به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی ، ویژه برنامه \" نقطه سر خط \"  به مناسبت نیمه شعبان به همت کانون آفتاب زندگانی در روزهای 30 و 31 فروردین  ساعت 18 و 1 اردیبهشت ماه ساعت 20 در محوطه باز و سالن آمفی تئاتر فرهنگ سرا ی رسانه و با مشارکت مردمی و به صورت آیتم های گفتگو محور  ویژه بانوان و عموم برگزار می شود.\r\nعلاقه‌مندان برای حضور در این برنامه  می‌توانند  به فرهنگ‌سرای رسانه در خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان ناطق نوری، میدان قبا مراجعه کنند.\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی، نشست تخصصی «فیلم و گپ» با نمایش و نقد و بررسی فیلم سینمایی «اوایل تابستان» چهارشنبه 28 فروردین ماه ساعت ۱۸ با حضور سعید قطبی‌زاده در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار می‌شود. \r\n \r\nاوایل تابستان (ژاپنی: 麦秋 Bakushū) فیلمی درام به کارگردانی یاسوجیرو ازو محصول سال ۱۹۵۱ است. از بازیگران آن می‌توان به ستسوکو هارا، چیشو ریو، چیکاگه آواشیما، هاروکو سوگیمورا و سیجی میاگوچی اشاره کرد.\r\n\r\nاوایل تابستان همچون اغلب فیلمهای پس از جنگِ ازو مسائلی همچون عدم ارتباط نسل‌ها و قدرت‌گیری زنان در ژاپنِ پس از جنگ را به‌تصویرمی‌کشد. فیلم حکایت زنی‌ست که قانع و رضایتمندانه در خانواده‌ای بزرگ که متشکل از پدرومادرش و خانواده برادرش است، زندگی می‌کند، اما دیدار یکی از عموها خانواده را بر آن می‌دارد که همسری برایش بیابند.\r\n\r\nبرای عضویت در کانون فیلم و گپ فرهنگ‌سرای رسانه می‌توانید با شماره تلفن ۲۲۸۸۸۶۸۱ تماس بگیرید. \r\n \r\nفرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در خیابان پاسداران، خیابان شهید گلی نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا واقع شده است.\r\n \r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی،سومین روز ازویژه برنامه حماسه “گل و دل” به منظور دریافت کمک های مردمی به سیل زدگان عزیز مناطق مختلف کشور در تاریخ 25 فروردین ماه  به همت فرهنگ سرای رسانه  برگزار شد.\r\nدر این مراسم سعید اوحدی رییس  ، علیرضا فاطمیان پور معاون فرهنگی ،مهدی محمدی مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ، محمد رضا طالقانی پیشکشوت کشتی ،سیاوش شهریار فرماندار شمیرانات،احمد هوشنگی رییس بنیاد بیماریهای صعب العلاج ،دکتر باصری رییس انجمن جرو شناسی ایران ،دکتر سیاهکلی رییس شرکت صوتی و تصویری سروش ،حسن بیادی عضو اسبق شورای شهر تهران ،حجت الاسلام حسین زاده رییس بنیاد قرآن کشور ،احمد کجوری رییس اتاق بازاریابی ایران و حاج حسین مهدیان متولی موقوفات صالحین حضور داشتند.\r\nلازم به ذکر می باشد مبلغ 40 میلیون تومان هزینه نقدی و20 تخته فرش نو و کمک های غیر نقدی دیکر توسط خیرین و مردم و مسئولان کشوری در ویژه برنامه حماسه گل و دل جمع آوری و تحویل نماینده سازمان هلال احمر مستقر در مراسم گردید گردید.\r\n \r\n   \r\n ...