به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی نود و نهمین نشست برنامه زرین قلم به رونمایی از دو کتاب با عناوین «کوچه باغ عاشقی» و «جنگ و لبخند» اختصاص دارد.\r\nاین مراسم ساعت 16 روز سه شنبه (3مهرماه) با حضور نویسنده کتاب، رمضان صادقی مقدم، حسن صفوی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شمال تهران، شمیرانات و لواسانات، طاهر طاهری، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ورامین، ابراهیم ولایت، رییس بنیاد شهید و ایثارگران شهرستان ورامین و بیوک مسگری پور برگزار خواهد شد.\r\nعلاوه بر این از ناهید اسدی، نویسنده کتاب خاطرات بانوان جانباز، اشرف السادات سادات نویسنده کتاب معبر و دبیر انجمن ادبیات داستانی شهرستان شهریار و پرویز امینی شاعر آیینی و عاشورایی و نویسنده کتب دفاع مقدس تجلیل و قدردانی خواهد شد.\r\nفرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی در خیابان پاسداران، خیابان شهید گل نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا واقع شده است.علاقمندان میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 22888680 تماس بگیرند.\r\n ...
 \r\nبه گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران و سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ویژه برنامه «جلوه سوگ: آوای محرم» در فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی حضور یافتند.\r\n ...
\r\nویژه‌برنامه «آوای محرم» به مناسبت دهه اول ماه محرم در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار می‌شود. این برنامه با مشارکت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۳ از ۲۰ تا ۲۷ شهریور ماه از ساعت ۱۹ در محوطه فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی میزبان علاقه‌مندان است.\r\n«رو در رو» گفت‌وگو درباره فرهنگ عاشورا و تأثیر آن بر سبک زندگی و «رادیو محرم» از برنامه‌های شاخص ویژه‌برنامه آوای محرم است. از دیگر برنامه‌های فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در دهه اول محرم می‌توان به اجرای نمایش‌ها و نواهای آیینی، تعزیه و پرده‌خوانی و نغمه‌های عاشورایی اشاره کرد.\r\nفرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا واقع شده و شماره تلفن ۲۶۷۰۱۵۳۶ برای اطلاعات بیشتر اعلام شده است.\r\n\r\n...
فیلم سینمایی «مادر» ساخته میکیو ناروسه فیلمساز ژاپنی در سال ۱۹۵۲ روز چهارشنبه ۲۱ شهریور ماه ساعت ۱۸ در برنامه «فیلم و گپ» فرهنگ‌سرای رسانه به نمایش در می‌آید و توسط سعید قطبی زاده منتقد سینما نقد و بررسی می‌شود.\r\nمادر فیلمی درام محصول ژاپن با بازی کینویو تاناکا، کیوکو کاگاوا و دایسوکه کاتو است.\r\nعلاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند به نشانی خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا، فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی مراجعه کنند و برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۲۶۷۰۱۵۳۶ تماس بگیرند.\r\n...
\r\nفرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی با همکاری کانون ادبی مدارا سوگواره شعر عاشورایی با محوریت حادثه کربلا را روز یکشنبه ۱۸ شهریور ماه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ برگزار می‌کند. مهدی دشتی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان کارشناس و امیرمهدی صفایی به عنوان مجری و کارشناس ترانه و شعر کلاسیک در این نشست حضور خواهند داشت. \r\n \r\nبه گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، طبق اعلام دبیرخانه سوگواره، شاعران می‌توانند آثار خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی به شماره ۹۳۶۶۶۸۵۱۰۲ بفرستند، همچنین برای دریافت اطلاعات تکمیلی نیز می‌توانند با شماره تلفن ۲۶۷۰۱۵۳۶ تماس بگیرند.\r\n \r\nعلاقه‌مندان برای حضور و شعرخوانی در سوگواره می‌توانند به نشانی خیابان پاسداران، خیابان شهید گل نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا، فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی مراجعه کنند.\r\n\r\n \r\n...
روزنامه نگاری رادیویی

ژورنالیسم رادیویی

کارگاه نقش و جایگاه ژورنالیسم رادیویی “روزنامه نگاری رادیویی”در رسانه رادیو در فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی،کارگاه نقش و جایگاه ژورنالیسم رادیویی  “روزنامه نگاری رادیویی”در رسانه رادیو با حضور فرامز کجویی “برنامه ساز و صدابردار صدا و سیما و کارشناس امور رسانه ،سیروس رجبی “تهیه کننده و برنامه ساز رادیو و مدرس دانشکده خبر” و حمید عبیری ” گوینده و مجری صدا وسیما برگزار در فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی برگزار شد.

فرامرز کجویی کارشناس فرهنگی و امور رسانه با بیان اینکه وقتی در مورد روزنامه نگاری رادیویی صحبت میکنیم، نقش رادیو در عصر جهانی شدن مدنظر ماست اظهار داشت: این نقشی که قرار است ژورنالیسم رادیویی بر عهده بگیرد.
وی ادامه داد: در ابتدا بحث باید نگاهی به مباحث اجتماعی رادیو داشته باشیم. مارشال مک لوهان کارشناس حوزه رسانه به نحوه چشمگیری رادیو را رسانه گرم توصیف کرده است.

کجویی افزود: من در این جا قصد ورود به این مباحث را ندارم که در حال حاضر این تقسیم بندی چقدر بین رسانه سرد و گرم تغییر کرده ولی قرار است ما از توانایی های رادیو در عصر حاضر از تحریک کردن چشم فکر به منظور دیدن نادیدنی ها صحبت کنیم که سبب مشارکت بیشتر مخاطب میشود. ما از توانایی های رادیو برای اینکه پنجره ای به سوی جهان گشوده و فضای خوبی برای گفت و گو مهیا کرده تا از این طریق صدای مردم شنیده شود و گفت و گو ها به شکلی صورت گیرد که جهان را ملموس تر و واقعی تر را به تصویر بکشد بحث خواهیم کرد.

این کارشناس رسانه با بیان اینکه رادیو به جهت برخورداری از ویژگی های خاص خود به یک رسانه شفاهی راحت و مفید وپرسرعت تبدیل شده است گفت: زمانی که مک لوهان اولین بار نظریه اش را پیرامون رسانه سرد و گرم در دهه ۱۹۶۴ میلادی ارایه کرد رادیو را به عنوان رسانه پخش موزیک و مختص جوانان مطرح بود اما امروز در ابتدای هزاره جدید رادیو تقریبا برای همه پیام و برنامه دارد رادیواستارهای خود رادارد و به نظر من در این زمان این رفتارهای ژورنالیستی درکار رادیو است که رسانه رادیو را در ارایه اطلاعات و اخبار پرسرعت ترین رسانه نگه میدارد. در این هزاره مخاطب رادیو به کاربر تغییر عنوان داده است ودر حاضر شیوه های پخش رادیو به صورت مولتی مدیا در اختیار کاربران قرار گرفته است بله رادیو در عرصه جهانی شدن پیشتازترین رسانه در صحت اطلاعات و سرعت انتقال اطلاعات است.

سیروس رجبی تهیه کننده و برنامه ساز رادیو نیز در سخنانی با بیان اینکه با پيدايش قالب هاي برنامه سازی رادیویی چون psa ، ميني فيچر، پروموشن و جينگل نقش ژورنالیسم رادیویی بسیار پررنگ شده است گفت: اينها قالبهاي نو و تازه است كه برنامه سازان به كمكشان مي توانند پيام ها را با تاثيرگذاري و محتواي بيشتري به شنوندگان عرضه كنند. به برنامه سازان و تهيه كنندگان توصيه میکنم كه قواعد برنامه سازي را در اين قالب های جدید که نگاه های ژورنالیسمی در آن باعث پیشبرد اهداف میشود رافرا بگيرند تا از اين مسير شاهد تحقق شعار ايده هاي نو و تحول در محتوا در رسانه رادیو باشیم.

وی افزود: در اینجا اگر به رادیو به عنوان صنعت گسترده و مهم در عرصه جهانی در حوزه های اقتصادی و فناوری نگاهی داشته باشیم ۵ مدل رادیو را میتوانیم تقسیم بندی کنیم. رادیو های دولتی که عمده ترین شکل رادیو است که در سرتاسر جهان وجود دارد که سرمایه ان از سوی دولت تامین می شود. رادیو های زیرزمینی یا همان رادیوهای آزاد با اهداف فرهنگی و سیاسی، رادیو جامعه و رادیوهای عمومی یکی از گسترده ترین اشکال رادیویی در جهان و رادیوهای تجاری که از طریق حاکمیت خصوصی و منفعت طلبانه شکل گرفته است.

حمید عبیری گوینده و مجری رادیو دیگر مهمان این کارگاه بود که در سخنانی اظهار داشت؛ شنیداری بودن رسانه رادیو، اگرچه به اطلاع‌رسانی خطی منجر می‌شود و اطلاعات به اجبار به دنبال هم و نه همزمان در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد اما تخیل مخاطب را برمی‌انگیزد و به‌ویژه در برنامه‌های عمیق‌تر، رادیو را به رسانه‌ای برای انجام دیالوگ بدل می‌کند. همین ویژگی‌ها، شاخه‌ای جدید از ژورنالیسم را طرح می‌کند که به ژورنالیسم رادیویی مشهور است.

وی با بیان اینکه رسانه باید قدرت چهارم یک کشور یا ملت باشد گفت: این توان، قدرتی است که کار بازبینی و موازنه سه قدرت را برعهده دارد.

عبیری بهترین سپر ایمنی که خبرنگاران رادیویی مي توانند داشته باشند را آموزش حرفه ای ژورنالیستی است دانست و افزود: تنها خبرنگاری که ميداند چطور حقایق و اطلاعات را به طور حرفه ای پردازش و ارائه کند، این شانس را دارد كه چنانچه به ارائه گزارش غلط متهم شد، بتواند از خود دفاع کند. فعاليت خبرنگاری رادیویی بايد ماهرانه و بي عيب و نقص (از طریق تحقيق، مصاحبه های منصفانه، نوشته هاي اعتماد برانگيز و واقع بینانه و نقل قولهای دقیق) باشد.

این گوینده رادیو با بیان اینکه متأسفانه، هیچ مجموعه قوانین یا شيوه نامه اي وجود ندارد که به خبرنگاران بگوید گزارش خود را تا کجا ميتوانند به پیش ببرند تصریح کرد: این امر همواره به موقعیت بستگی دارد و فرد باید شخصاً در مورد آن قضاوت کند. این روال کار روزمره همه ماست که در هر زمانی ميخواهیم بدانیم چه اتفاقی در منطقه يا در کشور یا در جهان در جریان است؛ خیلی ساده به اخبار رادیو گوش ميدهیم.

وی ادامه داد: اخبار رادیو ظرف چند دقیقه، اطلاعات ما را در مورد مهمترین رویدادها و مسائل، به روز خواهد کرد. اخبار، دقیق، مختصر، بی طرفانه و در عین حال جذاب و جالب توجه، دست کم باید این گونه باشد. یک برنامه رادیویی بدون خبر، شبیه گلی است که بو نداشته باشد یا جشن تولدی که کیکی نداشته باشد .این امر هر چند عملي و امكان پذير است، اما واقعی نیست.

عبیری با تاکید بر اینکه به ندرت شنونده ای پیدا مي شود که خواهان برنامه های رادیویی، بدون پخش مرتب اخبار باشد گفت: اخبار به منزله کارت ویزیت هر شبکه رادیویی است. چنانچه اخبار، موثق و قابل فهم باشد، کل شبکه رادیویی از نظر شنوندگان در رده بالایی قرار خواهد گرفت. به همین دلیل است که آماده کردن و ارائه خبر در نهایت دقت و با پایبندی به قوانین خاص، توسط خبرنگاران رادیویی یا بهتر روزنامه نگاران رادیویی ضروری است.

به گفته این مجری رادیو مهمترین موضوع این است که خبرنگاران باید از خود بپرسند این خبر واقعاً جدید است؟ در اين خبر مطلب مهمي هست؟ آيا برای شنوندگان جالب يا مفید است؟ فقط هنگامی که به این سؤالات پاسخ مثبت داده شود، خبرنگار ميتواند شروع به نوشتن آیتم خبری و تدوین و تنظیم خبری کند که قرار است پخش شود. به راستی در حوزه خبرنگاری و تهیه خبر است که نقش مهم روزنامه نگاری رادیویی را میتوانیم به خوبی درک کنیم.

 

،گارگاه” نقش ژورنالیسم رادیویی در رسانه رادیو  چهارشنبه ۲۰ تیر ساعت ۱۱ در فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی برگزار شد.

 

نظر بدهید

Be the First to Comment!

avatar
wpDiscuz