به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی ، ویژه برنامه \" نقطه سر خط \"  به مناسبت نیمه شعبان به همت کانون آفتاب زندگانی در روزهای 30 و 31 فروردین  ساعت 18 و 1 اردیبهشت ماه ساعت 20 در محوطه باز و سالن آمفی تئاتر فرهنگ سرا ی رسانه و با مشارکت مردمی و به صورت آیتم های گفتگو محور  ویژه بانوان و عموم برگزار می شود.\r\nعلاقه‌مندان برای حضور در این برنامه  می‌توانند  به فرهنگ‌سرای رسانه در خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان ناطق نوری، میدان قبا مراجعه کنند.\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی، نشست تخصصی «فیلم و گپ» با نمایش و نقد و بررسی فیلم سینمایی «اوایل تابستان» چهارشنبه 28 فروردین ماه ساعت ۱۸ با حضور سعید قطبی‌زاده در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار می‌شود. \r\n \r\nاوایل تابستان (ژاپنی: 麦秋 Bakushū) فیلمی درام به کارگردانی یاسوجیرو ازو محصول سال ۱۹۵۱ است. از بازیگران آن می‌توان به ستسوکو هارا، چیشو ریو، چیکاگه آواشیما، هاروکو سوگیمورا و سیجی میاگوچی اشاره کرد.\r\n\r\nاوایل تابستان همچون اغلب فیلمهای پس از جنگِ ازو مسائلی همچون عدم ارتباط نسل‌ها و قدرت‌گیری زنان در ژاپنِ پس از جنگ را به‌تصویرمی‌کشد. فیلم حکایت زنی‌ست که قانع و رضایتمندانه در خانواده‌ای بزرگ که متشکل از پدرومادرش و خانواده برادرش است، زندگی می‌کند، اما دیدار یکی از عموها خانواده را بر آن می‌دارد که همسری برایش بیابند.\r\n\r\nبرای عضویت در کانون فیلم و گپ فرهنگ‌سرای رسانه می‌توانید با شماره تلفن ۲۲۸۸۸۶۸۱ تماس بگیرید. \r\n \r\nفرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در خیابان پاسداران، خیابان شهید گلی نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا واقع شده است.\r\n \r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی،سومین روز ازویژه برنامه حماسه “گل و دل” به منظور دریافت کمک های مردمی به سیل زدگان عزیز مناطق مختلف کشور در تاریخ 25 فروردین ماه  به همت فرهنگ سرای رسانه  برگزار شد.\r\nدر این مراسم سعید اوحدی رییس  ، علیرضا فاطمیان پور معاون فرهنگی ،مهدی محمدی مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ، محمد رضا طالقانی پیشکشوت کشتی ،سیاوش شهریار فرماندار شمیرانات،احمد هوشنگی رییس بنیاد بیماریهای صعب العلاج ،دکتر باصری رییس انجمن جرو شناسی ایران ،دکتر سیاهکلی رییس شرکت صوتی و تصویری سروش ،حسن بیادی عضو اسبق شورای شهر تهران ،حجت الاسلام حسین زاده رییس بنیاد قرآن کشور ،احمد کجوری رییس اتاق بازاریابی ایران و حاج حسین مهدیان متولی موقوفات صالحین حضور داشتند.\r\nلازم به ذکر می باشد مبلغ 40 میلیون تومان هزینه نقدی و20 تخته فرش نو و کمک های غیر نقدی دیکر توسط خیرین و مردم و مسئولان کشوری در ویژه برنامه حماسه گل و دل جمع آوری و تحویل نماینده سازمان هلال احمر مستقر در مراسم گردید گردید.\r\n \r\n   \r\n ...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی، ویژه برنامه حماسه \"گل و دل\" به منظور دریافت کمک های مردمی به سیل زدگان عزیز مناطق مختلف کشور به همت فرهنگ سرای رسانه و با مشارکت انجمن صنفی شرکت ها و موسسات فیلم سازی ایران ( آیفیک) ، ارتش جمهوری اسلامی ایران ،بنیاد قرآن کشور ، فدراسیون آفرود ایران ، معاونت فرهنگی ، اجتماعی شهرداری منطقه 3 ، دبیرخانه کانون های فرهنگی ،هنری مساجد استان تهران ،صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران از تاریخ 23 الی 25 فروردین ماه ساعت 17 الی 20 برگزار می شود.\r\nعلاقه‌مندان برای حضور در این برنامه می‌توانند به خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا، فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی مراجعه کنند.\r\n \r\n\r\n ...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی، نشست تخصصی «فیلم و گپ» با نمایش و نقد و بررسی فیلم سینمایی «الکساندرا» چهارشنبه 21 فروردین ماه ساعت ۱۸ با حضور سعید قطبی‌زاده در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار می‌شود. \r\n \r\nالکساندرا (روسی: Александра) فیلمی به کارگردانی الکساندر سوکوروف محصول سال ۲۰۰۷ در مورد جنگ چچن دوم است. این فیلم درجشنواره فیلم کن ۲۰۰۷ نامزد نخل طلایی شد.\r\nاز بازیگران این فیلم می توان به  گالینا ویشنفسکایا، واسلی شفتسوف، ریسا گیچئووا، آندری بوگدانوف، الکساندرکلادو اشاره کرد.\r\n \r\nدر خلاصه داستان این فیلم آمده است: لكساندرا نیكولایونا (گالینا ویشنفسکایا) مادربزرگ پیری است كه برای دیدن نوه اش به اردوگاه سربازان روس در چچن می رود. این تمام آنچه است كه درباره روایت داستان فیلم الكساندرا می توان گفت، فیلم روایت جزئیات این دیدار است و از فراز و فرودهای روایی در آن خبری نیست. البته فیلم چندان هم ضد داستان عمل نمی كند ولی شیوه روایت كلاسیك را نیز ندارد.\r\n \r\nبرای عضویت در کانون فیلم و گپ فرهنگ‌سرای رسانه می‌توانید با شماره تلفن ۲۲۸۸۸۶۸۱ تماس بگیرید. \r\n \r\nفرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در خیابان پاسداران، خیابان شهید گلی نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا واقع شده است.\r\n \r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی،معاونین و کارکنان فرهنگ سرای رسانه به مناسبت فرارسیدن عید نوروز  و با هدف تجلیل از خانواده‌های شهدای دفاع مقدس شنبه 25 اسفند ماه در قالب برنامه \"مهر آیین\" با حضور در خانه شهیدان عبد الحسین دعوی و سید احمدبیان با خانواده این بزرگواران دیدار و گفتگو کردند.\r\nشهید \"حاج سید احمد بیان \"از شهدایی است که کام شهادت را از کودکی ازدهان مادر برسفره روضه جدش اباعبدالله  الحسین(ع) برگرفت و چنان نوشید که خاطره زخم شدنهای پاهایش همچون اسرای کربلا بر سرزمین کربلاخیز ایران سالها پس از شهادتش در اذهان مانده است.شهید \"عبد الحسین دعوی\" بعد از گرفتن ديپلم مدتي را در بسيج اقتصادي مسجد قبا به طور افتخاري فعاليت نمود و مدتي زودتر از موعد سربازي به طور داوطلبانه به خدمت رفت و دوران آموزشي خود را در پادگان 06 پاسداران به پايان رساند. شهيد عبدالحسين دعوي در مناطق جنگي حدود دو سال حضور داشت و در منطقه غربي پيرانشهر در تاريخ، 1362/09/26 بر اثر اصابت تير به درجه رفيع شهادت نائل آمد. مزار اين شهيد بزرگوار در گلزار شهداي بهشت زهرا، قطعه 26 قرار دارد.\r\n   \r\n ...
نقد فیلم اعتبارش را از دست داده است

عصرانه مطبوعات

آسیب شناسی دلایل کند شدن تیغ نقد سینمایی در سال های اخیر

 

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی،برنامه عصرانه مطبوعات با موضوع “بررسی نقد سینمایی در مطبوعات” با حضور  جواد طوسی رئیس شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران به همراه  منتقدان  برجسته سینما، سعید قطبی زاده و امیر پوریا در فرهنگسرای رسانه و شبکه های مجازی برگزار شد.

 جواد طوسی در آغاز این نشست گفت ، باید بپذیرم که جامعه ما در ۴۰ سال اخیر دوره های پر التهابی داشته که بخشی از آن به مسائل اقتصادی مربوط می شود ،ولی اگر دولت مردان ما در زمینه فرهنگ دغدغه جدی داشته باشند باز باید برای گستره فرهنگ تعریفی داشته باشیم .وی افزود،به اعتقاد من در بدترین شرایط هم می توان برای فرهنگ یک برنامه ریزی کوتاه و بلندمدت و مفید داشت. کسی که مقوله فرهنگ را انتخاب می کند اگر می خواهد تاثیرگذار باشد و تلنگری به جامعه بزند نباید رابطه بی واسطه خود را با مخاطب فراموش کند. بعضی از نشریات و روزنامه ها یک زمانی یک صفحه ویژه برای نقد آثار سینمایی داشتند چرا اکنون این کار برای نشریات ما آنقدر جدی نیست که یک روز در هفته را به مسئله نقد فیلم ایرانی یا خارجی اختصاص دهند. به نظر می رسد مقوله فرهنگ امروز بیشتر تحت تاثیر سیاست زدگی و بازی با جناح های سیاسی است، در صورتی که هر یک از آنها باید سرجای خودش باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

وی ادامه داد، اما شرایط فعلی سبب شده بسیاری از دوستان منتقد ما دچار نوعی تردید شده و پرسشی با مضمون “که چی”  به شدت شایع شده است و اگر بخواهیم واقع بینانه به این مسئله نگاه کنیم جدا از دولت مردان ما باید دید، مطبوعات ما چگونه با مقوله نقد برخورد کرده اند. مستاسفانه فضا به سوی “باری به هر جهت” پیش رفته است و آنها نیز دچار نوعی بی انگیزگی شده اند و ترجیح می دهند صفحه های آگاهی ۱۰ تا ۱۲ صفحه اول مجله را دریابند و بقیه قسمت های مجله در همان شکل خودش بدون هرگونه خلاقیت منتشر شود.

رئیس شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران با بیان اینکه حال باید چاره ای برای ارتباط میان نقد و رسانه اندیشید تا این تفکر که دوره رسانه مکتوب به سرآمده، تسری پیدا کند اظهار داشت، همانگونه که در دنیا بسیاری از نشریات مکتوب معتبر کماکان به حیات خود ادامه می دهند، ما هم می توانیم از آن خط مشی و سیاست های متمرکز پیروی کنیم تا هم رقابت در بین رسانه ها باقی بماند و هم مقوله نقد فیلم در بی رونق ترین شرایط هم بتواند مسیر بهتر و متعالی خود را طی کند.

واقعیت این است که هنوز نقاط تاریک بسیاری در عقبه سینمای ما وجود دارند که حداقل هر سه ماه یکبار می تواند یک پرونده جذاب و خواندنی که سایه خیالی را رقم بزند. اما سوال اینجاست که چرا حمید رضا صدر ترجیح داده به جای سینما به سراغ نقد برنامه های ورزشی برود و یا چرا سعید قطبی زاده آن سیر مداوم نقد نویسی را ندارد.

درادامه این نشست سعید قطبی زاده  در پاسخ به این سوال که برای چه کسی نقد می نویسد گفت: من اگر زمانی نقد بنویسم برای خودم نقد می نویسم. نوشتار یک وجه کارکردی دارد که آن وجه “ارتباط” است. اما ارتباط سرچشمه یه سری سوءتفاهمات هم هست. بدان معنا که یک نقد و نوشته تا چه اندازه می تواند به دانش عمومی آلوده شود و تا چه اندازه می تواند اعتبار مخاطب عام را کسب کند و تا چه اندازه می تواند شجاعانه و نترس نوشته شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به اعتقاد این منتقد سینما، هنر رسیدن به جایگاه فردی است همانطور که نقد رسیدن به یک بینش فردی است. سینما و به خصوص نقد به ما یاد می دهد که چگونه می توانیم به بینش فردی برسیم. اگرچه در سال های دور منتقدانی بزرگ یک عصر طلایی را برای نقد فیلم ها رقم زده بودند اما اکنون من بین نقدها با مطالب بدون مغزی که در فضای مجازی نوشته می شود فرق آنچنانی نمی بینم و به نظر من امروز در دوره بحران نقد فیلم قرار داریم.

قطبی زاده متذکر شد: امروز انگیزه ها کم رنگ شده که یکی از دلایل آن به اعتقاد من این است که نقد فیلم اعتبارش را از دست داده است و مهمتر از آن اینکه مجله فیلم که مهمترین کانون شکل گیری استعداد و نقد فیلم در طول ۴۰ سال گذشته بوده، امروز به یک “دکان” تبدیل شده که تنها خبری که در آن مهم نیست، دیدگاه و بینش است.

امیر پوریا دیگر منتقد سینمایی این نشست با بیان اینکه  یکی از مواردی که در نقد نادیده گرفته می شود، مسئله زمان است گفت، مسئله دیگر اینکه در حال حاضر مجلات ما قدرتمندتر از آن هستند که بخاطر نگاه غضب ناک یک تهیه کننده و یا پخش کننده فیلم، قید نقد منفی آن اثر را بزنند. اتفاقا معتقدم اینکه ما قید نقد برخی از فیلم ها را با این هدف که این فیلم اصلا ارزش نقد ندارد بزنیم اصلا کار درستی نیست زیرا با این کار، آن فیلم در هاله ای از مصونیت قرار می گیرد که اصلا درست نیست. یکی از جلوه های این بی حوصلگی در نقدهای ما ، در رد کردن همه چیز بدون الزام خواندن آن است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رابطه منتقد و فیلم ساز را امیر پوریا از قول فریدون جیرانی اینگونه نقل می کند که نقد برای فیلم ساز نوشته نمی شود، نقد برای مخاطب نوشته می شود. البته نمونه های منحصر به فرد هم وجود دارد که نقد یک فیلم سبب شده تا یک فیلم منحصر به فرد از آن کارگران ساخته شود که آن هم در بزنگاه های تاریخی اتفاق افتاده است اما هدف اصلی نقد چیز دیگری است.

 

نشست تخصصی “بررسی نقد سینمایی در مطبوعات” ۱۹ تیر در فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی برگزار گردید.

 

نظر بدهید

Be the First to Comment!

avatar
wpDiscuz