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی، ویژه برنامه حماسه \"گل و دل\" به منظور دریافت کمک های مردمی به سیل زدگان عزیز مناطق مختلف کشور به همت فرهنگ سرای رسانه و با مشارکت انجمن صنفی شرکت ها و موسسات فیلم سازی ایران ( آیفیک) ، ارتش جمهوری اسلامی ایران ،بنیاد قرآن کشور ، فدراسیون آفرود ایران ، معاونت فرهنگی ، اجتماعی شهرداری منطقه 3 ، دبیرخانه کانون های فرهنگی ،هنری مساجد استان تهران ،صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران از تاریخ 23 الی 25 فروردین ماه ساعت 17 الی 20 برگزار می شود.\r\nعلاقه‌مندان برای حضور در این برنامه می‌توانند به خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا، فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی مراجعه کنند.\r\n \r\n\r\n ...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی، نشست تخصصی «فیلم و گپ» با نمایش و نقد و بررسی فیلم سینمایی «الکساندرا» چهارشنبه 21 فروردین ماه ساعت ۱۸ با حضور سعید قطبی‌زاده در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار می‌شود. \r\n \r\nالکساندرا (روسی: Александра) فیلمی به کارگردانی الکساندر سوکوروف محصول سال ۲۰۰۷ در مورد جنگ چچن دوم است. این فیلم درجشنواره فیلم کن ۲۰۰۷ نامزد نخل طلایی شد.\r\nاز بازیگران این فیلم می توان به  گالینا ویشنفسکایا، واسلی شفتسوف، ریسا گیچئووا، آندری بوگدانوف، الکساندرکلادو اشاره کرد.\r\n \r\nدر خلاصه داستان این فیلم آمده است: لكساندرا نیكولایونا (گالینا ویشنفسکایا) مادربزرگ پیری است كه برای دیدن نوه اش به اردوگاه سربازان روس در چچن می رود. این تمام آنچه است كه درباره روایت داستان فیلم الكساندرا می توان گفت، فیلم روایت جزئیات این دیدار است و از فراز و فرودهای روایی در آن خبری نیست. البته فیلم چندان هم ضد داستان عمل نمی كند ولی شیوه روایت كلاسیك را نیز ندارد.\r\n \r\nبرای عضویت در کانون فیلم و گپ فرهنگ‌سرای رسانه می‌توانید با شماره تلفن ۲۲۸۸۸۶۸۱ تماس بگیرید. \r\n \r\nفرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در خیابان پاسداران، خیابان شهید گلی نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا واقع شده است.\r\n \r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی،معاونین و کارکنان فرهنگ سرای رسانه به مناسبت فرارسیدن عید نوروز  و با هدف تجلیل از خانواده‌های شهدای دفاع مقدس شنبه 25 اسفند ماه در قالب برنامه \"مهر آیین\" با حضور در خانه شهیدان عبد الحسین دعوی و سید احمدبیان با خانواده این بزرگواران دیدار و گفتگو کردند.\r\nشهید \"حاج سید احمد بیان \"از شهدایی است که کام شهادت را از کودکی ازدهان مادر برسفره روضه جدش اباعبدالله  الحسین(ع) برگرفت و چنان نوشید که خاطره زخم شدنهای پاهایش همچون اسرای کربلا بر سرزمین کربلاخیز ایران سالها پس از شهادتش در اذهان مانده است.شهید \"عبد الحسین دعوی\" بعد از گرفتن ديپلم مدتي را در بسيج اقتصادي مسجد قبا به طور افتخاري فعاليت نمود و مدتي زودتر از موعد سربازي به طور داوطلبانه به خدمت رفت و دوران آموزشي خود را در پادگان 06 پاسداران به پايان رساند. شهيد عبدالحسين دعوي در مناطق جنگي حدود دو سال حضور داشت و در منطقه غربي پيرانشهر در تاريخ، 1362/09/26 بر اثر اصابت تير به درجه رفيع شهادت نائل آمد. مزار اين شهيد بزرگوار در گلزار شهداي بهشت زهرا، قطعه 26 قرار دارد.\r\n   \r\n ...
روزنامه نگاری رادیویی

ژورنالیسم رادیویی

کارگاه نقش و جایگاه ژورنالیسم رادیویی “روزنامه نگاری رادیویی”در رسانه رادیو در فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی،کارگاه نقش و جایگاه ژورنالیسم رادیویی  “روزنامه نگاری رادیویی”در رسانه رادیو با حضور فرامز کجویی “برنامه ساز و صدابردار صدا و سیما و کارشناس امور رسانه ،سیروس رجبی “تهیه کننده و برنامه ساز رادیو و مدرس دانشکده خبر” و حمید عبیری ” گوینده و مجری صدا وسیما برگزار در فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی برگزار شد.

فرامرز کجویی کارشناس فرهنگی و امور رسانه با بیان اینکه وقتی در مورد روزنامه نگاری رادیویی صحبت میکنیم، نقش رادیو در عصر جهانی شدن مدنظر ماست اظهار داشت: این نقشی که قرار است ژورنالیسم رادیویی بر عهده بگیرد.
وی ادامه داد: در ابتدا بحث باید نگاهی به مباحث اجتماعی رادیو داشته باشیم. مارشال مک لوهان کارشناس حوزه رسانه به نحوه چشمگیری رادیو را رسانه گرم توصیف کرده است.

کجویی افزود: من در این جا قصد ورود به این مباحث را ندارم که در حال حاضر این تقسیم بندی چقدر بین رسانه سرد و گرم تغییر کرده ولی قرار است ما از توانایی های رادیو در عصر حاضر از تحریک کردن چشم فکر به منظور دیدن نادیدنی ها صحبت کنیم که سبب مشارکت بیشتر مخاطب میشود. ما از توانایی های رادیو برای اینکه پنجره ای به سوی جهان گشوده و فضای خوبی برای گفت و گو مهیا کرده تا از این طریق صدای مردم شنیده شود و گفت و گو ها به شکلی صورت گیرد که جهان را ملموس تر و واقعی تر را به تصویر بکشد بحث خواهیم کرد.

این کارشناس رسانه با بیان اینکه رادیو به جهت برخورداری از ویژگی های خاص خود به یک رسانه شفاهی راحت و مفید وپرسرعت تبدیل شده است گفت: زمانی که مک لوهان اولین بار نظریه اش را پیرامون رسانه سرد و گرم در دهه ۱۹۶۴ میلادی ارایه کرد رادیو را به عنوان رسانه پخش موزیک و مختص جوانان مطرح بود اما امروز در ابتدای هزاره جدید رادیو تقریبا برای همه پیام و برنامه دارد رادیواستارهای خود رادارد و به نظر من در این زمان این رفتارهای ژورنالیستی درکار رادیو است که رسانه رادیو را در ارایه اطلاعات و اخبار پرسرعت ترین رسانه نگه میدارد. در این هزاره مخاطب رادیو به کاربر تغییر عنوان داده است ودر حاضر شیوه های پخش رادیو به صورت مولتی مدیا در اختیار کاربران قرار گرفته است بله رادیو در عرصه جهانی شدن پیشتازترین رسانه در صحت اطلاعات و سرعت انتقال اطلاعات است.

سیروس رجبی تهیه کننده و برنامه ساز رادیو نیز در سخنانی با بیان اینکه با پيدايش قالب هاي برنامه سازی رادیویی چون psa ، ميني فيچر، پروموشن و جينگل نقش ژورنالیسم رادیویی بسیار پررنگ شده است گفت: اينها قالبهاي نو و تازه است كه برنامه سازان به كمكشان مي توانند پيام ها را با تاثيرگذاري و محتواي بيشتري به شنوندگان عرضه كنند. به برنامه سازان و تهيه كنندگان توصيه میکنم كه قواعد برنامه سازي را در اين قالب های جدید که نگاه های ژورنالیسمی در آن باعث پیشبرد اهداف میشود رافرا بگيرند تا از اين مسير شاهد تحقق شعار ايده هاي نو و تحول در محتوا در رسانه رادیو باشیم.

وی افزود: در اینجا اگر به رادیو به عنوان صنعت گسترده و مهم در عرصه جهانی در حوزه های اقتصادی و فناوری نگاهی داشته باشیم ۵ مدل رادیو را میتوانیم تقسیم بندی کنیم. رادیو های دولتی که عمده ترین شکل رادیو است که در سرتاسر جهان وجود دارد که سرمایه ان از سوی دولت تامین می شود. رادیو های زیرزمینی یا همان رادیوهای آزاد با اهداف فرهنگی و سیاسی، رادیو جامعه و رادیوهای عمومی یکی از گسترده ترین اشکال رادیویی در جهان و رادیوهای تجاری که از طریق حاکمیت خصوصی و منفعت طلبانه شکل گرفته است.

