به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی،جشن شب یلدا توسط کانون مدارا فرهنگسرای رسانه و با حضور دکتر محمد رضا حاجی بابایی \"عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی \" و با اجراء امیر مهدی صفایی برگزار می گردد.\r\nاجرا موسیقی ویژه و موسیقی متن توسط گروه سودا،اهدا جوایز و اعلام نفراتبرتر مسابقه مشاعره کانون و قرعه کشی ویژه حاضزین در جلسه به همرا حافظ خوانی از عناوین برنامه جشن شب یلدا می باشد.\r\nعلاقه مندان جهت حضور در این نشست  میتوانند یکشنبه 25 آذر ساعت 15:30 به فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی واقع در پاسداران ،خیابان گل نبی،میدان قبا مراجعه و یاجهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 22888681 تماس حاصل نمایند.\r\nبا ما در پیام رسان سروش به نشانی   f_resaneh@ همراه باشید.\r\n\r\n ...
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین تقدیر از عوامل سریال «حوالی پاییز» ظهر امروز شنبه ۲۴ آذرماه با حضور سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علی فروغی مدیر شبکه سه سیما، ناصر کریمان مدیر گروه اجتماعی و مهدی آذرپندار مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه، علی‌محمد اسماعیلی رییس فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه های اجتماعی، رویا تیموریان، حسین نمازی، سینا سرلک، بهرام ابراهیمی و جمعی از عوامل این سریال و جمعی از خانواده شهدای منا در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد.\r\n \r\n\r\n \r\nاوحدی: فاجعه منا در تاریخ اسلام بی‌سابقه بود\r\nرییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نخستین سخنران این مراسم بود. وی در ابتدای سخنان خود گفت: فاجعه منا در تاریخ اسلام بی‌سابقه بود. روزهای سختی پس از حادثه بر ما گذشت و فرزندان شهدایی که در جمع حضور دارند خودشان گواه این اتفاقند. من در کتاب «شرحی غم بار در فاجعه منا» گوشه‌ای از این اتفاقات را نوشته‌ام اما بسیاری از ماجراها قابل بازگو شدن نیستند. \r\n \r\nاوحدی با تقدیر از مجموعه بسیج صدا و سیما گفت: یکی از مهم‌ترین بیانات مقام معظم رهبری درباره فاجعه منا، تلاش برای زنده‌نگاه داشتن آن بود. خوشحالیم که شما فارغ از برخورد شکلی و با تحقیق عمیق‌تری اتفاقی را رقم زدید که از زبان هنر بر دل مردم نشست و ماندگار شد.\r\n \r\nوی افزود: خداوند در آیات فراوانی به این اشاره کرده است که «حج» متعلق به مردم است؛ نه حتی مسلمانان و نه متعلق به یک کشور و قبیله، و دولت‌ها در این مراسم پرشکوه تنها مسئولیتشان حفظ امنیت زائران است که کارشکنی‌ها و بی‌کفایتی‌های دولت عربستان در این امر بر کسی پوشیده نیست. کار به جایی رسیده که «صد عن سبیل الله» شده‌اند و جلوی ورود مردم مظلوم سوریه و برخی دیگر از کشورهای خاورمیانه را هم گرفته‌اند. \r\n \r\nرییس سازمان فرهنگی هنری با اشاره به نقش تاثیرگذار مقام معظم رهبری در مدیریت فاجعه منا گفت: بسیاری از سفرا به من می‌گفتند که ما باور نمی‌کنیم شما توانستید اجساد شهدایتان را از عربستان پس بگیرید؛ و این اتفاق رخ نمی‌داد مگر با برخورد محکم مقام معظم رهبری. امیدواریم هرچه زودتر شورای مشورتی با حضور کشورهایی که هر ساله در موسم حج حضور دارند و شورای حقیقت یاب با حضور کشورهایی که در این حادثه لطمه دیدند تشکیل شود.\r\n \r\nاوحدی در پایان گفت: قدرشناسی اتفاقی است که در آموزه‌های دین ما به آن بسیار تاکید شده است ما قدردان این حرکت شما هستیم و امیدواریم کار ارزشمند شما که اولین قدم برای بازگویی این فاجعه بزرگ بود راهگشای فعالیت‌های فرهنگی بسیاری شود.\r\n \r\n\r\n \r\nفروغی: «حوالی پاییز» فرزند زمانه خویش است\r\nعلی فروغی مدیر شبکه سه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران دیگر سخنران این مراسم بود. وی با اشاره به پر مخاطب بودن سریال «حوالی پاییز» گفت: بر اساس نظرسنجی که در تهران صورت گرفت، تعداد مخاطبان این سریال ۳۳ درصد اعلام شد. عموما اینگونه است که تعداد بیننده در کل کشور ۲۰ درصد بیشتر از تهران است و این موضوع بیانگر این است که این سریال توانسته ۴۵ درصد از مخاطبان را به خود جلب کند که برای یک سریال ۲۰ قسمتی عدد قابل توجهی است.\r\n \r\nمدیر شبکه ۳ اضافه کرد: عموما با سریال‌هایی مواجه می‌شویم که تفاوتی نمی‌کند چه زمانی ساخته شده اما حوالی پاییز فرزند زمانه خویش است و برای همین دوره و برای همین روزگار ساخته شده است. \r\n \r\nوی افزود: در احادیث معصومین ما «حج» یک فریضه دینی-سیاسی است. امام خمینی(ره) نیز در بیانه خود در اتفاقات حج خونین یک بیانیه دینی-سیاسی است. ما از این جنبه سیاسی غافل شده‌ایم و در «حوالی پاییز» سعی شد تا به این جنبه مغفول مانده توجه شود. \r\n \r\nعلی فروغی در پایان سخنان خود گفت: این سریال چه در زمان تولید و چه در زمان نمایش با سختی و حواشی‌ زیادی همراه بود و تنها چیزی که همه این سختی‌ها را برای همه ما آسان کرد، نامه ۱۰۰ خانواده شهید به این سریال بود. این نامه برای من و برای همه عوامل جوان تولید این فیلم ارزشمندترین هدیه بود.\r\n \r\n\r\n \r\nآیین تقدیر از عوامل این سریال با حضور سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علی فروغی مدیر شبکه سه، علی‌محمد اسماعیلی رییس فرهنگ‌سرای رسانه، مهدی آذرپندار مدیرگروه فیلم و سریال شبکه سه و یکی از فرزندان شهدای منا از عوامل این سریال تقدیر شد.\r\n \r\nمهری: کاری در شان شهدای منا نکردیم\r\nحسین مهری بازیگر این سریال درباره حضور در این سریال تلویزیونی گفت: مدتها بود که در تلویزیون حضور نداشتم، بعد از آنکه طرح این سریال را خواندم تصمیم گرفتم که در آن بازی کنم اما یک عذرخواهی بزرگ به خانواده شهدای منا بدهکارم چرا که این کار به نظر من نتوانست گوشه‌ای از غمی که در دل تک‌تک ما پس از این حادثه به وجود آمد را نشان دهد و معتقدم کاری در شان شهدای منا نکردیم.\r\n \r\n\r\n \r\nتیموریان: فاجعه منا یک قتل‌عام جهانی بود \r\nرویا تیموریان دیگر بازیگر این سریال درباره حضور در «حوالی پاییز» گفت: من به ایران افتخار می‌کنم و در مسائلی مثل منا در کنار مردم بودن را وظیفه ذاتی خودم می‌دانم. از فاجعه منا بسیار اندوهگین بودم و پس از خواندن طرح فیلمنامه و دیدار با حسین نمازی احساس کردم که باید در این سریال حضور پیدا کنم. قطعا کارمان نقاط ضعفی داشته است و به نظر من نقاط ضعف باید باشند تا میل تعالی درون انسان ایجاد شود. \r\n \r\nوی افزود: فاجعه منا یک قتل‌عام جهانی بود. چه چیزی غم‌انگیزتر از مرگ انسان‌های مظلوم در یک سرزمین مقدس است؟ برای من حضور در نقش خانواده شهدا در  فیلم‌ها، نمایش‌ها و مجموعه‌ها تعظیم به صبر و شکوه این خانواده‌هاست. امیدواریم خانواده «حوالی پاییز» توانسته باشد یادآوری کوتاهی از شما خانواده این شهدا باشد.\r\n \r\nرحیمیان ثابت: آثار هنری بهترین یادآوری است\r\nلیلا رحیمیان‌ثابت فرزند شهید منا رضا رحیمیان‌ثابت آخرین سخنران این مراسم بود. وی با تقدیر از رییس سازمان فرهنگی هنری برای توجه ویژه به خانواده شهدای منا گفت: نمایندگانی از خانواده شهدای منایی که در این جمع حضور دارند به عنوان مخاطبان این مجموعه تنها نقدی که به نویسنده و کارگردان این مجموعه دارند پرداخت سطحی به این اتفاق است. آنچه که ما در حوالی پاییز دیدیم حتی یک هزارم اتفاقاتی نبود که بر خانواده این شهدا گذشت.