به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه «مدرسه تخصصی رسانه» پس از کسب مجوز از مرکز آموزش‌های تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب فعالیت خود را برای آموزش هنرجویان در رشته‌های مختلف آغاز کرده است. \r\nاین مدرسه با هدف برگزاری دوره‌های تخصصی برای اهالی رسانه و ارتباطات تاسیس شده و میزبان علاقه‌مندان در رشته‌های مختلف هنری رسانه‌ای است. به روز کردن دانش، تخصص و مهارت‌های عملی چندمنظوره ویژه اهالی رسانه و خبرنگاران مهم‌ترین رویدادی است که در مدرسه رسانه اتفاق می‌افتد. \r\nیکی از اهداف اصلی این مدرسه تخصصی که با ریاست مستوره عزت‌زاده، مدیر گروه دکتری مدیریت رسانه واحد تهران غرب تاسیس شده است، آموزش مهارت‌های ویژه رسانه‌ای به دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی است که باعث شده آنها برای فعالیت تخصصی‌ و موفقیت در عرصه رسانه آماده شوند. \r\nبسیاری از این مهارت‌ها به دلیل کمبود زمان در کلاس‌های دانشگاهی مورد غفلت قرار می‌گیرد، اما مدرسه رسانه فضایی را فراهم کرده است تا علاقه‌مندان و اهالی رسانه بتوانند ضمن بهره‌گیری از اساتید برجسته کشور مهارت آموزی کنند.\r\n در این مدرسه، اساتید باسابقه، مهندسین و متخصصین برجسته عرصه‌های مختلف، به صورت کاملا عملیاتی و مرحله به مرحله مهارت و تخصص خود را به هنرجویان آموزش می‌دهند تا آنها بتوانند ضمن بهره‌گیری از این مهارت، خود را در شغل و حرفه‌شان متمایز کنند.\r\nبراساس این گزارش، دوره‌های آموزشی انیمیشن‌سازی مقدماتی، آموزش تحلیل محتوا با نرم‌افزار N vivo10، تدوین و ساخت کلیپ حرفه‌ای، تولید پادکست و تحلیل شبکه‌های اجتماعی از جمله دوره‌هایی است که به صورت آنلاین و حضوری زیرنظر اساتید برجسته در مدرسه رسانه برگزار می‌شود. البته با گسترده‌تر شدن فعالیت‌های این مرکز در ماه‌های آینده براساس سلیقه و درخواست هنرجویان، تنوع بیشتری به دوره‌های آموزشی بخشیده می‌شود. \r\nلازم به ذکر است پس از اتمام دوره‌های آموزشی مدرک معتبری از سوی دانشگاه آزاد اسلامی به هنرجویان ارائه می‌شود.\r\nصفحه اینستاگرامی مدرسه رسانه همزمان با آغاز فعالیت این مرکز تخصصی آغاز به کار کرده و از علاقه‌مندان میزبانی می‌کنند. صاحب نظران و اهالی رسانه می‌توانند پیشنهادات، درخواست‌ها و نظرات خود را در جهت بهبود فعالیت‌های مرکز رسانه در این صفحه اینستاگرامی بیان کنند.\r\n ...
 \r\nبه گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه، مجموعه «دوپینگ» تربیتی مسیر رسانه شامل  101 راهکار تربیتی در حوزه سوادرسانه‌ای است و به سوالات کلیدی و متداول والدین در این حوزه پاسخ می‌دهد. این مجموعه به همت موسسه مسیر رسانه و فرهنگ سرای رسانه زیرنظر جمعی از کارشناسان عرصه سواد رسانه‌ای تولید شده و به زودی منتشر می‌شود.\r\nبا توجه به گسترش بی حد و حصر رسانه‌ها و شیوع ویروس کرونا که یکی از عوامل مهم در ارتباط بیشتر کودکان و نوجوانان با ابزار رسانه‌ای شده است، خانواده‌ها با دغدغه‌های زیادی در این حوزه و تاثیرگذاری سوء آن بر فرزندان خود مواجهند. این دغدغه مهم والدین در قالب پرسش‌هایی از متخصصان و عالمان این حوزه پاسخ داده شده است.\r\nاز جمله متخصصان و کارشناسانی که در دوپینگ تربیتی مسیر رسانه به سوالات و دغدغه‌های والدین پاسخ داده‌اند می‌توان به آسیه حسینی نیکو دکترای روانشناسی تربیتی و مدرس فبک، مجید اسماعیلی کارشناس سوادرسانه‌ای و تربیتی، مسعود حسنلو فعال و پژوهشگر تکنولوژی آموزشی، محمد‌علی رجبی سرپرست مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا و نویسنده کتاب راهنمای فرزندپروری در عصر دیجیتال، حسین حق پناه عضو شورای تالیف کتاب درسی تفکر و سوادرسانه‌ای، محمدحسین شاه‌آبادی کارشناس سوادرسانه‌ای و تربیتی و … اشاره کرد.\r\nبراساس این گزارش، مجموعه «دوپینگ» تربیتی مسیررسانه  به زودی روزهای زوج  در صفحات مجازی و سایت موسسه مسیر رسانه به آدرس Medialit.massir.ir و هم‌چنین شبکه‌های اجتماعی فرهنگ سرای به آدرس  farhangsararesanehرسانه منتشر می‌شود.\r\nفرهنگ سرای رسانه براساس ماموریت کاری خود توجه ویژه‌ای به امر آموزش سواد رسانه‌ای داشته و تاکنون دوره‌های زیادی را با همکاری گروه‌های مختلف در رده‌های سنی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان تولید کرده است.\r\n\r\n \r\n ...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه، اين دوره ها شامل خبر نويسی از مقدماتی تا وب، فيلمنامه نويسی، داستان نويسی، نويسندگی كودك و نوجوان، عكاسی، اينستاگرام و تحليل محتوا ، برنامه نويسی راديويی ، فن بيان، گويندگي و اجرا ، فنون مذاكره ، زبان انگليسي، موسيقي ايرانی و كلاسيك و... مي باشند .\r\nلازم به ذكرست در پايان دوره ها گواهينامه معتبر از سازمان فرهنگی شهرداري تهران اعطاء مي گردد .\r\nعلاقمندان جهت ثبت نام اينترنتي و نحوه برگزاري و شرايط دوره آموزشي مي توانند با شماره ٣-٢٢٨٨٨٧٨٢ تماس حاصل فرمايند .\r\n...
\r\nبه گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه،با نزدیک شدن به ایام محرم الحرام ۱۴۰۰ ذهن‌ها بیش از پیش به سمت فراهم نمودن مقدمات برگزاری باشکوه مراسم عزای حضرت سیدالشهدا علیه السلام متمایل می‌شود. از طرفی همواره یکی از چالش‌ها و نکات بسیار مهم در برگزاری مراسمات این دهه، موضوع «رسانه هیئت» است. رسانه هیئت به عنوان یک رکن مهم این نهاد اجتماعی، از سویی وظیفه انعکاس شور حسینی و عظمت کشتی جهانی حضرت سیدالشهدا را بر عهده دارد و از سوی دیگر موظف به تولید و انتشار محتوای تولید شده در این جلسات، جهت نشر هر چه بیشتر شعور حسینی است.\r\n\r\n \r\nدر آستانه ماه محرم مدرسه نوآوری مهر (مهرینو) با همکاری فرهنگسرای رسانه و مجتمع آموزشی و پژوهشی شهید آوینی، دوره جامع «رسانه هیئت» برگزار می‌شود.\r\n \r\nویژگی خاص دوره پیش رو این است که در ۴ موضوع پیش بینی شده تلاش شده است تا از طرفی هم از اساتید به‌نام هیئات بزرگ کشور بهره گرفته شود و از طرف دیگر هم سرفصل‌های آموزشی منطبق با نیاز جلسات هیئت طراحی گردند تا شرکت کنندگان عزیز حداکثر بهره را از این جلسات آموزشی ببرند.\r\n \r\nعناوین و مشخصات این دوره‌ها عبارتست از:\r\n \r\nالف: دوره فشرده آموزش عکاسی هیئت\r\n \r\nمدرس: جناب آقای وهب رامزی، عکاس هیئت هنر\r\nزمان: پنج شنبه و جمعه از ساعت ۹ الی ۱۳\r\nمکان: فرهنگسرای رسانه\r\n \r\n(ابتدای خیابان پاسداران، خیابان شهید گل نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا)\r\n \r\nثبت نام شرکت حضوری (ظرفیت محدود ۴۰ نفر): ۴۵٫۰۰۰ تومان\r\nثبت نام شرکت مجازی: رایگان\r\n \r\nب: دوره فشرده آموزش فیلم برداری و تجهیزات مورد نیاز\r\n \r\nمدرس: جناب آقای مهدی فائقی، مدیر فیلم برداری هیئت ثارالله\r\nزمان: پنج شنبه و جمعه از ساعت ۱۴ الی ۱۸\r\nمکان: فرهنگسرای رسانه\r\n \r\n(ابتدای خیابان پاسداران، خیابان شهید گل نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا)\r\n \r\nثبت نام شرکت حضوری (ظرفیت محدود ۴۰ نفر): ۴۵٫۰۰۰ تومان\r\nثبت نام شرکت مجازی: رایگان\r\n \r\nدوره جامع «رسانه هیئت» برگزار می‌شود/ مهلت ثبت‌نام تا 20 تیرماه\r\n \r\nج: دوره فشرده آموزش تدوین ویژه هیئت\r\n \r\nمدرس: جناب آقای حسین بیگی، تدوینگر هیئت ریحانه الحسین\r\nزمان: یکشنبه و دوشنبه ۲۷ و ۲۸ تیرماه از ساعت ۹ الی ۱۷\r\nمکان: سایت مجموعه آموزشی و پژوهشی شهید آوینی سازمان صدا و سیما\r\n \r\n(تهران، خیابان ولیعصر (عج)، قبل از پل پارک وی، روبروی ایستگاه BRT امانیه، جنب مسجد بلال، ورودی مهد کودک، مجتمع آموزشی پژوهشی شهید آوینی مرکز بسیج صدا و سیما)\r\n \r\nثبت نام شرکت حضوری (ظرفیت محدود ۱۸ نفر): ۴۵٫۰۰۰ تومان\r\nثبت نام شرکت مجازی: رایگان\r\n \r\nد: دوره فشرده آموزش صدابرداری و ادیت صوت هیئت\r\n \r\nمدرس: جناب آقای علیرضا منصوری، مسئول صوت هیئت رایة العباس\r\nزمان: سه شنبه ۲۹ تیرماه از ساعت ۹ الی ۱۸\r\nمکان: فرهنگسرای رسانه\r\n \r\n(ابتدای خیابان پاسداران، خیابان شهید گل نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا)\r\n \r\nثبت نام شرکت حضوری (ظرفیت محدود ۴۰ نفر): ۴۵٫۰۰۰ تومان\r\nثبت نام شرکت مجازی: رایگان\r\n \r\nاین دوره‌ها از پنجشنبه ۲۴ تیرماه آغاز می‌شود و مهلت ثبت نام در دوره‌ها هم بیستم تیرماه است.\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه ، جشنواره فرهنگی رسانه‌ای «آرمان قدس و اندیشه امام خمینی» فراخوان خود را همزمان با سالروز ارتحال امام خمینی و با محوریت آزادسازی قدس شریف منتشر کرد. مهدی شکیبایی دبیر این رویداد است.\r\nوی درباره اهمیت برگزاری این جشنواره گفت: برگزاری این جشنواره از دو منظر زمانی و پیوند آن با مقوله هنر دارای اهمیت است. فراخوان این جشنواره در سی و دومین سالروز ارتحال امام خمینی (ره) منتشر شد که در تقارن با مسئله روز قدس و جنگ اخیر 12 روزه رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین بود.\r\nشکیبایی بیان داشت: تقارن این موضوعات با یکدیگر باعث شد به فکر بیفتیم تا پیوندی عمیق بین مقاومت جانانه مردم فلسطین با اندیشه امام خمینی برقرار کنیم. تمام تلاش امام در عمر پربرکت ایشان معطوف به آزادسازی بیت المقدس به عنوان اولین قبله مسلمانان جهان بود. برهمین اساس فراخوانی را برای برگزاری یک جشنواره رسانه‌ای و هنری منتشر کردیم.\r\nدبیر جشنواره «آرمان قدس و اندیشه امام خمینی» تاکید کرد: اهمیت دیگر برای برگزاری این جشنواره از این جهت است که موضوعات مهم سیاست خارجی را به عنوان مسئله‌ای بسیار مهم پیش‌روی مردم قرار بدهیم. به ویژه در مسئله قدس و دشمنی که رژیم صهیونیستی و متحدانش علیه ایران دارند تلاش کردیم از طریق هنر این مقوله را مورد توجه اقشار مختلف مردم قرار بدهیم.\r\nشکیبایی درباره پیوند اندیشه امام خمینی با موضوع قدس گفت: پیوند میان اندیشه امام خمینی با مسئله فلسطین ناگسستنی است و برای ما به عنوان کشوری مسلمان در همه ابعاد دارای اهمیت است. چه از بعد منافع ملی، چه از بعد انسانی و چه از نظر دینی. از نظر دینی، فلسطین قبله نخست مسلمانان است که هفتاد سال پیش توسط گروهی که هیچ ارتباطی با آن سرزمین نداشته غصب شده است. باید توجه داشت که فلسطین عمق استراتژیک جهان اسلام و جمهوری اسلامی است و امام خمینی با نامگذاری روز جهانی قدس تلاش کردند توجهات کشورهای اسلامی و ملت‌های جهان را به این موضوع مهم جلب کنند. ایشان آزادسازی قدس و کمک به فلسطینیان را وظیفه دینی همه مسلمانان دانستند.\r\nوی اضافه کرد: علاوه بر این، اگر بخواهیم از نظر منافع ملی نگاه کنیم باید اشاره کرد که وجود رژیمی پادگانی به نام اسرائیل در منطقه، خطر بزرگی برای امنیت نه تنها جمهوری اسلامی ایران که سایر کشورهای منطقه به شمار می‌رود. وجود چنین رژیمی که دائم در حال تولید بحران است باعث می شود سرمایه گذاریها جهت رفاه اقتصادی در این منطقه جذب نشود و ملت ها دائم در وضعیت نامطلوب به سر ببرند که این مسئله بدون شک نارضایتی های مردمی بوجود خواهد آورد و قطعا این نارضایتی ها به آشوب های داخلی و چه بسا جنگ های داخلی که مطلوب این رژیم و متحدان غربی اش است منجر می شود. از سوی دیگر مسئله فلسطین و ظلم به مردم بی‌گناه آن از بعد انسانی نیز دارای اهمیت است؛ می‌بینید که در بسیاری از کشورهای آمریکایی و اروپایی تظاهرات‌های زیادی علیه اقدامات رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد. برای آنان، فلسطین از بعد دینی دارای اهمیت نیست بلکه از نظر انسانی اهمیت دارد. بنابراین می توان از این ظرفیت نیز برای تحقق آرمان رهایی قدس استفاده کرد.\r\nاو ضمن اشاره به انتظارات این جشنواره از آثار دریافتی گفت: امیدواریم آثاری که به دبیرخانه جشنواره می‌رسد، انتظارات و توقع ما را از نظر منافع دینی، اسلامی و انسانی در مقوله فلسطین برآورده کند. هم چنین خوب است که به ابعاد مقاومت مردم فلسطین در برابر این دشمن بزرگ با تمرکز بیشتری پرداخته شود، چراکه مردم فلسطین در سالیان اخیر از طریق مقاومت توانستند به دستاوردهای بسیار بزرگی برسند که می تواند الگویی مناسب برای ملت هایی باشد که کشورشان یا مستقیم یا غیر مستقیم در اسارت غرب هستند.\r\nوی تاکید کرد: با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی و رسانه‌های وابسته به آن تلاش می‌کنند نقاط ضعف و چالش‌های این رژیم غاصب دیده نشود، از هنرمندان انتظار داریم که این ضعف‌ها را در قالب فیلم کوتاه، شعر، کاریکاتور، داستان و ... به نمایش درآورده و برجسته کنند. در نقطه مقابل، اشاره به پیروزی‌ها و نقاط قوت جریان مقاومت مدنظر است. خصوصا اینکه جریان مقاومت از بعد رسانه ای و تبلیغی مظلوم واقع شده و از سوی رسانه های جهانی دائما بایکوت می شود. چند سالی است که جریان مقاومت در داخل فلسطین شکل گرفته و دستاوردهای بسیار خوبی هم داشته است. رسانه‌های صهیونیست تلاش می‌کنند این دستاوردها و نقاط قوت جریان مقاومت دیده نشود تا مبادا دیگر کشورهای اسلامی از آنان الگو بگیرند. در فراخوانی که از این جشنواره منتشر شده، محورهای موردنظرمان اشاره شده است و هنرمندان می‌توانند با الهام گرفتن از این محورها دست به خلق آثار هنری و رسانه‌ای بزنند.\r\nدبیر این رویداد فرهنگی رسانه‌ای با اشاره به پیروزی مردم فلسطین در جنگ 12 روزه گفت: همانطور که دوران دفاع مقدس نقطه عطفی برای فعالیت در همه حوزه‌های هنری شد، به نظرم اتفاقات اخیر جنگ در غزه نیز این ظرفیت را دارد که سوژه‌هایی را در اختیار هنرمندان قرار بدهد که روی آن کار کنند. یکی از مهم‌ترین این سوژه‌ها جنایت‌هایی است که رژیم صهیونیستی مرتکب می‌شود. می‌بینید که این رژیم، زنان و کودکان بی‌گناه را کشته و حقوق بشر را نقض می‌کند و یا برخلاف ادعای متحدان غربی اش دهان رسانه های مستقل را با انهدام مجتمع رسانه ای الجلا در غزه که محل حضور نمایندگان رسانه های بین المللی بود، بست. این دقیقا مخالف شعار غرب در موردی آزادی بیان محسوب می شود. با این حال هیچ نهاد بین‌المللی لب به اعتراض نمی‌گشاید. بدون شک هنرمندان فهیم ما می‌توانند این اتفاقات و سوژه‌ها را به زبان هنر دربیاورند.\r\nوی درباره انتخاب داوران جشنواره توضیح داد: در سال‌های گذشته همواره ترکیبی شامل داوران جوان و پیشکسوت انتخاب می‌کردیم. این کار کمک می‌کند تا ضمن کادرسازی برای دوره‌های بعدی جشنواره از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.\r\nشکیبایی ضمن اشاره به مشارکت‌کنندگان در برگزاری جشنواره «آرمان قدس و اندیشه امام خمینی» گفت: 4 موسسه، درگیر برگزاری این رویداد فرهنگی هستند. آنان هم در حوزه نشر اندیشه امام خمینی کار کردند و هم در زمینه فلسطین فعالیت‌های جدی را دنبال می‌کنند. فرهنگسرای رسانه و موسسه «فرهنگ و رسانه شهر» دو مرکز رسانه‌ای هستند که در این رویداد ایفای نقش می‌کنند و جمعیت دفاع از ملت فلسطین و دبیرخانه دائمی کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه قدس وابسته به مجلس دو مشارکت‌کننده دیگر در برگزاری آن هستند. تلاش کردیم از موسساتی کمک بگیریم که در دو مقوله فلسطین و فرهنگ و هنر دارای تخصص بوده و از ظرفیت‌شان استفاده کنیم.\r\nوی در پایان خاطرنشان کرد: در این بین، جمعیت دفاع از ملت فلسطین به عنوان سازمان مردم نهاد که نزدیک به دو دهه است در حوزه نشر معارف فلسطین مشارکت دارد، محور اصلی این رویداد است. این مرکز فعالیت‌های متعددی در حوزه‌های حقوقی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برای حمایت از ملت فلسطین داشته و پیوندهای بسیار خوبی با سازمان‌های همتای خود در دیگر کشورها دارد.\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه، فرهنگسرای رسانه با همکاری موسسه مسیر رسانه بیست و سومین دوره «تربیت مربی سواد رسانه‌ای» را برگزار می‌کنند.\r\nاین دوره شامل 32 ساعت آموزشی بوده که به دو صورت حضوری و مجازی از 8 الی 22 تیرماه 1400 برگزار می‌شود. در پایان به شرکت‌کنندگان در این دوره، گواهی معتبر آموزش سواد رسانه‌ای اعطا و نفرات برتر دوره حضوری به شبکه مربیان موسسه اضافه خواهند شد.\r\nفرهنگسرای رسانه براساس ماموریت سازمانی خود در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آموزش تخصصی رسانه و اصول سواد رسانه‌ای را در مناطق 22 گانه شهر تهران برعهده داشته و این دوره آموزشی نیز در همین راستا توسط این مرکز فرهنگی و رسانه‌ای برگزار می‌شود. \r\nاز جمله سرفصل‌های مهمی که در این دوره به هنرجویان آموزش داده می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:\r\n- رسانه‌شناسی، کلیات و سطوح سواد‌رسانه‌ای\r\n- منطق و تفکر‌ انتقادی\r\n- تاریخچه وب\r\n- از دستینه وب تا عصر دیجیتال\r\n- مغالطات\r\n- تربیت رسانه‌ای و خانواده\r\n- فنون اقناع و متقاعدسازی\r\n- آینده ‌رسانه‌ها\r\n- سواد بصری/ هنر ارائه\r\n-دیپلماسی رسانه‌ای، سواد روایت و کمپین‌سازی\r\n- نظریه‌های رشد و یادگیری\r\n- پلتفرم‌شناسی\r\n- مخاطب‌شناسی\r\nاساتید این دوره جمعی از چهره‌های صاحب نام عرصه رسانه هستند.\r\n- سیداحمد موسوی صمدی (دکترای سیاستگذاری فرهنگی و مدرس سوادرسانه‌ای)\r\n- کمیل خجسته (استاد دانشگاه امام صادق و مدیر عامل موسسه فرهنگی هنری تبیان)\r\n- مهدی کاشفی فرد (دکترای ارتباطات و پژوهشگر رسانه)\r\n-مجید اسماعیلی (عضو هیئت مدیره مجتمع فرهنگی امام صادق و پژوهشگر رسانه)\r\n- مسعود حسنلو (فعال و پژوهشگر تکنولوژی آموزشی)\r\n- آسیه حسینی‌نیکو (دکترای روانشناسی تربیتی و مدرس فبک)\r\n- زهرا رضانیا (پژوهشگر و مدرس سواد رسانه‌ای)\r\n- حسین پناهی (تهیه کننده و مشاور بین‌الملل رسانه)\r\n- مهدی انصاری (دکترای ارتباطات و مستندساز)\r\n- سیدمحمدمهدی امیر واقفی (مدرس و عضو هیات تالیف کتاب درسی تفکر و سواد رسانه‌ای)\r\n- علی صدری‌نیا (‌‌‏کارگردان و مدیر ارتباطات و رسانه سازمان هنری رسانه‌ای اوج)\r\nبراساس این گزارش، هزینه ثبت‌نام دوره حضوری ۶۰۰ هزار تومان و دوره مجازی ۳۰۰ هزار تومان است و زمان برگزاری کلاس‌ها روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه، بعدظهر است.\r\nثبت‌نام گروهی (بیش از ۵ نفر) از تخفیف ویژه ۲۰ درصدی و دانشجویان و فعالان فرهنگی نیز از تخفیف ویژه ۱۵ درصدی برخوردار می‌شوند.\r\nمهلت ثبت‌نام در این دوره از ۲۸ خرداد تا ۵ تیرماه است و علاقه‌مندان برای ثبت‌نام باید به سایت مسیر رسانه به آدرس Medialit.massir.ir مراجعه کنند.\r\n\r\n ...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه، همزمان با 14 خرداد و سالروز رحلت جانسوز بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره)، جمعیت دفاع از ملت فلسطین با مشارکت فرهنگ سرای رسانه، موسسه «فرهنگ و رسانه شهر» و دبیرخانه دائمی انتفاضه فلسطین جشنواره رسانه‌ای با عنوان «آرمان قدس و اندیشه امام خمینی» را برگزار می‌کند.\r\n \r\nبا توجه به پیروزی‌های اخیر جبهه مقاومت و به ویژه پیروزی شکوهمند مردم غزه در نبرد 12 روزه با رژیم غاصب صهیونیستی فرهنگسرای رسانه ویژه برنامه‌ای را برای تبیین اندیشه امام خمینی در موضوع قدس تدارک دید. امام خمینی به عنوان اولین رهبر جهان اسلام که موضوع قدس را برای جهانیان تبیین کرد، مطرح است. ایشان با نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس، موضوع فلسطین را به عنوان مهم‌ترین مسئله جهان اسلام مطرح کرد.\r\n \r\nهدف اصلی از برگزاری این رویداد فرهنگی و هنری آن است تا بار دیگر آرمان‌های امام خمینی در موضوع قدس با استفاده از قالب هنر در سطحی گسترده مطرح بشود. هم‌چنین توجه به موضوع فلسطین به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین مقوله جهان اسلام در سطحی جهانی مورد تاکید قرار می‌گیرد.\r\n \r\nدر زیر فراخوان این جشنواره که در 4 بخش شعر، داستان کوتاه، کاریکاتور و فیلم مستند است منتشر می‌شود.\r\n 1- بخش شعر\r\n این بخش شامل آثار منظوم شعری است که توسط شاعران کشورمان سروده شده و به دبیرخانه جشنواره ارسال می‌شود. اشعار برتر این جشنواره ضمن دریافت جایزه، در یک کتاب شعر به چاپ خواهند رسید.\r\n 2- بخش کاریکاتور\r\n این بخش شامل کاریکاتورهایی است که توسط هنرمندان خلاق طراحی شده و نگاهی به شکست رژیم غاصب صهیونیستی دارد. آثار برگزیده این بخش در نمایشگاهی به نمایش درخواهد آمد.\r\n 3- بخش داستان کوتاه\r\n این بخش در دو قالب تنظیم شده است: در اولی یک داستان کوتاه نیمه تمام توسط دبیرخانه جشنواره منتشر شده و علاقه‌مندان می‌توانند آن را به سلیقه خود تکمیل کنند. در دومی نویسندگان و اهالی قلم بنابر ایده‌پردازی خود می‌توانند یک داستان کوتاه با موضوع فلسطین را بنویسند.\r\n در این بخش داستان‌های برگزیده که حائز نمره برتر باشند،‌ در کتاب داستان کوتاه به چاپ می‌رسند.\r\n \r\n\r\n*** داستان کوتاهی که علاقه‌مندان می‌توانند نسبت به تکمیل آن اقدام کنند: \r\n\r\n \r\n\"در خیال مهربانی\"\r\n داستان ناتمام\r\n عباس عباس زاده\r\nبدرالدین حنیف که هنوز یازده ساله بود حق داشت رئوف و ساده باشد.\r\n او وقتی معجزه‌ی اهدای یک شاخه گل به معلمش را دید هر چه پس انداز داشت، بذر گل خرید و آمد آنها را توی باغچه کوچک حیاط خانه شان کاشت و هر روز روی ایوان می نشست در انتظار رویش آن گلها.\r\n اما غنچه‌ی زیبا و قشنگ گلهایش زمانی باز شد که سربازان اسرائیلی برای تصرف روستایشان به آنجا هجوم آورده بودند.\r\n پدرش مضطرب و پریشان در حالی که کاری از دستش برنمی‌آمد از درب نیمه باز خانه نزدیک شدن سربازان را نظاره می‌کرد و مادرش در حال گریه و زاری در گوشه‌ی اطاق بدرگاه خدا سجده کرده بود.\r\n در این حال بدرالدین فکر کرد که شاید با اهدای آن گلها به سربازان اسرائیلی همان معجزه‌ای را ببیند که در چشمان اشک آلود معلمش دیده بود.\r\n پس به سرعت همه‌ی گلهایی که غنچه‌هایشان باز شده بود را از باغچه چید و دور از چشمان نگران پدرش از خانه گریخت و با دسته گل انبوهی که در دست داشت دوان دوان به سمت سربازان اسرائیلی رفت...\r\n\r\n\r\n 4- بخش فیلم (ویدئوکلیپ)\r\n در این بخش از هنرمندان دعوت می‌شود تا ضمن بازخوانی دقیق اندیشه‌های امام خمینی در موضوع قدس دست به تولیدات تصویری و ویدئوکلیپ‌های خلاقانه بزنند.\r\n \r\nمحورهای فراخوان\r\n \r\n1- محورهای بخش شعر\r\n فرار صهیونیست‌ها از فلسطین اشغالی- (ارض موعود یک توهم است)\r\n ملت فلسطین دفاع از جهان عرب در مقابل رژیم صهونیستی\r\n جنگ اخیر فرصتی برای بازگشت آوارگان به وطن\r\n شکست توطئه عادی‌سازی اعراب با دشمن صهیونیستی\r\n چشم پوشی غرب بر جنایت رژیم صهیونیستی و عوض کردن جای مظلوم و ظالم\r\n وحدت جامعه فلسطین حول مقاومت\r\n آمادگی و یا اعلام آمادگی دیگر حلقه‌های مقاومت برای وارد آوردن ضربه نهایی به رژیم صهیونیستی (لبنان، سوریه، عراق، یمن، زینبیون، فاطمیون و ایران)\r\n نقش سرداران شهید مقاومت در توانمند سازی مقاومت فلسطین ( شهید سلیمانی، شهید مغنیه، شهید طهرانی مقدم و...)\r\n فرار نظامیان آمریکا و لاف‌زنی رهبران سیاسی و نظامی آن\r\n قدس و ظهور منجی عالم بشریت\r\n شهدا سپاه زنده اسلام\r\n رژیم صهیونیستی کودک‌کش\r\n پیوند اندیشه‌های امام خمینی در موضوع قدس و پیروزی‌های اخیر جبهه مقاومت\r\n بیانات امام خمینی راهنمای جهان اسلام در شناخت آرمان قدس\r\n آیت الله خامنه‌ای و دورنمایی برای نابودی اسرائیل\r\n \r\n2- محورهای بخش کاریکاتور\r\n ترس صهیونیست ها از موشک‌باران\r\n فرار صهیونیست‌ها از فلسطین اشغالی- (ارض موعود یک توهم است)\r\n ناتوانی گنبد آهنین در مقابل موشک‌های مقاومت\r\n شکست توطئه عادی‌سازی اعراب با دشمن صهیونیستی\r\n چشم پوشی غرب بر جنایت ر ژیم صهیونیستی و عوض کردن جای مظلوم و ظالم\r\n التماس رژیم صهیونیستی برای پایان جنگ و مخالفت مقاومت با آن\r\n قدس و شیخ جراح هویت، تاریخ و انگیزه قیام و وحدت\r\n غافلگیری‌های مقاومت در تاکتیک‌های جنگی و رو کردن تسلیحات نوین\r\n آمادگی و یا اعلام آمادگی دیگر حلقه‌های مقاومت برای وارد آوردن ضربه نهایی به رژیم صهیونیستی (لبنان، سوریه، عراق، یمن، زینبیون، فاطمیون و ایران)\r\n فرار نظامیان آمریکا و لاف‌زنی رهبران سیاسی و نظامی آن\r\n رژیم صهیونیستی کودک‌کش\r\n جنگ تا پیروزی یک ضرورت وآتش بس یک فرصت برای رژیم صهیونیستی\r\n حملات مقاومت به زیر ساخت‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی\r\n \r\n3- محورهای بخش داستان کوتاه (ایده‌پردازی نویسندگان)\r\nفرار صهیونیست‌ها از فلسطین اشغالی- (ارض موعود یک توهم است)\r\n سلاح غزه در خدمت کل فلسطین\r\n ملت فلسطین دفاع از جهان عرب در مقابل رژیم صهیونیستی\r\n جنگ اخیر فرصتی برای بازگشت آوارگان به وطن\r\n شکست توطئه عادی‌سازی اعراب با دشمن صهیونیستی\r\n چشم پوشی غرب بر جنایت رژیم صهیونیستی و عوض کردن جای مظلوم و ظالم\r\n وحدت جامعه فلسطین حول مقاومت\r\n بی‌نتیجه بودن سازش و نقش آن در تاخیر آزادسازی فلسطین\r\n قدس و شیخ جراح هویت، تاریخ و انگیزه قیام و وحدت\r\n با توجه با حادثه شیخ جراح و سپری شدن دوران آواره‌سازی فلسطینیان\r\n جنگ فراگیر فلسطینیان و اختلاف در میان رهبران رژیم صهیونیستی\r\n کل رژیم صهیونیستی در تیررس موشک‌ها و پهپادهای مقاومت\r\n غافلگیری‌های مقاومت در تاکتیک‌های جنگی و رو کردن تسلیحات نوین\r\n آمادگی و یا اعلام آمادگی دیگر حلقه‌های مقاومت برای وارد آوردن ضربه نهایی به رژیم صهیونیستی (لبنان، سوریه، عراق، یمن، زینبیون، فاطمیون و ایران)\r\n نقش سرداران شهید مقاومت در توانمند سازی مقاومت فلسطین ( شهید سلیمانی، شهید مغنیه، شهید طهرانی مقدم و...)\r\n فرار نظامیان آمریکا و لاف‌زنی رهبران سیاسی و نظامی آن\r\n نگاه امیدوار امت اسلام و با تاکید بر اقامه نماز در قدس\r\n قدس و ظهور منجی عالم بشریت\r\n شهدا سپاه زنده اسلام\r\n شهرک‌هایی که برای بازگشت و اسکان آوارگان ساخته شده است\r\n جنگ تا پیروزی یک ضرورت وآتش بس یک فرصت برای رژیم صهیونیستی\r\n رژیم صهیونیستی کودک‌کش\r\n اندیشه‌های امام خمینی در موضوع قدس\r\n \r\n*** داستان کوتاهی که علاقه‌مندان می‌توانند نسبت به تکمیل آن اقدام کنند: \r\n\r\n \r\n\"در خیال مهربانی\"\r\n داستان ناتمام\r\n عباس عباس زاده\r\nبدرالدین حنیف که هنوز یازده ساله بود حق داشت رئوف و ساده باشد.\r\n او وقتی معجزه‌ی اهدای یک شاخه گل به معلمش را دید هر چه پس انداز داشت، بذر گل خرید و آمد آنها را توی باغچه کوچک حیاط خانه شان کاشت و هر روز روی ایوان می نشست در انتظار رویش آن گلها.\r\n اما غنچه‌ی زیبا و قشنگ گلهایش زمانی باز شد که سربازان اسرائیلی برای تصرف روستایشان به آنجا هجوم آورده بودند.\r\n پدرش مضطرب و پریشان در حالی که کاری از دستش برنمی‌آمد از درب نیمه باز خانه نزدیک شدن سربازان را نظاره می‌کرد و مادرش در حال گریه و زاری در گوشه‌ی اطاق بدرگاه خدا سجده کرده بود.\r\n در این حال بدرالدین فکر کرد که شاید با اهدای آن گلها به سربازان اسرائیلی همان معجزه‌ای را ببیند که در چشمان اشک آلود معلمش دیده بود.\r\n پس به سرعت همه‌ی گلهایی که غنچه‌هایشان باز شده بود را از باغچه چید و دور از چشمان نگران پدرش از خانه گریخت و با دسته گل انبوهی که در دست داشت دوان دوان به سمت سربازان اسرائیلی رفت...\r\n\r\n \r\n4- محورهای بخش فیلم (ویدئوکلیپ)\r\n اندیشه‌های امام خمینی در موضوع قدس در کتاب‌های امام\r\n بیانات امام خمینی در موضوع قدس در سخنرانی‌ها\r\n قدس، مهم‌ترین مقوله جهان اسلام از منظر امام خمینی\r\n راهبرد عملی امام خمینی برای توجه به قدس\r\n جاری بودن اندیشه امام و روز قدس پس از رحلت ایشان\r\n تقویم فراخوان (مهلت ارسال آثار، داوری و اختتامیه)\r\n مهلت ارسال آثار: از 14 خرداد همزمان با سالروز رحلت امام خمینی تا 15 مردادماه سال 1400\r\n زمان داوری: از 1 شهریور تا 5 شهریورماه\r\n اعلام نفرات برگزیده و مراسم اختتامیه: 9 مهرماه همزمان با سالگرد شهادت محمد الدوره کودک فلسطینی ساکن غزه که با تیر مستقیم نظامیان رژیم صهیونیستی و در پناه پدر به شهادت رسید (به عنوان روز همبستگی و همدردی با کودکان و نوجوانان فلسطینی)\r\n برگزاری نمایشگاه آثار کاریکاتور: از 9 تا 15 مهرماه\r\n \r\nدبیر جشنواره\r\n مهدی شکیبایی\r\n اعضای هیئت انتخاب و داوران\r\n 1-    بخش شعر\r\n احمد بابایی\r\n علی داوودی\r\n محمود حبیبی کسبی\r\n 2- بخش کاریکاتور\r\n سیدمسعود شجاعی طباطبایی\r\n محمدرضا دوست محمدی\r\n امیرحامد پاژدار\r\n 3- بخش داستان کوتاه\r\n سارا عرفانی\r\n محسن باقری اصل\r\n فاطمه سلیمانی ازندریانی\r\n 4- بخش فیلم (ویدئوکلیپ)\r\n مهدی شامحمدی\r\n محسن اسلام‌زاده\r\n حسین جودوی\r\n جوایز\r\n 1-  بخش شعر\r\n نفر اول: 3 میلیون تومان\r\n نفر دوم: 2 میلیون تومان\r\n نفر اول: 1 میلیون تومان\r\n 2- بخش کاریکاتور\r\n نفر اول: 3 میلیون تومان\r\n نفر دوم: 2 میلیون تومان\r\n نفر سوم: 1 میلیون تومان\r\n 3- بخش داستان کوتاه\r\n نفر اول: 3 میلیون تومان\r\n نفر دوم: 2 میلیون تومان\r\n نفر سوم: 1 میلیون تومان\r\n 4- بخش فیلم (ویدئوکلیپ)\r\n نفر اول: 3 میلیون تومان\r\n نفر دوم: 2 میلیون تومان\r\n نفر سوم: 1 میلیون تومان\r\n \r\nمقررات و ضوابط شرکت در جشنواره\r\n 1- کاریکاتورها، اشعار و داستان‌ کوتاه حتما باید در موضوع مرتبط و با توجه به محورهای اعلام شده در فراخوان باشد.\r\n 2- هنرمندان می‌توانند حداکثر ۳ کاریکاتور ارسالی داشته باشند.\r\n 3- کاریکاتورها، اشعار و داستان‌ کوتاه‌ نباید پیش‌تر در رسانه‌های رسمی، خبرگزاری‌ها و ... منتشر شده باشد.\r\n 4- اندازه آثار ارسالی در بخش کاریکاتور باید حداقل A4 باشد. فرمت آثار ارسالی باید Jpeg و وضوح تصویر ۳۰۰ dpi باشد.\r\n 5- اشعار باید تالیفی و به زبان فارسی باشد و پیش‌تر در رسانه‌ها منتشر نشده باشد.\r\n 6- هر شاعر با 2 اثر می‌تواند در مسابقه شرکت کند.\r\n 7- داستان‌های کوتاه باید به صورت تایپ‌شده در فرمت‌های معمول (.doc. docx و .rtf) ارسال شود.\r\n 8- اثر ارسالی در بخش داستان کوتاه باید به لحاظ فرم، در محدوده داستان کوتاه قرار گرفته و بیشتر از ۳۵۰۰  کلمه نباشد. حداقل کلمات مورد استفاده در داستان ۱۰۰۰ کلمه و حداکثر آن   بین ۳۰۰۰ هزار تا ۳۵۰۰  کلمه است.\r\n 9- تصمیم‌گیری در مورد آثاری که در مرز مبهم میان قالب داستان کوتاه با سایر قالب‌های ادبیات داستانی قرار دارند، و بیشتر یا کمتر از تعداد کلمات اعلام شده باشد، بر عهده هیئت داوران خواهد بود.\r\n 10- در بخش داستان کوتاه، هر شرکت کننده فقط می‌تواند با 2 اثر در مسابقه شرکت کند.\r\n 11- نویسندگان داستان کوتاه باید نسبت به رعایت شعائر مذهبی، قوانین کشور و عدم توهین به مقدسات و ادیان و قومیت های ایران و جهان دقت داشته باشند.\r\n 12- در صورت کپی‌برداری یا استفاده از آثار دیگران، داستان ارسالی حذف خواهد شد.\r\n 13- فیلم‌ها نهایتا تا 2 دقیقه باشد.\r\n 14- فایل ارسالی فیلم‌ها باید فاقد هرگونه نشانه (لوگو و واترمارک) روی فیلم باشد.\r\n 15- فیلم های ارسالی باید در قطع HD و HD Full، K4 و K2 تولید شده باشند.\r\n 16- فیلم‌های ارسالی نباید پیش‌تر در رسانه‌ها و تلویزیون به نمایش درآمده باشد.\r\n 17- فیلم‌های ارسال شده باید به صورت فایل دیتا با یکی از فرمت‌های -MXF- AVI- MP4 (H.264) و MPEG2-MOV باشد.\r\n 18- نام و نام‌خانوادگی خالق اثر به همراه یک عکس 4*3 از او به همراه اثر ارسال شود.\r\n 19- کاریکاتورهای برتر در نمایشگاهی که پس از اختتامیه برگزار می‌شود، حضور پیدا کنند.\r\n 20- اشعار و داستان‌های کوتاه برتر در کتابی به چاپ خواهند رسید.\r\n 21- فرستنده اثر صاحب آن شناخته می‌شود.\r\n 22- آثاری که مقررات جشنواره را رعایت نکرده باشند از دور مسابقات حذف خواهند شد.\r\n 23- استفاده از آثار راه یافته به بخش مسابقه برای تبلیغات، انتشارات، و اکران با ذکر نام صاحب اثر برای برگزارکننده مجاز است.\r\n 24- تصمیم‌گیری در مورد موارد پیش‌بینی نشده بر عهده دبیرخانه است.\r\n 25- اثر ارسالی باید دارای عنوان باشد.\r\n 26- مشخصات کامل هر فرد در یک فایل PDF یا WORD شامل نام، نام خانوادگی، شماره تماس و کدملی همراه با آثار ارسال شود.\r\n 27- فرهنگسرای رسانه مجاز به استفاده از ویدئوکلیپ‌های ارسال شده با ذکر نام سازنده است.\r\n \r\nبه دلیل طولانی‌تر شدن فراخوان، داستان کوتاه که باید توسط مخاطبین تکمیل شود، فقط در سایت فرهنگسرای رسانه درج شده است. \r\n \r\nعلاقه‌مندان آثار خود را می‌بایست به ایمیل فرهنگسرای رسانه به آدرس resanehfarhangsara@gmail.com ارسال کنند.\r\n \r\n \r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای رسانه بیست و یکمین نمایشگاه مجازی رسانگار در فرهنگ سرای رسانه به صورت مجازی برگزار می شود. این نمایشگاه ، آثار دیجیتال \"سید ایمان نوری نجفی\" با عنوان \"کرونا و عصر جدید\"از 8 لغایت 18 خرداد 1400 در رسانگار گالری برپاست .در این نمایشگاه تعداد 30 اثر در ابعاد50.70 با تکنیک دیجیتال , با موضوع کرونا ,در فضای مجازی فرهنگسرای رسانه به نمایش در می آید .سید ایمان نجفی متولد 1362تهران است و برگزیده بسیاری از جشنواره و مسابقات داخلی و خارجی ست.\r\n\r\nعلاقه‌مندان برای تماشای این نمایشگاه مجازی می‌توانند به سایت فرهنگ سرای رسانه و صفحه مجازی آن در اینستاگرام مراجعه کنند.\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n ...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه، فرهنگسرای رسانه در راستای ماموریت سازمانی خود به منظور آموزش استفاده از رسانه به ویژه شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی اقدام به تولید محصولات جدیدی با عنوان «با هم یاد بگیریم» کرده است. \r\nدر این برنامه جمعی از فعالان فضای مجازی و کارشناسان ارشد شبکه‌های اجتماعی در قالب ویدئوهای 3 تا 4 دقیقه‌ای به آموزش مفاهیم اساسی و چالش‌های استفاده از فضای مجازی می‌پردازند. خروجی این جلسات، ویدئوکلیپ‌هایی با موضوع آموزش مهارت‌های استفاده بهینه از فضای مجازی است. \r\nاز جمله موضوعات مهم و اساسی که در این ویدئوها مورد بررسی قرار می‌گیرد می‌توان به مراقبت از کودک در فضای مجازی، نظارت والدین در فضای مجازی، تبلیغات فوتوشاپی در فضای مجازی، اضطراب و فضای مجازی و ... اشاره کرد. \r\nمژده خنجری، علیرضا جباری، عباس جواهری و ... اساتید ارشد رسانه و فعالان مجازی هستند که در ویژه برنامه «با هم یاد بگیریم» صحبت می‌کنند.\r\n...
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه، مقوله ازدواج و تشکیل خانواده یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که ذهن جوانان و خانواده‌ آنها را درگیر کرده است. بسیاری از جوانان که در آستانه ازدواج قرار دارند به دنبال پاسخ به سوالاتی نظیر این هستند که چگونه ازدواجی پایدار داشته باشند؟ چه همسری مناسب‌تر است؟ و ...\r\nفرهنگسرای رسانه با همکاری سپهر دانش کارگاه خانواده «ازدواج پایدار، خانواده موفق» را برگزار می‌کند. در این کارگاه مهم‌ترین موضوعات برای مجردها (پیش از ازدواج) و متأهل‌ها (پس از ازدواج) مورد بررسی قرار گرفته و به سوالات آنها پاسخ داده می‌شود.\r\nبراساس این گزارش کارگاه «ازدواج پایدار» ویژه مجردها از 29 اردیبهشت تا 2 خرداد و کارگاه «خانواده موفق» ویژه متاهل‌ها از 3 تا 6 خرداد برگزار می‌شود. \r\n علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن‌های 09218315605 و 26703717 تماس حاصل کنند.\r\n...
در یکصد و هفتمین نشست تخصصی زرین قلم مطرح شد

احمد دهقان: کتاب‌نویسی بسیار ساده‌تر از نویسندگی است

نویسنده برجسته کشور در نشست رونمایی از کتاب «هیچ کس این زن را نمی‌شناسد»‌ گفت: در جامعه امروز، خیلی‌ها حتی برای مد هم که شده یک داستان می‌نویسند و از این جهت، کتاب نوشتن بسیار ساده است اما این که کسی بتواند نویسنده باشد و ذهن نویسندگی داشته باشد، بسیار مهم است.

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی،آیین رونمایی از رمان «هیچ کس این زن را نمی‌شناسد» با حضور نویسنده کتاب، ندا رسولی و اساتید ادبیات، احمد دهقان، مجید قیصری، زهیر یاری، ولی‌الله نوروزی و جمع زیادی از علاقه‌مندان در فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم و پس از خوشامدگویی مجری برنامه، اسماعیل باستانی، هنرمندان برجسته کشور به روی صحنه آمدند و با اجرای یک قطعه زنده و خوانش بخش‌هایی از کتاب «هیچ کس این زن را نمی‌شناسد»، حال و هوای خاصی به مجلس دادند. در همین بخش، ولی‌الله نوروزی، یک قطعه زنده را نواخت و پس از او، زهیر یاری، بازیگر سینما و تلویزیون، قسمتی از این کتاب را برای حاضران در جلسه خواند.

در ادامه اسماعیل باستانی، مجری برنامه از مهمانان جلسه درخواست کرد تا به روی صحنه بیایند و ندا رسولی و مجید قیصری برای معرفی این کتاب به روی صحنه آمدند.

روایت‌های واقعی از ورود نیرو‌های متفقین به ایران، زمینه‌ساز نوشتن رمان

ندا رسولی، اولین سخنران برنامه بود. او راجع به جدیدترین کتاب خود گفت: ایده اولیه این داستان، از این‌جا شروع شد که یکی دو روایت واقعی از این تاریخ شنیدم که بسیار تاثیرگذار بود. این دو روایت مربوط به ورود متفقین به ایران، اشغال ایران و قحطی بود. همین موضوع باعث شد تا این مقطع از تاریخ را مطالعه کنم و متوجه شوم که چه اتفاقات جالبی در آن برهه رخ داده است و می‌توان روی آن کار کرد. باید بگویم که آن روایت‌ها را از مادرم شنیدم و ایشان نیز آن را از پدربزرگ و مادربزرگم شنیده است که در آن مقطع زندگی می‌کردند. در حقیقت، این چند داستان، دستمایه‌ای برای نوشتن این کتاب شد.

او در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر واقعی بودن یا خیالی بودن روایات در این کتاب گفت: وقتی این مقطع تاریخی را مطالعه می‌کردم، تلاش کردم تا چارچوب اصلی تاریخ را در نوشتن کتاب رعایت کنم و از این جهت، لطمه‌ای به آن وارد نشود. علاوه بر این، تلاش کردم تا با استفاده از تخیل، این موضوع را غنی‌تر کنم تا بتوانم جهان داستانی خود را بنویسم. به صورت کلی باید بگویم که نوشتن یک داستان برمبنای تاریخ، کار بسیار سختی است؛ به این دلیل که شما باید قصه‌سازی کنید و در عین حال حواستان باشد که به آن چارچوب، لطمه‌ای وارد نشود و دچار تغییر نگردد.

مجید قیصری دیگر سخنران این جلسه رونمایی کتاب بود. او در مقدمه صحبت‌های خود گفت: وقتی شما چیزی را از دست می‌دهید، اگر برایتان عزیز باشد، به سختی می‌توانید آن را فراموش کنید. از همین منظر، وقتی شما عزیزترین نزدیکانتان را در جنگ از دست می‌دهید، جنگ معنا و مفهوم دیگری برای شما پیدا می‌کند. مطمئنا وقتی شما چیزی را از دست می‌دهید، دیگر جای هیچ شیرینی برایتان باقی نمی‌ماند و همه چیز تلخ می‌شود.

او در ادامه صحبت‌های خود، به کتاب «هیچ کس این زن را نمی‌شناسد» اشاره کرد و گفت: به نظرم، بحث دوری و نزدیکی وقایع در این داستان مطرح نیست بلکه بحث جذابیت است. نویسنده از یک سوژه خوشش می‌آید و دیگر فرقی نمی‌کند که آن سوژه مربوط به سال ۱۳۲۰ باشد یا مربوط به دهه ۶۰ هجری و حضرت سیدالشهدا باشد. به نظرم، نکته مهم در یک کتاب این است که نویسنده توانسته باشد که از پس زمان و مکان بربیاید. به نظرم، نویسنده در جایی قرار گرفته است که ما نمی‌دانیم کجاست. او در متن خود اصلاحات ترکی را آورده است که برای ما مانوس نیست. این کتاب، یک اثر درخور و قابل اعتنایی است. به نظرم برگزاری جلسات رونمایی کتاب، قواعد و قوانینی دارد که باید رعایت شود. همان طور که برای فیلم‌ها مراسم فرش قرمز گرفته می‌شود، باید چنین فضایی را برای کتاب نیز فراهم کنیم.

ندا رسولی در پاسخ به سوال مجری برنامه، ‌مبنی بر سفر کردن نویسنده در تاریخ به واسطه این کتاب گفت: وقتی تاریخ این مقطع را مطالعه می‌کردم، متوجه شدم که نیروهای متفقین از شمال و جنوب وارد ایران شده بودند. تقریبا آشنایی زیادی با جنوب کشور نداشتم اما به واسطه ارتباطاتی که با شمال کشور و به ویژه آذربایجان داشتم، روایت کتاب را بر اساس این منطقه آغاز کردم.

 

قیصری در بخش دوم صحبت‌های خود ضمن اشاره به شخصیت‌پردازی در این کتاب گفت: در ابتدا می‌خواهم که یک شمای کلی از این داستان به مخاطبان ارائه بدهم تا بدانند که با چه فضایی روبه‌رو هستند. این داستان، دو روایت را به موازات هم جلو می‌برد؛ یکی از این داستان‌ها، روایت من راوی دارد که به واسطه یک جوان روایت می‌شود. این داستان فضای شهری دارد و در اردبیل دنبال می‌شود. همزمان با این داستان، یک داستان دیگر نیز داریم که به صورت دانای کل روایت شده و در آن، ماجراهای سال ۱۳۲۰ روایت می‌شود. در ابتدا فکر می‌کردم که این دو روایت موازی با همدیگر جلو می‌رود اما با پیش رفتن در داستان متوجه شدم که این دو روایت از جایی به بعد، از هم جدا شده و جداگانه روایت می‌شوند. به نظرم، در این‌جا نویسنده باید اطلاعاتی می‌داد تا ما بفهمیم که این دو روایت اختلافی نزدیک به ۲۰ سال با یکدیگر دارند و جدا هستند. چیزی که برای من در متن داستان مهم بود و دوست داشتم که به آن پرداخته شود، این است که ما از یک روایت خرد که فقط چند روستا را دربر می‌گیرد، می‌خواهیم یک تصویر کلی از ایران را نمایش بدهیم. در حقیقت، با استفاده از روایات خرد می‌خواهیم تصویر کلی از جنگ را به نمایش دربیاوریم. با این حال باید بگویم که آن چیزی که دوست داشتم، به من ارائه نشد. انتظار من این بود که بدانم در سال ۱۳۲۰، چه کسی پادشاه مملکت است؟ چه اتفاقاتی در آن زمان رخ می‌دهد و … اما از آن‌جا که آدم‌ها بسیار درگیر روزمرگی شده‌اند، کمتر کسی به این مساله توجه می‌کند. در حقیقت، در این کتاب، هیچ حرفی از کسانی که به نوعی دست‌اندرکار این اتفاقات شوم هستند، به میان نمی‌آید و هیچ اطلاعات تاریخی از این جغرافیا به من داده نمی‌شود. این‌ها از جمله حلقه‌های مفقوده این داستان است. علاوه بر این، باید بگویم که وقتی این کتاب را می‌خوانید، بدون آنکه بدانید نویسنده کتاب چه کسی است، حس زنانه او را حس می‌کنید.

تصویر روی جلد، برگ برنده رمان «هیچ کس این زن را نمی‌شناسد» است

اسماعیل باستانی در ادامه صحبت‌های مجید قیصری راجع به این کتاب گفت: یکی از برگ برنده‌های این کتاب، تصویر روی جلد آن است. باید بگویم که جلد این کتاب بسیار جذاب بوده و برای جذب مخاطب خیلی مهم است. باید بگویم که اصولا مخاطبان ما نویسنده‌ها را نمی‌شناسند و به همین دلیل وقتی به کتاب‌فروشی مراجعه می‌کنند، تنها به قفسه کتاب نگاه کرده و هر کدام که جذاب‌تر باشد و او را جلب کند، می‌خرد. از همین‌منظر، طرح جلد این کتاب بسیار خلاقانه و هنرمندانه است. طراح این جلد، فرزاد ادیبی است که به نظرم بسیار خوش‌ذوق عمل کرده است.

قیصری راجع به تاثیر جغرافیا در این کتاب گفت: اگر شما متنی داشته باشید که جغرافیا در آن نقش تعیین‌کننده‌ای نداشته باشد، خیلی ایراد ندارد اگر جغرافیا را به صورت سطحی بیان کنید. به نظرم، این کتاب، تاریخ را روایت می‌کند و در زیر پوست آن، از سنتی صحبت می‌کند که وابسته جغرافیا بوده و بر آن تاثیرگذار است. به نظرم، روی این مسائل می‌شد تمرکز ویژه‌ای داشت و استفاده از این تکنیک‌ها بسیار به رنگ و بوی آن کمک می‌کرد و آن را به سمت بومی‌شدن می‌برد. برای مثال، یکی از چیزهایی که بسیار دوست داشتم در این کتاب بخوانم، مربوط به ریزه‌کاری‌های سنتی در آن مناطق بود اما عملا چیزی دستم را نگرفت. مثلا تا انتهای داستان، هیچ تصویری از سربازان روس ندارم با این که بسیار دلم می‌خواست تا راجع به جزئیات آن باخبر شوم.

تمام شخصیت‌های داستانی به خوبی توسط نویسنده مدیریت شده است

او اضافه کرد: البته باید بگویم که ایشان انصافا نمره خوبی از این نوشته می‌گیرد چرا که آن را مدیریت کرده است. منظورم از مدیریت این است که او توانسته است، شخصیت‌ها را مدیریت کرده و از دستش خارج نشود. البته ایشان نویسنده جوانی است و با نوشتن بیش‌تر می‌تواند پیشرفت قابل ملاحظه‌ای کند. اگر چه جاهایی از داستان از دستشان خارج شده بود. مثلا در مواردی از کتاب، تعلیق‌هایی ایجاد شده بود که خیلی مناسب نبود. این موضوع به مدیریت داستان توسط نویسنده برمی‌گردد. ایشان می‌تواند با تکرار و تمرین بیش‌تر این موارد را نیز مدیریت کند. به نظرم اگر یک سرویراستار قوی در نشر وجود داشته باشد، متن را بخواند و همه این جزئیات را دربیاورد، متن از آب و گل درمی‌آید و خلاهای آن جبران می‌شود. ما چنین چیزی را در سینما و تئاتر داریم و بر همین اساس، متن نمایش‌نامه یا فیلم‌نامه چندین بار بازنویسی می‌شود اما در حوزه ادبیات، از این موضوع فقیر هستیم. امیدوارم روزی برسد که انتشارات‌های ما به این‌جا برسند که با استفاده از سرویراستاران جدی و قدرتمند، کارها را بخوانند. در این‌جا است که تحولی جدی در ادبیات ما رخ خواهد داد.

ندا رسولی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، دلیل انتخاب دو راوی را توضیح داد و گفت: وقتی طرح این رمان را نوشتم، ۴-۵ فصل اول را با من راوی نوشتم اما بعدا دیدم که این راوی به تنهایی جوابگو نیست و بنابراین باید این اتفاق صورت بگیرد و بر همین اساس عمل کردم. از آن‌جا که زمان دو داستان و نوع روایت متفاوت بود، یک راوی جوابگو نبود و نمی‌شد که از یک راوی استفاده کنم. باید بگویم که در ابتدای نوشتن این کتاب، بسیاری از شخصیت‌ها حضور نداشته و تعریف نشده بودند. با این حال، وقتی کار جلوتر می‌رفت، کم‌کم آنان را اضافه کردم. شخصیت‌های این کتاب تلفیقی از واقعیت و تخیل هستند. بدین معنی که اگر یکی دو ویژگی در جهان بیرون می‌بینم، سعی می‌کنم که آن را با استفاده از تخیل غنی کنم و شخصیت جدیدی بسازم.

قیصری در پاسخ به سوال دیگر مجری مبنی براین که آیا می‌توان این کتاب را یک داستان قهرمان‌محور و ضد جنگ دانست یا خیر؟ گفت: به این موضوع فکر نکردم اما بعید است که بتوان چنین معنایی را برای آن تعریف کرد چرا که قهرمان ندارد و البته شخصیت اصلی آن در پایان، ضد قهرمان می‌شود. در مقابل، باید بگویم که این داستان، یک داستان بومی است و نویسنده تلاش کرده است تا یک روایت بومی را به ما بدهد. دلیل این موضوع این است که کتاب، جغرافیای اردیبل در دهه ۲۰ را روایت می‌کند. یکی از چیزهایی که نه در این کار بلکه در تمام رمان‌های بومی باید مدنظر قرار بگیرد، جزئی‌پردازی است. برای مثال،‌ یکی از اتفاقات مهمی که در اردبیل رخ می‌دهد، در مقبره شیخ صفی است که در کتاب فقط به نام او اشاره شده است. این‌ها دقیقا همان ریزه‌کاری‌های داستان است که دوست داشتم در متن کتاب بیاید و خواننده را در خود غرق کند. نوشتن یک جور نقاشی‌کردن است که نویسنده در آن، به جای استفاده از رنگ، از قلم استفاده می‌کند. در این کتاب، به دنبال این بودم که درخت‌ها، پرنده‌ها، حصار و … روایت شود اما در مواردی از این موضوع صحبت نشده بود.

نویسنده کتاب «هیچ کس این زن را نمی‌شناسد» راجع به شخصیت‌های این کتاب صحبت کرد و گفت: یکی از شخصیت‌های فرعی این کتاب، بیش از همه توجه من را به خود جلب کرد و او را بسیار دوست داشتم. تقریبا سعی کردم تا با تمام شخصیت‌های داستان خود زندگی کنم. این موضوع را از استاد دهقان یاد گرفتیم که وقتی می‌خواهیم یک رمان بنویسیم باید تمام تمرکز خود را بر روی رمان بگذاریم تا به سرانجام برسد.

در ادامه جلسه، زهیر یاری بخش دیگری از این کتاب را که متعلق به فصل پانزدهم بود را خواند و با استقبال خوب حاضران در جلسه همراه شد.

در جامعه امروز، کتاب‌نویسی ساده‌تر از نویسندگی است/ ندا رسولی آثار زیادی خواهد نوشت

در بخش بعدی این جلسه، احمد دهقان صحبت کرد و درباره کتاب ندا رسولی گفت: بعضی‌ها نویسنده هستند اما بعضی‌ها فقط یک کتاب می‌نویسند. خانم رسولی از کسانی است که کتاب‌ها خواهد نوشت. در جامعه امروز ما که کتاب‌نوشتن خیلی ساده است، خیلی‌ها یک کتاب می‌نویسند. حتی برای مد هم که شده یک داستان می‌نویسند و از این جهت، کتاب نوشتن بسیار ساده است اما این که کسی بتواند نویسنده باشد و ذهن نویسندگی داشته باشد، بسیار مهم است. مهم‌ترین ویژگی خانم رسولی این است که او نویسنده است و یک کتاب‌نویس نیست. این اثر ایشان، یک شروعی برای کارهای بسیاری است که فکر می‌کنم خواهند نوشت و بعدها اسم ایشان را بیش‌تر خواهیم شنید. باید بگویم که به نظر من، کسی که باید نویسنده بشود، نویسنده خواهد شد و شما فقط باید به او کمک کنید و نیازی نیست چیزی یاد او بدهید. در حقیقت، با این موضوع مخالفم که یک استاد بیاید و شخصیت‌پردازی و … را تعریف کند. به نظرم، این کار به هیچ وجه، کار یک کارگاه نیست و نباید اتفاق بیفتد اما آن استاد باید راهنمایی کند و فوت و فن نوشتن را یاد بدهد. این موضوع است که مهم است. کسانی که می‌خواهند یک نویسنده شوند، موقعیت، راوی و … را بلد هستند و نباید آنان را جداگانه به آنان یاد داد. نکته مهم آموزش این است که این مواد، چگونه به هم وصل شوند و چه‌طور نوشته شوند. مشورت کردن از این جهت درست است که بیایم و بگویم که چرا این کار را کردی و باید داستان را از ابتدا بنویسی. برای خانم رسولی این اتفاق افتاد که باعث شد به او بگویم داستان را از ابتدا بنویسد اگر چه او پایان‌ها را بسیار خوب می‌نوشت. به همین دلیل است که می‌گویم تمام این نوشته‌ها کار خودش است و من یک کلمه هم به آن اضافه نکردم. مطمئنا هر کس دنیای خود را دارد و دوست دارد راجع به یک موضوع بنویسد. به نظرم، نویسنده‌ای که می‌خواهد نویسنده بشود را باید کمک کرد تا بتواند این کار را انجام دهد اما اینکه بخواهید او را بسازید، امکان‌پذیر نیست. وقتی ایشان طرح‌شان را آغاز کردند و چند فصلی از کتاب را نوشتند، به ناگاه آن‌چنان جوششی درشان رخ داد که بقیه را با سرعت نوشتند و تا انتها با یک نثر روان جلو رفتند.

ندا رسولی در مورد کتاب بعدی خود صحبت کرد و گفت: داستان بعدی من، یک داستان بومی مربوط به زلزله بم است.

او هم‌چنین در مورد مواردی که به کتاب وارد شد صحبت کرد و گفت: باید بگویم که من نمی‌خواستم تاریخ بنویسم بلکه می‌خواستم رمان بنویسم. از همین منظر، این موضوع برایم کافی بود که رمان در بستر تاریخی شکل بگیرد. در حقیقت می‌خواستم تاریخ را بستری قرار بدهم که به انسان‌ها برسم؛ به آدم‌هایی که در یک مقطعی گیر افتاده‌اند و قربانی روزگار آن موقع شده‌اند.

مجید قیصری در پاسخ به این صحبت نویسنده کتاب گفت: ما یک رمانی به نام «بازمانده روس» را داریم. داستان آن در یک کاخ انگلیسی‌ می‌گذرد و مربوط به یک داستان عاشقانه سر پیش‌خدمت با یک خانم است و نمی‌تواند این عشق را به او ابراز کند. با این‌حال، در بستر این داستان، تاریخ جنگ را می‌بینید. در حقیقت، یکی از کلیدی‌ترین قسمت‌های داستان در همان‌جا رخ می‌دهد. دقت داشته باشید که در رمان‌نویسی باید فضا بسازیم و تا زمانی که این فضا ساخته نشود، چیزی به من منتقل نمی‌شود. بنابراین، وقتی شما به من، فکت‌های مستقیم تاریخی را می‌دهید، باید حال و اوضاع آن را نیز بیان کنید. این‌ها مطالبی است که شما به عنوان یک مخاطب، مدام از خود می‌پرسید و باید توسط نویسنده جواب داده شود.

 

وی ادامه داد: اگر دقت کنید می‌بینید که داستان مطرح شده در این کتاب، یک جنگ است چرا که ایران در جنگ جهانی دوم اعلام بی‌طرفی می‌کند اما به صورت ناخواسته یک قحطی بسیار عظیمی بر ما تحمیل می‌شود. حرف من این است که شخصیت‌های این داستان، هیچ واکنشی نسبت به این قحطی نشان نمی‌دهند و هیچ اعتراضی نسبت به این موضوع بیان نمی‌کنند. هوش داستانی به من می‌گوید چه‌طور می‌شود که یک نفر از خود نپرسد که چه کسی روس‌ها را به ایران راه داده است.

ندا رسولی در پاسخ به مجری برنامه، پیرامون انتخاب روح انسانی در این داستان گفت: اگر بخواهم بگویم که چرا تاریخ را انتخاب کردم باید بگویم که در مواجهه با تاریخ به صورت خواسته یا ناخواسته، با موضوعات ویژه انسانی روبه‌رو می‌شوید و فکر می‌کنم که ادبیات خیلی می‌تواند به این موضوعات بپردازد و از جهت بسیار ارزشمند است. من برای نوشتن این کتاب، منابع بسیار زیادی را مطالعه کردم. برای مثال، کتاب «اردبیل در گذرگاه تاریخ قحطی بزرگ» و … را خواندم. این موضوعی که توسط آقای قیصری مطرح شد را در مردم ندیدم. مردم ترسان، قحطی‌زده و گرفتار در جنگ را دیدم که کاری نمی‌توانستند بکنند. در حقیقت، در منابعی که می‌خواندم، مساله ای ندیدم که بخواهم به سمت آن بروم و اشاره کنم. حتی اگر در تاریخ شفاهی‌هایی که می‌شنیدم، تلنگری مبنی بر قد علم کردن مردم در برابر روس‌ها را می‌دیدم، مطمئنا به سمت پاسخ دادن به آن می‌رفتم اما چیزی ندیدم.

نویسنده کتاب، شخصیت و فضا را مدیریت کرده است/ نمره قابل قبول برای یک نویسنده کار اولی

مجید قیصری در بخش پایانی صحبت‌های خود به نکات مثبت این کتاب اشاره کرد و گفت: آن بخشی که مربوط به داستان آن نانوا بود، برایم بسیار جذاب بود و با آن ارتباط خوبی برقرار کردم. علاوه بر این، شخصیت داشی‌خان،‌ بسیار مناسب نوشته شده بود. او کسی است که مواد غذایی احتکار می‌کرد و طمع داشت و به نظرم خانم رسولی به خوبی ایشان را روایت کرده بودند. البته همه این شخصیت‌های جای بیش‌تری برای پرداخت نیز داشتند. به نظرم، در مواردی جا داشت که مطالب به صورت کامل‌تری پرداخت شود و داستان با جزئیات بیش‌تر روایت شود. به نظرم، این کتاب به عنوان یک کار اولی، نمره قابل قبولی می‌گیرد. ایشان توانسته است شخصیت‌ها و فضا را مدیریت کند و دو داستان را در یک نقطه به همدیگر برساند. در کل باید بگویم که این کتاب دارای متن جذاب و پرکششی است. علاوه بر این، از راوی‌های زن استفاده شده است که بسیار ارزشمند است. به نظرم، خواننده از خواندن این کتاب، حوصله‌اش سر نمی‌رود و پر کشش تا آخر آن می‌رود.

ندا رسولی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: در نوشتن این کتاب تلاش کردم با وجود این که کتاب برای سال۱۳۲۰ است، داستان بیان شده امروزی باشد. دوست داشتم که دغدغه‌هایم، دغدغه شخصیت‌های امروز باشد. امیدوارم که موفق بوده باشم.

در پایان این جلسه، کتاب «هیچ کس آن زن را نمی‌شناسد» با حضور احمد دهقان، محید قیصری، زهیر یاری، ولی‌الله نوروزی و جمع زیادی از علاقه‌مندان رونمایی شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *