به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی،جشن شب یلدا توسط کانون مدارا فرهنگسرای رسانه و با حضور دکتر محمد رضا حاجی بابایی \"عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی \" و با اجراء امیر مهدی صفایی برگزار می گردد.\r\nاجرا موسیقی ویژه و موسیقی متن توسط گروه سودا،اهدا جوایز و اعلام نفراتبرتر مسابقه مشاعره کانون و قرعه کشی ویژه حاضزین در جلسه به همرا حافظ خوانی از عناوین برنامه جشن شب یلدا می باشد.\r\nعلاقه مندان جهت حضور در این نشست  میتوانند یکشنبه 25 آذر ساعت 15:30 به فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی واقع در پاسداران ،خیابان گل نبی،میدان قبا مراجعه و یاجهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 22888681 تماس حاصل نمایند.\r\nبا ما در پیام رسان سروش به نشانی   f_resaneh@ همراه باشید.\r\n\r\n ...
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین تقدیر از عوامل سریال «حوالی پاییز» ظهر امروز شنبه ۲۴ آذرماه با حضور سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علی فروغی مدیر شبکه سه سیما، ناصر کریمان مدیر گروه اجتماعی و مهدی آذرپندار مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه، علی‌محمد اسماعیلی رییس فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه های اجتماعی، رویا تیموریان، حسین نمازی، سینا سرلک، بهرام ابراهیمی و جمعی از عوامل این سریال و جمعی از خانواده شهدای منا در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد.\r\n \r\n\r\n \r\nاوحدی: فاجعه منا در تاریخ اسلام بی‌سابقه بود\r\nرییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نخستین سخنران این مراسم بود. وی در ابتدای سخنان خود گفت: فاجعه منا در تاریخ اسلام بی‌سابقه بود. روزهای سختی پس از حادثه بر ما گذشت و فرزندان شهدایی که در جمع حضور دارند خودشان گواه این اتفاقند. من در کتاب «شرحی غم بار در فاجعه منا» گوشه‌ای از این اتفاقات را نوشته‌ام اما بسیاری از ماجراها قابل بازگو شدن نیستند. \r\n \r\nاوحدی با تقدیر از مجموعه بسیج صدا و سیما گفت: یکی از مهم‌ترین بیانات مقام معظم رهبری درباره فاجعه منا، تلاش برای زنده‌نگاه داشتن آن بود. خوشحالیم که شما فارغ از برخورد شکلی و با تحقیق عمیق‌تری اتفاقی را رقم زدید که از زبان هنر بر دل مردم نشست و ماندگار شد.\r\n \r\nوی افزود: خداوند در آیات فراوانی به این اشاره کرده است که «حج» متعلق به مردم است؛ نه حتی مسلمانان و نه متعلق به یک کشور و قبیله، و دولت‌ها در این مراسم پرشکوه تنها مسئولیتشان حفظ امنیت زائران است که کارشکنی‌ها و بی‌کفایتی‌های دولت عربستان در این امر بر کسی پوشیده نیست. کار به جایی رسیده که «صد عن سبیل الله» شده‌اند و جلوی ورود مردم مظلوم سوریه و برخی دیگر از کشورهای خاورمیانه را هم گرفته‌اند. \r\n \r\nرییس سازمان فرهنگی هنری با اشاره به نقش تاثیرگذار مقام معظم رهبری در مدیریت فاجعه منا گفت: بسیاری از سفرا به من می‌گفتند که ما باور نمی‌کنیم شما توانستید اجساد شهدایتان را از عربستان پس بگیرید؛ و این اتفاق رخ نمی‌داد مگر با برخورد محکم مقام معظم رهبری. امیدواریم هرچه زودتر شورای مشورتی با حضور کشورهایی که هر ساله در موسم حج حضور دارند و شورای حقیقت یاب با حضور کشورهایی که در این حادثه لطمه دیدند تشکیل شود.\r\n \r\nاوحدی در پایان گفت: قدرشناسی اتفاقی است که در آموزه‌های دین ما به آن بسیار تاکید شده است ما قدردان این حرکت شما هستیم و امیدواریم کار ارزشمند شما که اولین قدم برای بازگویی این فاجعه بزرگ بود راهگشای فعالیت‌های فرهنگی بسیاری شود.\r\n \r\n\r\n \r\nفروغی: «حوالی پاییز» فرزند زمانه خویش است\r\nعلی فروغی مدیر شبکه سه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران دیگر سخنران این مراسم بود. وی با اشاره به پر مخاطب بودن سریال «حوالی پاییز» گفت: بر اساس نظرسنجی که در تهران صورت گرفت، تعداد مخاطبان این سریال ۳۳ درصد اعلام شد. عموما اینگونه است که تعداد بیننده در کل کشور ۲۰ درصد بیشتر از تهران است و این موضوع بیانگر این است که این سریال توانسته ۴۵ درصد از مخاطبان را به خود جلب کند که برای یک سریال ۲۰ قسمتی عدد قابل توجهی است.\r\n \r\nمدیر شبکه ۳ اضافه کرد: عموما با سریال‌هایی مواجه می‌شویم که تفاوتی نمی‌کند چه زمانی ساخته شده اما حوالی پاییز فرزند زمانه خویش است و برای همین دوره و برای همین روزگار ساخته شده است. \r\n \r\nوی افزود: در احادیث معصومین ما «حج» یک فریضه دینی-سیاسی است. امام خمینی(ره) نیز در بیانه خود در اتفاقات حج خونین یک بیانیه دینی-سیاسی است. ما از این جنبه سیاسی غافل شده‌ایم و در «حوالی پاییز» سعی شد تا به این جنبه مغفول مانده توجه شود. \r\n \r\nعلی فروغی در پایان سخنان خود گفت: این سریال چه در زمان تولید و چه در زمان نمایش با سختی و حواشی‌ زیادی همراه بود و تنها چیزی که همه این سختی‌ها را برای همه ما آسان کرد، نامه ۱۰۰ خانواده شهید به این سریال بود. این نامه برای من و برای همه عوامل جوان تولید این فیلم ارزشمندترین هدیه بود.\r\n \r\n\r\n \r\nآیین تقدیر از عوامل این سریال با حضور سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علی فروغی مدیر شبکه سه، علی‌محمد اسماعیلی رییس فرهنگ‌سرای رسانه، مهدی آذرپندار مدیرگروه فیلم و سریال شبکه سه و یکی از فرزندان شهدای منا از عوامل این سریال تقدیر شد.\r\n \r\nمهری: کاری در شان شهدای منا نکردیم\r\nحسین مهری بازیگر این سریال درباره حضور در این سریال تلویزیونی گفت: مدتها بود که در تلویزیون حضور نداشتم، بعد از آنکه طرح این سریال را خواندم تصمیم گرفتم که در آن بازی کنم اما یک عذرخواهی بزرگ به خانواده شهدای منا بدهکارم چرا که این کار به نظر من نتوانست گوشه‌ای از غمی که در دل تک‌تک ما پس از این حادثه به وجود آمد را نشان دهد و معتقدم کاری در شان شهدای منا نکردیم.\r\n \r\n\r\n \r\nتیموریان: فاجعه منا یک قتل‌عام جهانی بود \r\nرویا تیموریان دیگر بازیگر این سریال درباره حضور در «حوالی پاییز» گفت: من به ایران افتخار می‌کنم و در مسائلی مثل منا در کنار مردم بودن را وظیفه ذاتی خودم می‌دانم. از فاجعه منا بسیار اندوهگین بودم و پس از خواندن طرح فیلمنامه و دیدار با حسین نمازی احساس کردم که باید در این سریال حضور پیدا کنم. قطعا کارمان نقاط ضعفی داشته است و به نظر من نقاط ضعف باید باشند تا میل تعالی درون انسان ایجاد شود. \r\n \r\nوی افزود: فاجعه منا یک قتل‌عام جهانی بود. چه چیزی غم‌انگیزتر از مرگ انسان‌های مظلوم در یک سرزمین مقدس است؟ برای من حضور در نقش خانواده شهدا در  فیلم‌ها، نمایش‌ها و مجموعه‌ها تعظیم به صبر و شکوه این خانواده‌هاست. امیدواریم خانواده «حوالی پاییز» توانسته باشد یادآوری کوتاهی از شما خانواده این شهدا باشد.\r\n \r\nرحیمیان ثابت: آثار هنری بهترین یادآوری است\r\nلیلا رحیمیان‌ثابت فرزند شهید منا رضا رحیمیان‌ثابت آخرین سخنران این مراسم بود. وی با تقدیر از رییس سازمان فرهنگی هنری برای توجه ویژه به خانواده شهدای منا گفت: نمایندگانی از خانواده شهدای منایی که در این جمع حضور دارند به عنوان مخاطبان این مجموعه تنها نقدی که به نویسنده و کارگردان این مجموعه دارند پرداخت سطحی به این اتفاق است. آنچه که ما در حوالی پاییز دیدیم حتی یک هزارم اتفاقاتی نبود که بر خانواده این شهدا گذشت.\r\n \r\nوی افزود: ما در فاجعه منا یه عده شهید داریم و یک عده جانباز. بسیاری از خانواده این شهدا پس از این حادثه آسیب دیدند، آسیبی که به سادگی قابل جبران نیست. مانند پایان سریال شما با کنفرانس خبری که می‌خواهید به بیننده این را القا کند که پرونده این فاجعه هنوز باز است، همه آسیب دیدگان این فاجعه و همه خانواده‌های شهدای منا چشم به راه رسیدگی به این پرونده‌ایم و امیدواریم آثار باکیفیتی در رابطه با این فاجعه بزرگ تولید شود تا از یادمان نرود چرا که آثار هنری بهترین یادآوری است. \r\n \r\n\r\nحوالی پاییز به کارگردانی حسین نمازی و تهیه‌کنندگی سعید پروینی با موضوع حادثه منا در ۲۰ قسمت ۴۵ دقیقه آبان ماه ۹۷ روی آنتن شبکه سوم سیما رفت.\r\n\r\n ...
عکاس: کوروش داننده\r\n[gallery size=\"full\" ids=\"9759,9760,9761,9762,9763,9764,9765,9766,9767,9768,9769,9770,9771,9772,9773,9774,9775,9776,9777,9778,9779,9780,9781,9782,9783\"]...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، چهارمین برنامه چهل سال با رسانه ها، عصر امروز سه شنبه بیستم آذرماه با حضور علیرضا بختیاری، مدیرمسئول روزنامه دنیای اقتصاد، مهدی صادقی، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع)، ساسان شاه ویسی، رئیس مؤسسه اندیشه و تدبیر انقلاب اسلامی و با اجرای فرید محمدی در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.\r\nمهدی صادقی، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع)، در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا رسانه پیشران اقتصاد است، گفت: طبیعی است که رسانه باید بتواند نقش بارز خود را در عرصه های مختلف ایفا کند و در گذشته این اتفاق رخ داده است. زمانی که صحبت از رسانه پیش می آید، باید بدانیم که مخاطبان چه کسانی هستند.\r\nوی ادامه داد، رسانه دارای دو گروه از مخاطبان است. دسته اول مخاطبانی است که در حیطه اقتصادی باری بر دوش دارند و به عنوان تولیدکننده مسئول‌اند و دارای فعالیت هایی هستند. دسته دوم به آن گروه از مخاطبان گفته می شود که در عین تولیدکننده، مصرف کننده هستند.\r\nرئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد، مردم از جمله مخاطب مهم یک رسانه به شمار می روند اما علاوه بر مردم، مخاطب دیگری به نام نهاد دولتی، حاکمیت، سیاست گذار و تصمیم گیرنده هم وجود دارد. شاید آنها هم از جنس مردم باشند اما نقش شان متفاوت از مردم است.\r\n\r\nوی بیان کرد، رسانه ای می تواند راهش را ادامه دهد که در شرایطی قرار داشته باشد تا به واسطه آن نظام اقتصادی روی پای خود بایستد. البته رسانه برای ادامه حیاتش دچار برخی نارسایی هایی است و اقتصاد باید از رسانه مراقب کند تا به خوبی از عهده نقشش بر بیاید.\r\nصادقی اظهار کرد،رسانه تنها نمی تواند نقش القایی را در حوزه اقتصاد داشته باشد بلکه در کنار این ویژگی باید جریان اقناعی را هم پیش روی خود ایجاد کند. رسانه خوب، رسانه ای است که برای ایجاد جریان اقناعی، از امکانات و راهبردهای لازم هم بهره مند باشد.\r\nوی بیان کرد، یکی از ویژگی هایی که بازار باید دنبال کند، موضوع شفافیت است. اگر این شفافیت وجود داشته باشد، تولیدکننده و مصرف کننده به نقطه مثبت خواهند رسید. درواقع رسانه باید مخاطب را اینگونه اقناع کند که اگر کالای ایرانی و محصول ایرانی نقایصی دارد اما با مصرف مان می توانیم به رشد و بالندگی اقتصاد کشور کمک کنیم، قطعا مصرف کنندگان مان به این سمت خواهند رفت.\r\nرئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد،فضای مجازی در بسیاری از کارکردهای اقتصادی می تواند تأثیرگذار باشد چراکه اگر قرار است مطلبی را در رسانه مکتوب منتشر کنیم، محدودیت کاغذ سبب می شود نتوانیم این امر را محقق کنیم درحالی که فضای مجازی این امکان را به ما می دهد که نشر گسترده ای برای مطالب داشته باشیم. ما در فضای مجازی امکان بالندگی بیشتری داریم و آینده هم با رنگ و بو و غلظت فضای مجازی برای تحقق اهداف مان راحت تر خواهد بود.\r\nوی افزود، نقشی که رسانه های مجازی می توانند روی کارکرد اقتصادی تأثیر بگذارند، قابل توجه است.\r\nصادقی اظهار کرد، امروزه اثبات شده است که عملکرد اقتصادی تنها متأثر از عوامل و مؤلفه های اقتصادی نیست بلکه مؤلفه های فرهنگی در کنار مؤلفه های اقتصادی، آن را به سمت جریان مطلوب هدایت می کند.\r\nدر ادامه علیرضا بختیاری، مدیرمسئول روزنامه دنیای اقتصاد، با اشاره به تأثیر رسانه در پیشرفت اقتصادی گفت: در هر نقطه ای که نقش دولت در آن کمرنگ شده باشد، نقش مطبوعات پررنگ بود. نزدیک به هشتاد درصد اقتصادمان به صورت مستقیم و غیرمستقیم در اختیار دولت و حاکیمت بود و اگر رسانه را به عنوان صنعت تعریف کنیم، این صنعت زیرمجموعه حاکمیت معنا می دهد.\r\nوی با طراح این پرسش که چرا رسانه ای در تزاز بین المللی نداریم، گفت، نوع اقتصاد حاکم بر کشور سبب شده است تا چنین رسانه ای را نداشته باشیم. پس از انقلاب، رسانه دارای فراز و فرودهایی است و در بخش هایی کم رنگ و در بخش هایی پررنگ بوده و حتی گاهی نقشش را به خوبی ایفا کرده و گاهی هم تسخیر شده است.\r\nمدیرمسئول روزنامه دنیای اقتصاد در پاسخ به این پرسش که رسانه چه کارهایی باید برای پیشرفت اقتصاد انجام دهند، گفت: امروزه رسانه ها می توانند سبب تغییر رفتارهای مختلف شود به این معنا که برای مخاطب احساس نیاز کنند.\r\n\r\nوی با طرح این پرسش که آیا رسانه ها برای تأثیرگذاری بر اقتصاد مرجعیت دارند، گفت، اثرگذاری رسانه ها بر تغییر رفتار مخاطب انکارناپذیر است اما پس از انقلاب نتوانستیم برای رسانه ها مرجعیتی درست کنیم. اگر امروز اقتصاد کشور رتبه 18 را دارد، آیا رسانه ها هم در چنین وضعیتی هستند؟\r\nبختیاری ادامه داد، یکی از دلایلی که صنعت رسانه نتوانست هم تراز با صنعت اقتصاد کشور رشد کند، نبود زیرساخت های لازم است؛ بنابراین باید نگاه دولت به صنعت رسانه تغییر کند و در صورت تغییر می توانیم شاهد تحقق نتایج مثبت باشیم.\r\nوی بیان کرد، نگاه مان به پدیده رسانه؛ اجتماعی، امنیتی و سیاسی بود، درحالی که اگر برای بقای هر موجودی، نگاه اقتصادی نداشته باشیم، امکان ادامه بقا نخواهد بود.\r\nمدیرمسئول روزنامه دنیای اقتصاد تصریح کرد: مجموعه سیاست گذار کشور نسبت به موضوع فرهنگ و رسانه نگاه اقتصادی ندارند و نگاه شان صرفا فرهنگی بوده و این بار را بردوش دولت گذاشته شده است. اگر نوع نگاه مان به رسانه تغییر کند، قطعا تأثیر بسزایی می تواند به توسعه اقتصاد و تغییر رفتارهای مخاطب داشته باشد.\r\nوی بیان کرد، امروز اگر مقایسه ای در صنعت خودرو میان دو کشور ایران و کره جنوبی داشته باشیم، متوجه می شویم که کره جنوبی با وجود آنکه همزمان با ما  وارد این صنعت شده است، بسیار عملکرد پیشرفته ای دارد تا جایی که به صادرات خودرو به اروپا و آمریکا می پردازد درحالی که ما هنوز در این موضوع نتوانسته ایم مصرف کننده خود را به استفاده از خودروی ملی راضی کنیم.\r\nمدیرمسئول روزنامه دنیای اقتصاد تصریح کرد، امروز رسانه ها نتوانسته اند نقش خود را به خوبی ایفا کنند. اگر رسانه ها در بحث شفافیت عملکرد خوبی داشتند و مخاطب را به درستی اقناع می کردند، وضع امروز ما بهتر بود.\r\nوی بیان کرد، بیش از سی سال از جنگ گذشته است و ما فضاهای مناسبی برای پیشرفت داشتیم که متأسفانه تلاش مان کم بود. رسانه ها  آنقدر تأثیرگذار هستند که می توانند بر رفتار مصرف کننده تأثیر بگذارند و دولت هم می تواند از قدرت تأثیر رسانه برای پیشرفت اقتصاد کشور استفاده کند.\r\nبختیاری اظهار کرد، رسانه و شبکه های اجتماعی به معنی عام کلمه می توانند در رفتارهای مخاطب تأثیرگذار باشند و دولت با سیاست گذاری دولت و دقیق می تواند از این ظرفیت در جهت منافع ملی و توسعه اقتصادی کشور بهره مند شود.\r\nدر ادامه ساسان شاه ویسی، رئیس مؤسسه اندیشه و تدبیر انقلاب اسلامی با اشاره به تأثیر رسانه بر ابعاد اقتصادی، گفت: رسانه نهادی است که باید بتواند ذهن مخاطب اقتصادی را مدیریت کند و برای تحقق این امر نیازمند تأمین امکانات و زیرساخت های لازم هستیم. همچنین باید جایگاه تخصصی را برای رسانه قائل شویم. برای مثال تهیه کننده سیاسی نمی تواند، تهیه کننده یک برنامه اقتصادی باشد.\r\nوی افزود، یکی از دلایلی که بخش انرژی و آب از عدم کارآیی مصرف رنج می برد، به رسانه ها مربوط می شود که رسانه ها باید در این زمینه جریان های القایی خود را برای بهینه سازی مصرف کننده به گونه ای عمل کنند تا مصرف کننده استفاده بهینه از آب و انرژی داشته باشد.\r\n\r\nرئیس مؤسسه اندیشه و تدبیر انقلاب اسلامی تصریح کرد،معتقدم اگر چهل سال آینده دوباره گردهم جمع شویم و تأثیر رسانه را بر اقتصاد مورد بررسی قرار دهیم، قطعا متوجه می شویم که رسانه و ارتباطات به دلیل ظرفیت هایی که دارند، بر اقتصاد تأثیرگذار بودند.\r\nوی بیان کرد، بهینه سازی مصرف و تغییر رفتار تنها به عوامل اقتصادی مربوط نیست بلکه سایر مؤلفه ها همچون فرهنگ می تواند تحت عنوان مؤلفه های غیراقتصادی مورد توجه قرار بگیرد.\r\nشاه ویسی اظهار کرد، ما در فرموله کردن تأثیر رسانه و فرهنگ در رفتارهای اقتصادی باید دقت بیشتری داشته باشیم  و مسیرهای دقیق تری را طراحی کنیم تا در نهایت بتوانیم به تحلیل های لازم دست یابیم.\r\nوی بیان کرد، امروز جایگاه رسانه نقش سلسله اعصاب اقتصاد را ایفا می کند. اگر نقش رسانه را اینچنین ببینیم، در این چهل سال گذشته در حد بضاعت توانسته است کارآیی لازم را داشته باشد.\r\nرئیس مؤسسه اندیشه و تدبیر انقلاب اسلامی تصریح کرد، اگر امروز کره جنوبی در قیاس با کشورمان در صنعت خودرو پیشرفت داشته اند، آنها همچون ما 40 سال تحریم نبوده اند و حتی هشت سال جنگ تحمیلی نداشته اند.\r\nوی بیان کرد، امروز رسانه می تواند نقش قطب نما برای تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و جویای علم و دانش باشد.\r\nشاه ویسی اظهار کرد، ما موظفیم در حوزه دانشگاه، علمی و حتی تریبون نماز جمعه از قابلیت های رسانه بهره مند شویم.  ...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی،بهشت می‌تواند صبر کند (به انگلیسی: Heaven Can Wait) فیلمی ۱۱۲ دقیقه‌ای در ژانر کمدی به تهیه‌کنندگی و کارگردانی ارنست لوبیچ است.\r\nجین تیرنی ـ دان آمچ  بازیگران فیلم سینمایی بهشت می تواند صبر کند می باشند. \r\nخلاصه داستان: هنری ون کلو بعد از مرگش در برزخ حاضر می شود تا جوابگوی چند پرسش باشد و معلوم شود جای او در بهشت است یا در جهنم. او شروع می کند به تعریف کردن داستان زندگی اش. زندگی ای که با عشق به زن ها آغاز شد و خاتمه یافت.\r\nفیلم سینمایی بهشت می تواند منتظر بماند  چهارشنبه21 آذر   ساعت  18 در نشست تخصصی فیلم و گپ  با حضور سعید قطبی زاده نمایش و نقد میگردد.\r\nعلاقه مندان جهت حضور در این نشست  میتوانند به فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی واقع در پاسداران ،خیابان گل نبی،میدان قبا مراجعه و یاجهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 22888681 تماس حال نمایند.\r\nبا ما در پیام رسان سروش به نشانی   f_resaneh@ همراه باشید....
نقش رسانه‌ها در تجمعات اخیر در عصرانه سواد رسانه ای بررسی شد؛

از مردم عذرخواهی کنیم که نتوانستیم صدایشان باشیم

در نشست تخصصی عصرانه سواد رسانه ای فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی با موضوع «نقد و بررسی عملکرد رسانه‌ها در تجمعات اخیر» کارشناسان و فعالان رسانه‌ای، درباره عملکرد رسانه‌ها در انعکاس تجمعات اخیر در برخی از شهرهای ایران بررسی و تبادل نظر کردند.

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، دوازدهمین نشست عصرانه سواد رسانه‌ای با موضوع «نقد و بررسی عملکرد رسانه‌ها در تجمعات اخیر» با حضور محمد خدادی (مدیرعامل پیشین خبرگزاری ایرنا)، جعفر محمدی (مدیر سایت عصر ایران) علیرضا بهرامی (مدیر اداره اخبار فرهنگی و هنری ایسنا)، امیدعلی مسعودی (مدرس علوم ارتباطات) و محمد صادق افراسیابی (رییس انجمن سواد رسانه‌ای ایران) در فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد.

از تاثیر رسانه‌ها در فروکش‌ کردن اتفاقاهای اخیر نمی‌توان غفلت کرد

علیرضا بهرامی، مدیر اداره فرهنگی و هنری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در ابتدای سخنان خود با اشاره به درگذشت ناگهانی علیرضا تلیانی، دبیر خبر ایسنا، که در ابتدای این مراسم یاد او گرامی داشته شد، اظهار کرد: باید بپذیریم همان چیزی که گفته‌اند از رگ گردن به ما نزدیک‌تر است، روزی همه ما را تسخیر خواهد کرد. آموزه‌ای در یکی از شاخه‌های عرفانی می‌گوید، شما هر آدرسی دارید روزی آن را ترک خواهید کرد. جسمتان که وقتی در جایی قرار دارد به واسطه آن آگاهی پیدا می‌کنید در آنجا هستید، آخرین آدرسی است که آن را ترک خواهید کرد. پس آنچه ارزشمند است، آگاهی است.

او در ادامه با اشاره عملکرد رسانه‌ها در تجمع‌های اعتراضی اخیر، با بیان اینکه «ما هنوز حرفه‌مان را به شغل تبدیل نکرده‌ایم و همچنان روزنامه‌نگار هستیم»، خاطرنشان کرد: این موضوع به این معناست که عملا ما به اصلاح امید داریم. این دقیقا همان چیزی است که شاید بینش نسبت به آن، در میان تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان ما وجود ندارد؛ به گونه‌ای که حتی در مواجهه با علمی که تازه است و در ۱۰۰ سال گذشته سیر تکوینی آن با تغییر مسیرهای جدی همراه بوده است، همچنان با الگوهای رسانه‌ای قدیمی رفتار می‌کنند و این رفتارهای معیوب با وجود تذکرهای داده شده، همچنان ادامه دارد.

این روزنامه‌نگار افزود: با توجه به موضوع نشست اگر بخواهیم مشخص‌تر و به عنوان یک کیس لابراتوری به اتفاق‌های اخیر بپردازیم، می‌توان گفت که این اتفاق‌ها در زمینه‌ی آگاهی چند مشخصه داشت که برخی از آنها کاملا بدیع بود و اگر افرادی که در حاکمیت و رسانه‌ها در شاخه‌های تصمیم‌گیری هستند، به این نکته‌ها توجه نکنند، حداقل آنچه رخ خواهد داد، این است که مسیر گمراه را بیشتر طی خواهیم کرد و زاویه‌ی ما از آن حد مطلوب‌هایی که همیشه عنوان می‌کنیم، بیشتر خواهد شد.

بهرامی با اشاره به دستگیری برخی از معترضان اعتشاش‌های اخیر، بیان کرد: گفته می‌شود که از حدود چهار هزار نفری که دستگیر شده‌اند، ۷۵ درصد آن‌ها زیر ۲۵ سال سن دارند و ۱۵ درصد از کشته‌شدگان هم دانش‌آموز بوده‌اند. رصد همان شریان‌های رسانه‌ای که در خارج از کشور مشغول فعالیت بودند، نشان می‌دهد که آنها این توجه و آگاهی را پیدا کرده و بر روی این قشر سرمایه‌گذاری کرده‌اند که چطور می‌توانند این نسل را تحریک کنند؛ کسانی که برخی از آنها در دوم خرداد ۷۶ به دنیا آمدند و خیلی درک مشخصی از تنوع‌های دوره‌ای حتادو دهه‌ی اخیر ندارند؛ چه رسد به منافقان.  البته این اتفاق انگار نظام را واکسینه کرد. ممکن بود مواجهه با این واقعیت که معترضان می‌توانند نسل‌های نهایی باشند، در یک شدت بیشتر و خسارت‌بارتر نمود یابد، ولی وقتی دایره‌ی خسارت آن در این حد گنجانده شد، می‌توان آن‌را به عمل واکسن در ایمن‌سازی یک کالبد تشبیه کرد.

مدیر اداره اخبار فرهنگی و هنری ایسنا خاطرنشان کرد: از دیگر نکته‌های قابل توجه اتفاق‌های اخیر، به مواجهه‌ی نخبگان، فرهیختگان و قشر تحصیلکرده‌ی جامعه با اعتراض‌ها می‌توان اشاره کرد و تفاوتی که میان جنبش مطالبه‌گر، اصلاح‌طلبانه و اعتراضی با شورش قایل شدند. یکی از ترجیع‌بندهای مشترک تمام تحلیل‌هایی که در رسانه‌های مختلف منتشر می‌شد، این بود که همه‌ی افراد سعی می‌کردند از حرکت‌های شورشی تبری بجویند؛ به گونه‌ای که نه تنها در رسانه‌ها، بلکه در شبکه‌های اجتماعیِ عنوان‌دار داخلی یا صفحه‌های شخصی هنرپیشگانی که تعداد دنبال‌کنندگان آن‌ها از تیراژ کل روزنامه‌ها هم بعضا بیشتر است، هیچ تأییدی بر حرکت‌های شورشی دیده نشد. به نظرم این موضوع نیازمند تحلیل و توجه و در عین حال روشنگر در تعیین مسیر است؛ بویژه از این جهت که برخی از واکنش‌های سنتی نشان داد که همچنان عده‌ای درکی از این موضوع‌ها ندارند و همچون سابق با ادبیاتی با موضوع‌های این‌چنینی روبه‌رو می‌شوند که نشان‌دهنده‌ی یک نوع ناآگاهی است.

او با بیان اینکه «در چند سال گذشته از رسانه‌هایمان شیر بی‌یال و دم و اشکم ساخته‌ایم»، ادامه داد: این در حالی است که دوستان وقتی به‌شدت از تزلزل ساختار اجتماعی جامعه‌ نگران شدند، باز از رسانه‌ها خواستند که در این راستا همکاری انجام بدهند و حتی این تقاضاها را طی مصوبه‌هایی نیز عنوان کردند. در نهایت اما شاهد بودیم که ساختار رسانه‌هایشان نتوانستند در برابر یک کانال در تلگرام که شبکه اجتماعی هم نیست و فقط پیام‌رسان است، بایستند. علت این میزان ضعف در سال‌های گذشته بارها گفته شد، ولی توجهی به آن نشان داده نشد.

بهرامی با اشاره به شرایط رسانه‌ها در دولت‌های نهم و دهم، گفت: در یک دوره‌ی هشت ساله از مدیریت اجرایی کشور شاید عامدانه با نهادهای رسانه‌ای این برخورد را داشتند که آنها را تضعیف و به شبه‌رسانه‌ها تبدیل کردند. یکی از افتخارهای معاونت مطبوعاتی این بود که در یک نشست هیات نظارت، به ۱۲ خبرگزاری مجوز داده‌اند و تعداد خبرگزاری‌ها را به نزدیک ۵۰ رسانده‌اند. این در حالی است که شبه‌رسانه‌هایی که در آن دوره ایجاد شدند، یا برای پول‌شویی یا برای رانت‌خواری پا به این عرصه گذاشته بودند. به طور کلی می‌توان گفت که در آن دوره‌ی مدیریت اجرایی که به اصل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعتقادی نداشت، همه‌ی نهادهای رسانه‌ای به ویژه در گذرگاه سال ۸۸ تضعیف شدند. کافی است برای نمونه، به فهرست دست‌اندرکاران «رادیو فردا» نگاهی بیاندازیم تا متوجه شویم که درصد بالایی این افراد بعد از ۸۸، از رسانه‌های رسمی و مؤثر داخلی جدا شدند و به آنجا رفتند تا به فعالیت رسانه‌یی‌شان ادامه بدهند. از طرفی هم اگر جایگزین‌ها را در رسانه‌هایمان بررسی کنیم، به شرایط ناراحت‌کننده‌ای می‌رسیم.

این روزنامه‌نگار یکی دیگر از تاثیرهای شبه‌رسانه‌ها را در فضای رسانه‌ای کشور، انحراف در مسؤولیت اجتماعی رسانه‌ها برشمرد و اظهار کرد: در این زمینه البته تفاوتی میان پنج سال اخیر و دولت‌های نهم و دهم وجود دارد. در آن دوره وقتی موضوع‌ها را با مسؤولان مرتبط مطرح می‌کردیم، خیلی همراهی فکری و تأییدی وجود نداشت. اما در این دوره هر کجا که صحبت کرده‌ایم، همه‌ی مسؤولان سر تأیید تکان داده‌اند، اما در نهایت در مقام تصمیم‌گیری، ما میراث‌دار همان دوره شده‌ایم؛ بنابراین اگر در سه روز اول اعتراض‌های اخیر، رسانه‌ها سکوت کردند، به این خاطر بود که پیش‌فرض ما این بود که حق ندارییم به انعکاس این اتفاق‌ها بپردازیم. درست خلاف‌ همان چیزی که در دوره‌ی هشت ساله‌ی دولت‌های هفتم و هشتم رخ داده بود. آن زمان پیش‌فرض این بود که ما باید به این موضوع‌ها بپردازیم و در جایی توقف کنیم که خط قرمزهای واقعی هستند و نه حتی خط قرمزهای ساختگی و مجازی؛ این در حالی است که الان فرض کلی‌ ما این شده که نمی‌توانیم به این مسائل بپردازیم، مگر آنکه خلاف آن دستور صادر شود. به هر حال پس از این سه روز نخست، به دلیل درایتی که در مجموعه حاکمیت وجود داشت که می‌تواند ناشی از هر چیزی از جمله دولت حاکم یا استناد به تجربه‌های گذشته باشد، تصمیمی ابلاغ شد که به پشتوانه‌ی آن مصوبه، رسانه‌ها از حاشیه امنیتی برای پرداختن به موضوع برخوردار شدند؛ تا دیگر رسوایی‌های گذشته رخ ندهد.

او ادامه داد: می‌گویم رسوایی، چون در ۲۵ خرداد سال ۸۸ راهپیمایی سکوت از حد فاصل میدان امام حسین (ع) تا میدان آزادی برگزار شد که تمام رسانه‌های اصلی نیز تقریبا در این حد فاصل قرار داشتند؛ به گونه‌ای که اگر ما در ساختمان خبرگزاری، پرده را کنار می‌زدیم، به راحتی می‌توانستیم سیل جمعیت را مشاهده کنیم، اما در آن روز خبری در هیچ یک از رسانه‌های رسمی منتشر نشد؛ این در حالی است که فردای همان روز در تاریخ ۲۶ خرداد ماه سال ۸۸ رسانه‌های رسمی کشور، خبر تظاهرات در اعتراض به انتخابات ریاست جمهوری موریتانی را منتشر کردند. طبیعی است که وقتی مردم جمعیت را در خیابان می‌بینند و بعد به رسانه‌های رسمی همانند تلویزیون و خبرگزاری‌ها مراجعه می‌کنند و خبری پیدا نمی‌کنند، به سراغ رسانه‌ای همانند بی‌بی‌سی می‌روند که با کمترین فاصله خبرها را منتشر می‌کند و قاعدتا به آن رسانه اعتماد پیدا می‌کنند. از همان زمان طبعا رسانه‌های اصلی و مهم ما از دور خارج شدند و رسانه‌ای همانند بی‌بی‌سی مورد اعتماد مردم شد؛ رسانه‌ای که می‌گویند در آن اصل بر این است که ۹۸ حرف راست منتشر کن تا ۲ دروغ متضمن منافع بریتانیای کبیر را بتوانی به خورد مخاطبان بدهی.

بهرامی با اشاره به عملکرد رسانه‌ها در انعکاس اخبار اعتشاش‌های اخیر، گفت: وقتی رسانه‌ها بعد از روز سوم وارد عمل شدند، از نظر استراتژی خبری و ادبیات به سه گروه تقسیم می‌شوند. یک گروه همچنان در جهل به سر بردند و ادبیات آن‌ها نشان داد که یا اساسا علمی در این زمینه ندارند، یا فکر می‌کنند که قدرت دست آنهاست و می‌توانند همچنان با همان ادبیات قلدرمآبانه خبرنویسی کنند. گروهی هم همچنان خنثی ماندند و عافیت‌طلبی اساساً اجازه نداد که بخواهند فعالیتی در این زمینه داشته باشند. گروه دیگر اما با رویکرد خبری که نسبت به این شلوغی‌ها داشتند، به‌خوبی نشان دادند که همچنان دود از کنده بلند می‌شود و همچنان به رسانه‌ها می‌توان امید داشت. این گروه از رسانه‌ها در ادبیات خبری، وقار، متانت و درایتی را نشان دادند که معتقدم با وجود همه‌ی بلاهایی که در سال‌های گذشته سر رسانه‌ها آمد و ضریب نفوذشان کاهش پیدا کرد، از تأثیر آنها در فروکش  کردن شورش‌های اخیر نمی‌توان غفلت کرد و حتی در یک پروژه‌ی علمی تحلیل محتوایی، آن را می‌توان بررسی کرد.

او یادآور شد: اگر رسانه‌های دولت‌های “هفتم و هشتم”، “نهم و دهم” و “یازدهم و دوازدهم” را با هم مقایسه کنید با سه وضعیت کاملاً متفاوت مواجه خواهید شد. در نوبت نهم و دهم در قیاس با هفتم و هشتم، یک عقب‌گرد ۱۸۰ درجه‌ای بوده که در دوره‌ی بعدی کمی از آن در حال ترمیم است. یک نگاه امنیتی در کشور که همین نگاه در دانشگاه‌ها تشکل‌های دانشجویی را تعطیل کرد، در حوزه‌ی رسانه‌ای هم این کار را عامدانه انجام داد که رسانه‌ی خوب، رسانه‌ی خنثی است. سختی کار دوستانی که الان می‌خواهند فیلتر تلگرام را لغو کنند، این است که می‌خواهند به درصدی از دارایی‌های سابق برسند، اما پیش‌فرض دیگرانی این است که رسیدن به دارایی‌های سابق، مملکت را به خطر می‌اندازد. اساسا این تفکر منافی سواد رسانه‌ای است. این درحالی است که در اتفاق‌های اخیر نشان داده شد که با یک ضربه‌ی کوچک، خیلی از ساختارهای کشور به لرزه درمی‌آیند. اگر الان هم رسانه‌های ما و حتی فضاهای غیررسمی اطلاع‌رسانی نتوانند وضعیت آن ۱۱ هزار میلیارد تومان را مشخص کنند، دوباره با یک ضربه، این ساختار به لرزه درمی‌آید. این ۱۱ هزار میلیارد تومان که گفته شد ۳۵ درصد از دارایی‌های بانکی کشور بود، توسط دو درصد از سپرده‌گذاران اصلی خاص مؤسسه‌های اعتباری، مشمول تامین از بیت‌المال شد. یعنی از خزانه‌ی کشور ۱۱ هزار میلیارد تومان رفت و به کسانی رسید که این فضا را ایجاد کردند و این مبلغ را به صورت یک اختلاس شیک به خودشان اختصاص دادند. این فشار بزرگی است و همه مردم می‌توانند مطالبه‌گر این مبلغ باشند. از طرفی وقتی نتوانیم برای این ۱۱ هزار میلیارد توجیهی در فضای اجتماعی داشته باشیم، همانند این است که به یک بیمار کلیوی، به‌جای آنتی‌بیوتیک، مسکن بدهیم، که این مشکل روزی به ایست قلبی منجر خواهد شد.

این فعال رسانه‌ای در جمع‌بندی سخنان خود اظهار کرد: با همه‌ی این اوصاف، مسیر توسعه همین است و جز این نیست. الان آمادگی این را داریم که فکر کنیم اختصاص درس آموزش سواد رسانه‌ای در مقطع آموزش و پروش چندان فایده نداشته، ولی با این حال فکر می‌کنم راه همین است و باید بر این دارایی پافشاری کرد. به‌رغم همه‌ی آسیب‌هایی که در حوزه‌ی رسانه وجود دارد، باز هم بهترین بستر برای افزایش سواد رسانه‌ای، رسانه‌های ما است؛ همین رسانه‌هایی که بعضا به دیده‌ی تحقیر به آنها نگاه می‌کنیم، با بهره‌گیری از فرصت‌های رسانه‌ای می‌توانند تاثیرگذار باشند. اگر هر کسی به سهم خودش تلاش بکند، برآیند رو به جلو خواهد بود. در کل همچنان به اصلاح امیدوارم و معتقدم در همین اتفاق‌های اخیر هم به‌رغم همه خسارت‌های بزرگی که کشور دید، دستاوردهایی و عبرت‌هایی را هم می‌توان جست‌وجو کرد.

رسانه‌ها نتوانستند صدای مردم باشند

محمد خدادی، مدیرعامل سابق خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در سخنانی با اشاره به عملکرد رسانه‌ها در انعکاس اخبار اغتشاشات اخیر، خاطرنشان کرد: آنچه که به ما در چند هفته اخیر گذشت، قطعا خوب نبود. اگر صادقانه بخواهیم نگاه کنیم، باید از دو زاویه به آن بپردازیم؛ یک بخش اعتراضات و مطالبات بود و بخش دیگر هم آشوب و تخریب. این بخش دوم در هیچ جای دنیا و در هیچ زمانی نمره قبولی نمی‌گیرد و طبیعتا شورش نمی‌تواند هدف مصلحانه‌ای برای حل مشکلات باشد. در واقع هیچ تخریبی منجر به توفیق نمی‌شود؛ بنابراین باید این دو بخش را از هم جدا کرد.

او ادامه داد: در بخش اول که به اعتراضات و بالا گرفتن صدای مردم منجر شد، مقصرهای زیادی وجود دارد که یکی از آن‌ها خود رسانه‌ها هستند. ما باید این تقصیر را بپذیریم که نتوانستیم صدای مردم را برسانیم و خط برگشت رسانه‌ای را در داخل رسانه‌هایمان ایجاد کنیم. رسانه‌های ما خیابان‌هایی هستند از بالا به پایین که در آنها فقط مقامات کشور، کارشناسان و کسانی که دستی بر آتش دارند سخن می‌گویند. در حالی که قرار بود رسانه‌ها محل تضارب آراء و انتقال آنچه دیگران نمی‌بینند باشند. رسانه‌ها قرار بود ناپیداها را پیدا و حقایق را موشکافی کنند؛ این در حالی است که در عمل رسانه تبدیل به جریانی شد که حتی خودش هم یک طرف موضوع قرار گرفت و به همین صورت به دستگاه‌ها تعلق پیدا کرد و طبیعتاً رسانه‌های دستگاهی عملا می‌شوند ابزار و باید نقش تبلیغاتی بازی کنند. 

این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه «ما همچنان به رویکرد تبلیغی پایبندیم چون باور نکرده‌ایم که دوران هواداری به پایان رسیده است»، گفت: رسانه‌ها فراموش کردند که باید اخبار یعنی تولیدکننده باشند و همین عدم تولید اطلاعات در رسانه‌ها منجر به بی‌سوادی رسانه‌ای شد و در واقع رسانه‌ها همه‌کاره و هیچ‌کاره‌ شدند. اساسا تخصص نه تنها در حوزه سواد رسانه‌ای بلکه در حوزه‌های دیگر جامعه هم  وجود ندارد. امروز همه خبرنگاران ما سیاست‌زده شده‌اند و به هر موضوعی از زاویه سیاست نگاه می‌کنند که خود منتج به یک زنده باد و مرده‌باد می‌شود و در نهایت هم به مرور زمان خبرنگارانی که قرار بود گزارش‌های میدانی تهیه کنند، تبدیل به خبرنگاران تلفنی شدند و عملا اخباری را منتشر کردند که خودشان هم از آنها سر در نمی‌آوردند.

خدادی افزود: از طرفی هم روابط عمومی‌ها به جای اینکه پل ارتباط رسانه‌ها با نهادها شوند، دسترسی رسانه‌ها به دستگاه‌ها را بستند، خودشان رسانه شدند و این فرآیند هم منجر به تولید و انتشار اخبار دریافتی شد. اتفاقی که عملا آن رسالت رسانه‌ای که قرار بود رسانه‌ها برای جریان‌ها و دستگاه‌ها فرصت‌سازی کنند و عملکرد آنها را مورد ارزیابی قرار بدهند، فراموش شد. در نهایت هم تمام این مشکلات منجر به این شد که رسانه‌ها دنبال معروف شدن رفتند، صحت خبر قربانی سرعت شد و محبوبیت بر مقبولیت چربید و بی‌اعتمادی به رسانه به جایی رسید که حرمت رسانه‌ها شکسته شد و اولین کسی هم که این حرمت را شکست خود رسانه‌ها بودند.

او یادآور شد: رسانه‌ها به همه سرویس‌ دادند جز خودشان، از همه دفاع کردند جز خودشان،‌ برای همه فرصت‌سازی کردند جز خودشان و قانون هم به کمک این جریان آمد. اگر کسی حرفی بزند و رسانه‌ای آن را منتشر کند، با گوینده آن سخنان کاری ندارند و رسانه را به دادگاه می‌برند و می‌گویند تو نباید آن حرف‌ها را منتشر می‌کردی. همه این‌ مسائل در کنار هم باعث شد مردم رسانه‌ها را ظرف کافی برای انتقال صدایشان ندانند و به همین خاطر هم برای رساندن صدایشان بیرون آمدند.

مدیر عامل پیشین ایرنا با اشاره به تعداد زیاد رسانه‌ها در ایران، بیان کرد: داشتن ۲۰۰ روزنامه هنر نیست، بلکه تفاوت آن‌ها باید با هم معلوم شود. داشتن تعداد زیادی شبکه تلویزیونی، خبرگزاری و سایت قدرت نیست، باید دید این‌ها با هم چه تفاوت‌هایی دارند. چین یک خبرگزاری و ما ۱۲۰ خبرگزاری داریم. باید دید با این تعداد به کجا توانستیم برسیم و چه تأثیری گذاشته‌ایم؟ باید دید از میان ۱۰ هزار عکاس و خبرنگار چه تعداد حرفه‌ای هستند؟ رسانه‌های ما قدرت ندارند چون تولید اطلاعات اولویت اول آنها نیست. چراکه ما عمدتا در حال تولید نظرات هستیم و در واقع خبر ما خام فروشی است و توان ارزش افزوده ندارد.

او در پایان سخنان خود یادآور شد: این اعتراض همیشه بوده و این دفعه به اوج رسید. آنچه مهم است این است که باید صادقانه بپذیریم و از مردم عذرخواهی کنیم که نتوانستیم صدای مردم باشیم.

 

باید در موجودیت رسانه‌ها در ایران شک کرد

جعفر محمدی، مدیر پایگاه تحلیلی – خبری «عصر ایران» نیز از دیگر سخنران این نشست تخصصی بود که در سخنانی اظهار کرد: ما در ایران پیش از آنکه به نقش رسانه‌ها در هر موضوعی بپردازیم باید ابتدا درباره موجودیت رسانه‌ها در ایران شک کنیم. امروز باید اذعان کنیم در ایران به معنای واقعی و در شأن این ملت با پشتوانه تاریخی و فرهنگی، رسانه‌ای نداریم. درست است که برخی از روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها سعی می‌کنند به سمت رسانه بودن بروند، اما هنوز به آن معنای واقعی رسانه‌ای نداریم؛ چرا که رسانه چند ویژگی مهم دارد که به آنها توجهی نمی‌شود.

او افزود: اولین ویژگی یک رسانه واقعی این است که صدای مردم باشد. در این میان شما در رسانه صداوسیما که عنوان ملی را هم به یدک می‌کشد، چقدر صدای مردم را می‌شنوید؟ البته که در سایر رسانه‌های دیگر همانند سایت «عصر ایران» هم شرایط به همین شکل است. ما وقتی حتی نمی‌توانیم کامنت‌های مردم را هم منتشر کنیم، چه رسانه‌ای هستیم؟ ولی هر آنچه مسؤولان می‌گویند را می‌توانیم منتشر کنیم. آیا ما واقعا ما صدای مردم هستیم؟

محمدی یکی دیگر از ویژگی‌های اصلی رسانه‌ها را نقد قدرت‌ها برشمرد و بیان کرد: این در حالی است که رسانه‌های ما بیش از آنچه نقاد قدرت‌ها باشند، ستایشگر آنها هستند. باید شرایط به گونه‌ای شود رسانه افشاگری مصلحانه کند، اما این اتفاق نمی‌افتد. از طرفی رسانه‌ها باید محلی برای تضارب آرا باشند، اما آیا جز تک‌صدایی از رسانه‌های ما می‌شنوید؟ پس ما رسانه نیستیم. گاهی می‌گویم اگر برخی از رسانه‌های ما سفید منتشر شوند، خیلی مفیدتر خواهند بود. رسانه و روزنامه‌نگار باید معطوف مردم کار کند، اما ما معطوف به قدرت کار می‌کنیم. برای انتشار یک خبر یا گزارش باید حواسمان باشد به کسی برنخورد یا کسی ما را احضار نکند و به زندان نیندازد. بنابراین در هنگام تولید خبر حواسم به مردم نیست، بلکه حواسم به نهادهای ناظر است. معطوف بودن به نهادهای ناظر هم منتج به روزنامه‌نگاری در فضای ترس است یا روزنامه‌نگاری با ریاکاری می‌شود.

این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه «رسانه باید آینه مردم و جامعه باشد»، اظهار کرد: رسانه‌هایی که با ترس کار می‌کنند آینه هستند، اما مدام این آینه کدر می‌شود. رسانه‌هایی هم که معطوف به ریاکاری هستند آینه نیستند و بیشتر به تابلو شباهت دارند. از دیگر مشکلات رسانه‌های ما این است که امروز عمدتا فعلان رسانه‌ای نه تنها سواد رسانه‌ای ندارند، بلکه در حوزه‌های هم که کار می‌کنند دانش کافی را ندارند. در نهایت مشکلات اقتصادی هم مزید به همه این مشکلات می‌شود تا متوسط عمر رسانه‌های ما نسبت به جهان کوتاه‌تر باشند.

مدیر سایت «عصر ایران» ادامه داد: عمر کوتاه رسانه‌ها مانع از برندسازی می‌شود، چراکه برندسازی رسانه‌ها در طول زمان اتفاق می‌افتد. وقتی رسانه‌ای تا می‌آید جان بگیرد، آن را می‌بندند، دیگر برندسازی رخ نخواهد داد و طبیعتا وقتی رسانه‌ای هم برند نشود اعتمادسازی صورت نمی‌گیرد. مگر رسانه‌های خارجی که طول عمر زیادی هم دارند خطا نمی‌کنند؟ اصلا خطا کردن بخشی از کار ماست، اما ما مدام می‌لرزیم که نکند فردا رسانه ما را حذف کنند. ما هم می‌توانیم رسانه‌های برند داشته باشیم، اما به شرطی که آقایان به رسانه اعتماد کنند، از آن نترسند و بگذارند شعار آزادی که از شعارهای انقلاب اسلامی است در رسانه‌ها تحقق پیدا کند.

محمدی در پایان سخنان خود را اینگونه جمع‌بندی کرد: باید صداها را جدی بگیریم. با اینکه درز دیوار را بگیریم مشکل را حل نکرده‌ایم. همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم و اگر آسیبی این کشتی ببیند همه ما آسیب دیده‌ایم. بنابراین باید یک فکر درست و اصولی بکنیم.

مسؤولان به تحقیقات توجه کنند

امیدعلی مسعودی، عضو هیات علمی و مدیر پیشین گروه علوم ارتباطات دانشگاه سوره نیز در سخنانی اظهار کرد: ما متأسفانه حوادث را جدا از هم نگاه می‌کنیم، اما اگر نگاهی به رابطه‌ها بیاندازیم هم مفهوم تظاهرات روشن می‌شود و هم اینکه تکلیف رسانه‌ها مشخص می‌شود.

او با اشاره به وضعیت نامناسب تیراژ روزنامه‌های کشور و میزان مخاطب مطبوعات، اظهار کرد: ما باید نقد را از خودمان شروع کنیم. من به عنوان یک ایرانی باید از خودم شروع کنم. ما هیچ وقت خودمان را در آینه ندیده‌ایم و بعد تحقیق کنیم و متوجه شویم که در کشورهای پیشرفته دنیا اینچنین نیست که مردم تمام هستی‌شان را در اختیار دولت‌ها قرار بدهند و دولت را در حد بالایی تصور کنند که با یک سرانگشتش می‌تواند هر کاری می‌خواهند انجام دهد.

این استاد ارتباطات با اشاره به طرح مطالبات مردمی در کشورهای اروپایی خاطرنشان کرد: ما اهل مطالعه نیستیم و این مشکلات بیش از هر چیزی به خودمان برمی‌گردد. وقتی که اهل مطالعه نباشیم سرمان هم به راحتی کلاه می‌رود. این تنها شامل حال جامعه نمی‌شود و مدیران ما نیز به همین صورت هستند؛ به عنوان مثال در بهمن‌ ماه سال ۱۳۶۵ فردی به نام محمد مهدی محلاتی، دانشجوی جغرافی دانشگاه تهران تحقیقی را درباره شهر بم انجام داد که یکی از تحقیقات بی‌نظیر در جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. او در این تحقیق اعلام کرده بود که بین ۲۰ تا ۲۲ هزار نفر کشته خواهند شد و در ادامه راهکارهایی را نیز برای پیشگیری از تلفات جانی حداکثری عنوان کرده بود.

عضو هیات علمی دانشگاه سوره، افزود: وقتی پس از زلزله به شهر بم مراجعه کردم مسجدی را در سطح شهر دیدم که با وجود زلزله هفت ریشتری این مسجد آسیبی ندیده بود. کاملا بیانگر این موضوع بود که رعایت اصول ایمنی در ساخت و ساز باعث جلوگیری از تخریب در هنگام وقوع زلزله‌ها می‌شود. وقتی که به تحقیقات علمی توجهی نشود نتیجه‌ای جز آنچه پیش آمد در پی نخواهد داشت.

او ضمن بیان انتقادهایی از شرایط اقتصادی ایران، بیان کرد: در کل من به رسانه‌ها امیدوارم هستم و معتقدم که تاثیرگذار هستند؛ به عنوان مثال در بحث لایحه سازمان نظام رسانه‌ای رسانه‌ها نشان دادند که می‌توانند تاثیرگذار باشند. در کل ما نیازمند اصلاح قانون مطبوعات هستیم، حق انتشار و دسترسی آزادانه باید به رسمیت شناخته شود و بحث حقوق خبرنگاران حرفه‌ای نیز باید با جدیت پیگیری شود.

در این نست همچنین محمدصادق افراسیابی، رییس انجمن سواد رسانه‌ای ایران که اجرای این نشست را نیز بر عهده داشت، در سخنانی اظهار کرد: رسانه‌های داخل سه روز نخست سکوت کردند و این سکوت باعث شد تا به شکلی رسانه‌های خارجی و شبکه‌های اجتماعی داخلی و کانال‌های تلگرامی که از خارج از کشور اداره می‌شدند بازی را به دست بگیرند. بهتر است درباره هر رویداد رسانه‌ای خودمان نقد و بررسی کنیم تا اینکه منتظر بنشینیم و سکوت کنیم تا در خارج از کشور نقد بشنویم.

منبع: ایسنا

نظر بدهید

Be the First to Comment!

avatar
wpDiscuz