\r\n \r\nوی افزود: ما در فاجعه منا یه عده شهید داریم و یک عده جانباز. بسیاری از خانواده این شهدا پس از این حادثه آسیب دیدند، آسیبی که به سادگی قابل جبران نیست. مانند پایان سریال شما با کنفرانس خبری که می‌خواهید به بیننده این را القا کند که پرونده این فاجعه هنوز باز است، همه آسیب دیدگان این فاجعه و همه خانواده‌های شهدای منا چشم به راه رسیدگی به این پرونده‌ایم و امیدواریم آثار باکیفیتی در رابطه با این فاجعه بزرگ تولید شود تا از یادمان نرود چرا که آثار هنری بهترین یادآوری است. \r\n \r\n\r\nحوالی پاییز به کارگردانی حسین نمازی و تهیه‌کنندگی سعید پروینی با موضوع حادثه منا در ۲۰ قسمت ۴۵ دقیقه آبان ماه ۹۷ روی آنتن شبکه سوم سیما رفت.\r\n\r\n ...
عکاس: کوروش داننده\r\n[gallery size=\"full\" ids=\"9759,9760,9761,9762,9763,9764,9765,9766,9767,9768,9769,9770,9771,9772,9773,9774,9775,9776,9777,9778,9779,9780,9781,9782,9783\"]...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، چهارمین برنامه چهل سال با رسانه ها، عصر امروز سه شنبه بیستم آذرماه با حضور علیرضا بختیاری، مدیرمسئول روزنامه دنیای اقتصاد، مهدی صادقی، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع)، ساسان شاه ویسی، رئیس مؤسسه اندیشه و تدبیر انقلاب اسلامی و با اجرای فرید محمدی در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.\r\nمهدی صادقی، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع)، در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا رسانه پیشران اقتصاد است، گفت: طبیعی است که رسانه باید بتواند نقش بارز خود را در عرصه های مختلف ایفا کند و در گذشته این اتفاق رخ داده است. زمانی که صحبت از رسانه پیش می آید، باید بدانیم که مخاطبان چه کسانی هستند.\r\nوی ادامه داد، رسانه دارای دو گروه از مخاطبان است. دسته اول مخاطبانی است که در حیطه اقتصادی باری بر دوش دارند و به عنوان تولیدکننده مسئول‌اند و دارای فعالیت هایی هستند. دسته دوم به آن گروه از مخاطبان گفته می شود که در عین تولیدکننده، مصرف کننده هستند.\r\nرئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد، مردم از جمله مخاطب مهم یک رسانه به شمار می روند اما علاوه بر مردم، مخاطب دیگری به نام نهاد دولتی، حاکمیت، سیاست گذار و تصمیم گیرنده هم وجود دارد. شاید آنها هم از جنس مردم باشند اما نقش شان متفاوت از مردم است.\r\n\r\nوی بیان کرد، رسانه ای می تواند راهش را ادامه دهد که در شرایطی قرار داشته باشد تا به واسطه آن نظام اقتصادی روی پای خود بایستد. البته رسانه برای ادامه حیاتش دچار برخی نارسایی هایی است و اقتصاد باید از رسانه مراقب کند تا به خوبی از عهده نقشش بر بیاید.\r\nصادقی اظهار کرد،رسانه تنها نمی تواند نقش القایی را در حوزه اقتصاد داشته باشد بلکه در کنار این ویژگی باید جریان اقناعی را هم پیش روی خود ایجاد کند. رسانه خوب، رسانه ای است که برای ایجاد جریان اقناعی، از امکانات و راهبردهای لازم هم بهره مند باشد.\r\nوی بیان کرد، یکی از ویژگی هایی که بازار باید دنبال کند، موضوع شفافیت است. اگر این شفافیت وجود داشته باشد، تولیدکننده و مصرف کننده به نقطه مثبت خواهند رسید. درواقع رسانه باید مخاطب را اینگونه اقناع کند که اگر کالای ایرانی و محصول ایرانی نقایصی دارد اما با مصرف مان می توانیم به رشد و بالندگی اقتصاد کشور کمک کنیم، قطعا مصرف کنندگان مان به این سمت خواهند رفت.\r\nرئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد،فضای مجازی در بسیاری از کارکردهای اقتصادی می تواند تأثیرگذار باشد چراکه اگر قرار است مطلبی را در رسانه مکتوب منتشر کنیم، محدودیت کاغذ سبب می شود نتوانیم این امر را محقق کنیم درحالی که فضای مجازی این امکان را به ما می دهد که نشر گسترده ای برای مطالب داشته باشیم. ما در فضای مجازی امکان بالندگی بیشتری داریم و آینده هم با رنگ و بو و غلظت فضای مجازی برای تحقق اهداف مان راحت تر خواهد بود.\r\nوی افزود، نقشی که رسانه های مجازی می توانند روی کارکرد اقتصادی تأثیر بگذارند، قابل توجه است.\r\nصادقی اظهار کرد، امروزه اثبات شده است که عملکرد اقتصادی تنها متأثر از عوامل و مؤلفه های اقتصادی نیست بلکه مؤلفه های فرهنگی در کنار مؤلفه های اقتصادی، آن را به سمت جریان مطلوب هدایت می کند.\r\nدر ادامه علیرضا بختیاری، مدیرمسئول روزنامه دنیای اقتصاد، با اشاره به تأثیر رسانه در پیشرفت اقتصادی گفت: در هر نقطه ای که نقش دولت در آن کمرنگ شده باشد، نقش مطبوعات پررنگ بود. نزدیک به هشتاد درصد اقتصادمان به صورت مستقیم و غیرمستقیم در اختیار دولت و حاکیمت بود و اگر رسانه را به عنوان صنعت تعریف کنیم، این صنعت زیرمجموعه حاکمیت معنا می دهد.\r\nوی با طراح این پرسش که چرا رسانه ای در تزاز بین المللی نداریم، گفت، نوع اقتصاد حاکم بر کشور سبب شده است تا چنین رسانه ای را نداشته باشیم. پس از انقلاب، رسانه دارای فراز و فرودهایی است و در بخش هایی کم رنگ و در بخش هایی پررنگ بوده و حتی گاهی نقشش را به خوبی ایفا کرده و گاهی هم تسخیر شده است.\r\nمدیرمسئول روزنامه دنیای اقتصاد در پاسخ به این پرسش که رسانه چه کارهایی باید برای پیشرفت اقتصاد انجام دهند، گفت: امروزه رسانه ها می توانند سبب تغییر رفتارهای مختلف شود به این معنا که برای مخاطب احساس نیاز کنند.\r\n\r\nوی با طرح این پرسش که آیا رسانه ها برای تأثیرگذاری بر اقتصاد مرجعیت دارند، گفت، اثرگذاری رسانه ها بر تغییر رفتار مخاطب انکارناپذیر است اما پس از انقلاب نتوانستیم برای رسانه ها مرجعیتی درست کنیم. اگر امروز اقتصاد کشور رتبه 18 را دارد، آیا رسانه ها هم در چنین وضعیتی هستند؟\r\nبختیاری ادامه داد، یکی از دلایلی که صنعت رسانه نتوانست هم تراز با صنعت اقتصاد کشور رشد کند، نبود زیرساخت های لازم است؛ بنابراین باید نگاه دولت به صنعت رسانه تغییر کند و در صورت تغییر می توانیم شاهد تحقق نتایج مثبت باشیم.\r\nوی بیان کرد، نگاه مان به پدیده رسانه؛ اجتماعی، امنیتی و سیاسی بود، درحالی که اگر برای بقای هر موجودی، نگاه اقتصادی نداشته باشیم، امکان ادامه بقا نخواهد بود.\r\nمدیرمسئول روزنامه دنیای اقتصاد تصریح کرد: مجموعه سیاست گذار کشور نسبت به موضوع فرهنگ و رسانه نگاه اقتصادی ندارند و نگاه شان صرفا فرهنگی بوده و این بار را بردوش دولت گذاشته شده است. اگر نوع نگاه مان به رسانه تغییر کند، قطعا تأثیر بسزایی می تواند به توسعه اقتصاد و تغییر رفتارهای مخاطب داشته باشد.\r\nوی بیان کرد، امروز اگر مقایسه ای در صنعت خودرو میان دو کشور ایران و کره جنوبی داشته باشیم، متوجه می شویم که کره جنوبی با وجود آنکه همزمان با ما  وارد این صنعت شده است، بسیار عملکرد پیشرفته ای دارد تا جایی که به صادرات خودرو به اروپا و آمریکا می پردازد درحالی که ما هنوز در این موضوع نتوانسته ایم مصرف کننده خود را به استفاده از خودروی ملی راضی کنیم.\r\nمدیرمسئول روزنامه دنیای اقتصاد تصریح کرد، امروز رسانه ها نتوانسته اند نقش خود را به خوبی ایفا کنند. اگر رسانه ها در بحث شفافیت عملکرد خوبی داشتند و مخاطب را به درستی اقناع می کردند، وضع امروز ما بهتر بود.\r\nوی بیان کرد، بیش از سی سال از جنگ گذشته است و ما فضاهای مناسبی برای پیشرفت داشتیم که متأسفانه تلاش مان کم بود. رسانه ها  آنقدر تأثیرگذار هستند که می توانند بر رفتار مصرف کننده تأثیر بگذارند و دولت هم می تواند از قدرت تأثیر رسانه برای پیشرفت اقتصاد کشور استفاده کند.\r\nبختیاری اظهار کرد، رسانه و شبکه های اجتماعی به معنی عام کلمه می توانند در رفتارهای مخاطب تأثیرگذار باشند و دولت با سیاست گذاری دولت و دقیق می تواند از این ظرفیت در جهت منافع ملی و توسعه اقتصادی کشور بهره مند شود.\r\nدر ادامه ساسان شاه ویسی، رئیس مؤسسه اندیشه و تدبیر انقلاب اسلامی با اشاره به تأثیر رسانه بر ابعاد اقتصادی، گفت: رسانه نهادی است که باید بتواند ذهن مخاطب اقتصادی را مدیریت کند و برای تحقق این امر نیازمند تأمین امکانات و زیرساخت های لازم هستیم. همچنین باید جایگاه تخصصی را برای رسانه قائل شویم. برای مثال تهیه کننده سیاسی نمی تواند، تهیه کننده یک برنامه اقتصادی باشد.\r\nوی افزود، یکی از دلایلی که بخش انرژی و آب از عدم کارآیی مصرف رنج می برد، به رسانه ها مربوط می شود که رسانه ها باید در این زمینه جریان های القایی خود را برای بهینه سازی مصرف کننده به گونه ای عمل کنند تا مصرف کننده استفاده بهینه از آب و انرژی داشته باشد.\r\n\r\nرئیس مؤسسه اندیشه و تدبیر انقلاب اسلامی تصریح کرد،معتقدم اگر چهل سال آینده دوباره گردهم جمع شویم و تأثیر رسانه را بر اقتصاد مورد بررسی قرار دهیم، قطعا متوجه می شویم که رسانه و ارتباطات به دلیل ظرفیت هایی که دارند، بر اقتصاد تأثیرگذار بودند.\r\nوی بیان کرد، بهینه سازی مصرف و تغییر رفتار تنها به عوامل اقتصادی مربوط نیست بلکه سایر مؤلفه ها همچون فرهنگ می تواند تحت عنوان مؤلفه های غیراقتصادی مورد توجه قرار بگیرد.\r\nشاه ویسی اظهار کرد، ما در فرموله کردن تأثیر رسانه و فرهنگ در رفتارهای اقتصادی باید دقت بیشتری داشته باشیم  و مسیرهای دقیق تری را طراحی کنیم تا در نهایت بتوانیم به تحلیل های لازم دست یابیم.\r\nوی بیان کرد، امروز جایگاه رسانه نقش سلسله اعصاب اقتصاد را ایفا می کند. اگر نقش رسانه را اینچنین ببینیم، در این چهل سال گذشته در حد بضاعت توانسته است کارآیی لازم را داشته باشد.\r\nرئیس مؤسسه اندیشه و تدبیر انقلاب اسلامی تصریح کرد، اگر امروز کره جنوبی در قیاس با کشورمان در صنعت خودرو پیشرفت داشته اند، آنها همچون ما 40 سال تحریم نبوده اند و حتی هشت سال جنگ تحمیلی نداشته اند.\r\nوی بیان کرد، امروز رسانه می تواند نقش قطب نما برای تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و جویای علم و دانش باشد.\r\nشاه ویسی اظهار کرد، ما موظفیم در حوزه دانشگاه، علمی و حتی تریبون نماز جمعه از قابلیت های رسانه بهره مند شویم.  ...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی،بهشت می‌تواند صبر کند (به انگلیسی: Heaven Can Wait) فیلمی ۱۱۲ دقیقه‌ای در ژانر کمدی به تهیه‌کنندگی و کارگردانی ارنست لوبیچ است.\r\nجین تیرنی ـ دان آمچ  بازیگران فیلم سینمایی بهشت می تواند صبر کند می باشند. \r\nخلاصه داستان: هنری ون کلو بعد از مرگش در برزخ حاضر می شود تا جوابگوی چند پرسش باشد و معلوم شود جای او در بهشت است یا در جهنم. او شروع می کند به تعریف کردن داستان زندگی اش. زندگی ای که با عشق به زن ها آغاز شد و خاتمه یافت.\r\nفیلم سینمایی بهشت می تواند منتظر بماند  چهارشنبه21 آذر   ساعت  18 در نشست تخصصی فیلم و گپ  با حضور سعید قطبی زاده نمایش و نقد میگردد.\r\nعلاقه مندان جهت حضور در این نشست  میتوانند به فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی واقع در پاسداران ،خیابان گل نبی،میدان قبا مراجعه و یاجهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 22888681 تماس حال نمایند.\r\nبا ما در پیام رسان سروش به نشانی   f_resaneh@ همراه باشید....

لزوم مشارکت پژوهشگران در نقد و بررسی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

در بازنگری‌ سیاست‌ها و تکالیف سازمانی اقتصادمقاومتی، جای خالی استفاده از ظرفیت پژوهشگران در نقد و بررسی این سیاست‌ها به چشم می‌خورد.

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، لعیا ابراهیمی دبیر اجرایی دهمین دور از سلسله نشست‎های تخصصی رسانه‌ها و اقتصاد مقاومتی که به میزبانی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی برگزار می شود،  ضمن بیان این مطلب افزود: اجرای ده‍ها هزار عنوان تحقیق و پایان‌نامۀ دانشگاهی در سال، ظرفیت بسیار بالایی است که می‌تواند در خدمت تولید راهکارهای مورد نیاز چالش‌های اقتصادی کشور قرار گیرد.

وی با اشاره به تحقیقات دانشگاهی ارایه شده به دبیرخانۀ سلسله نشست‎های تخصصی رسانه‌ها و اقتصاد مقاومتی و همکاری دانش‌پژوهان دوره های تحصیلات تکمیلی با دبیرخانه، چنین همکاری‌هایی را مرجع بسیار خوبی برای همفکری و ارایۀ دانش‌های جدید دانست.

ابراهیمی با تشریح ابعاد دهمین دور این نشست‌ها گفت در رویداد دهم به تکالیف و سیاستهای اقتصاد مقاومتی در دستگاه‌های اجرایی از منظر رسانه‌ای پرداخه شده است.

اولین سخنرانی این نشست توسط علی نادری، کارشناس حوزۀ بهداشت و درمان ارائه شد. وی در این سخنرانی به نقش اصولی مدیریت سلامت در جامعه و اولویت داشتن سلامت بر درمان شهروندان اشاره کرد و ضمن برشمردن آمار مربوط به هزینه‌های برخی بیماری‌ها، بهترین راه برون‌رفت از این وضعیت نابسامان را توجه به مبانی مدیریت سلامت دانست. وی با اشاره به سیاست‌های کلی سلامت که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است خواستار پرداختن به روح این سیاست‌ها و برجسته کردن آن شد.

عنوان سخنرانی دوم، ویژگی فناوری‌های جدید و شرکت‌های دانش‌بنیان و تأثیر آنها بر اقتصاد مقاومتی بود که توسط مهران طاهری ارایه شد. او ویژگی های چابکی، کم هزینه بودن، درآمدزایی بالا و توان نوزایی در صنایع های‎تک را از مزیت‌های اصلی شرکت‌های دانش بنیان دانست که می‌توانند زمینه‌ساز تحقق اقتصاد مقاومتی شوند.

این پژوهشگر حوزۀ فناوری، دیپلماسی دفاعی کشور را به عنوان متغیر مداخله‌گر در توسعۀ شرکت‌های دانش‎بنیان و تأثیرگذاری آنها بر اقتصاد مقاومتی دانست.

محسن افتخارزاده، سومین سخنران نشست به جایگاه صنعت نفت در پیاده‌سازی اهداف سیاست‌های اقتصادمقاومتی پرداخت. بندهای مرتبط با صنعت نفت در سیاست‌ها و تکالیف اقتصاد مقاومتی، راهبردها و برنامه‎های صنعت نفت برای پیاده‌سازی این سیاست‎ها در قالب گزارش‌دهی وزارت نفت به جامعه برای اطلاع رسانی هدفمند عملکرد این صنعت به جامعه و مردم، از محورهای اصلی سخنرانی وی بود.

در سخنرانی چهارم، خالد غلامی آیندۀ نقش کشاورزی را در آئینۀ اقتصادمقاومتی مورد بحث و بررسی قرار داد. وی یافته‎های عمدۀ تحقیق سال ۲۰۱۶ دانشگاه استنفورد با عنوان “ایران ۲۰۴۰” را مطرح کرد و پایش سرزمینی مزیت‌های کشاورزی و اولویت‌های منطقه‌ای کشور را مبنای خودکفایی، خوداتکایی، امنیت عذایی، سازماندهی بازار کشاورزی دانست.

در ادامۀ برنامه، رضا عابدینی کارشناس مدیریت شهری، نقش مدیریت شهری در اقتصاد مقاومتی را تبیین نمود. وی در ابتدا به مباحث تاب‌آوری و برنامه‌ریزی شهری در شرایط اقتصاد مقاومتی پرداخت و با عنایت به کمبود درآمدهای شهرداری‎ها، راهکارها و تجربیاتی را برای تأمین‌مالی غیرنقدی شهری عنوان نمود. همچنین براساس برنامه‌های پنج سالۀ شهر تهران و بندهای سیاستی اقتصاد مقاومتی، راه‌حل‌های خلاقانه‎ای را برای ارتقاء فرهنگی-اجتماعی در مدیریت یکپارچۀ شهری ارائه کرد.

در سخنرانی ششم، خانم آقایی حدادان دربارۀ تکالیف سازمان تأمین‌اجتماعی در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مطالبی را ارائه نمود. وی ضمن اشاره به ویژگی‌های درون‌زایی و برون‌گرایی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و نقد وضع موجود از منظر اقتصاد ریاضتی، تکالیف سازمان تأمین اجتماعی در اقتصاد مقاومتی و عملکرد آن را در ظرفیت کلی آن سازمان مورد بحث و بررسی قرار داد. آقایی همچنین با معرفی وب‌سایت سازمان تأمین اجتماعی و گزارشات منتشر شده در این وب سایت، عملکرد منتشر شدۀ آن را مرور کرد.

فرهاد نبی کارشناس حوزۀ تعلیم و تربیت، سخنران پایانی نشست بود که به ارایۀ سخنرانی درخصوص جایگاه آموزش و پرورش در پیاده سازی اهداف اقتصاد مقاومتی پرداخت. وی در بخشی از سخنرانی خود به ساحت‌های پنج گانۀ آموزشی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پرداخت و با اشاره به بند ۲۱ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبنی بر آموزش و گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی در جامعه، از اینکه تکلیف مشخصی به آموزش و پرورش محول نشده و ظرفیت این نهاد مهم، مغقول مانده است، ابراز تعجب کرد.

نبی در ادامه با اشاره به دو طرح برنامۀ درسی و طرح تحول بنیادین این نهاد، ظرفیت دوره‎های کارآفرینی و پایش شایستگی‎های دانش‎آموزان دورۀ متوسطه را درخصوص ارتقاء فرهنگ کارآفرینی تربیت نسل آینده، مطرح کرد.

در این جلسه جمعی از دانش پژوهان مقاطع تحصیلات تکمیلی مدیریت رفتار سازمانی، مدیریت رسانه، علوم ارتباطات و تعدادی از اعضای دبیرخانۀ سلسله نشست‌های رسانه و اقتصاد مقاومتی بویژه آقای دکتر حسینی دانا، دبیر علمی نشست‎ها و آقای دکتر تلخابی، عضو هیأت علمی دانشگاه حضور داشتند.

دهمین نشست علمی رسانه‏ها و اقتصاد مقاومتی با عنوان نگاه رسانه‌ای به تکالیف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در دستگاه‌های اجرایی به همت دبیرخانۀ این سلسله نشست‌ها و با همکاری فرهنگسرای رسانه‌ها و شبکه‎های اجتماعی در سالن اجتماعات این فرهنگسرا برگزار شد.

نظر بدهید

Be the First to Comment!

avatar
wpDiscuz