\r\n\r\n\r\n\r\n\r\nبه گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی، فیلم سینمایی «تیرانداز چپ دست» در نشست تخصصی «فیلم و گپ» چهارشنبه یکم خرداد ماه ساعت ۱۸ با حضور سعید قطبی‌زاده در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی به نمایش در می‌آید و نقد و بررسی می‌شود.\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\nتیرانداز چپ‌دست (انگلیسی: The Left Handed Gun) فیلمی در ژانرزندگینامه‌ای و وسترن به کارگردانی آرتور پن است که در سال ۱۹۵۸ منتشر شد. از بازیگران آن می‌توان به پل نیومن، هرد هتفیلد، جیمز بست، دنور پیل، و نستور پایوا اشاره کرد.\r\n\r\nدر خلاصه داستان فیلم آمده است: بيلى بانى  معروف به  بيلى د كيد  ( نيومن ) ولگردى آس و پاس است كه گله‌دار مهربانى به نام تانستل  ( كيت - جانسن ) او را زير بال و پر مى‌گيرد .  تانستل  بى‌سلاح را يك كلانتر و سه نفر ديگر مى‌كشند ، و بيلى  و دوستانش ،  چارلى  ( كانگدن ) و  تام  ( بست ) ، به دنبال آنان مى‌روند\r\n \r\nبرای عضویت در کانون فیلم و گپ فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی می‌توانید با شماره تلفن ۲۲۸۸۸۶۸۱ تماس بگیرید. \r\nفرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا واقع شده است.\r\n\r\n\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی، فیلم سینمایی «قتل جسی جیمز به‌دست رابرت فورد بُزدل» در نشست تخصصی «فیلم و گپ» چهارشنبه 25 اردیبهشت ماه ساعت ۱۸ با حضور سعید قطبی‌زاده در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی نمایش داده و نقد و بررسی می‌شود.\r\n \r\nقتل جسی جیمز به‌دست رابرت فورد بُزدل (به انگلیسی: The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford) فیلمی در ژانروسترن محصول سال ۲۰۰۷ است. این فیلم بر پایهٔ رمانی با همین نام نوشته ران هنسن (Ron Hansen) است که در سال ۱۹۸۳ نوشته شد. کارگردان این فیلم اندرو دامینیک است. برد پیت نقش جسی جیمز و کیسی افلک نقش رابرت فورد را بازی می‌کنند.\r\n \r\nدر خلاصه داستان فیلم آمده است:جسی جیمز، یاغی سنگدل و بی‌رحم و چهره‌ای افسانه‌ای و اسطوره‌ای آمریکا در سال ۱۸۸۲ کشته شد، اما پس از مرگش به صورت یک قهرمان محبوب درآمد و در ترانه‌ها، کتاب‌ها و بر پرده سینماها داستان‌های او بازگو شد.این فیلم اعمال خشونت‌آمیز جسی جیمز، مشکلات روحی او و خوار بودن نیات کشندگان او را نشان می‌دهد. در داستان این فیلم دید رابرت فورد، قاتل جسی جیمز بیان می‌شود.\r\nبرای عضویت در کانون فیلم و گپ فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی می‌توانید با شماره تلفن ۲۲۸۸۸۶۸۱ تماس بگیرید. \r\n \r\nفرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در خیابان پاسداران، خیابان شهید گلی نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا واقع شده است.\r\n \r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، نشست تخصصی ترانه و شعر کانون ادبی مدارا  همراه با موسیقی زنده ،توسط گروه موسیقی سودا دوشنبه 23 اردیبهشت ماه ساعت 17 برگزار می شود.\r\nامیر مهدی صفایی مجری و حسین شکیب راد میهمان این نشست می باشند.\r\nحضور برای اعضاء کانون و عموم مردم به صورت آزاد و رایگان  است.\r\nعلاقمندان جهت شرکت در کارگاه داستان نویسی مدارا می توانند به فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی واقع در خیابان پاسداران خیابان گل نبی خیابان ناطق نوری، میدان قبا مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۲۲۸۸۸۶۸۱ داخلی 212 تماس بگیرند.\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی، نخستین دوره مسابقه عکاسی «روایت گِل و دِل» در قالب قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان و با هدف به تصویر کشیدن مسئولیت اجتماعی و همدلی مردم و مسئولین در مواجهه با خسارت‌های سیلی که نوروز امسال دامن گیر برخی مناطق کشور  شد، برگزار می‌شود.\r\nسازمان زیبا سازی شهرداری تهران، سازمان سراج، سازمان تبلیغات اسلامی،  مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران ،صدا و سیما، خانه عکاسان ایران، فرهنگ‌سرای ابن سینا و شرکت داده گستر عصر نوین (های وب) و کانون انجمن های صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران ایران از جمله مشارکت‌کنندگان در برگزاری این مسابقه مي‌باشند.\r\nشرکت در مسابقه از طریق سایت فرهنگسرای رسانه\r\n علاقه‌مندان می بایست  عکس‌های خود را در 7 محور «سیل و امدادرسانی»، «نیروهای مسلح»، «سازمان‌های امدادرسانی»، «رسانه‌ها»، «احساسات و عواطف»، «مسئولیت اجتماعی کودک و خانواده» و «امید به زندگی» به ایمیل فرهنگ سرای رسانه  ارسال نمایند.\r\nمهلت دریافت و داوری آثار\r\nدریافت آثار مسابقه عکس «روایت گِل و دل» از تاریخ 23 اردیبهشت آغاز شده و تا 20 خرداد ماه ادامه دارد. آثار ارسال شده به دبیرخانه این جشنواره، مستقر در فرهنگسرای رسانه، پس از بررسی و تأیید اولیه وارد مرحله داوری شده و فرآیند داوری آثار از 20 خرداد لغایت 25 خرداد ماه انجام خواهد شد.\r\nدر طی جلسات داوری، 50 اثر برتر برای نمایش در نمایشگاه عکس «روایت گل ودل» انتخاب می‌شود و در مرحله نهایی داوری، از میان 50 عکس برتر انتخاب شده، نفرات برگزیده معرفی می‌شوند. گفتنی است آثار نفرات برگزیده با رضایت کتبی صاحبان آن در یک نمایشگاه به نمایش درآمده و درآمد حاصل از فروش آن صرف امور سیل‌زدگان خواهد شد. مراسم اختتامیه مسابقه روایت گِل و دل همراه با معرفی آثار برتر در تاریخ 5 تیر ماه برگزار خواهد شد.\r\nدبیر جشنواره:\r\nعلی محمد اسماعیلی رییس فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی\r\nهیات داوران:\r\nسید احسان باقری\r\n حامد جعفر نژاد\r\nمجتبی کوچکی\r\n حیدر رضایی\r\nسید شهاب الدین واجدی\r\nجوایز مسابقه عکس «روایت گِل و دِل»\r\nاین مسابقه در دو بخش آزاد و موبایلی برگزار خواهد شد. جایزه‌های این دو بخش به شرح زیر می‌باشد:\r\nالف- جوایز بخش آزاد\r\nنفر اول: 30 میلیون ریال - تندیس و دیپلم حضور در مسابقه\r\nنفر دوم: 20 میلیون ریال - تندیس و دیپلم حضور درمسابقه\r\nنفر سوم: 10 میلیون ریال - تندیس و دیپلم حضور در مسابقه\r\nب- جوایز بخش موبایلی\r\nنفر اول: 15 میلیون ریال تندیس و دیپلم حضور در مسابقه\r\nنفر دوم: 10 میلیون ریال تندیس و دیپلم حضور درمسابقه\r\nنفر سوم : 5 میلیون ریال تندیس و دیپلم حضور در مسابقه\r\nقوانین و شرایط شرکت در مسابقه\r\n* مسابقه به صورت تک عکس برگزار می‌شود.\r\n* ویرایش عکس‌ها نباید جنبه استنادی عکس را مخدوش کند.\r\n* هر عکاس می‌‌تواند با 10 تک عکس در این مسابقه شرکت کند.\r\n* عکس‌های ارسالی می‌‌توانند رنگی، مونوکروم یا سیاه و سفید باشند.\r\n* عکس‌ها باید دارای عنوان باشد.\r\n* عکس‌ها می‌بایست کپشن مکانی و زمانی داشته باشند.\r\n* سایز عکس‌ها حداقل 1500 پیکسل و حداکثر2000 پیکسل باشد.\r\n* دی پی ای عکس‌ها باید 300 پیکسل و حجم هرفریم عکس ارسالی 2 تا 3 مگابایت با پسوند JPG باشد.\r\n* عکاسانی که عکس‌هایشان برای حضور در نمایشگاه انتخاب می‌شود موظف هستند ظرف مدت دو روز فایل اصلی عکس را از طریق ایمیل برای دبیرخانه ارسال کنند. در غیر اینصورت عکس مورد نظر از مسابقه کنار گذاشته خواهد شد.\r\n* اطلاعــات منــدرج در فرم ثبت نام، عناوین و توضیحات عکس‌های ارسالی در تهیه مطالب انتشاراتی و نمایشگاهی مورد استفاده قرار خواهند گرفت، لذا مسؤولیت صحت اطلاعات ارسالی بر عهده شرکت کننده است.\r\n* شرکت کننده در جشنواره و صاحب فایل بزرگ و اصلی عکس، به‌عنوان عکاس و مالک اثر شناخته می‌شود و مسئولیت هرگونه دعوی در باب مالکیت اثر از عهده جشنواره خارج است.\r\n* استفاده از آثار راه یافته به بخش مسابقه برای تبلیغات، انتشارات، چاپ کتاب و برگزاری نمایشگاه با ذکر نام صاحب اثر برای برگزارکننده مجاز است.\r\n* کتاب جشنواره در صورت انتشار به عکاسانی که آثارشان به نمایشگاه راه یافته است اهدا خواهد شد.\r\n* آثار راه‌یافته به بخش مسابقه در قالب نمایشگاهی حرفه‌ای بر روی دیوار خواهد رفت و در صورت امکان در دیگر شهرستان‌های کشور به نمایش گذاشته می‌شود.\r\n* به کلیه عکاسانی که عکسشان پذیرفته شود، گواهی شرکت در نمایشگاه اعطا می‌گردد.\r\n* رعایت نکردن قوانین و مقررات، منجر به حذف عکس‌ها از مرحله داوری می‌شود.\r\n* تصمیم‌گیری در مورد موارد پیش بینی نشده بر عهده دبیرخانه است.\r\n* ارسال عکس و شرکت در مسابقه به منزله پذیرش مقررات مسابقه است.\r\n* شــرکت در این مسابقه برای عموم عکاسان ایرانی آزاد و رایگان است.\r\n* شرکت‌کنندگان باید آثار خود را حداکثر تا ساعت 24 روز 20خرداد ماه سال جاری از طریق نشانی زیر ایمیل کنند. resanehfarhangsara@gmail.com\r\n* عکس‌های ارسالی باید به‌صورت زیر با حروف انگلیسی نام‌گذاری شوند. مثال: (Ali JABARI_01)\r\n* مشخصات کامل هر فرد در یک فایل PDF یا WORD شامل نام، نام خانوادگی، شماره تماس و کدملی همراه با عکس‌ها ارسال شود.\r\nحق التالیف\r\n* به هر عکس راه یافته به نمایشگاه، مبلغ 1000000 ریال به عنوان حق امتیاز استفاده از عکس، پرداخت خواهد شد. به تمامی شرکت‌کنندگانی که آثارشان در دور نهایی انتخاب شود گواهی حضور در مسابقه اهداء خواهد شد.\r\n* آثار راه‌یافته به بخش پایانی مسابقه در قالب نمایشگاه حرفه‌ای در تهران و دیگر شهرستانها به نمایش گزاشته خواهد شد و عواید فروش با رضایت کتبی صاحبین آثار در قالب همت عالی به سیل زندگان مناطق مختلف کشور اختصاص می یابد.\r\n\r\n\r\n\r\n ...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی، فیلم سینمایی «کفرناحوم» در نشست تخصصی «فیلم و گپ» چهارشنبه هجده اردیبهشت ماه ساعت ۱۸ با حضور سعید قطبی‌زاده در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی نمایش داده و نقد و بررسی می‌شود.\r\n \r\nکفرناحوم (به انگلیسی: Capharnaüm) یک فیلم درام لبنانی به نویسندگی، کارگردانی و بازیگری نادین لبکی محصول ۲۰۱۸ است. ستاره فیلمZain_Al_Rafeea در نقش زین الحاجی، پسری ۱۲ ساله است که در زاغه‌ای اطراف بیروت زندگی می‌کند و از پدر و مادر خود در دادگاه شکایت می کند.  کارگردان فیلم نادین لبکی در نقش وکیل زین الحاجی در این فیلم بازی کرده‌است.\r\n \r\nدر خلاصه داستان فیلم آمده است: کودکی 12 ساله به نام «زین» در دهکده ماهیگیری کفرناحوم در خاورمیانه به دادگاه می رود. قاضی از او می پرسد: چرا از پدر و مادرت شکایت کردی؟ زین پاسخ می دهد: چون من را به دنیا آوردند.\r\n \r\nبرای عضویت در کانون فیلم و گپ فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی می‌توانید با شماره تلفن ۲۲۸۸۸۶۸۱ تماس بگیرید. \r\n \r\nفرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در خیابان پاسداران، خیابان شهید گلی نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا واقع شده است.\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی، صد و بیست و یکمین نشست «زرین قلم» با  نقد و بررسی کتاب «به ترس هایم سلام می کنم» نوشته مجتبی تجلی، سه شنبه 17 اردیبهشت ساعت 17در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار می‌شود.\r\n \r\nکتاب به ترس‌هایم سلام می‌کنم ، مجموعه داستان‌هایی با بیانی فلسفی و انسان‌شناسانه از آدمی و دغدغه‌هایش است.حداقل سه داستان موجود در این اثر به گونه‌ای ناخودآگاه با اندیشه و دلواپسی کویر، مردمانش و قنات، این سرچشمه هستی‌بخش و جاودان، گره خورده است.\r\n \r\nاین نشست با حضور فرحناز علیزاده و کیانوش کیارس به عنوان منتقدین برگزار می‌شود. \r\n \r\nعلاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند به فرهنگ‌سرای رسانه در خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان ناطق نوری، میدان قبا مراجعه کنند.\r\n \r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی، فیلم سینمایی «چهل و پنج سال» در نشست تخصصی «فیلم و گپ» چهارشنبه یازدهم اردیبهشت ماه ساعت ۱۸ با حضور سعید قطبی‌زاده در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی نمایش داده و نقد و بررسی می‌شود.\r\n \r\n۴۵ سال فیلمی به نویسندگی و کارگردانی اندرو هیگ و محصول سینمای بریتانیا است. فیلم۴۵ سال  اثری است آرام که سکوتی عمیق آن را در بر می‌گیرد. ازدواجی از رمق افتاده را به تصویر می‌کشد که دگر شوری در آن وجود ندارد. اما با این احوالات کماکان سرپا ایستاده است.\r\n \r\nدر خلاصه داستان فیلم آمده است:“کیت” و “جف” دو زوج سالخورده ای هستند که “تام کورتنی” و “شارلوت رمپلینگ” نقش آن دو را بازی می‌کنند. در آستانه جشن سالگرد ازدواج این دو نامه ای به دست جف می‌رسد. نامه ای که زخم خاطره ای را برای جف باز می‌کند. نامه بیانگر پیدا شدن جسد نامزد سابق جف پس از حدود پنجاه سال در یخچال های طبیعی سوئیس است. محتوایی که به سان نگاتیوی پاره شده همه خاطرات را برای جف و کیت دوباره به عقب باز می‌گرداند.\r\n \r\nبرای عضویت در کانون فیلم و گپ فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی می‌توانید با شماره تلفن ۲۲۸۸۸۶۸۱ تماس بگیرید. \r\nفرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در خیابان پاسداران، خیابان شهید گلی نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا واقع شده است.\r\n \r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی،فیلم سینمایی قتل در قطار سریع‌السیر شرق (Murder on the Orient Express) به کارگردانی کنت براثا ، در نشست تخصصی «یک فیلم، یک نقد» با دوبله فارسی نمایش داده و با حضور سامان قلیچ خانی  نقد و بررسی می‌شود.  \r\n \r\nقتل در قطار سریع‌السیر شرق فیلمی در ژانر درام و کارآگاهی به کارگردانی کنت برانا و نویسندگی مایکل گرین است که بر اساس رمانی به همین نام و به قلم آگاتا کریستی ساخته شده‌است و در تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۱۷ از سویفاکس قرن بیستم منتشر شد.\r\nاز بازیگران آن می‌توان به برانا در نقش هرکول پوآرو، پنلوپه کروز، ویلم دفو، جودی دنچ، جانی دپ، جش گد، درک جاکوبی، مایکل پنیا و دیزی ریدلی اشاره کرد.\r\n \r\nدر خلاصه این فیلم آمده است:هرکول پوآرو پس از انجام دادن آخرین پرونده اش تصمیم می گیرد برای مدتی استراحت کند و به تعطیلات برود اما دوباره از لندن با او تماس میگیرند تا در یک قطار سریع و السیر حضور یابد. اما قتلی در قطار اتفاق می افتد و در آن فردی به نام رچت به قتل می رسد و حالا در قطار افراد زیادی هستند که می توانند مظنون قتل باشند .\r\n \r\nنشست «یک فیلم، یک نقد» با نمایش و نقد و بررسی فیلم «قتل در قطار سریع‌السیر شرق» با مشارکت استودیو هونامیک دوشنبه 9 اردیبهشت ماه ساعت ۱۷در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار می‌شود. \r\n \r\nعلاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند به خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا، فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی مراجعه کنند.\r\n \r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی ، کلاسهای نمایش خلاق فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی با هدف معرفی و به کارگیری دانش آموختگان در تئاترهای اجرایی فرهنگسرا  و مراکز مختلف نمایشی کشور با حضور شهناز روستایی در روز های پنج شنبه هر هفته از ساعت 10 لغایت 15 دایر می باشد.\r\nعلاقه‌مندان برای حضور در این کلاس ها می‌توانند به واحد آموزش  فرهنگ‌سرای رسانه در خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان ناطق نوری، میدان قبا مراجعه کنند. \r\n ...

در اولین نشست از برنامه چهل سال با رسانه ها مطرح شد

پس از انقلاب شاهد دمکراسی بودیم که همین امر پیشرفتهایی رابرای نظام ایجاد کرد و رسانه های پس از انقلاب توانستند با موفقیت وظایفشان را ادامه دهند تا جایی که از امروز از هر طیف سیاسی شاهد فعالیت هایشان هستیم.

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، اولین برنامه از برنامه‌های چهل سال با رسانه عصر امروز سه‌شنبه ۲۹ آبان ماه با موضوع رسانه‌ها و فرهنگ عمومی، با حضور علیرضا دباغ، مدرس دانشگاه، احمد بخارایی؛ عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور، محمد خدادی، مدیرعامل پیشین خبرگزاری ایرنا، سیدمحمد حسینی، وزیر پیشین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم، محمدجواد حق‌شناس؛ رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

علیرضا دباغ، مدرس دانشگاه و مجری برنامه چهل سال با رسانه؛ با اشاره به این موضوع که فرهنگ یکی از مسائل بسیار پیچیده است، گفت: تعریف متحدی درباره فرهنگ وجود ندارد چراکه این موضوع بسیار پیچیده است.

در ادامه سیدمحمد حسینی؛ وزیر پیشین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم، با اشاره به تعریف فرهنگ، گفت: اختلاف دیدگاه‌ بسیاری در تعریف فرهنگ وجود دارد اما آنچه که در نقشه مهندسی فرهنگی کشور(مصوبه سال ۹۱ شورای فرهنگ عمومی) از فرهنگ به عنوان مجموعه ای از باورها، اعتقادات، ارزش های پایدار و نمادها یاد شده است.

در ادامه حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تعاریف مطرح شده فرهنگ گفت: بیش از سیصد تعریف برای فرهنگ ثبت شده است و برای تعیین شاخص ها باید این تعاریف مورد بررسی قرار گرفته شود که این نشست مجال بحث و گفتگو در این باره نخواهد بود و باید در یک فرصتی دیگر و به صورت مستقل درباره تعریف فرهنگ به بحث و گفتگو بنشینیم.

در ادامه خدادی، مدیرعامل پیشین خبرگزاری ایرنا فرهنگ را برخاسته از حال و هوای مردمی دانست و گفت: ما در تعریف فرهنگی مشکلی نداریم بلکه آنچه که دچار علامت سؤال می‌شویم، فرهنگ برخاسته از حال و هوای مردمی است که باید در این زمینه به مصداق های عملی دست یابیم.

درادامه بخارایی، جامعه شناس با اشاره به موضوع فرهنگ در جامعه گفت: ما برای بررسی هر پدیده ای در جامعه اندازه گیری داشته باشیم و آن اندازه گیری استاندارد باشد تا به درک متقابلی دست یابیم. فرهنگ را باید به صورت جزئی بپردازیم و اینکه بدانیم چه چیزهایی به عنوان ارزش های جامعه مطرح است تا رفتارها دچار مشکل نشود.

دباغ به عنوان جمع بندی بخش تعریف فرهنگ به تعریفی از تیلور، پرداخت و گفت: بنا به گفته تیلور، فرهنگ مجموعه ای از آداب و رسوم، رفتارها و عادات اجتماعی است.

در ادامه نشست حسینی، وزیر پیشین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم با اشاره به این موضوع که انقلاب ما انقلاب فرهنگی است، گفت: پس از انقلاب اسلامی شاهد تحول فرهنگی در جامعه بودیم. ما در پیش از انقلاب محصولات بومی نداشتیم و ۹۰ درصد محصولات مان تبلیغاتی بود این درحالی است که امروزه هنرمان با مضامین دینی و قرآنی متعالی شده است. در حوزه سینما می توان به فیلم هایی همچون یوسف پیامبر اشاره کرد که با تأکید بر اعتقادات مان بود.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: در سینمای پیش از انقلاب  حرفی برای گفتن نداشتیم اما امروزه شاهد مضمونی متعالی هستیم که این مضامین تحول اساسی در هنرمان ایجاد کرده است. ما حرکت مان رو به  جلو بوده و پس از چهاردهه متضمن گام های مستحکم و با کیفیت برای دهه های آینده است.

در ادامه حق شناس، با اشاره به این موضوع که رویکرد مردم ایران فرهنگی است، گفت: پیش از انقلاب چهره هایی همچون شهید مطهری، امام راحل بودند که با نوارها و کاست های شان تغییراتی در باورها و ارزش های جامعه ایجاد کردند. اعلامیه هایی که شبانه پخش می شد، نقش یک تفنگ ژ۳ را برعهده داشت.

در ادامه بحث خدادی، مدیرعامل پیشین خبرگزاری ایرنا، با اشاره به این موضوع که ماهیت مردم ایران، فرهنگی است، گفت: تک تک مردم ایران کنش گر و فرهنگی هستند و به لحاظ تمدنی و تاریخی، فرهنگ در اولویت شان قرار دارد. ماهیت انقلاب اسلامی ریشه در خواست‌های مردمی است.

وی افزود: پیش از انقلاب ماهیت حکومی فردی بود و تغییر، تحول و تنوع موضوعیت نداشت. پس از انقلاب فضای جدیدی ایجاد شد و باید بپذیریم که در بخش هایی رشد داشتیم و در قسمت هایی نتوانستیم به پیشرفت هایی دست یابیم.

مدیرعامل پیشین خبرگزاری ایرنا تصریح کرد: در انتخابات اخیر شاهد فرهنگی از مردم بودیم؛ طرفداران دو کاندیدا در مشهد مقدس در یک ساعت گردهم آمدند. این مسأله اثبات کننده یک موضوع بود مبنی بر اینکه فرهنگ یعنی پذیرفتن و تحمل کردن یکدیگر است و مردم ایران به خوبی این فرهنگ را دارند.

وی بیان کرد: رسانه پس از انقلاب شاهد سه دوره بود. دوره اول را انحصاری می نامم چراکه صاحبان قدرت و ثروت صاحبان رسانه بودند. مرحله دوم رسانه ها به نقطه ای دست یافتند که  تکنولوژی ارزان شد و در کنار آن چالش هایی به وجود آمد. در مرحله سوم فضای تکنولوژی به نقطه ای دست یافت که هر فردی صاحب یک رسانه شد به این معنا که افراد با داشتن یک موبایل یک رسانه ای بودند تا در این امر فعال باشند.

خدادی اظهار کرد: ما امروزه در محتوای رسانه ها دچار مشکلاتی شده ایم چراکه در ایران عادت به تبلیغ داریم و از مهارت تولید اطلاعات بی بهره هستیم.

وی با اشاره به این موضوع که رسانه بستر فرهنگ است گفت: رسانه منعکس کننده حال و هوای مردم است و اساسا اگر در جامعه ارتباط را بگیریم، شاهد عدم اطلاعات خواهیم بود چراکه بستر ارتباط، اطلاعات و رسانه تولیدکننده ارتباطات است.

در ادامه این نشست بخارایی، جامعه شناس، با اشاره به این موضوع که انقلاب فرهنگی یک واژه مجهول و جهلی است، گفت: جنبه های مثبت در هر دوره ای وجود دارد و ما در هر پروسه ای شاهد تحولات فرهنگی بودیم. در سال ۵۷ بخش هایی از ارزش های فرهنگی و باورهای مان برجسته شد. حتی ارزش های دینی هم بخشی از فرهنگ به شمار می رود.

وی بیان کرد: ارزش های فرهنگی شامل مبانی فرهنگی، جمع گرایی و فردگرایی، نگاه درازمدت داشتن و فاصله گرفتن از تفاسیر است. با استفاده از این ارزش ها می توانیم قیاسی برای رسانه پیش از انقلاب و پس از انقلاب داشته باشیم.

در ادامه حسینی، وزیر پیشین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم اظهار کرد: پس از انقلاب هم دچار ضعف هایی بودیم و تا رسیدن به قله فاصله داریم. در هر دوره ای اتفاقات مثبت و منفی رخ داده است اما ما اتفاقات غالب را می گوییم که پس از انقلاب رشد بیشتری به نسبت پیش از انقلاب داشتیم. برای مثال جشن هنر شیراز بنا به گزارش ساواک و دیگر کشورهای غربی، افتضاح بزرگی برای کشور بود که به هیچ عنوان با فرهنگ مان سنخیتی نداشت. همچنین در حوزه سینمای پیش از انقلاب چه دستاوردی داریم که بخواهیم از آن دفاع کنیم و این قیاس ها مع الفارق است.

وی افزود: در حوزه رسانه پیش از انقلاب تنها یک خبرگزاری داشتیم اما امروزه ۴۲ خبرگزاری با همه طیف های سیاسی کشور مشغول فعالیت هستند. با این تفاسیر قیاس دو دوره مع الفاق است.

در ادامه نشست خدادی، مدیرعامل پیشین خبرگزاری ایرنا با اشاره به این موضوع که صفر مطلق برای تعیین شاخص های یک دوره خوب نیست، گفت: نمی‌توان گفت که در هیچ زمینه ای پیشرفت نکرده ایم و یا در هیچ زمینه ای در جا زدیم؛ درواقع صفر مطلق برای تعیین شاخص ها مناسب نیست. به هرحال اگر در دوره ای رسانه ای منجر به تعطیلی شده است، اینطور باید نگاه کرد که آن رسانه فضایی برای انتشار داشت که به دلیل عدم مدیریت نتوانست آن فضا را برای خود نگهدارد.

در ادامه حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: سال های ۵۷ تا ۶۰ دوره آزادی مطلق بود و همه دیدگاه ها و عناصر فکری آزادانه قلم زدند. اما در سال ۵۹ به  دلیل شروع جنگ و بحرانی که کشور را فرا گرفت، با حکم دادستانی ۱۵۹ نشریه متوقف شد و از سال ۶۰ فضای جدیدی شکل گرفت و بیشتر شاهد سخت گیری هایی بودیم که با اهداف انقلاب همخوانی نداشت.

وی افزود: سال ۷۶ شاهد اتفاقاتی بودیم که منجر به جریانات دوم خرداد شدیم و فضای گفت و گو محور در کشور شکل گرفت. تا جایی که روزنامه صبح امروز با تیراژ یک میلیون نسخه منتشر شد. هشت سال این دوره ادامه داشت و در دوره بعدی شاهد بسته شدن بسیاری از رسانه ها بودیم و پس از آن دوباره به یک دوره اعتدال دست یافتیم.

در ادامه حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم با اشاره به فضای دموکراسی پس از انقلاب گفت: انتخابات پیش از انقلاب به صورت سوری برگزار می شد تا جایی که شاه مملکت اختیاری از خود برای اداره کشور نداشت و همه این مسائل را می توان در خاطرات آنها همچون مادر شاه مطالعه کرد.

وی افزود: گاهی اوقات در فضای مجازی شاهد انتشار چنین مطالبی هستیم که اگر هر نظامی به غیر از نظام جمهوری اسلامی ایران حاکم بود شاهد پیشرفت هایی بودیم اما باید گفت چرا دولت عربستان همچون ما به چنین استقلال و قدرتی دست نیافته اند و با شرایط امروز دموکراسی در کشورشان حاکم نیست. بنابراین نظام جمهوری اسلامی ایران به استقلال و قدرتی دست یافته که در جهان بی همتاست.

در ادامه دباغ، مجری این نشست با اشاره به این موضوع که ساختار فرهنگی چند لایه ای است و به نهادهای حکومتی همچون وزارت آموزش و پرورش و رسانه ها بستگی دارد، گفت: در دوره پیش از انقلاب رسانه ها و آموزش و پرورش بر مبنای تعالی نبودند که منجر به انقلاب شد؛ آنچه که در این زمینه مغفول مانده نقش مساجد و خانواده ها در کنار نهادهای آموزشی و حکومتی بود.

در ادامه نشست حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: یک اشتباه در روزنامه سبب تعطیلی آن رسانه می شود درحالی که نباید با اشتباه یک فرد، همه اعضای رسانه تاوان اشتباه را پس دهند. متأسفانه ما در حوزه رسانه تحمل رقیب را نداریم و این مسأله باید اصلاح شود.

در ادامه حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم با اشاره به نقش رسانه ها در فرهنگسازی گفت: رسانه ها نقش مفیدی می توانند در فرهنگسازی و فرهنگ عمومی داشته باشند. موضوعاتی همچون طلاق، اعتیاد، خشونت، بدرفتاری، بی نظمی، بی قانونی از جمله موضوعاتی است که می تواند با ورود رسانه ها مرتفع شود.

وی افزود: در دولت دهم، رسانه های بسیاری مجوز فعالیت نشریه را دریافت کردند و در آن دوره بیش از دوهزار مجوز نشریه صادر شد. وضعیت رسانه های استانی در دولت دهم بهبود یافت.

بخارایی، جامعه شناس در ادامه نشست به نقش برجسته رسانه ها اشاره کرد و گفت: نقش برجسته رسانه ها بر کسی پوشیده  نیست، اما آنچیزی که در جامعه شاهد آن هستیم، گسستگی در خانواده ها و کاهش ارتباط افراد با صداوسیماست. جامعه امروز ما در شرایط مناسبی به سر نمی برد و از بعد اجتماعی، شکننده است؛ بنابراین رسانه ها باید به این سمت سوق پیدا کنند که بر چگونه اندیشیدن جامعه تأکید داشته باشند. آنها باید تلاش کنند که نگرش مردم را تقویت کنند و به فکر تغییر نگرش ها نباشند.

وی ادامه داد: رسانه ها به  جای انشایی رفتار کردن باید اغنایی باشند. آینده نگری را باید پیش روی خودشان قرار دهند. چراکه رسانه هویت ساز است و البته هویت معنای عام دارد که رسانه های ما بخشی از این هویت را برای خود ترسیم و سیاست گذاری کرده اند که این بخش گرایی چندان مناسب حال رسانه ها نیست.

بخارایی اظهار کرد: سال ۸۵ کتابی با موضوع جامعه شناسی زندگی خاموش در ایران نوشتم که به طلاق عاطفی اشاره کرد. برای چاپ این کتاب فصلی را حذف کردند که منجر به خنثی شدن ۷۰ درصد مفهوم کتاب شد.

در ادامه خدادی، مدیرعامل پیشین خبرگزاری ایرنا اظهار کرد: پس از انقلاب اسلامی، تلاش مان استقلال و عدم وابستگی بود که در دوران دفاع مقدس شاهد این استقلال بودیم درواقع رسانه ها کارکرد مؤثری در ایام دفاع مقدس داشتند.

وی افزود: ما در دو مسأله  همیشه صدمه می خوریم که می توان به افراط و تفریط و دیر رسیدن به موضوعات بوده؛ چراکه دایره تحمل مان اندک است.

مدیرعامل پیشین خبرگزاری ایرنا تصریح کرد: بیشترین کارشناس و خبرنگار را پرورش دادیم به این معنا که امروزه شاهد ۲۰۰ روزنامه، ۱۰۰ خبرگزاری، ۵۰۰۰ سایت و ۵۰ شبکه تلویزیونی  هستیم اما مشکل مان در تولید اطلاعات است. در این زمینه مشکلات اساسی  مواجه هستیم. مدل رسانه ای کشور دهه ۶۰ بوده درحالی که در دهه ۹۰ زندگی میکنیم.

در ادامه دباغ؛ مجری نشست با اشاره به این موضوع که همگرایی میان نهادها وجود ندارد، گفت: متأسفانه همگرایی میان نهادها در تبلیغات وجود ندارد تا تقسیم کاری در این زمینه صورت بگیرد که امیدواریم این امر مرتفع شود.

در ادامه حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم گفت: ما باید گاهی در مدیریت ها سلایق را کنار بگذاریم و فعالیت مان را انجام دهیم. برای مثال در دوره مسئولیتم، مجوزهایی را صادر کردیم که مورد هجمه قرار گرفت اما در آن دوره آن مجوزها باید برای ارتقای فرهنگ صادر می شد. ما فشارهایی را برای ارتقای فرهنگی تحمل کردیم.

نظر بدهید

Be the First to Comment!

avatar
wpDiscuz