\r\n\r\n\r\n\r\n\r\nبه گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی، فیلم سینمایی «تیرانداز چپ دست» در نشست تخصصی «فیلم و گپ» چهارشنبه یکم خرداد ماه ساعت ۱۸ با حضور سعید قطبی‌زاده در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی به نمایش در می‌آید و نقد و بررسی می‌شود.\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\nتیرانداز چپ‌دست (انگلیسی: The Left Handed Gun) فیلمی در ژانرزندگینامه‌ای و وسترن به کارگردانی آرتور پن است که در سال ۱۹۵۸ منتشر شد. از بازیگران آن می‌توان به پل نیومن، هرد هتفیلد، جیمز بست، دنور پیل، و نستور پایوا اشاره کرد.\r\n\r\nدر خلاصه داستان فیلم آمده است: بيلى بانى  معروف به  بيلى د كيد  ( نيومن ) ولگردى آس و پاس است كه گله‌دار مهربانى به نام تانستل  ( كيت - جانسن ) او را زير بال و پر مى‌گيرد .  تانستل  بى‌سلاح را يك كلانتر و سه نفر ديگر مى‌كشند ، و بيلى  و دوستانش ،  چارلى  ( كانگدن ) و  تام  ( بست ) ، به دنبال آنان مى‌روند\r\n \r\nبرای عضویت در کانون فیلم و گپ فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی می‌توانید با شماره تلفن ۲۲۸۸۸۶۸۱ تماس بگیرید. \r\nفرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا واقع شده است.\r\n\r\n\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی، فیلم سینمایی «قتل جسی جیمز به‌دست رابرت فورد بُزدل» در نشست تخصصی «فیلم و گپ» چهارشنبه 25 اردیبهشت ماه ساعت ۱۸ با حضور سعید قطبی‌زاده در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی نمایش داده و نقد و بررسی می‌شود.\r\n \r\nقتل جسی جیمز به‌دست رابرت فورد بُزدل (به انگلیسی: The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford) فیلمی در ژانروسترن محصول سال ۲۰۰۷ است. این فیلم بر پایهٔ رمانی با همین نام نوشته ران هنسن (Ron Hansen) است که در سال ۱۹۸۳ نوشته شد. کارگردان این فیلم اندرو دامینیک است. برد پیت نقش جسی جیمز و کیسی افلک نقش رابرت فورد را بازی می‌کنند.\r\n \r\nدر خلاصه داستان فیلم آمده است:جسی جیمز، یاغی سنگدل و بی‌رحم و چهره‌ای افسانه‌ای و اسطوره‌ای آمریکا در سال ۱۸۸۲ کشته شد، اما پس از مرگش به صورت یک قهرمان محبوب درآمد و در ترانه‌ها، کتاب‌ها و بر پرده سینماها داستان‌های او بازگو شد.این فیلم اعمال خشونت‌آمیز جسی جیمز، مشکلات روحی او و خوار بودن نیات کشندگان او را نشان می‌دهد. در داستان این فیلم دید رابرت فورد، قاتل جسی جیمز بیان می‌شود.\r\nبرای عضویت در کانون فیلم و گپ فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی می‌توانید با شماره تلفن ۲۲۸۸۸۶۸۱ تماس بگیرید. \r\n \r\nفرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در خیابان پاسداران، خیابان شهید گلی نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا واقع شده است.\r\n \r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، نشست تخصصی ترانه و شعر کانون ادبی مدارا  همراه با موسیقی زنده ،توسط گروه موسیقی سودا دوشنبه 23 اردیبهشت ماه ساعت 17 برگزار می شود.\r\nامیر مهدی صفایی مجری و حسین شکیب راد میهمان این نشست می باشند.\r\nحضور برای اعضاء کانون و عموم مردم به صورت آزاد و رایگان  است.\r\nعلاقمندان جهت شرکت در کارگاه داستان نویسی مدارا می توانند به فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی واقع در خیابان پاسداران خیابان گل نبی خیابان ناطق نوری، میدان قبا مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۲۲۸۸۸۶۸۱ داخلی 212 تماس بگیرند.\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی، نخستین دوره مسابقه عکاسی «روایت گِل و دِل» در قالب قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان و با هدف به تصویر کشیدن مسئولیت اجتماعی و همدلی مردم و مسئولین در مواجهه با خسارت‌های سیلی که نوروز امسال دامن گیر برخی مناطق کشور  شد، برگزار می‌شود.\r\nسازمان زیبا سازی شهرداری تهران، سازمان سراج، سازمان تبلیغات اسلامی،  مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران ،صدا و سیما، خانه عکاسان ایران، فرهنگ‌سرای ابن سینا و شرکت داده گستر عصر نوین (های وب) و کانون انجمن های صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران ایران از جمله مشارکت‌کنندگان در برگزاری این مسابقه مي‌باشند.\r\nشرکت در مسابقه از طریق سایت فرهنگسرای رسانه\r\n علاقه‌مندان می بایست  عکس‌های خود را در 7 محور «سیل و امدادرسانی»، «نیروهای مسلح»، «سازمان‌های امدادرسانی»، «رسانه‌ها»، «احساسات و عواطف»، «مسئولیت اجتماعی کودک و خانواده» و «امید به زندگی» به ایمیل فرهنگ سرای رسانه  ارسال نمایند.\r\nمهلت دریافت و داوری آثار\r\nدریافت آثار مسابقه عکس «روایت گِل و دل» از تاریخ 23 اردیبهشت آغاز شده و تا 20 خرداد ماه ادامه دارد. آثار ارسال شده به دبیرخانه این جشنواره، مستقر در فرهنگسرای رسانه، پس از بررسی و تأیید اولیه وارد مرحله داوری شده و فرآیند داوری آثار از 20 خرداد لغایت 25 خرداد ماه انجام خواهد شد.\r\nدر طی جلسات داوری، 50 اثر برتر برای نمایش در نمایشگاه عکس «روایت گل ودل» انتخاب می‌شود و در مرحله نهایی داوری، از میان 50 عکس برتر انتخاب شده، نفرات برگزیده معرفی می‌شوند. گفتنی است آثار نفرات برگزیده با رضایت کتبی صاحبان آن در یک نمایشگاه به نمایش درآمده و درآمد حاصل از فروش آن صرف امور سیل‌زدگان خواهد شد. مراسم اختتامیه مسابقه روایت گِل و دل همراه با معرفی آثار برتر در تاریخ 5 تیر ماه برگزار خواهد شد.\r\nدبیر جشنواره:\r\nعلی محمد اسماعیلی رییس فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی\r\nهیات داوران:\r\nسید احسان باقری\r\n حامد جعفر نژاد\r\nمجتبی کوچکی\r\n حیدر رضایی\r\nسید شهاب الدین واجدی\r\nجوایز مسابقه عکس «روایت گِل و دِل»\r\nاین مسابقه در دو بخش آزاد و موبایلی برگزار خواهد شد. جایزه‌های این دو بخش به شرح زیر می‌باشد:\r\nالف- جوایز بخش آزاد\r\nنفر اول: 30 میلیون ریال - تندیس و دیپلم حضور در مسابقه\r\nنفر دوم: 20 میلیون ریال - تندیس و دیپلم حضور درمسابقه\r\nنفر سوم: 10 میلیون ریال - تندیس و دیپلم حضور در مسابقه\r\nب- جوایز بخش موبایلی\r\nنفر اول: 15 میلیون ریال تندیس و دیپلم حضور در مسابقه\r\nنفر دوم: 10 میلیون ریال تندیس و دیپلم حضور درمسابقه\r\nنفر سوم : 5 میلیون ریال تندیس و دیپلم حضور در مسابقه\r\nقوانین و شرایط شرکت در مسابقه\r\n* مسابقه به صورت تک عکس برگزار می‌شود.\r\n* ویرایش عکس‌ها نباید جنبه استنادی عکس را مخدوش کند.\r\n* هر عکاس می‌‌تواند با 10 تک عکس در این مسابقه شرکت کند.\r\n* عکس‌های ارسالی می‌‌توانند رنگی، مونوکروم یا سیاه و سفید باشند.\r\n* عکس‌ها باید دارای عنوان باشد.\r\n* عکس‌ها می‌بایست کپشن مکانی و زمانی داشته باشند.\r\n* سایز عکس‌ها حداقل 1500 پیکسل و حداکثر2000 پیکسل باشد.\r\n* دی پی ای عکس‌ها باید 300 پیکسل و حجم هرفریم عکس ارسالی 2 تا 3 مگابایت با پسوند JPG باشد.\r\n* عکاسانی که عکس‌هایشان برای حضور در نمایشگاه انتخاب می‌شود موظف هستند ظرف مدت دو روز فایل اصلی عکس را از طریق ایمیل برای دبیرخانه ارسال کنند. در غیر اینصورت عکس مورد نظر از مسابقه کنار گذاشته خواهد شد.\r\n* اطلاعــات منــدرج در فرم ثبت نام، عناوین و توضیحات عکس‌های ارسالی در تهیه مطالب انتشاراتی و نمایشگاهی مورد استفاده قرار خواهند گرفت، لذا مسؤولیت صحت اطلاعات ارسالی بر عهده شرکت کننده است.\r\n* شرکت کننده در جشنواره و صاحب فایل بزرگ و اصلی عکس، به‌عنوان عکاس و مالک اثر شناخته می‌شود و مسئولیت هرگونه دعوی در باب مالکیت اثر از عهده جشنواره خارج است.\r\n* استفاده از آثار راه یافته به بخش مسابقه برای تبلیغات، انتشارات، چاپ کتاب و برگزاری نمایشگاه با ذکر نام صاحب اثر برای برگزارکننده مجاز است.\r\n* کتاب جشنواره در صورت انتشار به عکاسانی که آثارشان به نمایشگاه راه یافته است اهدا خواهد شد.\r\n* آثار راه‌یافته به بخش مسابقه در قالب نمایشگاهی حرفه‌ای بر روی دیوار خواهد رفت و در صورت امکان در دیگر شهرستان‌های کشور به نمایش گذاشته می‌شود.\r\n* به کلیه عکاسانی که عکسشان پذیرفته شود، گواهی شرکت در نمایشگاه اعطا می‌گردد.\r\n* رعایت نکردن قوانین و مقررات، منجر به حذف عکس‌ها از مرحله داوری می‌شود.\r\n* تصمیم‌گیری در مورد موارد پیش بینی نشده بر عهده دبیرخانه است.\r\n* ارسال عکس و شرکت در مسابقه به منزله پذیرش مقررات مسابقه است.\r\n* شــرکت در این مسابقه برای عموم عکاسان ایرانی آزاد و رایگان است.\r\n* شرکت‌کنندگان باید آثار خود را حداکثر تا ساعت 24 روز 20خرداد ماه سال جاری از طریق نشانی زیر ایمیل کنند. resanehfarhangsara@gmail.com\r\n* عکس‌های ارسالی باید به‌صورت زیر با حروف انگلیسی نام‌گذاری شوند. مثال: (Ali JABARI_01)\r\n* مشخصات کامل هر فرد در یک فایل PDF یا WORD شامل نام، نام خانوادگی، شماره تماس و کدملی همراه با عکس‌ها ارسال شود.\r\nحق التالیف\r\n* به هر عکس راه یافته به نمایشگاه، مبلغ 1000000 ریال به عنوان حق امتیاز استفاده از عکس، پرداخت خواهد شد. به تمامی شرکت‌کنندگانی که آثارشان در دور نهایی انتخاب شود گواهی حضور در مسابقه اهداء خواهد شد.\r\n* آثار راه‌یافته به بخش پایانی مسابقه در قالب نمایشگاه حرفه‌ای در تهران و دیگر شهرستانها به نمایش گزاشته خواهد شد و عواید فروش با رضایت کتبی صاحبین آثار در قالب همت عالی به سیل زندگان مناطق مختلف کشور اختصاص می یابد.\r\n\r\n\r\n\r\n ...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی، فیلم سینمایی «کفرناحوم» در نشست تخصصی «فیلم و گپ» چهارشنبه هجده اردیبهشت ماه ساعت ۱۸ با حضور سعید قطبی‌زاده در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی نمایش داده و نقد و بررسی می‌شود.\r\n \r\nکفرناحوم (به انگلیسی: Capharnaüm) یک فیلم درام لبنانی به نویسندگی، کارگردانی و بازیگری نادین لبکی محصول ۲۰۱۸ است. ستاره فیلمZain_Al_Rafeea در نقش زین الحاجی، پسری ۱۲ ساله است که در زاغه‌ای اطراف بیروت زندگی می‌کند و از پدر و مادر خود در دادگاه شکایت می کند.  کارگردان فیلم نادین لبکی در نقش وکیل زین الحاجی در این فیلم بازی کرده‌است.\r\n \r\nدر خلاصه داستان فیلم آمده است: کودکی 12 ساله به نام «زین» در دهکده ماهیگیری کفرناحوم در خاورمیانه به دادگاه می رود. قاضی از او می پرسد: چرا از پدر و مادرت شکایت کردی؟ زین پاسخ می دهد: چون من را به دنیا آوردند.\r\n \r\nبرای عضویت در کانون فیلم و گپ فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی می‌توانید با شماره تلفن ۲۲۸۸۸۶۸۱ تماس بگیرید. \r\n \r\nفرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در خیابان پاسداران، خیابان شهید گلی نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا واقع شده است.\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی، صد و بیست و یکمین نشست «زرین قلم» با  نقد و بررسی کتاب «به ترس هایم سلام می کنم» نوشته مجتبی تجلی، سه شنبه 17 اردیبهشت ساعت 17در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار می‌شود.\r\n \r\nکتاب به ترس‌هایم سلام می‌کنم ، مجموعه داستان‌هایی با بیانی فلسفی و انسان‌شناسانه از آدمی و دغدغه‌هایش است.حداقل سه داستان موجود در این اثر به گونه‌ای ناخودآگاه با اندیشه و دلواپسی کویر، مردمانش و قنات، این سرچشمه هستی‌بخش و جاودان، گره خورده است.\r\n \r\nاین نشست با حضور فرحناز علیزاده و کیانوش کیارس به عنوان منتقدین برگزار می‌شود. \r\n \r\nعلاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند به فرهنگ‌سرای رسانه در خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان ناطق نوری، میدان قبا مراجعه کنند.\r\n \r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی، فیلم سینمایی «چهل و پنج سال» در نشست تخصصی «فیلم و گپ» چهارشنبه یازدهم اردیبهشت ماه ساعت ۱۸ با حضور سعید قطبی‌زاده در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی نمایش داده و نقد و بررسی می‌شود.\r\n \r\n۴۵ سال فیلمی به نویسندگی و کارگردانی اندرو هیگ و محصول سینمای بریتانیا است. فیلم۴۵ سال  اثری است آرام که سکوتی عمیق آن را در بر می‌گیرد. ازدواجی از رمق افتاده را به تصویر می‌کشد که دگر شوری در آن وجود ندارد. اما با این احوالات کماکان سرپا ایستاده است.\r\n \r\nدر خلاصه داستان فیلم آمده است:“کیت” و “جف” دو زوج سالخورده ای هستند که “تام کورتنی” و “شارلوت رمپلینگ” نقش آن دو را بازی می‌کنند. در آستانه جشن سالگرد ازدواج این دو نامه ای به دست جف می‌رسد. نامه ای که زخم خاطره ای را برای جف باز می‌کند. نامه بیانگر پیدا شدن جسد نامزد سابق جف پس از حدود پنجاه سال در یخچال های طبیعی سوئیس است. محتوایی که به سان نگاتیوی پاره شده همه خاطرات را برای جف و کیت دوباره به عقب باز می‌گرداند.\r\n \r\nبرای عضویت در کانون فیلم و گپ فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی می‌توانید با شماره تلفن ۲۲۸۸۸۶۸۱ تماس بگیرید. \r\nفرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در خیابان پاسداران، خیابان شهید گلی نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا واقع شده است.\r\n \r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی،فیلم سینمایی قتل در قطار سریع‌السیر شرق (Murder on the Orient Express) به کارگردانی کنت براثا ، در نشست تخصصی «یک فیلم، یک نقد» با دوبله فارسی نمایش داده و با حضور سامان قلیچ خانی  نقد و بررسی می‌شود.  \r\n \r\nقتل در قطار سریع‌السیر شرق فیلمی در ژانر درام و کارآگاهی به کارگردانی کنت برانا و نویسندگی مایکل گرین است که بر اساس رمانی به همین نام و به قلم آگاتا کریستی ساخته شده‌است و در تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۱۷ از سویفاکس قرن بیستم منتشر شد.\r\nاز بازیگران آن می‌توان به برانا در نقش هرکول پوآرو، پنلوپه کروز، ویلم دفو، جودی دنچ، جانی دپ، جش گد، درک جاکوبی، مایکل پنیا و دیزی ریدلی اشاره کرد.\r\n \r\nدر خلاصه این فیلم آمده است:هرکول پوآرو پس از انجام دادن آخرین پرونده اش تصمیم می گیرد برای مدتی استراحت کند و به تعطیلات برود اما دوباره از لندن با او تماس میگیرند تا در یک قطار سریع و السیر حضور یابد. اما قتلی در قطار اتفاق می افتد و در آن فردی به نام رچت به قتل می رسد و حالا در قطار افراد زیادی هستند که می توانند مظنون قتل باشند .\r\n \r\nنشست «یک فیلم، یک نقد» با نمایش و نقد و بررسی فیلم «قتل در قطار سریع‌السیر شرق» با مشارکت استودیو هونامیک دوشنبه 9 اردیبهشت ماه ساعت ۱۷در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار می‌شود. \r\n \r\nعلاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند به خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا، فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی مراجعه کنند.\r\n \r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی ، کلاسهای نمایش خلاق فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی با هدف معرفی و به کارگیری دانش آموختگان در تئاترهای اجرایی فرهنگسرا  و مراکز مختلف نمایشی کشور با حضور شهناز روستایی در روز های پنج شنبه هر هفته از ساعت 10 لغایت 15 دایر می باشد.\r\nعلاقه‌مندان برای حضور در این کلاس ها می‌توانند به واحد آموزش  فرهنگ‌سرای رسانه در خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان ناطق نوری، میدان قبا مراجعه کنند. \r\n ...

سید جواد هاشمی :چرا الگوسازی شهدا در بین جوانان دچار ضعف شده است؟

بازیگر سینما و تلویزیون به مناسبت روز ۱۳ آبان گفت: باید بگویم که ما از نسل جدید خود عقب افتاده‌ایم و بچه‌هایمان را با آموزه‌ها و فرهنگ استکبار ستیزی بار نیاورده‌ایم.

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی،۱۳ آبان، مصادف با ۳ واقعه تاریخی در تقویم جمهوری اسلامی ایران است که در هر ۳ واقعه، نقش اصلی را «استکبارستیزی» ایفا می‌کند؛ تبعید حضرت امام خمینی (ره) به ترکیه در ۱۳ آبان ۱۳۴۳، کشتار دانش‌آموزان در ۱۳ آبان ۱۳۵۷ در دانشگاه تهران و تسخیر سفارت آمریکا در ۱۳ آبان ۱۳۵۸.

نقش‌آفرین دو واقعه مذکور،‌ دانش‌آموزان و دانشجویانی بودند که به پیروی از امام خمینی،‌ مشت‌های خود را گره کردند، عزم‌شان را جذب کردند تا در برابر استکبار و ظلم و ستم دشمن بایستند. قشر جوانی که با آرمان‌خواهی خود، شکست استکبار را برایمان به ارمغان آورد.

سید جواد هاشمی را باید از متعهدترین هنرمندان انقلاب و کشور دانست. او بارها با نقش‌آفرینی خود در فیلم‌های مختلف، در کنار قشر جوان و نوجوان بوده است و تلاش کرده است تا خود را به آنان نزدیک کند. آخرین کار هنری او، ساخت فیلم «پیشونی سفید» ویژه کودکان و نوجوانان است که موضوع اصلی آن استکبارستیزی است که البته در قالب طنز، ویژه این گروه سنی ساخته شده است. به مناسبت همین روز، گفتگویی با ایشان داشته‌ایم و نظر او را راجع به استکبارستیزی جویا شدیم.

سوال: روز ۱۳ آبان گره خورده با روز استکبارستیزی است و از این منظر، جوانان و نوجوانانی را می‌بینیم که برای مقابله با استکبار هم‌پای پدر و مادر خود وارد عرصه شدند و اتفاقی تاریخی را رقم زدند. به عنوان اولین سوال، می‌خواهم بپرسم که چه اتفاقی می‌افتد که این نسل از جوانان انقلاب وارد عمل می‌شوند و اقدام بزرگی را رقم می‌زنند؟

جوانان و نوجوان انقلاب اسلامی حرف زور را برنمی‌تابد

تربیت جامعه ما بعد از بروز انقلاب اسلامی به سمتی رفته است که بیش‌تر جوانان و نوجوانان ما حرف زور را برنمی‌تابند. بدین معنا که در هر جای دنیا، هر کسی در هر کشور و سازمانی بخواهد حرف زور بگوید، در برابر آن قد علم کرده و مردم ما ایستادگی می‌کنند. این اتفاق را عینا در جریان انقلاب و ۸ سال دفاع مقدس شاهد هستیم و می‌بینیم جایی که عده‌ای می‌خواهند حرف زور به مردم ایران بزنند، جوانان ما از هر قشری، سینه‌هایشان را در برابر این دشمن زورگو سپر می‌کنند. بدون شک، این کار، آموزه‌های نسل جوانان کشور ما است و فکر می‌کنم که تا ابد نیز ادامه خواهد داشت.

سوال: در صحبت‌های خود به موضوع استکبارستیزی جوانان و نوجوانان کشورمان اشاره کردید. طبیعتا این موضوع بدون وجود الگوی مناسب برای آنان، دور از ذهن است و طبعا باید الگوهایی نظیر شهید فهمیده‌ها وجود می‌داشتند تا با الگوپذیری از آنان وارد میدان شوند. به نظر شما، با گذر ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، این الگوها چه تغییری داشته است؟

نمی‌توان حرف‌های کهنه را به خورد نسل جدید داد/ باید سیره شهدا را به روز شده به آنان معرفی کنیم

باید بگویم که نسل جدید مخصوصا از ۵ ساله دوم دهه ۷۰ و دهه ۸۰ به بعد، به روز شده و تازه‌تر هستند و از این منظر نمی‌توان حرف‌های کهنه را به خورد آنان داد. در حقیقت، این قشر از نوجوانان ما به دنبال حرف‌های تازه هستند. از آن‌جا که آنان سرشار از انرژی و هیجان هستند، به دنبال شخصیت‌هایی می‌روند که حرف تازه دارند و آنان را الگو قرار می‌دهند. اگر بخواهیم الگوهای دفاع مقدس نظیر شهید فهمیده را به بچه‌ها معرفی کنیم، باید به روز شده و تازه معرفی کنیم. باید به آنان بگوییم که این شهدا اگر در این روزگار زندگی می‌کردند، چگونه بودند و چگونه رفتار می‌کردند.

سوال: بعضا می‌بینیم که در مواردی، الگوهای جوانان ما از شهدایی نظیر به سمت الگوهای غربی منحرف شده است، شما به عنوان کسی که سال‌ها در عرصه جوانان و نوجوانان در سینما فعالیت داشته‌اید دلیل این موضوع را چه می‌بینید؟‌

از نسل جدید عقب افتاده‌ایم/ بچه‌هایمان را با آموزه‌ها و فرهنگ استکبارستیزی بار نیاورده‌ایم

باید به بچه‌هایمان به صورت ریشه‌ای نگاه کنیم و این نگاه را به محدوده جنگ و دفاع مقدس محصور نکنیم. حتی به نظرم اگر بخواهیم این چنین به فرزندان امروز ایران نگاه کنیم، شاید بهشان جفا کرده باشیم. برای مثال، باید به کسی نظیر شهید همت، ریشه‌ای نگاه کنیم و این دست آموزه‌ها را به جوانان و نوجوانان منتقل کنیم. باید به همین زبان به بچه‌ها بگوییم که چگونه ممکن است کسی از جان خود به خاطر خدا و مردم بگذرد. مطمئن باشید که اگر این‌گونه شهدا را به جوانان معرفی کنیم، به دلیل غیرتی بودن آنان، به هدف زده‌ایم و موفق خواهیم شد. متاسفانه باید بگویم که ما از نسل جدید خود عقب افتاده‌ایم. متاسفانه از دانش‌آموزی که توقع داریم مشت‌های خود را گره کرده و فریاد استکبارستیزی سر بدهد، عقب افتاده‌ایم. ما الگوها را به درستی معرفی نکرده‌ایم و طبعا اولین مقصر خودمان هستیم چرا که در بسیاری از موارد، بچه‌هایمان را با آموزه‌ها و فرهنگ استکبار ستیزی بار نیاورده‌ایم.

دغدغه‌های مالی و اقتصادی جای آموزه‌‌های اصلی استکبارستیزی را گرفته است

باید بگویم که نسل جدید را بیش از هر چیز، اقتصادی بار آورده‌ایم و اگر می‌بینیم که بعضی از آنان به دنبال الگوهای دیگری می‌روند، به خاطر همین موضوع است. متاسفانه به جای آن‌که دغدغه‌های خود جوانان را پررنگ کنیم، دغدغه‌های اقتصادی برای آنان ایجاد کرده‌ایم و از این منظر خودمان مقصر هستیم. به جای این که دغدغه‌های آنان را مهم برشمریم، از مشکلات اقتصادی با آنان حرف زده‌ایم و آنان را وارد مشکلات مالی کرده‌ایم. این موضوعات، اشتباهاتی است که رخ داده است و نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. البته باید بگویم که من هم‌چنان معتقد هستم که غیرت‌مداری اولین نوع تریت بچه‌های ما در همه مسیرها است و این موضوع جای خوش‌حالی دارد.

سوال: این روزها شما فیلمی را ساخته‌اید که در باطن خود مفهوم مهم استکبارستیزی را دارد اما به نظر می‌رسد که رسانه‌های ما به عنوان مهم‌ترین مرجع تربیت فرزندان، نقش خود را در این مساله به خوبی ایفا نکرده‌اند. به نظر شما، نقش و سهم رسانه‌ها در ایجاد این مشکل چه اندازه بوده است؟ از چه کارهایی غفلت کرده‌ایم تا به این مرحله وارد شده‌ایم؟

تولیدات رسانه‌ها برای الگوسازی در جوانان بسیار ضعیف بوده است/ چرا در فضای مجازی کانال مخصوص نوجوانان نداریم؟

به نظرم، رسانه‌ها نقش بسیار مهمی داشته‌اند. متاسفانه کارهای خوب و بزرگی را برای بچه‌هایمان انجام نداده‌ایم. برای مثال باید بگویم که من فیلم سینمایی «پیشونی سفید» را ساختم که مظهر استکبارستیزی است. اعتقاد من این است که این، یک فیلمی است که کاملا منطبق بر فرهنگ استکبارستیزی است. در این فیلم می‌بینید که یک دختر بچه (آهو) در برابر ظلم و ستم قد علم می‌کند. او حاضر است تا جان خود را بدهد تا استکبار از بین برود. سوال من این است که تاکنون، چه اندازه از این دست فیلم‌ها ساخته شده است؟ من تلاش کردم تا فیلمی بسازم که علاوه بر نمایش این آموزه‌ها، فیلمی باشد که بچه‌ها دوست داشته باشند؛ شاد باشد، خنده‌دار باشد و … این موضوعات در حالی است که مفهوم اصلی فیلم من مبارزه با زورگویی و ظلم است. فیلم، مقابله با کسانی را نشان می‌دهد که به دنبال حذف مهربانی از روی زمین هستند.

به نظرم، رسانه‌های ما در این بخش خوب کار نکرده‌اند؛ فیلم‌ها، کتاب‌ها، مقالات و تولیدات خوبی در این زمینه نداشته‌ایم که بتواند برای جوانان و نوجوانان الگوسازی کند. این ضعف حتی در فضای مجازی نیز وجود دارد. ما هیچ کانالی در فضای مجازی نداریم که بتوانیم بچه‌ها را به حضور در آن دعوت کنیم. متاسفانه هیچ جایی وجود ندارد که به بچه‌ها بگوییم ایراد ندارد شما گوشی تلفن همراه به دست بگیرد اما بهتر است که بروید مطالب مربوط به خود را بخوانید، فیلمی را ببینید که مربوط به خودتان است و … این فرهنگ به وجود نیامده است که در فضای مجازی با بچه‌ها حرف بزنیم و به دغدغه‌های آنان بپردازیم. باید بدون این که بخواهیم آنان را فیلتر کنیم، آموزش‌های خود را از طریق این فضا به آنان منتقل کنیم.

سوال: یعنی اعتقاد دارید که محتوای خوب رسانه‌ای برای این قشر تبیین نشده است.

هیچ خوراک و محتوای خوبی برای قشر جوان آماده نشده است/ رسانه‌ها کوتاهی کرده‌اند

متاسفانه نه در رسانه‌ها، نه در دنیای مجازی و نه در جاهای دیگر، هیچ خوراک و محتوایی برای جوانان و نوجوانان آماده نکرده‌ایم. در حقیقت آن چیزی که در شان بچه‌های ما بوده است را تدارک ندیده‌ایم. خاطرم هست که روزی به یکی از افراد فعال در دنیای مجازی می‌گفتم که چرا بچه‌ها را رها کرده‌اید؟ خوراکی که در فضای مجازی وجود دارد یا مطلقا سیاسی است، یا اقتصادی است و یا فقط مختص به بزرگترها است که حریم ادب در آن شکسته شده است. از این منظر، باید بگویم که بچه‌ها را رها کرده‌ایم. آنان نیز به ناچار گوشی را برمی‌دارند و آن چیزهایی را می‌بییند که اصلا مناسب سن‌شان نیست و شاید غیر اخلاقی نیز باشد. این موضوع به این دلیل است که آنان هیچ چیز دیگری ندارند که بتوانند به سراغ آن بروند و برایشان جذابیت داشته باشد. فکر می‌کنم که از این منظر خوراک خوبی را برای نوجوانان مهیا نکرده‌ایم و رسانه‌ها در این زمینه کوتاهی کرده‌اند.

سوال: متاسفانه در این سال‌ها شاهد جای خالی نوجوانان در اکثر رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی هستیم. به نظرتان این موضوع ناشی از چیست و چرا اتفاق افتاده است؟

در «پیشونی سفید» میلیاردی هزینه کردم تا بگویم برای تفکرات فرزندان انقلاب، ارزش قائل هستم

اگر هم برنامه‌ای در این حوزه وجود داشته باشد، بی رمق است. در صحبت‌های خود گفتم که فیلمی ساخته‌ام که در آن میلیاردی هزینه کردم و هدف این بود که بگویم برای بچه‌ها ارزش قائل هستم. اعتقاد من این است که ذائقه بچه‌ها تازه شده است و با این موضوع نمی‌توان شوخی کرد. آنان به برترین تکنولوژی‌های رسانه‌ای در دنیا دسترسی دارند. چیزی که شاید بعضی از بزرگترها نیز بلد نباشند. فرزندان ما به مطالبی دسترسی دارند که بسیار تازه و جدید است پس ما حالا که نمی‌توانیم با آن رقابت کنیم، باید حداقل‌ها را رعایت کنیم. متاسفانه حداقل خوراک رسانه‌ای نیز در اختیار این قشر قرار نگرفته است و مشکل اصلی همین است.

ای کاش به مدارس بخشنامه نمی‌شد که دانش‌آموزان را به راه‌پیمایی ۱۳ آبان ببرند!!

ای کاش به مدارس بخشنامه نمی‌شد که بچه‌ها را به ۱۳ آبان ببرند. به جای این کار بهتر بود تا فرهنگ استکبار ستیزی را در بچه‌ها زنده می‌کردند تا بچه‌ها خودشان یک کاری کنند که بعد از ظهر روز ۱۳ آبان نه از مدرسه بلکه همراه با پدر و مادر خود به خیابان بروند و مرگ بر استکبار بگویند. مگر ما چه چیزی به بچه‌هایمان داده‌ایم که اکنون توقع داریم آنان از ما الگو بگیرند؟ این که بگوییم امروز مدرسه تعطیل است و آنان نیز خوش‌حال شوند که حالا با تعطیلی مدرسه، درس عقب می‌افتد و در زمان امتحان، کمتر به ما فشار وارد می‌شود، درست نیست. زمان ما اصلا این‌گونه نبود. خاطرم هست که روز ۱۳ آبان من ۱۲ سال داشتم و در میدان انقلاب حضور داشتم. آن زمان که ۶۳ دانش‌آموز در دانشگاه تهران به شهادت رسیدند، من در میدان انقلاب بودم. چه کسی به ما گفت که بروید؟ من یواشکی از دست پدرم فرار کردم و به آن‌جا رفتم. چگونه ممکن است که ما در آن نسل با تمام وجود، از جان بگذریم و با مشت خود را در برابر استکبار گره کنیم؟ چرا امروز ما نتوانستیم که بچه‌های خود را این‌چنین بار بیاوریم؟ به این دلیل است که برای آنان فیلم نساختیم و دنیای مجازی را آن طور که آنان دوست داشتند، تبیین نکردیم. به این دلیل که برایشان کتاب خوب ننوشتیم و اصلا حتی آنان را کتاب‌خوان نیز بار نیاورده‌ایم. به اعتقاد من، اصلا نتوانستیم به بچه‌ها نفوذ کنیم و این بچه‌ها هستند که به خیلی از چیزها نفوذ کردند و ما خیلی عقب‌تر از بچه‌ها هستیم. این موضوع جای تاسف دارد.

 

 

نظر بدهید

Be the First to Comment!

avatar
wpDiscuz