حمید عبیری گوینده و مجری رادیو دیگر مهمان این کارگاه بود که در سخنانی اظهار داشت؛ شنیداری بودن رسانه رادیو، اگرچه به اطلاع‌رسانی خطی منجر می‌شود و اطلاعات به اجبار به دنبال هم و نه همزمان در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد اما تخیل مخاطب را برمی‌انگیزد و به‌ویژه در برنامه‌های عمیق‌تر، رادیو را به رسانه‌ای برای انجام دیالوگ بدل می‌کند. همین ویژگی‌ها، شاخه‌ای جدید از ژورنالیسم را طرح می‌کند که به ژورنالیسم رادیویی مشهور است.

وی با بیان اینکه رسانه باید قدرت چهارم یک کشور یا ملت باشد گفت: این توان، قدرتی است که کار بازبینی و موازنه سه قدرت را برعهده دارد.

عبیری بهترین سپر ایمنی که خبرنگاران رادیویی مي توانند داشته باشند را آموزش حرفه ای ژورنالیستی است دانست و افزود: تنها خبرنگاری که ميداند چطور حقایق و اطلاعات را به طور حرفه ای پردازش و ارائه کند، این شانس را دارد كه چنانچه به ارائه گزارش غلط متهم شد، بتواند از خود دفاع کند. فعاليت خبرنگاری رادیویی بايد ماهرانه و بي عيب و نقص (از طریق تحقيق، مصاحبه های منصفانه، نوشته هاي اعتماد برانگيز و واقع بینانه و نقل قولهای دقیق) باشد.

این گوینده رادیو با بیان اینکه متأسفانه، هیچ مجموعه قوانین یا شيوه نامه اي وجود ندارد که به خبرنگاران بگوید گزارش خود را تا کجا ميتوانند به پیش ببرند تصریح کرد: این امر همواره به موقعیت بستگی دارد و فرد باید شخصاً در مورد آن قضاوت کند. این روال کار روزمره همه ماست که در هر زمانی ميخواهیم بدانیم چه اتفاقی در منطقه يا در کشور یا در جهان در جریان است؛ خیلی ساده به اخبار رادیو گوش ميدهیم.

وی ادامه داد: اخبار رادیو ظرف چند دقیقه، اطلاعات ما را در مورد مهمترین رویدادها و مسائل، به روز خواهد کرد. اخبار، دقیق، مختصر، بی طرفانه و در عین حال جذاب و جالب توجه، دست کم باید این گونه باشد. یک برنامه رادیویی بدون خبر، شبیه گلی است که بو نداشته باشد یا جشن تولدی که کیکی نداشته باشد .این امر هر چند عملي و امكان پذير است، اما واقعی نیست.

عبیری با تاکید بر اینکه به ندرت شنونده ای پیدا مي شود که خواهان برنامه های رادیویی، بدون پخش مرتب اخبار باشد گفت: اخبار به منزله کارت ویزیت هر شبکه رادیویی است. چنانچه اخبار، موثق و قابل فهم باشد، کل شبکه رادیویی از نظر شنوندگان در رده بالایی قرار خواهد گرفت. به همین دلیل است که آماده کردن و ارائه خبر در نهایت دقت و با پایبندی به قوانین خاص، توسط خبرنگاران رادیویی یا بهتر روزنامه نگاران رادیویی ضروری است.

به گفته این مجری رادیو مهمترین موضوع این است که خبرنگاران باید از خود بپرسند این خبر واقعاً جدید است؟ در اين خبر مطلب مهمي هست؟ آيا برای شنوندگان جالب يا مفید است؟ فقط هنگامی که به این سؤالات پاسخ مثبت داده شود، خبرنگار ميتواند شروع به نوشتن آیتم خبری و تدوین و تنظیم خبری کند که قرار است پخش شود. به راستی در حوزه خبرنگاری و تهیه خبر است که نقش مهم روزنامه نگاری رادیویی را میتوانیم به خوبی درک کنیم.

 

،گارگاه” نقش ژورنالیسم رادیویی در رسانه رادیو  چهارشنبه ۲۰ تیر ساعت ۱۱ در فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی برگزار شد.

 

نظر بدهید

Be the First to Comment!

avatar
wpDiscuz