به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه بیستمین نمایشگاه رسانگار گالری باعنوان\" هنر آوینی\" به مناسبت هفته هنرانقلاب اسلامی و سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم مرتضی آوینی به نمایش منتخب آثار نقاشی انقلابی می پردازد.شایان ذکر است برخی از این آثار مورد ستایش شهید آوینی بوده است .در این نمایشگاه مجازی آثاری از هنرمندان حبیب اله صادقی, کاظم چلیپا,عبدالحمید قدیریان, ناصر پلنگی ,حسین خسروجردی ومصطفی گودرزی به معرض تماشای عموم قرار می گیرد. زمان نمایشگاه23 تا 30 فروردین 1400 می باشد .علاقه‌مندان برای تماشای این نمایشگاه مجازی می‌توانند به سایت فرهنگ سرای رسانه و صفحه مجازی آن در اینستاگرام مراجعه کنند.\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n \r\n\r\n\r\n...
واحد آموزش فرهنگ سرای رسانه اقدام به برگزاری پنجمین دوره از کارگاه آموزشی فن بیان، گویندگی و اجرا از دوره های آموزشی مدرسه تخصصی رسانه توسط مدرس صداپیشه: رضا تفکری در روزهای یکشنبه ساعت 15 با رعایت پروتکل های بهداشتی و حضور تعداد حداقلی در فضای سالن آمفی تئاتر فرهنگ سرای رسانه نموده است. ثبت نام در این دوره آموزشی با تست گویندگی و نیز در پایان دوره گواهینامه آموزشی اعطاء می گردد. علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و نام نویسی با شماره 3-22888782 و یا به نشانی Edu.farhangihonari.ir جهت ثبت نام اینترنتی مراجعه نمایند.\r\n...
اولین دوره خبر نویسی از مقدماتی تا وب توسط مدرس مجرب  داود میاندهی در فرهنگ سرای رسانه به صورت آن لاین برگزار می شود. در این دوره آموزشهای مدرسه تخصصی رسانه ، اطلاعات کامل و کاربردی را به علاقمندان این حوزه ارائه می دهد.علاقمندان جهت کسب اطلاع و نام نویسی با واحد آموزش تماس حاصل فرمایند. تلفن تماس: 3-22888782              \r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه ،فراخوان نمایشگاه هنرهای تجسمی\" نقش پارسی\" به مناسبت بزرگداشت مقام شامخ حکیم ابوالقاسم فردوسی منتشر شد.\r\nتاریخ برگزاری و ارسال آثار این رویداد 1 اردیبهشت تا 10 اردیبهشت ماه 1400 است. افتتاحیه نمایشگاه مجازی 5 خردادماه، و اختتامیه و اهدای جوایز  آن 25 خردادماه است. همچنین آخرین مهلت ارسال آثار، 10 اردیبهشت ماه است.\r\nدر زیرفراخوان شرکت در این نمایشگاه منتشر می شود:   \r\n     موضوع : داستان های شاهنامه     \r\n  زمینه ها: تمام رشته های هنرهای تجسمی\r\n  ارسال تصاویر با ڪیفیت مناسب به همراه مشخصات آثار و رزومه ڪوتاه هنرمند\r\nمهلت ارسال تصاویر: 10 اردیبهشت ماه 1400      \r\n نمایشگاه به صورت مجازی در اینستاگرام و سایت فرهنگسرای رسانه به نمایش گذاشته می شود.\r\n 70 درصد از فروش اثر به هنرمند تعلق می گیرد.\r\n هنرمندان شرڪت ڪننده در این نمایشگاه به قید قرعه از مزایای نمایشگاه رایگان سالانه \"رسانگار\"فرهنگ سرای رسانه برخوردار می شوند. \r\nبه سه نفر منتخب در این نمایشگاه لوح تقدیر و هدایای نقدی اهدا می شود.\r\n به هنرمندان شرڪت ڪننده گواهی حضور در نمایشگاه اهدا می شود.\r\n زمان نمایشگاه:5 خرداد ماه 1400\r\n  هزینه شرڪت در نمایشگاه صد هزار تومان می باشد.\r\n علاقه مندان می توانند آثار خود را به شماره تماس 09223676801 در واتس آپ ارسال کنند.\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، واحد آموزش فرهنگ‌سرای رسانه با برگزاری دوره‌های متنوع آموزشی در دو بخش «مدرسه تخصصی رسانه» و «دوره‌های عمومی» به صورت آنلاین و حضوری در فصل بهار میزبان علاقه‌مندان است.\r\n دوره‌های تخصصی رسانه شامل خبرنویسی مقدماتی  تا وب،مقاله نویسی، صدابرداری اجرای زنده، ترفندهای اینستاگرام ، فیلمنامه‌نویسی، عکاسی، داستان نویسی، برنامه‌سازی رادیویی، فن‌بیان، گویندگی و اجرا ویژه فعالان رسانه و عموم علاقه‌مندان با حضور استادان مجرب در مدرسه تخصصی رسانه برگزار می‌شود.\r\n همچنین دوره‌های عمومی فرهنگ‌سرا شامل دوره كارآفريني( فنون مذاكره) ، حسابداري( نرم افزارهاي تخصصي ، معاملات فصلي، ارزش افزوده و ...) علوم قرآنی، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی (شامل بازیگری با نقش پردازی از داستان‌های شاهنامه، نقالی، نمایش خلاق و…)، دوره‌های ادبی، مهارت‌های اجتماعی(شامل جلسات فردی و گروهی با حضور متخصصین مجرب)، دوره‌های موسیقی (شامل موسیقی ایرانی و کلاسیک)، دوره‌های تقویتی، هنرهای صناعی (شامل معرق، منبت، خوشنویسی لاتین، تحریری و نستعلیق، کیف دوزی با چرم، پته دوزی کرمان، قلم زنی، قالیبافی و…)، هنرهای خانگی (شامل قلاب ‌بافی، خیاطی از مقدماتی تا پیشرفته و…)، فوریت‌های پزشکی، طب سنتی، کامپیوتر در دوره های مختلف،دوره‌های آموزش ورزش‌های هوازی (شامل کاراته، پیلاتس، آمادگی جسمانی، تای چی، حرکات اصلاحی و…)، شطرنج، رباتیک، دوره‌های آموزش کودکان (شامل نقاشی، خلاقیت و…) و زبان انگلیسی در تمامی سطوح و کلیه مقاطع سنی ثبت‌نام می‌کند.\r\n فرهنگ‌سرای رسانه در ابتدای خیابان پاسداران، خیابان گل‌نبی، خیابان ناطق‌نوری، میدان قبا واقع شده است.\r\n علاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳-۲۲۸۸۸۷۸۲ تماس بگیرند و برای ثبت نام اینترنتی به نشانی Edu.farhangihonari.ir مراجعه کنند.\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه، نمایشگاه هنرهای تجسمی «تی تی» به همت فرهنگسرای رسانه با همکاری گروه هنری پلکان برگزار می‌شود. \r\nهمزمان با فرا رسیدن فصل بهار، فصل شکوفایی درختان و گل‌ها، نمایشگاه هنرهای تجسمی «تی تی» که یک رسم آیینی در مناطق شمالی کشورمان است، برگزار می‌شود. \r\nدر جشن «تی تی»، مردمان عاشق طبیعت و فرهنگ گردهم می‌آیند تا در جشن شکوفه‌های زیبای بهاری، با مهر به یکدیگر هدیه دهند. هنرمندان عرصه تجسمی نیز این سنت زیبا را به تصویر خواهند کشید.\r\nنام این جشن برگرفته از یک رسم و سنت باستانی در مازندران است. مردم این خطه از کشورمان هر ساله اواخر فروردین ماه و زمان شکوفه‌دهی درختان این جشن را برگزار می‌کنند. باغداران مازنی که درآمدشان از طریق فروش محصولات کشاورزی است، برای شکرگذاری از پروردگار متعال برای شکوفایی دوباره طبیعت این جشن را برگزار می‌کنند. \r\nبراساس فراخوان این رویداد هنری، هنرمندان و نقاشان کشورمان می‌توانند آثار تجسمی خود را برای حضور در این نمایشگاه به دبیرخانه آن واقع در فرهنگسرای رسانه ارسال کنند. \r\nمهلت ارسال آثار تا ۳۰ اردیبهشت ماه است و نمایشگاه تجسمی «تی تی» در خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.\r\n\r\nانتهای پیام/...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه نوزدهمین نمایشگاه رسانگار گالری به نمایش گروهی از آثار هنرمندان : احمد شولی، مرضیه حیدرپور، حامد توسلی، نجمه مجتهدی، زیبا مهرابی، معصومه حیدرپور، سارا جوقان کلام،مریم اسکندری،اکرم شهریاری، زهرا قادری، طاهره عبادی ، نرگس خرمی، منوچهر ایلیایی ،مریم شفیعی خواه و محمد کوره پز می پردازد.این نمایشگاه با عنوان \"رسا اکسپو \" به نمایش و فروش آثار تجسمی گروهی از هنرمندان می پردازد . حراج آخر سال رسانگار شامل آثاری با مضامین و تکنیک های گوناگون نقاشی ، نقاشی خط و عکس با تخفیف های مناسب می باشد که در تاریخ25 اسفند در رسانگار گالری به صورت مجازی برگزار می شود .\r\nعلاقه‌مندان برای تماشای این نمایشگاه مجازی می‌توانند به سایت فرهنگ سرای رسانه و صفحه مجازی آن در اینستاگرام مراجعه کنند.\r\n\r\n\r\n \r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n ...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه، مهدی محمدی، رئیس فرهنگسرای رسانه ضمن اشاره به عمر یک ساله ویروس کرونا در کشورمان گفت: بیش از یک سال است که ویروس کرونا مهمان ناخوانده کشورمان شده است و تاکنون افراد زیادی به این بیماری دچار شدند و متأسفانه عده‌ای نیز به دلیل همین بیماری جانشان را از دست دادند. در طول یک سال گذشته، یکی از نکات مهم که توسط پزشکان، دست‌اندرکاران نظام سلامت کشور و حتی مقام‌های عالی‌رتبه کشور بارها تکرار شده است، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از حضور در تجمعات است.\r\nوی اضافه کرد: با نزدیک‌شدن به ایام پایانی سال و فرارسیدن نوروز، تب و تاب خریدهای نوروزی داغ شده و تجمعات گسترده‌ای با حضور مردم در مناطق شلوغ شهر از جمله بازارها و مراکز خرید ایجاد می‌شود. این اتفاق بسیار خطرناک بوده و می‌تواند سلامت بسیاری از افراد را به خطر بیندازد، به ویژه آنکه ویروس انگلیسی بی‌رحم‌تر و قوی‌تر از ویروس قبلی، جان ایرانیان را هدف گرفته است.\r\nرئیس فرهنگسرای رسانه از ویژه برنامه‌های این مرکز در این روزها خبر داد و گفت: فرهنگسرای رسانه در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود، اقدام به تولید محصولات رسانه‌ای در قالب‌های مختلف با عنوان «نه به بازارگردی عید» کرده و تلاش می‌کند با فرهنگسازی، مردم را به سمت خرید هدفمند تشویق کند تا از تجمعات بدون فایده و بازارگردی‌های بیهوده جلوگیری شود. البته لازم به ذکر است که هدف این فعالیت، کاهش رونق‌ اقتصادی کشور در روزهای پایانی سال نیست بلکه هدفمان این است که جلوی بازارگردی‌ها گرفته شود و روش‌های جدید خرید کردن از جمله خرید آنلاین بیش از پیش مورد توجه مردم قرار گیرد.\r\nوی خاطرنشان کرد: نباید فراموش کنیم که در یکسال گذشته با فرهنگسازی خوب و دعوت مردم به مشارکت، تجربه‌های بسیار مثبتی در زمینه مقابله با ویروس کرونا و مهار آن رقم خورد. این فعالیت‌ها با انجام برنامه‌ریزی‌های دقیق رسانه‌ای، مشارکت مردمی و آگاهی‌بخشی صحیح از سوی دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ای نتیجه‌بخش شد که نمونه‌اش را می‌توانید در روز طبیعت، خودداری از سفر در نوروز 1399، شب یلدا و .... مشاهده کرد. تولیدات تصویری «نه به بازارگردی عید» نیز تلاش دارد یک کار رسانه‌ای فرهنگی اثربخش باشد.\r\nمحمدی ضمن تشریح این محصولات رسانه‌ای گفت: در این پویش، هنرمندان، اهالی رسانه، ورزشکاران و ... که دارای مقبولیت اجتماعی خوبی هستند، در سخنان کوتاهی از مردم دعوت می‌کنند که در تجمعات نروند و خرید خود در روزهای پایانی سال را به شیوه‌های دیگری انجام دهند.\r\nوی اضافه کرد: این رویداد فرهنگی، اجتماعی از 20 اسفندماه کار خود را آغاز خواهد کرد و چهره‌های مشهور با قراردادن پست یا استوری در صفحات مجازی خود، از دنبال‌کنندگان خود درخواست می‌کنند تا با توجه به شرایط حیاتی کشور از نظر شیوع ویروس کرونا، از بازارگردی‌های بیهوده خودداری کنند. در این راه، مناطق 22گانه و مراکز خاص سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز ما را در اجرای این مهم یاری خواهند کرد.\r\nرئیس فرهنگسرای رسانه در پایان تأکید کرد: بدون شک با همراهی و همدلی می‌توان این روزهای سخت را نیز پشت سر گذاشت و در نوروزهای آینده بازهم به شرایط عادی برگشت.\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه، فرهنگسرای رسانه به مناسبت فرا رسیدن فصل بهار و سرزنده شدن دوباره طبیعت، مسابقه عکاسی «شهر نارنج» را در قالب بسته برنامه «تهران درخت دارد »برگزار می‌کند. این مسابقه با هدف حفظ و نگهداری طبیعت از آسیب‌های زیست محیطی و فرهنگسازی کاشت درخت نارنج به جای سبزه گندم در آستانه نوروز 1400 راه اندازی شده است. \r\n در این مسابقه تلاش شده است تا ضمن آگاه‌سازی مخاطبین از آسیب‌های زیست محیطی کاشت سبزه گندم به عنوان سبزه عید، از کودکان دعوت شود تا هسته درخت نارنج بکارند و با ارسال عکس آن در مسابقه شرکت کنند. \r\n در زیر فراخوان مسابقه شهر نارنج توسط فرهنگسرای رسانه منتشر می‌شود. \r\n\r\n \r\nبراساس این فراخوان، کودکان 7 تا 12 سال می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند و هر کودک اجازه ارسال 3 عکس را دارد. این عکس‌ها می‌تواند شامل سبزه نارنج در کنار سفره هفت سین یا درخانه و فضای باز ثبت شود. \r\n شهر نارنج از روز دوشنبه ۱۸ اسفندماه آغاز به کار کرده و تا ۳۰ فروردین سال ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت. شرکت‌کنندگان باید عکس‌های خود را در دو بخش موبایلی یا دوربین حرفه‌ای تهیه کرده و به آدرس ایمیل resanehfarhangsara@gmail.com ارسال کنند. \r\n به 3 نفر برگزیده این مسابقه توسط داوران جوایز نفیسی اهدا خواهد شد. \r\n لازم به ذکر است عکس‌ها باید با مشخصات کامل عکاس، شماره تلفن، کدملی و اسم شهر ارسال شوند.\r\n \r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه،هجدهمین نمایشگاه مجازی رسانگاربا عنوان «لحظه‌های ناب» برگزار می‌شود. در این نمایشگاه منتخبی از عکس‌های اعتکاف که توسط عکاسان خبری رسانه‌های کشور گرفته شده است به نمایش درمی آید. \r\nاعتکاف صحنه‌ای زیبا از تجلی عبودیت بنده در برابر پروردگار است که همه ساله همزمان با ایام ولادت امیرالمومنین علیه‌السلام در سراسر کشورمان برگزار می‌شود. اما امسال به دلیل ویروس کرونا توفیق برگزاری این مراسم معنوی ایجاد نشد.\r\n\r\n\r\n\r\n \r\nفرهنگسرای رسانه به مناسبت ایام اعتکاف، سه محصول با قالب های مختلف رسانه ای تولید کرده است. اولین محصول ویدئویی از بیانات رهبر معظم انقلاب ، دیگری فوتوتیتر هایی برگرفته از سخنان مقام معظم رهبری و سومی نمایشگاه مجازی رسانگار با موضوع اعتکاف است . در این نمایشگاه با عنوان «لحظه‌های ناب» عکس‌هایی از مراسم اعتکاف در سال‌های گذشته  به تصویر کشیده شده است.\r\n\r\n\r\n \r\n\r\n\r\nنمایشگاه «لحظه‌های ناب» همزمان با ایام اعتکاف از 7 تا 13 اسفندماه در فضای مجازی فرهنگ سرای رسانه برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌‌توانند برای مشاهده  به صفحه اینستاگرامی و سایت این فرهنگ سرا مراجعه کنند.\r\nدر زیر عکس‌های این نمایشگاه مجازی را از منظر می‌گذرانید:\r\n\r\n   \r\n\r\n ...

تهاجم فرهنگی مختص ایران نیست؛ اروپا هم درگیر تهاجم فرهنگی است+فیلم

ایجاد نظام جامع رسانه ای اگر در چهارچوب اصول مناسب باشد، وجودش ضرورت است در غیر این صورت رسانه های نوین نمی توانند قدرت بالاتر از خود را تحمل کنند. باید توجه داشت که تهاجم فرهنگی تنها مختص ایران نیست بلکه همه دنیا با آن درگیر هستند.

به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه ،برنامه مثبت ۴۰ با موضوع جنگ نرم و دفاع رسانه‌ای و با حضور حسن نجفی سولاری، مدرس دانشگاه، احمد قیومی، معاون سازمان فضای مجازی سراج و محمد اسکندری، روزنامه نگار و پژوهشگر، در کافه گلاب فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

حسن نجفی سولاری، مدرس دانشگاه با اشاره به موضوع جنگ رسانه ای، گفت: باید بپذیریم از بدو خلقت انسان، تهاجم و مقابله در حوزه ارتباط انسانی وجود دارد و همانطور که انسان به شکال حیوانات می پرداخت، خودش هم مورد هجوم قرار می گرفت و به تناسب رشد انسان، این تهاجمات هم بیشتر می شد.

وی افزود: در عصر کنونی به دلیل وجود تکنولوژی فناوری اطلاعات، عملیاتی درحال انجام بوده که از حد جنگ روانی فراتر رفته که نامش

را جنگ شناختی و ادراکی گذاشته ایم. این جنگ آنقدر قدرت دارد که هرکسی قدرت بیشتری داشته باشد می تواند در این زمینه حکومت داری کند.

رئیس سابق مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در جنگ ادراکی، عملیاتی از سوی رسانه ها انجام می شود که ذهن، خواسته، قلب، امیال، نیاز به کسب و کار و آرزوهای آنها را تحت کنترل قرار می گیرد و هدایت می کند. امروز هرکسی که فکر کند جنگی وجود ندارد، اساسا این نوع مدل را نشناخته است.

وی بیان کرد: در بسیاری از کشورها به ساماندهی فضای مجازی می پردازند و ولنگاری ماهیت فضای مجازی نیست. از سال ۷۹ برای ولنگاری فضای مجازی هشدارهایی داده شده است اما نتیجه ای را شاهد نبودیم.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: اساسا فضای مجازی به دلیل تکنولوژی موجود قدرت کنترل پذیری بالایی دارد.

وی ادامه داد: در ایران از زمانی که فضای مجازی از حوزه اختصاصی خارج و وارد حوزه عمومی شد، مقام معظم رهبری ۱۸ بند را در فضای مجازی جهت سازماندهی آن عنوان فرمودند. یکی از آن ۱۸ بند، هویت بخشیدن کاربران ایرانی است.

نجفی سولاری اظهار کرد: تهاجم فرهنگی تنها مختص ایران نیست بلکه همه دنیا با آن درگیر هستند. اگر نگاهی به رسانه های پیش و پس از انقلاب داشته باشیم متوجه می شویم که شاهد تحول اساسی در این زمینه بودیم. پیش از انقلاب ما تنها دو شبکه تلویزیونی داشتیم که این تعداد امروزه به ۱۴۵ شبکه رادیویی و تلویزیونی در سطح کشور رسیده است. همچنین ۳۳ شبکه استانی در حال فعالیت هستند و آنها به لحاظ امکانات و تکنولوژی نسل چهارمی اند.

 

وی بیان کرد: طی فراتحلیلی که در سال ۹۶ برروی رسانه ها داشتیم به این نتیجه رسیدم که یک میلیون ساعت پخش رادیویی داریم که ۵۰۰ هزار ساعت تولید محض است. همچنین هم اکنون بیش از ۲۵۰ هزار ساعت تولید تلویزیونی در ژانرهای مختلف داریم. تقریبا ایران درردیف اولین کشورهایی است که به لحاظ ساخت سریال و تله تلویزیونی رتبه خوبی دارد.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: دولت ۱۱ هزار میلیارد تومان گندم می خرد تا سوبسید گندم بدهد و مردم در نان مشکلی نداشته باشد. حتی دولت ۲۵ هزار میلیارد تومان درحوزه دارو هزینه می کند، تا مردم در این حوزه دچار مشکل نشود. سهم فرهنگ در اعتبارات دولتی چقدر است؟ این درحالی است که دشمن در این حوزه سرمایه گذاری بیشتری می شود و یکی از مأموریت هایش تغییر فرهنگ کشور است.

وی با اشاره به صنایع فرهنگی خلاقانه گفت: این نوع از صنایع تنها رسانه نیستند بلکه شامل ۱۸ شاخه اند که میتوان به توریسم، معماری، ورزش، رسانه های سنتی، رسانه های مجازی و دیگر موارد اشاره کرد. خوشبختانه در کشور ظرفیت های بسیاری وجود دارد. در جنگ روان شناختی نیروی انسانی مهم است و اگر نتوانیم سازماندهی مناسبی در این زمینه داشته باشیم، موفق نخواهیم بود.

نجفی سولاری اظهار کرد: ۴۰۰ هزار نفر در کشور توانایی عملیات و تولید را دارند و حتی در سطح دکترا نیروهایی هستند که به خوبی سازماندهی نشده اند. ما باید برای این تعداد کارآفرینی کنیم. در حوزه تجهیزات وضعیت خوبی داریم اما به درستی نمی توانیم از آن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه سینما آخرین تکنولوژی ها را وارد کشور کردیم اما نتوانسته ایم به درستی از آنها استفاده کنیم. اصلی ترین مسأله، سرمایه است. چالش بزرگ صنایع خلاق این بوده که حمایت مالی نمی شوند. همچنین ما سنجش درستی نداریم و ابزارها و اندازه گیری تحولات را نتوانسته ایم فراهم کنیم.

وی افزود: البته ما در زیربنا نگاه مان تنها به تجهیزات و امکانات نیست بلکه موضوع مدیریت، روش ها، سنجه ها و اندازه گیری ها را درنظر می گیریم. همچنین باید نگاه جدیدی به حوزه فرهنگ داشته باشیم و به یک نگرش نوین برسیم.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: روحیه همگرایی و ملی در کشور وجود دارد که مصداق بارز آن واکسینه شدن همه کودکان ایران زمان در دوره مربوطه است. باید بپذیریم که در بخش هایی نمی خواهند که همگرایی وجود داشته باشد. ایجاد نظام جامع رسانه ای برای حوزه فضای مجازی امکان پذیر نیست چراکه این رسانه نوین نمی پذیرد که قدرت بالای خودش را داشته باشد.

نجفی سولاری اظهار کرد: باید از داشته های مان به خوبی استفاده کنیم که این همان مدیریت ناب است. سازماندهی نیروی انسانی و مردم مدار بودن درحوزه رسانه از دیگر مواردی است که باید به آن دقت کنیم.

وی بیان کرد: برای هم گرایی شش ضلعی وجود دارد که حکمرانی، رسانه داران، رسانه سازان، کسب و کارهای رسانه ای، خانواده و آحاد مردم از اضلاع آن به شمار می روند.

 

در ادامه احمد قیومی، معاون سازمان فضای مجازی سراج، با اشاره به این موضوع که جنگ رسانه ای یکی از برجسته ترین قسمت های جنگ نرم است، گفت: جنگ رسانه ای، جنگی است که در همه شرایط حتی در شرایط صلح رخ می دهد. امروز فناوری های نوین ارتباطی و شبکه های اجتماعی که خود به نوعی فضای رسانه را دگرگون کرده مرزها را برداشته است.

وی افزود: اثرات جنگ نرم بسیار مشهود است و اثراتش را در جامعه و بر افکار عمومی شاهد هستیم. البته مخاطب مان منفعل نیست اما این جنگ آنقدر قدرتمند است که نفوذ بیشتری در میان مخاطبان دارند. جنگ خلیج فارس در سال های اخیر نشان از قدرت جنگ رسانه ای است که با قدرت عمل کردند.

معاون سازمان فضای مجازی سراج، تصریح کرد: نمی توان موضوع کنترل و ولنگاری را در حوزه فضای مجازی رد کرد، ماهیت فضای مجازی توسعه دهنده بوده به این معنا که فضای مجازی غیرقابل پیش بینی است. امروز فضای مجازی مرزها را برداشته است و ما بر این تصور هستیم که یک سری اتفاقاتی که رخ می دهد، برپایه یک فکر قوی است درحالی که اینگونه نبوده و گاهی با یک حرکت کوچک در فضای مجازی می توان شاهد نتایج بسیار قوی بود.

تلویزیونی های دیجیتال جایگزین تلویزیون های سنتی شده اند

وی بیان کرد: فضای مجازی سیستم توسعه دهنده است و امروز تلویزیونی های دیجیتال جایگزین تلویزیون های سنتی شده اند؛ بنابراین حوزه رسانه تنها اطلاع رسانی و خبر نیست بلکه کارکردهای دیگری هم دارد.

قیومی اظهار کرد: جنگ اطلاعاتی بر بستر اطلاعاتی صورت می گیرد، در این نوع از جنگ اطلاعات غلطی پخش می شود و یا آن را جابه جا می کنیم.

وی افزود: معتقدم اگر تا به امروز خوب کار کرده بودیم، حاصلش این نبود. در هشت سال دفاع مقدس عملکرد خوبی داشتیم اما پس از آن نتوانستیم عملکرد خوب را ادامه دهیم. حوزه بازی های رایانه ای به شدت حوزه تأثیرگذاری است و امروزه شاهد یک بازی هستیم که به ترویج سبک زندگی آمریکایی می پردازد.

معاون سازمان فضای مجازی سراج تصریح کرد: حوزه رسانه به بخش اقتصادی و فرهنگی، نگاه دموکراسی دارد. رسانه ها در حوزه دموکراسی ورود عمیق دارند. اگر رسانه های ما امروز خوب عمل می کردند، شاهد تیراژ کمتر روزنامه ها نبودیم. حتی اگر سریال های خوبی تولید می کردیم که امروزه مخاطبان مان به سراغ سریال های ترکیه ای و عرب نمی رفتند.

وی بیان کرد: ما باید رسانه را از حاکمیت خارج کنیم و فضای رسانه ای تا زمانی کهدست حاکمیت و دولت است، وضع اینچنینی را شاهد هستیم. البته ماهیت فضای مجازی نظارت ناپذیر است. همچنین محدودیت های حاکمیتی باعث می شود که فرد با هویت دیگری در فضای مجازی فعالیت کند.

قیومی تأکید کرد: تمرکز رسانه های غرب بر اقتصاد سیاسی بسیار است. در هیچ جای دنیا با افزایش قیمت ها، تقاضا بالا نمی رود. ما در این حوزه هیچ کاری نکرده ایم و کمیت بدون کیفیت فایده ای ندارد و با ارائه آمار و ارقام نمی توانیم بگوییم که عملکرد خوبی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه شاخص های فرهنگی تکان نخورده است، گفت: ما باید ساختارها را اصلاح کنیم. درحوزه رسانه باید به تقویت حرکت های کند و اصلاح آن بپردازیم. درحوزه های خلأ می توان با برنامه هایی مدون بر مشکلات غلبه کرد. مردم در جنگ هشت سال دفاع مقدس نشان دادند که می توانند بر روزهای سخت غلبه کنند و قطعا در جنگ نرم هم پیروز می شوند و تنها باید آموزش های لازم را به آنها ارائه کرد.

معاون سازمان فضای مجازی تصریح کرد: بسترهای زیرساختی مهیاست و اقدامات بسیاری در این زمینه انجام شده که یکی از آنها ورود به سازمان های مردم است. ما باید نظام جامعه ای را برای گونه از رسانه های کوچک فراهم کنیم. اخیرا یکی از تحقیق های آمریکایی را مشاهده می کردم که در آن تحقیق ارتباط میان ستاره هایش آنقدر پررنگ بود که یکدیگر را پوشش می دادند و نگاه هم افزایی به یکدیگر دارند.

وی ادامه داد: امروزه شاهد ظهور رسانه های نوین کوچک اثرگذار هستیم و آنها این ظرفیت را دارند و تک تک این سنگر سایبری باید مجهز شوند و ایجاد نظام جامعه رسانه ای، هم افزایی و مشارکت مردمی، ورود نخبگان و دانشگاهیان می توانند در ترویج سواد و فرهنگ رسانه ای بسیار مؤثر باشند.

قیومی مشکل اصلی در حوزه رسانه را نبود محتوا دانست و گفت: امروزه مشکلی در زیربنا و امکانات نداریم بلکه باید به دنبال تولید محتوای مناسب باشیم. البته تلاش هایی در این زمینه انجام شده اما کافی نیست. مدیریت رسانه نیازمند افراد رسانه ایست. متأسفانه افرادی که در حوزه رسانه کار کردند، رسانه ای نبودند و تخصصی در این زمینه نداشتند. ما در حوزه رسانه باید از افراد رسانه ای بهره مند شویم. امروزه از این افراد کم استفاده شده است درحالی که باید به جوانان اعتماد کنیم.

وی بیان کرد: رسانه ها همیشه می توانند حامی فرآیندهای توسعه ای باشند. ما ناگزیریم که در جریان جنگ رسانه ای که تحمیلی بر ما وارد شده است، قرار بگیریم. در بخش دیگری از رسانه که جنگی وجود ندارد و اختیارش فعالیت در آن را داریم، می توانیم تصمیمات مؤثری را بگیریم.

معاون سازمان فضای مجازی سراج تصریح کرد: فعالیت های رسانه ای امروز پس از چهل سال این قابلیت را دارند که به عنوان عمل گر در توسعه نقش داشته باشند. در این زمینه نظام جامعی نداریم که بتواند سپهر رسانه ای را تقویت کند.

معاون سازمان فضای مجازی سراج تصریح کرد: نظام جامع رسانه در چهارچوب رسانه می تواند هماهنگ کننده مناسبی باشد. در رسانه های غربی این اصول وجود دارد و خط مشی ها را تعیین می کند.

وی بیان کرد: ما نیاز به اصلاح جامعه رسانه ای هستیم و باید نگاه حاکمیتی به رسانه را کم کنیم و رسانه ها فراتر از حوزه حاکمیتی حرکت کنند.

قیومی اظهار کرد: همان طور که مردم در جنگ به صورت خودجوش وارد میدان شده اند در همین جنگ رسانه ای هم می توانند موفق عمل کنند.

 

در ادامه محمد اسکندری، پژوهشگر، با اشاره به این موضوع که امروزه مفهوم جنگ نرم بر همگان روشن شده است، گفت: اگر هفت سال پیش در دانشگاه صحبت از جنگ نرم می شد، بازگوکننده این بحث را متهم به توهم توطئه می کردند درحالی که امروزه جامعه، مسئولان و مدیران به درک جنگ نرم رسیده اند. همچنین مقام معظم رهبری سال های گذشته شبیخون فرهنگی را مطرح کردند اما مسئولان به انکار موضوع پرداختند. ما زمان را از دست می دهیم و آینده نگری در این زمینه نداریم.

وی افزود: ما درگیر جنگ رسانه ای هستیم و باید در مقابل این امر ایستادگی کنیم. امروزه ۲۶۰ شبکه تلویزیونی ماهواره ای به زبان فارسی فعالیت می کنند، اما در فضای مجازی دچار یک ولنگاری هستیم.

این روزنامه نگار تصریح کرد: دولت و حاکمیت برای تولید محتوا در صداوسیما هزینه می کند، چرا این اتفاق نباید در فضای مجازی رخ دهد. اگر امروز در فضای مجازی موضوعاتی برای ترویج فرهنگ ایثارگری وجود دارد، به دلیل فعالیت عده ای از افراد خودجوش است که آتش به اختیار می کنند و چنین فعالیت هایی را در فضای مجازی انجام می دهند. ما در فضای مجازی نتوانسته ایم تولید محتوای مناسبی داشته باشیم.

وی بیان کرد: دشمن به دنبال شکستن الگوهای معارض فرهنگی است. نظام سرمایه داری پیش نخواهد رفت مگل آنکه فضای لیبرالیستی در سطوح جهان وجود داشته باشد. اساسا نظام لیبرال دموکراسی برای حکمرانی نیاز به این دارند که مخاطبان ارزش ها و بنیان های فکری لیبرالیسم را بپذیرند.

اسکندری ادامه داد: یکی از دلایلی که برنامه های دشمن روی ایران متمرکز است به این دلیل بوده که ایران در قانون تمدن جریان استکبار است و طی ۴ دهه گذشته پرچم مقاومت را در حوزه فرهنگی بلند کرده است. فرهنگی که معتقد است معنویت رخت از دنیا بر نبسته و خدا وجود دارد و امکان دستیابی به توسعه در زندگی معنوی وجود دارد که این موضوع معارض با فرهنگ غرب است. در ۴۰ سال گذشته این فرهنگ غرب در حال تکثیر بوده و پیام انقلاب صادر می شود.

حتی اتحادیه اروپا هم در معرض تهاجم فرهنگی است

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه در برابر هجمه های رسانه ای دشمن چه باید کرد، گفت: حتی اتحادیه اروپا هم در معرض تهاجم فرهنگی است؛ این فرهنگی که به عنوان فرهنگ آمریکایی غلبه می شود، نه تنها برای دنیا معارض بوده بلکه برای ایران هم معارض است.

این پژوهشگر تصریح کرد: اگر جنگ ادراکی را که به تعبیر مقام معظم رهبری، جنگ اراده ای است را بپذیریم و زمانی که تصمیم به انجام کاری می شویم، انتخاب های مختلفی داریم که تصمیم به یکی از آن انتخاب ها می شویم. در این میان تجهیزات و منابع انسانی هم داریم اما برخورداری از هر کدام از اینها مزیت به شمار نمی رود بلکه مزیت ها روایت متفاوت ما نسبت به جهان امروز است. مزیت ما در برابر غرب و تهاجم فرهنگی و جنگ نرم، فرهنگ مان است. روایت ما از آغاز و پایان جهان، روابط اجتماعی میان انسان ها متفاوت ازجهان است. اگر امروزه انحطاط اخلاقی در غرب بیشتر شده اما گرایش به معنویت هم افزایش یافته است. چرا تمرکزمان این است که مدام به سمت تجهیزات برویم بلکه می توانیم رویکردمان را تغییر دهیم و از رویش های فرهنگی حمایت کنیم.

وی افزود: کسی که در شبکه های اجتماعی گروهی را ایجاد می کند، اگر مؤلفه های فرهنگی را نشناسد، نمی تواند در این حوزه فعالیت کند. امروزه فضای مجازی به گونه ای شده است که مخاطبان بیش از چهارثانیه برای مطلب وقت نمی گذارند. حتی در حوزه اینفوگرافی به گونه ای کار انجام می شود که بارگذاری متن در نقطه ای قرار بگیرد که قابل رویت بیشتری باشد.
اسکندری اظهار کرد: در دنیای رسانه ابزار معنا ندارد، امروزه شاهد هستیم که یک شهروند به راحتی چندین هزار فالوعر دارد و هر روز برنامه زنده برگزار می کند. آنچیزی که فضا را متفاوت می کنند، محتوای پیام است و باید در این زمینه دقت بیشتری داشته باشیم.

این روزنامه نگار تصریح کرد: وجود نظام جامع رسانه ای به عنوان مرکزی که در بالا قرار بگیرد و به رسانه ها امر و نهی کند، امکان پذیر نخواهد بود؛ چراکه اعتماد عمومی نسبت به رسانه های داخلی کاهش می یابد. اما اگر منظور از وجود این نظام دفاع از ارزش ها و همگرایی باشد، قابل دفاع است.وی بیان کرد: ما در ارتباط با حاکمیت و مردم باید از کلیشه های مرسوم رها شویم و مطابق با فهم مردم از جنگ رسانه ای به اقتضای آن عمل کنیم. همیشه از فسادهای اقتصادی در خبرها می گوییم اما کسی در این میان از جبران خسارت ها صحبت نمی کند. گفتن از فسادها در بیشترین موارد سبب ایجاد ذهنیت منفی در میان مخاطبان می شود.

اسکندری اظهار کرد: ما باید متناسب با شرایط و ذائقه مخاطبان تولید محتوا کنیم و به تولید ادبیات جدید بپردازیم. همچنین مرکز رصد و پایش برای ارزیابی محتوا ایجاد کنیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *