به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی نود و نهمین نشست برنامه زرین قلم به رونمایی از دو کتاب با عناوین «کوچه باغ عاشقی» و «جنگ و لبخند» اختصاص دارد.\r\nاین مراسم ساعت 16 روز سه شنبه (3مهرماه) با حضور نویسنده کتاب، رمضان صادقی مقدم، حسن صفوی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شمال تهران، شمیرانات و لواسانات، طاهر طاهری، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ورامین، ابراهیم ولایت، رییس بنیاد شهید و ایثارگران شهرستان ورامین و بیوک مسگری پور برگزار خواهد شد.\r\nعلاوه بر این از ناهید اسدی، نویسنده کتاب خاطرات بانوان جانباز، اشرف السادات سادات نویسنده کتاب معبر و دبیر انجمن ادبیات داستانی شهرستان شهریار و پرویز امینی شاعر آیینی و عاشورایی و نویسنده کتب دفاع مقدس تجلیل و قدردانی خواهد شد.\r\nفرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی در خیابان پاسداران، خیابان شهید گل نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا واقع شده است.علاقمندان میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 22888680 تماس بگیرند.\r\n ...
 \r\nبه گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران و سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ویژه برنامه «جلوه سوگ: آوای محرم» در فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی حضور یافتند.\r\n ...
\r\nویژه‌برنامه «آوای محرم» به مناسبت دهه اول ماه محرم در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار می‌شود. این برنامه با مشارکت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۳ از ۲۰ تا ۲۷ شهریور ماه از ساعت ۱۹ در محوطه فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی میزبان علاقه‌مندان است.\r\n«رو در رو» گفت‌وگو درباره فرهنگ عاشورا و تأثیر آن بر سبک زندگی و «رادیو محرم» از برنامه‌های شاخص ویژه‌برنامه آوای محرم است. از دیگر برنامه‌های فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در دهه اول محرم می‌توان به اجرای نمایش‌ها و نواهای آیینی، تعزیه و پرده‌خوانی و نغمه‌های عاشورایی اشاره کرد.\r\nفرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا واقع شده و شماره تلفن ۲۶۷۰۱۵۳۶ برای اطلاعات بیشتر اعلام شده است.\r\n\r\n...
فیلم سینمایی «مادر» ساخته میکیو ناروسه فیلمساز ژاپنی در سال ۱۹۵۲ روز چهارشنبه ۲۱ شهریور ماه ساعت ۱۸ در برنامه «فیلم و گپ» فرهنگ‌سرای رسانه به نمایش در می‌آید و توسط سعید قطبی زاده منتقد سینما نقد و بررسی می‌شود.\r\nمادر فیلمی درام محصول ژاپن با بازی کینویو تاناکا، کیوکو کاگاوا و دایسوکه کاتو است.\r\nعلاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند به نشانی خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا، فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی مراجعه کنند و برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۲۶۷۰۱۵۳۶ تماس بگیرند.\r\n...
\r\nفرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی با همکاری کانون ادبی مدارا سوگواره شعر عاشورایی با محوریت حادثه کربلا را روز یکشنبه ۱۸ شهریور ماه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ برگزار می‌کند. مهدی دشتی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان کارشناس و امیرمهدی صفایی به عنوان مجری و کارشناس ترانه و شعر کلاسیک در این نشست حضور خواهند داشت. \r\n \r\nبه گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، طبق اعلام دبیرخانه سوگواره، شاعران می‌توانند آثار خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی به شماره ۹۳۶۶۶۸۵۱۰۲ بفرستند، همچنین برای دریافت اطلاعات تکمیلی نیز می‌توانند با شماره تلفن ۲۶۷۰۱۵۳۶ تماس بگیرند.\r\n \r\nعلاقه‌مندان برای حضور و شعرخوانی در سوگواره می‌توانند به نشانی خیابان پاسداران، خیابان شهید گل نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا، فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی مراجعه کنند.\r\n\r\n \r\n...
نقد فیلم اعتبارش را از دست داده است

عصرانه مطبوعات

آسیب شناسی دلایل کند شدن تیغ نقد سینمایی در سال های اخیر

 

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی،برنامه عصرانه مطبوعات با موضوع “بررسی نقد سینمایی در مطبوعات” با حضور  جواد طوسی رئیس شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران به همراه  منتقدان  برجسته سینما، سعید قطبی زاده و امیر پوریا در فرهنگسرای رسانه و شبکه های مجازی برگزار شد.

 جواد طوسی در آغاز این نشست گفت ، باید بپذیرم که جامعه ما در ۴۰ سال اخیر دوره های پر التهابی داشته که بخشی از آن به مسائل اقتصادی مربوط می شود ،ولی اگر دولت مردان ما در زمینه فرهنگ دغدغه جدی داشته باشند باز باید برای گستره فرهنگ تعریفی داشته باشیم .وی افزود،به اعتقاد من در بدترین شرایط هم می توان برای فرهنگ یک برنامه ریزی کوتاه و بلندمدت و مفید داشت. کسی که مقوله فرهنگ را انتخاب می کند اگر می خواهد تاثیرگذار باشد و تلنگری به جامعه بزند نباید رابطه بی واسطه خود را با مخاطب فراموش کند. بعضی از نشریات و روزنامه ها یک زمانی یک صفحه ویژه برای نقد آثار سینمایی داشتند چرا اکنون این کار برای نشریات ما آنقدر جدی نیست که یک روز در هفته را به مسئله نقد فیلم ایرانی یا خارجی اختصاص دهند. به نظر می رسد مقوله فرهنگ امروز بیشتر تحت تاثیر سیاست زدگی و بازی با جناح های سیاسی است، در صورتی که هر یک از آنها باید سرجای خودش باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

وی ادامه داد، اما شرایط فعلی سبب شده بسیاری از دوستان منتقد ما دچار نوعی تردید شده و پرسشی با مضمون “که چی”  به شدت شایع شده است و اگر بخواهیم واقع بینانه به این مسئله نگاه کنیم جدا از دولت مردان ما باید دید، مطبوعات ما چگونه با مقوله نقد برخورد کرده اند. مستاسفانه فضا به سوی “باری به هر جهت” پیش رفته است و آنها نیز دچار نوعی بی انگیزگی شده اند و ترجیح می دهند صفحه های آگاهی ۱۰ تا ۱۲ صفحه اول مجله را دریابند و بقیه قسمت های مجله در همان شکل خودش بدون هرگونه خلاقیت منتشر شود.

رئیس شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران با بیان اینکه حال باید چاره ای برای ارتباط میان نقد و رسانه اندیشید تا این تفکر که دوره رسانه مکتوب به سرآمده، تسری پیدا کند اظهار داشت، همانگونه که در دنیا بسیاری از نشریات مکتوب معتبر کماکان به حیات خود ادامه می دهند، ما هم می توانیم از آن خط مشی و سیاست های متمرکز پیروی کنیم تا هم رقابت در بین رسانه ها باقی بماند و هم مقوله نقد فیلم در بی رونق ترین شرایط هم بتواند مسیر بهتر و متعالی خود را طی کند.

واقعیت این است که هنوز نقاط تاریک بسیاری در عقبه سینمای ما وجود دارند که حداقل هر سه ماه یکبار می تواند یک پرونده جذاب و خواندنی که سایه خیالی را رقم بزند. اما سوال اینجاست که چرا حمید رضا صدر ترجیح داده به جای سینما به سراغ نقد برنامه های ورزشی برود و یا چرا سعید قطبی زاده آن سیر مداوم نقد نویسی را ندارد.

درادامه این نشست سعید قطبی زاده  در پاسخ به این سوال که برای چه کسی نقد می نویسد گفت: من اگر زمانی نقد بنویسم برای خودم نقد می نویسم. نوشتار یک وجه کارکردی دارد که آن وجه “ارتباط” است. اما ارتباط سرچشمه یه سری سوءتفاهمات هم هست. بدان معنا که یک نقد و نوشته تا چه اندازه می تواند به دانش عمومی آلوده شود و تا چه اندازه می تواند اعتبار مخاطب عام را کسب کند و تا چه اندازه می تواند شجاعانه و نترس نوشته شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به اعتقاد این منتقد سینما، هنر رسیدن به جایگاه فردی است همانطور که نقد رسیدن به یک بینش فردی است. سینما و به خصوص نقد به ما یاد می دهد که چگونه می توانیم به بینش فردی برسیم. اگرچه در سال های دور منتقدانی بزرگ یک عصر طلایی را برای نقد فیلم ها رقم زده بودند اما اکنون من بین نقدها با مطالب بدون مغزی که در فضای مجازی نوشته می شود فرق آنچنانی نمی بینم و به نظر من امروز در دوره بحران نقد فیلم قرار داریم.

قطبی زاده متذکر شد: امروز انگیزه ها کم رنگ شده که یکی از دلایل آن به اعتقاد من این است که نقد فیلم اعتبارش را از دست داده است و مهمتر از آن اینکه مجله فیلم که مهمترین کانون شکل گیری استعداد و نقد فیلم در طول ۴۰ سال گذشته بوده، امروز به یک “دکان” تبدیل شده که تنها خبری که در آن مهم نیست، دیدگاه و بینش است.

امیر پوریا دیگر منتقد سینمایی این نشست با بیان اینکه  یکی از مواردی که در نقد نادیده گرفته می شود، مسئله زمان است گفت، مسئله دیگر اینکه در حال حاضر مجلات ما قدرتمندتر از آن هستند که بخاطر نگاه غضب ناک یک تهیه کننده و یا پخش کننده فیلم، قید نقد منفی آن اثر را بزنند. اتفاقا معتقدم اینکه ما قید نقد برخی از فیلم ها را با این هدف که این فیلم اصلا ارزش نقد ندارد بزنیم اصلا کار درستی نیست زیرا با این کار، آن فیلم در هاله ای از مصونیت قرار می گیرد که اصلا درست نیست. یکی از جلوه های این بی حوصلگی در نقدهای ما ، در رد کردن همه چیز بدون الزام خواندن آن است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رابطه منتقد و فیلم ساز را امیر پوریا از قول فریدون جیرانی اینگونه نقل می کند که نقد برای فیلم ساز نوشته نمی شود، نقد برای مخاطب نوشته می شود. البته نمونه های منحصر به فرد هم وجود دارد که نقد یک فیلم سبب شده تا یک فیلم منحصر به فرد از آن کارگران ساخته شود که آن هم در بزنگاه های تاریخی اتفاق افتاده است اما هدف اصلی نقد چیز دیگری است.

 

نشست تخصصی “بررسی نقد سینمایی در مطبوعات” ۱۹ تیر در فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی برگزار گردید.

 

نظر بدهید

Be the First to Comment!

avatar
wpDiscuz