به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه بیستمین نمایشگاه رسانگار گالری باعنوان\" هنر آوینی\" به مناسبت هفته هنرانقلاب اسلامی و سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم مرتضی آوینی به نمایش منتخب آثار نقاشی انقلابی می پردازد.شایان ذکر است برخی از این آثار مورد ستایش شهید آوینی بوده است .در این نمایشگاه مجازی آثاری از هنرمندان حبیب اله صادقی, کاظم چلیپا,عبدالحمید قدیریان, ناصر پلنگی ,حسین خسروجردی ومصطفی گودرزی به معرض تماشای عموم قرار می گیرد. زمان نمایشگاه23 تا 30 فروردین 1400 می باشد .علاقه‌مندان برای تماشای این نمایشگاه مجازی می‌توانند به سایت فرهنگ سرای رسانه و صفحه مجازی آن در اینستاگرام مراجعه کنند.\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n \r\n\r\n\r\n...
واحد آموزش فرهنگ سرای رسانه اقدام به برگزاری پنجمین دوره از کارگاه آموزشی فن بیان، گویندگی و اجرا از دوره های آموزشی مدرسه تخصصی رسانه توسط مدرس صداپیشه: رضا تفکری در روزهای یکشنبه ساعت 15 با رعایت پروتکل های بهداشتی و حضور تعداد حداقلی در فضای سالن آمفی تئاتر فرهنگ سرای رسانه نموده است. ثبت نام در این دوره آموزشی با تست گویندگی و نیز در پایان دوره گواهینامه آموزشی اعطاء می گردد. علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و نام نویسی با شماره 3-22888782 و یا به نشانی Edu.farhangihonari.ir جهت ثبت نام اینترنتی مراجعه نمایند.\r\n...
اولین دوره خبر نویسی از مقدماتی تا وب توسط مدرس مجرب  داود میاندهی در فرهنگ سرای رسانه به صورت آن لاین برگزار می شود. در این دوره آموزشهای مدرسه تخصصی رسانه ، اطلاعات کامل و کاربردی را به علاقمندان این حوزه ارائه می دهد.علاقمندان جهت کسب اطلاع و نام نویسی با واحد آموزش تماس حاصل فرمایند. تلفن تماس: 3-22888782              \r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه ،فراخوان نمایشگاه هنرهای تجسمی\" نقش پارسی\" به مناسبت بزرگداشت مقام شامخ حکیم ابوالقاسم فردوسی منتشر شد.\r\nتاریخ برگزاری و ارسال آثار این رویداد 1 اردیبهشت تا 10 اردیبهشت ماه 1400 است. افتتاحیه نمایشگاه مجازی 5 خردادماه، و اختتامیه و اهدای جوایز  آن 25 خردادماه است. همچنین آخرین مهلت ارسال آثار، 10 اردیبهشت ماه است.\r\nدر زیرفراخوان شرکت در این نمایشگاه منتشر می شود:   \r\n     موضوع : داستان های شاهنامه     \r\n  زمینه ها: تمام رشته های هنرهای تجسمی\r\n  ارسال تصاویر با ڪیفیت مناسب به همراه مشخصات آثار و رزومه ڪوتاه هنرمند\r\nمهلت ارسال تصاویر: 10 اردیبهشت ماه 1400      \r\n نمایشگاه به صورت مجازی در اینستاگرام و سایت فرهنگسرای رسانه به نمایش گذاشته می شود.\r\n 70 درصد از فروش اثر به هنرمند تعلق می گیرد.\r\n هنرمندان شرڪت ڪننده در این نمایشگاه به قید قرعه از مزایای نمایشگاه رایگان سالانه \"رسانگار\"فرهنگ سرای رسانه برخوردار می شوند. \r\nبه سه نفر منتخب در این نمایشگاه لوح تقدیر و هدایای نقدی اهدا می شود.\r\n به هنرمندان شرڪت ڪننده گواهی حضور در نمایشگاه اهدا می شود.\r\n زمان نمایشگاه:5 خرداد ماه 1400\r\n  هزینه شرڪت در نمایشگاه صد هزار تومان می باشد.\r\n علاقه مندان می توانند آثار خود را به شماره تماس 09223676801 در واتس آپ ارسال کنند.\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، واحد آموزش فرهنگ‌سرای رسانه با برگزاری دوره‌های متنوع آموزشی در دو بخش «مدرسه تخصصی رسانه» و «دوره‌های عمومی» به صورت آنلاین و حضوری در فصل بهار میزبان علاقه‌مندان است.\r\n دوره‌های تخصصی رسانه شامل خبرنویسی مقدماتی  تا وب،مقاله نویسی، صدابرداری اجرای زنده، ترفندهای اینستاگرام ، فیلمنامه‌نویسی، عکاسی، داستان نویسی، برنامه‌سازی رادیویی، فن‌بیان، گویندگی و اجرا ویژه فعالان رسانه و عموم علاقه‌مندان با حضور استادان مجرب در مدرسه تخصصی رسانه برگزار می‌شود.\r\n همچنین دوره‌های عمومی فرهنگ‌سرا شامل دوره كارآفريني( فنون مذاكره) ، حسابداري( نرم افزارهاي تخصصي ، معاملات فصلي، ارزش افزوده و ...) علوم قرآنی، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی (شامل بازیگری با نقش پردازی از داستان‌های شاهنامه، نقالی، نمایش خلاق و…)، دوره‌های ادبی، مهارت‌های اجتماعی(شامل جلسات فردی و گروهی با حضور متخصصین مجرب)، دوره‌های موسیقی (شامل موسیقی ایرانی و کلاسیک)، دوره‌های تقویتی، هنرهای صناعی (شامل معرق، منبت، خوشنویسی لاتین، تحریری و نستعلیق، کیف دوزی با چرم، پته دوزی کرمان، قلم زنی، قالیبافی و…)، هنرهای خانگی (شامل قلاب ‌بافی، خیاطی از مقدماتی تا پیشرفته و…)، فوریت‌های پزشکی، طب سنتی، کامپیوتر در دوره های مختلف،دوره‌های آموزش ورزش‌های هوازی (شامل کاراته، پیلاتس، آمادگی جسمانی، تای چی، حرکات اصلاحی و…)، شطرنج، رباتیک، دوره‌های آموزش کودکان (شامل نقاشی، خلاقیت و…) و زبان انگلیسی در تمامی سطوح و کلیه مقاطع سنی ثبت‌نام می‌کند.\r\n فرهنگ‌سرای رسانه در ابتدای خیابان پاسداران، خیابان گل‌نبی، خیابان ناطق‌نوری، میدان قبا واقع شده است.\r\n علاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳-۲۲۸۸۸۷۸۲ تماس بگیرند و برای ثبت نام اینترنتی به نشانی Edu.farhangihonari.ir مراجعه کنند.\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه، نمایشگاه هنرهای تجسمی «تی تی» به همت فرهنگسرای رسانه با همکاری گروه هنری پلکان برگزار می‌شود. \r\nهمزمان با فرا رسیدن فصل بهار، فصل شکوفایی درختان و گل‌ها، نمایشگاه هنرهای تجسمی «تی تی» که یک رسم آیینی در مناطق شمالی کشورمان است، برگزار می‌شود. \r\nدر جشن «تی تی»، مردمان عاشق طبیعت و فرهنگ گردهم می‌آیند تا در جشن شکوفه‌های زیبای بهاری، با مهر به یکدیگر هدیه دهند. هنرمندان عرصه تجسمی نیز این سنت زیبا را به تصویر خواهند کشید.\r\nنام این جشن برگرفته از یک رسم و سنت باستانی در مازندران است. مردم این خطه از کشورمان هر ساله اواخر فروردین ماه و زمان شکوفه‌دهی درختان این جشن را برگزار می‌کنند. باغداران مازنی که درآمدشان از طریق فروش محصولات کشاورزی است، برای شکرگذاری از پروردگار متعال برای شکوفایی دوباره طبیعت این جشن را برگزار می‌کنند. \r\nبراساس فراخوان این رویداد هنری، هنرمندان و نقاشان کشورمان می‌توانند آثار تجسمی خود را برای حضور در این نمایشگاه به دبیرخانه آن واقع در فرهنگسرای رسانه ارسال کنند. \r\nمهلت ارسال آثار تا ۳۰ اردیبهشت ماه است و نمایشگاه تجسمی «تی تی» در خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.\r\n\r\nانتهای پیام/...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه نوزدهمین نمایشگاه رسانگار گالری به نمایش گروهی از آثار هنرمندان : احمد شولی، مرضیه حیدرپور، حامد توسلی، نجمه مجتهدی، زیبا مهرابی، معصومه حیدرپور، سارا جوقان کلام،مریم اسکندری،اکرم شهریاری، زهرا قادری، طاهره عبادی ، نرگس خرمی، منوچهر ایلیایی ،مریم شفیعی خواه و محمد کوره پز می پردازد.