\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرا رسانه و شبکه های اجتماعی ،جلسه نقد و بررسی مجموعه تلویزیونی \"رهایم‌نکن\" با حضور محمدمهدی عسکرپور(کارگردان) علی پورکیانی(تهیه‌کننده)، امین تارخ و معصومه قاسمی‌پور از بازیگران این سریال به همراه دو تن از منتقدان سینمایی، غلامرضا آذری و جبار آذین عصر امروز سه شنبه 26 تیرماه در فرهنگسرای رسانه برگزار شد. \r\n\r\nدر ابتدای این نشست غلامرضا آذری کارشناس رسانه با بیان اینکه فیلمنامه \"رهایم نکن\" از یک روایت ساده و در عین حال در خور توجه و نیازمند تأمل برخوردار بود، اظهار داشت: قابل توجه بودن بدین مفهوم که بسیاری از وقایع این سریال نیازمند بحث و بررسی است اما به اجمال می‌توانم به بازی خوب امین تارخ اشاره کنم که توانسته بود در نقش حاج رسول به معنی واقعی یک نقش محوری را ایفا کند و روایتی از فردی که بزرگ یک خاندان است را به نمایش دربیاورد. اما آنچه مورد غفلت واقع شده این است که چرا ما دوست داریم چهره‌های مقدس را بیش از حد مقدس جلوه دهیم؟! به اعتقاد من این اشتباهی است که موجب ریزش مخاطب می‌شود. \r\n\r\nعلی پورکیانی تهیه‌کننده \"رهایم نکن\" با بیان اینکه ما توانستیم با استانداردی مطلوب این سریال را به پایان برسانیم، تصریح کرد: این سریال از دیماه 95 کلید خورد و قرار بود این سریال در سی و هشت قسمت تهیه شود اما پس از مدتی این سریال به کنداکتور ماه رمضان رسید، همین موضوع باعث شد که ابتدا مجبور شویم سریال را برای عدم تداخل با مسابقات جام جهانی به بیست و نه قسمت کاهش دهیم. البته با وجود مشکلات معتقدم ما توانستیم با استانداردی مطلوب این سریال را به پایان برسانیم و سعی کردیم در روند تولید، سلیقه مخاطب را در کیفیت تصاویر ارتقاء دهیم. \r\n\r\nجبار آذین کارشناس رسانه در اظهاراتی با بیان اینکه \"رهایم‌نکن\" حرف‌های زیادی برای گفتن داشت ولی معتقدم در گفتن حرف‌های خود به توفیق دست نیافت،‌ گفت: مهمترین عنصر یک داستان، فیلمنامه یا اثر تلویزیونی در کنار داشتن قصه‌ای درست پردازش قوی و ملموس شخصیت‌هاست و معتقدم برخی از شخصیت‌ها به ویژه حاج رسول به درستی پرداخت نشده بود. در داستان اصلی این سریال نیز بسیار دیر و بعد از نه تا 10 قسمت شروع می‌شود. همچنین این سریال دارای کش و قوس‌های بسیاری است اما این کش و قوس‌ها درگیری‌های بیرونی دارد و بین افراد اتفاق می‌افتد. ما اثری از ندامت را در رفتار حاج رسول به عنوان کسی که مرتکب یک خلاف شرعی و عرفی شده و حق و حقوقی را به حرام برده‌اند، نمی‌دیدیم. این شخصیت بیش از آنکه از عملی که مرتکب شده پشیمان و عذاب وجدان داشته باشد نگران تعاملات بیرونی خود و جایگاهش در خانواده است. \r\n\r\nامین تارخ بازیگر سریال \"رهایم نکن\" در پاسخ به انتقادات جبار آذین اظهار داشت: متأسفانه بسیاری از نقدهای شما یک طرفه بود و من معتقدم که بسیاری از کسانی که بیرون گود نشسته‌اند و از کارها انتقاد می‌کنند؛ اگر خودشان کار عملی و تولیدی انجام دهند دیدگاه‌شان تغییر کرده و عادلانه‌تر قضاوت می‌کنند. به نظرم بسیاری از حرف‌های آذین به درستی غلط بود. سریال \"رهایم نکن\" هم مقدمه داشت و هم شخصیت‌های آن به درستی پرداخت شده بود و هم به لحاظ نقطه اوج در وضعیت مطلوبی قرار داشت. چون نمایشنامه تنها روایتگر محض نیست بلکه باید بیننده را در کنار لذت تماشای یک اثر با خود همراه و قصه را برای آن روایت کند.\r\n\r\nوی با بیان اینکه طرح بسیاری از خطوط قرمز با تنبیه رسانه‌ها مواجه می‌شود، افزود: تماشاگر باید به یک آرامش برسد چون با یک ضدآرامش روبروست. این سریال بازگو کننده یک تراژدی است که در زمان ما همواره اتفاق افتاده و به آن پرداخته نشده است. بسیاری از موضوعات هستند که خط قرمز شناخته می‌شوند و اگر آن را مطرح کنید از سوی برخی از رسانه‌ها تنبیه خواهید شد. اگر قرار است نقدی کنیم لطفاً صداقت و عدالت را در نظر بگیرید. درباره پایان این سریال نیز معتقدم باید به عقل، هوش و شعور مخاطب احترام گذاشت و دست او را در تعیین سرنوشت شخصیت‌های داستان باز گذاشت. \r\n\r\n\r\nبراساس این گزارش، محمدمهدی عسکرپور با بیان اینکه معتقدم باید همه نقدها را شنید زیرا هر نقدی برای خود درسی است، خاطرنشان کرد: البته در این سریال اتفاقی افتاد که کمتر من با آن مواجه شده‌ام به خاطر اینکه زمانی که هنوز تنها سه قسمت از سریال نوشته شده بود، برخی از رسانه‌ها به رهایم نکن تاختند که ما می‌دانیم انتهای این داستان چه می‌شود و نقدهایی به شدت غیرمنصفانه در مورد این سریال نوشتند. در صورتیکه دقیقاً جریان سریال برخلاف انتظارات آن‌ها پیش رفت. \r\n\r\nعسکرپور با بیان اینکه به نظرمن فیلمنامه‌نویسی یک حرکت ناب هنری است که بخشی از آن هنر نویسنده و بخش قابل توجهی ریاضی فیزیک و مهندسی است، گفت: اینکه شما بدانید در کدام دقیقه باید نقطه عطف داستان را به تصویر بکشید و توزیع اطلاعات در داستان چگونه باشد کاملاً یک کار مهندسی و برگرفته از تجربه است. برخلاف حرف‌های آذین معتقدم که حاج رسول در این سریال کاملاً با کش و قوس‌های درونی روبرو بود. در همان قسمت اول حاج رسول نسبت به رفتن به حج دچار شک و تردید است و این نشان از کش و قوس درونی اوست. در واقع شخصیت آذر به عنوان یک موتور پیش‌برنده اعتراف حاج رسول را سرعت می‌بخشد و این کش و قوس تا آخر با شخصیت اصلی داستان است. کارگردان سریال \"رهایم نکن\" با اشاره به اینکه در این سریال ما شخصیتی را به نمایش درآوردیم که با یک گناه در گذشته همچنان دست و پنجه نرم می‌کند، اذعان کرد: این داستان امروز جامعه ماست که حق و باطل بسیار زیاد با هم مخلوط شده است. ما اصلاً در این سریال نقش منفی نداشتیم؛ من معتقدم این به واقعیت امروز جامعه بسیار شبیه است. موضوع گناه و پنهان کردن گذشته آنقدرها هم ساده نیست و هدف سریال این بود که بگوید \"خدا اگر کسی را دوست داشته باشید مسیر بازگشت و توبه را برای او تسهیل می‌کند\". در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که بسیاری از آدم‌هایی که مقدس نشان می‌دهند آنقدرها هم پاک و منزه نیستند که خوشبختانه شبکه‌های اجتماعی به روشن‌شدن ماهیت درونی بسیاری از افراد کمک شایان توجهی کرده است. \r\n\r\nعسگرپور با بیان اینکه در زمانه ای زندگی می کنیم که بسیاری از افراد مقدس نما هر روز در کنار ما و با ما زندگی می کنند گفت: خوشبختانه شبکه های اجتماعی توانسته اند چهره واقعی این افراد مقدس نما را به مردم نشان دهند اما به راستی باید بدانیم که گناه نشانه ای ندارد و همه ما در معرض خطا هستیم و حتی در بسیاری از موارد راه برای انسان گناهکار برای فرو رفتن در منجلابی که خود آن را ساخته هموار می شود.\r\nوی در مورد دلایل حذف صحنه تجاوز در فیلم رهایم نکن که انتقاد بسیاری را به دنبال داشت توضیح داد: واقعیت این است که تلویزیون ما ساعت مشخصی را برای مخاطب خود ندارد. یعنی همه طیف افراد جامعه می توانند در همه ساعت ها تلویزیون تماشا کنند. باید این فرهنگ در جامعه جا بیفتد که همه ساعتها برای همه افراد مناسب نیست. متاسفانه همین باعث می شود که کودکان در کنار بزرگترها سریال هایی تماشا کنند برای آنها مناسب نیست.\r\nکارگردان سریال رهایم نکن با بیان اینکه مدیران صدا و سیما محافظه کار هستند و فراموش می کنند رسالتشان چیست افزود: در همین سریال های ترکیه ای که ما آن را نقد می کنیم جنبه آموزشی هم لحاظ شده است چیزی که در بسیاری از سریال های ما حذف می شود. چرا ما نباید طریقه مواجهه با فردی را که مورد تعرض قرار گرفته است آموزش ببینیم. در این سریال نیز صحنه مربوط به تجاوز در سه پلان حذف شد و آن هم 5 دقیقه قبل از پخش آن در تلویزیون و من این را یک نوع تجاوز به حقوق خود می دانم.\r\n\r\n\r\nامین تارخ در پایان نشست با بیان اینکه مسئولین بدانند ما بیش از همیشه به نقد نیاز داریم و بایستی جامعه هنری را مورد حمایت قرار دهند، تأکید کرد: در شرایطی که ماهواره بسیاری از مخاطبان ما را جذب کرده و سریال‌های ماهواره‌ای بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و رسانه ملی از این بازی عقب افتاده است. ما از مجموعه منتقدین نیاز داریم که شرایط اهل هنر را درک کنند و اگر ایراداتی وجود دارد آن را به آرامی و در جای مناسب خود در گوش ما زمزمه کنند نه اینکه آن را فریاد بزنند.\r\n\r\nوی در پاسخ به این سوال که اگر جای حاج رسول بودید او را می بخشیدید گفت: امروز امسال حاج رسول تا دلتان بخواهد هست اما من اگر جای برادر او بود، حاج رسول را می بخشیدم چون تصمیم گرفت جبران مافات کند. اگر دو نفر مانند حاج رسول متوجه اشتباه خود شوند و سعی در اصلاح امور داشته باشند ما به هدفمان رسیده ایم.\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n...
\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، جلسه نقد و بررسی مجموعه تلویزیونی آنام با حضور جواد افشار؛ کارگردان اثر امیرعباس پیام؛ نویسنده و مجید واشقانی بازیگر این سریال، عصر روز دوشنبه در فرهنگسرای رسانه و فضای مجازی برگزار شد.\r\n\r\nدر ابتدای این نشست عباس کریمی منتقد سینما با بیان اینکه سریال آنام سریالی متفاوت با سایر سریال های شبکه خانگی و حتی ماهواره ای گفت: این مقایسه از ریشه غلط است زیرا این سریال برای تلویزیون و صدا وسیما ساخته شده و محدودیت های ساخت خود را داشته است.\r\n\r\nوی ادامه داد: این سریال 63 قسمتی با وجود اینکه سریالی با تعدد قسمت است اما مخاطب را خسته نمی کند چون شخصیت های فرعی پررنگی دارد و این تعدد شخصیت ها داستان را به دنبال خود می کشد. البته ریتم سریال در بعضی سکانس ها کند بود که با توجه به شناختی که از آقای افشار به عنوان کارگردان دارم احتمالا با هدف خاصی انجام شده است.\r\n\r\nکریمی با بیان اینکه آنام یک سریال ملودرام بوده که عواطف و احساسات در ان بیشتر برجسته است گفت: در یک ملودرام شخصیت پردازی کمتری وجود دارد چون بیشتر به حوادث پرداخته می شود البته این سریال دارای شخصیت پردازی خوبی هم بود که متاثر از متن این اتفاق افتاده بود و جایگاه شخصیت های فرعی نیز خوب پرداخت شده بود.\r\n\r\n\r\n\r\nدر ادامه این نشست امیرعباس پیام نویسنده سریال آنام با بیان اینکه هدف اصلی این سریال این است که بگوید هیچ یک از اعمال و رفتار ما بدون تبعات و عاقبت نیست گفت: در این سریال می خواستیم بگوییم که هر عمل هرچند کوچک اثر خود را در زندگی آینده ما خواهد گذاشت وتبعات رفتار آن هیچگاه دست از سر ما برنخواهد داشت.\r\n\r\nوی با بیان اینکه معتقد به هیچ شخصیت اصلی و فرعی در داستان هایم نیستم گفت:اقای افشار نیز با من هم عقیده اند در سریال ها نیز تلاش کرده ایم به رنگ ها قائل نباشیم و معتقدیم هر شخصیت می تواند روایت گر خود در داستان بوده و تاثیر خود را در داستان داشته باشد\r\n\r\nپیام با بیان اینکه در سریال سازی هنوز جوان و نیازمند کسب تجارب از بزرگان سریال سازی دنیا هستیم گفت: در این سریال به دنبال این بودم که دیالوگ ها را برای افزایش اشتیاق مخاطب استفاده کنم و این سریال نیز به گونه ای ساخته شد که از طمئنینه کافی برخوردار باشد. شاید برخی به ما خورده بگیرند که در این سریال با پلان های اضافی روبرو بودیم اما واقعیت این است که این طمئنینه برای ساخت سریال آنام که بسیار سخت و دشوار است نیاز بود.