به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه، مهدی محمدی سرپرست فرهنگ‌سرای رسانه از برگزاری آیین تجلیل از خادمان و پیرغلامان حسینی با عنوان «پرده عشاق» با حضور سید علیرضا فاطمیان‌پور سرپرست  سازمان فرهنگی هنری شهرداری، محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه ۲ و خانواده مرحوم محسن کلاهدوز مدیر پخش این شبکه در روز چهارشنبه اول آبان در فرهنگ‌سرای ارسباران خبر داد.\r\n \r\nوی افزود: در این مراسم از سردار مصطفی باغبانی جانباز هشت سال دفاع مقدس و خادم‌الحسین (ع)، یونس حبیبی جانباز هشت سال دفاع مقدس، مدیحه‌‏سرا و خادم الحسین (ع)، معصومه حمامی اصل مادر شهید رضا پناهی و خادم الزهرا (س)،صفر علی شیرزاد مدیحه‌‏سرا و خادم الحسین (ع)، محمود طاهری مدیحه‌‏سرا و خادم الحسین (ع)، مهداد عباس زادگان مدیحه‌‏سرا و خادم الحسین (ع)، فخرالسادات میری لواسانی خادم الزهرا(س)، مادر شهیدان سیدعلیرضا و سیدحسین صادقی، حاج علی‌اکبر معز‌غلامی پدر شهید مدافع حرم حسین معزغلامی و خادم‌الحسین (ع)، سید مصطفی مصطفوی مدیحه‌‏سرا و خادم الحسین (ع) ،مرتضی نمکی مدیحه‌‏سرا و تعزیه‌خوان و همچنین محمدرضا جعفری جلوه مدیر و خانواده مرحوم محسن کلاهدوز تجلیل می‌شود.\r\n \r\nبه گفته سرپرست فرهنگ‌سرای رسانه برنامه تلویزیونی «پرده عشاق» همزمان با ایام عزادارای سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) با محوریت تکریم خادمان و پیرغلامان حسینی در ۱۷ قسمت در قالب گفت‌وگو با تهیه‌کنندگی محسن سال‌افزون و اجرای فاطمه محمدی هر روز ساعت ۱۱:۳۰ از شبکه دوم سیما پخش شده است.\r\n\r\nآیین تجلیل از خادمان و پیرغلامان حسینی با عنوان «پرده عشاق» چهارشنبه اول آبان ساعت ۱۵ در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار می‌شود.\r\n\r\n \r\n \r\n\r\n\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه ، راهپیمایی میلیونی اربعین با حضور عاشقان اباعبدالله الحسین از سراسر دنیا برگزار شد و جمعیتی بالغ بر ۳ میلیون نفر از هم‌وطنانمان در این مراسم باشکوه شرکت کردند.\r\nرسانه‌های کشورمان در بازتاب خبری این مراسم باشکوه، تلاش بسیاری کردند و از آنجا که عکس به عنوان یکی از مهمترین قالب های خبری نقش بسیار مهمی در بازتاب اخبار اربعین دارد، برپایی  نمایشگاه موج عشق تلاشی برای پاسداشت زحمات رسانه‌ها و به ویژه عکاسان برگزار خواهد شد.\r\nبرهمین اساس، معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت موسسه نشر آوران و فرهنگ سرای رسانه اقدام به برگزاری نمایشگاه عکس موج عشق با موضوع نمایش عکس های پیاده روی اربعین که توسط رسانه های مطرح کشور تهیه شده، کرده است.\r\nبر اساس این گزارش، این نمایشگاه از تاریخ ۳۰ مهر تا ۶ آبان از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این آثار به این فرهنگسرا به نشانی سیدخندان خیابان جلفامراجعه کنند.\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه، همزمان با ایام عزادارای سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع)، مهدی محمدی سرپرست فرهنگ‌سرای رسانه از تولید برنامه تلویزیونی «پرده عشاق» و پخش آن از شبکه دو سیما خبر داد و گفت: این برنامه با محوریت تکریم خادمان و پیرغلامان حسینی، سابقه‌ای طولانی در سازمان فرهنگی هنری دارد و امسال با پخش ۱۷ قسمت برنامه تلویزیونی در قالب گفت‌وگو میهمان مخاطبان رسانه ملی می‌شود. \r\n \r\nوی افزود: محسن سال‌افزون تهیه‌کننده و فاطمه محمدی مجری برنامه «پرده عشاق» هستند و احمد بابایی شاعر آیینی، مهداد عباس‌زادگان مدیحه‌سرا و خادم‌الحسین(ع)، معصومه حمامی اصل مادر شهید رضا پناهی و خادم‌الزهرا(س)، سید مصطفی مصطفوی مدیحه‌سرا و خادم‌الحسین(ع)، مرتضی نمکی مدیحه‌سرا و تعزیه‌خوان، ولی‌الله کلامی زنجانی شاعر آیینی و مدیحه‌سرا، مصطفی باغبانی جانباز هشت سال دفاع مقدس و خادم‌الحسین(ع)، سعید اوحدی آزاده هشت سال دفاع مقدس و فعال فرهنگی، مرتضی مولوی شاعر آیینی، مدیحه‌سرا و خادم‌الحسین(ع)، جواد حیدری شاعر آیینی و مدیحه‌سرا، مجید یراق‌بافان مجری رسانه ملی و فعال فرهنگی، فخرالسادات میری لواسانی خادم‌الزهرا(س) و مادر شهیدان سیدعلیرضا و سیدحسین صادقی، محمد قدیانی قاری قرآن و خادم‌الحسین(ع)، رضا صیادی فعال رسانه‌ای، احمد رضایی‌نژاد آشپز و خادم‌الحسین(ع)، محمود فتحی گواشنی خادم‌الحسین(ع) و محمود طاهری مدیحه‌سرا و خادم‌الحسین(ع) میهمانان برنامه خواهند بود. \r\n \r\nتا کنون دو برنامه از «پرده عشاق» روی آنتن رفته و می‌توانید قسمت‌های آینده آن را از دوشنبه ۲۲ مهر ماه هر روز ساعت ۱۱:۳۰ از شبکه دو سیما تماشا کنید....
امیرعباس صادقی مدیر روابط عمومی فرهنگسرای رسانه در یادداشتی به مناسبت ایام اربعین حسینی و راهیپیمایی میلیونی اربعین نوشت؛‌\r\nچند سالی است که با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی، شور حسینی همچون دهه اول محرم بر مردم دنیا و به ویژه ایرانیان غالب می‌شود و همگی یک هدف را در سر می‌پرورانند و آن هم سفر به کعبه عشق، کربلای معلی است. راهپیمایی اربعین را باید بزرگ‌ترین راهپیمایی در دنیا بدانیم. یک گردهمایی چند میلیونی با یک شعار و یک هدف و آن هم زیارت بامعرفت نوه پیامبر خاتم است. سفر مقدسی که همه شرکت‌کنندگان در آن از اقصی نقاط دنیا، مسیر عشق را در پیش گرفته و برای رسیدن به مولای خود هیچ سختی برایشان مهم نیست.\r\nاین حماسه، فارغ از تمام محاسبات عقلی و منطقی است. از آن پیرمرد 80 ساله گرفته که سوار با ویلچر به سوی کربلا می‌رود تا آن کودک 5 ساله که با پای پیاده عمودها را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارد، یک نوا در دل دارند و آن هم «یا حسین» است. نوایی که هر سختی را برایشان آسان می‌کند.\r\nبا این حال نباید فراموش کنیم که در کنار خیل عظیم زائران حرم اباعبدالله اشخاصی هستند که به هر دلیلی نتوانستند در این راهپیمایی عشق شرکت کنند و ما آنان را به عنوان «جامانده» می‌شناسیم. توجه به این افراد یکی از مسئولیت‌های اجتماعی برای همه نهادها است که بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد.\r\nاز طرف دیگر، این روزها در زمانه‌ای قرار داریم که دشمنان قسم خورده اسلام با تمام امکانات خود، سعی در بایکوت این جریان دارند اما مگر می‌شود ندای «یا حسین» را پنهان کرد؟ مگر می‌شود این حماسه عظیم را در پس دروغ‌های نخ‌نما شده پنهان نمود. هر چه که هست از برکت خود اهل بیت است و ما کوچک‌ترین کار را برعهده داریم. با این حال نباید از این خطر بزرگ به راحتی گذشت؛ دشمنان بدون توقف در حال تلاش برای تحریف تاریخ و کمرنگ کردن این واقعه هستند و طبیعتا ما در برابر این هجوم وظیفه‌ای داریم.\r\nسوالی که در اینجا وجود دارد این است که نقش نهادهای فرهنگی در کجای پازل اربعین قرار دارد و آنان چگونه باید دین خود به امام حسین را ادا کنند؟‌ این روزها بسیاری از دستگاه‌های فرهنگی کشورمان با برپایی موکب‌های عزاداری به ارائه خدمات به مردم مشغول هستند؛ اقدام بسیار خوبی که باید با قدرت هرچه بیشتر ادامه پیدا کند اما در کنار آن چند موضوع مهم دیگر را هم نباید فراموش کنیم که شاید مهمترین آن برنامه‌ریزی دقیق برای جاماندگان اربعینی و برپایی موکب‌های عزاداری در شهر تهران است.\r\nاول آن که چه خوب است با فرهنگ‌سازی صحیح مردم کشورمان را به شرکت در این حماسه عظیم تشویق کنیم. البته ممکن است هزینه‌های چنین سفری باعث شود تا عده‌ای از کم‌بضاعت‌های جامعه ما توانایی شرکت در این راهپیمایی را نداشته باشند و یا عده‌ای به دلیل بیماری و ناتوانی نتوانند این مسافت را طی کنند. بنابراین چه خوب است که نهادهای فرهنگی با اقداماتی این افراد را با خود همراه کنند. به عبارت دیگر مسئولیت اجتماعی ارگان‌ها و نهادهای مختلف ایجاب می‌کند در کنار کمک برای فراهم کردن زیرساخت‌ها برای اعزام بهتر مردم به کربلا، اقداماتی برای جاماندگان نیز کنند.\r\nبرای مثال، چند سالی است که راهپیمایی مردمی از میدان امام حسین علیه‌السلام تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در روز اربعین حسینی برقرار است، این سنت، امری بسیار پسندیده است و باید به دست‌اندرکاران آن خداقوت گفت. اگر چه لازم است چنین برنامه‌های خوبی بیش از این هم مورد توجه قرار گیرد تا جاماندگان نیز با قافله عزاداری امام حسین به نوعی همراه کنند. یا به عنوان مثالی دیگر چه قدر زیبا می‌شود که با سرمایه‌گذاری تعدادی خیر و همکاری ارگان‌های داخلی، چند هزار نفری به صورت رایگان به کربلا فرستاده شوند.