\r\n\r\n\r\n\r\n\r\nبه گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی، فیلم سینمایی «تیرانداز چپ دست» در نشست تخصصی «فیلم و گپ» چهارشنبه یکم خرداد ماه ساعت ۱۸ با حضور سعید قطبی‌زاده در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی به نمایش در می‌آید و نقد و بررسی می‌شود.\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\nتیرانداز چپ‌دست (انگلیسی: The Left Handed Gun) فیلمی در ژانرزندگینامه‌ای و وسترن به کارگردانی آرتور پن است که در سال ۱۹۵۸ منتشر شد. از بازیگران آن می‌توان به پل نیومن، هرد هتفیلد، جیمز بست، دنور پیل، و نستور پایوا اشاره کرد.\r\n\r\nدر خلاصه داستان فیلم آمده است: بيلى بانى  معروف به  بيلى د كيد  ( نيومن ) ولگردى آس و پاس است كه گله‌دار مهربانى به نام تانستل  ( كيت - جانسن ) او را زير بال و پر مى‌گيرد .  تانستل  بى‌سلاح را يك كلانتر و سه نفر ديگر مى‌كشند ، و بيلى  و دوستانش ،  چارلى  ( كانگدن ) و  تام  ( بست ) ، به دنبال آنان مى‌روند\r\n \r\nبرای عضویت در کانون فیلم و گپ فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی می‌توانید با شماره تلفن ۲۲۸۸۸۶۸۱ تماس بگیرید. \r\nفرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا واقع شده است.\r\n\r\n\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی، فیلم سینمایی «قتل جسی جیمز به‌دست رابرت فورد بُزدل» در نشست تخصصی «فیلم و گپ» چهارشنبه 25 اردیبهشت ماه ساعت ۱۸ با حضور سعید قطبی‌زاده در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی نمایش داده و نقد و بررسی می‌شود.\r\n \r\nقتل جسی جیمز به‌دست رابرت فورد بُزدل (به انگلیسی: The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford) فیلمی در ژانروسترن محصول سال ۲۰۰۷ است. این فیلم بر پایهٔ رمانی با همین نام نوشته ران هنسن (Ron Hansen) است که در سال ۱۹۸۳ نوشته شد. کارگردان این فیلم اندرو دامینیک است. برد پیت نقش جسی جیمز و کیسی افلک نقش رابرت فورد را بازی می‌کنند.\r\n \r\nدر خلاصه داستان فیلم آمده است:جسی جیمز، یاغی سنگدل و بی‌رحم و چهره‌ای افسانه‌ای و اسطوره‌ای آمریکا در سال ۱۸۸۲ کشته شد، اما پس از مرگش به صورت یک قهرمان محبوب درآمد و در ترانه‌ها، کتاب‌ها و بر پرده سینماها داستان‌های او بازگو شد.این فیلم اعمال خشونت‌آمیز جسی جیمز، مشکلات روحی او و خوار بودن نیات کشندگان او را نشان می‌دهد. در داستان این فیلم دید رابرت فورد، قاتل جسی جیمز بیان می‌شود.\r\nبرای عضویت در کانون فیلم و گپ فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی می‌توانید با شماره تلفن ۲۲۸۸۸۶۸۱ تماس بگیرید. \r\n \r\nفرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در خیابان پاسداران، خیابان شهید گلی نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا واقع شده است.\r\n \r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، نشست تخصصی ترانه و شعر کانون ادبی مدارا  همراه با موسیقی زنده ،توسط گروه موسیقی سودا دوشنبه 23 اردیبهشت ماه ساعت 17 برگزار می شود.\r\nامیر مهدی صفایی مجری و حسین شکیب راد میهمان این نشست می باشند.\r\nحضور برای اعضاء کانون و عموم مردم به صورت آزاد و رایگان  است.\r\nعلاقمندان جهت شرکت در کارگاه داستان نویسی مدارا می توانند به فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی واقع در خیابان پاسداران خیابان گل نبی خیابان ناطق نوری، میدان قبا مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۲۲۸۸۸۶۸۱ داخلی 212 تماس بگیرند.\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی، نخستین دوره مسابقه عکاسی «روایت گِل و دِل» در قالب قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان و با هدف به تصویر کشیدن مسئولیت اجتماعی و همدلی مردم و مسئولین در مواجهه با خسارت‌های سیلی که نوروز امسال دامن گیر برخی مناطق کشور  شد، برگزار می‌شود.\r\nسازمان زیبا سازی شهرداری تهران، سازمان سراج، سازمان تبلیغات اسلامی،  مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران ،صدا و سیما، خانه عکاسان ایران، فرهنگ‌سرای ابن سینا و شرکت داده گستر عصر نوین (های وب) و کانون انجمن های صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران ایران از جمله مشارکت‌کنندگان در برگزاری این مسابقه مي‌باشند.\r\nشرکت در مسابقه از طریق سایت فرهنگسرای رسانه\r\n علاقه‌مندان می بایست  عکس‌های خود را در 7 محور «سیل و امدادرسانی»، «نیروهای مسلح»، «سازمان‌های امدادرسانی»، «رسانه‌ها»، «احساسات و عواطف»، «مسئولیت اجتماعی کودک و خانواده» و «امید به زندگی» به ایمیل فرهنگ سرای رسانه  ارسال نمایند.\r\nمهلت دریافت و داوری آثار\r\nدریافت آثار مسابقه عکس «روایت گِل و دل» از تاریخ 23 اردیبهشت آغاز شده و تا 20 خرداد ماه ادامه دارد. آثار ارسال شده به دبیرخانه این جشنواره، مستقر در فرهنگسرای رسانه، پس از بررسی و تأیید اولیه وارد مرحله داوری شده و فرآیند داوری آثار از 20 خرداد لغایت 25 خرداد ماه انجام خواهد شد.\r\nدر طی جلسات داوری، 50 اثر برتر برای نمایش در نمایشگاه عکس «روایت گل ودل» انتخاب می‌شود و در مرحله نهایی داوری، از میان 50 عکس برتر انتخاب شده، نفرات برگزیده معرفی می‌شوند. گفتنی است آثار نفرات برگزیده با رضایت کتبی صاحبان آن در یک نمایشگاه به نمایش درآمده و درآمد حاصل از فروش آن صرف امور سیل‌زدگان خواهد شد. مراسم اختتامیه مسابقه روایت گِل و دل همراه با معرفی آثار برتر در تاریخ 5 تیر ماه برگزار خواهد شد.\r\nدبیر جشنواره:\r\nعلی محمد اسماعیلی رییس فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی\r\nهیات داوران:\r\nسید احسان باقری\r\n حامد جعفر نژاد\r\nمجتبی کوچکی\r\n حیدر رضایی\r\nسید شهاب الدین واجدی\r\nجوایز مسابقه عکس «روایت گِل و دِل»\r\nاین مسابقه در دو بخش آزاد و موبایلی برگزار خواهد شد. جایزه‌های این دو بخش به شرح زیر می‌باشد:\r\nالف- جوایز بخش آزاد\r\nنفر اول: 30 میلیون ریال - تندیس و دیپلم حضور در مسابقه\r\nنفر دوم: 20 میلیون ریال - تندیس و دیپلم حضور درمسابقه\r\nنفر سوم: 10 میلیون ریال - تندیس و دیپلم حضور در مسابقه\r\nب- جوایز بخش موبایلی\r\nنفر اول: 15 میلیون ریال تندیس و دیپلم حضور در مسابقه\r\nنفر دوم: 10 میلیون ریال تندیس و دیپلم حضور درمسابقه\r\nنفر سوم : 5 میلیون ریال تندیس و دیپلم حضور در مسابقه\r\nقوانین و شرایط شرکت در مسابقه\r\n* مسابقه به صورت تک عکس برگزار می‌شود.\r\n* ویرایش عکس‌ها نباید جنبه استنادی عکس را مخدوش کند.\r\n* هر عکاس می‌‌تواند با 10 تک عکس در این مسابقه شرکت کند.\r\n* عکس‌های ارسالی می‌‌توانند رنگی، مونوکروم یا سیاه و سفید باشند.\r\n* عکس‌ها باید دارای عنوان باشد.\r\n* عکس‌ها می‌بایست کپشن مکانی و زمانی داشته باشند.\r\n* سایز عکس‌ها حداقل 1500 پیکسل و حداکثر2000 پیکسل باشد.\r\n* دی پی ای عکس‌ها باید 300 پیکسل و حجم هرفریم عکس ارسالی 2 تا 3 مگابایت با پسوند JPG باشد.\r\n* عکاسانی که عکس‌هایشان برای حضور در نمایشگاه انتخاب می‌شود موظف هستند ظرف مدت دو روز فایل اصلی عکس را از طریق ایمیل برای دبیرخانه ارسال کنند. در غیر اینصورت عکس مورد نظر از مسابقه کنار گذاشته خواهد شد.\r\n* اطلاعــات منــدرج در فرم ثبت نام، عناوین و توضیحات عکس‌های ارسالی در تهیه مطالب انتشاراتی و نمایشگاهی مورد استفاده قرار خواهند گرفت، لذا مسؤولیت صحت اطلاعات ارسالی بر عهده شرکت کننده است.\r\n* شرکت کننده در جشنواره و صاحب فایل بزرگ و اصلی عکس، به‌عنوان عکاس و مالک اثر شناخته می‌شود و مسئولیت هرگونه دعوی در باب مالکیت اثر از عهده جشنواره خارج است.\r\n* استفاده از آثار راه یافته به بخش مسابقه برای تبلیغات، انتشارات، چاپ کتاب و برگزاری نمایشگاه با ذکر نام صاحب اثر برای برگزارکننده مجاز است.\r\n* کتاب جشنواره در صورت انتشار به عکاسانی که آثارشان به نمایشگاه راه یافته است اهدا خواهد شد.\r\n* آثار راه‌یافته به بخش مسابقه در قالب نمایشگاهی حرفه‌ای بر روی دیوار خواهد رفت و در صورت امکان در دیگر شهرستان‌های کشور به نمایش گذاشته می‌شود.\r\n* به کلیه عکاسانی که عکسشان پذیرفته شود، گواهی شرکت در نمایشگاه اعطا می‌گردد.\r\n* رعایت نکردن قوانین و مقررات، منجر به حذف عکس‌ها از مرحله داوری می‌شود.\r\n* تصمیم‌گیری در مورد موارد پیش بینی نشده بر عهده دبیرخانه است.\r\n* ارسال عکس و شرکت در مسابقه به منزله پذیرش مقررات مسابقه است.\r\n* شــرکت در این مسابقه برای عموم عکاسان ایرانی آزاد و رایگان است.\r\n* شرکت‌کنندگان باید آثار خود را حداکثر تا ساعت 24 روز 20خرداد ماه سال جاری از طریق نشانی زیر ایمیل کنند. resanehfarhangsara@gmail.com\r\n* عکس‌های ارسالی باید به‌صورت زیر با حروف انگلیسی نام‌گذاری شوند. مثال: (Ali JABARI_01)\r\n* مشخصات کامل هر فرد در یک فایل PDF یا WORD شامل نام، نام خانوادگی، شماره تماس و کدملی همراه با عکس‌ها ارسال شود.\r\nحق التالیف\r\n* به هر عکس راه یافته به نمایشگاه، مبلغ 1000000 ریال به عنوان حق امتیاز استفاده از عکس، پرداخت خواهد شد. به تمامی شرکت‌کنندگانی که آثارشان در دور نهایی انتخاب شود گواهی حضور در مسابقه اهداء خواهد شد.\r\n* آثار راه‌یافته به بخش پایانی مسابقه در قالب نمایشگاه حرفه‌ای در تهران و دیگر شهرستانها به نمایش گزاشته خواهد شد و عواید فروش با رضایت کتبی صاحبین آثار در قالب همت عالی به سیل زندگان مناطق مختلف کشور اختصاص می یابد.\r\n\r\n\r\n\r\n ...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی، فیلم سینمایی «کفرناحوم» در نشست تخصصی «فیلم و گپ» چهارشنبه هجده اردیبهشت ماه ساعت ۱۸ با حضور سعید قطبی‌زاده در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی نمایش داده و نقد و بررسی می‌شود.\r\n \r\nکفرناحوم (به انگلیسی: Capharnaüm) یک فیلم درام لبنانی به نویسندگی، کارگردانی و بازیگری نادین لبکی محصول ۲۰۱۸ است. ستاره فیلمZain_Al_Rafeea در نقش زین الحاجی، پسری ۱۲ ساله است که در زاغه‌ای اطراف بیروت زندگی می‌کند و از پدر و مادر خود در دادگاه شکایت می کند.  کارگردان فیلم نادین لبکی در نقش وکیل زین الحاجی در این فیلم بازی کرده‌است.\r\n \r\nدر خلاصه داستان فیلم آمده است: کودکی 12 ساله به نام «زین» در دهکده ماهیگیری کفرناحوم در خاورمیانه به دادگاه می رود. قاضی از او می پرسد: چرا از پدر و مادرت شکایت کردی؟ زین پاسخ می دهد: چون من را به دنیا آوردند.\r\n \r\nبرای عضویت در کانون فیلم و گپ فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی می‌توانید با شماره تلفن ۲۲۸۸۸۶۸۱ تماس بگیرید. \r\n \r\nفرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در خیابان پاسداران، خیابان شهید گلی نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا واقع شده است.\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی، صد و بیست و یکمین نشست «زرین قلم» با  نقد و بررسی کتاب «به ترس هایم سلام می کنم» نوشته مجتبی تجلی، سه شنبه 17 اردیبهشت ساعت 17در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار می‌شود.\r\n \r\nکتاب به ترس‌هایم سلام می‌کنم ، مجموعه داستان‌هایی با بیانی فلسفی و انسان‌شناسانه از آدمی و دغدغه‌هایش است.حداقل سه داستان موجود در این اثر به گونه‌ای ناخودآگاه با اندیشه و دلواپسی کویر، مردمانش و قنات، این سرچشمه هستی‌بخش و جاودان، گره خورده است.\r\n \r\nاین نشست با حضور فرحناز علیزاده و کیانوش کیارس به عنوان منتقدین برگزار می‌شود. \r\n \r\nعلاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند به فرهنگ‌سرای رسانه در خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان ناطق نوری، میدان قبا مراجعه کنند.\r\n \r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی، فیلم سینمایی «چهل و پنج سال» در نشست تخصصی «فیلم و گپ» چهارشنبه یازدهم اردیبهشت ماه ساعت ۱۸ با حضور سعید قطبی‌زاده در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی نمایش داده و نقد و بررسی می‌شود.\r\n \r\n۴۵ سال فیلمی به نویسندگی و کارگردانی اندرو هیگ و محصول سینمای بریتانیا است. فیلم۴۵ سال  اثری است آرام که سکوتی عمیق آن را در بر می‌گیرد. ازدواجی از رمق افتاده را به تصویر می‌کشد که دگر شوری در آن وجود ندارد. اما با این احوالات کماکان سرپا ایستاده است.\r\n \r\nدر خلاصه داستان فیلم آمده است:“کیت” و “جف” دو زوج سالخورده ای هستند که “تام کورتنی” و “شارلوت رمپلینگ” نقش آن دو را بازی می‌کنند. در آستانه جشن سالگرد ازدواج این دو نامه ای به دست جف می‌رسد. نامه ای که زخم خاطره ای را برای جف باز می‌کند. نامه بیانگر پیدا شدن جسد نامزد سابق جف پس از حدود پنجاه سال در یخچال های طبیعی سوئیس است. محتوایی که به سان نگاتیوی پاره شده همه خاطرات را برای جف و کیت دوباره به عقب باز می‌گرداند.\r\n \r\nبرای عضویت در کانون فیلم و گپ فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی می‌توانید با شماره تلفن ۲۲۸۸۸۶۸۱ تماس بگیرید. \r\nفرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در خیابان پاسداران، خیابان شهید گلی نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا واقع شده است.\r\n \r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی،فیلم سینمایی قتل در قطار سریع‌السیر شرق (Murder on the Orient Express) به کارگردانی کنت براثا ، در نشست تخصصی «یک فیلم، یک نقد» با دوبله فارسی نمایش داده و با حضور سامان قلیچ خانی  نقد و بررسی می‌شود.  \r\n \r\nقتل در قطار سریع‌السیر شرق فیلمی در ژانر درام و کارآگاهی به کارگردانی کنت برانا و نویسندگی مایکل گرین است که بر اساس رمانی به همین نام و به قلم آگاتا کریستی ساخته شده‌است و در تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۱۷ از سویفاکس قرن بیستم منتشر شد.\r\nاز بازیگران آن می‌توان به برانا در نقش هرکول پوآرو، پنلوپه کروز، ویلم دفو، جودی دنچ، جانی دپ، جش گد، درک جاکوبی، مایکل پنیا و دیزی ریدلی اشاره کرد.\r\n \r\nدر خلاصه این فیلم آمده است:هرکول پوآرو پس از انجام دادن آخرین پرونده اش تصمیم می گیرد برای مدتی استراحت کند و به تعطیلات برود اما دوباره از لندن با او تماس میگیرند تا در یک قطار سریع و السیر حضور یابد. اما قتلی در قطار اتفاق می افتد و در آن فردی به نام رچت به قتل می رسد و حالا در قطار افراد زیادی هستند که می توانند مظنون قتل باشند .\r\n \r\nنشست «یک فیلم، یک نقد» با نمایش و نقد و بررسی فیلم «قتل در قطار سریع‌السیر شرق» با مشارکت استودیو هونامیک دوشنبه 9 اردیبهشت ماه ساعت ۱۷در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار می‌شود. \r\n \r\nعلاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند به خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا، فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی مراجعه کنند.\r\n \r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی ، کلاسهای نمایش خلاق فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی با هدف معرفی و به کارگیری دانش آموختگان در تئاترهای اجرایی فرهنگسرا  و مراکز مختلف نمایشی کشور با حضور شهناز روستایی در روز های پنج شنبه هر هفته از ساعت 10 لغایت 15 دایر می باشد.\r\nعلاقه‌مندان برای حضور در این کلاس ها می‌توانند به واحد آموزش  فرهنگ‌سرای رسانه در خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان ناطق نوری، میدان قبا مراجعه کنند. \r\n ...

باقر ساروخانی: انسان رسانه‌ای امروز، انسان فرامکان، فرا زمان و نامحدود است که فضای جهانی را تجربه می‌کند

باقر ساروخانی، چهره ماندگار عرصه رسانه ای کشور در پنجمین همایش مدیریت رسانه گفت: انسان جدید، فرآورده رسانه است و بنابراین نمی‌توانیم او را بدون رسانه تصور کنیم. باید در تعریف انسان رسانه‌ای بگویم که انسان رسانه‌ای، انسان فضای محدود نیست و فضای جهانی را تجربه می‌کند.

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، پنجمین همایش بین‌المللی مدیریت رسانه با حضور دکتر علی محمد اسماعیلی، رئیس فرهنگسرای رسانه، محسن بنی‌هاشمی، پروفسور باقر ساروخانی، از چهره‌های ماندگار عرصه رسانه، حسن خجسته، محمود اسعدی، رئیس همایش بین‌المللی مدیریت رسانه، دکتر حمید ضیایی پرور، مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و حسین دانا و جمعی از علاقه‌مندان در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، یدالله علیزاده، از قضات کشور صحبت کرد. او در بخش اول سخنان خود ضمن اهمیت رسانه در جوامع مختلف گفت: اگر به جوامع مختلف نگاه بیندازیم، می‌بینیم که در جوامعی که به رسانه‌های خود، مدیران آن و نویسندگان رسانه بها داده‌اند، جامعه‌شان روز به روز پیشرفت کرده و سیر تکاملی داشته است. در مقابل، در جوامعی که در حوزه رسانه، اندیشه و قلم سخت‌گیری داشته‌اند، از رشد کافی برخوردار نشده‌اند.

وی به معرفی برخورد حقوقی با مدیران رسانه‌ها در کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: برخی کشورها، مسئولیت جمعی و تضامنی را برای مدیران رسانه و نویسندگان آن در سیستم حقوقی خود تدوین کرده‌اند. بدین معنا که همه دست اندرکاران یک رسانه اعم از صاحب امتیاز، مدیر مسئول، سردبیر، خبرنگار و … در شکل‌گیری و انتشار محتوای مطبوعات سهم دارند و در قبال این سهم، مسئولیت حقوقی نیز دارند. در چنین نظام حقوقی، وقتی یک مشکل به وجود می‌آید، همه مسئول هستند و هر کس به سهم خود، باید بار مسئولیت را بر دوش بکشد. این چنین سیستم باعث می‌شود که رسانه‌ها و کارکنان آن با ترس و لرز و ناامنی کار کنند چرا که اگر اتفاقی بیفتد، یقه همه گرفته می‌شود. در برخی کشورها نیز برای آزادی مطبوعات، از مسئولیت ترتیبی استفاده می‌شود بدین معنا که در نظام رسانه‌ای هر مسئولی که نقش اصلی را در به وجود آوردن آن خدشه داشته است، قبل از بقیه پاسخگو باید باشد و چنانچه او بتواند فردی را معرفی کند که مسئولیت را از نظر ترتیب متوجه او کند، مسئولیت از گردن خودش ساقط خواهد شد. به این سیستم نیز این ایراد وارد است که هر فرد به دنبال مقصر می‌گردد تا بار مسئولیت را بر دوش دیگری بگذارد. در کشورهای سوم نیز، برای کاهش این مسئولیت و آزادی بیش‌تر اصحاب رسانه، مسئولیت فردی را جایگزین دو مسئولیت قبلی کرده‌اند. بدین معنا که در هر رسانه، یک نفر مسئول است و مسئولیت بر دوش او است. این نظام، به دست اندرکاران رسانه، آزادی بیش‌تری می‌دهد و کمک می‌کند که خبرنگار خیالش از بابت مسئولیت راحت باشد.

علیزاده به نظام حقوقی ایران در قبال رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: بعد از قانون سال ۱۳۶۴ و در سال ۱۳۷۹، نظام حقوقی حاکم بر مسئولیت‌های مدیران رسانه‌های ما به مسئولیت ترتیبی و جمعی گرایش پیدا کرد و از حالت مسئولیت فردی خارج شد. البته این بدین معنا نیست که مسئولیت فردی کنار گذاشته بشود بلکه به غیر از مدیر مسئول رسانه، نویسنده و سردبیر و … نیز مسئولیت دارند. دقت کنید که مدیران رسانه، به صورت عمده ۳ نوع مسئولیت دارند؛ کیفری، مدنی و اخلاقی. مسئولیت اخلاقی ضمانت اجرایی ندارد اما مسئولیت کیفری و مدنی برای مدیران رسانه ضمانت اجرایی قانونی دارد. بر این اساس، اگر محتوایی یا کاری حاوی ماهیت مجرمانه باشد، کیفری است و اگر ماهیت مسولیت مدنی باشد، مدنی است.

این استاد دانشگاه بیان داشت: البته موضوعات اختلافی در بین خبرنگاران، اساتید و قضات وجود دارد که قانون باید پاسخکوی آن باشد. ماده ۱ قوانین مطبوعات، تمام مطبوعات، نشریات الکترونیکی، خبرگزاری‌ها و موسسات خبری در دو بخش سنتی و دیجیتال تعریف کرده است. این ماده بیان دارد که اگر نشریه‌ای بدون اخذ پروانه از هیئت نظارت منتشر شود، از قانون مطبوعات خارج است و بر همین اساس، اگر دچار تخلف بشود، قوانین و امتیازات این قانون شامل حال او نمی‌شود. البته دقت داشته باشید که وقتی چنین رسانه‌ای تخلف می‌کند، برحسب قوانین عمومی با او برخورد خواهد شد اما فرجام‌خواهی او در دادگاه رسانه که با حضور چند قاضی و هیئت منصفه و … برگزار می‌شود، مورد قبول واقع نمی‌شود. همین موضوع باعث بروز ایراداتی می‌شود.

دقت کنید که نظام حقوقی حاکم ما بر محور مدیر مسئول است. مدیر مسئول به صراحت تبصره ۴ و ۷ ماده ۹، مسئول مطلق مطالباتی است که در یک نشریه و در یک رسانه دیجیتال منتشر می‌شود. ما در نظام حقوقی به این موضوع، فرض مسئولیت می‌گوییم. این که مدیر مسئول یک رسانه برای تخلفی بیاید و بگوید که این محتوا را نخواندم و آگاه نبودم، مورد قبول نیست. علاوه بر این، قانون ما در کنار مدیر مسئول، اشخاص دیگری را هم اضافه کرده است و مسئولیت داده است. برای مثال، نویسنده نیز در مورد محتوا مسئولیت دارد. دقت کنید که این موضوع مورد انتقاد بسیاری از نویسندگان، استادان دانشگاه و حقوقدانان قرار دارد چرا که آنان می‌گویند اگر نویسنده مرتکب تخلف شد، چه کسی اجازه داده است که آن محتوا چاپ بشود بنابراین همان مدیر مسئول مقصر است و باید مسئولیت را بپذیرد. ما با این کار آزادی عمل را از نویسنده و خبرنگار می‌گیریم. امیدواریم که این مساله در بازنگری‌های آینده با دقت بیش‌تری مورد توجه قرار بگیرد.

در ادامه این همایش و در بخش دوم، کارگاه مدیریت رسانه با حضور دکتر علی محمد اسماعیلی، رئیس فرهنگسرای رسانه، محسن بنی‌هاشمی، پروفسور باقر ساروخانی، از چهره‌های ماندگار عرصه رسانه، حسن خجسته، محمود اسعدی، رئیس همایش بین‌المللی مدیریت رسانه، دکتر حمید ضیایی پرور، مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و حسین دانا برگزار شد.

پروفسور باقر ساروخانی در ابتدای این کارگاه صحبت کرد و ضمن تعریف انسان رسانه‌ای گفت: انسان از آغاز زندگی تا پایان زندگی خود، با رسانه است و اکنون رسانه‌ها به صورت شبانه‌روزی در خدمت انسان‌ها قرار دارند. باید بگویم که ما از نظر کمی و کیفی مدیون جامعه رسانه‌ای هستیم. علاوه بر این،‌ باید دقت داشت که نگاه ما به دنیا، نگاه با واسطه است. در حقیقت ما با نگاه رسانه‌ها به دنیا نگاه می‌کنیم. از همین منظر باید گفت که انسان جدید، فرآورده رسانه است و بنابراین نمی‌توانیم او را بدون رسانه تصور کنیم. باید در تعریف انسان رسانه‌ای بگویم که انسان رسانه‌ای، انسان فضای محدود نیست و فضای جهانی را تجربه می‌کند. از همین دیدگاه، انسان رسانه‌ای یک انسان فرا زمان و فرا مکان است. اگر خاطرتان باشد، در گذشته، مدت‌ها طول می‌کشید که بتوانیم پیامی را به کسی در خارج از کشور بدهیم اما اکنون و با کمک رسانه‌ها، در کمتر از چند دقیقه، پیاخم و محتوا منتقل می‌شود. انسان رسانه‌ای، انسان همه جهان است و هویت چندگانه دارد.

سخنران بعدی این کارگاه، دکتر حسن خجسته بود. او گفت: اگر دقت کنید می‌بینید که دریافت من از یک حقیقت به عنوان یک خبر وارد رسانه می‌شود و سپس من مخاطب آن خبر را می‌خوانم و نسبت به آن حقیقت، درکی پیدا می‌کنم. در حقیقت دریافت من با حقیقت فاصله زیادی دارد. اگر بخواهیم رسانه را با چیزی مقایسه کنیم باید به بازی‌های کامپیوتری اشاره کنیم. وقتی یک بازی کامپیوتری انجام می‌دهیم، فکر می‌کنیم که آزاد هستیم و هر کاری که دلم بخواهد می‌توانیم انجام بدهیم در حالی که واقعا آزاد نیستیم و در پروتکل آن بازی قرار داریم. در فضای مجازی نیز این‌گونه است. احساس می‌کنیم که آزاد هستیم اما واقعا آزاد نیستیم. برای مثال، آیا شما می‌توانید پیامی را خارج از ایدئولوژی یک گروه به آن بفرستید؟ قطعا نمی‌توانید پس در فضای مجازی آزاد نیستید. باید بگویم که فضای مجازی یک رسانه خرد است. مثلا می‌گوییم که فلانی یک میلیون فالوئر دارد، خب صدا و سیما که ۳۰ میلیون بیننده دارد. باید بگویم که امروزه، مصرف رسانه‌ای ما بسیار بالا است اما استفاده از آن کم است. انسان در محیط واقعی یک نفر است و انسان در محیط مجازی یک حالت دیگری دارد که ممکن است با خود واقعی او کاملا متفاوت باشد. در فضای مجازی، ظرفیت ماسک‌سازی بسیار بالا است و هیچ کس هم نمی‌فهمد که شما که هستید؟ در قدیم می‌گفتند که فلانی لات است اما اکنون در فضای مجازی، هر کسی هر کاری که دلش بخواهد می‌تواند انجام بدهد و هیچ کس هم نمی‌فهمد که چه کار کرده است. این مشکل در تمام دنیا وجود دارد و همه درگیر آن هستند.

سپس، حسین دانا صحبت کرد و گفت: اگر بخواهیم با دید بهتری به رسانه نگاه کنیم، باید به مدیریت رسانه و کارکردهای آن نگاه کنیم. برای مثال، این روزها موضوع اقتصاد مقاومتی، مساله بسیار مهمی است که رسانه‌ها وظیفه دارند به آن بپردازند. جدای از نیازهای رسمی و تکلیفی، عرصه‌های دیگری نیز وجود دارد که رسانه وظیفه دارد در مورد آن آموزش بدهد و آن عرصه را روشن‌تر کند. در صحبت‌های قبلی به فضای مجازی اشاره شد؛ در مورد آن باید بگویم که یک بخش از فضای مجازی ارتباط است اما بخش عمده و اعظم آن، شئونات فرهنگی است که این روزها از طریق همین ابزارها منتقل می‌شود. باید به عرصه دفاع رسانه‌ای بپردازم. ما باید از داشته‌های خود دفاع کنیم و در جایی که توسط رسانه به آن تهاجم می‌شود، به وسیله رسانه پاسخ بدهیم و دفاع کنیم.

وی ادامه داد: اکنون بسیاری از پروژه‌های کشور دارای پیوست فرهنگی است اما جای پیوست رسانه‌ای کم است. سواد رسانه‌ای یکی از موضوعات مهمی است که باید در تمام کارها و پروژه‌ها مورد توجه قرار بگیرد. برای مثال، ما اکنون موضوع تکلیف شب را داریم. قانونی که از مهر ماه سال ۱۳۹۷ لازم الاجرا است و در تمام مدارس باید اجرا شود. قانون این‌گونه است که گفته می‌شود بچه‌ها به جای انجام تکلیف شب باید به انجام فعالیت‌های مهارتی در منزل بپردازند. خب نکته اصلی این‌جا است که وقتی قرار شد این طرح اجرا شود، نه خانواده‌ها می دانستند که چه باید بکنند و نه مدیران مدارس تطبیق درستی داشتند. معلم‌ها نیز نگران این هستند که بچه‌ها بعد از کنار گذاشتن درس در یک روز، در روز بعدی با مشکل مواجه شوند.

محمود اسعدی در بخش بعدی این مراسم صحبت کرد و گفت: ما امروز اغلب حقایق را با یک واسطه که رسانه است درک می‌کنیم. بنابراین رسانه مهم است علاوه بر این، ما مخاطب ثابت نداریم و مخاطب متغیر داریم بنابراین کاری که رسانه می‌خواهد با آن مخاطب انجام بدهد، بسیار سخت است. دقت کنید که این روزها، عادات رسانه‌ای بسیار مهم است. اگر انسان امروز بتواند درک درستی از رسانه داشته باشد، می‌تواند با آن تعامل کند و در غیر این صورت منفعل خواهد شد. رسانه باید انسان را تربیت کند و فردسازی کند نه این که او را استثمار کند و از او خواسته یا ناخواسته استفاده یا سو استفاده کند.

در ادامه مراسم، علی محمد اسماعیلی، رئیس فرهنگسرای رسانه صحبت کرد و گفت: باید بگویم که ما هنوز انسان رسانه‌ای را تحویل نگرفته‌ایم و چنین انسانی در دست تولید است و به زودی به بازار خواهد آمد. یک نمونه از این انسان را یکی ازدوستان جامعه‌شناس ما معرفی کرد. آن یک دختر دبستانی بود که در نوشته‌های خود بیان کرده بود که نگران پدر و مادرم هستم که اگر این‌ها را در فضای مجازی ببینند،‌فاسد می‌شوند. می‌بینید که آن دختر به ته خط رسیده است و اکنون نگران من و شما است. باید دقت داشت که سرانگشتان انسان رسانه‌ای برای استفاده از رسانه‌های جدید آماده است، او می‌آید و همه را شگفت‌زده می‌کند چرا که ما اصلا خود را آماده نکرده‌ایم. وقتی شما وارد یک مغازه خیاطی می‌شوید، توقع دارید که آن خیاط برایتان لباس بدوزد. بر همین اساس، در حوزه رسانه نیز باید مدیر رسانه‌ای بلدکار داشته باشیم. چرا وقتی که یک مدیر رسانه‌ای می‌رود، همه عزا می‌گیرند که او رفت و یا چرا زمانی که مدیر یک شبکه می‌رود، همه به دنبال یک جایگزین می‌روند. این موضوعات به این دلیل است که مدیر رسانه‌ای تربیت نکرده‌ایم. تا چه اندازه برای رسانه و مدیریت رسانه ارزش قائل هستیم و این آرزش چه تناسبی با شرایط موجود دارد؟ چرا فقط سالی یک روز باید به رسانه، اهمیت آن و مدیریت رسانه بپردازیم؟ به نظرم بار ما در رسانه روی زمین مانده است و به همین دلیل با مشکل جدی مواجه خواهیم شد. باید بگویم که هنوز هیچ کدام از خبرگزاری‌ها و رسانه‌های ما این جسارت را ندارند که در انتهای خبر خود، برای مخاطب جا باز کنند تا او یک خط بنویسد.

در ادامه، محسن بنی‌هاشمی صحبت کرد و گفت: من می‌خواهم انسان رسانه‌ای را از دو زاویه متفاوت نگاه کنم. یک زاویه انسان‌هایی هستند که در رسانه گیر افتاده‌اند. انسان رسانه ای یک موجود گرفتار در رسانه است. وقتی این روزها، محتوای انباشته شده در رسانه‌ها را نگاه می‌کنیم می‌بیینم که این اطلاعات به سمت پوسته‌ای شدن و سطحی شدن رفته است. همه ما قسمتی از زندگی خود را در دوره‌ای داشتیم که رسانه به اندازه امروز نبود اما این روزها، بچه‌هایی به دنیا می‌آیند که از همان بچگی با رسانه روبه‌رو بودند. ما باید کمک کنیم که این بچه‌ها چیزهایی را که در تمدن انسانی بوده است را بچشند. ما امروز از هوش رسانه‌ای حرف می‌زنیم که مساله بسیار مهمی است. دقت کنید که شما اصلا نمی‌توانید به مدت طولانی از رسانه دور بشوید و نهایتا ۲۰ دقیقه می‌توانید از گوشی خود دور بمانید. انسان از خود فاصله گرفته است و خودمان را گم می‌کنیم.

وی ادامه داد: هم‌چنین می‌توان جور دیگری به رسانه نگاه کرد و آن هم آدم رسانه‌ای است. دقت کنید که ما دو جور آدم رسانه‌ای داریم؛ یا تسلیم رسانه‌ها می‌شویم و یا آنان را در اختیار می‌گیریم و تربیتش می‌کنیم. آدم رسانه‌ای از نظر من کسی است که بر رسانه مسلط شده است.

حمید ضیایی پرور، آخرین سخنران این جلسه بود. او تحقیق خود را با موضوع محتوا در رسانه‌ها ارائه داد و ضمن تعریف محتوا در رسانه‌ها گفت: در فضای مجازی، اطلاعات و تجربه‌ها هستند که محتوا را می‌سازند و بر همین اساس، می‌توان تعریف اصلی محتوا در فضای مجازی را اطلاعات و تجربه‌ها دانست.

وی به دسته‌بندی عصرهای ارتباطی از گذشته تا به امروز پرداخت و گفت: از گذشته تا به امروز، عصرهای مختلفی را تجربه کرده‌ایم. باید گفت که اکنون عصر محتوا است و کشورهایی حرف برای گفتن دارند که در این حوزه بتوانند کار کنند. در حقیقت می‌توان گفت که پادشاه کسی است که بتواند محتوای خوب و متناسب تولید کند. اگر دقت کنید می‌بینید که در حوزه فرهنگ مجازی، فرهنگ ملی ما نسبت به غرب بسیار برتر است و اگر بر گنجینه‌های مذهبی و فرهنگی خود تکیه کنیم می‌توانیم انواع محتواها را تولید کنیم. قرآن، نهج‌البلاغه و بسیاری از آثار فرهنگی این حوزه، از جمله موارد خوبی است که می‌تواند برای ما تامین محتوا کند.

او بیان داشت: آمارها نشان می‌دهد که اکثر مخاطبان فضای مجازی، مصرف‌کننده شده‌اند و هیچ تولیدی ندارند. بر همین اساس، متاسفانه ۸۰ درصد مطالب در فضای مجازی کپی می‌شوند و تنها ۲۰ درصد از آن تولیدی است.

انتهای پیام/

نظر بدهید

Be the First to Comment!

avatar
wpDiscuz