\r\n\r\nنویسنده سریال آنام در پاسخ به این سوال که چرا این سریال اینقدر غم داشت و مصیبت پشت مصیبت برای شخصیت اول داستان اتفاق می افتاد گفت: به هیچ عنوان عمدی برای غمگین بودن سریال وجود نداشت اما داستان قصه خود این گونه پیش رفت و مطلبید که اینگونه نوشته شود چون ما باید از یک داستان کلیشه ای که مادر و فرزندی جدا افتاده از هم را نشان می داد دوری می کردیم برای همین این گونه داستان پردازی اجتناب ناپذیر بود.\r\n\r\n\r\n\r\n در ادامه جواد افشار کارگردان سریال آنام با بیان اینکه پایان بندی سریال به این شیوه که در آنام دیدیم هنر نویسنده بود گفت: سلیقه من هم در طول ساخت این سریال که یک سال به طول انجامید با سلیقه نویسنده مطابقت داشت و معتقدم این پایان با مد روز نیز مطابق است. قبول دارم این سریال پایانی غمگین داشت اما این پایان هوشمندانه و تاثیرگذار بود.\r\n\r\nوی در مورد انتخاب خانم گلچهره سجادیه به عنوان نقش اول این سریال گفت: خانم سجادیه در سال های دور با بازی درخشان خود توانسته بود اثری ماندگار را خلق کند اما برای سال ها از صحنه دور بود و کمتر دیده شده بود و من گفتم حیف است که از هنرمندی مانند ایشان استفاده نشود. تلویزیون ما به چهره هایی که کمتر دیده شده اند نیاز دارد .\r\n\r\nکارگردان سریال آنام با دفاع از پرمخاطب بودن سریال آنام نسبت به سایر سریال های پرمخاطب که برای آنها تبلیغات بسیاری نیز شده بود گفت: بازخوردهای بسیاری که از طریق شبکه های مجازی دریافت کردیم نشان داد که بسیاری از مخاطبان ما در خارج از ایران نیز همانند داخل کشور سریال را تعقیب می کردند. این سریال به حدی تاثیرگذار بود که بسیاری از جوانانی که قسمت پایانی سریال آنام را دیدند به من پیغام دادند که ما صبح روز پس از پایان سریال به دست بوسی مادرمان رفتیم و فهمیدیم که فرصت برای گرامی داشتن مادرمان چقدر اندک است. یکی از اهداف پایان بندی متفاوت سریال آنام نیز توجه به مادر بود تا بدانیم چقدر زود دیر می شود و فرصت محبت به مادران را ما فرزندان از دست می دهیم.\r\n\r\n\r\n\r\nمجید واشقانی بازیگر این سریال نیز در سخنانی با بیان اینکه سریال سازی بسیار سخت و در عین حال بسیار ساده است گفت: اگر ما یک فیلم نامه و یک کارگردان قوی داشته باشیم سریال خوب ساخته می شود. سریال خوب سریالی است که دیده شود خوشبختانه آنام هم یک قصه خوب داشت و هم یک کارگردان خوب که بتواند قصه را به بهترین شکل روایت کند. واقعیت این است که ما ملتی کم حوصله هستیم بنابراین اینکه سریالی بتواند در 60 قسمت مخاطب را به سمت خود بکشد نشان موفق بودن یک سریال است.\r\n\r\n\r\nمیلاد پرتویی فیلمبردار سریال آنام نیز در ادامه این نشست گفت: سعی ما در فیلمبرداری این کار این بود که بیشتر شبیه آثار سینمایی فیلمبرداری انجام شود و از کارهای سخت تلویزیونی فاصله بگیریم که نتیجه کار نیز به نظر من رضایت بخش بود.\r\n\r\n\r\n\r\nدر ادامه این نشست امیرعباس پیام در پاسخ به این سوال که چرا سریال های ما آنگونه که باید و شاید دیده نمی شود و ما در عرصه بین المللی توان رقابت با سریال های سایر کشورها را نداریم گفت: واقعیت این است که ما هم دوست داریم آثاری بسازیم که مانند سریال های ترکیه ای، کره ای وآمریکایی انقدر خوب باشد که برای ما درآمد ارزی هم بدنبال داشته باشد ولی با کدام امکانات و با کدام بیننده؟ شاید به جرات می توان گفت نیمی از مردم ایران برنامه های صدا و سیما را نمی بینند. از سوی دیگر با سیستم مدیریتی که در آن درایت و جسارت وجود ندارد سریال سازی فاخر بسیار سخت و دشوار است. واقعیت این است که سازندگان سریال در کشور ما با محدودیت های بسیاری روبرو هستند و شوراهای نظارتی صدا و سیما تخصصشان این است که ناب ترین و بهترین ایده ها را به کسل ترین و بی مصرف ترین ایده ها تبدیل کنند. همین که ما بتوانیم این مقدار مخاطب را جذب کنیم باید تاج طلا بر سرمان بگذارند. واقعیت این است که ما نباید از تراکتور توقع پرواز داشته باشیم و من امیدوارم روزی برسد که سلیقه ای هوشمندانه و مترقی بر روند ساخت سریال های ما مدیریت و نظارت کند. متاسفانه با این سیستم مدیریت ما جوابگوی ضعف هایی هستیم که اصلا به ما ربطی ندارد.\r\n\r\nجواد افشار نیز با بیان اینکه متاسفانه سریال آنام در اثر یک سری غفلت ها \"دوپاره\" شد گفت: بخشی از سریال قبل از پایان سال پخش شد و بخاطر ایام عید وقفه ای در پخش سریال رخ داد پس از آن نیز بخاطر طولانی شدن بعضی از سریال های نوروزی و پخش مسابقات ورزشی عملا سریال آنام دوباره از آخر فروردین ماه پخش شد. بخش مهمی از کار، پخش سریال است و نحوه پخش سریال آنام به آن لطمه جدی زد. این گلایه من است که چرا دغدغه مدیران نسبت به سریال های ساخت خود صدا و سیما کم شده است. چرا سریالی که با هزینه و سرمایه صدا و سیما و با این سختی ساخته شده باید بخاطر بی برنامگی در پخش آسیب ببیند.\r\n\r\n\r\nنقد و بررسی سریال آنام دوشنبه 25 تیر ماه با حضور عوامل در فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی برگزار گردید.\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n...
\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، نشست هم اندیشی فصلنامه اسلوب با موضوع \" بررسی راهکارهای بازاریابی صنعت گردشگری در شرایط بحرانی \" برگزار شد.\r\nاین نشست پنجشنبه 21تیر ماه ساعت 17 به همت فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی انجام پذیرفت.\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی ،تور یک روزه سواد رسانه ای با عنوان \"تور باحال یه روزه\" توسط کانون مربیان سواد رسانه ای فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی برگزار گردید.\r\n\r\nدر این تور یک روزه که برای مخاطبان نوجوان فرهنگسرا برگزار شد ،به مباحثی در خصوص فواید سواد رسانه ای و چگونگی ساخت\" تیزر تبلیغاتی\" پرداخته و در همین راستا از یک شرکت تبلیغاتی بازدید و اصول اولیه ساخت تبلیغ به صورت عملی تشریح شد.\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n...
\r\n\r\nبه گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی،کارگاه نقش و جایگاه ژورنالیسم رادیویی  “روزنامه نگاری رادیویی”در رسانه رادیو با حضور فرامز کجویی “برنامه ساز و صدابردار صدا و سیما و کارشناس امور رسانه ،سیروس رجبی “تهیه کننده و برنامه ساز رادیو و مدرس دانشکده خبر” و حمید عبیری ” گوینده و مجری صدا وسیما برگزار در فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی برگزار شد.\r\n\r\nفرامرز کجویی کارشناس فرهنگی و امور رسانه با بیان اینکه وقتی در مورد روزنامه نگاری رادیویی صحبت میکنیم، نقش رادیو در عصر جهانی شدن مدنظر ماست اظهار داشت: این نقشی که قرار است ژورنالیسم رادیویی بر عهده بگیرد.\r\nوی ادامه داد: در ابتدا بحث باید نگاهی به مباحث اجتماعی رادیو داشته باشیم. مارشال مک لوهان کارشناس حوزه رسانه به نحوه چشمگیری رادیو را رسانه گرم توصیف کرده است. \r\n\r\nکجویی افزود: من در این جا قصد ورود به این مباحث را ندارم که در حال حاضر این تقسیم بندی چقدر بین رسانه سرد و گرم تغییر کرده ولی قرار است ما از توانایی های رادیو در عصر حاضر از تحریک کردن چشم فکر به منظور دیدن نادیدنی ها صحبت کنیم که سبب مشارکت بیشتر مخاطب میشود. ما از توانایی های رادیو برای اینکه پنجره ای به سوی جهان گشوده و فضای خوبی برای گفت و گو مهیا کرده تا از این طریق صدای مردم شنیده شود و گفت و گو ها به شکلی صورت گیرد که جهان را ملموس تر و واقعی تر را به تصویر بکشد بحث خواهیم کرد.\r\n\r\nاین کارشناس رسانه با بیان اینکه رادیو به جهت برخورداری از ویژگی های خاص خود به یک رسانه شفاهی راحت و مفید وپرسرعت تبدیل شده است گفت: زمانی که مک لوهان اولین بار نظریه اش را پیرامون رسانه سرد و گرم در دهه 1964 میلادی ارایه کرد رادیو را به عنوان رسانه پخش موزیک و مختص جوانان مطرح بود اما امروز در ابتدای هزاره جدید رادیو تقریبا برای همه پیام و برنامه دارد رادیواستارهای خود رادارد و به نظر من در این زمان این رفتارهای ژورنالیستی درکار رادیو است که رسانه رادیو را در ارایه اطلاعات و اخبار پرسرعت ترین رسانه نگه میدارد. در این هزاره مخاطب رادیو به کاربر تغییر عنوان داده است ودر حاضر شیوه های پخش رادیو به صورت مولتی مدیا در اختیار کاربران قرار گرفته است بله رادیو در عرصه جهانی شدن پیشتازترین رسانه در صحت اطلاعات و سرعت انتقال اطلاعات است.\r\n\r\nسیروس رجبی تهیه کننده و برنامه ساز رادیو نیز در سخنانی با بیان اینکه با پيدايش قالب هاي برنامه سازی رادیویی چون psa ، ميني فيچر، پروموشن و جينگل نقش ژورنالیسم رادیویی بسیار پررنگ شده است گفت: اينها قالبهاي نو و تازه است كه برنامه سازان به كمكشان مي توانند پيام ها را با تاثيرگذاري و محتواي بيشتري به شنوندگان عرضه كنند. به برنامه سازان و تهيه كنندگان توصيه میکنم كه قواعد برنامه سازي را در اين قالب های جدید که نگاه های ژورنالیسمی در آن باعث پیشبرد اهداف میشود رافرا بگيرند تا از اين مسير شاهد تحقق شعار ايده هاي نو و تحول در محتوا در رسانه رادیو باشیم.\r\n\r\nوی افزود: در اینجا اگر به رادیو به عنوان صنعت گسترده و مهم در عرصه جهانی در حوزه های اقتصادی و فناوری نگاهی داشته باشیم 5 مدل رادیو را میتوانیم تقسیم بندی کنیم. رادیو های دولتی که عمده ترین شکل رادیو است که در سرتاسر جهان وجود دارد که سرمایه ان از سوی دولت تامین می شود. رادیو های زیرزمینی یا همان رادیوهای آزاد با اهداف فرهنگی و سیاسی، رادیو جامعه و رادیوهای عمومی یکی از گسترده ترین اشکال رادیویی در جهان و رادیوهای تجاری که از طریق حاکمیت خصوصی و منفعت طلبانه شکل گرفته است.\r\n\r\nحمید عبیری گوینده و مجری رادیو دیگر مهمان این کارگاه بود که در سخنانی اظهار داشت؛ شنیداری بودن رسانه رادیو، اگرچه به اطلاع‌رسانی خطی منجر می‌شود و اطلاعات به اجبار به دنبال هم و نه همزمان در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد اما تخیل مخاطب را برمی‌انگیزد و به‌ویژه در برنامه‌های عمیق‌تر، رادیو را به رسانه‌ای برای انجام دیالوگ بدل می‌کند. همین ویژگی‌ها، شاخه‌ای جدید از ژورنالیسم را طرح می‌کند که به ژورنالیسم رادیویی مشهور است.\r\n\r\nوی با بیان اینکه رسانه باید قدرت چهارم یک کشور یا ملت باشد گفت: این توان، قدرتی است که کار بازبینی و موازنه سه قدرت را برعهده دارد.\r\n\r\nعبیری بهترین سپر ایمنی که خبرنگاران رادیویی مي توانند داشته باشند را آموزش حرفه ای ژورنالیستی است دانست و افزود: تنها خبرنگاری که ميداند چطور حقایق و اطلاعات را به طور حرفه ای پردازش و ارائه کند، این شانس را دارد كه چنانچه به ارائه گزارش غلط متهم شد، بتواند از خود دفاع کند. فعاليت خبرنگاری رادیویی بايد ماهرانه و بي عيب و نقص (از طریق تحقيق، مصاحبه های منصفانه، نوشته هاي اعتماد برانگيز و واقع بینانه و نقل قولهای دقیق) باشد.\r\n\r\nاین گوینده رادیو با بیان اینکه متأسفانه، هیچ مجموعه قوانین یا شيوه نامه اي وجود ندارد که به خبرنگاران بگوید گزارش خود را تا کجا ميتوانند به پیش ببرند تصریح کرد: این امر همواره به موقعیت بستگی دارد و فرد باید شخصاً در مورد آن قضاوت کند. این روال کار روزمره همه ماست که در هر زمانی ميخواهیم بدانیم چه اتفاقی در منطقه يا در کشور یا در جهان در جریان است؛ خیلی ساده به اخبار رادیو گوش ميدهیم.\r\n\r\nوی ادامه داد: اخبار رادیو ظرف چند دقیقه، اطلاعات ما را در مورد مهمترین رویدادها و مسائل، به روز خواهد کرد. اخبار، دقیق، مختصر، بی طرفانه و در عین حال جذاب و جالب توجه، دست کم باید این گونه باشد. یک برنامه رادیویی بدون خبر، شبیه گلی است که بو نداشته باشد یا جشن تولدی که کیکی نداشته باشد .این امر هر چند عملي و امكان پذير است، اما واقعی نیست. \r\n\r\nعبیری با تاکید بر اینکه به ندرت شنونده ای پیدا مي شود که خواهان برنامه های رادیویی، بدون پخش مرتب اخبار باشد گفت: اخبار به منزله کارت ویزیت هر شبکه رادیویی است. چنانچه اخبار، موثق و قابل فهم باشد، کل شبکه رادیویی از نظر شنوندگان در رده بالایی قرار خواهد گرفت. به همین دلیل است که آماده کردن و ارائه خبر در نهایت دقت و با پایبندی به قوانین خاص، توسط خبرنگاران رادیویی یا بهتر روزنامه نگاران رادیویی ضروری است. \r\n\r\nبه گفته این مجری رادیو مهمترین موضوع این است که خبرنگاران باید از خود بپرسند این خبر واقعاً جدید است؟ در اين خبر مطلب مهمي هست؟ آيا برای شنوندگان جالب يا مفید است؟ فقط هنگامی که به این سؤالات پاسخ مثبت داده شود، خبرنگار ميتواند شروع به نوشتن آیتم خبری و تدوین و تنظیم خبری کند که قرار است پخش شود. به راستی در حوزه خبرنگاری و تهیه خبر است که نقش مهم روزنامه نگاری رادیویی را میتوانیم به خوبی درک کنیم.\r\n \r\n،گارگاه\" نقش ژورنالیسم رادیویی در رسانه رادیو  چهارشنبه 20 تیر ساعت 11 در فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی برگزار شد.\r\n \r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، رئیس فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی 20 تیرماه از خبرگزاری فارس بازدید و با مدیر عامل این خبرگزاری دیدار کرد.\r\n \r\nاسماعیلی در نشستی که با هدف ایجاد تعامل بین خبرگزاری فارس و فرهنگسرای رسانه برگزار شد، در خصوص بهره‌مندی متقابل از توانایی‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری خبرگزاری فارس و فرهنگسرای رسانه تاکید کرد و گفت: ظرفیت رسانه‌ها به نسبت گذشته تفاوت‌های زیادی یافته است و رقابت‌های نفس گیری در حوزه محتوا و شکل در بین خبرگزاری‌ها بوجود آمده است که می‌طلبد در مرز دانش در حوزه رسانه با ایجاد تعامل و هم‌فکری قدم‌هایی رو به جلو برداشته شود.\r\nرئیس فرهنگسرای رسانه همچنین ارتقاء کمی و کیفی هدف‌ها و برنامه‌های مشترک  این دو مجموعه را مورد تاکید قرار داد و گفت: خبرنگاران خبرگزاری فارس در موضوعات مختلفی نظیر برگزاری جشنواره‌های ورزشی، تفریحی وبرنامه های  آموزشی و غیره می‌توانند از فضای فرهنگسرای رسانه بهره‌مند شوند.\r\nدر این جلسه مقرر شد شرایط همکاری دوجانبه در قالب تفاهم‌نامه‌ای تدوین و به امضای طرفین برسد.\r\n \r\n ...
 \r\nبه گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، رییس فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی از خبرگزاری ایسنا بازدیدو با مدیر عامل خبرگزاری دانشجویان ایران  دیدار کرد.وی  در این دیدار با اشاره به مجموعه برنامه‌های این فرهنگسرا برای سال جاری گفت، سلسله نشست‌هایی با عنوان \"۴۰ سال تجربه رسانه ای انقلاب اسلامی\" به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد. هدف از این نشست‌ها نقد و بررسی منصفانه و عالمانه‌ای از عملکرد انواع رسانه‌ها  و تجربیاتی است که در این سالها  اندوخته شده است . \r\nوی ادامه داد: در تلاش هستیم از مدیران گذشته و حال رسانه ها و همچنین اساتید علوم ارتباطات  دعوت ‌کنیم در این نشست ها به موضوعاتی که امروزه رسانه ها با آن دست و پنجه نرم میکنند بپردازند.\r\n \r\nاسماعیلی خاطرنشان کرد،اگر خبرگزاری دانشجویان ایران تمایل داشته باشد، یکی از نشست‌ها را به این خبرگزاری اختصاص خواهیم داد تا عملکرد این رسانه را با حضور استادان دانشگاه نقد و بررسی کنیم. البته باید تاکید کنم ما در این نشستها به دنبال حاشیه و عیب جویی از رسانه ها نیستیم و تلاش میکنیم  بیشتر به مباحث آکادمیک و علمی بپردازیم و سعی خواهیم کرد رسانه‌های با گرایشات مختلف را نیز به این نشست‌ها دعوت کنیم.\r\n \r\nرییس فرهنگسرای رسانه جشنواره فیلم کوتاه ۱۰۰ ثانیه‌ای را از دیگر طرح های این مجموعه در سال جاری عنوان کرد و گفت: کار دیگر فرهنگسرا فعالیت فرهنگی در جهت حمایت از کالای ایرانی است، به همین مناسبت یک جشنواره فیلم کوتاه ۱۰۰ ثانیه‌ای در دستور کار قرار دارد  که در آن از فیلم‌های ارسالی توسط مردم استفاده خواهیم کرد و همکاری رسانه‌ها جهت پوشش رسانه‌ای این رویداد و فضاسازی آن ما را در راستای نیل به هدف، یاری خواهد رساند.\r\n \r\nاسماعیلی  در خصوص جشنواره \"نیمه پر لیوان \"فزود، متأسفانه خبرهای بد ارزش خبری بالاتری دارند و ما هم عادت کرده‌ایم که با این نوع خبرها مواجه باشیم و این در حالی است که  امروزه هزاران  رویداد و خبر امید وار کننده و سرشار از امید نیز در کشور وجود دارد که تلاش میکنیم در این جشنواره از این رویداد ها و نحوه انعکاس آنها تقدیر نماییم. در واقع هدف اصلی این جشنواره توجه به «نیمه پر لیوان»  است که بزودی جزئیات آن از رسانه ها اعلام خواهد شد .\r\nوی با اشاره به امکانات ورزشی این فرهنگسرا برای اهالی رسانه، اظهار کرد: علاوه بر امکانات مختلف ورزشی، کارتی را به خبرنگاران اختصاص خواهیم داد تا بتوانند از مزایای ورزشی در برخی نقاط شهر استفاده کنند.\r\n \r\nاسماعیلی درباره اهمیت ارتباط اساتید علوم ارتباطات و روزنامه نگاری و همچنین دیگر رشته هایی نظیر مدیریت رسانه و مدیریت فرهنگی با  رسانه‌ها گفت، وقتی ارتباط این اساتید با رسانه‌های مختلف کم رنگ شود باعث می‌شود که در عرصه فرهنگ و تبادلات فرهنگی و همچنین ارتباط مفید و موثر رسانه ها با مخاطبین با اشکالات اساسی مواجه شویم  و نسبت به رقبای خود عقب بمانیم .\r\n \r\nوی با تاکید بر لزوم حرکت در  مرز دانش ارتباطات  یادآور شد،در واقع اساتید دانشگاه در محیط های علمی مشغول به فعالیت هستند و کمتر در محیط های رسانه ای و هیت تحریریه ها حضور پیدا میکنند و ما می‌خواهیم در فرهنگسرای رسانه حلقه وصلی را با رسانه‌ها و اساتید دانشگاه داشته باشیم تا میان آن‌ها گپ و گفت و ارتباطی شکل بگیرد.\r\n \r\nدر این بازدید، بختیار غلامی مدیر باشگاه فرهنگ و هنر فرهنگسرای رسانه و امیر عباس صادقی مدیر روابط عمومی فرهنگسرا نیز حضور داشتند.\r\n \r\nدر این جلسه مقرر شد شرایط همکاری دوجانبه در قالب تفاهم‌نامه‌ای تدوین و به امضای طرفین برسد.\r\n \r\n \r\n ...

نشست صمیمی همکاران با رییس فرهنگسرا

رئیس فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی در نشست صمیمی ۲۴ اردیبهشت ماه میزبان همکاران فرهنگسرا بود.

نظر بدهید

Be the First to Comment!

avatar
wpDiscuz