.
وی اضافه کرد: به عنوان مثالی دیگر، زبان رسمی اسرائیل عبری است اما سوال من است که در کشورمان چند کارشناس، مسلط به این زبان هستند؟ این کمبودها نگران‌کننده است و در عین حال اهمیت کار آقای سلطانشاهی را نشان می‌دهد. این کتاب با صبر و حوصله ترجمه شده و از این منظر از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است.
سلطانشاهی در بخش دوم صحبت‌های خود درخصوص چرایی کمبود اطلاعات درباره اسرائیل در کشور گفت: به نظرم علت کمبود اطلاعات در این زمینه این است که تعبدا قائل به نابودی اسرائیل هستیم نه تحقیقاً. برهمین اساس کسی درباره این موضوع مطالعه نمی‌کند در حالی که با تحقیق و پژوهش باید به این نتیجه برسیم که اسرائیل باید از بین برود. بعد از انقلاب اسلامی عمده فعالیت‌ها درباره اسرائیل و فلسطین را دولت برعهده گرفت و آن نقشی که باید به دوش مردم قرار داده می‌شد، برداشته شد. به همین دلیل خیلی‌ها از اسرائیل، شیوه شکل‌گیری و خطر آن بی‌اطلاعند. تا زمانی که مردم مستقیم درگیر آن نشوند و خطرش را احساس نکنند، اتفاقی رخ نخواهد داد.
وی خاطرنشان کرد: در یکی از بررسی‌هایی که داشتم به این نتیجه رسیدم که اکثر کتاب‌های منتشر شده درباره اسرائیل در ایران کتاب‌های ترجمه است. من مخالف ترجمه نیستم و معتقد برای تولید فکر در این حوزه حتما باید از آخرین دستاوردهای علمی و تحقیقی در این عرصه مطلع باشیم اما باید خودمان هم نظر و موضع داشته باشیم. جالب است بدانید بیش از ۵۰ درصد کتاب‌های ما در این حوزه ترجمه است و اکثرشان هم تحقیقات جدی ندارند. در حقیقت علم به روز این حوزه را در اختیار نداریم.
این پژوهشگر با اشاره به دو موضوع مهم در تحقیقات خود درباره اسرائیل گفت: در نتیجه تحقیقات من و آقای آلفر نکات مشترک زیادی وجود دارد که در این بین دو موضوع مهمتر است؛ مهاجرت و عادی‌سازی روابط. اسرائیلی‌ها برای مشروعیت‌بخشی به حکومت صهیونیستی به دنبال عادی‌سازی روابط‌اند و این موضوع توسط دستگاه‌های سیاسی، رسانه‌ای و … قویا دنبال می‌شود. علاوه بر این در موضوع مهاجرت، بسیار تلاش می‌کنند که از ۱۴ میلیون یهودی در سراسر دنیا جمعیت زیادی را به اسرائیل بکشانند و اکنون بعد از این همه تلاشی که داشته است نتوانسته نصف جمعیت یهودی‌ها را متمایل به مهاجرت به رژیم صهونیستی بکند.
سلطانشاهی در خصوص عادی‌سازی روابط اسرائیل و امارات توضیح داد و گفت: دقت داشته باشید که اسرائیل به تازگی با امارات ارتباط برقرار نکرده است بلکه اکنون این رابطه علنی شده است. کشورهای دیگری نظیر عمان، اردن، عربستان و قطر هم چنین رابطه‌ای دارند اما جرات رسانه‌ای کردنش را ندارند.
برهانی در پاسخ به سوالی درباره تغییر استراتژی اسرائیل در سالیان اخیر و ارتباط با کشورهای عربی گفت: تصور اسرائیل بر این بود که توسط کشورهای عربی محاصره شده و هیچ ظرفیتی برای دوستی با این کشورها وجود ندارد. در حقیقت فکر می‌کرد که اعراب دشمن اسرائیل هستند و اگر می‌خواهد نفس بکشد باید با قدرت‌های غیرعرب منطقه ارتباط برقرار کند. به همین دلیل استراتژی پیرامونی مطرح شد و سراغ سه قدرت برتر ایران، ترکیه و اتیوپی رفتند. این موضوع ادامه داشت تا زمانی که انقلاب اسلامی در ایران و کمپ دیوید در مصر رخ داد. با این دو اتفاق، استراتژی پیرامونی فروریخت. ایران تبدیل به دشمن اسرائیل شد و قدرتمندترین کشور عربی که پایگاه مبارزه با اسرائیل بود تبدیل به دوست آن شد. آخرین تحول در منطقه این است که بعضی کشورهای عربی از جمله عربستان، امارات و بحرین خطر ایران را بیشتر از خطر اسرائیل می‌پندارند. فلذا معتقدند برای این که خطر ایران را خنثی کنیم یا باید درجه خصومت خود با اسرائیل را کاهش دهیم و یا ارتباط و همکاری با آن داشته باشیم. این مجموعه تحولات باعث شد که دشمنی اعراب با اسرائیل کمتر شده و اکنون بعضی از آنان با اسرائیل همکاری داشته باشند.
سلطانشاهی با اشاره به بخشی از تحقیقات خود گفت: موضوعیت ایران چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب برای اسرائیل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اسرائیل می‌خواست از ایران ویترینی درست کند و بگوید که اگر با کشوری ارتباط داشته باشیم می‌توانیم اینگونه آن را آباد کنیم. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی موضوعیت ایران برای اسرائیل متفاوت بود که در این کتاب بدان اشاره شده است. برای مثال موضوع مک فارلن یکی از اتفاقاتی است که هنوز پرونده‌اش باز است و درباره‌اش می‌نویسند. مقوله دیگر که برای اسرائیل مهم است، موضوع اصلاح‌گرایی در منطقه و اتفاقاتی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در منطقه رخ داد که از آن جمله می‌توان به بیداری اسلامی اشاره کرد.
وی ضافه کرد: جدیدترین موضوع هم اتمی‌شدن ایران است و اسرائیلی‌ها بر سر آن بسیار حساسیت دارند. آلفر وقتی می‌خواهد درباره ایران حرف بزند می‌گوید ما با موضوعی به نام ایران مواجهیم که حاکمیتی دارد که کاملا مخالف ماست. او همچنین می‌گوید دولتمردانی را داریم که لزوما مثل حاکمیت فکر نمی‌کنند. همچنین به مردم اشاره می‌کند و آنان را به سه دسته تقسیم می‌کند. می‌گوید عده‌ای طرفدار حاکمیت‌اند و معتقدند اسرائیل باید از بین برود، عده‌ای بی‌تفاوت‌اند و کاری به این موضوع ندارند و عده‌ای هم مخالف این موضوع‌اند. او می‌گوید ما به عنوان استراتژیست برای هر کدام از این بخش‌ها باید برنامه‌های جداگانه‌ای داشته باشیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *