به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، سومین شب شعر طنز ترامپیت با حضور شاعران طنزپرداز کشور در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار شد. این برنامه به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به صورت زنده از طریق صفحه اینستاگرامی فرهنگ‌سرای رسانه برای مخاطبان پخش شد. \r\n\r\nدر ابتدای این برنامه، ناصر فیض با اشاره به برگزاری سومین شب شعر طنز ترامپیت گفت: به نظرم ماجرای ترامپ و کارهای نابه‌هنجارش نباید هیچ‌گاه کهنه شود. او هر روز اتفاقی را رقم می‌زند یا حرفی‌ می‌زند که عجیب و طنزآمیز است. با هر نگاهی او دشمن ماست و همه می‌دانیم که آدم ناهنجاری است. حتی بسیاری از سیاست‌مداران دنیا هم با حرکات و اقدامات او مشکل دارند. او بدون هیچ دلیلی بسیاری از قراردادهای بین‌المللی را ترک کرده است و رفتارهایی را از خود بروز می‌دهد که قابل قبول جامعه جهانی نیست. بنابراین طبیعی است که از او خوشمان نیاید و اگر طنزپرداز هم باشیم باید به‌گونه‌ای به حسابش برسیم. وقتی کسی را هجو می‌کنیم طبیعی است که طرف مقابل‌ دوست‌مان نیست چرا که دوست خود را هجو نمی‌کنیم. \r\n\r\nنخستین شاعری که برای خواندن شعر خود به صحنه دعوت شد، فریبا یوسفی بود.‌ اولین مجموعه شعر او با نام «حالا تو» است که برگزیده جایزه پروین اعتصامی شد. دومین مجموعه شعر او «تنهای تن‌ها» به زودی توسط سوره مهر منتشر خواهد شد. او در این نشست گفت: می‌خواهم شعری در موضوع حقوق بشر بخوانم. چیزی که ترامپ بارها نقضش کرده است. \r\nنه آن شمعی که خاموش میشه/ نه آن یاد به هر بادی فراموش\r\nمگه پنهون میشه خورشید با ابر/ مگه این جاودانه میشه خاموش\r\nیه دشت پیش چشم ما پر از گل/ یه دشت بیکران که لاله‌زاره\r\nشقایق‌های این خاک معطر زیادند/ عده‌شون ۱۷ هزاره\r\nبشر جنگیده اما نابرابر/ جهانش کوهی از غم بوده و درد\r\nکدوم جنگه به غیر از جنگ قدرت/ که خنجر میزنه از پشت نامرد\r\n...\r\nناصر فیض در ادامه یکی از شعرهای افشین علا را خواند و گفت: علا این شعر را پس از اظهارات ترامپ نسبت به خلیج فارس سرود که حقیقتا ماندگار شده است. \r\nهر علفی که می‌جوی، مزمزه کن، بیان مکن/ یا که اگر غلط کنی، گنده‌تر از دهان مکن\r\nمی‌دهی از زبان سبز آن سر سرخ را به باد/ قلقلک خیال را لقلقه زبان مکن\r\nاز وطنم بگو ولی جانب احتیاط گیر/ با دم شیر، این چنین بازی آن چنان مکن\r\nنام خلیج فارس را چون که ز یاد برده‌ای/ بیش مگو و خویش را مضحکه جهان مکن\r\nحامی خاص داعشی، اصل و اساس داعشی/ پس سخن از ترور نگو خنده ما عیان مکن\r\nشیخ خمیده‌ای اگر رقص کند به ساز تو/ خشم خداست در کمین تکیه بر این کمان مکن\r\nتیر به سنگ خورده‌ای، کاکل رنگ خورده ای/ آب فرنگ خورده ای، میل به شوکران مکن\r\nدنبه صهیونیست را بوی کباب یافتی/ گاوچران سرخ موی! سیخ در استخوان مکن\r\nوهم سراب دیده‌ای پنبه به خواب دیده‌ای/ چون شتران بی خرد لف لفِ بی امان مکن\r\nخاور عشق زان ما، صور و دمشق جان ما/ کابل، هم زبان ما، هلهله چون زنان مکن\r\nشام و عراق رام شد، خواب یمن تمام شد/ سکه دین به نام شد، گیس مکش، فغان مکن\r\nفارس، شکوه یافته، سوی فلک شتافته/ قلب اتم شکافته، خشم من امتحان مکن!\r\n\r\nناصر فیض در توضیح شعر هجو گفت: گاهی اوقات وقتی شعر هجو می‌شنویم فکر می‌کنیم دور از شان شاعری است و به سرعت از کنارش گذر می‌کنیم در حالی که اگر هجو درستی باشد و مخاطب شعر حقش باشد، خیلی هم خوب است. وقتی شما شعر هجو می‌سرایید، مهمترین نکته برای شنونده این است که مخاطب واقعا حقش باشد. برای مثال اگر آدم درستکاری را هجو کنید اصلا نمی‌گیرد. \r\nدومین شاعری که برای خواندن شعرش به روی صحنه آمد، پرویز استاد بود. او شعر خود را چنین خواند: \r\nاول دفتر خداوند را سپاس داده‌ای توفیق ما در اختلاس\r\nما شتر با بار یکجا می‌زنیم لقمه نان را با تنورش می‌خریم\r\nآنقدر بیهوده فس‌فس می‌کنیم ما طلا را دیده و مس می‌کنیم\r\nهیچ کس از دست ما ایمن نبود قصه ما غصه میهن نبود\r\nپنجه اندر مال ملت داشتیم ما فقط قصد خیانت داشتیم\r\nناخدایان را کیاست اندکی است بحث بیت‌المال و جیب ما یکی است\r\nیاد باد آن روزگاران یاد باد اختلاس جمله‌یاران یاد باد\r\nما ز یاران پول‌ها برداشتیم جیب‌شان را جیب خود انگاشتیم\r\n...\r\nمصطفی مشایخی سومین شاعری بود که به روی صحنه آمد. او قبل از خواندن شعر خود گفت: این شعر خطاب به بچه‌ها سروده شده است. \r\nبچه‌ها دیو قرن آمریکاست/ همه‌جا زخم شاخ‌هایش هست\r\nهرکجا صلح اختلاف افکند هرکجا جنگ ردپایش هست\r\nکو از این دیو خیره‌سر بدتر لکه‌ای ننگ در جغرافی چهره‌اش افتضاح در تاریخ\r\nملتی کو از او دل آسوده شاخ او بکشد کاش از بیخ، بدترین ناقض حقوق بشر\r\nاز طرف‌های مستقل بیزار، دوستدار غلام حلقه به گوش، همه را مثل گاو می‌خواهد\r\nاین کلک‌باز شیر تازه به دوش، در سخن‌های ابلهانه قدر، کودتاگر اساس هر آشوب\r\nبچه‌ها ما که متحد باشیم بهترین راهکار دفع شر است \r\nباز هم اینبار به یاری حق، فتنه‌اش هیچ و پوچ و بی‌اثر است. \r\nسیامک روشن، شاعر طنزپرداز کشورمان دیگر مهمان «شب شعر طنز ترامپیت» بود. او شعر طنز خود را چنین خواند: \r\nمرغ و ماهی می‌شود ارزان ارزان غم مخور/ کمتر از آن فیله و ماهیچه و ران غم مخور\r\nرایگان تحویل منزل می‌شود نان غم مخور/ مفت می‌گردد برنج ناب گیلان غم مخور\r\nمی‌رسد آن روز باور کن مسلمان غم مخور/ یوسف گمگشته بازآید به کنعان غم مخور\r\nصبر کن ساماندهی فرماید این سامانه را/ می‌دهد دولت چنان افزایشی یارانه را\r\nتا نبینی لحظه‌ای هم روی صاحب خانه را/ می‌کند پیدا کلاغ قصه‌ها هم لانه را \r\nمی‌دهد گاو حسن شیر فراوان غم مخور/ یوسف گمگشته بازآید به کنعان غم مخور\r\nروزگار زندگی آخر به کامت می‌شود/ توسن چرخ فلک همواره رامت می‌شود\r\nبرگ و کوبیده ناهار و جوجه شامت می‌شود/ آن رئیس زورگو همچون غلامت می‌شود\r\nپشت میز می‌دهی هر لحظه فرمان غم مخور/ یوسف گمگشته بازآید به کنعان غم مخور\r\n\r\nدر بخش بعدی برنامه، رضا فقیهی به اجرای استندآپ کمدی پرداخت و سپس نسیم عرب امیری، بانوی شاعر طنزپرداز شعر خود با مضمون ویروس کرونا را چنین خواند: \r\nاگر یک دم روی از خانه بیرون کرونا می‌زند فریاد آخ جون\r\nتمام هیکلش یک ذره هم نیست ولیکن عینهو یک قول جانی است \r\nبه کلی حرمت دین را شکسته طبیبان وطن را کرده خسته\r\nندارد هیچ درمانی توگویی فقط باید که دستت را بشویی\r\nشدن از شر او عای و حیران تمام قلدران و زورگویان\r\nمیان مکرون و پوتین و مرکل شده دعوا میان الکل و ژل\r\nترامپ از دست این یک ذره ویروس برای دور بعدی گشته مایوس\r\nشده چون مهره‌ای هم کیش هم مات ندارد شانس توی انتخابات\r\n\r\nشاعر پایانی این جلسه محمدحسین صادقی بود. او قبل از خواندن شعر خود گفت: این قصیده را به تازگی سروده‌ام و آن را برای اولین بار در این شب شعر می‌خوانم. \r\nهان ای دونالد جان ترامپ ای شماره یک در لیست سیاه سفیدان گنده‌بک\r\nدیدم به خواب خوش که به دستت پیاله بود البته بود داخل آن آب جوپرک\r\nاز الکلیسم کی متنفرشدی بگو کو آن همه علاقه به مارتینی خنک \r\nآورده دوستم عرقیجاتی از عراق لوکیشنی بده که فرستم از آن دو پک\r\nتریاک هم چنانچه بخواهی فراهم است ساقی ماست در نیویورک اصغر کوپک\r\nخون دراکولاست شرابت اگر هنوز خون منست سرختر از او بیا بمک\r\nزالو و ساس یکسره باید تو را مکند تنها مکیدنی تویی ای گوله نمک\r\n...\r\nبرگزاری نمایشگاه کاریکاتورهایی با موضوع حقوق بشر آمریکایی و ترامپت از دیگر بخش‌های شب شعر طنز ترامپیت۳ بود.\r\nانتهای پیام/ \r\n\r\n...
\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، به مناسبت هفته حقوق بشر آمریکایی، سومین شب‌شعر طنز ترامپیت با حضور جمعی از شاعران و طنزپردازان کشور از جمله مهدی استاد احمد، پرویز استاد، سیامک روشن، نسیم عرب‌امیر، مصطفی مشایخی، محمدحسن صادقی و با اجرای استاد ناصر فیض در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار می‌شود. \r\n\r\nنمایش تعدادی از کاریکاتورهای مرتبط با حقوق بشر آمریکایی و اجرای استندآپ کمدی توسط رضا فقیهی از دیگر بخش‌های این برنامه است.\r\n\r\nترامپیت ۳ سه‌شنبه ۱۷ تیرماه از ساعت ۱۶ تا ۱۸، بنا بر رعایت نکات بهداشتی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، به صورت زنده از اینستاگرام فرهنگ‌سرای رسانه به نشانی @farhangsararesaneh برای علاقه‌مندان پخش می‌شود. \r\n\r\nاولین شب‌شعر ترامپیت در فرهنگ‌سرای اندیشه دومین نشست آن سال گذشته به میزبانی فرهنگ‌سرای رسانه برگزار شده است.\r\n\r\n...
\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، در ادامه ویژه برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت دهه کرامت با عنوان «گوهرشاد»، فرهنگ‌سرای رسانه با مشارکت «گروه هنری خانواده کوچک» ویژه برنامه «جشن میلاد حضرت مهربان» را روز جمعه ۱۳ تیرماه ساعت ۱۸ در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار می‌شود.\r\n\r\nنمایش جواب‌های یک دانش آموز باهوش با اجرای مریم آبشاری و پریسا امیری، اجرای موسیقی توسط محمد فرجاد قهرمانی و مهراز علیزاده، نمایش (کلاغ ساده) با اجرای بهاره اصل طلب و گلاره غفاریان، اجرای مسابقه توسط مرضیه یوسفی، شعرخوانی مهدیه آبشاری و صبا رسولی و مولودی خوانی مجتبی رسول طائمه از دیگر بخش‌های این برنامه است که اجرای آن را مهراز علیزاده و کارگردانی آن را انسیه آبشاری بر عهده دارد.\r\n\r\nاین جشن با رعایت کامل موازین پرتکل‌های بهداشتی، میزبان علاقه‌مندان است.\r\n\r\nفرهنگ‌سرای رسانه در خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان شهید ناطق‌نوری، میدان قبا واقع شده است.\r\n\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه، نشست استادان علوم ارتباطات و رسانه به مناسبت روز جهانی شبکه‌های اجتماعی دهم نیرماه با حضور‌‌ بیش از ۱۰ تن از چهره‌های نام‌دار علم ارتباطات در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار شد.\r\n\r\nدر این نشست که با رعایت موازین و پرتکل‌های بهداشتی برگزار شد، حاضران درباره الزامات و ضرورت‌های همسازی و تعامل رسانه‌های جریان اصلی و شبکه‌های اجتماعی و تفاوت دانش ارتباطات و سواد رسانه‌ای بحث و گفت‌وگو ‌کردند. \r\n\r\n\r\n\r\nدکتر علی‌اصغر محکی؛ عضو‌ هیات علمی پژوهشگاه فناوری اطلاعات و مدیرکل اسبق روزنامه همشهری، دکتر حمید ضیایی پرور؛ مدیرکل اسبق دفتر مطالعات رسا‌نه، دکتر حسن نمکدوست تهرانی؛ مدیر آموزش روزنامه همشهری، ‌‌سیدغلامرضا کاظمی دینان؛ ريییس شورای سیاستگذاری هفته روابط عمومی و مشاور رسانه‌ای رییس سابق بانک مرکزی، دکتر منصور ساعی؛ عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دکتر علیرضا کتابدار؛ مدرس رسانه و روزنامه نگار روزنامه همشهری، دکتر حسین بصیریان جهرمی؛ مدرس رسانه، دکتر بیتا شاه منصوری؛ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، دکتر امیرعباس تقی پور؛ مدیرمسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات و مدیرکل اسبق روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، دکتر احسان شاه قاسمی؛ عضو هیات علمی دانشگاه تهران، دکتر امیر لعلی؛ مدیرکل روابط عمومی بانک صادرات، دکتر ناصر اسدی؛ مدرس رسانه و مترجم فصلنامه پژوهش‌های ارتباطی و سینا تفنگ‌چی؛ مدرس علوم ارتباطات دانشگاه پیام نور از حاضران این نشست بودند.\r\n...
\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n \r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه، مهدی محمدی، رییس فرهنگ‌سرای رسانه با اشاره به برنامه‌های این مرکز در ماه‌های گذشته و در شرایط شیوع بیماری کرونا گفت: از روزهای ابتدایی اسفندماه به دلیل شیوع ویروس کرونا و لزوم حفظ سلامتی مردم، بسیاری از مراکز فرهنگی هنری تعطیل شد و برنامه‌هایشان به فضای مجازی انتقال پیدا کرد. با توجه به برگزاری تمامی فعالیت‌های مراکز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در فضای مجازی، فرهنگسرای رسانه نیز برنامه‌های خود را در صفحات مجازی این مرکز در اختیار علاقه‌مندان قرار داد. \r\n\r\nاو با تشریح تعدادی از این برنامه‌ها به مسابقه ارسال محصولات رسانه‌ای «جان من، ایران من» اشاره کرد و افزود: جشنواره رسانه‌ای شهروندی «جان من، ایران من» به همت فرهنگ‌سرای رسانه و با مشارکت جمعی از نهادهای دولتی و غیردولتی در حال برگزاری است. فراخوان این مسابقه با هدف تقدیر از زحمات تمام گروه‌هایی که در مسیر مقابله با تلاش کردند و به تصویر کشیدن خدمات آنان در اسفندماه ۱۳۹۸ منتشر شد.\r\n\r\nوی تاکید کرد: مهلت دریافت آثار این مسابقه تاکنون دو بار تمدید شده و با توجه به استقبال مخاطبان از سراسر کشور برای بار سوم نیز تمدید خواهد شد. تاکنون بیش از ۱۵۰۰ نفر در این مسابقه شرکت کرده و حدود ۳ هزار اثر در بخش‌های مختلف به دبیرخانه آن در فرهنگ‌سرای رسانه رسیده است.\r\n\r\nمحمدی به برگزاری کلاس‌های آموزشی فرهنگسرای رسانه در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: به دلیل شیوع کرونا، کلاس‌های آموزشی فرهنگ‌سرای رسانه به صورت آنلاین در فضای مجازی و در قالب «جشنواره خدمت» ادامه پیدا کرد. تولید محصولاتی نظیر ویدئوکست، پادکست، فتوتیتر و ... و گفتگوی زنده با مربیان واحد آموزش با عنوان «رسانه لایو» از دیگر برنامه‌های فضای مجازی در جشنواره خدمت سازمان فرهنگی شهرداری تهران بود.\r\n\r\nوی اضافه کرد: همچنین این مرکز بنابر اولویت کاری خود اقدام به تولید محصولات چند رسانه‌ای از جمله کلیپ، پادکست، ویدئوکست، فوتوتیتر و ... با موضوع آموزش اصول بهداشتی برای مبارزه با کرونا کرد. جشنواره خدمت «محصولات فضای مجازی» از تاریخ ۱۹ اسفند تا ۱ خرداد برگزار شد و از ۶ خرداد با رونمایی از پلتفرم فارسی آن توسط مرکز آموزش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران وارد فاز جدیدی شده است. در اینجا لازم است از مربیان آموزشی فرهنگسرای رسانه که در اوج بیماری کرونا در محل ضبط ویدئوها حضور پیدا کرده و نکاتی را در خصوص شرایط قرنطینه و پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا مطرح کردند تشکر کنم.\r\n\r\nاو از کسب رتبه اول توسط فرهنگ‌سرای رسانه در جشنواره خدمت و جشنواره محصولات مجازی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خبر داد و بیان کرد: بنابر اعلام سازمان درباره برگزیدگان مناطق در شاخص‌های جشنواره خدمت، فرهنگسرای رسانه موفق شد رتبه اول برگزیدگان را در مجموع شاخص‌ها کسب کند. همچنین این مرکز توانست رتبه اول در تولید محصولات رسانه‌ای «فوتوتیتر»، «اینفوگرافیک مجازی» و «فیلم برنامه آموزشی» را کسب کند.\r\n\r\nرییس فرهنگ‌سرای رسانه جشنواره «ضیافت برخط» را ویژه برنامه فرهنگسرای رسانه در ماه مبارک رمضان برشمرد و اظهار کرد: فرهنگ‌سرای رسانه به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و اجرای برنامه‌ها در فضای مجازی، علاوه بر تولیدات موضوعی و مناسبتی، تولید شش محصول را در دستور کار خود قرار داد. این محصولات بر اساس زمان‌بندی، هر روزه در صفحه اینستاگرامی فرهنگ‌سرای رسانه، اینستاگرام سازمان فرهنگی هنری و کانال تلگرامی خبرگزاری ایسنا بارگذاری می‌شدند.\r\n\r\nمحمدی درباره جزئیات برنامه‌های «ضیافت برخط» توضیح داد و گفت: «رو به آسمان» گفتارها و خوانش‌ مناجات‌های سیدمهدی شجاعی نویسنده سرشناس کشور است که در ۱۵ قسمت تولید شد. این تولیدات علاوه بر فضای مجازی فرهنگسرا و سازمان فرهنگی هنری در بسیاری از خبرگزاری‌های مطرح کشور همچون ایسنا، فارس و ... به صورت روزانه نشر داده شد. همچنین برنامه «حکمت آسمانی» خوانش حکمت‌هایی از نهج‌البلاغه توسط مژده لواسانی مجری صداوسیما است که در۳۱ قسمت تولید شد. این برنامه بیش از نیم میلیون بازدید در اینستاگرام فرهنگسرا داشت و در بیش از ۱۰ اکانت اینستاگرامی دیگر بازنشر شد. به مناسبت شب‌های قدر نیز ۳ پادکست با صدای محمدصالح علا و وحید جلیلوند در فضای مجازی منتشر شد.\r\n\r\nوی خاطرنشان کرد: کلیپ «بدرقه» ویژه روزه‌ اولی‌ها، «آسمان سحر» با ترجمه‌ای ادبی از ادعیه روزانه ماه مبارک رمضان، «به سوی آسمان» و درس گفتارهایی درباره تغییر رویکرد زندگی در دوران پساکرونا، «روی خط آسمان» و «سینما آسمان» از دیگر برنامه‌های اجراشده فرهنگ‌سرای رسانه در ماه مبارک رمضان است.\r\n\r\nاو تصریح کرد: فلسطین از نگاه مردان مقاومت دیگر برنامه فرهنگسرای رسانه در فضای مجازی بود که با عنوان «پانوروما» با مصاحبه با صلاح زواوی سفیر فلسطین در ایران، خالد القدومی نماینده جنبش حماس در ایران و ناصر ابوشریف نماینده جنبش حماس جهاد اسلامی فلسطین در ایران زوایای دیگری از تسخیر سرزمین‌های فلسطین توسط رژیم غاصب صهیونیستی را به تصویر کشید. «روی نقشه جایی ندارد» عنوان کلیپی است که توسط فرهنگسرای رسانه برای اشغال سرزمین‌های فلسطین ساخته شد. \r\n\r\nمهدی محمدی با اشاره به برگزاری برنامه‌های روتین و کانونی فرهنگسرای رسانه، در مورد برنامه‌های آتی این مرکز بیان کرد: برنامه «۱۴ سال، ۳۳ روز» به مناسبت جنگ ۳۳ روزه لبنان تدارک دیده شده است، برنامه «سینما حقیقت» نیز به اکران و نقد و بررسی مستندهای برتر جشنواره سینما حقیقت می‌پردازد و «پلتفرم» نیز نشست‌های تخصصی در حوزه رسانه با موضوعات مختلف و با حضور افراد شاخص هر حوزه است. در کنار این برنامه‌ها تدارک گسترده‌ای برای ماه محرم صورت گرفته است. «پرده عشاق» همایش تجلیل از پیرغلامان اهل بیت است که به همت فرهنگ‌سرای رسانه برگزار می‌شود. «روایت محرم» نیز به تولیدات محصولات رسانه‌ای در قالب‌های مختلف با موضوع محرم، صفر و جاماندگان اربعین در فضای مجازی می‌پردازد.\r\n\r\nوی افزود: برای فصل تابستان و اوقات فراغت خانواده‌ها نیز سه عنوان برنامه «آی قصه قصه قصه»، «سینما نو» و «ترامپیت» درنظر گرفته شده است. با توجه به بیماری کرونا در کشور تمام این برنامه‌ها قابلیت اجرا هم به صورت حضوری و هم در فضای مجازی را داراست....
احمد کاویانی، رییس دفتر شهید چمران در گفتگو با فرهنگسرای رسانه، از ارادت ویژه شهید چمران به امام خمینی گفت و از اینکه او تنها عضو دولت موقت بود که امام را هیچ‌گاه تنها نگذاشت.\r\nبه گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه، 31 خردادماه سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران است. شخصیتی تحصیلکرده و وارسته که نقش بسیار مهمی در روزهای پس از انقلاب و جنگ داشت. شاید برای کمتر کسی باور پذیر باشد که ایشان فارغ‌التحصیل رشته فیزیک پلاسما از یک دانشگاه معتبر آمریکا است که با شنیدن ندای انقلاب اسلامی و فریاد آزادخواهی تمام امکاناتی که برایش مهیا بود را رها کرده تا به جمع یاران امام برسد. حضور شهید چمران در لبنان یکی از نقاط کلیدی مبارزات ایشان است که هنوز هم پس از گذشت بیش از چهار دهه اثرات زیادی را به همراه داشته است. حضور در دولت موقت به عنوان معاون نخست‌وزیر، فرماندهی ستاد جنگ‌های نامنظم و شهادت در راه دفاع از ایران و انقلاب گوشه‌هایی از خدمات دکتر چمران است.  به مناسبت سالروز شهادت این شهید بزرگوار، در گفتگویی متفاوت با احمد کاویانی، که از همان روزهای ابتدایی انقلاب تا لحظه شهادت دوشادوش شهید چمران بوده، خاطرات ناگفته‌ای از ایشان برای اولین بار منتشر می‌شود.\r\nاولین بار کجا شهید چمران را دیدید و چگونه با هم آشنا شدید؟ \r\nوقتی شهید چمران در ابتدای انقلاب به ایران آمدند و معاون در امور انقلاب شدند، ایشان را در دفتر نخست وزیری دیدم و مسئول دفتر ایشان شدم. این توفیق را داشتم که تا لحظه شهادت همراه ایشان باشم.\r\nارتباط بین شهید چمران و امام خمینی (ره) یکی از نقاط کلیدی در شناخت این شهید بزرگوار است. این رابطه چگونه است و چه ابعادی دارد؟ \r\nبه نظرم شهید چمران همه زندگی خود را در مسیر الهی، جهاد و شهادت وقف کرده بود. او با خود مبارزه می‌کرد تا دل از همه جاذبه‌ها و تعلقات دنیا بکند و خالصانه برای خدا کار کند. ایشان امام خمینی را رهبر و پیشوای مسیر الهی می‌دانست و به همین دلیل ارادت قلبی و عملی خاصی به ایشان داشت. شهید چمران در روزهای ابتدایی جنگ برخلاف بسیاری از ما جوانی نورس نبود. ایشان سابقه طولانی در مبارزات سیاسی در داخل و خارج کشور داشت و با گروه‌های زیادی همراه شده بود.\r\nدقت کنید که افراد زیادی همراه با امام خمینی بودند که آرام آرام کنار رفتند اما شهید چمران هر چه قدر که جلوتر می‌رفت بیشتر در امام ذوب می‌شد و ارادت خود به ایشان را بیشتر نشان می‌داد. همان‌طور که می‌دانید کسانی که در دولت موقت بودند و از قضا دوستان شهید چمران هم بودند به صورت دسته‌جمعی استعفا دادند و رفتند. فقط یک نفر ماند و آن هم شهید چمران بود. ایشان اعتقاد داشت که مسیر صحیح مسیر امام است و همه باید حول ایشان کار کنند. ایشان در جمله‌ای فرمود که من می‌مانم و امام خمینی را تنها نمی‌گذارم. امام خمینی هم ایشان را به خوبی شناخت. به همین جهت ایشان را به عنوان وزیر دفاع و نماینده خود در شورای عالی دفاع منصوب کردند.\r\nهنگامی که دکتر چمران به شهادت رسید، پیامی که امام خمینی برایش صادر کرد، پیامی از روی تعارف نبود. امام به عنوان یک رهبر دینی و مجتهدی خبره فرمودند که شهید چمران همه زندگی خود را در مسیر خداوند قرار داد و ایثارگرانه کار کرد. حتی به بقیه می‌فرمایند که بروید از ایشان یاد بگیرید. دکتر چمران اعتقاد داشت که رهبری امام خمینی، خدایی و دینی برای مسیر انقلاب اسلامی است.\r\nاحمد کاویانی: دکتر چمران از همان ابتدای جنگ وارد اهواز شدند تا آن را از نظر دفاعی تقویت کنند \r\nیکی از اقدامات ماندگار شهید چمران در هشت سال دفاع مقدس راه‌اندازی ستاد جنگ‌های نامنظم است که نقش به‌سزایی در مقابله با نیروهای رژیم بعث در روزهای ابتدایی جنگ داشت. این ستاد چگونه و با چه هدفی راه‌اندازی شد؟ \r\nیکی از حساس‌ترین نقاط برای دفاع در برابر نیروهای دشمن در روزهای ابتدایی جنگ، خوزستان و مرکز آن یعنی اهواز بود. همان‌طور که می‌دانید یکی از اهداف اصلی صدام در حمله به ایران جداکردن خوزستان بود و بدون شک جداکردن آن می‌توانست ضربات جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد. صدام در روزهای ابتدایی جنگ، از چند جهت به اهواز نزدیک می‌شد و هر روز با توپخانه میان‌برد خود که بردی حدود 20 کیلومتر داشت اهواز را به توپ می‌بست.\r\nمطمئنا اگر اهواز از دست می‌رفت، مردم ما ضربه روحی بسیار سنگینی می‌خوردند، به همین جهت شهید چمران این محل را انتخاب کردند و با همراهی یار دیگر امام خمینی در شورای عالی دفاع یعنی مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به اهواز رفتند و در آنجا مستقر شدند. هدفشان ساماندهی مدیریتی و رفع کم و کسری‌های عملیاتی آن نقطه بود. در مورد اهمیت اهواز باید ذکر کنم که این نقطه نیاز به تقویت در حوزه فرماندهی و تشکلاتی داشت. اهواز مرکز لشگر 92 زرهی بود و این لشگر قبل از جنگ در اثر کودتایی که رخ داده بود ضربه تشکیلاتی و فرماندهی سنگینی خورده بود. به همین دلیل در این زمینه ضعف داشت و همین مسئله سبب شده بود که در روزهای ابتدایی جنگ و حمله صدام، مجبور به عقب‌نشینی شود. علاوه بر این یکی دو ماجرای سنگین مثل خلق عرب را نیز پشت سر گذاشته بود.\r\nآقای دکتر چمران از همان ابتدا وارد اهواز شدند تا آن شهر را از نظر دفاعی تقویت کنند. مرکز فرماندهی ستاد جنگ‌های نامنظم در اهواز بود و حوزه ماموریتی آن شامل تمام جبهه‌های اطرافش می‌شد. از همین رو، آقای دکتر چمران به جبهه‌های خرمشهر، آبادان و ... نیرو و تسلیحات می‌فرستادند و در زمینه هماهنگی بین نیروهای ارتش و سپاه نقش داشتند. این مسئله سبب شد دیواره‌های دفاعی شهر اهواز شکل بگیرد، تقویت شود و عراقی‌ها مجبور به عقب‌نشینی شوند به گونه‌ای که برد توپخانه‌شان به اهواز نمی‌رسید.\r\nاحمد کاویانی: نقش ستاد جنگ‌های نامنظم نقشی چندگانه است \r\nبه نظر شما اگر ستاد جنگ‌های نامنظم توسط شهید چمران تشیل نمی‌شد چه سرنوشتی برای جنگ ایران و عراق شکل می‌گرفت؟ \r\nنقش ستاد جنگ‌های نامنظم نقشی چندگانه است؛ اولی نقش عملیاتی در حد توان خودش است و دیگری نقش هماهنگی است. وجود شخصی مثل شهید چمران با آن عقبه درخشان تاثیر مهمی در ایجاد هماهنگی، شکل‌گیری دیواره دفاعی و تشکیل آفندی آن نقطه داشت. باید تاکید کنم همراهی مقام معظم رهبری و شهید چمران در فرماندهی نیروها در اهواز، دفاع در برابر دشمنان و سپس حمله به آنان برای عقب‌نشینی‌ بسیار موثر و حیاتی بود.\r\nاخیرا فیلم مستندی از شهید چمران منتشر شده است که شما هم در آن صحبت می‌کنید. آن مستند درباره گروهی از موتورسواران است که به دعوت شهید چمران به ایشان می‌پیوندند و نقش بسیار مهمی در ستاد جنگ‌های نامنظم دارند. این بچه‌ها اذعان می‌کنند که شهید چمران دل آنان را برد که حاضر شدند همراه ایشان به جبهه بروند. به نظر می‌رسد که شهید چمران در کنار اینکه یک فرمانده نظامی است، یک دوست واقعی برای رزمندگان است. \r\nیکی از وجوه بارز شخصیتی شهید چمران کاریزمای ایشان بود. شهید چمران در جذب کردن افراد بسیار موفق عمل می‌کرد، او دیدِ بسیار وسیعی داشت و همه را جذب خود می‌کرد. دلیل این مسیله هم این بود که ایشان همه را دوست می‌داشت. نوع رفتارش با رزمند‌ها و نیروهای زیر دستش در جبهه مصداقی برای رفتار محبت‌آمیز اوست.\r\nدقت کنید وقتی که جنگ رخ داد ستاد جنگ نامنظم وجود نداشت، پس چگونه در مدت زمان کوتاهی این همه نیرو به ایشان پیوستند و در تشکیلاتی نظامی ساختار پیدا کردند؟ این کار احتیاج به آهنربای قوی داشت که بتواند همه افراد را از طیف‌های مختلف به خود جذب کند. شهید چمران هر کسی که احساس مسئولیت برای کشور و دین خود داشت را جذب می‌کرد، نه تنها موتورسواران بلکه بسیاری از گروه‌های دیگر جذب ایشان شدند. افرادی که در نگاه اول احساس شود خیلی میانه‌ای با انقلاب و دفاع مقدس ندارند. همه اطرافیان شهید چمران او را از ته قلب‌شان دوست می‌داشتند. موتورسواران، قایق‌سواران، دانشجوها، اساتید دانشگاه و حتی مردم کوچه و خیابان جذب ستاد ایشان شده بودند و ایثارگرانه برای امری مقدس می‌جنگیدند.\r\nاحمد کاویانی: چمران خودش را برای امام می‌خواست \r\nدر انتها خاطره‌ای از ایشان را برایمان تعریف کنید که تاکنون کمتر بیان شده باشد. \r\nدر روزهای ابتدایی جنگ در اهواز، ممکن بود ناهماهنگی‌هایی به وجود بیاید و لازم بود در مواردی از حضرت امام دستوراتی گرفته شود. خاطرم هست هربار که دکتر به تهران می‌آمدند از ایشان خواهش می‌کردیم که در مورد تعدادی از مشکلات با امام مشورت کنند و دستور بگیرند. هر بار که ایشان برمی‌گشت و ما نتیجه را جویا می‌شدیم ایشان می‌گفت که امام این قدر وظیفه سنگین انقلاب اسلامی را به دوش دارد که ما نباید باری به ایشان اضافه کنیم. باید خودمان این مشکل را حل کنیم و مشکلی به ایشان اضافه نکنیم. ایشان امام را برای خودش نمی‌خواست بلکه خودش را برای امام می‌خواست. همین دیدگاه سبب شده بود که امام چنین علاقه‌ای به ایشان داشته باشند و آن پیام تاریخی را برای شهادت ایشان بدهند.\r\nامروز ببنیید که رهبر معظم انقلاب، در رثای دکتر چمران، مواضع سیاسی ایشان، سلوک و رفتار ایشان چه پیام‌های قوی را مطرح می‌کنند و روز شهادت ایشان یعنی 31 خردادماه را به عنوان روز بسیج اساتید نام نهادند. ایشان خطاب به اساتید فرمودند که امروز نیاز داریم اساتیدی همانند شهید چمران تربیت کنیم تا کشور بتواند به اهداف بلند خود برسد.\r\nانتهای پیام/...

باقر ساروخانی: انسان رسانه‌ای امروز، انسان فرامکان، فرا زمان و نامحدود است که فضای جهانی را تجربه می‌کند

باقر ساروخانی، چهره ماندگار عرصه رسانه ای کشور در پنجمین همایش مدیریت رسانه گفت: انسان جدید، فرآورده رسانه است و بنابراین نمی‌توانیم او را بدون رسانه تصور کنیم. باید در تعریف انسان رسانه‌ای بگویم که انسان رسانه‌ای، انسان فضای محدود نیست و فضای جهانی را تجربه می‌کند.

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، پنجمین همایش بین‌المللی مدیریت رسانه با حضور دکتر علی محمد اسماعیلی، رئیس فرهنگسرای رسانه، محسن بنی‌هاشمی، پروفسور باقر ساروخانی، از چهره‌های ماندگار عرصه رسانه، حسن خجسته، محمود اسعدی، رئیس همایش بین‌المللی مدیریت رسانه، دکتر حمید ضیایی پرور، مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و حسین دانا و جمعی از علاقه‌مندان در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، یدالله علیزاده، از قضات کشور صحبت کرد. او در بخش اول سخنان خود ضمن اهمیت رسانه در جوامع مختلف گفت: اگر به جوامع مختلف نگاه بیندازیم، می‌بینیم که در جوامعی که به رسانه‌های خود، مدیران آن و نویسندگان رسانه بها داده‌اند، جامعه‌شان روز به روز پیشرفت کرده و سیر تکاملی داشته است. در مقابل، در جوامعی که در حوزه رسانه، اندیشه و قلم سخت‌گیری داشته‌اند، از رشد کافی برخوردار نشده‌اند.

وی به معرفی برخورد حقوقی با مدیران رسانه‌ها در کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: برخی کشورها، مسئولیت جمعی و تضامنی را برای مدیران رسانه و نویسندگان آن در سیستم حقوقی خود تدوین کرده‌اند. بدین معنا که همه دست اندرکاران یک رسانه اعم از صاحب امتیاز، مدیر مسئول، سردبیر، خبرنگار و … در شکل‌گیری و انتشار محتوای مطبوعات سهم دارند و در قبال این سهم، مسئولیت حقوقی نیز دارند. در چنین نظام حقوقی، وقتی یک مشکل به وجود می‌آید، همه مسئول هستند و هر کس به سهم خود، باید بار مسئولیت را بر دوش بکشد. این چنین سیستم باعث می‌شود که رسانه‌ها و کارکنان آن با ترس و لرز و ناامنی کار کنند چرا که اگر اتفاقی بیفتد، یقه همه گرفته می‌شود. در برخی کشورها نیز برای آزادی مطبوعات، از مسئولیت ترتیبی استفاده می‌شود بدین معنا که در نظام رسانه‌ای هر مسئولی که نقش اصلی را در به وجود آوردن آن خدشه داشته است، قبل از بقیه پاسخگو باید باشد و چنانچه او بتواند فردی را معرفی کند که مسئولیت را از نظر ترتیب متوجه او کند، مسئولیت از گردن خودش ساقط خواهد شد. به این سیستم نیز این ایراد وارد است که هر فرد به دنبال مقصر می‌گردد تا بار مسئولیت را بر دوش دیگری بگذارد. در کشورهای سوم نیز، برای کاهش این مسئولیت و آزادی بیش‌تر اصحاب رسانه، مسئولیت فردی را جایگزین دو مسئولیت قبلی کرده‌اند. بدین معنا که در هر رسانه، یک نفر مسئول است و مسئولیت بر دوش او است. این نظام، به دست اندرکاران رسانه، آزادی بیش‌تری می‌دهد و کمک می‌کند که خبرنگار خیالش از بابت مسئولیت راحت باشد.

علیزاده به نظام حقوقی ایران در قبال رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: بعد از قانون سال ۱۳۶۴ و در سال ۱۳۷۹، نظام حقوقی حاکم بر مسئولیت‌های مدیران رسانه‌های ما به مسئولیت ترتیبی و جمعی گرایش پیدا کرد و از حالت مسئولیت فردی خارج شد. البته این بدین معنا نیست که مسئولیت فردی کنار گذاشته بشود بلکه به غیر از مدیر مسئول رسانه، نویسنده و سردبیر و … نیز مسئولیت دارند. دقت کنید که مدیران رسانه، به صورت عمده ۳ نوع مسئولیت دارند؛ کیفری، مدنی و اخلاقی. مسئولیت اخلاقی ضمانت اجرایی ندارد اما مسئولیت کیفری و مدنی برای مدیران رسانه ضمانت اجرایی قانونی دارد. بر این اساس، اگر محتوایی یا کاری حاوی ماهیت مجرمانه باشد، کیفری است و اگر ماهیت مسولیت مدنی باشد، مدنی است.

این استاد دانشگاه بیان داشت: البته موضوعات اختلافی در بین خبرنگاران، اساتید و قضات وجود دارد که قانون باید پاسخکوی آن باشد. ماده ۱ قوانین مطبوعات، تمام مطبوعات، نشریات الکترونیکی، خبرگزاری‌ها و موسسات خبری در دو بخش سنتی و دیجیتال تعریف کرده است. این ماده بیان دارد که اگر نشریه‌ای بدون اخذ پروانه از هیئت نظارت منتشر شود، از قانون مطبوعات خارج است و بر همین اساس، اگر دچار تخلف بشود، قوانین و امتیازات این قانون شامل حال او نمی‌شود. البته دقت داشته باشید که وقتی چنین رسانه‌ای تخلف می‌کند، برحسب قوانین عمومی با او برخورد خواهد شد اما فرجام‌خواهی او در دادگاه رسانه که با حضور چند قاضی و هیئت منصفه و … برگزار می‌شود، مورد قبول واقع نمی‌شود. همین موضوع باعث بروز ایراداتی می‌شود.

دقت کنید که نظام حقوقی حاکم ما بر محور مدیر مسئول است. مدیر مسئول به صراحت تبصره ۴ و ۷ ماده ۹، مسئول مطلق مطالباتی است که در یک نشریه و در یک رسانه دیجیتال منتشر می‌شود. ما در نظام حقوقی به این موضوع، فرض مسئولیت می‌گوییم. این که مدیر مسئول یک رسانه برای تخلفی بیاید و بگوید که این محتوا را نخواندم و آگاه نبودم، مورد قبول نیست. علاوه بر این، قانون ما در کنار مدیر مسئول، اشخاص دیگری را هم اضافه کرده است و مسئولیت داده است. برای مثال، نویسنده نیز در مورد محتوا مسئولیت دارد. دقت کنید که این موضوع مورد انتقاد بسیاری از نویسندگان، استادان دانشگاه و حقوقدانان قرار دارد چرا که آنان می‌گویند اگر نویسنده مرتکب تخلف شد، چه کسی اجازه داده است که آن محتوا چاپ بشود بنابراین همان مدیر مسئول مقصر است و باید مسئولیت را بپذیرد. ما با این کار آزادی عمل را از نویسنده و خبرنگار می‌گیریم. امیدواریم که این مساله در بازنگری‌های آینده با دقت بیش‌تری مورد توجه قرار بگیرد.

در ادامه این همایش و در بخش دوم، کارگاه مدیریت رسانه با حضور دکتر علی محمد اسماعیلی، رئیس فرهنگسرای رسانه، محسن بنی‌هاشمی، پروفسور باقر ساروخانی، از چهره‌های ماندگار عرصه رسانه، حسن خجسته، محمود اسعدی، رئیس همایش بین‌المللی مدیریت رسانه، دکتر حمید ضیایی پرور، مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و حسین دانا برگزار شد.

پروفسور باقر ساروخانی در ابتدای این کارگاه صحبت کرد و ضمن تعریف انسان رسانه‌ای گفت: انسان از آغاز زندگی تا پایان زندگی خود، با رسانه است و اکنون رسانه‌ها به صورت شبانه‌روزی در خدمت انسان‌ها قرار دارند. باید بگویم که ما از نظر کمی و کیفی مدیون جامعه رسانه‌ای هستیم. علاوه بر این،‌ باید دقت داشت که نگاه ما به دنیا، نگاه با واسطه است. در حقیقت ما با نگاه رسانه‌ها به دنیا نگاه می‌کنیم. از همین منظر باید گفت که انسان جدید، فرآورده رسانه است و بنابراین نمی‌توانیم او را بدون رسانه تصور کنیم. باید در تعریف انسان رسانه‌ای بگویم که انسان رسانه‌ای، انسان فضای محدود نیست و فضای جهانی را تجربه می‌کند. از همین دیدگاه، انسان رسانه‌ای یک انسان فرا زمان و فرا مکان است. اگر خاطرتان باشد، در گذشته، مدت‌ها طول می‌کشید که بتوانیم پیامی را به کسی در خارج از کشور بدهیم اما اکنون و با کمک رسانه‌ها، در کمتر از چند دقیقه، پیاخم و محتوا منتقل می‌شود. انسان رسانه‌ای، انسان همه جهان است و هویت چندگانه دارد.

سخنران بعدی این کارگاه، دکتر حسن خجسته بود. او گفت: اگر دقت کنید می‌بینید که دریافت من از یک حقیقت به عنوان یک خبر وارد رسانه می‌شود و سپس من مخاطب آن خبر را می‌خوانم و نسبت به آن حقیقت، درکی پیدا می‌کنم. در حقیقت دریافت من با حقیقت فاصله زیادی دارد. اگر بخواهیم رسانه را با چیزی مقایسه کنیم باید به بازی‌های کامپیوتری اشاره کنیم. وقتی یک بازی کامپیوتری انجام می‌دهیم، فکر می‌کنیم که آزاد هستیم و هر کاری که دلم بخواهد می‌توانیم انجام بدهیم در حالی که واقعا آزاد نیستیم و در پروتکل آن بازی قرار داریم. در فضای مجازی نیز این‌گونه است. احساس می‌کنیم که آزاد هستیم اما واقعا آزاد نیستیم. برای مثال، آیا شما می‌توانید پیامی را خارج از ایدئولوژی یک گروه به آن بفرستید؟ قطعا نمی‌توانید پس در فضای مجازی آزاد نیستید. باید بگویم که فضای مجازی یک رسانه خرد است. مثلا می‌گوییم که فلانی یک میلیون فالوئر دارد، خب صدا و سیما که ۳۰ میلیون بیننده دارد. باید بگویم که امروزه، مصرف رسانه‌ای ما بسیار بالا است اما استفاده از آن کم است. انسان در محیط واقعی یک نفر است و انسان در محیط مجازی یک حالت دیگری دارد که ممکن است با خود واقعی او کاملا متفاوت باشد. در فضای مجازی، ظرفیت ماسک‌سازی بسیار بالا است و هیچ کس هم نمی‌فهمد که شما که هستید؟ در قدیم می‌گفتند که فلانی لات است اما اکنون در فضای مجازی، هر کسی هر کاری که دلش بخواهد می‌تواند انجام بدهد و هیچ کس هم نمی‌فهمد که چه کار کرده است. این مشکل در تمام دنیا وجود دارد و همه درگیر آن هستند.

سپس، حسین دانا صحبت کرد و گفت: اگر بخواهیم با دید بهتری به رسانه نگاه کنیم، باید به مدیریت رسانه و کارکردهای آن نگاه کنیم. برای مثال، این روزها موضوع اقتصاد مقاومتی، مساله بسیار مهمی است که رسانه‌ها وظیفه دارند به آن بپردازند. جدای از نیازهای رسمی و تکلیفی، عرصه‌های دیگری نیز وجود دارد که رسانه وظیفه دارد در مورد آن آموزش بدهد و آن عرصه را روشن‌تر کند. در صحبت‌های قبلی به فضای مجازی اشاره شد؛ در مورد آن باید بگویم که یک بخش از فضای مجازی ارتباط است اما بخش عمده و اعظم آن، شئونات فرهنگی است که این روزها از طریق همین ابزارها منتقل می‌شود. باید به عرصه دفاع رسانه‌ای بپردازم. ما باید از داشته‌های خود دفاع کنیم و در جایی که توسط رسانه به آن تهاجم می‌شود، به وسیله رسانه پاسخ بدهیم و دفاع کنیم.

وی ادامه داد: اکنون بسیاری از پروژه‌های کشور دارای پیوست فرهنگی است اما جای پیوست رسانه‌ای کم است. سواد رسانه‌ای یکی از موضوعات مهمی است که باید در تمام کارها و پروژه‌ها مورد توجه قرار بگیرد. برای مثال، ما اکنون موضوع تکلیف شب را داریم. قانونی که از مهر ماه سال ۱۳۹۷ لازم الاجرا است و در تمام مدارس باید اجرا شود. قانون این‌گونه است که گفته می‌شود بچه‌ها به جای انجام تکلیف شب باید به انجام فعالیت‌های مهارتی در منزل بپردازند. خب نکته اصلی این‌جا است که وقتی قرار شد این طرح اجرا شود، نه خانواده‌ها می دانستند که چه باید بکنند و نه مدیران مدارس تطبیق درستی داشتند. معلم‌ها نیز نگران این هستند که بچه‌ها بعد از کنار گذاشتن درس در یک روز، در روز بعدی با مشکل مواجه شوند.

محمود اسعدی در بخش بعدی این مراسم صحبت کرد و گفت: ما امروز اغلب حقایق را با یک واسطه که رسانه است درک می‌کنیم. بنابراین رسانه مهم است علاوه بر این، ما مخاطب ثابت نداریم و مخاطب متغیر داریم بنابراین کاری که رسانه می‌خواهد با آن مخاطب انجام بدهد، بسیار سخت است. دقت کنید که این روزها، عادات رسانه‌ای بسیار مهم است. اگر انسان امروز بتواند درک درستی از رسانه داشته باشد، می‌تواند با آن تعامل کند و در غیر این صورت منفعل خواهد شد. رسانه باید انسان را تربیت کند و فردسازی کند نه این که او را استثمار کند و از او خواسته یا ناخواسته استفاده یا سو استفاده کند.

در ادامه مراسم، علی محمد اسماعیلی، رئیس فرهنگسرای رسانه صحبت کرد و گفت: باید بگویم که ما هنوز انسان رسانه‌ای را تحویل نگرفته‌ایم و چنین انسانی در دست تولید است و به زودی به بازار خواهد آمد. یک نمونه از این انسان را یکی ازدوستان جامعه‌شناس ما معرفی کرد. آن یک دختر دبستانی بود که در نوشته‌های خود بیان کرده بود که نگران پدر و مادرم هستم که اگر این‌ها را در فضای مجازی ببینند،‌فاسد می‌شوند. می‌بینید که آن دختر به ته خط رسیده است و اکنون نگران من و شما است. باید دقت داشت که سرانگشتان انسان رسانه‌ای برای استفاده از رسانه‌های جدید آماده است، او می‌آید و همه را شگفت‌زده می‌کند چرا که ما اصلا خود را آماده نکرده‌ایم. وقتی شما وارد یک مغازه خیاطی می‌شوید، توقع دارید که آن خیاط برایتان لباس بدوزد. بر همین اساس، در حوزه رسانه نیز باید مدیر رسانه‌ای بلدکار داشته باشیم. چرا وقتی که یک مدیر رسانه‌ای می‌رود، همه عزا می‌گیرند که او رفت و یا چرا زمانی که مدیر یک شبکه می‌رود، همه به دنبال یک جایگزین می‌روند. این موضوعات به این دلیل است که مدیر رسانه‌ای تربیت نکرده‌ایم. تا چه اندازه برای رسانه و مدیریت رسانه ارزش قائل هستیم و این آرزش چه تناسبی با شرایط موجود دارد؟ چرا فقط سالی یک روز باید به رسانه، اهمیت آن و مدیریت رسانه بپردازیم؟ به نظرم بار ما در رسانه روی زمین مانده است و به همین دلیل با مشکل جدی مواجه خواهیم شد. باید بگویم که هنوز هیچ کدام از خبرگزاری‌ها و رسانه‌های ما این جسارت را ندارند که در انتهای خبر خود، برای مخاطب جا باز کنند تا او یک خط بنویسد.

در ادامه، محسن بنی‌هاشمی صحبت کرد و گفت: من می‌خواهم انسان رسانه‌ای را از دو زاویه متفاوت نگاه کنم. یک زاویه انسان‌هایی هستند که در رسانه گیر افتاده‌اند. انسان رسانه ای یک موجود گرفتار در رسانه است. وقتی این روزها، محتوای انباشته شده در رسانه‌ها را نگاه می‌کنیم می‌بیینم که این اطلاعات به سمت پوسته‌ای شدن و سطحی شدن رفته است. همه ما قسمتی از زندگی خود را در دوره‌ای داشتیم که رسانه به اندازه امروز نبود اما این روزها، بچه‌هایی به دنیا می‌آیند که از همان بچگی با رسانه روبه‌رو بودند. ما باید کمک کنیم که این بچه‌ها چیزهایی را که در تمدن انسانی بوده است را بچشند. ما امروز از هوش رسانه‌ای حرف می‌زنیم که مساله بسیار مهمی است. دقت کنید که شما اصلا نمی‌توانید به مدت طولانی از رسانه دور بشوید و نهایتا ۲۰ دقیقه می‌توانید از گوشی خود دور بمانید. انسان از خود فاصله گرفته است و خودمان را گم می‌کنیم.

وی ادامه داد: هم‌چنین می‌توان جور دیگری به رسانه نگاه کرد و آن هم آدم رسانه‌ای است. دقت کنید که ما دو جور آدم رسانه‌ای داریم؛ یا تسلیم رسانه‌ها می‌شویم و یا آنان را در اختیار می‌گیریم و تربیتش می‌کنیم. آدم رسانه‌ای از نظر من کسی است که بر رسانه مسلط شده است.

حمید ضیایی پرور، آخرین سخنران این جلسه بود. او تحقیق خود را با موضوع محتوا در رسانه‌ها ارائه داد و ضمن تعریف محتوا در رسانه‌ها گفت: در فضای مجازی، اطلاعات و تجربه‌ها هستند که محتوا را می‌سازند و بر همین اساس، می‌توان تعریف اصلی محتوا در فضای مجازی را اطلاعات و تجربه‌ها دانست.

وی به دسته‌بندی عصرهای ارتباطی از گذشته تا به امروز پرداخت و گفت: از گذشته تا به امروز، عصرهای مختلفی را تجربه کرده‌ایم. باید گفت که اکنون عصر محتوا است و کشورهایی حرف برای گفتن دارند که در این حوزه بتوانند کار کنند. در حقیقت می‌توان گفت که پادشاه کسی است که بتواند محتوای خوب و متناسب تولید کند. اگر دقت کنید می‌بینید که در حوزه فرهنگ مجازی، فرهنگ ملی ما نسبت به غرب بسیار برتر است و اگر بر گنجینه‌های مذهبی و فرهنگی خود تکیه کنیم می‌توانیم انواع محتواها را تولید کنیم. قرآن، نهج‌البلاغه و بسیاری از آثار فرهنگی این حوزه، از جمله موارد خوبی است که می‌تواند برای ما تامین محتوا کند.

او بیان داشت: آمارها نشان می‌دهد که اکثر مخاطبان فضای مجازی، مصرف‌کننده شده‌اند و هیچ تولیدی ندارند. بر همین اساس، متاسفانه ۸۰ درصد مطالب در فضای مجازی کپی می‌شوند و تنها ۲۰ درصد از آن تولیدی است.

انتهای پیام/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *