به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه،تجلیل از خانواده شهید سید حمید رضا حسینی به مناسبت عید سعید غدیر خم و در قالب برنامه مهر آیین برگزار شد.\r\nاو خبرنگار فعال اقتصادی بود که به صورت تخصصی در حوزه های نیرو و انرژی انجام وظیفه می کرد. 16 سال از عمر خدمت این خبرنگار پرتلاش و خستگی ناپذیر در حوزه های اجتماعی و اقتصادی صرف شد و سابقه درخشانی که همواره با پیگیری های مستمر  با انگیزه مثال زدنی همراه بود.\r\nسید حمید رضا حسینی  که پوشش خبری از مناسک حج  برعهده او قرار داشت در روز پنجشنبه دوم مهر 94 همزمان با روز عید قربان در فاجعه منا جان به جان آفرین تسلیم کرد.\r\n \r\n \r\n ...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه، عصر شعر «جلوه غدیر» با حضور شاعران آیینی کشور، مصطفی محدثی خراسانی، هادی جانفدا، قاسم صرافان، سارا جلوداریان حمد بابایی، سارا جلوداریان، مریم آریان، سمانه خلف‌زاده و فاطمه نانی‌زاد، یکشنبه ۲۷ مرداد در فرهنگ‌سرای رسانه  برگزار شد. \r\n \r\n\r\n \r\n \r\nدر ابتدای این مراسم از هادی جانفدا دعوت شد تا برای خواندن شعر خود به روی صحنه بیاید. \r\nاو قبل از خواندن شعر خود در سخنانی کوتاه گفت: امیدوارم که این محفل جز محافلی باشد که مورد توجه آستان ائمه اطهار قرار بگیرد. در این جلسه می‌خواهم یک ترانه‌واره به زبان ساده بر خاک پای امیرالمومنین علیه‌السلام تقدیم کنم.\r\n \r\nاین دل ما تنگه اگه براتون / میدونیه واسه برو بیاتون\r\nدستای مهربون کی شبارو/ گره زده به زلف ماجراتون\r\nما که از اول نبودیم غریبه/ با غم و غصه‌های آشناتون\r\nبه چاه سینه‌های ما می‌ریزه/ هق هق گریه‌های بی‌صداتون\r\nدستای خالی مونو هی گرفتیم/ مثل پیاله زیر هل اتاتون\r\nسر می‌ره از ظرفای کوچیک ما/ محبت شما و بچه‌هاتون\r\nشبا که خورشیدم دلش می‌گیره/ می‌خزه آهسته زیر عباتون\r\nامام پیشونی سفیدا شدن/ چقدر میاد به چشمای سیاتون\r\nتخت خلافت شما رو عرشه/ کی می‌تونه بیاد بشینه جاتون\r\nحکومت آخرتو گرفتید/ دنیا بمونه واسه دشمناتون\r\nانگاری باید که پریشون بشه/ هرکی نفس میکشه تو هواتون\r\nکعبه رو دیدم که یقه دریده/ هو میکشید تو ایوون طلاتون\r\nهاجرا سبقت میگیرن بیارن/ اسماعیلارو به صف مناتون\r\nچشم ما چپ نیس که دو تا ببینیم/ خدا شمایی و شما خداتون\r\nهر چی دویدیم نرسیدیم آقا/ به انتها که نه، به ابتداتون\r\n \r\nوی در ادامه چند بیت دیگر خواند.\r\n \r\nباید به همان سال دهم برگردیم/ با بیعت در غدیر خم برگردیم\r\nتا سوز عطش نکشته ما را باید/ تا برکه ی اکملت لکم برگردیم\r\nاین بغض هنوز سر به شورش دارد/ این چشم هزار چشمه جوشش دارد\r\nاین زخم هزارو چارصد ساله ما/ اندازه زخم تازه سوزش دارد\r\nهرجا که غدیر رفته باران رفته/ جنگل به کویر و کوهساران رفته\r\nهر جا که امام هست در مکتب او/ حیوان هم اگر آمده انسان رفته\r\nبر جای بماند از تو یک رد کافیست/ از عشق نشانه ای در این حد کافیست\r\nدرک تو فقط حد رسول الله است/ یک شیعه اگر تو را بفهمد کافیست\r\nاز تو اثری شگرف مخفی مانده/ آئین تو پشت حرف مخفی مانده\r\nبرگرد به تیغ حنجرم را بتکان/ آهنگ تو زیر برف مخفی مانده\r\nچشمی که به یک اشاره برمیخیزد/ با دیدن یک ستاره برمیخیزد\r\nشب را به نگاه خیره سنجاق نکن/ خورشید تو هم دوباره برمیخیزد\r\nتوصیف تو حال دیگری میخواهد/ نیروی خیال دیگری میخواهد\r\nمحدوده واژه ها برایت تنگ است/ این شعر مجال دیگری میخواهد\r\n \r\n\r\n \r\nدر بخش بعدی برنامه، قاسم صرافان، شاعر نام آشنای کشور، به روی صحنه آمد تا شعر خود را بخواند. او قبل از خواندن شعر خود گفت: اولین بار که توانستم وارد رسانه ملی شوم، چهلمین روز درگذشت امام راحل بود و ما به عنوان یک گروه سرود از شهرستان کازرون آمده بودیم. خوش حالم که در این محفل هستم. خاطرم هست یکی از دوستان در اینستاگرام عکسی از یک شعر با هشتگ اسم من منتشر کرده بود. شعر جدید بود و قبلا در هیچ‌جا آن را نخوانده بودم. اصلا خود هم یادم نمی‌آمد که چه زمانی این شعر را برای مولا امیرالمومنین گفته بودم. در این جلسه می‌خواستم آن را بخوانم اما به دلیل این که شعر بلندی است و وقتم کم است، از خواندن آن صرف نظر کرده و یکی از شعرهایی که حفظ هستم را می‌خوانم.\r\n \r\nیا امیرالمومنین، ای نفس پیغمبر، سلام/ شاه مردان، شیر میدان، فاتح خیبر، سلام\r\nکعبه را یاران هوا از شوق نامت می‌کنند/ باز کن در ساقیا مستان سلامت می‌کنند\r\nدرب چرا، دیواره‌های کعبه را دیوانه کن/ خانه را هم مست نامت مثل صاحب‌خانه کن\r\nجبرئیل آورده بود آیاتی از قرآن ولی/ ماند تا قرآن چشمت را تو وا کردی\r\nعلی خوان حیران تا شدی ای / بر مرکب سوار لافتی الی علی لا سیف الا ذوالفقار\r\nدست‌هایت را که در دستش گرفت آرام شد/ تازه انگاری دلش راضی به این اسلام شد \r\nدست‌هایت را گرفت و روی به مردم کرد و گفت/ ای مومنین یک لحظه این‌جا یک تبسم کرد و گفت\r\nخوب می‌دانید در دستانم اینک دست کیست/ نام او عشق است؛ آری می‌شناسیدنش، آری علی است\r\nمن اگر بر جنگجویان عرب غالب شدم / با مددهای علی‌ابن علی‌طالب شدم \r\nدر حُنین و خیبر و بدر و اُحُد گفتم: علی/ تا مبارز خواست «عمرو عبدود» گفتم: علی\r\nدر حرا گفتم علی شب با خدا گفتم علی/ تا پیام آمد بخوان یا مصطفی گفتم علی\r\nهر چه می گویم علی، انگار اللهی ترم/ مرغ «او ادنی»ییَم وقتی که با او می پرم\r\nمستجار کعبه را دیدم، اگر مُحرِم شدم/ با «یدالله» آمدم تا «فوق ایدیهم» شدم\r\nتا که ساقی اوست سرمستند «اصحاب الیمین»/ وجه باقی اوست، «انی لا اُحبّ الافِلین»\r\nمن نبی ام در کنارم یک «نبأ» دارم «عظیم»/ طالبان «اهدنا» این هم «صراط المستقیم»\r\nچهره اش مرآتِ «یاسین» شانه هایش «مُحکمات»/ خلوتش «والطور» شور مرکبش «والعادیات»\r\nهر خط قرآنِ من، توصیفی از سیمای اوست/ هر که من مولای اویم، این علی مولای اوست\r\n \r\nقاسم صرافان در ادامه شعر دوم خود را با نام «ساقی افلاک سلامٌ علیک» خواند. \r\n \r\nباز مرا سوی لبِ خُم کشید/ قصه ی دریا به تلاطم کشید\r\nآمد و طوفان من آغاز شد/ باز دری رو به دلم باز شد\r\nساقی افلاک! سلامٌ علیک!/ ای پدر خاک! سلامٌ علیک!\r\nوای اگر باز جوابم دهی/ شعر بخوانم، تو شرابم دهی\r\nدست تو را عشق که بالا گرفت/ دست تو نه دست خدا را گرفت\r\nبر نکش از چهره تو کامل نقاب/ تا نپرستند تو را بوتراب\r\nروح امین پیش تو پر باز کرد/ با تو محمد سخن آغاز کرد\r\nقطره تو را دیده و دریا شده/ خاک ضعیف از تو توانا شده\r\nبَه! بِه تو و تیغ بلاجوی تو/ شیری و شیران همه آهوی تو\r\nبر سر ذوق آمده پروردگار/ بس که می آید به تو این ذوالفقار\r\nکار هزار آیت اعظم کنی/ گوشه ی ابرو تو اگر خم کنی\r\nتشنه شعرم به دو دریا رسید/ وصل علی بود به زهرا رسید\r\nخواستم از فاطمه گویم ولی/ فاطمه هم خواست بگویم علی\r\nای خط توصیف تو بی خاتمه/ جلوه ی  ظاهر شده ی فاطمه\r\nاول و آخر سر یک موی تو/ ظاهر و باطن تو و بانوی تو\r\nکشتی خلقت به هدف می رسد/ تا که به ایوان نجف می‌رسد\r\n \r\n\r\n \r\nنفر سوم که در این عصر شعر، ابیاتی را برای حاضران خواند، سارا جلوداریان بود. او قبل از خواندن شعر خود گفت: در این فکر بودم که چه شعری را بخوانم. من یک مجموعه شعر آیینی دارم و وقتی کتابم را تورق می‌کردم به شعری رسیدم که در سال ۸۴ وقتی که برای اولین بار به خدمت رهبری رسیدم، آن را خواندم که بسیار هم مورد تفقد ایشان قرار گرفت. در این جلسه می‌خواهم همین شعر را بخوانم.\r\n \r\nخدا در آینه کعبه آفرید تو را/ از صلاله روح خودش دمید تو را \r\nبهشت را به تماشای خلقت تو گذاشت/ میان هاله‌ای از نور پروردید تو را \r\nبه یمن مقدم خوبت جهانی مصور شد/ شبیه به هیچ بنی آدمی کشید تو را \r\nدرآمدند جمیع فرشتگان به سلام/ همین که در دل هفت آسمان وزید تو را\r\nفلک به واسطه شانه‌هات میزان شد/ خدای عادل مطلق که برگزید تو را\r\nتو یگانه‌ترین رازدار حق بودی/ که داده بود به اهل زمین نوید تو را\r\nخزان یاس، شب چاه و ظهر عاشورا/ عاقبت خمید تو را \r\nتو باده بودی و در لامکان گشوده شدی/ غدیر از نفس مصطفی شنید تو را \r\nغروب سرو کجا و شکوه قامت تو/ که هر چه خوش قد و بالا نمی‌رسید تو را\r\nتو شاه عشق و نامت علی ولی‌الله/ که هستند همه خاکیان امید تو را \r\nسپس نوبت به خانم مریم آریان رسید. او دو غزل کوتاه در وصف امیرالمومنین خواند. \r\nهر کس شنیده رسم بیعت را بیاید/ تا دسته‌های دست‌ها این‌جا بیاید\r\nاز حاجی‌ها هر که رفته بازگردد/ هرکس عقب‌مانده نشستن تا بیاید\r\nامروز کامل می‌شود دین خداوند/ خورشید رفته ماه نو بالا بیاید\r\nهر کس که من را دوست دارد حجت این است/ باید به چشمانش علی زیبا بیاید\r\nانظارگر بود علی اما بشیر است/ تا بار دیگر این جهان دنیا بیاید\r\nراه من از او جدا نیست/ هر کس که شد همراه من با ما بیاید\r\nسمت مدینه راه می‌افتیم امشب/ تا روز محشر از همین حالا بیاید\r\n***\r\nاز جهاز شتران تپه به بالاشدنش/ به سرفرازی بی‌وصف تماشا شدنش\r\nهم‌چنان کوه سرش خورده به عرش/ مانده یک قدم فاصله تا عالم بالا شدنش\r\nچشم بد دور از این برکه که در عمق کویر/ چاه گل خوانده به خوشبختی دریا شدنش\r\nگرچه کنده شود از جاش در خیبر نیز/ فتح بابی است به از روی ادب باز شدنش\r\nتا ابد خنده یاس است و علی/ گرچه که خاک چنگ انداخته باشد به شکوفا شدنش\r\nگرچه سربسته ترین چاه عمیق‌اند دلتنگ/ هم‌چنان نیست به گنجایش تنها شدنش\r\nلم یکن بود اگر عشق به تک آمده است/ مژدگانی دهم از شوق به پیدا شدنش\r\nهر چه توصیف نوشتند نشد حرف کلام/ واژه از سطح زبان رفته به معنا شدنش\r\nمانده جادوی کلامش بدمد در دل شعر/ مانده تا نهج بلاغت بشود وا شدنش\r\n \r\nدر بخش بعدی برنامه، از احمد بابایی، شاعر آیینی کشورمان دعوت شد تا با حضور پشت تریبون، شعر خود را بخواند.\r\n \r\nدر شب قدر نامه عملم بامداد است با مداد علی/ مدح او عادت بهشتی‌هاست، سپر دوزخ است یاد علی\r\nآیه‌های خدا به چشم نبی زوج بر شانه علی بودند/ از جهنم خبر نبود اگر همه دیوانه علی بودند\r\nخون شاعر حلال شد اما عمر این بیت‌ها حرام نشد/ به ته خط رسیدیم ولی کار ما با علی تمام نشد\r\nگر مرکب شوند دریاها، گر درختان قلم شوند همه/ گر امینی شوند شاعرها، عالمان محتشم شوند همه\r\nتا قیامت اگر به جای نفس، منت غربتش آه شوند/ گه به اثبات حق هزاران بار حق خود را به قتلگاه کشند\r\nهمه اگر آینه هم باشند، جلواتش نهفته خواهد ماند/ گفت احمد خیاتان راحت، فضل حیدر نگفته خواهد ماند\r\nهمچون آیینه روبه‌روی همه کربلا و حیدر و نجف/ حیدر، فضل حیدر هنوز پنهان است گرچه پیداست هر طرف حیدر\r\n***\r\nما اگر وصله‌های ناجوریم/ توبه ماست جنس جور علی\r\nجرم ما هیزم است و خواهد سوخت/ دیر یا زود در تنور علی\r\nدودمش بی‌غلاف اگر می‌شد/ استخوان عجل ترک می‌خورد\r\n110 بار در احد حیدر/ با احد زخم مشترک می‌خورد\r\nبی‌نیازی، نیازمند علی است/ ناز محبوب نیز محبوب است\r\nای به قربان چشم خیسی که در شب قدر باز روشن شد/\r\nجان فدای دعای مستی که نام‌هایت شمرد و جوشن شد\r\nهر چه نامش قرار برده زدل / یادش آسوده کرده قلبم را\r\nآن قدر مست مست خواهم شد/ تا بگیرند حکم جلبم را \r\n15 قرن رده شده اما / ذوالفقارت هنوز درگیر است\r\nروح هر مومن که پر گیرد/  در نجف اعتکاف خواهد کرد\r\nحرمتش واجب است در دو جهان/ هر که در فکر احترام علی است\r\nاز یمن تا به شام معلوم است/ هر چه دعوا است پای علی است\r\n \r\n\r\n \r\nزینت‌بخش جلسه عصر شعر جلوه‌غدیر، شعرخوانی استاد محدثی‌خراسانی بود. او با استقبال حاضران به روی صحنه آمد تا شعر خود را تقدیم به ساحت امیر مومنان کند. \r\nاین شاعر آیینی کشورمان دو غزل خواند. \r\n \r\nکویر تفته با گام محمد دشت گل‌های بهاری شد\r\nکویر از اشک آدم در شب خلقت غدیر از عشق جاری شد\r\nفروغ آفتاب وحی، زلال ساقی کوثر، علی در سایه‌ساز دست پیغمبر\r\nقرار رفته از دل‌ها دوباره آمد و مهمان جان‌ها شد\r\nتبسم بر لب هستی شکوفا شد\r\nامیرالمومنین آمد امانت را امین آمد\r\n***\r\nخورشید اگر به مهر تابنده شده است\r\nو از عطر بهار شهر آکنده شده است\r\nتغییر نیامده است در لیل و نهار\r\nذرات تو در جهان پراکنده شده است\r\nاحساس بهار در کویر تو خوش است\r\nهرچند پر از خطر مسیر تو خوش است\r\nاز مدعیان هر چه دنیا دلگیر\r\nماییم و دلی که با غدیر تو خوش است\r\nعقل است که عاشقی حسابی شده است\r\nته لهجه عاقلان شرابی شده است\r\nمنظور خدا که بود در پرده عقل\r\nدرآینه تو آفتابی شده است\r\nماییم و شب امید در چشمانت\r\nصبحی همه صبحی در چشمانت\r\nیک پلک توجه تو کافی است \r\nکه دل صدبار شود شهید در چشمانت\r\nآنچه در سینه ما فرصت پرواز نداشت\r\nغزلی بود که با سوز شما ساز نداشت\r\nیا علی هر چه غیرت داشت به ما محرم شد\r\nغیر این قسم، شب خلوت ما راز نداشت\r\nعلم و ایمان و عمل، عاطفه و قهر و گذشت\r\nسبز بادا نفس آل علی تا محشر\r\nکه حقیقت به جز این عرصه پرواز نداشت\r\n \r\nدر ادامه این عصر شعر، فاطمه نانی‌زاد غزل غدیری خود را خواند.\r\n \r\nآسمان غرق هیاهوست به کف، دف دارد/ این خبر شور به پا کرده ،بزن! کف دارد\r\nآنقدر بوسه به دستش به خدا شیرین است/ که در این غلغله نوبت شدنش صف دارد\r\nدشت هم در قدمش شعر مقفی شده است/ آسمان از هیجان نور مُردف دارد\r\nاز همان لحظه که خُم در پی خُم رنگین شد/ خبرش رفت به دریا، که به لب کف دارد\r\nدر بیابان طلب گر چه ز هر سو خطری ست/ دل من در طلبش شوق مضاعف دارد\r\nخُم و میخانه اسیر لب و پیمانۀ او/ هر سبو زمزمه ای بر سر هر رف دارد\r\nبنوازید! بخوانید! زمان مستی ست/ این هیاهو همه هو هو همه دف دف دارد\r\n \r\nآخرین شاعری که شعر آیینی خود را در عصر شعر «جلوه غدیر» خواند، سمانه خلف‌زاده بود. او دو غزل خواند و به امیرمومنان و حضت محمد(ص) تقدیم کرد.\r\n \r\nدلم نسیم بهاری، دلم کبوتر شد/ نگاه بستم و ناگاه گونه‌ام تر شد\r\nپرید از قفس من به بی‌کرانه او/ نگاه کردم و دیدم جهان پر از زر شد\r\nهمین که نیت نام مطهرش را کرد/ لبم صدف شد و لبریز در و گوهر شد\r\nبه مهر و ماه و ستاره نگفت مقصد را/ به ابر گفت که از غصه خون جگرتر شد\r\nرسید و بوسه به ایوان باصفایش زد / و نقره نقره چشمم در آن مکان زر شد\r\nبه ذره لطف نظر او ترابی کرد/ دلی مسافر صحن و سرای حیدر شد\r\n***\r\nکجای زندگی‌ات شعر تازه نیست، کجا\r\nمن از کجا بنویسم از ابتدای تو یا \r\nاز آن زمان که فقط خار جهل می‌رویید \r\nتو آمدی و به پا خاست لاله در صحرا\r\nشبان شدی و شب دشت روی نور دمید \r\nو سبز کرد قدم‌های تو بیابان را\r\nحرا اگر چه چراغی نداشت روشن بود\r\nتو آمدی که بگویی خداست در همه جا\r\n در امتداد تو باران ادامه خواهد داشت\r\nقسم به چشمه کوثر به روی اعطینا\r\nمن از کجا بنویسم از ابتدای تو یا \r\nکجای زندگی‌ات شعر تازه نیست، کجا...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه ، همزمان با ایام عید غدیر و به مناسبت گرامیداشت این روز بزرگ، عصر شعر \"جلوه غدیر\" با حضور شاعران مطرح آئینی کشور در فرهنگسرای رسانه برگزار می‌شود.\r\nدر این مراسم که با اجرای فاطمه محمدی برگزار می‌شود، مصطفی محدثی خراسانی، قاسم صرفان، هادی جانفدا، احمد بابایی، سارا جلوداریان، مریم آریان، سمانه خلف‌زاده و فاطمه نانی‌زاد شعر خوانی کرده و ارادت خود به ساحت مقدس مولی الموحدین امیرالمومنین علیه‌السلام را در قالب بیان زیبای شعر به نمایش می‌گذارند.\r\nعلاقه‌مندان برای حضور دراین نشست می‌توانند یک ‌شنبه بیست و هفت مرداد ساعت ۱۷به فرهنگ‌سرای رسانه واقع درخیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان ناطق نوری، میدان قبا مراجعه کنند .\r\n \r\n \r\n \r\n ...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه، دو داستان از تازه ترین منشورات نشر نیستان با نام های طلوع روز چهارم وحاء مشدد در  فرهنگ سرای رسانه با حضور سید مهدی شجاعی، قاسمعلی فراست، امیر دژاکام، سید علی شجاعی، جواد جزینی، علی آقاغفار و نویسندگان آثار و با اجرای اسماعیل باستانی رونمایی و بررسی شد.\r\nدر این نشست ابتدا امیر دژاکام درباره دین گفت: وقتی به فهمی از دین رسیدیم، می توانیم بگوییم که ادبیات دینی مهم است یا نه؟ پاسخ سئوال درباره این که نوشتن داستان های دینی به درد کسی می خورد؟ بله/ نه است؛ یعنی بنا بر شرایط خاص، تغییر می کند.\r\n\r\nدر ادامه ، فاطمه سلیمانی ازندریانی و عترت اسماعیلی درباره چگونگی شکل گیری این کتاب ها توضیحاتی ارائه دادند.\r\nسلیمانی ازندریانی گفت: این سومین کتابی است که در حوزه ادبیات دینی نوشته ام و انتشارات نیستان با توجه به شناختی که از علایق من در این حوزه داشت، نوشتن آن را به من سفارش داد.\r\nعترت اسماعیلی نیز توضیح داد: من برای برنامه رادیو هفت در ایام محرم متن هایی را می نوشتم که مورد توجه قرار گرفت و مجموعه ای از آن ها را برای نشر نیستان فرستادم. آقای سید علی شجاعی آن ها را خواند و مورد توجهشان قرار گرفت لذا چون معلم انشا هستم، از ایشان خواهش کردم کارگاه داستان نویسی برای شاگردان دبیرستانم برگزار کنند. در این کارگاه من هم چیزهای زیادی آموختم و منجر به پیشنهاد ایشان برای نوشتن داستانی درباره زندگی حکیمه خاتون شد. ایشان بزرگوارانه دست من را گرفتند و به کلماتم جان دادند تا این داستان شکل گرفت.\r\n\r\nدر ادامه قاسمعلی فراست در پاسخ به این سوال که «چرا باید داستان حاء مشدد را خواند؟» گفت: ابتدا باید مقدمه ای را ذکر کنم. نوشتن داستان درباره موضوعات دینی مشکلات زیادی دارد. در دنیای معاصر، دو گروه به نوشتن داستان مذهبی رو می آورند. یکی از این دسته ها کاسبان دین هستند که این دو نویسنده اصلا در این گروه جا نمی گیرند. نوشتن داستان دینی چون پژوهش محور است با سختی های خاصی همراه است. در داستان های دینی چون خواننده موضوع داستان را می داند، دنبال انتهای داستان نیست و نویسنده باید ترفندهایی به کار ببرد که خواننده داستانش را دنبال کند.\r\nوی ادامه داد: در داستان تاریخی معیارهای خاصی وجوددارد که نمی توان آن را با معیار تاریخ بسنجیم و باید با همان معیارهای داستانی سنجیده شود لذا نویسنده می تواند در جاهایی به شرط این که با تاریخ در تضاد نباشد، تغییراتی را در روایت خود ایجاد کند.\r\nامیر دژاکام نیز در ادامه پاسخ به این سئوال گفت: تاریخ، تاریخ است و داستان، داستان. کسی که دنبال تاریخ باشد، تاریخ می خواند ولی متن هایی که پیش روی ماست، داستان است. طبیعی است که رسیدن به فهم مشترک بین انسان ها سخت است و همین تفاوت هاست که زندگی را زیبا می کند.\r\nوی با اشاره به این که حافظ شیرازی فقط یک کتاب دارد و به قول یکی از دوستان، اگر امروز بود نمی توانست عضو کانون نویسندگان شود چون شرط عضویت در این کانون، داشتن حداقل دو کتاب است! گفت: خیلی ها صد کتاب داشته اند اما ماندگار نشده اند. کارهای ضعیف در طول تاریخ به مرور از بین می روند و این، یک ممیزی طبیعی است.\r\nفراست سخنانش را درباره حاء مشدد اینگونه ادامه داد: پژوهش برای این داستان بسیار سخت است و من دست نویسنده آن را می بوسم. کتاب با سکوی پرتابی بسیار خوب آغاز می شود و با تعابیری مانند آن به پایان می رسد. ویژگی دیگر این کتاب، شخصیت دختر جعفر کذاب است که به رغم خباثت پدرش، بسیار دوست داشتنی است. اسم کتاب هم زیباست و از ابتدای نام های حکیمه خاتون و حُدیثه تشکیل شده و در طرح جلد کتاب هم این دو نام به خوبی و زیبایی طراحی شده است. در مقابل، لیلا که همسر یکی از نگهبانان امام است، آدمی خشمگین و خبیثی است.\r\n\r\nامیر دژاکام نیز ادامه سخنانش را به تعریف انواع فهم اعم از عقلانی و احساسی اختصاص داد و گفت: ما در اثر هنری می توانیم احساسی عمل کنیم یا عقلانی. اگر بخواهیم با جهان ارتباط برقرار کنیم، باید در نوشته هایمان فاکتور عقلانیت را مدنظر داشته باشیم. عقلانیت، مکمل احساس است و امروزه به آثاری نیاز داریم که بر اساس عقلانیت نوشته شود و فقط احساسی نباشد.\r\nدژاکام همچنین تصریح کرد: متن هر دو کتاب ظرفیت صوتی شدن را دارد و اگر نسخه صوتی آن ها تهیه شود حتما مورد توجه قرار می گیرند.\r\nفراست درباره «ای کاش های داستان» حاء مشدد گفت: در شروع داستان با چند شخصیت ناگهانی روبرو می شویم که معرفی کاملی ندارند و ممکن است خواننده آن ها را در روند داستان گم کند. کتاب به رغم شروع بسیار زیبایی که دارد در ادامه سخت خوان می شود و این به خاطر برخی شخصیت های برساخته است. به نظرم نویسنده در بازخوانی دوباره کتاب وقت کمی گذاشته چون هنوز جملات ثقیلی وجود دارد که می شود آن ها را اصلاح کرد. ما با نوشتن داستان مذهبی قرار است به انسان های مذهبی اضافه کنیم و به همین خاطر باید از فضای احساسی خارج شویم.\r\nدر بخش بعدی برنامه، امیر دژاکام گفت: این دو نویسنده از یک آبشخور مشترک نوشیده اند که حاصل از فرهنگ شرق است. در آثار داستانی شرق مثل هزار و یک شب و طوطی نامه و امثال آن، شاهد تولد قصه ها در هم هستیم و قصه ها مثل آثار غربی، حالت گذشته، حال و آینده ندارد و به صورت حلقوی، زمان ها جابجا می شود. در شرق، قصه ها ماتریالیستی و علت و معلولی نیستند و هر جا که نیاز باشد، حادثه ای شکل می گیرد. به نظر من «طلوع روز چهارم» کتاب راحت خوانی است.\r\nقاسمعلی فراست، نویسنده و استاد داستان نویسی درباره «طلوع روز چهارم» گفت: این کتاب علی رغم حجم زیادی که دارد، خوشخوان است. این کتاب وضع حمل فاطمه بنت اسد را با زبان حال و در زمان حال بیان کرده است و این به ما کمک می کند که ببینیم شخصیت داستان چگونه قدم به قدم جلو می رود. نویسنده در این داستان مادرهای مشابه را در طول تاریخ پیدا کرده و در دل داستان آورده است. روزه سکوت فاطمه بنت اسد نیز از نکته های زیبای این داستان است.\r\nفاطمه سلیمانی ازندریانی در این بخش ضمن توضیحاتی درباره شکل گیری «طلوع روز چهارم» گفت: قرار بود یا داستان فاطمه بنت اسد را بنویسم و یا داستان آن چهار بانو را به صورت داستان های کوتاه بنویسم که تصمیم گرفتم ترکیبی از این موضوعات را به صورت رمان بنویسم چون در دوران فعلی رمان بیشتر مورد توجه خوانندگان است.\r\n\r\nفراست درباره «ای کاش های» طلوع روز چهارم تصریح کرد: در جاهایی از داستان ظرفیت تعلیقی خوبی وجود داشته که نویسنده آن را رها کرده است. در صفحه 201 مسئله و کششی برای ادامه داستان نداریم اما ناگهان وضعیت تغییر می کند. شهامت نویسنده به این است که تا جایی که به داستان ضربه نمی زند، کلمات اضافی را از داستانش بردارد و نوشته اش را مینیاتوری و ریزبافت کند. صفحه 236 ابتدای فصل شروع خوبی دارد اما در برخی از فصل ها با شروع های خوبی روبرو نیستیم.\r\nدژاکام در ادامه نکته ظریفی را بیان کرد و گفت: همه تجربیات با زبان منتقل می شود و اگر زبان الکن باشد، تجربیات به خوبی منتقل نمی شود. زبان باید با واژگان درست، تجربه شهودی ما را منتقل کند. به نظر من هر نویسنده ای باید مجموعه کتاب های سعدی را با دقت بخواند چون در این انتخاب زبان و نحوه استفاده از آن بسیار راهگشاست.\r\nسید مهدی شجاعی نیز که اواخر برنامه در سالن حضور یافت به روی سن رفت و گفت: یکی از دشواری های کار مذهبی، مصیبت دسترسی به منابع و اسناد است. این عزیزان برای تک تک جملات کتاب هایشان سراغ منابع رفته اند که کار جانفرسایی است. مصیبت امروز ما هم فضایی است که نویسنده باید خلق کند چون ذهنیت مخاطب امروزی بکر و بدون پیش فرض نیست. حضرت موسی با خداوند گفتگوهای جالبی دارد و خداوند در یکی از این گفتگوها می گوید: کاری کن که بندگانم من را دوست داشته باشند.ارائه تحلیل های درست و مقابله با تحریف ها بزرگترین نقش این نویسندگان است.\r\n\r\nدر پایان این مراسم، از کتابهای طلوع روز چهارم و حاء مشدد رونمایی شد، پوستر آیین رونمایی توسط حاضران امضا شد و همه حضار به اتفاق عکسی یادگاری به ثبت رساندند.\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی،  صد و بیست و هشتمین نشست زرین قلم با  آیین رونمایی از دو کتاب «طلوع روز چهارم» اثر فاطمه سلیمانی ازندریانی و «حاء مشدد» اثر عترت اسماعیلی با همکاری انتشارات نیستان برگزار می شود.\r\n«طلوع روز چهارم» اثری است داستانی روایی که به شرح ماجرای شکافته شدن دیوار کعبه برای ورود مادر جلیل‌القدر امیر‌المؤمنین علی (ع) به درون آن در زمان ولادت ایشان و در ادامه حضور چهار بانوی پاکدامن آسمانی بر بالین وی برای کمک به این ولادت خجسته می‌پردازد.«حاء مشدد»  با موضوع زندگی حکیمه خاتون (س) و حدیثه خاتون (س) نگارش یافته است و از روزهای پرالتهاب بعد از شهادت امام حسن عسکری و آغاز امامت امام زمان (عج)؛ روایت خود را شروع می‌کند و داستانش را با ماجرای تلاش خلیفه وقت برای یافتن امام عصر و به شهادت رساندن ایشان ادامه می‌دهد.\r\nدر این نشست  مازیار میری، قاسمعلی فراست، امیر دژاکام، فاطمه سلیمانی ازندریانی و عترت اسماعیلی  به عنوان میهمانان ویژه حضور خواهند داشت. اجرای برنامه توسط اسماعیل باستانی و اجرای موسیقی به عهده ولی الله نوروزی خواهد بود. شیرین بینا نیز به کتابخوانی خواهد پرداخت.\r\nعلاقه‌مندان برای حضور در نشست «زرین قلم» می‌توانند سه‌شنبه 22 مرداد ساعت ۱7 به فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان ناطق نوری، میدان قبا مراجعه کنند. \r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی ،مراسم پاسداشت مقام خبرنگار به همت انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان و با همکاری فرهنگسرای رسانه عصر امروز در محل این فرهنگسرا برگزار شد.\r\n در ابتدای این مراسم مهدی محمدی رییس فرهنگسرای رسانه صحبت کرد و گفت: هیچ چیز دردناک‌تر از تعطیلی یک رسانه نیست چه در این رسانه حضور داشته باشید و چه در آن نباشید، خبر تعطیلی یک رسانه، خبر غم‌انگیزی است و امیدوارم هیچ وقت این اتفاق رخ ندهد.\r\nوی از تاسیس مدرسه تخصصی رسانه‌ های نو در فرهنگسرای رسانه خبر داد و گفت: با همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و در ضلع مجاور فرهنگسرای رسانه تصمیم داریم یک مدرسه تخصصی و کارگاهی رسانه را تاسیس کنیم. این مدرسه از سیاست‌گذاری تا اجرا و آموزش، مرهون نگاه راهنما و راهگشای شما عزیزان خبرنگار است که در این جلسه حضور دارید. امیدوارم تا روز خبرنگار سال آینده شاهد تعطیلی هیچ رسانه دیگری نباشیم.\r\n\r\nدر ادامه این مراسم سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران صحبت کرد و ضمن اشاره به ۲۵۰ خبرنگار شهید گفت: در ابتدای این جلسه صحبتی شد مبنی بر این که روز خبرنگار را باید تبریک گفت یا تسلیت. می‌خواهم به شما بگویم که باید روز خبرنگار را تبریک بگویید. یکی از ویژگی‌ها و دستاوردهای جمهوری اسلامی نامگذاری مناسبت هایی است از ابتدای انقلاب صورت گرفته و تا به امروز ادامه داشته است. این نام‌گذاری‌ها، علاوه بر ظاهر، باطنی را خلق کرده است که آن باطن ارزشمند است. برای مثال در تمام دنیا روزهایی مثل روز پدر و مادر را داریم که جشن می‌گیرند اما در جمهوری اسلامی این روز با ولادت حضرت علی علیه‌السلام و حضرت زهرا سلام‌الله علیها اختصاص داده شده و به این صورت یک شکل باطنی به ظاهر آن داده شده است. همچنین در مورد روز پرستار نیز باطنی از ارزش‌ها خلق شده است که هر کس این موقعیت نصیب‌اش شد رسالت سنگینی را بر دوش خود احساس کند. روز خبرنگار نیز از همین جنس است. این روز مزین به روز شهادت محمود صارمی است که خانواده محترم ایشان نیز در این جلسه حضور دارند که بسیار ارزشمند است و بر همین اساس، شما خبرنگاران باید به آن افتخار کنید.\r\nوزارت ارشاد برای حل مشکل وطن امروز کمک کند\r\nرئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ضمن اشاره به تعطیلی روزنامه وطن امروز گفت: امام صادق علیه السلام در حدیثی می فرمایند اگر کسی به باطن و کُنه هر چیزی شناسایی پیدا کند مطمئناً شکرش را نیز به جا می‌آورد. از همین منظر باید نسبت به مسئولیت خود شناخت پیدا کنیم تا وقتی عنوان روزنامه نگار انقلابی را بر روی خودمان گذاشتیم، از آن دفاع کرده و از ارزش‌ها پاسداری کنیم. در چند روز گذشته دیدیم که روزنامه وطن امروز به تعطیلی کشیده شد. امیدوارم مشکل این روزنامه نیز حل شود و وزارت ارشاد کمک کند تا شاهد برگشت این مجموعه به جامعه مطبوعاتی باشیم.\r\nویژگی‌های خبرنگار انقلابی چیست؟ \r\nاوحدی به معرفی ویژگی‌های خبرنگار انقلابی پرداخت و گفت: خبرنگار انقلابی رسالت سنگینی بر دوش دارد اگر از خبرنگاران انقلابی حرف می‌زنیم یعنی فرماندهان و پیش قراولان جنگ نرم که سخت‌ترین جبهه امروز جمهوری اسلامی را تشکیل دادند. بنابراین اگر از روز خبرنگار حرف می‌زنیم، می‌خواهیم این ارزش‌ها را زنده کنیم. اگر امروز جمهوری اسلامی با اقتدار پیشرفته‌ترین پهپاد آمریکایی را مورد هدف قرار می‌دهد و آنان نمی توانند هیچ غلطی بکنند، بیانگر قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران است که البته قبلا نیز خود آنان به این مساله اعتراف کرده‌اند. دونالد ترامپ گفته بود که ۷ میلیون دلار در سوریه هزینه کردیم اما با سرافکندگی از آن بیرون آمدیم. علاوه بر این ما با تحریم‌های روبه‌رو هستیم که اگر هر کشور دیگری بود کمر راست نمی‌کرد اما با این حال امروز جمهوری اسلامی از ثبات اقتصادی بالایی برخوردار است.\r\n\r\nدرگیر جنگ نرم سختی هستیم\r\nاو تاکید کرد: ما امروز در جبهه جنگ نرم سختی هستیم که بیش از ۳۶۰ کانال تلویزیونی با ما می‌جنگند و برای هیچ کشوری به اندازه ایران این جبهه رسانه‌ای شکل نگرفته است. به نظر من وقتی پهپاد آمریکایی را زدیم، معادلات منطقه را نیز بر هم خورد و نشان دادیم که آمریکایی که نمی‌تواند از خود دفاع کند، چگونه می‌آید و می‌گوید که می‌توانیم از دیگر کشورها دفاع کنیم. بر همین اساس ما در حوزه نظامی تعیین تکلیف می‌کنیم اما در حوزه جنگ نرم کار بسیار سختی داریم چرا که کارتل‌های آمریکایی و رسانه‌های صهیونیستی در برابر ما قد علم کرده و با تمام قدرت می‌جنگند.\r\nرئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مساله مورد تأکید مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: رهبری یک تفاوت عمده برای روزنامه نگاران انقلابی با دیگر رسانه‌ها قائل هستند و آن هم موضوع بصیرت و شناخت است. روزنامه‌نگار انقلابی شناخت و بصیرت دارد، اولویت‌های جامعه را شناخته و بر اساس آن عمل می‌کند. روزنامه‌نگار و مطبوعات انقلابی ظرفیت انتقاد پذیری دارد، شجاع و مطالبه گر است و ...\r\nاوحدی در پایان  گفت:  ما در سال ۹۸ برنامه جدید داریم و آن هم این است که فرهنگسرای رسانه را به عنوان پایگاه تبیین نقش رسانه برای بیانیه گام دوم انقلاب به گفتمان عمومی معرفی کنیم و در این راستا حرکت نماییم. اکنون بیانیه گام دوم انقلاب توسط رهبری صادر شده است و ما وظیفه داریم که آن را برای آحاد مختلف مردم تبیین کنیم. در این بیانیه سه کلید واژه مهم خود سازی، جامعه‌پردازی و رسیدن به قله بلند تمدن نوین اسلامی آمده است. ما چقدر در این زمینه‌ها کار کردیم و چه قدمی برداشته‌ایم؟ این بیانیه چیزی است که رهبر انقلاب نسبت به کلمه به کلمه آن فکر کردند و جای تاسف دارد اگر ما نتوانیم کاری انجام دهیم.\r\nدر بخش بعدی این برنامه سید نظام الدین موسوی دبیر کل روزنامه‌نگاران مسلمان صحبت کرد و گفت: اشاره شد که در این روز جمعی از عزیزان ما و در راس آن شهید محمود صارمی به شهادت رسیده‌اند. مطمئنا از دست دادن هر عنصر ارزشمندی برای ما جای تسلیت دارد. خبرنگاری نیز از جنس فرهیختگی است و از دست دادن شهید صارمی و امثال ایشان در جریان دفاع مقدس و بعد از آن در جبهه های مقاومت و ... نشان از این دارد که هیچ‌گاه جای خالی آنان پر نمی‌شود و از این منظر باید تسلیت گفت اما در ادامه می‌خواهم بگویم که جای تبریک نیز دارد چرا که این خبرنگاران یک پیام برای ما داشته‌اند. خبرنگار شخصیتی است که مقام و جایگاه او هیچ گاه از دست رفتنی نیست. ممکن است که شخص و جسم او از بین برود اما پیام هیچگاه او از بین نمی‌رود. جسم شهید مطهری به دست منافقان کوردل از جهان رفت اما پیام، کتب و نوشته‌های او هنوز هم در روح و تفکر بخش عظیمی از این جامعه جاری است. به همین دلیل است که روز شهادت ایشان را روز معلم گذاشتند و روز معلم نیز جای تبریک دارد.\r\nعلاوه بر خبرنگاران، رسانه‌های ما نیز شهید می‌شوند\r\nوی ضمن اشاره به جایگاه خبرنگاری گفت: اگر بخواهیم خبر را تعریف کنیم اسم آن در قرآن نبا است. بنابراین خبرنگار در جایگاه نبی و پیام رسان است و به عنوان تحت اللفظی می‌توانیم خبرنگاری را شغل انبیا بدانیم. علاوه بر این در علم جامعه‌شناسی یکی از مجراهای جامعه پذیری و انتقال فرهنگ سیاسی را از طریق رسانه‌ها می‌دانند. همه ما می‌دانیم که خبرنگاری شغل سخت و زیان آوری است البته قبلا می گفتند که خبرنگاری که پشت میز می‌نشیند و کار انجام می‌دهد چه سختی دارد؟ اما بعدا به درستی تشخیص داده شد که خبرنگاری شغل بسیار سختی است. من فکر می‌کنم که نسبت شهدای خبرنگار به جمعیت آن زیاد است. البته درست است که تعداد خبرنگاران شهید زیاد نیست اما نسبت شهدا جانبازان و آسیب دیدگان ما به جمعیتی که از آن وجود داشته است عدد بالایی است. امروز می‌بینیم که علاوه بر خبرنگاران، رسانه های ما نیز شهید می‌شوند. یک روزنامه تعطیل می‌شود به این دلیل که توجه لازم به آن نمی‌شود. به این دلیل که مسئول امر با اینکه بارها و بارها تذکر جنگ نرم را گرفته‌اند توجهی به آن نکرده و رسانه‌ای مثل وطن امروز با سابقه ۱۲ ساله و خبرنگارانی صاحب سبک که همه میگفتند این روزنامه‌ای حرفه‌ای است، تعطیل می‌شود این موضوع هم از جنس شهادت طلبانه است و یک روزنامه که می‌خواهد استقلال عمل داشته باشد، باید هزینه بدهد ما شاهد سنگ‌اندازی ها و شکایات متعددی هستیم. متاسفانه باب غلطی باز شده است که هر کس به هر دلیلی کوچکترین انتقادی را می‌بیند، به دادگاه رفته و شکایت می‌کند. فشارهای بسیار سنگینی از جانب کسانی که مدعی آزادی بیان هستند وارد شده و البته اخیرا وزارت ارشاد شورای حل اختلاف رسانه را پیشنهاد داده‌اند که به نظرم طرح خوبی است.\r\n\r\nموسوی بیان داشت: خبرنگار سرمایه اجتماعی جامعه اسلامی است که می تواند با قلم خود افکار عمومی را جهت‌دهی کند. اگر می‌خواهیم در جنگ نرم پیروز شویم باید به رسانه‌های خود توجه کنیم. آقای اوحدی اشاره کردند که چند رسانه فارسی زبان وجود دارد که با قدرت کار می‌کند. آیا مسئولین ما اینقدر که به سخت افزار بها می‌دهند به نرم افزار و رسانه بها میدهند؟ نباید روزنامه شهید داشته باشیم. نباید یک روزنامه هزینه استقلال خود را بدهد. نباید روزنامه‌ای سال ها از یارانه بر خوردار باشد و یک روزنامه مثل وطن امروز سال‌ها یارانه بگیرد. البته شنیده‌ام که قرار است کمک هایی صورت بگیرد که امیدوارم اجرایی شود. درست است که این روزنامه تعطیل شده است اما مطمئنا می‌تواند از یک طریق پیام خود را منتقل کند.\r\nدر بخش پایانی این برنامه از خانواده شهید صارمی، خانواده مرحوم مقدسی ومدیرعامل فقید خبرگزاری مهر و نماینده روزنامه وطن امروز تجلیل شد. نماینده روزنامه وطن امروز در این جلسه گفت: وطن امروز متوقف شدنی نیست چون جریان جوان مومن انقلابی متوقف شدنی نیست. انشاالله مجددا منتشر خواهیم شد و امیدواریم بتوانیم با یک شروع قدرتمند، جبران زحمات همه کسانی که به ما لطف داشتند را بدهیم.\r\n\r\nانتهای پیام/\r\n ...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه و شبکه های اجتماعی، ویژه‌برنامه «کتاب خبرنگار» به مناسبت روزخبرنگار با رونمایی از کتاب «اخلاق حرفه‌ای در رسانه از منظر قرآن» با حضور سعید اوحدی رییس، سید علیرضا فاطمیان‌پور معاون فرهنگی، مهدی محمدی مدیرکل روابط عمومی امور بین‌الملل و جمعی از مدیران سازمان فرهنگی هنری، چهارشنبه ۱۶ مرداد در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار شد. \r\n \r\nدر ابتدای این نشست مهدی محمدی مدیرکل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سرپرست فرهنگ‌سرای رسانه، ضمن خیر مقدم و تبریک روز خبرنگار گفت: مهم‌ترین اتفاقی که در این سال‌ها رعایت کرده‌ایم، نوع تعامل و نگاهی است که ما و همکاران‌مان در سازمان فرهنگی هنری به حوزه رسانه و کار حرفه‌ای خبرنگاری داریم.\r\n \r\nوی افزود: ما در طول این سال‌ها و به ویژه در یکی دو سال اخیر و مدیریت جدید سازمان، نوع ارتباط و مواجهه‌مان با رسانه‌ها مبتنی بر تعامل، مدارا و یک ارتباط منطقی بوده است.\r\n \r\nمحمدی با تاکید بر اینکه هیچ‌گاه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از هیچ رسانه‌ای شکایت نکرده است، گفت: سازمان فرهنگی هنری هرجا که با نقدی مواجه شده و موضوعاتی که حتی خیلی اندک منصفانه هم نبوده، روش ما و روش ارتباطی ما آگاهی‌بخشی، تعامل مناسب و ارائه توضیح بوده است. هیچ‌گاه ما در هیچ مواجهه‌ای با عزیزانی که در رسانه‌ها فعالیت می‌کردند دچار جدل یا نگاه‌هایی که در برخی از روابط عمومی‌ها وجود دارد نشدیم.\r\n \r\nوی افزود جالب است بدانید بخش مهمی از همکاران در سازمان فرهنگی هنری یا هم اکنون در رسانه‌ها مشغول فعالیت هستند یا سبقه رسانه‌ای دارند و این خیلی موضوع پراهمیتی است از این بابت که سازمان فرهنگی هنری را به یک سازمان رسانه فهم تبدیل می‌کند و می‌داند که در مواجه و در عمل با رسانه چگونه عمل کند. این یک افتخاری است که ما به آن می‌بالیم.\r\n \r\nمحمدی بیان کرد: نگاهی که در فرهنگ‌سرای رسانه داریم این است که یک انقلاب آموزشی در ‌آن اتفاق بیافتد و هدف تاسیس این فرهنگ‌سرا به عنوان محملی برای رشد موضوع رسانه در کشور است. به همین منظور در حال انجام آخرین مراحل تعاملات و پیگری‌ها هستیم تا اینجا مدرسه تخصصی رسانه‌های نو با همکاری همه دستگاه‌ها، نهادها و رسانه‌هایی که همیار ما هستند، شکل بگیرد.\r\n \r\nوی در ادامه گفت: در این فضای تغییرات فرهنگی به نقطه‌ای رسیده‌ایم که با ابزراها، نگاه‌ها و امکانات نو در حوزه رسانه مواجه هستیم و ضروری است که خودمان را برای این موضوع تجهیز کنیم و ان‌شالله در هفته‌های آتی این اتفاق در فرهنگ‌سرای رسانه خواهد افتاد.\r\n \r\nدر ادامه مراسم سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: در دنیای شیشه‌ای که همه چیزش شفاف است و شاهد پیشرفت سنگین تکنولوژی هستیم، باید بدانیم این شرایط ماموریت خبرنگاران را که سخت بود سخت‌تر می‌کند.\r\n \r\nوی افزود: جایگاه خبرنگار با مسئولیت‌های دیگر تفاوت جدی دارد. اینکه می‌گویند شغل خبرنگار با باید جزو مشاغل سخت در نظر گرفته شود واقعیت است. یک پزشک یا مهندس و... مکان فعالیتش، ساعت و ابزار کارش تعریف شده است. اما خبرنگاری شغل سخت و خطیری است که هیچ کدام‌ از این محدودیت‌ها را ندارد. نه زمان مشخص، نه مکان مشخصی دارد و نه واقعا ابزاری در اختیارش هست. اما خبرنگاری یک ویژگی دارد که بقیه مشاغل ندارند و آن قلم خبرنگار است. اثر نفوذ کلام، بیان و نگارش خبرنگار از چاقوی جراحی دکتر به مراتب بیشتر است.\r\n \r\nاوحدی خاطراتی از شهدای منا و شهید خبرنگار سید حمیدرضا حسینی تعریف کرد و در ادامه گفت: انقلاب همه چیز را متحول کرد ه است حتی در حوزه خبرنگاری هم تاثیر گذاشته است. امروز یک مسئولیت و رسالت سنگینی بر دوش خبرنگار است. ان‌شالله خدا به ما توفیق دهد که وظیفه سنگینی که خبرنگاران متعهد با مسیر جدید که به روی خبرنگاران باز کردن را درک کنیم، شناخت پیدا کنیم و عمل کنیم. \r\n \r\nدر ادامه مراسم جعفر حاجی کریم نظری مدیر انتشارت نظری با تبریک روز خبرنگار و یادآوری نام محمود صارمی شهید خبرنگار گفت: آموزه‌های اسلامی به غیر از چهارچوبی‌هایی که برای یک خبرنگار تعریف می‌شود، دستور عمل رفتاری و عملی هم برای آن بیان کرده است. انتشارات نظری ده‌ها کتاب در ارتباط با استکبار شناسی، دشمن شناسی و رسانه  منتشر کرده است.\r\n \r\nوی افزود: یکی از این کتاب‌هایی که به خوبی هم احادیث و هم  آیات را بحث و کالبد شکافی کرده، کتاب «اخلاق رسانه‌ای از منظر قرآن» اثر دکتر غلامی است. این نویسنده خودشان خبرنگار هستند مدیر شبکه ۴ بودند، مدیر کل سیاسی صدا و سیما بودند، عضو هیئت علمی دانشکده صدا و سیما هستند و نویسنده این کتاب وزین هستند.\r\n \r\nغلامرضا غلامی‌ابرستانی نویسنده کتاب گفت: دلیل اصلی اینکه من رفتم سراغ این موضوع و آن را نوشتم این بود که من ۲۰ سال کار رسانه‌ای کردم و در دانشگاه تدریس می‌کنم، دیدم ما همه‌چیز به دانشجویان یاد می‌دهیم. روش مدیریت افکار عمومی، ارتباط سیاسی، تکنیک‌های خبری و... اما یاد نمی‌دهیم که چطور خودتان به صورت اتوماتیک‌وار خطوط قرمزی را رعایت کنید تا اخلاق در حوزه کاری رعایت شود. به دنبال این موضوع بودم که دیدم منبعی وجود ندارد که به دانشجوها بگویم فلان کتاب را بخوانید. رفتم سراغ اینکه اثری را خلق کنم. قانون نمی‌تواند به رسانه‌چی کمک کند باید خودش و وجدانش کمک کند.\r\n \r\nوی ادامه داد: برای این موضوع به سراغ قرآن رفتم و دو سال کار کردم تا آموزهای اخلاقی قرآن که در حوزه رسانه کاربرد دارد را استخراج کنم. رسانه‌ای که اخلاق را رعایت می‌کند باعث می‌شود که انصاف را رعایت کند، در مقابل ظالمان ایستادگی کند و در نتیجه باعث می‌شود فساد در جامعه کم شود. سعی کردم خیلی روان و ساده بنویسم. همچنین دانلود کتاب را در انتشارات نظری برای مخاطبان به صورت رایگان قرار داده‌ایم.  \r\n \r\nدر پایان مراسم از خانواده سید حمیرضا حسینی شهید خبرنگار منا و سارا گودرزی، نفیسه اسماعیلی، معصومه معبودی و حمید نورشمسی خبرنگاران حوزه کتاب تقدیر شد. همچنین از کتاب «اخلاق رسانه‌ای از منظر قرآن» رونمایی شد....

در اولین نشست از برنامه چهل سال با رسانه ها مطرح شد

پس از انقلاب شاهد دمکراسی بودیم که همین امر پیشرفتهایی رابرای نظام ایجاد کرد و رسانه های پس از انقلاب توانستند با موفقیت وظایفشان را ادامه دهند تا جایی که از امروز از هر طیف سیاسی شاهد فعالیت هایشان هستیم.

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، اولین برنامه از برنامه‌های چهل سال با رسانه عصر امروز سه‌شنبه ۲۹ آبان ماه با موضوع رسانه‌ها و فرهنگ عمومی، با حضور علیرضا دباغ، مدرس دانشگاه، احمد بخارایی؛ عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور، محمد خدادی، مدیرعامل پیشین خبرگزاری ایرنا، سیدمحمد حسینی، وزیر پیشین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم، محمدجواد حق‌شناس؛ رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

علیرضا دباغ، مدرس دانشگاه و مجری برنامه چهل سال با رسانه؛ با اشاره به این موضوع که فرهنگ یکی از مسائل بسیار پیچیده است، گفت: تعریف متحدی درباره فرهنگ وجود ندارد چراکه این موضوع بسیار پیچیده است.

در ادامه سیدمحمد حسینی؛ وزیر پیشین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم، با اشاره به تعریف فرهنگ، گفت: اختلاف دیدگاه‌ بسیاری در تعریف فرهنگ وجود دارد اما آنچه که در نقشه مهندسی فرهنگی کشور(مصوبه سال ۹۱ شورای فرهنگ عمومی) از فرهنگ به عنوان مجموعه ای از باورها، اعتقادات، ارزش های پایدار و نمادها یاد شده است.

در ادامه حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تعاریف مطرح شده فرهنگ گفت: بیش از سیصد تعریف برای فرهنگ ثبت شده است و برای تعیین شاخص ها باید این تعاریف مورد بررسی قرار گرفته شود که این نشست مجال بحث و گفتگو در این باره نخواهد بود و باید در یک فرصتی دیگر و به صورت مستقل درباره تعریف فرهنگ به بحث و گفتگو بنشینیم.

در ادامه خدادی، مدیرعامل پیشین خبرگزاری ایرنا فرهنگ را برخاسته از حال و هوای مردمی دانست و گفت: ما در تعریف فرهنگی مشکلی نداریم بلکه آنچه که دچار علامت سؤال می‌شویم، فرهنگ برخاسته از حال و هوای مردمی است که باید در این زمینه به مصداق های عملی دست یابیم.

درادامه بخارایی، جامعه شناس با اشاره به موضوع فرهنگ در جامعه گفت: ما برای بررسی هر پدیده ای در جامعه اندازه گیری داشته باشیم و آن اندازه گیری استاندارد باشد تا به درک متقابلی دست یابیم. فرهنگ را باید به صورت جزئی بپردازیم و اینکه بدانیم چه چیزهایی به عنوان ارزش های جامعه مطرح است تا رفتارها دچار مشکل نشود.

دباغ به عنوان جمع بندی بخش تعریف فرهنگ به تعریفی از تیلور، پرداخت و گفت: بنا به گفته تیلور، فرهنگ مجموعه ای از آداب و رسوم، رفتارها و عادات اجتماعی است.

در ادامه نشست حسینی، وزیر پیشین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم با اشاره به این موضوع که انقلاب ما انقلاب فرهنگی است، گفت: پس از انقلاب اسلامی شاهد تحول فرهنگی در جامعه بودیم. ما در پیش از انقلاب محصولات بومی نداشتیم و ۹۰ درصد محصولات مان تبلیغاتی بود این درحالی است که امروزه هنرمان با مضامین دینی و قرآنی متعالی شده است. در حوزه سینما می توان به فیلم هایی همچون یوسف پیامبر اشاره کرد که با تأکید بر اعتقادات مان بود.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: در سینمای پیش از انقلاب  حرفی برای گفتن نداشتیم اما امروزه شاهد مضمونی متعالی هستیم که این مضامین تحول اساسی در هنرمان ایجاد کرده است. ما حرکت مان رو به  جلو بوده و پس از چهاردهه متضمن گام های مستحکم و با کیفیت برای دهه های آینده است.

در ادامه حق شناس، با اشاره به این موضوع که رویکرد مردم ایران فرهنگی است، گفت: پیش از انقلاب چهره هایی همچون شهید مطهری، امام راحل بودند که با نوارها و کاست های شان تغییراتی در باورها و ارزش های جامعه ایجاد کردند. اعلامیه هایی که شبانه پخش می شد، نقش یک تفنگ ژ۳ را برعهده داشت.

در ادامه بحث خدادی، مدیرعامل پیشین خبرگزاری ایرنا، با اشاره به این موضوع که ماهیت مردم ایران، فرهنگی است، گفت: تک تک مردم ایران کنش گر و فرهنگی هستند و به لحاظ تمدنی و تاریخی، فرهنگ در اولویت شان قرار دارد. ماهیت انقلاب اسلامی ریشه در خواست‌های مردمی است.

وی افزود: پیش از انقلاب ماهیت حکومی فردی بود و تغییر، تحول و تنوع موضوعیت نداشت. پس از انقلاب فضای جدیدی ایجاد شد و باید بپذیریم که در بخش هایی رشد داشتیم و در قسمت هایی نتوانستیم به پیشرفت هایی دست یابیم.

مدیرعامل پیشین خبرگزاری ایرنا تصریح کرد: در انتخابات اخیر شاهد فرهنگی از مردم بودیم؛ طرفداران دو کاندیدا در مشهد مقدس در یک ساعت گردهم آمدند. این مسأله اثبات کننده یک موضوع بود مبنی بر اینکه فرهنگ یعنی پذیرفتن و تحمل کردن یکدیگر است و مردم ایران به خوبی این فرهنگ را دارند.

وی بیان کرد: رسانه پس از انقلاب شاهد سه دوره بود. دوره اول را انحصاری می نامم چراکه صاحبان قدرت و ثروت صاحبان رسانه بودند. مرحله دوم رسانه ها به نقطه ای دست یافتند که  تکنولوژی ارزان شد و در کنار آن چالش هایی به وجود آمد. در مرحله سوم فضای تکنولوژی به نقطه ای دست یافت که هر فردی صاحب یک رسانه شد به این معنا که افراد با داشتن یک موبایل یک رسانه ای بودند تا در این امر فعال باشند.

خدادی اظهار کرد: ما امروزه در محتوای رسانه ها دچار مشکلاتی شده ایم چراکه در ایران عادت به تبلیغ داریم و از مهارت تولید اطلاعات بی بهره هستیم.

وی با اشاره به این موضوع که رسانه بستر فرهنگ است گفت: رسانه منعکس کننده حال و هوای مردم است و اساسا اگر در جامعه ارتباط را بگیریم، شاهد عدم اطلاعات خواهیم بود چراکه بستر ارتباط، اطلاعات و رسانه تولیدکننده ارتباطات است.

در ادامه این نشست بخارایی، جامعه شناس، با اشاره به این موضوع که انقلاب فرهنگی یک واژه مجهول و جهلی است، گفت: جنبه های مثبت در هر دوره ای وجود دارد و ما در هر پروسه ای شاهد تحولات فرهنگی بودیم. در سال ۵۷ بخش هایی از ارزش های فرهنگی و باورهای مان برجسته شد. حتی ارزش های دینی هم بخشی از فرهنگ به شمار می رود.

وی بیان کرد: ارزش های فرهنگی شامل مبانی فرهنگی، جمع گرایی و فردگرایی، نگاه درازمدت داشتن و فاصله گرفتن از تفاسیر است. با استفاده از این ارزش ها می توانیم قیاسی برای رسانه پیش از انقلاب و پس از انقلاب داشته باشیم.

در ادامه حسینی، وزیر پیشین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم اظهار کرد: پس از انقلاب هم دچار ضعف هایی بودیم و تا رسیدن به قله فاصله داریم. در هر دوره ای اتفاقات مثبت و منفی رخ داده است اما ما اتفاقات غالب را می گوییم که پس از انقلاب رشد بیشتری به نسبت پیش از انقلاب داشتیم. برای مثال جشن هنر شیراز بنا به گزارش ساواک و دیگر کشورهای غربی، افتضاح بزرگی برای کشور بود که به هیچ عنوان با فرهنگ مان سنخیتی نداشت. همچنین در حوزه سینمای پیش از انقلاب چه دستاوردی داریم که بخواهیم از آن دفاع کنیم و این قیاس ها مع الفارق است.

وی افزود: در حوزه رسانه پیش از انقلاب تنها یک خبرگزاری داشتیم اما امروزه ۴۲ خبرگزاری با همه طیف های سیاسی کشور مشغول فعالیت هستند. با این تفاسیر قیاس دو دوره مع الفاق است.

در ادامه نشست خدادی، مدیرعامل پیشین خبرگزاری ایرنا با اشاره به این موضوع که صفر مطلق برای تعیین شاخص های یک دوره خوب نیست، گفت: نمی‌توان گفت که در هیچ زمینه ای پیشرفت نکرده ایم و یا در هیچ زمینه ای در جا زدیم؛ درواقع صفر مطلق برای تعیین شاخص ها مناسب نیست. به هرحال اگر در دوره ای رسانه ای منجر به تعطیلی شده است، اینطور باید نگاه کرد که آن رسانه فضایی برای انتشار داشت که به دلیل عدم مدیریت نتوانست آن فضا را برای خود نگهدارد.

در ادامه حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: سال های ۵۷ تا ۶۰ دوره آزادی مطلق بود و همه دیدگاه ها و عناصر فکری آزادانه قلم زدند. اما در سال ۵۹ به  دلیل شروع جنگ و بحرانی که کشور را فرا گرفت، با حکم دادستانی ۱۵۹ نشریه متوقف شد و از سال ۶۰ فضای جدیدی شکل گرفت و بیشتر شاهد سخت گیری هایی بودیم که با اهداف انقلاب همخوانی نداشت.

وی افزود: سال ۷۶ شاهد اتفاقاتی بودیم که منجر به جریانات دوم خرداد شدیم و فضای گفت و گو محور در کشور شکل گرفت. تا جایی که روزنامه صبح امروز با تیراژ یک میلیون نسخه منتشر شد. هشت سال این دوره ادامه داشت و در دوره بعدی شاهد بسته شدن بسیاری از رسانه ها بودیم و پس از آن دوباره به یک دوره اعتدال دست یافتیم.

در ادامه حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم با اشاره به فضای دموکراسی پس از انقلاب گفت: انتخابات پیش از انقلاب به صورت سوری برگزار می شد تا جایی که شاه مملکت اختیاری از خود برای اداره کشور نداشت و همه این مسائل را می توان در خاطرات آنها همچون مادر شاه مطالعه کرد.

وی افزود: گاهی اوقات در فضای مجازی شاهد انتشار چنین مطالبی هستیم که اگر هر نظامی به غیر از نظام جمهوری اسلامی ایران حاکم بود شاهد پیشرفت هایی بودیم اما باید گفت چرا دولت عربستان همچون ما به چنین استقلال و قدرتی دست نیافته اند و با شرایط امروز دموکراسی در کشورشان حاکم نیست. بنابراین نظام جمهوری اسلامی ایران به استقلال و قدرتی دست یافته که در جهان بی همتاست.

در ادامه دباغ، مجری این نشست با اشاره به این موضوع که ساختار فرهنگی چند لایه ای است و به نهادهای حکومتی همچون وزارت آموزش و پرورش و رسانه ها بستگی دارد، گفت: در دوره پیش از انقلاب رسانه ها و آموزش و پرورش بر مبنای تعالی نبودند که منجر به انقلاب شد؛ آنچه که در این زمینه مغفول مانده نقش مساجد و خانواده ها در کنار نهادهای آموزشی و حکومتی بود.

در ادامه نشست حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: یک اشتباه در روزنامه سبب تعطیلی آن رسانه می شود درحالی که نباید با اشتباه یک فرد، همه اعضای رسانه تاوان اشتباه را پس دهند. متأسفانه ما در حوزه رسانه تحمل رقیب را نداریم و این مسأله باید اصلاح شود.

در ادامه حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم با اشاره به نقش رسانه ها در فرهنگسازی گفت: رسانه ها نقش مفیدی می توانند در فرهنگسازی و فرهنگ عمومی داشته باشند. موضوعاتی همچون طلاق، اعتیاد، خشونت، بدرفتاری، بی نظمی، بی قانونی از جمله موضوعاتی است که می تواند با ورود رسانه ها مرتفع شود.

وی افزود: در دولت دهم، رسانه های بسیاری مجوز فعالیت نشریه را دریافت کردند و در آن دوره بیش از دوهزار مجوز نشریه صادر شد. وضعیت رسانه های استانی در دولت دهم بهبود یافت.

بخارایی، جامعه شناس در ادامه نشست به نقش برجسته رسانه ها اشاره کرد و گفت: نقش برجسته رسانه ها بر کسی پوشیده  نیست، اما آنچیزی که در جامعه شاهد آن هستیم، گسستگی در خانواده ها و کاهش ارتباط افراد با صداوسیماست. جامعه امروز ما در شرایط مناسبی به سر نمی برد و از بعد اجتماعی، شکننده است؛ بنابراین رسانه ها باید به این سمت سوق پیدا کنند که بر چگونه اندیشیدن جامعه تأکید داشته باشند. آنها باید تلاش کنند که نگرش مردم را تقویت کنند و به فکر تغییر نگرش ها نباشند.

وی ادامه داد: رسانه ها به  جای انشایی رفتار کردن باید اغنایی باشند. آینده نگری را باید پیش روی خودشان قرار دهند. چراکه رسانه هویت ساز است و البته هویت معنای عام دارد که رسانه های ما بخشی از این هویت را برای خود ترسیم و سیاست گذاری کرده اند که این بخش گرایی چندان مناسب حال رسانه ها نیست.

بخارایی اظهار کرد: سال ۸۵ کتابی با موضوع جامعه شناسی زندگی خاموش در ایران نوشتم که به طلاق عاطفی اشاره کرد. برای چاپ این کتاب فصلی را حذف کردند که منجر به خنثی شدن ۷۰ درصد مفهوم کتاب شد.

در ادامه خدادی، مدیرعامل پیشین خبرگزاری ایرنا اظهار کرد: پس از انقلاب اسلامی، تلاش مان استقلال و عدم وابستگی بود که در دوران دفاع مقدس شاهد این استقلال بودیم درواقع رسانه ها کارکرد مؤثری در ایام دفاع مقدس داشتند.

وی افزود: ما در دو مسأله  همیشه صدمه می خوریم که می توان به افراط و تفریط و دیر رسیدن به موضوعات بوده؛ چراکه دایره تحمل مان اندک است.

مدیرعامل پیشین خبرگزاری ایرنا تصریح کرد: بیشترین کارشناس و خبرنگار را پرورش دادیم به این معنا که امروزه شاهد ۲۰۰ روزنامه، ۱۰۰ خبرگزاری، ۵۰۰۰ سایت و ۵۰ شبکه تلویزیونی  هستیم اما مشکل مان در تولید اطلاعات است. در این زمینه مشکلات اساسی  مواجه هستیم. مدل رسانه ای کشور دهه ۶۰ بوده درحالی که در دهه ۹۰ زندگی میکنیم.

در ادامه دباغ؛ مجری نشست با اشاره به این موضوع که همگرایی میان نهادها وجود ندارد، گفت: متأسفانه همگرایی میان نهادها در تبلیغات وجود ندارد تا تقسیم کاری در این زمینه صورت بگیرد که امیدواریم این امر مرتفع شود.

در ادامه حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم گفت: ما باید گاهی در مدیریت ها سلایق را کنار بگذاریم و فعالیت مان را انجام دهیم. برای مثال در دوره مسئولیتم، مجوزهایی را صادر کردیم که مورد هجمه قرار گرفت اما در آن دوره آن مجوزها باید برای ارتقای فرهنگ صادر می شد. ما فشارهایی را برای ارتقای فرهنگی تحمل کردیم.

نظر بدهید

Be the First to Comment!

avatar
wpDiscuz