\r\nدوم آن که در کنار شور حسینی باید شعور حسینی به جامعه تزریق شود. این وظیفه تمام نهادهای فرهنگی است که معرفت مردم نسبت به امام حسین را بالا ببرند. اگر دشمن بی‌وقفه کار می‌کند، نهادهای فرهنگی ما هم باید بدون وقفه تلاش کنند تا آن دشمنی نسبت به دستگاه اباعبدالله خنثی شود. این روزها شبهات زیادی در حال تزریق شدن به جامعه شیعیان است تا آنان را دلسرد کند. وظیفه نهادهای فرهنگی اشاعه فرهنگ حسینی و پاسخ به شبهات با استفاده از نظریات کارشناسی علما است.\r\nدر پایان باید اشاره کرد که جمعیت زائران اباعبدالله هر سال نسبت به سال گذشته در حال افزایش است. امسال تا به امروز بیش از 3 میلیون نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که بیش از 5 میلیون زائر به کربلا و نجف بروند. این رقم سال گذشته در حدود 3 میلیون بود. نکته مهم این‌جا است که این رقم مربوط به کشورمان است و چندین میلیون زائر از دیگر کشورهای جهان خود را به کربلا می‌رسانند. این مساله نشان می‌دهد که سال به سال تعداد زائران امام حسین در اربعین افزوده می‌شود و این زیارت ابعاد جهانی پیدا می‌کند. البته نباید فراموش کنیم که بسیاری از این زائران علیرغم ناامنی‌هایی که ممکن بود وجود داشته باشد، همراه با خانواده‌های خود به زیارت امام حسین رفته‌اند. این مساله نشان می‌دهد که عشق به امام حسین هر خطری که وجود داشته باشد و حتی مرزهای کشورها را کنار می‌زند. بر همین اساس، برنامه‌ریزی‌ها برای این افراد و در کنارشان جامانده‌ها باید دقیق‌تر شده و جامعیت بیشتری پیدا کند. این موضوع وظیفه و مسئولیت اجتماعی ارگان‌های مختلف و به ویژه دستگاه‌های فرهنگی است.\r\n \r\n \r\n ...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه، آیین تکریم از 35 سال تلاش رسانه‌ای یونس شکرخواه امروز سه‌شنبه با حضور محمد خدادی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام سعید رضا صدرعاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، محسن اسماعیلی عضو مجلس خبرگان رهبری، مهدی محمدی، مدیرکل روابط عمومی و اداره بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی از مدیران فرهنگی، پیشکسوتان و اساتید علوم ارتباطات در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.\r\nنام استاد شکرخواه در فرهنگسرای رسانه ماندگار می‌شود\r\nدر ابتدای این برنامه، مهدی محمدی، مدیر فرهنگسرای رسانه صحبت کرد و گفت: چند صباحی است که آقای دکتر شکرخواه روزهای پنج‌شنبه این‌جا می‌آیند و گاهی اوقات هم اجازه می‌دهند که بنده در کلاس‌شان شرکت کنم. البته باید بگویم که ذکر خاطرات سالیان دراز ایشان برای شاگرد کوچکی مثل من یک فرصت طلایی است. بنده پیشنهاد دادم که این سالن به نام استاد شکرخواه شود اما دیدم که چنین چیزی بسیار کم و کوچک است و شاید بهتر باشد همه این‌جا را به نام ایشان تغییر بدهیم. البته باید بگویم که تمام تحریریه‌های خبری ایران به نام ایشان است اما ما قصد داریم که این کار را با افتخار انجام بدهیم و بضاعت محدود ما در همین حد است.\r\n\r\nوی ادامه داد: ما در صنوف و بخش‌های مختلف پدر داریم و شاید بتوانم بگویم که آقای دکتر شکرخواه پدر و آقای ارتباطات و روزنامه‌نگاری ایران است و تا سال‌ها باید به ایشان ببالیم. نکته برجسته اخلاقی ایشان آقایی و شرافت او است؛ ایشان شرافت خاصی دارد که هر کسی او را لمس کرده است با من هم عقیده است. امیدوارم که ایشان هزار سال عمر با برکت و عزت همیشگی داشته باشد.\r\nفرهنگ در بستر ارتباطات در جامعه ما شکل گرفته است\r\nدر ادامه سید سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی صحبت کرد و گفت: همه ما می‌دانیم که اگر فرهنگ در جامعه ما شکل گرفته است در پرتو ارتباطات بوده است. اصولا فرهنگ بدون ارتباطات معنا پیدا نمی‌کند و در بستر ارتباطات انسانی است که فرهنگ خلق می‌شود. از طرف دیگر، کیفیت فرهنگ و کیفیت یک جامعه بسته به کیفیت ارتباطات آن جامعه دارد. اکنون این سوال به وجود می‌آید که ارتباطات سالم چیست؟ پاسخ به این سوال یک دنیا حرف است اما یکی از عناصر ارتباطات سالم، اخلاق انسانی و الهی است. این که با دیگران چگونه رفتار کنیم. این که افراد را براساس قضاوت‌های شخص خودمان و موقعیت‌های قومی و سیاسی و ... نگاه نکنیم بلکه به کرامات انسانی توجه داشته باشیم. بر همین اساس، احساس می‌کنم که خیلی وقت‌ها خوب است که آدم‌ها را نشناسیم و براساس این که هیچ چیز نمی‌دانیم با آنان ارتباط برقرار کنیم.\r\nوی ادامه داد: همان طور که اشاره کردم، کیفیت ارتباطات بر کیفیت فرهنگ تاثیرگذار است که یکی از شاخصه‌های آن پویایی و ماندگاری است. مطمئنا اگر یک ارتباط سالک باشد، ماندگار می‌شود. در واقع زمانی دلتنگ رسانه و ارتباط می‌شویم که ده‌ها و صدها شکرخواه در فضای رسانه‌ای ما وجود داشته باشد. یکی از چیزهایی که این روزها در رفتارهای اغراق‌آمیز ما گم می‌شود ارتباط‌مان با خدا است. نباید یادمان برود که خداوند چه نقشی در ارتباطات روزانه ما دارد. من احساس می‌کنم که واقعا نیازمند آموزش و تعلیم در حوزه ارتباطات انسانی هستیم تا بدانیم که چگونه در کنار هم آسایش داشته باشیم و احساس نگرانی نکنیم.\r\nیونس شکرخواه پایه‌‌گذار روزنامه‌نگاری برخط در ایران است\r\nعاملی در توصیف یونس شکرخواه گفت: آقای دکتر شکرخواه پایه‌گذار روزنامه‌نگاری بر خط در ایران هستند؛ چه از آن زمان که در جام‌جم بودند و چه بعدا که به همشهری آنلاین رفتند، این موضوع را دنبال می‌کردند. البته باید بگویم که ایشان در ادامه مسیری که در روزنامه‌نگاری برخط و تفاوت‌های آن با روزنامه‌نگاری سنتی داشتند،‌ به روزنامه‌نگاری هوشمند رسیده‌ و بر روی آن کار می‌کنند. در روزنامه‌نگاری هوشمند، یک بسته هوشمند خبری و اطلاعاتی چیده می‌شود و سازه‌ای براساس آن شکل می‌گیرد که برجسته‌سازی‌ها، تیترهاو ... در آن شکل می‌گیرد. این روزها، هوش مصنوعی قدرت زیادی در دنیا پیدا کرده است و حجم زیادی از تولید ملی ناخالص کشورها تحت تاثیر هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی به دنبال این است که رفتار و فکر انسان را تکرار کند. این هوش مصنوعی در روزنامه‌نگاری هوشمند نیز کاربردهای فراوانی دارد و امیدوارم با حضور بزرگانی مثل ایشان به تدریج به سمت روزنامه‌نگاری هوشمند حرکت کنیم.\r\n\r\nدبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: آقای شکرخواه یک دوست مهربان است. بنده 17-18 سال است که با او آشنا شدم. مهم‌ترین چیزی که در مورد ایشان می‌توانم بگویم این است که او آدم اخلاقی است، در رفاقت ثابت قدم است و وجه اخلاقی ایشان است که کیفیت ارتباطات را برایش فراهم کرده است. او تاکنون در هرجایی که حضور داشته است، آبروی کسی را نریخته و نگفته است که فلانی،‌ فلان کار را انجام داده است. او هرگز در همشهری آنلاین اجازه آبروریزی به کسی را نداد حتی اگر آن شخص اشتباهی را مرتکب شده بود. متاسفانه این روزها از این‌گونه اخبارهای زرد زیاد می‌بینیم. این خبرها باعث آزار مردم می‌شود و ما اجازه نداریم که با قلم خود کسی را بیازاریم. ایشان همیشه بر درست‌نویسی، راست‌نویسی و پرهیز از هر راست‌نویسی تاکید دارند. رسانه عمومی کمی باید حس دلبستگی مردم را تقویت کند. البته منظورم این نیست که بگویید همه چیز خوب است اما اگر یک روزنامه نقد می‌کند باید به حل مساله کمک شود. نقدهای تلخی که به غیر از ناامیدی ثمر دیگری ندارد، هیچ فایده‌ای ندارد. علاوه بر این، آقای شکرخواه هیچ‌گاه در ظرف احزاب سیاسی نرفت. او متعلق به هیچ حزب سیاسی نبوده و جانبداری نکرد. تاکنون در قلم ایشان ندیدم که بخواهد ابزار احزاب سیاسی شود. در پایان و در پاسخ به کسانی که می‌گویند آقای شکرخواه بازنشسته شده است باید بگویم که ایشان بازنشسته نشده و در دانشگاه تهران فعالیتش ادامه دارد. او یک شروع تازه دارد و امیدواریم که بتوانیم از او بهره‌مند شویم.\r\nدر ادامه این مراسم، سعیدرضا عاملی با ارائه یک هدیه یادگاری از زحمات یونس شکرخواه تقدیر کرد.\r\nپیام وزیر ارشاد به یونس شکرخواه؛‌ تعالی فرهنگ در جامعه ارتباط مستقیم با دغدغه‌مندان این حوزه دارد\r\nبخش بعدی این مراسم،‌ اختصاص به قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشت. عباس صالحی، پیامی را برای این مراسم گرامیداشت خطاب به یونس شکرخواه نوشته بود که توسط سید مهدی طباطبایی قرائت شد:‌\r\n\r\nتعالی عرصه فرهنگ در یک جامعه ارتباط مستقیم با فرهیختگانی دارد که دغدغه پیشرفت فرهنگ و جامعه را دارند و جناب آقای یونس شکرخواه یکی از همان فرهیختگان دغدغه مند است. ایشان در هر جایگاهی، از روزنامه نگار گرفته تا مدرس دانشگاه، از مدیر رسانه تا مشاور ارتباطی همواره تلاش کرده تا آنچه در راستای خدمت به مردم و پاسداری از ازرشهای انسانی است محقق شود. نقش معلمی ایشان در عرصه علم ارتباطات به ویژه در توسعه ارتباطات الکترونیکی و روزنامه نگاری برخط بر همه فعالان این عرصه روشن و واضح است. معلمی که کلاس درسش محدود به دانشگاه نشد و نیست و از هر فرصت و ظرفیتی برای آموزش نسل تازه استفاده کرده ،اکنون چون درختی مهربان سایه اش را بر چند نسل از شاگزدانش خود گسترانیده است. قدمشان قائم و سایه‌شان مستدام.\r\nمشکل امروز روزنامه نگاری دفن تجربه‌ها است\r\nسخنران بعدی این مراسم،‌ سید فرید قاسمی بود. او گفت: روزنامه‌نگاری ایران حرفه مظلومی است و این مساله برای امروز و دیروز نیست. اولین روزنامه‌نگار ایران 18 سال در صف تک نفره صدور مجوز بود و وقتی توانست مجوز بگیرد و روزنامه چاپ کند، 3 سال بعدش روزنامه او تعطیل شد و مسئول وصول مطالبات شهرداری تهران شد. این کم لطفی به روزنامه‌نگاران ادامه داشت. اهل علم برای متمایزکردن خود، به روزنامه‌نگاری نگاه‌های عجیب و غریبی دارند و این روند ادامه دارد و امروز هم می‌بینیم که در مورد روزنامه‌نگاری حرف‌های ناصواب بسیار زیادی زده می‌شود. کسانی که از دل تحریریه‌ها جدا شدند، هیچ علاقه‌ای نداشتند که جدا شوند اما زمینه و زمانه برای ادامه کارشان نمی‌دیدند. متاسفانه به راحتی سرمایه‌های روزنامه‌نگاری را از دست می‌دهیم و برای این اوضاع باید فکری کرد. امروز شاید مشکل روزنامه‌نگاری کاغذ باشد اما فراتر از آن دفن تجربه‌ها است باید فکری کنیم که تجارب روزنامه‌نگاری دفن نشوند. مشکل ما تهی شدن تحریریه‌ها از شکرخواه‌ها و تلاش برای بازنشسته کردن آنان است.\r\nدر ادامه سید محمود دعایی صحبت کرد و در سخنانی کوتاه گفت: آقای شکرخواه از دانایانی است که در کنار دانایی انصاف و ادب دارد. باید بگویم که بنده هیچگاه از ایشان کلمه تلخی نشنیدم و امیدوارم که در آموزش‌ها و اداره هر محفلی که هستند، توفیق داشته باشند و عناصری مثل خودشان را تشویق کنند.\r\nیونس شکرخواه جمع دو ویژگی مهم است؛ دانش و منش\r\nمحسن اسماعیلی سخنران بعدی این مراسم بود. او گفت: آقای یونس شکرخواه را به دو ویژگی می‌ستایند؛ اولین ویژگی دانش برتری است که ایشان دارند. باید بگویم که ایشان از شناخته شده‌ترین اساتید دانش ارتباطات هستند و در کنار این دانشمندی هنرمند نیز هستند. ایشان شاگردان باارزش و پرشماری تربیت کردند و در فناوری‌های نوین در رسانه نیز نقش بسیار مهمی ایفا کرده‌اند. دومین ویژگی آقای شکرخواه، منش ایشان است. این فروتنی و بی‌ادعایی، کیمیایی کم‌یاب و نایاب است که در وجود یونس شکرخواه وجود دارد. باید اعتراف کنم که ایشان به رغم جایگاه علمی والایی که دارند همیشه همه او را به تشنه بودن برای کسب علم و اطلاعات بیشتر می‌شناسند. البته او همیشه خندان و خوشرو نیز هست. او در زندگی کاری خود فراز و نشیب‌های زیادی را دیده است اما هیچگاه گره بر پیشانی خود ننداخته است. این ویژگی‌هایی است که در وجود آقای شکرخواه وجود دارد. با این حال چیز دیگری است که او را در چشم من بزرگ کرده است.\r\n\r\nوی تاکید کرد: چیزی که یونس شکرخواه را در چشم من بزرگ کرده نه دانش او است و نه منش او بلکه جمع بین این دو صفت است. بنده به احترام کسی به اینجا آمدم که جامع دانش و منش و پیوند بین علم و اخلاق است. بدون تعارف می‌گویم؛ شاید کسانی باشند که علم بسیار بالایی داشته باشند و حتی شاید کسانی باشند که منش بسیار خوبی داشته باشند اما مهم این است که شکرخواه این دو ویژگی را با هم جمع کرده و در عین حال که یک استاد است، انسانی بی‌نهایت فروتن می‌باشد. به نظرم این مساله بزرگ‌ترین ارزش او است.\r\nاسماعیلی در پایان صحبت‌های خود گفت: پیشنهاد می‌کنم که این دست جلسات فصلی یکبار برای تقدیر و تجلیل از این اساتید تشکیل شود. بهانه این جلسات،‌ شخصیت بزرگ این افراد است. آنان الگوهای خوبی هستند که نباید از دست بروند.\r\nشکرخواه را همیشه حافظ منافع کشور دیدم\r\nسپس نوبت به فرشاد مهدی‌پور، مدیر مسئول روزنامه صبح‌نو رسید تا سخنانی را بیان کند. او گفت: کتاب معرف آقای شکرخواه کتاب خبر ایشان است که برای بنده یک کتاب درسی بوده است. ایشان امتداد بین چاپ و کاغذ و روزنامه‌نگاری آنلاین را برقرار کرد. در این جلسه مطرح شد که آقای شکرخواه هیچگاه حزبی نبوده و عضو هیچ حزبی نیست اما باید اشاره کنم که ایشان را همیشه حافظ منافع کشورمان دیدم.\r\nایجاد پلی میان روزنامه‌نگاری حرفه‌ای و کلاسیک توسط یونس شکرخواه\r\nدر بخش بعدی این برنامه، هادی خانیکی که از همکاران قدیمی یونس شکرخواه است،‌ صحبت کرد و گفت: آشنایی من با آقای شکرخواه به دوران اوایل پیروزی انقلاب برمی‌گردد؛ جایی که هر دو معلم بودیم اما علاقه فرامعلمی نیز داشتیم. ایشان کار ترجمه انجام می‌داد و من هم کار فرهنگی و سیاسی را دنبال می‌کردم. اگر بخواهم ویژگی کاری ایشان را برشمرم باید اشاره کنم که ویژگی‌های روزنامه‌نگاری یونس شکرخواه باز کردن پای عناصر و مولفه‌های جدیدی به روزنامه نگاری است. او تلسط بسیار خوبی به زبان دارد و از هنر ترجمه خود برای ورود مباحث جدید به روزنامه‌نگاری در کشورمان استفاده کرد. من فکر می‌کنم که ایشان به مثابه پلی بین روزنامه‌نگاری حرفه‌ای و آکادمیک بود و در جهت ارتقای روزنامه‌نگاری از شیوه کلاسیک به روش نو و آنلاین تلاش بسیاری کرد.\r\n\r\nوی ادامه داد: از نظر اخلاقی نیز باید بگویم که تاکنون ندیده‌ام ایشان برای کسی بدخواسته و یا شکایت کسی را کرده باشد. او بسیار خیرخواه است و این ویژگی خصوصیت بسیار مهمی است. به نظرم روزنامه‌نگاری امروز ما نیازمند کسانی است که به دنبال هم‌گرایی باشند و به جای حرکت بر روی شکاف‌ها به روی پیوست‌ها حرکت کنند. من فکر می‌کنم که لازم است این گرایش‌های هم‌دلانه را تقویت کنیم و این دوستی‌ها را فرابخشی نماییم. شاید بهتر باشد که ایشان از پل بودن خود برای این تحقق این مساله نیز استفاده کند.\r\nسواد یونس شکرخواه در خبر از هر کس دیگری بالاتر است\r\nحسن نمک‌دوست سخنران دیگر این مراسم بود. او گفت: قطار جهان برای این که بخواهد حرکت کند باید در هر لحظه در جریان تمام اتفاقات قرار بگیرد. به نظرم ما اهالی رسانه،‌ دانشمندان زندگی روزمره هستیم و جریان زندگی هم بر همین اساس جریان دارد. باید دقت داشت که از جمله مهمترین منایع مطالعاتی در هر رشته، رسانه‌ها هستند.\r\nوی ادامه داد: یک مساله را نباید فراموش کنیم و آن هم این است که ما روزنامه‌نگاران شناخت روزمره خود را در اختیار همگان قرار می‌دهیم و در حقیقت به همه می‌گوییم که بیایید و از همه تلاش ما بهره‌مند شویم. ما هیچ کسی را در این زمینه محدود نمی‌کنیم. در این میان، عده‌ای دانشمند هم داریم که بسیار بیشتر از بقیه تلاش می‌کنند. آنان این قدر تلاش می‌کنند و نتایجش را در اختیار ما قرار می‌دهند که تعهد ما به واقعیت بیش‌تر شود. اگر در رسانه کاوش کنید، مهم‌ترین چیز خبر است و بقیه قالب‌ها نظیر گزارش، مقاله، یادداشت و ... فرزند خبر است. بنابراین سازه اصلی در کار ما خبر است. دکتر شکرخواه متخصص و دانشمند عرصه خبر است و در حقیقت دانشمند مهمترین سازه‌ای است که همه ما هر روز با آن سروکار داریم و کار می‌کنیم. سواد او در زمینه خبر قطعا از همه ما بالاتر است.\r\n\r\nوی اضافه کرد: به نظرم یکی از معضلات جدی ما این است که خبر در فرآیند طبیعی خود در جامعه جاری نمی‌شود. هر مشکلی که در جامعه ما پدید می‌آید، وجه مهمی از آن بی‌خبری است. ما احتیاج به اشخاصی نظیر یونس شکرخواه داریم که این وجه جبران شود. در این جلسه مباحثی پیرامون روزنامه‌نگاری سنتی و مدرن مطرح شد؛ باید به شما بگویم که چنین چیزی اشتباه است و روزنامه‌نگاری همیشه مدرن بوده و هست چرا که با خبر سرو کار دارد و خبر باید همیشه دقیق، صحیح و به روز باشد.\r\nتقدیر از شکرخواه، تقدیر از اهالی رسانه است\r\nمحمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد دیگر سخنران این جلسه بود. او گفت: جامعه مطبوعاتی ایران را جامعه غنی، قدیمی، پویا و موثر می‌دانم. درست است که به لحاظ کمی رسانه را توسعه داده‌ایم اما باور کنید که به همان میزان عمیق است که شاهد مثال آن مراسم امروز و مهمانانش است. مراسم امروز به نمایندگی از جامعه رسانه‌ای برگزار شده است و حتی معتقدیم که همه افراد باید در آن صحبت کنند.\r\nوی ادامه داد: ایران امروز محصول اقتدار و همبستگی است. ما در روزهایی هستیم که قدرت کشور ما در افکار مردم است و این افکار است که اراده مردم را تعریف می‌کند. بر همین اساس،‌ تقدیر از آقای یونس شکرخواه، تقدیر از اهالی رسانه است چرا که او برگرفته از دل اهالی رسانه است.\r\nخدادی بیان داشت: برای تصور آقای شکرخواه یک مثلث را بیان می‌کنم. اولین ضلع آن اخلاق است که ایشان الگوی بسیار خوبی در این زمینه است. نیاز امروز رسانه ما اخلاق است. ضلع دوم مهارت است. ما اکنون بحران مهارت در رسانه را داریم؛ هزاران فارغ‌التحصیل رسانه داریم اما باید بگردیم تا یک دبیر و سردبیر خوب پیدا کنیم. آقای شکرخواه مهارت بسیار ویژه‌ای نیز دارد. ضلع سوم نیز دانش است. آقای شکرخواه دانش و روزآمدی فراوانی دارد که نقطه مثبت او است. ما به این 3 ضلع در رسانه به شدت نیاز داریم.\r\n\r\nاو در پایان گفت: 3 نهاد فرهنگسرای رسانه،‌ نشرآوران و دفتر مطالعات رسانه گردهم جمع شده‌اند که در موضوع رسانه برنامه‌ریزی کنند تا فکر کنیم که چه باید بکنیم. معاونت مطبوعاتی نیز برای ایجاد تعامل بین آنان کار می‌کند. تقدیر از یونس شکرخواه تقدیر از همه کسانی است که به رسانه فکر می‌کنند و در آن تلاش می‌نمایند.\r\nپس از پایان سخنرانی‌ها مراسم تقدیر از یونس شکرخواه آغاز شد و نهادهای مختلف نظیر فرهنگسرای رسانه، روزنامه جام‌جم، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و ... هدایایی را به رسم یادبود به این روزنامه‌نگار باسابقه کشورمان دادند.\r\nشکرخواه: ما بازنشسته نمی‌شویم؛‌ بازایستاده‌ایم\r\nدر پایان این مراسم، یونس شکرخواه صحبت کرد و ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این برنامه گفت: دوست داشتم که این برنامه در خانه‌ای که 10 سال در آن حضور داشتم یعنی همشهری برگزار می‌شد. در مورد صحبت‌های این دوستان باید بگویم که بنده حاصل جمع همین دوستان هستم که حرف زدند و از کره دیگری نیامده‌ام. بنده ذکاوت و سرسختی را از آقای خانیکی یاد گرفتم، تکنیک را از فریدون صدیقی آموختم، بزرگمنشی را از آقای دعایی فرا گرفتم و ...\r\n\r\nوی ادامه داد: بنده و هم نسل‌های من وابسته به جاه و مقام نیستیم. ما هیچ‌گاه فرد نبوده و نیستیم و با دوستانم بزرگ شدم. نسل ما نسل حاصل جمع است و ما قدر یکدیگر را دانستیم. ما همیشه ترجیح می‌دادیم که تجربه‌هایمان را در اختیار سازمان‌هایمان قرار بدهیم. در همین‌جا باید بگویم که ما بازنشسته نمی‌شویم و بازایستاده‌ایم. ما می‌توانیم تجربه‌هایمان را مدون کنیم، باز هم ترجمه کنیم و در کلاس‌هایمان حرف بزنیم. اگر به ما فرصت بدهید، حاضریم برای شرح عکس‌، 10 کتاب بنویسیم.\r\nشکرخواه در پایان گفت: ما بازنشسته نمی‌شویم. هر کدام از ما در حال ترجمه هستیم و ایده‌های جدیدی را در ذهن پرورش می‌دهیم. ما معتقدیم که روزنامه‌نگاری می‌کشد مگر آن که با آن زندگی کنید.\r\n \r\n \r\n ...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه، مراسم رونمایی از کتاب «313 بدری» شامگاه دیروز با حضور محسن آتشکار، نویسنده کتاب، فرشته روح‌افزا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعی از علاقه‌مندان در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.\r\nدر ابتدای این جلسه، جمال صمدی، ویراستار این کتاب صحبت کرد و گفت:‌ در مورد کتاب 313 بدری باید بگویم که این کتاب ماحصل جمع‌آوری 21 سال سخنرانی‌های یک استاد بزرگ است که توسط آقای نصیرزاده انجام شده و باید از ایشان تشکر کرد. مبنای این کتاب این است که عالمانه زیست کنیم. برای این کتاب زحمت علمی کشیده شده است و این موضوع بسیار مهم است. در ابتدا قرار بود که کتاب با معیار انسانیت چاپ شود و نام آن هم همین بود اما بنا به دلایلی نام آن به 313 بدری تغییر نام داد. در کتاب 10 مکتب فکری بیان شده است. اولین قدم کتاب ایجاد هویت فردی است. ما بعد از مدرنیته دچار یک مشکل بزرگ شدیم. مشکلی که شرق را به اضمحلال کشاند و اثرات مخربی داشت. سپس به هویت دینی فردی می‌رسیم که در آن مشکل داریم. در این کتاب، دو کلیدواژه مهم وجود دارد یکی صالح بودن و هویت فردی و دیگری مصلح بودن و هویت اجتماعی است. چیزی که این کتاب معرفی کرده است، عبور از هویت فردی و رسیدن به یک هویت کارآمد اجتماعی است. برهمین اساس، در این کتاب پس از پیدا کردن عوامل صالح بودن، به مصلح بودن رسیده است.\r\n\r\nفرشته روح‌افزا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این نشست گفت: در فضای زندگی افراد جامعه‌مان، جای خالی قرآن به شدت دیده می‌شود و در یک کلمه دشمن فرهنگی ما، کامیون کامیون زباله می‌ریزد و اگر ما چیزی جمع می‌کنیم با یک موچین و آن هم دانه‌دانه است. در حقیقت، تا این اندازه سرعت ما کم است. باید بگویم که دشمن همه تجهیزات خود را به کار گرفته است و جای خالی خواندن و تدبر در قرآن در زندگی همه‌مان به شدت احساس می‌شود. کتاب‌هایی نظیر «313 بدری» می‌تواند این خلا را پر کند.\r\nوی ادامه داد: همه شما فضای این روزهای جامعه ما را می‌دانید. هر جور که بخواهیم کار فرهنگی انجام بدهیم،‌ از آن‌جا که دشمن ابزارهای مختلفی نظیر تلگرام،‌ اینستاگرام و ... را دارد به نوعی حرف اول را می‌زند. علاوه بر این، کتاب‌هایی هم که در دسترس مردم است به گونه دیگری است. برای مثال، در نمایشگاه کتاب امسال، ما 20 کتاب ضد حجاب را دیدیم. حال اگر بیاییم و 5 تای آن را ببندیم می‌بینیم که 50 تای دیگر می‌نویسند. در راستای سند 2030 هم قدم‌های سنگینی در حوزه فرهنگ برداشته می‌شود که جای تاسف دارد. در حوزه رسانه نیز به شدت مشکل داریم. برای مثال، آیا در فیلمی شانیت یک زن باحجاب را دیده‌اید؟ ما فیلم‌های آن‌چنانی داریم، کسانی هم هستند که برای اسکار فیلم می‌سازند اما چه کسی آمده است از این زاویه نگاه کند که وقتی حضرت مریم با خداوند مناجات می‌کرد چگونه بود؟ یا کسی به دختران شعیب و حیای آنان که قرآن بدان اشاره کرده توجه کرده است؟ دختران ما زنانی مثل آسیه، مریم و بقیه زنان قرآنی را نمی‌شناسند. اکنون موفق شدند که 3 هزار صندلی برای زنان در ورزشگاه بگیرند. یک خانم در توئیتر خود گفته است که می‌خواهم همراه با همسر و پسرم بازی را ببینم. سپس موضوع اختلاط در ورزشگاه را مطرح می‌کنند. این موضوع منجر به طلاق و متلاشی شدن خانواده می‌شود.\r\n\r\nروح‌افزا تاکید کرد: فکر می‌کنم کتابی که این چنین بیاید و آیات قرآن را تبیین کند، کم داریم. البته باید بگویم این‌چنین نیست که بچه‌های ما نخواهند بفهمند. این دست کتاب‌ها بیش از این جا دارد و باید بیش‌تر از این‌ها آن را وارد جامعه کنیم. به نظرم در این فضای فرهنگی هر کسی هر کاری که از دستش برمی‌آید باید انجام بدهد چرا که با فضای فرهنگی خستگی‌آوری به ویژه در حوزه خانواده روبه‌رو هستیم. وقتی در یک جامعه حیای زن شکسته شود، چکش شکسته شدن بنیان آن خانواده زده می‌شود.\r\nاین عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: باید بگویم که همه جوامع دنیا تشنه فرهنگ ناب اسلام هستند، تشنه حقیقت ناب ائمه هستند و ائمه زبان گویای قرآن می‌باشند.\r\nسخنران بعدی این جلسه، محسن آتشکار، نویسنده کتاب «313 بدری» بود. او گفت: «بدر» یعنی ماه تمام و علت نامگذاری این کتاب به 313 بدری این بود که مقام معظم رهبری در یکی از کتاب‌های خود به عنوان یک دغدغه فرهنگی می‌فرمایند که ما نیاز به 313 بدری داریم، نه اُحدی و ...\r\n\r\nوی ادامه داد: بنده یک جلد از این کتاب را به مقام معظم رهبری داده‌ام که نقطه نظراتشان را بیان کنند. همچنین یک نسخه از این کتاب را به رئیس قوه قضائیه نیز داده‌ام. البته این که چه شد چنین کتابی نوشتم و محتویات آن چگونه است، در جلسات دیگری توضیح خواهم داد. من فکر می‌کنم که ما نیاز به خوانش کتاب داریم نه فروش آن. معتقدم که جامعه دینی مانند رگ‌های یک بدن است. کتاب 313 بدری می‌خواهد بگوید که اگر این رگ‌ها دچار انسداد شوند، باید فاتحه آن جامعه را خواند. باید روح مسئولیت‌پذیری، تعهد و ... را در جامعه‌مان افزایش بدهیم.\r\nآتشکار تاکید کرد: البته این کتاب از نظر متن و املایی بی‌عیب نیست و کمکمان کنید که بهبود یابد. شهید مطهری می‌فرمایند که یک قطار تا زمانی که ایستاده است، همه بچه‌ها برای مسافرین آن دست تکان می‌دهند اما همین که راه افتاد، همه بدان سنگ می‌زنند. وقتی کسی حرکت کرد، حتی اگر ریلش خراب بود به او سنگ نزنیم و خسارت به او وارد نکنیم.\r\nدر پایان این مراسم، با حضور نویسنده کتاب، فرشته روح‌افزا و علاقه‌مندان از کتاب «313 بدری» رونمایی شد.\r\n\r\n ...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه، آیین نکوداشت دکتریونس شکرخواه، استاد ارتباطات و روزنامه نگار پیشکسوت و شناخته‌شده کشور فردا سه‌شنبه ١٦ مهرماه به همت معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد و همراهی فرهنگسرای رسانه و موسسه نشرآوران برگزار می‌شود.\r\nدر این مراسم که از ساعت ١٠ صبح در فرهنگسرای رسانه آغاز می‌شود، جمعی از علاقمندان، دانشجویان، روزنامه‌نگاران، اساتید ارتباطات و مسئولان کشور حضور خواهند داشت.\r\n دکتریونس شکر خواه به تازگی و پس از سال‌ها فعالیت در مطبوعات به درجه بازنشستگی نائل شده است. وی در سال‌های پایانی پیش از بازنشستگی در موسسه مطبوعاتی همشهری به فعالیت مشغول بود.\r\n علاقه مندان جهت حضور در این مراسم می توانند به فرهنگ سرای رسانه واقع در خیابان پاسداران، خیابان شهید گل نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا مراجعه کنند.\r\n...

باقر ساروخانی: انسان رسانه‌ای امروز، انسان فرامکان، فرا زمان و نامحدود است که فضای جهانی را تجربه می‌کند

باقر ساروخانی، چهره ماندگار عرصه رسانه ای کشور در پنجمین همایش مدیریت رسانه گفت: انسان جدید، فرآورده رسانه است و بنابراین نمی‌توانیم او را بدون رسانه تصور کنیم. باید در تعریف انسان رسانه‌ای بگویم که انسان رسانه‌ای، انسان فضای محدود نیست و فضای جهانی را تجربه می‌کند.

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، پنجمین همایش بین‌المللی مدیریت رسانه با حضور دکتر علی محمد اسماعیلی، رئیس فرهنگسرای رسانه، محسن بنی‌هاشمی، پروفسور باقر ساروخانی، از چهره‌های ماندگار عرصه رسانه، حسن خجسته، محمود اسعدی، رئیس همایش بین‌المللی مدیریت رسانه، دکتر حمید ضیایی پرور، مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و حسین دانا و جمعی از علاقه‌مندان در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، یدالله علیزاده، از قضات کشور صحبت کرد. او در بخش اول سخنان خود ضمن اهمیت رسانه در جوامع مختلف گفت: اگر به جوامع مختلف نگاه بیندازیم، می‌بینیم که در جوامعی که به رسانه‌های خود، مدیران آن و نویسندگان رسانه بها داده‌اند، جامعه‌شان روز به روز پیشرفت کرده و سیر تکاملی داشته است. در مقابل، در جوامعی که در حوزه رسانه، اندیشه و قلم سخت‌گیری داشته‌اند، از رشد کافی برخوردار نشده‌اند.

وی به معرفی برخورد حقوقی با مدیران رسانه‌ها در کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: برخی کشورها، مسئولیت جمعی و تضامنی را برای مدیران رسانه و نویسندگان آن در سیستم حقوقی خود تدوین کرده‌اند. بدین معنا که همه دست اندرکاران یک رسانه اعم از صاحب امتیاز، مدیر مسئول، سردبیر، خبرنگار و … در شکل‌گیری و انتشار محتوای مطبوعات سهم دارند و در قبال این سهم، مسئولیت حقوقی نیز دارند. در چنین نظام حقوقی، وقتی یک مشکل به وجود می‌آید، همه مسئول هستند و هر کس به سهم خود، باید بار مسئولیت را بر دوش بکشد. این چنین سیستم باعث می‌شود که رسانه‌ها و کارکنان آن با ترس و لرز و ناامنی کار کنند چرا که اگر اتفاقی بیفتد، یقه همه گرفته می‌شود. در برخی کشورها نیز برای آزادی مطبوعات، از مسئولیت ترتیبی استفاده می‌شود بدین معنا که در نظام رسانه‌ای هر مسئولی که نقش اصلی را در به وجود آوردن آن خدشه داشته است، قبل از بقیه پاسخگو باید باشد و چنانچه او بتواند فردی را معرفی کند که مسئولیت را از نظر ترتیب متوجه او کند، مسئولیت از گردن خودش ساقط خواهد شد. به این سیستم نیز این ایراد وارد است که هر فرد به دنبال مقصر می‌گردد تا بار مسئولیت را بر دوش دیگری بگذارد. در کشورهای سوم نیز، برای کاهش این مسئولیت و آزادی بیش‌تر اصحاب رسانه، مسئولیت فردی را جایگزین دو مسئولیت قبلی کرده‌اند. بدین معنا که در هر رسانه، یک نفر مسئول است و مسئولیت بر دوش او است. این نظام، به دست اندرکاران رسانه، آزادی بیش‌تری می‌دهد و کمک می‌کند که خبرنگار خیالش از بابت مسئولیت راحت باشد.

علیزاده به نظام حقوقی ایران در قبال رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: بعد از قانون سال ۱۳۶۴ و در سال ۱۳۷۹، نظام حقوقی حاکم بر مسئولیت‌های مدیران رسانه‌های ما به مسئولیت ترتیبی و جمعی گرایش پیدا کرد و از حالت مسئولیت فردی خارج شد. البته این بدین معنا نیست که مسئولیت فردی کنار گذاشته بشود بلکه به غیر از مدیر مسئول رسانه، نویسنده و سردبیر و … نیز مسئولیت دارند. دقت کنید که مدیران رسانه، به صورت عمده ۳ نوع مسئولیت دارند؛ کیفری، مدنی و اخلاقی. مسئولیت اخلاقی ضمانت اجرایی ندارد اما مسئولیت کیفری و مدنی برای مدیران رسانه ضمانت اجرایی قانونی دارد. بر این اساس، اگر محتوایی یا کاری حاوی ماهیت مجرمانه باشد، کیفری است و اگر ماهیت مسولیت مدنی باشد، مدنی است.

این استاد دانشگاه بیان داشت: البته موضوعات اختلافی در بین خبرنگاران، اساتید و قضات وجود دارد که قانون باید پاسخکوی آن باشد. ماده ۱ قوانین مطبوعات، تمام مطبوعات، نشریات الکترونیکی، خبرگزاری‌ها و موسسات خبری در دو بخش سنتی و دیجیتال تعریف کرده است. این ماده بیان دارد که اگر نشریه‌ای بدون اخذ پروانه از هیئت نظارت منتشر شود، از قانون مطبوعات خارج است و بر همین اساس، اگر دچار تخلف بشود، قوانین و امتیازات این قانون شامل حال او نمی‌شود. البته دقت داشته باشید که وقتی چنین رسانه‌ای تخلف می‌کند، برحسب قوانین عمومی با او برخورد خواهد شد اما فرجام‌خواهی او در دادگاه رسانه که با حضور چند قاضی و هیئت منصفه و … برگزار می‌شود، مورد قبول واقع نمی‌شود. همین موضوع باعث بروز ایراداتی می‌شود.

دقت کنید که نظام حقوقی حاکم ما بر محور مدیر مسئول است. مدیر مسئول به صراحت تبصره ۴ و ۷ ماده ۹، مسئول مطلق مطالباتی است که در یک نشریه و در یک رسانه دیجیتال منتشر می‌شود. ما در نظام حقوقی به این موضوع، فرض مسئولیت می‌گوییم. این که مدیر مسئول یک رسانه برای تخلفی بیاید و بگوید که این محتوا را نخواندم و آگاه نبودم، مورد قبول نیست. علاوه بر این، قانون ما در کنار مدیر مسئول، اشخاص دیگری را هم اضافه کرده است و مسئولیت داده است. برای مثال، نویسنده نیز در مورد محتوا مسئولیت دارد. دقت کنید که این موضوع مورد انتقاد بسیاری از نویسندگان، استادان دانشگاه و حقوقدانان قرار دارد چرا که آنان می‌گویند اگر نویسنده مرتکب تخلف شد، چه کسی اجازه داده است که آن محتوا چاپ بشود بنابراین همان مدیر مسئول مقصر است و باید مسئولیت را بپذیرد. ما با این کار آزادی عمل را از نویسنده و خبرنگار می‌گیریم. امیدواریم که این مساله در بازنگری‌های آینده با دقت بیش‌تری مورد توجه قرار بگیرد.

در ادامه این همایش و در بخش دوم، کارگاه مدیریت رسانه با حضور دکتر علی محمد اسماعیلی، رئیس فرهنگسرای رسانه، محسن بنی‌هاشمی، پروفسور باقر ساروخانی، از چهره‌های ماندگار عرصه رسانه، حسن خجسته، محمود اسعدی، رئیس همایش بین‌المللی مدیریت رسانه، دکتر حمید ضیایی پرور، مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و حسین دانا برگزار شد.

پروفسور باقر ساروخانی در ابتدای این کارگاه صحبت کرد و ضمن تعریف انسان رسانه‌ای گفت: انسان از آغاز زندگی تا پایان زندگی خود، با رسانه است و اکنون رسانه‌ها به صورت شبانه‌روزی در خدمت انسان‌ها قرار دارند. باید بگویم که ما از نظر کمی و کیفی مدیون جامعه رسانه‌ای هستیم. علاوه بر این،‌ باید دقت داشت که نگاه ما به دنیا، نگاه با واسطه است. در حقیقت ما با نگاه رسانه‌ها به دنیا نگاه می‌کنیم. از همین منظر باید گفت که انسان جدید، فرآورده رسانه است و بنابراین نمی‌توانیم او را بدون رسانه تصور کنیم. باید در تعریف انسان رسانه‌ای بگویم که انسان رسانه‌ای، انسان فضای محدود نیست و فضای جهانی را تجربه می‌کند. از همین دیدگاه، انسان رسانه‌ای یک انسان فرا زمان و فرا مکان است. اگر خاطرتان باشد، در گذشته، مدت‌ها طول می‌کشید که بتوانیم پیامی را به کسی در خارج از کشور بدهیم اما اکنون و با کمک رسانه‌ها، در کمتر از چند دقیقه، پیاخم و محتوا منتقل می‌شود. انسان رسانه‌ای، انسان همه جهان است و هویت چندگانه دارد.

سخنران بعدی این کارگاه، دکتر حسن خجسته بود. او گفت: اگر دقت کنید می‌بینید که دریافت من از یک حقیقت به عنوان یک خبر وارد رسانه می‌شود و سپس من مخاطب آن خبر را می‌خوانم و نسبت به آن حقیقت، درکی پیدا می‌کنم. در حقیقت دریافت من با حقیقت فاصله زیادی دارد. اگر بخواهیم رسانه را با چیزی مقایسه کنیم باید به بازی‌های کامپیوتری اشاره کنیم. وقتی یک بازی کامپیوتری انجام می‌دهیم، فکر می‌کنیم که آزاد هستیم و هر کاری که دلم بخواهد می‌توانیم انجام بدهیم در حالی که واقعا آزاد نیستیم و در پروتکل آن بازی قرار داریم. در فضای مجازی نیز این‌گونه است. احساس می‌کنیم که آزاد هستیم اما واقعا آزاد نیستیم. برای مثال، آیا شما می‌توانید پیامی را خارج از ایدئولوژی یک گروه به آن بفرستید؟ قطعا نمی‌توانید پس در فضای مجازی آزاد نیستید. باید بگویم که فضای مجازی یک رسانه خرد است. مثلا می‌گوییم که فلانی یک میلیون فالوئر دارد، خب صدا و سیما که ۳۰ میلیون بیننده دارد. باید بگویم که امروزه، مصرف رسانه‌ای ما بسیار بالا است اما استفاده از آن کم است. انسان در محیط واقعی یک نفر است و انسان در محیط مجازی یک حالت دیگری دارد که ممکن است با خود واقعی او کاملا متفاوت باشد. در فضای مجازی، ظرفیت ماسک‌سازی بسیار بالا است و هیچ کس هم نمی‌فهمد که شما که هستید؟ در قدیم می‌گفتند که فلانی لات است اما اکنون در فضای مجازی، هر کسی هر کاری که دلش بخواهد می‌تواند انجام بدهد و هیچ کس هم نمی‌فهمد که چه کار کرده است. این مشکل در تمام دنیا وجود دارد و همه درگیر آن هستند.

سپس، حسین دانا صحبت کرد و گفت: اگر بخواهیم با دید بهتری به رسانه نگاه کنیم، باید به مدیریت رسانه و کارکردهای آن نگاه کنیم. برای مثال، این روزها موضوع اقتصاد مقاومتی، مساله بسیار مهمی است که رسانه‌ها وظیفه دارند به آن بپردازند. جدای از نیازهای رسمی و تکلیفی، عرصه‌های دیگری نیز وجود دارد که رسانه وظیفه دارد در مورد آن آموزش بدهد و آن عرصه را روشن‌تر کند. در صحبت‌های قبلی به فضای مجازی اشاره شد؛ در مورد آن باید بگویم که یک بخش از فضای مجازی ارتباط است اما بخش عمده و اعظم آن، شئونات فرهنگی است که این روزها از طریق همین ابزارها منتقل می‌شود. باید به عرصه دفاع رسانه‌ای بپردازم. ما باید از داشته‌های خود دفاع کنیم و در جایی که توسط رسانه به آن تهاجم می‌شود، به وسیله رسانه پاسخ بدهیم و دفاع کنیم.

وی ادامه داد: اکنون بسیاری از پروژه‌های کشور دارای پیوست فرهنگی است اما جای پیوست رسانه‌ای کم است. سواد رسانه‌ای یکی از موضوعات مهمی است که باید در تمام کارها و پروژه‌ها مورد توجه قرار بگیرد. برای مثال، ما اکنون موضوع تکلیف شب را داریم. قانونی که از مهر ماه سال ۱۳۹۷ لازم الاجرا است و در تمام مدارس باید اجرا شود. قانون این‌گونه است که گفته می‌شود بچه‌ها به جای انجام تکلیف شب باید به انجام فعالیت‌های مهارتی در منزل بپردازند. خب نکته اصلی این‌جا است که وقتی قرار شد این طرح اجرا شود، نه خانواده‌ها می دانستند که چه باید بکنند و نه مدیران مدارس تطبیق درستی داشتند. معلم‌ها نیز نگران این هستند که بچه‌ها بعد از کنار گذاشتن درس در یک روز، در روز بعدی با مشکل مواجه شوند.

محمود اسعدی در بخش بعدی این مراسم صحبت کرد و گفت: ما امروز اغلب حقایق را با یک واسطه که رسانه است درک می‌کنیم. بنابراین رسانه مهم است علاوه بر این، ما مخاطب ثابت نداریم و مخاطب متغیر داریم بنابراین کاری که رسانه می‌خواهد با آن مخاطب انجام بدهد، بسیار سخت است. دقت کنید که این روزها، عادات رسانه‌ای بسیار مهم است. اگر انسان امروز بتواند درک درستی از رسانه داشته باشد، می‌تواند با آن تعامل کند و در غیر این صورت منفعل خواهد شد. رسانه باید انسان را تربیت کند و فردسازی کند نه این که او را استثمار کند و از او خواسته یا ناخواسته استفاده یا سو استفاده کند.

در ادامه مراسم، علی محمد اسماعیلی، رئیس فرهنگسرای رسانه صحبت کرد و گفت: باید بگویم که ما هنوز انسان رسانه‌ای را تحویل نگرفته‌ایم و چنین انسانی در دست تولید است و به زودی به بازار خواهد آمد. یک نمونه از این انسان را یکی ازدوستان جامعه‌شناس ما معرفی کرد. آن یک دختر دبستانی بود که در نوشته‌های خود بیان کرده بود که نگران پدر و مادرم هستم که اگر این‌ها را در فضای مجازی ببینند،‌فاسد می‌شوند. می‌بینید که آن دختر به ته خط رسیده است و اکنون نگران من و شما است. باید دقت داشت که سرانگشتان انسان رسانه‌ای برای استفاده از رسانه‌های جدید آماده است، او می‌آید و همه را شگفت‌زده می‌کند چرا که ما اصلا خود را آماده نکرده‌ایم. وقتی شما وارد یک مغازه خیاطی می‌شوید، توقع دارید که آن خیاط برایتان لباس بدوزد. بر همین اساس، در حوزه رسانه نیز باید مدیر رسانه‌ای بلدکار داشته باشیم. چرا وقتی که یک مدیر رسانه‌ای می‌رود، همه عزا می‌گیرند که او رفت و یا چرا زمانی که مدیر یک شبکه می‌رود، همه به دنبال یک جایگزین می‌روند. این موضوعات به این دلیل است که مدیر رسانه‌ای تربیت نکرده‌ایم. تا چه اندازه برای رسانه و مدیریت رسانه ارزش قائل هستیم و این آرزش چه تناسبی با شرایط موجود دارد؟ چرا فقط سالی یک روز باید به رسانه، اهمیت آن و مدیریت رسانه بپردازیم؟ به نظرم بار ما در رسانه روی زمین مانده است و به همین دلیل با مشکل جدی مواجه خواهیم شد. باید بگویم که هنوز هیچ کدام از خبرگزاری‌ها و رسانه‌های ما این جسارت را ندارند که در انتهای خبر خود، برای مخاطب جا باز کنند تا او یک خط بنویسد.

در ادامه، محسن بنی‌هاشمی صحبت کرد و گفت: من می‌خواهم انسان رسانه‌ای را از دو زاویه متفاوت نگاه کنم. یک زاویه انسان‌هایی هستند که در رسانه گیر افتاده‌اند. انسان رسانه ای یک موجود گرفتار در رسانه است. وقتی این روزها، محتوای انباشته شده در رسانه‌ها را نگاه می‌کنیم می‌بیینم که این اطلاعات به سمت پوسته‌ای شدن و سطحی شدن رفته است. همه ما قسمتی از زندگی خود را در دوره‌ای داشتیم که رسانه به اندازه امروز نبود اما این روزها، بچه‌هایی به دنیا می‌آیند که از همان بچگی با رسانه روبه‌رو بودند. ما باید کمک کنیم که این بچه‌ها چیزهایی را که در تمدن انسانی بوده است را بچشند. ما امروز از هوش رسانه‌ای حرف می‌زنیم که مساله بسیار مهمی است. دقت کنید که شما اصلا نمی‌توانید به مدت طولانی از رسانه دور بشوید و نهایتا ۲۰ دقیقه می‌توانید از گوشی خود دور بمانید. انسان از خود فاصله گرفته است و خودمان را گم می‌کنیم.

وی ادامه داد: هم‌چنین می‌توان جور دیگری به رسانه نگاه کرد و آن هم آدم رسانه‌ای است. دقت کنید که ما دو جور آدم رسانه‌ای داریم؛ یا تسلیم رسانه‌ها می‌شویم و یا آنان را در اختیار می‌گیریم و تربیتش می‌کنیم. آدم رسانه‌ای از نظر من کسی است که بر رسانه مسلط شده است.

حمید ضیایی پرور، آخرین سخنران این جلسه بود. او تحقیق خود را با موضوع محتوا در رسانه‌ها ارائه داد و ضمن تعریف محتوا در رسانه‌ها گفت: در فضای مجازی، اطلاعات و تجربه‌ها هستند که محتوا را می‌سازند و بر همین اساس، می‌توان تعریف اصلی محتوا در فضای مجازی را اطلاعات و تجربه‌ها دانست.

وی به دسته‌بندی عصرهای ارتباطی از گذشته تا به امروز پرداخت و گفت: از گذشته تا به امروز، عصرهای مختلفی را تجربه کرده‌ایم. باید گفت که اکنون عصر محتوا است و کشورهایی حرف برای گفتن دارند که در این حوزه بتوانند کار کنند. در حقیقت می‌توان گفت که پادشاه کسی است که بتواند محتوای خوب و متناسب تولید کند. اگر دقت کنید می‌بینید که در حوزه فرهنگ مجازی، فرهنگ ملی ما نسبت به غرب بسیار برتر است و اگر بر گنجینه‌های مذهبی و فرهنگی خود تکیه کنیم می‌توانیم انواع محتواها را تولید کنیم. قرآن، نهج‌البلاغه و بسیاری از آثار فرهنگی این حوزه، از جمله موارد خوبی است که می‌تواند برای ما تامین محتوا کند.

او بیان داشت: آمارها نشان می‌دهد که اکثر مخاطبان فضای مجازی، مصرف‌کننده شده‌اند و هیچ تولیدی ندارند. بر همین اساس، متاسفانه ۸۰ درصد مطالب در فضای مجازی کپی می‌شوند و تنها ۲۰ درصد از آن تولیدی است.

انتهای پیام/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *