به گزارش فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی محمد صادق افراسیابی در نشست عصرانه سواد رسانه ای با تأکید بر ضرورت مسأله‌شناسی در شرایط فعلی کشور تأکید کرد: واقعیت امر این است که امروز اقتصاد دغدغه اصلی مردم است و ما به عنوان انجمن سواد رسانه‌ای باید با تأکید بر مباحث اصلی مردم، تا جاییکه می‌توانیم باید به موضوعات اقتصادی نظیر کسب‌وکارهای فرهنگی دیجیتال و همچنین وضعیت پیگیری مطالبات اقتصادی مردم در رسانه‌های جمعی توجه کنیم.\r\nمدیرعامل انجمن سواد رسانه‌ای ایران افزود: برگزاری نشستهایی با موضوع اقتصاد رسانه، برگزاری جلساتی با صادرکنندگان نرم‌افزارها و محصولات دیجیتال، تحلیل فرآیند استارتاپها، نقد و بررسی کسب‌وکارهای دیجیتال و رصد مطالبات اقتصادی مردم در فضای مجازی باید تا پایان سال جاری از اولویتهای انجمن سواد رسانه‌ای ایران باشد.\r\nوی با بیان اینکه باید خروجی نشستهای انجمن گفتمان‌سازی باشد که منجر به سیاستگذاری فرهنگی و رسانه‌ای شود، تصریح کرد: در این حوزه رویکرد ما بررسی عملکرد کسب‌وکارهای فرهنگی دیجیتال شامل تولیدکنندگان محتوا و خدمات در فضای مجازی و عملکرد رسانه‌های جمعی در گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی است تا بتوانیم در حوزه سیاستگذاری فرهنگی و رسانه‌ای مؤثر واقع شویم.\r\nدر ادامه این نشست بهزاد تیمورپور؛ رئیس فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، ابراز کرد: انجمن سواد رسانه‌ای باید مطالبه‌گری از دستگاه‌های اجرایی را در اولویت کار خود قرار دهد تا از دل آن به مبحث گفتمان‌سازی برسیم.\r\nوی با بیان اینکه در حال حاضر تنها هشت درصد از محتوای تلگرام تولید می‌شود و 92 درصد آن کپی و ارسال مطالب است، افزود: باید در حوزه تولید محتوا اقدامات جدی‌تری صورت گیرد.\r\nتیمورپور خاطرنشان کرد: از آنجاییکه امروز مطالبات مردم اکثرا اقتصادی است بر اصحاب رسانه واجب است به این مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند.\r\nرئیس فرهنگسرای رسانه بر ضرورت تقویت ارتباط انجمن سواد رسانه‌ای و مجلس شورای اسلامی تأکید کرد و گفت: مجلس باید عملکرد اقناعی داشته باشد و این مهم از طریق تقویت مطالبه‌گری بخشهایی مانند انجمن رخ خواهد داد.\r\nوی در پایان بر ضرورت توجه به آموزش مهارتها در حوزه سواد رسانه‌ای در کنار دانش تأکید کرد و افزود: باید سواد رسانه‌ای را با تقویت مهارتهای این حوزه در بین مردم نهادینه کنیم....
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، برنامه سلاطین کسب و کار به دیدار قهرمانان کتاب رقص عقاب ها اختصاص دارد و با حضور امیرحسین مظاهری سیف برگزار می شود.\r\nمهمان این هفته این برنامه که عصر دوشنبه 25 دی در فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی برگزار شد، احد عظیم زاده رهبر کارآفرین ، خالق برند برند فرش عظیم زاده، دارنده تندیس الماس و بیزنس من اول جهان بود و با حاضران درباره تجربه های خود در حوزه کسب وکار گفت....
مراسم رونمایی آلبوم «کوچ بی وقت» همراه با جشن امضای کتاب \"دروغ‌های شاعر رو شد\" امیر فراز سه شنبه ۲۶دی ساعت ۱۹ در فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی برگزار می شود.\r\nبه گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، این برنامه در ادامه سلسله نشست های زرین قلم برگزار می شود.\r\nعلاقه مندان جهت حضور در این مراسم می توانند به فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی به نشانی پاسداران خ گل نبی خ ناطق نوری میدان قبا مراجعه کنند....
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، در شماره جدید ایست رسانه‌ای به موضوع خطوط قرمز تولید و انتشار محتوای دیجیتال پرداخته شده است.\r\nنشریه «ایست رسانه ای» به همت فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی و با هدف ارتقای سواد رسانه‎ای و سواد فضای مجازی شهروندان و افزایش آگاهی و توجه خانواده ها نسبت به استفاده و نحوه حضور در فضاهای مجازی به ویژه شبکه های اجتماعی، تدوین و تولید شده است، به صورت اینفوگرافی و در قالب نشریه دیواری هرهفته در فرهنگسراها، خانه های فرهنگ، مساجد، ایستگاه‌های مترو، مدارس، دانشگاه ها، مراکز فرهنگی، هنری و اماکن عمومی شهر توزیع و نصب می شود.\r\nنشریه «ایست رسانه ای» در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مختلف نیز منتشر می شود و تا کنون شماره های قبلی نشریه، میلیون ها بازدید کننده داشته است.\r\nدر این نشریه موضوع های گوناگون پیرامون فضای مجازی و مسائلی که در این فضا و شبکه های اجتماعی به وجود می آید، مورد توجه قرار می گیرد.\r\nسازمان ها و مراکزی که علاقه مند به دریافت نشریه «ایست رسانه ای» هستند، می توانند جهت هماهنگی های لازم با شماره تلفن ۲۲۸۸۸۶۸۱ تماس بگیرند و همچنین علاقه مندان می توانند این نشریه را در کانال تلگرامی فرهنگسرای رسانه به نشانی www.telegram.me/f_resaneh مشاهده کنند....
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی، بهزاد تیمورپور رییس فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی با اعلام تمدید مهلت ارسال آثار به این جشنواره گفت: نخستین جشنواره فرهنگ رسانه و هم آپارتمانی که همزمان با بیست و سومین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها، به اعلام فراخوان کار خود را آغاز کرد، تا کنون بیش از 400 اثر به این جشنواره ارسال شده و مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا 25 دی‌ماه تمدید شده است.\r\nوی درباره تعداد آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره گفت: این جشنواره در سه بخش عکس، نامه به همسایه و فیلم کوتاه و کلیپ میزبان آثار مخاطبان بود و تاکنون بیش از 300 عکس و  130 نامه به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. تعداد آثار رسیده به بخش فیلم کوتاه و کلیپ، قابل توجه نیست و تمدید دوباره جشنواره برای آن است که علاقه‌مندان به فیلم‌سازی فرصت دوباره‌ای داشته باشند که آثارشان را به این جشنواره ارسال کنند. \r\nتیمورپور اضافه کرد: آثار ارسالی به شهروندان تهرانی خلاصه نمی‌شود و خوشبختانه تا به امروز آثاری از استان‌های زنجان، اصفهان، گیلان و ... به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.\r\nوی درباره داوری آثار گفت: ابوالفضل درخشنده، امیرعلی چیت‌ساز و محمد سیف به ترتیب داوری بخش نامه، عکس و کلیپ را برعهده دارند. داوری بخش‌های مختلف این جشنواره از 26 دی‌ماه پس از اتمام مهلت ارسال آثار آغاز می‌شود.\r\nبرای مشاهده فراخوان جشنواره و کسب اطلاعات بیشتر به نشانی resaneh.farhangsara.ir مراجعه کنید.\r\n ...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، این استودیو با هدف ارتقای سطح کیفیت دوبله و اعتماد مردم به این کار به دوبله فیلم های سینمایی، مستند، آموزشی، انیمیشن و همچنین تهیه و تولید کتاب های صوتی می پردازد.\r\nآموزش دوبله به هنرجویان و علاقه مندان این حوزه توسط استادان رادیو، تلویزیون و تئاتر از دیگر فعالیت‌های استودیو صدای هونامیک در فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی است.\r\nپس از آموزش نیز از افراد در فعالیت های استودیو استفاده می شود.\r\n[gallery size=\"large\" ids=\"4848,4846,4845,4844,4843,4842,4839,4840,4841\"]...
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست «راهبردهای سواد رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی»  با حضور محمود صلاحی رییس و حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور معاون فرهنگی و مدیران و فعالان مرکز آموزش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران،‌ پنجشنبه ۲۱ دی در فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی برگزار شد.\r\nدر این مراسم کارت عضویت باشگاه فرهنگ و هنر فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی به محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اهدا شد.\r\nدر این مراسم صلاحی گفت: اصولا همه فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری محتوای آموزشی دارد. حتی یک فیلم سینمایی و تئاتری که می‌سازیم یا هر فعالیت هنری و فرهنگی اگر جنبه آموزش آن در نظر گرفته نشود، صرفا یک سرگرمی، طنز یا پر کردن اوقات فراغت است که البته خوب است اما در دنیای فعلی بیشترین تاثیرات را رسانه‌ها دارند. شاید یک اتفاقی یک گوشه دنیا بیافتد و پنج دقیقه بعد همه جهان به وسیله همین رسانه‌ها مطلع شوند و هر کسی هم یک تحلیلی از آن اتفاق داشته باشد.\r\n  \r\nوی افزود: منظور از رسانه صدا و سیما، مطبوعات، منبرها و تریبون‌هاست. اما شبکه‌های اجتماعی رسانه دنیای مدرن است که هم تعداد آن‌ها روز به روز اضافه می‌شود و هم اطلاعات و اخباری که منتشر می‌شود و قرار است خبرسازی یا جریان‌سازی شود، توسط غول‌های رسانه‌ای صورت می‌گیرد. در دنیا می‌بینید سیاه را سفید و سفید را سیاه نشان می‌دهند. مثلا با کمک همین رسانه‌ها سازمان تروریستی که ۱۷ هزار نفر را ترور کرده می‌شود پشتیبان ملت. شاید چند جوان سابقه قبلی این‌ها را نداند وقتی با این اطلاعات مواجه می‌شوند تفکر و تحلیل آن‌ها از ماجرا متفاوت می‌شود.\r\n  \r\n صلاحی بیان کرد: باید سواد رسانه‌ای را به خصوص به نسل جوان آموزش دهیم. هیچ وقت در رسانه‌های ملی خود نگفته‌ایم شبکه‌های اجتماعی دنیا با چه هدفی تاسیس شده؟ چه‌کسانی آن‌ها را اداره می‌کند؟ پشت صحنه‌‌شان کیست؟ از طرفی این‌ها یک امکانات است نمی‌شود نفی کرد. باید حضور داشت حضور آگاهانه و استفاده کرد. استفاده با بینش صحیح و باید با آگاهی پاتک زد. باید در کشور یک راهبردی داشته باشیم. هم صدا سیما و هم وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی و هم دستگاه‌های دولتی و خصوصی در غیر این صورت ممکن است جوانی که تا دیروز برای امام حسین(ع) سینه می‌زد تحت تاثیر این شبکه‌های اجتماعی حسینیه آتش بزند.\r\n \r\n\r\nصلاحی در خصوص فعالیت در حوزه رسانه گفت: فرهنگ‌سرای رسانه یک نقطه شروع در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است که در وهله اول برای آموزش و آگاه‌سازی کارکنان و مجموعه فرهنگ‌سراها و در مرحله بعد علاقه‌مندان و ذینفعان و در مرحله بعد مردم فعالیت می‌کند. \r\n  \r\nرییس سازمان فرهنگی هنری در پایان خطاب به مجموعه فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی گفت: باید به شما خسته نباشید و خدا قوت بگویم و این حوزه فعالیت‌های شما را تایید کنم. به خصوص از زمانی که آقای تیمورپور این مسئولیت را برعهده گرفته حقیقتا کارهای زیادی در فرهنگ‌سرای رسانه تولید شده است.\r\n \r\n\r\n\r\n ...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجنماعی، محمود صلاحی درباره لزوم برگزاری این جشنواره گفت: مهم‌ترین ظهور و بروز کار فرهنگی در زندگی روزمره مردم است و به کاربردن ابزار فرهنگی و هنری برای بیان و رفع معضلات اجتماعی، رسالت ما در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است. این جشنواره نیز در راستای همین رسالت شکل گرفته است.\r\nوی افزود: کلانشهر تهران را با ساختمان‌های بلندش می‌شناسند و بیش از هشتاد درصد مردم این شهر در آپارتمان‌ها زندگی می‌کنند. به همین دلیل همسایه، به هم آپارتمانی تغییر شکل داده و همین تغییر شکل منجر به وجود آمدن مسائل فراگیری شده که تنها راه درمان آن را باید در فرهنگ و فرهنگ‌سازی جست‌وجو کرد.\r\nرییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اضافه کرد: برگزاری جشنواره‌هایی از این دست این فرصت را می‌دهد که با دقت بیشتری به پیرامون‌مان و مهم‌تر از آن به خودمان نگاه کنیم.\r\nوی درباره بخش‌های مختلف این جشنواره گفت: بانیان برگزاری این جشنواره برای دوره نخست، بخش‌هایی را برگزیده‌اند که مخاطبان بتوانند به طور عام در آن شرکت کننده. عکس، کلیپ و نامه بخش‌های رقابتی هستند. امیدواریم برگزاری این جشنواره ادامه‌دار باشد و در سالهای آینده با اضافه شدن بخش‌های دیگر به این فرهنگ‌سازی کمک بیشتری بکنیم.\r\nنخستین جشنواره «فرهنگ رسانه و هم آپارتمانی» تا 25 دی ماه میزبان آثار مخاطبان است.\r\n ...

مسئولیت اجتماعی در فضای مجازی

مسئولیت اجتماعی نیازمند هر جامعه‌ایست. هر فرد باید درمورد جامعه‌ی خویش احساس مسئولیت کند و نباید نسبت به آن بی‌تفاوت باشد. در جامعه‌ای که مسئولیت اجتماعی وجود نداشته باشد و…

مسئولیت اجتماعی نیازمند هر جامعه‌ایست. هر فرد باید درمورد جامعه‌ی خویش احساس مسئولیت کند و نباید نسبت به آن بی‌تفاوت باشد. در جامعه‌ای که مسئولیت اجتماعی وجود نداشته باشد و یا کمرنگ باشد چالش‌های بسیاری آن جامعه را فرا خواهد گرفت.


انجام مسئولیت اجتماعی در فضای مجازی راه‌های مختلفی دارد. بطور مثال امر به معروف و نهی از منکر نقش بسیار مهمی را در انجام مسئولیت اجتماعی ما دارند که پیش‌تر در باره‌ی جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی مقاله‌ای را ارائه کردیم.
همچنین یکی دیگر از مواردی که قبلا معرفی شد همکاری خود افراد در پاکسازی فضای مجازی بود که این مسئله نیز در انجام مسئولیت اجتماعی نقش بسیار موثری را داراست.
از دیگر اقداماتی که در راستای مسئولیت اجتماعی در فضای مجازی می‌توان انجام داد آموزش سواد فضای مجازی به افراد جامعه است. جامعه‌ای که سواد رسانه‌ای بالایی داشته باشد در برابر تهدیدات رسانه واکسینه می‌شود. یادگیری و انتقال سواد رسانه‌ای از مهم‌ترین بخش‌های مسئولیت اجتماعی در فضای مجازی به شمار می‌رود.
ما باید همیشه به این مسئله توجه کنیم که مخاطرات جامعه حتی اگر مستقیماً تهدیدی برای ما محسوب نشوند اما غیرمستقیم و حتی پس از مدتی مستقیماً می‌توانند برای ما به تهدیدات جدی تبدیل شوند. بنابراین نتیجه می‌گیریم که یکی از مهم ترین و شاید مهم ترین اقدام در کم‌کردن مخاطرات در هر جامعه، بالارفتن مسئولیت اجتماعی افراد آن جامعه است.

نظر بدهید

Be the First to Comment!

avatar
wpDiscuz