این نمایشگاه با عنوان \"رسا اکسپو \" به نمایش و فروش آثار تجسمی گروهی از هنرمندان می پردازد . حراج آخر سال رسانگار شامل آثاری با مضامین و تکنیک های گوناگون نقاشی ، نقاشی خط و عکس با تخفیف های مناسب می باشد که در تاریخ25 اسفند در رسانگار گالری به صورت مجازی برگزار می شود .\r\nعلاقه‌مندان برای تماشای این نمایشگاه مجازی می‌توانند به سایت فرهنگ سرای رسانه و صفحه مجازی آن در اینستاگرام مراجعه کنند.\r\n\r\n\r\n \r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n ...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه، مهدی محمدی، رئیس فرهنگسرای رسانه ضمن اشاره به عمر یک ساله ویروس کرونا در کشورمان گفت: بیش از یک سال است که ویروس کرونا مهمان ناخوانده کشورمان شده است و تاکنون افراد زیادی به این بیماری دچار شدند و متأسفانه عده‌ای نیز به دلیل همین بیماری جانشان را از دست دادند. در طول یک سال گذشته، یکی از نکات مهم که توسط پزشکان، دست‌اندرکاران نظام سلامت کشور و حتی مقام‌های عالی‌رتبه کشور بارها تکرار شده است، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از حضور در تجمعات است.\r\nوی اضافه کرد: با نزدیک‌شدن به ایام پایانی سال و فرارسیدن نوروز، تب و تاب خریدهای نوروزی داغ شده و تجمعات گسترده‌ای با حضور مردم در مناطق شلوغ شهر از جمله بازارها و مراکز خرید ایجاد می‌شود. این اتفاق بسیار خطرناک بوده و می‌تواند سلامت بسیاری از افراد را به خطر بیندازد، به ویژه آنکه ویروس انگلیسی بی‌رحم‌تر و قوی‌تر از ویروس قبلی، جان ایرانیان را هدف گرفته است.\r\nرئیس فرهنگسرای رسانه از ویژه برنامه‌های این مرکز در این روزها خبر داد و گفت: فرهنگسرای رسانه در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود، اقدام به تولید محصولات رسانه‌ای در قالب‌های مختلف با عنوان «نه به بازارگردی عید» کرده و تلاش می‌کند با فرهنگسازی، مردم را به سمت خرید هدفمند تشویق کند تا از تجمعات بدون فایده و بازارگردی‌های بیهوده جلوگیری شود. البته لازم به ذکر است که هدف این فعالیت، کاهش رونق‌ اقتصادی کشور در روزهای پایانی سال نیست بلکه هدفمان این است که جلوی بازارگردی‌ها گرفته شود و روش‌های جدید خرید کردن از جمله خرید آنلاین بیش از پیش مورد توجه مردم قرار گیرد.\r\nوی خاطرنشان کرد: نباید فراموش کنیم که در یکسال گذشته با فرهنگسازی خوب و دعوت مردم به مشارکت، تجربه‌های بسیار مثبتی در زمینه مقابله با ویروس کرونا و مهار آن رقم خورد. این فعالیت‌ها با انجام برنامه‌ریزی‌های دقیق رسانه‌ای، مشارکت مردمی و آگاهی‌بخشی صحیح از سوی دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ای نتیجه‌بخش شد که نمونه‌اش را می‌توانید در روز طبیعت، خودداری از سفر در نوروز 1399، شب یلدا و .... مشاهده کرد. تولیدات تصویری «نه به بازارگردی عید» نیز تلاش دارد یک کار رسانه‌ای فرهنگی اثربخش باشد.\r\nمحمدی ضمن تشریح این محصولات رسانه‌ای گفت: در این پویش، هنرمندان، اهالی رسانه، ورزشکاران و ... که دارای مقبولیت اجتماعی خوبی هستند، در سخنان کوتاهی از مردم دعوت می‌کنند که در تجمعات نروند و خرید خود در روزهای پایانی سال را به شیوه‌های دیگری انجام دهند.\r\nوی اضافه کرد: این رویداد فرهنگی، اجتماعی از 20 اسفندماه کار خود را آغاز خواهد کرد و چهره‌های مشهور با قراردادن پست یا استوری در صفحات مجازی خود، از دنبال‌کنندگان خود درخواست می‌کنند تا با توجه به شرایط حیاتی کشور از نظر شیوع ویروس کرونا، از بازارگردی‌های بیهوده خودداری کنند. در این راه، مناطق 22گانه و مراکز خاص سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز ما را در اجرای این مهم یاری خواهند کرد.\r\nرئیس فرهنگسرای رسانه در پایان تأکید کرد: بدون شک با همراهی و همدلی می‌توان این روزهای سخت را نیز پشت سر گذاشت و در نوروزهای آینده بازهم به شرایط عادی برگشت.\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه، فرهنگسرای رسانه به مناسبت فرا رسیدن فصل بهار و سرزنده شدن دوباره طبیعت، مسابقه عکاسی «شهر نارنج» را در قالب بسته برنامه «تهران درخت دارد »برگزار می‌کند. این مسابقه با هدف حفظ و نگهداری طبیعت از آسیب‌های زیست محیطی و فرهنگسازی کاشت درخت نارنج به جای سبزه گندم در آستانه نوروز 1400 راه اندازی شده است. \r\n در این مسابقه تلاش شده است تا ضمن آگاه‌سازی مخاطبین از آسیب‌های زیست محیطی کاشت سبزه گندم به عنوان سبزه عید، از کودکان دعوت شود تا هسته درخت نارنج بکارند و با ارسال عکس آن در مسابقه شرکت کنند. \r\n در زیر فراخوان مسابقه شهر نارنج توسط فرهنگسرای رسانه منتشر می‌شود. \r\n\r\n \r\nبراساس این فراخوان، کودکان 7 تا 12 سال می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند و هر کودک اجازه ارسال 3 عکس را دارد. این عکس‌ها می‌تواند شامل سبزه نارنج در کنار سفره هفت سین یا درخانه و فضای باز ثبت شود. \r\n شهر نارنج از روز دوشنبه ۱۸ اسفندماه آغاز به کار کرده و تا ۳۰ فروردین سال ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت. شرکت‌کنندگان باید عکس‌های خود را در دو بخش موبایلی یا دوربین حرفه‌ای تهیه کرده و به آدرس ایمیل resanehfarhangsara@gmail.com ارسال کنند. \r\n به 3 نفر برگزیده این مسابقه توسط داوران جوایز نفیسی اهدا خواهد شد. \r\n لازم به ذکر است عکس‌ها باید با مشخصات کامل عکاس، شماره تلفن، کدملی و اسم شهر ارسال شوند.\r\n \r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه،هجدهمین نمایشگاه مجازی رسانگاربا عنوان «لحظه‌های ناب» برگزار می‌شود. در این نمایشگاه منتخبی از عکس‌های اعتکاف که توسط عکاسان خبری رسانه‌های کشور گرفته شده است به نمایش درمی آید. \r\nاعتکاف صحنه‌ای زیبا از تجلی عبودیت بنده در برابر پروردگار است که همه ساله همزمان با ایام ولادت امیرالمومنین علیه‌السلام در سراسر کشورمان برگزار می‌شود. اما امسال به دلیل ویروس کرونا توفیق برگزاری این مراسم معنوی ایجاد نشد.\r\n\r\n\r\n\r\n \r\nفرهنگسرای رسانه به مناسبت ایام اعتکاف، سه محصول با قالب های مختلف رسانه ای تولید کرده است. اولین محصول ویدئویی از بیانات رهبر معظم انقلاب ، دیگری فوتوتیتر هایی برگرفته از سخنان مقام معظم رهبری و سومی نمایشگاه مجازی رسانگار با موضوع اعتکاف است . در این نمایشگاه با عنوان «لحظه‌های ناب» عکس‌هایی از مراسم اعتکاف در سال‌های گذشته  به تصویر کشیده شده است.\r\n\r\n\r\n \r\n\r\n\r\nنمایشگاه «لحظه‌های ناب» همزمان با ایام اعتکاف از 7 تا 13 اسفندماه در فضای مجازی فرهنگ سرای رسانه برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌‌توانند برای مشاهده  به صفحه اینستاگرامی و سایت این فرهنگ سرا مراجعه کنند.\r\nدر زیر عکس‌های این نمایشگاه مجازی را از منظر می‌گذرانید:\r\n\r\n   \r\n\r\n ...

وظیفه رسانه قرار دادن مسئولان در “اتاق شیشه‌ای” است! + فیلم

سیاست‌مدار و مسئول باید در اتاق شیشه‌ای باشد و وظیفه رسانه است که تمام ابعاد این اتاق شیشه‌ای را این قدر تمیز کند که شفافیت در زندگی‌شان موج بزند.

به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه، ویژه برنامه «مثبت ۴۰» با موضوع مصداق‌های شایسته‌سالاری و با حضور علی محمد اسماعیلی، کارشناس رسانه، عبدالرضا سپنجی، فعال رسانه‌ای و زهرا محمودی، کارشناس رسانه در دومین قسمت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سپنجی در ابتدای این جلسه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اگر رسانه‌ای متوجه شد اقوام یک مسئول، منصبی را در اختیار گرفته است، باید آن را افشا کند یا خیر گفت: اصطلاح جالبی را غربی‌ها برای رسانه‌ها به کار می‌برند که معنایش «دیده‌بان» است. آنها معتقدند که رسانه‌ها دیده‌بان جامعه هستند و باید نسبت به وقوع خطاها هشدار بدهند. سیاست‌مدار و مسئول در یک جامعه باید در اتاق شیشه‌ای باشد و وظیفه رسانه است که تمام ابعاد این اتاق شیشه‌ای را هر روز این قدر تمیز کند که شفافیت در زندگی‌شان موج بزند. حتی گفته می‌شود که به غیر از بعضی بخش‌های خصوصی زندگی یک مسئول، بقیه بخش‌ها باید شفاف باشد.

وی اضافه کرد: مناسبات مالی، اقتصادی، تعاملات سیاسی و هر آن چیزی که باعث می‌شود برای آن فرد امکانات یا رانتی فراهم شود، باید مورد توجه قرار گرفته و رسانه‌ها به عنوان اولین گروه باید آن را افشا کنند. به همین دلیل است که می‌گوییم رسانه‌ها چرخ چهارم دموکراسی‌ها هستند. رسانه‌ها کمک می‌کنند که در عملکرد و مناسبات سه قوه شفافیت به وجود بیاید. شاید بتوانیم بگوییم که رسانه‌های ما در این زمینه به خوبی فعالیت نکردند؛ در حقیقت شفاف‌سازی نکردند.

سپنجی تاکید کرد: رسانه‌ها باید سعی کنند با شفاف‌سازی به شایسته‌گزینی کمک کنند. این موضوع زمینه‌‌ای است که بتوانیم افراد شایسته‌تر را به مناصب مدیریتی برسانیم.

اسماعیلی با اشاره به موضوع شایسته‌سالاری در رسانه‌ها گفت: اگر اکنون به دانشگاه‌ها و صنایع مختلف کشورمان مراجعه کنید می‌بینید که افراد شایسته‌ای در آنجا مشغول به کارند. این موضوع نشان دهنده انتخاب‌های خوبی است که در ۴۰ سال گذشته انجام شده است. اگر رسانه‌ها بخواهند وارد موضوع شایسته‌سالاری بشوند باید به حدی از خودباوری برسند. متاسفانه بعضی از مدیران ما اعتقاد ندارند که رسانه می‌تواند در این زمینه‌ها ورود کند.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها باید ذره‌بین خود را روی انتخاب‌ها قرار دهند، گفت: افرادی را می‌شناسیم که در سالیان گذشته مسئولیتی را اشغال کردند اما عملکرد بسیار بدی از خود به جای گذاشتند و هیچ کس مسئولیت انتخاب آنان را برعهده نمی‌گیرد. این موضوع در حالی است که رسانه‌ها می‌توانند ذره‌بین خود را بالای سر کسی ببرند که این انتخاب را انجام داده است. با این کار هزینه انتخاب بالا می‌رود. به عبارت دیگر، مسئولین ما باید به این موضوع برسند که انتخاب یک فرد ناشایست می‌تواند خسارت‌های زیادی را به کشور تحمیل کند. این خسارت‌ها می‌تواند  در حوزه اتلاف منابع باشد، سبب سرخوردگی جامعه شود و … بنده معتقدم اکنون در وضعیتی هستیم که باید نگاهی به گذشته داشته باشیم و شفاف‌سازی گسترده‌ای را در حوزه انتخاب‌ها داشته باشیم.

 
در سالیان گذشته مسئولیتی را اشغال کردند اما عملکرد بسیار بدی از خود به جای گذاشتند و هیچ کس مسئولیت انتخاب آنان را برعهده نمی‌گیرد

 

اسماعیلی بیان داشت: فرض کنید که یک مجموعه دولتی می‌خواهد مدیر انتخاب کند. آیا تاکنون رخ داده است که معیارهای خود را در روزنامه‌ها منتشر کرده و افرادی که خود را شایسته می‌دانند، ثبت‌نام کنند و مسابقه‌ای برای انتخاب بهترین‌ها برگزار شود. معمولا این انتخاب‌ها پشت درب‌های بسته انجام می‌شود، هیچ کس مسئولیت را نمی‌پذیرد و رسانه‌ هم به راحتی از کنار آن می‌گذرد و دچار غفلت می‌شود.

اگر رسانه می‌خواهد وارد عرصه شایسته‌سالاری شود، اول باید از خود آغاز کند. خبرنگار باید عاشق کارش باشد تا بتواند یک گزارش موفق را تهیه کند. ما این میزان از عشق و علاقه را در بین خبرنگاران خود کمتر می‌بینیم.

رسانه ,

زهرا محمودی در بخش دیگر این جلسه درخصوص دوسویه شدن رسانه‌ها توضیح داد و گفت: باید دقت داشت که رسانه‌ها عضو جدایی از جامعه و حتی شرکت خصوصی نیستند. رسانه‌ها همان مردم و مسئولین هستند. علاوه بر این، امروز در ارتباطات افراد تسهیل‌شده است و البته باید بدانیم که رسانه‌ها چه تغییر ماهیتی داده‌اند. روزگاری بود که ما در برابر تلویزیون می‌نشستیم و هر چیزی که می‌گفت را یا می‌پذیرفتیم یا نمی‌پذیرفتیم اما اکنون ارتباط دوسویه شده است و خود ما هم تبدیل به رسانه شده‌ایم.

وی ادامه داد: وقتی قرار است تصمیمی در جامعه گرفته شود، رسانه‌ها نقش دارند. حتی می‌توانند حواس را به سمت اتفاق کم‌اهمیت‌تری پخش کرده و فضا را عوض کنند. شبهه‌پراکنی‌ها نیز یکی دیگر از همین چالش‌هاست. به عنوان مثال دیگر می‌بینید که سلبریتی‌ها به واسطه محبوبیتی که دارند نظرات سیاسی داده و حرف‌هایی می‌زنند که مختص به یک روان‌شناس یا یک سیاستمدار است.

سپنجی در پاسخ به این سوال که آیا خوب است سلبریتی‌ها درخصوص مسائل مختلف اظهارنظر کنند یا خیر، گفت: من مخالف این نیستم که سلبریتی‌ها توئیت بزنند و از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند اما باید تلاش کنیم سواد رسانه‌ای مردم را بالا ببریم که بدانند در یک مسئله پزشکی یا داروی اعتیاد، نظر فلان آقا یا خانم بازیگر معیار نیست و باید سراغ پزشک یا کلینیک ترک اعتیاد بروند. چه قدر خوب‌تر می‌شود که اگر کسی به دلیل داشتن فالوور بالا می‌خواست کالایی را تبلیغ کند، گواهی داشته باشد که نشان دهد این کالا از هر نظر سلامت است و آسیبی به کسی نمی‌رساند.

رسانه ,

اسماعیلی به مقایسه شایسته‌سالاری و جوانگرایی پرداخت و گفت: بین جوانگرایی و شایسته‌سالاری پیوست ناگسستنی وجود دارد. اکنون می‌بینید رده سنی مدیران کشور، رده کهن‌سالی است. این موضوع در حالی است که نسل جوان هم متعهد است و هم متخصص. اگر به انتصابات مقام معظم رهبری دقت کنید می‌بینید که بیشتر افراد جوانی هستند که رده سنی‌شان ۳۰ سال است. به نظرم در این زمینه دچار غفلت شدیم چرا که رده سنی بالای ۵۰ سال ریسک‌پذیری بسیار کمی دارد. معمولا افرادی که به سن ۵۰-۶۰ سالگی می‌رسند، کمی محافظه‌کار می‌شوند و دیگر دنبال طرح نو نیستند.

وی اضافه کرد: به میزان کمی از جاه‌طلبی برای مدیریت موافق هستم. این جاه‌طلبی در جوان بیشتر است چرا که آینده‌ای برای خود متصور است و می‌خواهد کارنامه‌ای را از خود باقی بگذارد. طبیعتا چنین فردی با مسئولی که در جلسات کاری دچار رخوت و خواب‌آلودگی است، متفاوت است. چگونه می توان از کسی که ۴ دهه مدیریت داشته است، توقع داشت که مانند یک جوان ۳۰ ساله کار کند و جلسه برود؟

اسماعیلی با اشاره به اینکه در هشت سال دفاع مقدس، بسیاری از فرماندهان ما جوانان بودند، گفت: در جبهه‌ها شاهد بودیم که بسیاری از فرماندهان لشگرها حدود ۲۵ تا ۳۰ سال سن داشتند. ما به آنان اعتماد کردیم و جوانان‌ خود را به دست‌شان سپردیم. چه شده است که اکنون فکر می‌کنیم فردی ۳۰ ساله بی‌تجربه و نابالغ است؟ کمتر جوانی را می‌بینید که برای خودش یک پست مهم را متصور باشد؟ احساس می‌کند که باید به سن ۶۰ سالگی برسد تا مدیر شود. در صدر اسلام می‌بینید که پیامبر اکرم، اسامه ۱۸ ساله را به فرماندهی سپاه منصوب می‌کند، در حالی که افراد بیشتری بودند که تجربه و سابقه بیشتری داشتند. به نظرم باید گذشته را مرور کرده و به نسل جوان اعتماد بیشتری کنیم. معتقدم در بین آنان افراد توانمندی وجود دارد که می‌توانند کورترین گره‌های ما را باز کنند.

محمودی در بخش دیگری از این جلسه بیان داشت: رسانه‌ها می‌توانند این نیاز را در جامعه پررنگ کرده و نشان دهند که در جاهایی که دچار رکود و رخوت هستیم چه دلیل نهفته‌ای وجود دارد. به نظرم رسانه‌ها می‌توانند کمک کنند اما اتفاق مهم‌تر باید در نظام شایسته‌سالاری کشور رخ دهد. تا زمانی که این باور در مسئولین به وجود نیاید، مشکلی حل نمی‌شود. مقام معظم رهبری بارها تاکید کردند که ما باید قدر نسل جوان را بدانیم اما این موضوع از سوی دولت و نهادهای مرتبط پذیرفته نشده است. جوانی که در فضای کوچک تحقیقاتی خود می‌تواند نتیجه‌ای بزرگ را رقم بزند و برای کارش دعوت‌نامه‌ای از آن سوی دنیا می‌فرستند، اگر بهش بها داده شود می‌تواند خیلی بیشتر رشد کند.

وی اضافه کرد: سال‌های دفاع مقدس نشان داد که اعتماد به جوانان چه نتیجه خوبی به همراه دارد و اکنون هم باید از همان روش استفاده کنیم. متاسفانه بعضی وقت‌ها می‌شنویم که فلان پژوهشگر جوان ایرانی که پروژه‌ای مهم و ملی را در دست داشت، به او اعتماد نشد و آن را به طرف خارجی واگذار کردند. این موضوع باعث سرخوردگی این جوانان می‌شود.

سال‌های دفاع مقدس نشان داد که اعتماد به جوانان چه نتیجه خوبی به همراه دارد و اکنون هم باید از همان روش استفاده کنیم

سپنجی در پایان با اشاره به اینکه جوان‌گرایی شرط کافی برای شایسته‌سالاری نیست، گفت: وقتی آدم شایسته را انتخاب می‌کنیم باید به آن زمان بدهیم. صرف اینکه بیاییم و یک جوان را در منصب مدیریتی به کار گیریم کافی نیست، لازم است اما کافی نیست. ممکن است جوان باشد اما شایسته نباشد، در نقطه مقابل ممکن است فرد مسنی باشد اما شایسته باشد. بنابراین شایسته‌گزینی در مواردی می‌تواند با جوان‌گرایی منافاتی داشته باشد. البته جوانان ما باید منصب‌های مدیریتی را تجربه کنند. 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *